Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 296
Oleellinen boldattu.

Jos haittaa muun liikenteen etenemistä, silloin aiheuttaa haittaa.
Tässä varmaan kukin miettii omakohtaisia kokemuksia.

Jos nyt aikansa kuluksi ajelee vasemmalla kaistalla, niin varmaan kaikkien mielestä aika erikoista (ärsyttävää), oli sitte kyse millaisesta tienpätkästä tahansa (no varmaan jotan missä parempi ajellakkin),.

Silti ne keskiviivan ratsastajat jotka ajelevat tiellä jossa ajosuuntaa mahtuu kaksi rinna, ajavat keskellä tai keskiviivan tuntumassa, monessa kyllässä ihan tapa.

Mutta totta että rajoitustenmukaan ajavat ovat ärsyttäviä, jos tulevat ns peräedellä vastaan.

Mutta
Moottoritiellä yksi ajatus on että ylimääräisi kaistanvaihtoja välteltäisiin.

Ongelma kai se että osalla palaa hihat vähän joka asiasta, ja voi hermo kilahtaa jo siitäkin jos joku ohittaa rajoitustenmukaan ja alkavat vaatimaan että edellä ajavan pitäsi keskyttää ohitus jotta "rikollinen" pääsisi jatkaa tekojaan.

Mutta tässä kai moni myös ajatellut tilannetta motarilla jossa sen verran paljon liikennettä että siellä vasemmalla matkanteko sujuu rajoitustenmukaan ja ohitettavia pisaa, välillä ehkä välejä joissa arpoo että koukkiakko oikella vai ei. Mutta sitten konttiin liimautuu joku jolla enemmän melohaluja, siinä sitten arpoo että mistä löytää välin mihin voisi järkevästi koukkausta muita kiusaamtta, tai edes turhaa vaarantamatta.

Nopeuden lisäksi näkemyseroa todennäköiseti mihin väliin sen edellä olevan pitäisi väistää, voi olla niin paljon että kiirempi koukkii oikealta.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 213
Se kestosuosikki kaikkien näiden vuosien jälkeen on edelleen se moottoritielle liittyminen. ei ota onnistuakseen ei sitten mitenkään. Monissa liittymissä on ensin suht jyrkähkö kaarre, jonka jälkeen suorenee. Tässäkään vaiheessa ei autoilijat kehtaa painaa sitä kaasua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 799
Nyt kai vitsailet?
On ihmisiä, jotka ymmärtävät, että sääntöjenkin mukaan ajaen voit olla maailmankaikkeuden isoin persläpi kanssaliikkujia kohtaan. Ja sitten on niitä, jotka ajaa ruuhka-aikana vasuria rekan rinnalla Veikkolasta kehä 1:lle 5 km jono perässään.
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
42
Se kestosuosikki kaikkien näiden vuosien jälkeen on edelleen se moottoritielle liittyminen. ei ota onnistuakseen ei sitten mitenkään. Monissa liittymissä on ensin suht jyrkähkö kaarre, jonka jälkeen suorenee. Tässäkään vaiheessa ei autoilijat kehtaa painaa sitä kaasua.
Se on kyllä käsittämätöntä, että miten niin monelle voi tuottaa vaikeuksia painaa sitä kaasua. Kerran vuodessa edellä ajava saa painettua sitä kaasua riittävästi liittymiseen mennessä.

Vilkun käyttämättömyys vituttaa myös, kun ei voida viestiä muille mitä ollaan seuraavaksi tekemässä, vaan pitäisi olla itse joku saatanan selvännäkijä. Se myös, että laitetaan se vilkku päälle vasta, kun aletaan kääntymään tai näpäytetään kerran vilkkua kaistanvaihdossa, niin ei sillä enää siinä vaiheessa ole mitään hyötyä. Ei vaan pysty käsittämään, että miten ei pystytä ennakkoon viestimään muille mitä ollaan seuraavaksi tekemässä.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
R
Nyt menee kyllä tulkinta pahasti metsään.

Jos haittaa toisen etenemistä, aiheuttaa haittaa toiselle, ihan riippumatta siitä, mitä vauhtia se toinen haluaa ajaa.
Pitäiskö saada oikeusoppineelta mielipide tuosta vai olisko ilman muuta selvää, että lakia eli nopeusrajoitusta pitää noudattaa eikä kuitenkaan ajella turhan paljon sen alle.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Mites te hidastelijoita kiroavat kaupan kassajonossa menettelette? Kyllä minä saan ohittaa jonon keppanatölkkieni kanssa kun ette ymmärrä väistää? Niinkö?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Mites te hidastelijoita kiroavat kaupan kassajonossa menettelette? Kyllä minä saan ohittaa jonon keppanatölkkieni kanssa kun ette ymmärrä väistää? Niinkö?
Onneksi automaattikassoilla on vähemmän porukkaa ja pienemmät ostosmäärät. Ei tarvi jonkun perheen viikon ruokaostoksia venailla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Totta.
Ja siellä tarkistetaan ikäkin. Ihan tuntee itsensä nuoreksi jälleen. :)
Olen ehkä n. kolme kertaa elämässäni ostanut kaupasta jotain, jonka ostamiseen on tarvinnut ikäni tarkastaa.

Kaupan kassalla (kaupoissa joissa ei ole pikakassaa) ärsyttää silloin kun siellä on joku 70v pena raaputtamassa kymmentä ässä-arpaa siinä kassalla ja ostamassa vielä voittorahoilla uudet arvat jotka sitten myös raaputtaa siinä.

Ja itsellä olisi ostoksina vain kaksi maitopurkkia, joiden kanssa ei menisi kassalla kuin kymmenisen sekuntia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 799
Kaupan kassan vastine vasemman kaistan tukkoon on kärryllisen ostava noin 50 v naama väärinpäin oleva naisoletettu, joka pakkaa ostoksia kassiinsa vaikka kassa on saanut jo kaiken piipattua valmiiksi. Sieltä sitten lyllertää hitaasti kassalle, etsii matkalaukun kokoisesta käsilaukusta tiiliskiven kokoisen lompakon ja arpoo 3 bonuskorttia ja 4 pullonpalautuskuittia läpi. Tuon ihmistyypin onneksi tunnistaa kaukaa ja voi ottaa toisen jonon. Tämä sama ihmistyyppi muuten varmaaan tulee sieltä liittymästäkin 50 km/h kylkeen :D
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Kaupan kassan vastine vasemman kaistan tukkoon on kärryllisen ostava noin 50 v naama väärinpäin oleva naisoletettu, joka pakkaa ostoksia kassiinsa vaikka kassa on saanut jo kaiken piipattua valmiiksi. Sieltä sitten lyllertää hitaasti kassalle, etsii matkalaukun kokoisesta käsilaukusta tiiliskiven kokoisen lompakon ja arpoo 3 bonuskorttia ja 4 pullonpalautuskuittia läpi. Tuon ihmistyypin onneksi tunnistaa kaukaa ja voi ottaa toisen jonon. Tämä sama ihmistyyppi muuten varmaaan tulee sieltä liittymästäkin 50 km/h kylkeen :D
Joihinkin taas sopisi kassajono vertaus että kaikkien muiden pitäisi jättää yksi kassajono tyhjäksi("vasen kaista") ja jonottaa pidempään muissa jonoissa, jotta tämä yksi pääsisi sujuvammin läpi, tai sen tyhjän kassajonon kautta oikomaan toisen jonon keskelle jotta saa veikkauksensa jätettyä ajoissa kun tuli lähdettyä liian myöhään kotoa liikkeelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 799
Joihinkin taas sopisi kassajono vertaus että kaikkien muiden pitäisi jättää yksi kassajono tyhjäksi("vasen kaista") ja jonottaa pidempään muissa jonoissa, jotta tämä yksi pääsisi sujuvammin läpi, tai sen tyhjän kassajonon kautta oikomaan toisen jonon keskelle jotta saa veikkauksensa jätettyä ajoissa kun tuli lähdettyä liian myöhään kotoa liikkeelle.
Miksi siitä tyhjästä jonosta pitäis oikaista täyden jonon keskelle :D Vakavasti ottaen tässä sun ajatuksissa toistuu sama ajatusvirhe siitä, että toisten huomioimisen vaatiminen olisi jotenkin yksipuolista "kiireen" varjolla. Ihan kuin kiireettömänä sitä saisi perseillä ihan vapaasti? Selkeästi kuitenkin itsekin hahmotat, että kassajonosta toiseen ja toisen eteen ryntääminen on epäystävällistä kuten myös turha jonossa nysvääminen. Kun mennään liikenteeseen, niin naps, sääntökirjalla päähän ja vastaava töykeä käytös toisia kohtaan onkin ihan ok :D

e: Ottaahan ne pikakassat kärryasiakkaitakin, kun muita ei ole jonossa... Mutta jos pika-asiakkaita on, niin kyllähän jokainen sitä kärryänkyrää katsoo kieroon ja ei siihen jonoon kärryllä ole asiaa. Onko se sitten pika-asiakkaiden vika, että kärryasiakkaalla on liikaa tavaraa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Miksi siitä tyhjästä jonosta pitäis oikaista täyden jonon keskelle :D Vakavasti ottaen tässä sun ajatuksissa toistuu sama ajatusvirhe siitä, että toisten huomioimisen vaatiminen olisi jotenkin yksipuolista "kiireen" varjolla. Jos taas ei ole kiire, niin silloinko sitä saisi perseillä ihan vapaasti? Selkeästi kuitenkin itsekin hahmotat, että kassajonosta toiseen ja toisen eteen ryntääminen on epäystävällistä kuten myös turha jonossa nysvääminen. Kun mennään liikenteeseen, niin naps, sääntökirjalla päähän ja töykeä käytös toisia kohtaan onkin ihan ok :D
Toisella kassalla on veikkauspiste - Toisella kaistalla on ramppi mistä mennään pois motarilta.

Oma ajatus tässä on että se joka venyttää sääntöjä omaksi hyväkseen on se joka joustaa. Eli jos joku haluaa ajaa muita kovempaa niin tehköön niin kun kaista on tyhjä, muttei voi lähteä vaatimaan että muut luopuu omasta sujuvuudestaan jotta yksi minäminäminäminätyyppi saa varattua koko kaistan itselleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 204
Joihinkin taas sopisi kassajono vertaus että kaikkien muiden pitäisi jättää yksi kassajono tyhjäksi("vasen kaista") ja jonottaa pidempään muissa jonoissa, jotta tämä yksi pääsisi sujuvammin läpi, tai sen tyhjän kassajonon kautta oikomaan toisen jonon keskelle jotta saa veikkauksensa jätettyä ajoissa kun tuli lähdettyä liian myöhään kotoa liikkeelle.
Oon monta kertaa kaupassa ollessani miettinyt että olispa sellaisia kassoja joihin vois vaikka 2e maksamalla mennä kaikista jonon ohi. Sais siinä sitten naureskella kun porukka jonottaa pihiyksissään iäisyyksiä. Tämä vertautuu hyvin näihin pisaralla pisimmälle ekoautoilijoille / sähkömopoilijoille ja sakonpelkääjille motarilla (joilla ei sillä 20kmh ylinopeudella olisi edes mitään pelkoa saada sakkoja).
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Pikakassa tarkistaa aina.

Tommonen hsrmittaa. Vsihdan jonoa jos vaikuttaa moinen tapaus edesdä olevan.
Menee nyt sivuun autoilusta, mutta olen viikon sisään ostanut kahdesti (kerran prismasta, kerran citymarketista) pikakassalta alkoholituotteita, kummallakaan kerralla ei ole kysytty papereita.

---

Citymarketin pihalla pääsin taas ihmettelemään. Kello vähän yli 12, parkkipaikka tyhjänä, jätän kaukaisimpaan nurkkaan niin että lähelläkään ei ole autoja, tulen takaisin niin molemmilla puolilla autot, kuskinpuoleisen oven vieressä oleva viivojen päällä, niin että just ja just mahduin autoon. Seuraako noi tarvitsevat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 799
Toisella kassalla on veikkauspiste - Toisella kaistalla on ramppi mistä mennään pois motarilta.

Oma ajatus tässä on että se joka venyttää sääntöjä omaksi hyväkseen on se joka joustaa. Eli jos joku haluaa ajaa muita kovempaa niin tehköön niin kun kaista on tyhjä, muttei voi lähteä vaatimaan että muut luopuu omasta sujuvuudestaan jotta yksi minäminäminäminätyyppi saa varattua koko kaistan itselleen.
Ihan samanlailla se omasta suvuudestaan tinkimätön minäminäminä etana riikkoo liikennesääntöjä, jos haittaa muun liikenteen sujuvuutta. Jostain kumman syystä pykälänikkareilla ei ole suurtakaan ongelmaa rikkoa sujuvuussääntöä. Koko ajatuksesi kaahaajien "varaamasta" kaistasta on ihan harhainen. Ei se kaista mitenkään ole varattu. Kunhan et vaihda kaistaa kuin idiootti ja jumita siinä turhaan "minulla on oikeus olla kotipoliisi" tyylisesti, niin senkus käytät. En minä ainakaan ole takana hiillostamassa ja valoja välkyttämässä, jos normaalisti pelaa. Torvea saatan soittaa, jos siinä määrin äkäiseen joutuu jarrulle menemään toisen kaistanvaihdon takia, että reppu lentää penkiltä. Toki silti olen hyvin vittuuntunut, jos joku sieltä Veikkolasta asti kotipoliisia leikkii vasurilla.
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
411
Menee nyt sivuun autoilusta, mutta olen viikon sisään ostanut kahdesti (kerran prismasta, kerran citymarketista) pikakassalta alkoholituotteita, kummallakaan kerralla ei ole kysytty papereita.

---

Citymarketin pihalla pääsin taas ihmettelemään. Kello vähän yli 12, parkkipaikka tyhjänä, jätän kaukaisimpaan nurkkaan niin että lähelläkään ei ole autoja, tulen takaisin niin molemmilla puolilla autot, kuskinpuoleisen oven vieressä oleva viivojen päällä, niin että just ja just mahduin autoon. Seuraako noi tarvitsevat?
Jos ei osaa hahmottaa auton ulkomittoja niin on varmaan "helpompi" ajaa toisen auton viereen tai joku muu vastaava syy noihin varmaan on. Liekkö sitten nämä samat myös niitä jotka tavallaan ulkokurvin kautta hakevat ihmeellisiä ajolinjoja risteyksissä ennen sitä oikeaa kääntymistä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Ihan samanlailla se omasta suvuudestaan tinkimätön minäminäminä etana riikkoo liikennesääntöjä, jos haittaa muun liikenteen sujuvuutta. Jostain kumman syystä pykälänikkareilla ei ole suurtakaan ongelmaa rikkoa sujuvuussääntöä. Koko ajatuksesi kaahaajien "varaamasta" kaistasta on ihan harhainen. Ei se kaista mitenkään ole varattu. Kunhan et vaihda kaistaa kuin idiootti ja jumita siinä turhaan "minulla on oikeus olla kotipoliisi" tyylisesti, niin senkus käytät. En minä ainakaan ole takana hiillostamassa ja valoja välkyttämässä, jos normaalisti pelaa. Torvea saatan soittaa, jos siinä määrin äkäiseen joutuu jarrulle menemään toisen kaistanvaihdon takia, että reppu lentää penkiltä. Toki silti olen hyvin vittuuntunut, jos joku sieltä Veikkolasta asti kotipoliisia leikkii vasurilla.
Aikamoista olkiukkoa rakentelet.
Jos jatketaan samalla logiikalla niin pitäisikö myös tinkiä omasta sääntöjä noudattavasta sujuvuudesta ja väistää vasemmalta tulevia, jottei omilla säännöillään ajavien sujuvuutta tule vaan haitattua?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 017
Noi ohituskeskustelut on kyllä aina hauskoja;

"-Minä en kyllä päästä moottoritiellä ohi ylinopeutta ajavia, jos ajan itse ylinopeutta.
MINÄMINÄMINÄ päätän kuinka paljon ylinopeutta saa ajaa.:btooth:"

Itselle on ainakin aivan sama mitä vauhtia itse ajan, monesti ohitan rekkaa alle suurimman sallitun moottoritiellä, jolloin kiihdytän reilusti, jos joku ehtii taakse.

Joskus kiireessä ollut parikymppiä ylinopeutta, MUTTA silti en ole kokenut miehisyyteni kärsivän siitä, että annan nopeammalle tilaa.
Jos ei ole heti välejä ollut, niin olen kiihdyttänyt omaa vauhtia.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 213
Omalle kohdalle sattui vähän aikaa sitten tapaus, jossa edelläni ajoin moottoritiellä bmw merkkinen auto. Klo 23 aikoihin. Liikenne oli olematonta ja bemari jyyräsi 80-90km/h seiinä edessä...menin vasemalle kaistalle aikeena ohittaa. Siinä rinnalla sitten alkoi painamaan kaasua ja nopeutta varmaan 120-130. Hetken kuluttua taas se tuli perä edellä vastaan ja 80 km/h vauhtia.

Taas siirryin vasemmalle kaistalle ja bemarin viereen tarkoituksena jatkaa omalla 110km/h nopeudella. Eihän tämä käynyt herralle vaan taas täytyi alkaa painamaan kaasua.

En enää jaksanut leikkiä vaan tasaisesti kiihdytin että pääsen ohi koska tiesin jos en niin tee niin perä edellähän se tulee vastaan. Katsoin ihan mielenkiinnosta että kuinka käy. Noistahan pääsee usein eroon sillä että kiihdyttää vaaan tasaisesti vaikka maailman tappiin asti. Siinä vaiheessa ei kyllä tullut mieleen tas jäädä sen taakse munimaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Aikamoista olkiukkoa rakentelet.
Jos jatketaan samalla logiikalla niin pitäisikö myös tinkiä omasta sääntöjä noudattavasta sujuvuudesta ja väistää vasemmalta tulevia, jottei omilla säännöillään ajavien sujuvuutta tule vaan haitattua?
Jos liikenne keskimäärin ajaa vasemmalla nopeammin kuin rajoituksen osoittama luku, on kohteliasta muita kohtaan tinkiä omasta sääntöjä noudattavasta sujuvuudesta. Huom. tällöin ei tarvitse tinkiä turvallisuudesta - päinvastoin. On kaikkien etu kun liikenne pysyy ennakoitavaa, eikä kukaan ala sooloilemaan oikeuksiensa vuoksi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Jos liikenne keskimäärin ajaa vasemmalla nopeammin kuin rajoituksen osoittama luku, on kohteliasta muita kohtaan tinkiä omasta sääntöjä noudattavasta sujuvuudesta. Huom. tällöin ei tarvitse tinkiä turvallisuudesta - päinvastoin. On kaikkien etu kun liikenne pysyy ennakoitavaa, eikä kukaan ala sooloilemaan oikeuksiensa vuoksi.
Eipä joku pikkuinen vakkarin näpläys ylöspäin tietenkään aiheuta paljoa vaivaa jos siellä kokonainen jono menee hieman kovempaa, mutta jos vaikka otetaan tilanne motarilla missä joku ajaisi vakkarilla 120km/h todellista, rajoituksen mukaan ja lähtee ohittamaan pitkää letkaa 80km/h autoja ja tuossa letkassa ei ole välejä joihin voisi palata ilman että turvavälit kärsii ja alkaa tulla pumppausliikettä.

Takaa tulee vasemmalla viihtyjä joka haluaakin ajaa 140km/h tyhjää kaistaa ja tämän kuskin mielestä muiden pitää väistää jotta tämä toteutuu.

Onko sujuvampaa liikenteen kannalta että tämä rajoituksen mukaan liikkuva tunkee sinne oikealle kesken ohituksen joutuen hidastamaan 40km/h tavoitenopeudestaan ja aiheuttaen turhaa pumppausliikettä oikealla, vai että se 140km/h kuski hidastaa hetkeksi rajoituksen mukaiseen nopeuteen, kunnes latu on taas vapaa? Vai onko nyt pakko ajaa itsekkin se 140km/h kun takaa tulee kotipoliisi pitkät päällä töötti pohjassa kiinni puskurissa?

Tuossa on tilanne jossa joku joutuu hetkeksi joustamaan. Luonnollisesti se saa joustaa joka keksii itselleen omat säännöt. Pienemmillä nopeuseroilla taas kaikkien tarvitsemat joustot luulisi olevan niin pieniä ettei sillä ole kenellekkään mitään merkitystä jos joutuu hetken ajamaan vaikka 5km/h hitaampaa. Tai no jos jollain siinäkin menee hermot niin ehkä paikka on julkisen liikenteen kyydissä eikä ratin takana.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 155
Noi ohituskeskustelut on kyllä aina hauskoja;

"-Minä en kyllä päästä moottoritiellä ohi ylinopeutta ajavia, jos ajan itse ylinopeutta.
MINÄMINÄMINÄ päätän kuinka paljon ylinopeutta saa ajaa.:btooth:"

Itselle on ainakin aivan sama mitä vauhtia itse ajan, monesti ohitan rekkaa alle suurimman sallitun moottoritiellä, jolloin kiihdytän reilusti, jos joku ehtii taakse.

Joskus kiireessä ollut parikymppiä ylinopeutta, MUTTA silti en ole kokenut miehisyyteni kärsivän siitä, että annan nopeammalle tilaa.
Jos ei ole heti välejä ollut, niin olen kiihdyttänyt omaa vauhtia.
Miten kovaksi olet valmis kiihdyttämään omaa vauhtia? 140 kmh? 160 kmh? Enemmän? Tuleeko se raja jossain kuitenkin vastaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 799
Aikamoista olkiukkoa rakentelet.
Jos jatketaan samalla logiikalla niin pitäisikö myös tinkiä omasta sääntöjä noudattavasta sujuvuudesta ja väistää vasemmalta tulevia, jottei omilla säännöillään ajavien sujuvuutta tule vaan haitattua?
Niin että kukas se rakentelee ja mitä :D Alemmassa viestissä pitkä jono 80 km/h ajavia autoja ja perässä 140 km/h kuski joka pystyy ajamaan vain tyhjää tietä. Tekemällä väännettyä ongelmaa, jolla sääntönikkarit perustelee itselleen, miksi minun ei tarvitse joustaa yhtään. Pikkujoustojen osalta suosittelen tutustumaan haitariliikkeeseen. Se yks jääräpää saa tasaisesti muuten liikkuvassa letkassa ihmeitä aikaiseksi, kun heittää siihen eteen pientäkin alinopeutta. Jos hän sen sijaan kiihdyttäis ennen hitaampaa estettä vasurin nopeuteen, liittyisi helposti vasurille ja esteen jälkeen palaisi takaisin oikealle "omaan" nopeuteen, niin kaikilla olisi paljon helpompaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 017
Miten kovaksi olet valmis kiihdyttämään omaa vauhtia? 140 kmh? 160 kmh? Enemmän? Tuleeko se raja jossain kuitenkin vastaan?
Tulee toki, mutta jos nopeusero takana tulevalla on niinkin kova, niin ei tarvi kovin kummosta rakoa oikealla kaistalla piipahtamiseen, että toinen ehtii ohi. ilman että minun tarvii hidastaa.
Eikä siellä ikinä mitään kilometrien niin tiivistä jonoa ole, ettei väliin mahdu, tai jos on, niin on aina vasenkin kaista aivan tukossa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
864
Tulee toki, mutta jos nopeusero takana tulevalla on niinkin kova, niin ei tarvi kovin kummosta rakoa oikealla kaistalla piipahtamiseen, että toinen ehtii ohi. ilman että minun tarvii hidastaa.
Eikä siellä ikinä mitään kilometrien niin tiivistä jonoa ole, ettei väliin mahdu, tai jos on, niin on aina vasenkin kaista aivan tukossa.
Täällä on monikin jo sanonut, että totta kai päästetään ohi, jos takaa tulee joku selvästi nopeampi ja rako semmoinen, että ei todennäköisesti vaikuta omaan ajoon mitenkään antaa sitä tilaa. Joskus kuitenkin tulee tilanteita, kun oikealla kaistalla on letka autoja ajamassa 15m turvaväleillä 95km/h satasen alueella. Jos ohitan tämmöistä possujunaa itselläni 110km/h mittarissa, niin en tosiaan ala tunkemaan siihen väliin ja antamaan tilaa jollekin, joka tulee takaa 130km/h ja liimautuu mun puskuriin.

Jos taas tuon edellä kuvatun tekee ajaen alle rajoituksen, niin sitten alkaa muakin jo harmittamaan. Ylipäänsä en ymmärrä jengiä, jotka ohituskaistaa ajavat alle rajoituksen. Ikään kuin olisi kiire kun pitää ohittaa, mutta ei niin kiire, että ajettaisiin maksiminopeutta?

Jos ennen ohitukseen lähtemistä näen, että sieltä takaa tulee joku kovempaa, niin silloin painan sitä kaasua reippaammin, koska vaihtoehtona on odottaa tämän ohittajan ohi ajamista. Se on silloin oma päätös lähteä ohitukseen ennen tätä, ja tällöin koen häiritseväni hänen etenemistään jos hän joutuu hidastamaan mun takia, ja mulla oli mahdollisuus toimia toisin.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Mikä pakko muuten sen lujempaa ajavan sinne ohituskaistalle on toisen perään ihan tappituntumalle tunkea? Ei se vauhti siitä parane eikä rako isone. Siis autojonossa oikealla kaistalla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 123
Eilen lähdin liikenteeseen lumipyryssä, yhdistelmä liukas keli + huono näkyvyys. Ja silti tuntui niitä perseessäroikkujia liikenteessä riittävän, vaikka liikenne ei edes edennyt huonoista olosuhteista huolimatta mitenkään hitaasti.


Mitä ihmettä noilla perseessäroikkujilla oikein pään sisällä liikkuu?

Mikään "pääsee perille nopeammin"-argumentti ei tässä toimi, koska se säästö ajassa on oletuksena ain 1-2 sekuntia koko matkalla, koska siinä toisen perseessä roikkumalla ei kuitenkaan pääse yhtään sen kovempaa kuin ajamalla samaa vauhtia muutama kymmenen metriä taaempana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Eilen lähdin liikenteeseen lumipyryssä, yhdistelmä liukas keli + huono näkyvyys. Ja silti tuntui niitä perseessäroikkujia liikenteessä riittävän, vaikka liikenne ei edes edennyt huonoista olosuhteista huolimatta mitenkään hitaasti.


MItä ihmettä noilla perseessäroikkujilla oikein pään sisällä liikkuu?

Mikään "pääsee perille nopeammin"-argumentti ei tässä toimi, koska se säästö ajassa on oletuksena ain 1-2 sekuntia koko matkalla, koska siinä toisen perseessä roikkumalla ei kuitenkaan pääse yhtään sen kovempaa kuin ajamalla samaa vauhtia muutama kymmenen metriä taaempana.
Jotkut vaan ei varmaan tajua, että se ei ole turvallista ajaa noin lähellä. Tiedä oppivatko edes, vaikka joskus rytisisi sen sekunnin turvavälin kanssa, sama meno luultavasti jatkuu.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
892
En tiedä oonko poikkeus mutta itte olen ajanut paljon huonommaskin kelissä kuin eilen "lumipyryssä". Mutta ihmiset on tottuneet eri asioihin
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Jotkut vaan ei varmaan tajua, että se ei ole turvallista ajaa noin lähellä. Tiedä oppivatko edes, vaikka joskus rytisisi sen sekunnin turvavälin kanssa, sama meno luultavasti jatkuu.
Ajelin vajaan vuoden työmaalle 50/50 työkaverin kanssa jonka mielestä turvavälit olivat täysin turha keksintö. Mainitsin asiasta pariinkin otteeseen, mutta hän vain ohitti koko asian. Tuntui että ei YHTÄÄN ymmärrä että missään olisi mitään vikaa. Kuulema turvaväli riittää kun on hyvät reaktiot. Meillä siis vielä alla täyteen lastattu transit jonka jarrutusmatkat nyt eivät ihan parasta a-luokkaa. Sesongille mahtui 2 ihan senttien päässä ollutta peräänajoa, ja kaksi eri autoa jotka pysähtyivät bussipysäkille päästääkseen tän meidän sankarin ohi. Nämä pysähtymisetkin hän kuittasi sellaisella "Hahha, mikäköhän tolla oli" asenteella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
En ole enää yli kuukauteen jaksanut pyöräillä mutta tämä osoittautui kesän aikana mielenkiintoiseksi paikaksi. Street viewin kuva on vuodelta 2011, nykyään siinä on suojatien maalaukset muutettu pyörätien jatkeeksi ja kolmion alla on erillinen lisäkilpi varoittamassa pyöräilijöistä/väistämisvelvollisuudesta.

Voisin sanoa että valehtelematta joka toinen kerta normaalilla vauhdilla pyöräillessä tuosta suoraan autotien yli auto olisi ajanut päälle ellen olisi hidastanut. Mietityttää onko kyseessä asenne/tahallisuus koska kevyen liikenteen väylä on luotisuora eikä ole mitään pensaita tms. estämässä näkyvyyttä. Ajan samasta paikasta usein itse autolla enkä nää siinä mitään haasteellisuutta havainnoida pyöräilijöitä.
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
En ole enää yli kuukauteen jaksanut pyöräillä mutta tämä osoittautui kesän aikana mielenkiintoiseksi paikaksi. Street viewin kuva on vuodelta 2011, nykyään siinä on suojatien maalaukset muutettu pyörätien jatkeeksi ja kolmion alla on erillinen lisäkilpi varoittamassa pyöräilijöistä/väistämisvelvollisuudesta.

Voisin sanoa että valehtelematta joka toinen kerta normaalilla vauhdilla pyöräillessä tuosta suoraan autotien yli auto olisi ajanut päälle ellen olisi hidastanut. Mietityttää onko kyseessä asenne/tahallisuus koska kevyen liikenteen väylä on luotisuora eikä ole mitään pensaita tms. estämässä näkyvyyttä. Ajan samasta paikasta usein itse autolla enkä nää siinä mitään haasteellisuutta havainnoida pyöräilijöitä.
Tiedätkö miksi on paha paikka, autoilija keskittyy siihen kehä liikenteeseen ja pieni pyöräilijä jää helposti huomaamatta kun paljon liikkuvia autoja ympärillä.

Tuo on jo suunniteltu aivan väärin ja rampit on muutenkin vaarallisen lyhyitä jolloin ihmiset jo valmiiksi jännittää liittymistä ja silloin keskittyminen herpaantuu pyöräilijöistä.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 657
Itse olen tehnyt jo pitkään niin että jos on vaan yhtään sopiva paikka niin otan kaasulta jalan pois niin kauan kunnes perähiilaaja menee ohitse. Saavat nuohota jonkun muun persettä kuin minun, paljon stressittömämpää ajaa.
Tää on aika hyvä. Itseä stressaa eniten jos joku vanha auto ajaa perseessä kiinni, sillä tiedän että siellä ei varmasti ole adaptiivista vakkaria.. Jos on uusi auto niin stressaa paljon vähemmän, kun hyvällä todennäköisyydellä siellä on adaptiivinen päällä eli peräänajamisen riski on pieni.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
389
Lyhyet turvavälit ja muutenkin sellanen huono ajotapa (ajellaan keskellä tietä, ylinopeudet taajamissa jne) johtuu syistä 1. Miehet, joita ei kiinnosta 2. Miehet, joilla huono hahmotuskyky 3. Naiset, joilla huono hahmotuskyky (melkein kaikilla). Nyt kun ollut hiukan lunta ja loskaa, niin tullaan taas vastaan toisen kaistalla vasemmalle kääntyvissä mutkissa (jää 2m kaistaa reunaan) ja jopa suoralla tiellä(?). Kysyttäessä eivät varmaan tajuaisi virhettä tai tulisi hv:ta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Tiedätkö miksi on paha paikka, autoilija keskittyy siihen kehä liikenteeseen ja pieni pyöräilijä jää helposti huomaamatta kun paljon liikkuvia autoja ympärillä.

Tuo on jo suunniteltu aivan väärin ja rampit on muutenkin vaarallisen lyhyitä jolloin ihmiset jo valmiiksi jännittää liittymistä ja silloin keskittyminen herpaantuu pyöräilijöistä.
Siis kehälle liittyminen jännittää niin paljon ettei sitä ennen voi havainnoida muuta :oops:

Enemmän normaalissa t-risteyksessä vasemmalle kääntyessä joutuu mielestäni katsomaan ympäriinsä...
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Siis kehälle liittyminen jännittää niin paljon ettei sitä ennen voi havainnoida muuta :oops:

Enemmän normaalissa t-risteyksessä vasemmalle kääntyessä joutuu mielestäni katsomaan ympäriinsä...
Aja joskus tuosta niin ymmärrät mitä tarkoitan, ihmiset pysähtyy tuohon kiihdytyskaistalle kun eivät uskalla mennä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
175
Tuli hommattua VIOFO A129 Pro autokamera ja heti tarttui perässäroikkujan ohitus. Kaupungista poistuessa nopeusrajoitus vaihtui 50->80km/h ja kiihdytin kohtuu ripeästi vauhdin 87km/h. Perässä tulija jäi noin 200-300 metrin päähän kunnes tuli 10 kilometrin jälkeen perään kiinni roikkumaan. Roikkui siinä aikansa kunnes meni yllättäen ohi huonolla näkyvyydellä ja heitti loskat ja kivet tuulilasiin. Sitten oltiinkin lopulta 20 kilometrin jälkeen lähes peräkkäin samassa liikenneympyrässä.

 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
868
Aja joskus tuosta niin ymmärrät mitä tarkoitan, ihmiset pysähtyy tuohon kiihdytyskaistalle kun eivät uskalla mennä.
Eihän tossakaan paikassa ole mitään ongelmaa jos liittyjät osaisivat kiihdyttää reippaasti. Jos pyöräilijää joutuu väistämään ja ns 0 kiihdyttämään niin voihan se joillekkin olla vaikeaa mutta kyllä silloin saisi antaa kortin pois, jos ei liikenteessä pärjää. Kyseisessä kohdassa ei pahempaa ruuhkaa kuitenkaan juuri koskaan ole.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
En tiedä oonko poikkeus mutta itte olen ajanut paljon huonommaskin kelissä kuin eilen "lumipyryssä". Mutta ihmiset on tottuneet eri asioihin
En ole ihan varma mihin tämä viittaa mutta ilmeisesti - mielestäni hyvinkin aiheelliseen - valitukseen siitä, että mulkut ajavat ruotsalaisojennuksella talvikelissäkin.

Vaikea sanoa toissapäiväisistä ajokeleistä edes koko Suomen kattavasti mitään. Tampereella oli liukasta varsin tavanomaista talvikeliä ja luntakin vähän ilmassa. Olosuhteet eivät olleet varsinaisesti haastavat tai vaikeat, mutta talviset.

Ongelmaksi pahoillakaan keleillä ei missään sivistyksen parissa päälllystetyillä teillä ehjällä autolla ja kunnon renkailla selvin päin tulekaan se, ettei itse pystyisi hallitsemaan autoa tai ennakoimaan toimintaa. Tai ei ainakaan kuuluisi tulla, jos ajokokemusta on yli 2 viikkoa ja on edes halukas oppimaan jotain. Ongelmana on se, että jotkut kesäkelilläkin pelkällä tuurilla täydellä työllä puiden välissä pysyvät koheltavat kuten kesällä. Näiden väistely ja varominen muuttuu vielä haastavammaksi, kun pito ja näkyvyys ovat rajallisia. Varsinkaan siihen ei koskaan totu, että joku ohiammuttu hinaa perseessä, koska sehän nyt vaan ei haittaa mitään, että edellä ajava ei voi ennakoimattoman tapahtuman sattuessa tehdä mitään tai jos tekee, törmäys perseeseen on väistämätön.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
892
Mikä on ruotsalaisojennus? Tuntuu vaa nykyään kun näkyykin lumihiutale osa porukka ajaa aika hiljaa
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Eilen ajelin pimeydessä ja vesisateessa tunnin pätkän ja suhteellisen rauhassa sai mennä. Yksi autolija onnistui hämmentämään toiminnallaan. Ajeli ensin pitkät matkat kaukana takana, kunnes eteen tuli joku kärrynsä kanssa 70 km/h ja takanani ollut tunsi tarpeelliseksi ajaa aivan perääni kiinni. Muutaman kilometrin päässä tästä tuli ohituskaista. Takanani ollut jättäytyi kärryn perään hetkeksi, kunnes ohitti myös ja tuli taas perääni kiinni. Parin kilometrin ajelun jälkeen jäi taas kauemmas pitkäksi aikaa, kunnes kymmenisen kilometriä eteenpäin keksi tulla yhtäkkiä ohi ja jäi ajelemaan tasan samaa nopeutta eteeni. Siinä sitä sitten mentiin kunnes kääntyi muutaman kymmenen kilometrin päässä pois. :confused:

Mikä on ruotsalaisojennus? Tuntuu vaa nykyään kun näkyykin lumihiutale osa porukka ajaa aika hiljaa
Ns. tappituntuma, eli peeniksen mitan päässä seuraavasta.
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 204
Ns. tappituntuma, eli peeniksen mitan päässä seuraavasta.
Ilmankos bemarikuskit tulee niin lähelle

En tiedä oonko poikkeus mutta itte olen ajanut paljon huonommaskin kelissä kuin eilen "lumipyryssä". Mutta ihmiset on tottuneet eri asioihin
Millään kelilllä parin metrin turvaväli ei ole ok. Luulis tuollaisen poikkeuksenkin ymmärtävän.
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Eihän tossakaan paikassa ole mitään ongelmaa jos liittyjät osaisivat kiihdyttää reippaasti. Jos pyöräilijää joutuu väistämään ja ns 0 kiihdyttämään niin voihan se joillekkin olla vaikeaa mutta kyllä silloin saisi antaa kortin pois, jos ei liikenteessä pärjää. Kyseisessä kohdassa ei pahempaa ruuhkaa kuitenkaan juuri koskaan ole.
Ei niin, mutta silti tuolla liikenteessä on niitä jotka eivät toimi näin vaan pysähtyvät tuohon kiihdytyskaistalle alkuun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
Tää on aika hyvä. Itseä stressaa eniten jos joku vanha auto ajaa perseessä kiinni, sillä tiedän että siellä ei varmasti ole adaptiivista vakkaria.. Jos on uusi auto niin stressaa paljon vähemmän, kun hyvällä todennäköisyydellä siellä on adaptiivinen päällä eli peräänajamisen riski on pieni.
Ainakaan täällä Pohjois-Pohjanmaalla ei passaa millään olettaa, että uudessakaan autossa ajettaisi (adaptiivisella) vakkarilla, vaikka satavarmasti tietää kyseisestä autosta moisen varusteen löytyvän. Kyllä se on vaan harvinainen poikkeus, että joku sitä oikeasti käyttää suhteessa koko liikennemäärään. Hätäjarrutusominaisuuksia mistään ei sentään saa pois päältä, että ehkä tilanne sen kanssa vähän parempi on uusissa autoissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 599
Viestejä
4 205 860
Jäsenet
70 924
Uusin jäsen
hessunpessu

Hinta.fi

Ylös Bottom