Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Miksi kahvia pitää juoda autossa? En ole ikinä ymmärtänyt porukkaa ketkä syö tai juo autossa.
Ööööööööööööööööööööö, siis pitääkö sun mielestä pysähtyä jos tulee jano tai haluaa kahvin juoda? Mitä helvettiä?
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 186
En tiedä onko tämä joku aistiharha, mutta todella usein tuntuu, kuin motarilla rekkaa ohittava hidastaisis vauhtia. Ajelee ennen ohitusta normaalisti oikealla kaistalla 125-130 mittarivauhtia, mutta kun siirrytään vasemmalle kaistalle, niin viimeistään rekan vierellä vauhtia on enää 115 mittarin mukaan. Sitten kun yrittää ampaista tästä ohi hänen siirtyessä oikealle kaistalle takaisin, niin se kaasupoljin taas löytyy ja mennään 130 rinta rinnan.

Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?
Tätä samaa paskaa teki tänään Cupra kuski ennen Lohjaa. Liittymästä rekan taakse 110 vauhdilla. Lähdin ohittamaan tätä Cupraa ja rekkaa 125 tahdilla.
Mitä tekee Cupra. Suoraan mun eteen vasemmalle kaistalle jossa minulla oli vilkku yhä päällä ohittamisen merkiksi. No jarrut on omassa autossa ja tuli ne testattua. Ja kuppa jatkoi 110-115 vauhdilla koko rekan ohi. Kun pääs ohi rekasta ja takas oikeallr kaistalle, sain ottaa 140(!!!) vauhtia että siitä maanteiden tunarista pääsin ohi. Ei yllättänyt että poistui Lohjan liittymään. Sinne poistuuu porukka välillä semmosilla kevätjuhlaliikkeillä että ihme kun ei ole useammin peltiä rutussa.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
951
Vähän sama ilmiö, kun jotkut ajelee 100 kmh rajoituksella 80 kmh ja sitten kun tulee ohituskaista, niin nopeus nouseekin lähellä 120 kmh. Kaistan päätyttyä toki tiputetaan taas varmuuden vuoksi vauhti 80 kmh...
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Ööööööööööööööööööööö, siis pitääkö sun mielestä pysähtyä jos tulee jano tai haluaa kahvin juoda? Mitä helvettiä?
Ei ajaessa tule jano, jos ei urheilusta ole kyse. Keitätkö kahvin autossa, vai miksi se pitää sinne viedä? Ei voi olla niin kiire. On se nähty, että ajetaan miten sattuu, kun pitää räpeltää muuta, aikamoista matelua aiheuttaa toisissa, erityisen kiva on välillä lähteä kaupan pihasta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
En tiedä onko tämä joku aistiharha, mutta todella usein tuntuu, kuin motarilla rekkaa ohittava hidastaisis vauhtia. Ajelee ennen ohitusta normaalisti oikealla kaistalla 125-130 mittarivauhtia, mutta kun siirrytään vasemmalle kaistalle, niin viimeistään rekan vierellä vauhtia on enää 115 mittarin mukaan. Sitten kun yrittää ampaista tästä ohi hänen siirtyessä oikealle kaistalle takaisin, niin se kaasupoljin taas löytyy ja mennään 130 rinta rinnan.

Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?
Oman kokemuksen mukaan, kun käytännössä aina vakkari päällä, niin menen +- parin kilsan sisään, ei ole aistiharha. Lähes aina motarilla saa pudottaa vakkarin pois rekkaa ohitettaessa letkassa. Ei aktiivivakkaria...
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Ei ajaessa tule jano, jos ei urheilusta ole kyse. Keitätkö kahvin autossa, vai miksi se pitää sinne viedä? Ei voi olla niin kiire. On se nähty, että ajetaan miten sattuu, kun pitää räpeltää muuta, aikamoista matelua aiheuttaa toisissa, erityisen kiva on välillä lähteä kaupan pihasta.
Ei mulla ole aikaa seisoskella nesteellä persaukisten seassa juomassa kahvia ja vissyä, kun sen voi tehdä ajaessa ja käyttää ajan paremmin. Joten ei tule kysymykseen.

Siis sä pärjäät juomatta koko päivän?
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Ei mulla ole aikaa seisoskella nesteellä persaukisten seassa juomassa kahvia ja vissyä, kun sen voi tehdä ajaessa ja käyttää ajan paremmin. Joten ei tule kysymykseen.

Siis sä pärjäät juomatta koko päivän?
Saattaisin pärjätä, ajaessa ei tule jano ellei radan puolelle eksy, mutta se on sentään rankkaa puuhaa, kun auto on kuskia kevyempi. Harvemmin on nälkäkään, joskus syön "aamupalan" 21-22. Jos ei työalue ole koko Suomi niin en edelleenkään ymmärrä ja tuskin ilman pysähdyksiä onnistuu. Ilmeisesti kahvi on termospullossa optimoinnin takia, kun kerran aikaa ei ole yhtään ylimääräistä? Eihän persaukisella ole varaa minnekään huoltoasemalle mennä, vaikuttaa myös aika ylimieliseltä, kun ei voi mihin tahansa edes vahingossa eksyä. Sitä voi myös ajaa itse niin auto ei vie paikotellen kuskia niillä "hienoilla" keksinnöillä. Ei tämä mitään vittuilua ole, se on suorapuheista kommentointia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Saattaisin pärjätä, ajaessa ei tule jano ellei radan puolelle eksy, mutta se on sentään rankkaa puuhaa, kun auto on kuskia kevyempi. Harvemmin on nälkäkään, joskus syön "aamupalan" 21-22. Jos ei työalue ole koko Suomi niin en edelleenkään ymmärrä ja tuskin ilman pysähdyksiä onnistuu. Ilmeisesti kahvi on termospullossa optimoinnin takia, kun kerran aikaa ei ole yhtään ylimääräistä? Eihän persaukisella ole varaa minnekään huoltoasemalle mennä, vaikuttaa myös aika ylimieliseltä, kun ei voi mihin tahansa edes vahingossa eksyä. Sitä voi myös ajaa itse niin auto ei vie paikotellen kuskia niillä "hienoilla" keksinnöillä. Ei tämä mitään vittuilua ole, se on suorapuheista kommentointia.
Mennee aika pahasti OT:n puolelle, mutta näin iltavuorolaisenakin voisin kuvitella että aika moni vetää kahvia aamulla töihin ajellessa.

Se on toki "oma vika" jos kahvit tulee syliin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Mennee aika pahasti OT:n puolelle, mutta näin iltavuorolaisenakin voisin kuvitella että aika moni vetää kahvia aamulla töihin ajellessa.

Se on toki "oma vika" jos kahvit tulee syliin.
Sanotan näin, että itelläkin on useita kertoja/viikko kahvitt siivottavana kojelaudalta, vaikka en varsinaisesti kuppia hypistele, startti, stoppi ja ehkä jos on aikaa ja tarmoa, niin välillä, ei muuten. Vituttaahan se, kun ne on sylissä jos joku uuno...
 

ollipolli

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.03.2020
Viestejä
118
Liikenneympyrät näyttävät olevan aika monelle autoilijalle joku suurempikin mysteeri ihan vaan väistämisvelvollisuuksien osalta. Siinä pääsis jalankulkijana tai fillaristina melkein päivittän lasarettiin, jos halua olisi. Onneksi olen aina hereillä liikenteessä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Liikenneympyrät näyttävät olevan aika monelle autoilijalle joku suurempikin mysteeri ihan vaan väistämisvelvollisuuksien osalta. Siinä pääsis jalankulkijana tai fillaristina melkein päivittän lasarettiin, jos halua olisi. Onneksi olen aina hereillä liikenteessä.
Ihan yhtälailla ne ovat arvoitus pyöräilijöille. Mitä enemmän itse viettää pyörän satulassa sen enemmän tuntuu että pyöräilijät ovat kyllä suurin syyllinen onnettomuuksiin autojen ja pyörien välillä vaikka auto lain mukaan olisi syyllinen. Arvaamatonta, epämääräistä ja muita huomioimatonta ajoa näkee aivan liikaa. Ajan itse siis autoa sekä pyöräilen eli näen molemmat näkökulmat varsin hyvin. Näin ainakin Helsingin alueella.
 

ollipolli

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.03.2020
Viestejä
118
Ihan yhtälailla ne ovat arvoitus pyöräilijöille. Mitä enemmän itse viettää pyörän satulassa sen enemmän tuntuu että pyöräilijät ovat kyllä suurin syyllinen onnettomuuksiin autojen ja pyörien välillä vaikka auto lain mukaan olisi syyllinen. Arvaamatonta, epämääräistä ja muita huomioimatonta ajoa näkee aivan liikaa. Ajan itse siis autoa sekä pyöräilen eli näen molemmat näkökulmat varsin hyvin. Näin ainakin Helsingin alueella.
Niin ajan itsekin sekä autolla, että pyörällä sekä olen usein myös kävellen liikenteessä.

Kerro nyt että miten pyöräilijät perseilee liikenneympyröissä?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Niin ajan itsekin sekä autolla, että pyörällä sekä olen usein myös kävellen liikenteessä.

Kerro nyt että miten pyöräilijät perseilee liikenneympyröissä?
Yksi ajaa ajoväylällä pyörätien ollessa vieressä, toinen ajaa törkeillä tilannenopeuksilla paikalle, kolmas hyppää kävelijäksi juuri ennen suojatietä, neljäs jää odottamaan autojen ajavan ohi, viides tulee jalkakäytävää kuin se olisi pyörätie jne jne...
 

ollipolli

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.03.2020
Viestejä
118
Yksi ajaa ajoväylällä pyörätien ollessa vieressä, toinen ajaa törkeillä tilannenopeuksilla paikalle, kolmas hyppää kävelijäksi juuri ennen suojatietä, neljäs jää odottamaan autojen ajavan ohi, viides tulee jalkakäytävää kuin se olisi pyörätie jne jne...
Jaa, ehkä asun niin pienessä kylässä, että ei juurikaan tule tällaisia perseilijöitä vastaan. Joskus tosin näkee kesäisin noita spandexpellejä, jotka luulevat pystyvänsä "harrastamaan" yleisillä teillä miten haluavat. Noh, meitä on moneksi.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Niin ajan itsekin sekä autolla, että pyörällä sekä olen usein myös kävellen liikenteessä.

Kerro nyt että miten pyöräilijät perseilee liikenneympyröissä?
Pyöräilijöiden pahin ongelma on tilannenopeus, joka paikkaan tullaan aivan liian kovaa ja suunta vaihtuu ilman mitään ennakkovaroitusta, siellä risteyksessä ja jalkakäytävällä kun kävelijöiden seassa yksi spendex poukkoilee niin sitä on mahdoton autosta nähdä kaiken muun liikkeen seasta.

Puhun siis tilanteista missä tulee auton ja pyöräilijän välillä läheltä piti tilanne tai ihan kolari.
 

ollipolli

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.03.2020
Viestejä
118
Pyöräilijöiden pahin ongelma on tilannenopeus, joka paikkaan tullaan aivan liian kovaa ja suunta vaihtuu ilman mitään ennakkovaroitusta, siellä risteyksessä ja jalkakäytävällä kun kävelijöiden seassa yksi spendex poukkoilee niin sitä on mahdoton autosta nähdä kaiken muun liikkeen seasta.

Puhun siis tilanteista missä tulee auton ja pyöräilijän välillä läheltä piti tilanne tai ihan kolari.
Toki näin, jos pyöräilijä tulee tuhatta ja sataa, mutta toisaalta autoilijan on ajettava myös sellaista vauhtia kun lähestyvät esim. kolmiota että voivat pysähtyä siihen ilman lukkojarrutusta.

Joskus katsos käy niin, että autoilija tulee kolmion takaa ja näkee minut jo kaukaa (hyvä näkyvyys). Autoilijalla kolmio, mutta sen sijaan että himmentäisi vauhtia hieman ja sillä tavalla väistäisi minua, niin autoilija sen sijaan painaa kaasua ja ajattelee että kyllä minä ehdin tosta vielä. Sitten joudun itse himmentämään vauhtia jotten jää alle, kun se on niin vaikeeta se autolla ajaminen.

Ja juu, itsekin ajan autolla, jos nyt en päivittäin, niin melkein.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Harvemmin itellä ollut tsygäilijöiden kanssa hätää kun on tarkkaavainen, joskus pääsee joku yllättämään kun tulee kovaa ja väistämisvelvollisena jatkeelle.

Liikenneympyröissä suuri osa autoilijoista vetää ihan laput silmillä ja keskittyy vaan muihin autoihin ja aina ei niihinkään... havannointi pitäisi aloittaa ajoissa ja hidastaa vauhtia reilusti että ehtii hyvin pysähtyä tarvittaessa. Ihan erilainen paikka väistää jo lähtökohdiltaan kun tavalliseen tien poikki menevään pyörätien jatkeeseen vertaa.
Eikä sinne liikenneympyräänkään mennessä tarvitse edes hidastaa kun vaan käyttää silmiä ja päätään sinne siirtyessään ja vielä kun väki käyttäisi vilkkua myös sieltä ulostuessaan.

En nyt täysin allekirjoita tuota pyöräilijöiden syyllisyyttä onnettomuuksiin, yhtälailla autoilijoissa on niitä, jotka eivät tajua kenen kuuluu väistää, kuin myös pyöräilijöissä. On se vaan kumma juttu kun suojatien yli ajetaan väkisin menemään eikä aina edes katota tuleeko sieltä auto. Näille voi antaa vielä torvea. Kiusallisempi tilanne syntyy kun edessä ajava pysähtyy antamaan tilaa pyöräilijälle joka ylittää suojatien pyöräilemällä; tässä kun annat torvea niin edellä ajava tuskin tajuaa mistä se johtuu, eikä pyöräilijä ainaskaan. Millaisia kokemuksia porukalla on jos torvella alkaisi ojentelemaan näitä osapuolia jotka väistävät väärin, eli tässä tapauksessa edellä ajavaa kanssa autoilijaa?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 243
Eikä sinne liikenneympyräänkään mennessä tarvitse edes hidastaa kun vaan käyttää silmiä ja päätään sinne siirtyessään ja vielä kun väki käyttäisi vilkkua myös sieltä ulostuessaan.

En nyt täysin allekirjoita tuota pyöräilijöiden syyllisyyttä onnettomuuksiin, yhtälailla autoilijoissa on niitä, jotka eivät tajua kenen kuuluu väistää, kuin myös pyöräilijöissä. On se vaan kumma juttu kun suojatien yli ajetaan väkisin menemään eikä aina edes katota tuleeko sieltä auto. Näille voi antaa vielä torvea. Kiusallisempi tilanne syntyy kun edessä ajava pysähtyy antamaan tilaa pyöräilijälle joka ylittää suojatien pyöräilemällä; tässä kun annat torvea niin edellä ajava tuskin tajuaa mistä se johtuu, eikä pyöräilijä ainaskaan. Millaisia kokemuksia porukalla on jos torvella alkaisi ojentelemaan näitä osapuolia jotka väistävät väärin, eli tässä tapauksessa edellä ajavaa kanssa autoilijaa?
Ei sulla mitään oikeutta sitä torvea ole soitella. Ei taida järki kamalasti leikata.

Eikä mikään laki kiellä päästämästä sitä pyöräilijää tien yli jos autoilija haluaa niin tehdä. Joskus se on vaan osattava luopua omista oikeuksistaan eikä mennä vain minä minä asenteella.
 

ollipolli

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.03.2020
Viestejä
118
Eiköhän kyseessä ole se että torvea saa soittaa lain mukaan vain tietyissä tilanteissa, eikä mielenosoituksellisesti.
No juu, mutta siinäpähän koitat saada poliiseja paikalle kun soitat ja kerrot että joku tööttäs sulle. Ja vaikka jollain ilveellä saatkin Karhu-ryhmän paikalle, niin miten todistat että se oli "mielenosoitus" eikä "laillinen" töötti? :spenguin:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 344
Yksi ajaa ajoväylällä pyörätien ollessa vieressä, toinen ajaa törkeillä tilannenopeuksilla paikalle, kolmas hyppää kävelijäksi juuri ennen suojatietä, neljäs jää odottamaan autojen ajavan ohi, viides tulee jalkakäytävää kuin se olisi pyörätie jne jne...
Ei kuulosta kovin tyypilliseltä pyöräilijöiden toiminnalta liikenneympyröissä. Ympyröissähän pyörätiet on aina etuajo-oikeutettuja ajorataan nähden.
No juu, mutta siinäpähän koitat saada poliiseja paikalle kun soitat ja kerrot että joku tööttäs sulle. Ja vaikka jollain ilveellä saatkin Karhu-ryhmän paikalle, niin miten todistat että se oli "mielenosoitus" eikä "laillinen" töötti? :spenguin:
Eli lainvastainen toiminta on ok, kunhan ei jää kiinni. Sitäkö yrität sanoa?

Jatkot voitaisiin pitää tuolla asianmukaisessa ketjussa:
Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Joo ei sitä torvea kannata syyttä suotta turhaan huudattaa.

Mitä vähemmän on tekemisissä spandexniilojen kanssa, niin sen parempi.Darwin korjaa ne.
 

ollipolli

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.03.2020
Viestejä
118
Asiaton käytös - toistuva provosointi ja asiattomat vihjailut ketjussa
Kauhea itku jostain kuvitteellisesta töötistä. :lol:

Onkohan teillä nyt ihan kaikki muumit laaksossa?
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
86
Eikä sinne liikenneympyräänkään mennessä tarvitse edes hidastaa kun vaan käyttää silmiä ja päätään sinne siirtyessään ja vielä kun väki käyttäisi vilkkua myös sieltä ulostuessaan.
Nimenomaan ympyrään pitää tulla hitaasti että muistakin suunnista pääsisi autot ympyrään sisään.

Ainakin Helsingissä porukka painaa just 50km/h ympyrään sisään ja muista suunnista kukaan ei pääse.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Nimenomaan ympyrään pitää tulla hitaasti että muistakin suunnista pääsisi autot ympyrään sisään.

Ainakin Helsingissä porukka painaa just 50km/h ympyrään sisään ja muista suunnista kukaan ei pääse.
Todennäköisesti jatkaa suoraan, jos on reilusti vauhtia, itsekin ajelen joskus vajaa 60km/h.

Eikä sinne liikenneympyräänkään mennessä tarvitse edes hidastaa kun vaan käyttää silmiä ja päätään sinne siirtyessään ja vielä kun väki käyttäisi vilkkua myös sieltä ulostuessaan.
Vilkun sijainti ratkaisee, omakohtaisesti on melkein sama käyttääkö ensinkään, kun ei sitä kukaan huomaa, tai siltä ainakin vaikuttaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Nimenomaan ympyrään pitää tulla hitaasti että muistakin suunnista pääsisi autot ympyrään sisään.

Ainakin Helsingissä porukka painaa just 50km/h ympyrään sisään ja muista suunnista kukaan ei pääse.
No en tiedä paikallisista ympyröistä mutta jos nyt ei kumit vinkuen paina sielä ympyrässä niin luulis kauhean iso ongelma olevan. Mullakin monesti kontti täynnä tavaraa öljykannua ym. mitkä lentelis pitkinpoikin jos oikeasti kaahailisin noissa ympyröissä.

Lähinnä meinasin kun jotkut matelee kävelyvauhtia siellä ympyrässäkin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
No en tiedä paikallisista ympyröistä mutta jos nyt ei kumit vinkuen paina sielä ympyrässä niin luulis kauhean iso ongelma olevan. Mullakin monesti kontti täynnä tavaraa öljykannua ym. mitkä lentelis pitkinpoikin jos oikeasti kaahailisin noissa ympyröissä.

Lähinnä meinasin kun jotkut matelee kävelyvauhtia siellä ympyrässäkin.
Suosittelen kuorman sidontaa niin ei lentele...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Suosittelen kuorman sidontaa niin ei lentele...
Mihinkäs sidot irtonaisen öljykannun lasolipurkin tai jonkun työkalupakin perus farkun tai sedanin kontissa... eihän ne sieltä niskaan tule kuitenkaan.

Toki yleensä tavaraa on senverran että saa kiilattua kamat tiiviisti paikalleen.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 186
Itsellä juurikin tavaraverkko + laatikko/tilanjakaja kuviot käytössä tavaran paikallaan pitämiseen. Isommat kamat aina liinalla auton kiinteisiin lenkkeihin - niitä löytyy ihan vakiona ainakin farkun ja hatchbackin kontista. Sedaneista en tiedä, ne jäi 90-luvulle.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Mihinkäs sidot irtonaisen öljykannun lasolipurkin tai jonkun työkalupakin perus farkun tai sedanin kontissa... eihän ne sieltä niskaan tule kuitenkaan.

Toki yleensä tavaraa on senverran että saa kiilattua kamat tiiviisti paikalleen.
Niin, vaikka se laatikko mikä sidottu kiinni.

Kolarissa työkalupakki tekee ikävää jälkeä takaraivossa...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
Niin, vaikka se laatikko mikä sidottu kiinni.

Kolarissa työkalupakki tekee ikävää jälkeä takaraivossa...
Tekee varmaan jos se tulee siitä takapenkkien tai väliritilän läpi. Mutta eipä se pakki tuossa tilassa pääse vauhtia oikein ottamaan. Pahemmat olisi varmaan jotkut kuntosalipainot tai muu kampe mikä kerkeää ottamaan vauhtia kolarissa.
 
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
31
Tekee varmaan jos se tulee siitä takapenkkien tai väliritilän läpi. Mutta eipä se pakki tuossa tilassa pääse vauhtia oikein ottamaan. Pahemmat olisi varmaan jotkut kuntosalipainot tai muu kampe mikä kerkeää ottamaan vauhtia kolarissa.
Taitaa kuitenkin äkkipysähdyksessä vauhtieroa työkalupakilla ja punnuksilla olla tasan nolla toisiinsa nähden, jos ne ovat sitomatta? Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 878
Taitaa kuitenkin äkkipysähdyksessä vauhtieroa työkalupakilla ja punnuksilla olla tasan nolla toisiinsa nähden, jos ne ovat sitomatta? Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Tiheämpi, massaltaan mahdollisesti suurempi kappale on aina ikävämpi ottaa takaraivoon. Ei se vauhti vaan se liike-energia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Se on taas skodistit saaneet vaihdettua kesärenkaat alle, mutta nopeusrajoitukset moottoritiellä ei näköjään heille mene kaaliin. Moottoritiellä köröttelevät rekkojen perässä ja sitten äkkikäännös vasemmalle kaistalle 100km/h vauhdilla. Miksei voi vaan pysyä pienemmillä teillä, vituttaa taas koko tuulipukukansa
Ei mulla ole aikaa seisoskella nesteellä persaukisten seassa juomassa kahvia ja vissyä, kun sen voi tehdä ajaessa ja käyttää ajan paremmin. Joten ei tule kysymykseen.



Siis sä pärjäät juomatta koko päivän?
Ensin kuullosta vitsiltä, mutta nyt kuullostaa siltä että painat meneen autolla ajallisesti pitkää pätkää, ja "juomatauotkin" pidät ajaessa.

Ohituskaistalla jos kahvit roiskuu usein paidalle, niin ehkä taukoja voisi vähän lisätä.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Ihan yhtälailla ne ovat arvoitus pyöräilijöille. Mitä enemmän itse viettää pyörän satulassa sen enemmän tuntuu että pyöräilijät ovat kyllä suurin syyllinen onnettomuuksiin autojen ja pyörien välillä vaikka auto lain mukaan olisi syyllinen. Arvaamatonta, epämääräistä ja muita huomioimatonta ajoa näkee aivan liikaa. Ajan itse siis autoa sekä pyöräilen eli näen molemmat näkökulmat varsin hyvin. Näin ainakin Helsingin alueella.
Hieno oxymoron, wtf :confused:

Itsekin ajan autolla ja pyörällä sekä kävelen ja juoksen pitkin pk-seutua.

99 prosenttisesti asia menee omalla kohdallani näin:
- Autoillessa ärsyttää toisten autoilijoiden perseilyt
- Pyöräillessä ärsyttää autoilijoiden perseilyt
- Kävellessä ärsyttää autoilijoiden perseilyt
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Toki näin, jos pyöräilijä tulee tuhatta ja sataa, mutta toisaalta autoilijan on ajettava myös sellaista vauhtia kun lähestyvät esim. kolmiota että voivat pysähtyä siihen ilman lukkojarrutusta.
Eikä sinne liikenneympyräänkään mennessä tarvitse edes hidastaa kun vaan käyttää silmiä ja päätään sinne siirtyessään ja vielä kun väki käyttäisi vilkkua myös sieltä ulostuessaan.
Hehe.




Joskus katsos käy niin, että autoilija tulee kolmion takaa ja näkee minut jo kaukaa (hyvä näkyvyys). Autoilijalla kolmio, mutta sen sijaan että himmentäisi vauhtia hieman ja sillä tavalla väistäisi minua, niin autoilija sen sijaan painaa kaasua ja ajattelee että kyllä minä ehdin tosta vielä. Sitten joudun itse himmentämään vauhtia jotten jää alle, kun se on niin vaikeeta se autolla ajaminen.
Sen myönnän että ympyrät ovat paikkoja jotka ovat autoilijoille muita risteyksiä vaikeampia kevyenliikenteen suhteen. Jos siihen yhteyteen on niitä suoajteitä ja pyräteiden ristykseiä ympätty. ja varsin pyöräiliä on tuossa kuviossa usein varsin vaikeasti havaittava varsinkin jos tulee epäedullisesta suunnasta.

Oma lukunsa on sitten jos pyöräiliöitä ajalee vähän vauhdikkaammin jotkut vetelee jopa yli kolmeekymppiä sukkana yli.


Pyöräilijöistä vielä, joukkoon mahtuu niitä onnettomuushakuisia, onneksi ovat pyörällä, eikä autolla, niin vahingot muille pienempiä. Maksaja toki aina se autoilija.

Jos pahimmat menisi autolla, niin ne korjattaisiin pian pois, mutta satulanpäältä korjaa vain hautaustoimisto, mistä seuraa että pysyvät siellä sitä kaikkien pyöräilijöiden mainetta pilaamassa.

Eikä sinne liikenneympyräänkään mennessä tarvitse edes hidastaa kun vaan käyttää silmiä ja päätään sinne siirtyessään
No jos tulee hiljaa, mutta sävy vähän sellainen ettet sitä tarkoittanut.

Ketjussa aina välillä joku heittää tuollaista, ilmeisesti provoilee,

No on näitä ympyrä toteutuksia on monenlaisia, ja kaikissa ei ole lähellä kevyenliikenteen ylityksiä, ja noista osaan ehkä voi aika vauhdikkaasti menneä, tiedä sitten onko hidastamatta silti ihan oikea ohje. No ehkä jokin mistä ajetaan valo-ohjatusti vihreällä aallolla suoraan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Hieno oxymoron, wtf :confused:

Itsekin ajan autolla ja pyörällä sekä kävelen ja juoksen pitkin pk-seutua.

99 prosenttisesti asia menee omalla kohdallani näin:
- Autoillessa ärsyttää toisten autoilijoiden perseilyt
- Pyöräillessä ärsyttää autoilijoiden perseilyt
- Kävellessä ärsyttää autoilijoiden perseilyt
Erikoisia havaintoja. Omat kokemukset on täysin päinvastaiset.

Autoillessa kyllä ärsyttää toisten autoilijoiden perseilyt, mutta näistäkin perseilyistä iso osa on sitä, kun pysähdytään antamaan tilaa väistämisvelvolliselle pyöräilijälle. Toinen yleinen ärsytyksen aihe on suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä, tätä tapahtuu todella paljon. Muuten pääasiassa muissa autoilijoissa ärsyttää "liian hitaasti" ajaminen ja verkkainen liikkeellelähtö liikennevaloissa, jolloin saa turhaan itse seistä siellä jonottamassa.

Pyöräillessä selvästi suurin "vihollinen" on toinen pyöräilijä. Mitään risteysten väistämissääntöjä ei tunneta ja ajetaan sikin sokin laidasta laitaan tietä, välillä väärään suuntaan. Autoilijat ottavat liiankin hyvin huomioon. Viimeksi eilen ajoin Kulosaaressa pyörätietä vasemmalla puolella ajorataa ja tulin kohtaan, missä pyörätie siirtyi toiselle puolelle ajorataa. Hiljensin, kun takaa tuli auto, ja odottelin sen menevän ohi. Se vaan hidasteli 50 metriä ennen ylityspaikkaa ja lopulta pysähtyi siihen antamaan tilaa, vaikka en ollut näyttänyt mitään merkkejä ylitääkseni tien (olisi päässyt toiseenkin suuntaan jatkamaan) ja olin vielä hitaassa liikkeessä ajoradan suuntaisesti.

Yleensä käy vielä niin, että kun itse pyörällä väistämisvelvollisena väistää autoja, niin eiköhän joku toinen pyöräilijä suhauta takaa suoraan autojen eteen.

Kävellessäkin saa kyllä tietä autoilta, kunhan kulkee määrätietoisesti eikä pyörittele peukaloitaan tien reunassa. Pyöräilijät sen sijaan soittelevat kelloa ja vaativat jalankulkijoilta tilaa suojatielläkin.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Erikoisia havaintoja. Omat kokemukset on täysin päinvastaiset.

Autoillessa kyllä ärsyttää toisten autoilijoiden perseilyt, mutta näistäkin perseilyistä iso osa on sitä, kun pysähdytään antamaan tilaa väistämisvelvolliselle pyöräilijälle. Toinen yleinen ärsytyksen aihe on suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä, tätä tapahtuu todella paljon. Muuten pääasiassa muissa autoilijoissa ärsyttää "liian hitaasti" ajaminen ja verkkainen liikkeellelähtö liikennevaloissa, jolloin saa turhaan itse seistä siellä jonottamassa.

Pyöräillessä selvästi suurin "vihollinen" on toinen pyöräilijä. Mitään risteysten väistämissääntöjä ei tunneta ja ajetaan sikin sokin laidasta laitaan tietä, välillä väärään suuntaan. Autoilijat ottavat liiankin hyvin huomioon. Viimeksi eilen ajoin Kulosaaressa pyörätietä vasemmalla puolella ajorataa ja tulin kohtaan, missä pyörätie siirtyi toiselle puolelle ajorataa. Hiljensin, kun takaa tuli auto, ja odottelin sen menevän ohi. Se vaan hidasteli 50 metriä ennen ylityspaikkaa ja lopulta pysähtyi siihen antamaan tilaa, vaikka en ollut näyttänyt mitään merkkejä ylitääkseni tien (olisi päässyt toiseenkin suuntaan jatkamaan) ja olin vielä hitaassa liikkeessä ajoradan suuntaisesti.

Yleensä käy vielä niin, että kun itse pyörällä väistämisvelvollisena väistää autoja, niin eiköhän joku toinen pyöräilijä suhauta takaa suoraan autojen eteen.

Kävellessäkin saa kyllä tietä autoilta, kunhan kulkee määrätietoisesti eikä pyörittele peukaloitaan tien reunassa. Pyöräilijät sen sijaan soittelevat kelloa ja vaativat jalankulkijoilta tilaa suojatielläkin.
No se oli ehkä vähän kärjistetty viesti. Se on totta, että kelveillä vallitsee viidakon lait ja mikään normaali, kuten oikealta tulevaa väistetään, ei päde.

Mutta silti olen sitä mieltä, että suurin ongelma on autoilijat, joista iso osa vetää tuolla täysin laput silmillä ja havainnointikyky nollassa. Lisäksi aivan perustavista väistämissäännöistä, kuten että esim. suojatien päälle ei pysähdytä norkoilemaan risteykseen ajovuoroa, ei piitata pätkän vertaa. Mitä suurempi ajoneuvo, sitä vaarallisempi se muille on joten sitä suurempaa varovaisuutta pitää noudattaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Lisäksi aivan perustavista väistämissäännöistä, kuten että esim. suojatien päälle ei pysähdytä norkoilemaan risteykseen ajovuoroa, ei piitata pätkän vertaa. Mitä suurempi ajoneuvo, sitä vaarallisempi se muille on joten sitä suurempaa varovaisuutta pitää noudattaa.
Tämän olen kyllä havainnut, mutta joskus tämäkin käy ihan itsestä riippumattomista syistä. Esim. kun suojatien takaa ei näe kunnolla risteävää liikennettä, mutta liikkeelle lähtiessä huomaakin jonkun tulevan vielä. Takaa tuleva on jo kuronut välin umpeen, ja sitten saa hävetä siinä kun seisoo suojatien päällä ihan uunona.

Autoilijoiden suurin pahe ei tosiaan mielestäni ole se, että ajettaisiin tahallisesti minäminä-asenteella. Näitäkin toki on, mutta tuo mainitsemasi laput silmillä meininki tuntuu olevan vallitseva tapa. Suurella osalla ei tosiaan ole mitään tilannetajua tai havainnointikykyä siitä mihin sen koslansa pysäyttää. Vauhtitie Helsinginkadun päässä on tästä malliesimerkki.

vauhtitie.PNG


Jos tuolla valoissa on kaksi autoa jonossa, seuraavan olisi järkevintä jäädä tuonne sinisen laatikon kohdalle suojatien taakse odottelemaan. 95% kerroista tuossa on kuitenkin joku joko pyörätienjatkeen päällä, suojatien päällä tai tuon ristikon päällä (tuonne vasemmalle kurvaa usein turistibussit Helsinginkadulta, eli sitten on koko risteys jumissa kun tuossa seisot). Pyörätienjatkeen ja suojatien väliin saa kai periaatteessa pysähtyä, mutta ei hyödytä mitään ja peittää vain näkymän suojatielle. Ja harva Helsinginkadulta tuleva sitäkään tajuaa, vaan kiihdyttää lappu lattiassa tuosta läpi.

Se toinen puoli tuossa risteyksessä onkin sitten se, että kaikkien pyöräilijöiden pitäisi väistää tuolta ylhäältä tulevia autoja, harva autoilija tai pyöräilijä tajuaa tätä. Vasemmalta tuleville on myös kolmio ja pyöräilijät tulee ajorataa pitkin, eli sieltä tulevien pyöräilijöiden pitäisi väistää kummastakin suunnasta tulevia autoja (liikennesuunnittelijan mukaan tosin tuossa pyörätien ylityspaikka niin kaukana päätiestä, ettei Helsinginkadulta Vauhtitielle kääntyvä ole enää kääntyvä ajoneuvo, ja pyörien pitää väistää heitäkin).

Ei ole kyllä mitenkään yksinkertainen risteys väistämissääntöjen puolesta, myönnettäköön se.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 073
Lisäksi aivan perustavista väistämissäännöistä, kuten että esim. suojatien päälle ei pysähdytä norkoilemaan risteykseen ajovuoroa, ei piitata pätkän vertaa.
Näytäppä se tämän "väistämissäännön" toteuttava lakipykälä. Se ettet sitä tule löytämään johtuu siitä ettei sellaista ole mielikuvituksen ulkopuolella.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
^^ Kiertoliittymien suunnitteluohjeessa (https://julkaisut.vayla.fi/thohje/pdf/tasoliittymat_ohje.pdf , sivut 73 -->) on ihan erikseen mainittu keinoja liikenteen hidastamiseen tuloliittymissä, esimerkiksi nopeusrajoituksen alentaminen ja liittymien porrastaminen tuloväylissä tulosuuntaa taivuttamalla jne. Nopea läpiajo estyy tällä ja ahtaalla kiertomitoituksella.


Osa ympyröistä on kuitenkin lähes keskitettyjä liittymien suhteen, tai lähtöliittymä voi olla jopa mutkaisempi kuin tulo.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Näytäppä se tämän "väistämissäännön" toteuttava lakipykälä. Se ettet sitä tule löytämään johtuu siitä ettei sellaista ole mielikuvituksen ulkopuolella.
:confused:
Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 620
Viestejä
4 196 832
Jäsenet
70 755
Uusin jäsen
Leevi L

Hinta.fi

Ylös Bottom