Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Olin epätarkka. En ajanut vierelle vaan vaihdoin takana kaistaa vasemmalle. Silloin tyyppi vaihtoi kaistaa eteeni.
Tuttu tilanne. Itse ajan tuossa melko keskellä ennen kuin ajan keskiviivan viereen jos olen suoraan jatkamassa. Ohje kait on että aja mahdollisimman oikealla reunassa kaistaa mutta kun vierelle änkeää (ei ohita) joku isompi auto niin ahdasta tulee.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Hommaat vähän vanhemman auton niin ei tarvii väistellä enää :D Se toimii oikeasti. Yleensä noi kiilailevat ym. röyhkeät ajaa juurikin uudehkoilla cittareilla tms. niin sanotaan näin, että jos kolahtaa niin minä en ole se ketä ketuttaa. Toimii myös kaistan vaihdossa, kyllä ne välit kurotaan äkkiä kiinni kun pistää vilkkua, mutta avautuvat sitten uudestaan kun siellä ymmärretään että se tulee siihen oikeasti silti.

Joustan kyllä varmaan enemmän kuin keskiverto autoilija, mutta vain silloin kun tilanne ei ole tahallaan aiheutettu.
Käyttöautona ollut jo pitkään tonninpommeja. Eteen änkeäjiin ym. auttaa kun esittää katselevansa aivan muualle sen sijaan että olisi huomannut.:) Useasti annan kyllä tilaa kun se eteentulija on jotain sählännyt ja hätää kärsimässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Aika harvassa täälä suomessa on tapaukset joissa oikeasti porukka käyttää törkeästi hyväkseen jotain päättyviä kaistoja ja kiilailee/poukkoilee liikenteen seassa.

Tampereella koitti joku nainen joskus änkeä katumaasturilla pispalan valoissa (ne mistä käännytään motarille) siihen vasemmalle kaistalle, vaikka se on päivänselvää että sinne vasemmalle hakeudutaan jonon perässä, ei puolivälissä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 247
Usein tulee käytettyä päättyvät kaistat hyväksi kun muut tykkää jonottaa. Ripeällä kiihdytyksellä valoista on jo kaukana menossa edellä kun jono vasta lähtee liikkeelle.

Silloin tällöin se todellinen kusipää löytyy siitä jatkuvan kaistan paalupaikalta kun yhtäkkiä löytyykin joku rallivaihde ja kiihdytetään vaikka törkeille asti kunhan ei kukaan pääse eteen. Sitten kun vaihdat kaistaa tällaisen taakse niin himmataankin nopeus kympin alle rajoituksen.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Usein tulee käytettyä päättyvät kaistat hyväksi kun muut tykkää jonottaa. Ripeällä kiihdytyksellä valoista on jo kaukana menossa edellä kun jono vasta lähtee liikkeelle.

Silloin tällöin se todellinen kusipää löytyy siitä jatkuvan kaistan paalupaikalta kun yhtäkkiä löytyykin joku rallivaihde ja kiihdytetään vaikka törkeille asti kunhan ei kukaan pääse eteen. Sitten kun vaihdat kaistaa tällaisen taakse niin himmataankin nopeus kympin alle rajoituksen.
Sitten näitä uuvatteja kun olet prätkällä siinä vieressä:facepalm:

Luulevat että se 200hv "urheiluauto" kiihtyy nopeammin:D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Usein tulee käytettyä päättyvät kaistat hyväksi kun muut tykkää jonottaa. Ripeällä kiihdytyksellä valoista on jo kaukana menossa edellä kun jono vasta lähtee liikkeelle.

Silloin tällöin se todellinen kusipää löytyy siitä jatkuvan kaistan paalupaikalta kun yhtäkkiä löytyykin joku rallivaihde ja kiihdytetään vaikka törkeille asti kunhan ei kukaan pääse eteen. Sitten kun vaihdat kaistaa tällaisen taakse niin himmataankin nopeus kympin alle rajoituksen.
Oma kokemus väittää, että kuvailemasi kaltaisia uuvatteja löytyy enemmän niistä, jotka tulevat siihen päättyvälle kaistalle. Lämä tiskissä jonon keulille, jonka jälkeen jonoa vedetään kymppi alle suurimman sallitun.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
885
Oma kokemus väittää, että kuvailemasi kaltaisia uuvatteja löytyy enemmän niistä, jotka tulevat siihen päättyvälle kaistalle. Lämä tiskissä jonon keulille, jonka jälkeen jonoa vedetään kymppi alle suurimman sallitun.
Allekirjoitan tämän. Monilla on kiire matelemaan. Se on ärsyttävää kun itse ajaa ihan reippaasti ja sitten valoista jonkun on pakko päästä siihen eteen ajamaan tasan rajoitus. Monilla varmaan tarve esitellä sitä omaa autoa niin siitä tuo johtuu.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 332
Oma kokemus väittää, että kuvailemasi kaltaisia uuvatteja löytyy enemmän niistä, jotka tulevat siihen päättyvälle kaistalle. Lämä tiskissä jonon keulille, jonka jälkeen jonoa vedetään kymppi alle suurimman sallitun.
Joo näitä löytyy varsinkin jostain corolla jne. kuskeista. Samoilla kuskeilla on yleensäkkin kiire päästä aina eteen olivat sitten tulossa kolmion takaa, parkkipaikalta rampilta tms. Kun pääsevät eteen niin heti tippuu vauhti.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Harvemmin tulee kyllä niihin törmättyä kenellä on sieltä päättyvältä kaistalta kiire matelemaan eteen. Sen sijaan ainakin Turku on täynnä kuskeja jotka liikennevaloista lähtiessä hämmentävät rauhassa kepillä vaihdetta silmään ilman huolta huomisesta, mutta auta armias jos seuraavissa valoissa ajat vierelle, niin lähdetään kytkin sauhuten liikkeelle. Mulla osu vanhassa kämpässä asuessa työmatkalle parikin tällaista kohtaa, mutta pahin oli ehdottomasti tämä:

https://bit.ly/3a6oHnB

Koomisia tilanteita kun joku hermanni roikkuu vierellä rystyset valkosena kun ei vaan kestä pää, että joku pääsee jonon ohi ja vielä ensimmäiseksi. Eikä se niihin kepinveivaajiin rajoitu, yllättäen niistä työsuhdeaudeistakin löytyy kaasupolkimelle lisää liikerataa kun joku vessa on vieressä. :D
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 188
@Gagarin se taitaa ollakin noilla nurkilla maan tapa. Itse muutaman kerran tuolla ajaneena ihmettelin juurikin samaa, kuin mitä tuohon kirjoitit. Varsinkin kun tuossa on kovin lyhyet pätkät tietä ja joka suuntaan on mahdollista kääntyä - pitää olla ollut hyvissä ajoin oikealla kaistalla jos haluaa päästä sinne minne menossa oli.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 247
Harvemmin tulee kyllä niihin törmättyä kenellä on sieltä päättyvältä kaistalta kiire matelemaan eteen. Sen sijaan ainakin Turku on täynnä kuskeja jotka liikennevaloista lähtiessä hämmentävät rauhassa kepillä vaihdetta silmään ilman huolta huomisesta, mutta auta armias jos seuraavissa valoissa ajat vierelle, niin lähdetään kytkin sauhuten liikkeelle. Mulla osu vanhassa kämpässä asuessa työmatkalle parikin tällaista kohtaa, mutta pahin oli ehdottomasti tämä:

https://bit.ly/3a6oHnB

Koomisia tilanteita kun joku hermanni roikkuu vierellä rystyset valkosena kun ei vaan kestä pää, että joku pääsee jonon ohi ja vielä ensimmäiseksi. Eikä se niihin kepinveivaajiin rajoitu, yllättäen niistä työsuhdeaudeistakin löytyy kaasupolkimelle lisää liikerataa kun joku vessa on vieressä. :D
Hah hauska sattuma, oli itse asiassa juuri tuo risteys päällimmäisenä mielessä kun aikaisempaa viestiä kirjottelin. Tulee tuosta ajeltua harva se päivä ja todella usein toi loppuva kaista tyhjänä niin tulee sitä käytettyä. Kuulostaa tutuilta tilanteilta :joy:
 
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
31
Harvemmin tulee kyllä niihin törmättyä kenellä on sieltä päättyvältä kaistalta kiire matelemaan eteen. Sen sijaan ainakin Turku on täynnä kuskeja jotka liikennevaloista lähtiessä hämmentävät rauhassa kepillä vaihdetta silmään ilman huolta huomisesta, mutta auta armias jos seuraavissa valoissa ajat vierelle, niin lähdetään kytkin sauhuten liikkeelle. Mulla osu vanhassa kämpässä asuessa työmatkalle parikin tällaista kohtaa, mutta pahin oli ehdottomasti tämä:

https://bit.ly/3a6oHnB

Koomisia tilanteita kun joku hermanni roikkuu vierellä rystyset valkosena kun ei vaan kestä pää, että joku pääsee jonon ohi ja vielä ensimmäiseksi. Eikä se niihin kepinveivaajiin rajoitu, yllättäen niistä työsuhdeaudeistakin löytyy kaasupolkimelle lisää liikerataa kun joku vessa on vieressä. :D
Itse hankin mm. tällaisia tilanteita varten auton jonka vierellä ei normaali perhekirppu pysy.. Tarjoaa mukavaa mielenrauhaa itselle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Itse hankin mm. tällaisia tilanteita varten auton jonka vierellä ei normaali perhekirppu pysy.. Tarjoaa mukavaa mielenrauhaa itselle.
Tällä se parhaiten tosiaan hoituu. Toisaalta mua ei kiinnosta kuka eteen liittyy, mutta siinä kohtaa tulee mitta täyteen kun lähden valoista omaan rivakkaan tahtiin, eivätkä nämä tajua liittyä taakse, vaan liitytään mm. kuskin oveen tai muualle soveltumattomaan paikkaan. Eteenkin saa kyllä tulla mutta painaa sitä kaasua sitten.

Onneksi näitä paikkoja ei paljoa ole.
 
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
31
Tällä se parhaiten tosiaan hoituu. Toisaalta mua ei kiinnosta kuka eteen liittyy, mutta siinä kohtaa tulee mitta täyteen kun lähden valoista omaan rivakkaan tahtiin, eivätkä nämä tajua liittyä taakse, vaan liitytään mm. kuskin oveen tai muualle soveltumattomaan paikkaan. Eteenkin saa kyllä tulla mutta painaa sitä kaasua sitten.

Onneksi näitä paikkoja ei paljoa ole.
Sitten kun on sellainen auto alla ettei viereinen kiihdy millään samaan tahtiin, niin ongelma poistuu. Itse ennakoin tilanteet aina aikaisempien tapahtumaketjujen mukaan; jos joku hidastelee liikenteessä niin oletan ettei samainen kuski jatkossakaan aio pitää itselleni sopivaa ajonopeutta yllä, joten painelen ohi..
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
885
Joo näitä löytyy varsinkin jostain corolla jne. kuskeista. Samoilla kuskeilla on yleensäkkin kiire päästä aina eteen olivat sitten tulossa kolmion takaa, parkkipaikalta rampilta tms. Kun pääsevät eteen niin heti tippuu vauhti.
Ei löydy kun ei niillä pääse eteen ;) Vaatii sen 500-sarjalaisen jotta onnistuu, ainakin mun kohdalla. Jos ny joku merkki pitäisi valita niin Audi&BMW, mutta ei se kyllä ole mitenkään merkkiin sidottu.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 476
2. Kiihdytät ympyrää ennen siihen 60km/h kuten muutkin ympyrään ajavat. Lopputuloksena pelataan mamista ja voittaja on se joka ei jarruta vaan painaa rohkeasti ympyrään, muut sitten vetävät lukot siihen ympyrän reunaan.
Ympyrään 60km/h?
Onko nämä nyt niitä Toyotan mittarinopeuksia? Vai joku erikoistapaus jossain tietyssä paikkaa jossa jotkut tuikkailee tuollain.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 476
Aina siinä on pienet kiihdytyskisat viereisen kanssa, joka yrittää blokata ja itse yrittää liittyä :D Onneksi se kaista on niin pitkä että blokkaaja joutuisi ajamaan seuraavaan perään estääkseen liittymisen. Viime viikolla jouduin kiihdyttämään 100km/h asti (rajoitus 60km/h) ennenkuin viereinen antautui ja tulihan se sitten aika pian ohi about 90-100km/h.
Voin kuvitella sen toisen tarinan...

Mutta harmittomia tuollaiset, oikeastaa mukavia (yleistäen), jää ainakin hyväväli mihin liittyä, eikä itse jää toisen eteen ärsyttään.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
885
Voin kuvitella sen toisen tarinan...

Mutta harmittomia tuollaiset, oikeastaa mukavia (yleistäen), jää ainakin hyväväli mihin liittyä, eikä itse jää toisen eteen ärsyttään.
Lähinnä huvittavia :D Mutta jostain syystä monilla ihmisillä on oletus, että siitä kiihdytyskaistalta on vaikea kiihdyttää virran mukaan (ehkä johtuu pakusta, omasta autosta tms). Siitä syystä sitten kiihdytetään juuri ennen kiihdytyskaistaa. Tunnelissa riittää kaistaa kyllä liittymiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 808
Tuossa Gagarin linkkaamassa Markulantien kohdassa on muistaakseni joskus menneinä vuosina kolahtanut ihan kunnolla, kun kaksi luupäätä sattui omistamaan tasaväkisen kaluston. Suikkilantiellä (joka jatkuu Länsikeskuksesssa Markulantienä) on Härkämäessä Motonetin kohdalla ihan vastaava kiihdyttelypätkä. Monesti oon nauranut paskaisesti, kun joku huudattanut vieressä konetta hullunkiilto silmissä ja sitten itse heittänyt vasemmalle kääntyvien kaistalle Motonetin suuntaan :D Edelleen Markulantien jatkona taitaa Vanhan Tampereentien Prisman kohdalla olla myös vastaava kaventuminen/kiihdyttely, lisämausteena junaradan ylitys.

Tänään oli taas joku noin 30 v. luupää liikenteellä Golfinsa kanssa 1-tiellä Helsinkiin. Kivihovin kohdalla tuli ensimmäisen kerran perä edellä vastaan ja jäi kauas taakse ohituksen jälkeen. Sit se jostain syystä innostui varsinkin alamäkien kohdalla ja tuli helvetinmoista vauhtia peesiin. Sen jälkeen kiire loppui ja ohi mentiin 2-3 km/h erolla. Seuraavassa isommassa ylämäessä -15 km/h, painoin vakkari päällä heittämällä ohi. Lohjan tunnelien kohdalla se sit jäi etanavaiheen aikana vasta hitaan taakse ylämäessä ja katosi näkyvistä. Kyllä vitutti, 3 kertaa taisin sen ohittaa. Kaipa se oli ilman vakkaria ajava, kun ei Golfin vakkari kuitenkaan 20-30 km/h haitarilla vetele (vai voiko, jos on pienin mahdollinen kone manuaaliaskilla?).
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 107
Eikö yks sankari ajanu äsken vastaan pitkät päällä (oli hyvät valot, lisäledipalkki ja kaikki) eikä pudottanu pitkiltä pois vaikka koetin omilla pitkilla muistutellakin.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 332
Ei löydy kun ei niillä pääse eteen ;) Vaatii sen 500-sarjalaisen jotta onnistuu, ainakin mun kohdalla. Jos ny joku merkki pitäisi valita niin Audi&BMW, mutta ei se kyllä ole mitenkään merkkiin sidottu.
No kyllä niitä löytyy siellä corolla kuskeistakin, ellet itse lähde reilulla kaasulla. Usein ovat näitä ns. kauppakasseja, joilla pitää siihen eteen tunkea hidastelmaan. Aika hyvin nämä tosin huomaa ja lähtee itse sen verran reippaammin ettei tarvitse siihen eteen tulla matelemaan. Omasta autosta löytyy kyllä sen verran ruutia, että sillä corolla ei siihen eten tarvitse tulla hidastelemaan.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
86
Ihmetyttää kuskit ketkä heti ovat vaihtamassa toiselle kaistalle kun olet hidastamassa valoihin.
Eli ajavat kiltisti perässä mutta kun punaiset valot edessä ja ennakoin niin takaa vaihdetaan viereiselle tyhjälle kaistalle..
Ilmeisesti nää kuskit ei ole kuullut ennakoinnista ja punaisiin valoihin vedetään aina täysjarrutus.
 
Viimeksi muokattu:

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 884
Ihmetyttää kuskit ketkä heti ovat vaihtamassa toiselle kaistalle kun olet hidastamassa valoihin.
Eli ajavat kiltisti perässä mutta kun punaiset valot edessä ja ennakoin niin takaa vaihdetaan viereiselle tyhjälle kaistalle..
Ilmeisesti nää kuskit ei ole kuullut ennakoinnista ja punaisiin valoihin vedetään aina täysjarrutus.
Itse vaihdan aina kaistaa jos toinen on tyhjänä ja edessäni hissutteleva kuski. Usein ennakoijat ja valoihin valuttelijat eivät ymmärrä että valosykli ei valuttelemalla nopeudu. Ja valuttelijan perässä on usein muitakin autoilijoiden arkkityyppejä kuten nytkyttelijöitä jolloin soppa on valmis.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 653
Tässä yks päivä normisti kiihdyttelin motarin ramppiin rivakasti ja heti tähän ryhdyttyäni auto meni limp-modeen. Siinä sitten paniikissa auton hitaasti kiihdyttäessä kohti horisontissa kaukana siintävää 80km/h nopeutta sieluni silmin näin, kuinka kaikki takana olevat jo naputtelivat kanssa-autoilijaketjuun :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 415
Itse vaihdan aina kaistaa jos toinen on tyhjänä ja edessäni hissutteleva kuski. Usein ennakoijat ja valoihin valuttelijat eivät ymmärrä että valosykli ei valuttelemalla nopeudu. Ja valuttelijan perässä on usein muitakin autoilijoiden arkkityyppejä kuten nytkyttelijöitä jolloin soppa on valmis.
Ei se valosykli valoihin "kaahaamallakaan" yleensä nopeudu.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 884
Ei se valosykli valoihin "kaahaamallakaan" yleensä nopeudu.
Miksi himmailla jos siitä ei ole mitään hyötyä? Ja jos pahoittaa mielensä siitä että takanatuleva päättää mennä toista kaistaa niin näin vakioargumenttina voisin heittää että ehkä parempi kulkea bussilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Eikö yks sankari ajanu äsken vastaan pitkät päällä (oli hyvät valot, lisäledipalkki ja kaikki) eikä pudottanu pitkiltä pois vaikka koetin omilla pitkilla muistutellakin.
Tässä kun itsekin omistaa lisävalotolpan niin varmasti lyhenee. Ja jossei niin eipä itseä ainakaan vituta ettei näe.


Ihmetyttää kuskit ketkä heti ovat vaihtamassa toiselle kaistalle kun olet hidastamassa valoihin.
Eli ajavat kiltisti perässä mutta kun punaiset valot edessä ja ennakoin niin takaa vaihdetaan viereiselle tyhjälle kaistalle..
Ilmeisesti nää kuskit ei ole kuullut ennakoinnista ja punaisiin valoihin vedetään aina täysjarrutus.
Johtunee siitä, että 90% kuskeista ei saa autoa kiihtymään siedettävässä ajassa tavoitenopeuteen. Varsinkin kun automaatilla ajaa niin tämän huomaa.

Ja se tomaatti ei osaa myöskään moottorijarruttaa jolloin nämä vaihteellahimmaajat tulevat liian nopsaan vastaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 415
Miksi himmailla jos siitä ei ole mitään hyötyä? Ja jos pahoittaa mielensä siitä että takanatuleva päättää mennä toista kaistaa niin näin vakioargumenttina voisin heittää että ehkä parempi kulkea bussilla.
On siitä hyötyä, kulutus on pienempi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
90 % tapauksista missä vaihdan kaistaa on semmosia joissa tiedän jo etukäteen miten valot käyttäytyy ja ajan pysähtymättä läpi, kun himmailijat keräilee 50m päässä valoista lisää vauhtia :D
No tämä varsinkin. :D

Joskus vaan valotkin tekee ylläreitä.​
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 748
Meinannu muuten usiamman kerran tulla kylkewn tollanen "valojen toiminnan tietäjä" kun ei ne vihreet vaihtuneetkaan ja sit seisotaan jarrulla :rolleyes:
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 835
Ihmetyttää kuskit ketkä heti ovat vaihtamassa toiselle kaistalle kun olet hidastamassa valoihin.
Eli ajavat kiltisti perässä mutta kun punaiset valot edessä ja ennakoin niin takaa vaihdetaan viereiselle tyhjälle kaistalle..
Ei se siitä ennakoinnista välttämättä johdu. Ainakin itse vaihdan viereiselle tyhjälle kaistalle siksi, että suurin osa autoista kiihtyy vihreän valon vaihduttua suunnilleen yhtä hyvin kuin ketjuton mopo eikä huvita tämmösen perässä ajaa jos on tyhjäkin kaista tarjolla. Tai ehkä väärin sanoa että "autoista", jokaisella autolla saisi kyllä kiihdytettyä mutta kuljettajia ei tunnu kiinnostavan. Tarkoitus ei ole siis tehdä mitään täyskaasulähtöjä, mutta kun edes sellainen normaali ripeä kiihdytys ei tunnu onnistuvan vaan 70km/h rajoitetulla tiellä se rajoitusnopeus saavutetaan aikaisintaan puolen kilometrin matkalla...
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 476
Itse vaihdan aina kaistaa jos toinen on tyhjänä ja edessäni hissutteleva kuski. Usein ennakoijat ja valoihin valuttelijat eivät ymmärrä että valosykli ei valuttelemalla nopeudu. Ja valuttelijan perässä on usein muitakin autoilijoiden arkkityyppejä kuten nytkyttelijöitä jolloin soppa on valmis.
Käytän ylläolevaa yleistämiseen (Ei sinulle osoitettu)

Kilpailusta tuossa kai usein kyse, pääsee jos ei paalulle, niin melkein, eli paremmat lähtöasetelmat kisaan.

Joissain tapauksissa joissain ympyröissä voi olla ihan järkevääkin, silloin toki perustelut vähän toiset.
Ei se valosykli valoihin "kaahaamallakaan" yleensä nopeudu.
Tässä kai poikkeus vahvistaa sännön, eli joissain tilanteissa voi vihreä tulla aiemmin jos tolpalle kiirehtii odottaan, mutta kai enemmän kyse "tyhmistä" valoista.

Mutta yleistäen toistan aiemman, jos ei muun liikenteen joutusuutta häritise niin tyhmää sinne valoihin on kiirehtiä, vaan tehdä juuri kuten kommentoit, hiljentää vauhtia.

Toki amatoorimäisen näköistä kun jotkut koukkii sinne valoihin odotaan ja vielä amatöörimäisempää kun ongelmaa ratkomaan hankkimalla lisää tehoa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
Ihmetyttää kuskit ketkä heti ovat vaihtamassa toiselle kaistalle kun olet hidastamassa valoihin.
Eli ajavat kiltisti perässä mutta kun punaiset valot edessä ja ennakoin niin takaa vaihdetaan viereiselle tyhjälle kaistalle..
Ilmeisesti nää kuskit ei ole kuullut ennakoinnista ja punaisiin valoihin vedetään aina täysjarrutus.
Lähinnä ihmetyttää, että miten joku voi ihmetellä tällaista.

Jäämällä sinne oikealle kaistalle toiseksi pääsee valoista lähtemään vasta sen ensimmäisen jälkeen.

Vaihtamalla vasemmanpuoleiselle kaistalle valoista pääsee lähtemään heti valon vaihduttua.


Mutta suomen (tai ainakin Tampereen) liikenne tuntuu olevan täynnä typeriä ihmisiä, jotka kokoavat sinne oikean kaistalle vaikka viiden auton jonon jumittamaan vaikka se vasemmanpuoleinen, myös suoraan menevä kaista ammottaa tyhjyyttään.

Silloin kun itse on menossa suoraan tämä on toisaalta ihan kätevää, kun voi ohittaa monta autoa yksissä liikennevaloissa, mutta erityisen ärsyttävää tämä on taas silloin, kun oikealta kaistalta pääsee myös kääntämään oikealle, jonne ei ole oma kääntymiskaistaa, ja olisi kääntymässä oikealle: Nyt nämä suoraan menijät oikealla jumittavat vasemmalle kaistalle vaihtamista pelkäävät ihmiset jumittavat sen liikenteen myös oikealta kääntyville.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 116
Tuo tuntuu tosiaan olevan monella hakusessa että käytetäisiin kaikki kaistat valoissa. Siksi siellä on useampi kaista samaan suuntaan ettei muodostuisi pullonkaulaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Ihmetyttää kuskit ketkä heti ovat vaihtamassa toiselle kaistalle kun olet hidastamassa valoihin.
Eli ajavat kiltisti perässä mutta kun punaiset valot edessä ja ennakoin niin takaa vaihdetaan viereiselle tyhjälle kaistalle..
Ilmeisesti nää kuskit ei ole kuullut ennakoinnista ja punaisiin valoihin vedetään aina täysjarrutus.
Miksi jäädä edessä jumittavan "ennakoijan" taakse, kun voi ajaa vierelle ja tarvittaessa valojen vaihtuessa ohi? Harva asia ärsyttää yhtä paljon kuin valoihin tai jonon perään hitaasti mateleva ennakoija, joka aiheuttaa hillittömän pumppausliikkeen taaempana jonossa. Ja ei, en tarkoita että täysjarrutus on oikea malli.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 476
Lähinnä ihmetyttää, että miten joku voi ihmetellä tällaista.

Jäämällä sinne oikealle kaistalle toiseksi pääsee valoista lähtemään vasta sen ensimmäisen jälkeen.

Vaihtamalla vasemmanpuoleiselle kaistalle valoista pääsee lähtemään heti valon vaihduttua.
Luulen että eri kirjoittajat puhuvat vähän eriasioista.

On erittäin järkevää monilla osuuksilla käyttää koko tien kapasiteetti, eli tehdä kuten sanoit täyttää kaikki samaan suuntaan menevät kaistat. Ja samaa mieltä, kritisoida voi heitä jotka jäävät sinne oikealle, vaikka heidän ajoreitin kannalta se pykälää vasemmanpuolesempi kaista olisi joutusampi valinta, nämä oikelle puolelle jumittuvat "typerykset" on kaiken lisäksi niiden tiellä joille se oikeanpuolen kaista on jatkoa ajatellen oikeavalinta.

Mutta luulen että alkuperäinen kirjoittaja kritisoi kaistapujottelijoita jotka koukkii kaistalta toisella , ei tehokkaan tienkäytön kannalta, vaan ensisijaisesti ohittaakseen.

Ennakoimattomuus vaatii sitten keskimääräistä pirteämpää autoa + huomattavaa agressivisuutta valolähdöissä että voi yrittää pärjätä sille "hidastelijalle". Ja loppujen lopuksi heidän ratkaisusta on yleisellä tasolla vain haittaa. , ja useiden kommenttien perusteella tuosta seuraa lähinnä lisääntyvä agressiivusuus. (tästä kai tunnettu esimerkki aikanaan löyty Lahdesta)

Osaa toki ärsyttää kaikki jotka ohittavat, oli syys kuinka fiksu tahansa, ja vaikka ohittajasta ei mitään häiriötä omaan menemiseen (paitse se että aivoissa naksahtaa).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 866
Omalla reitillä on pitkä pätkä valoja, joiden rytmin tunnen tarkkaan. Tällä pätkällä moni kiihdyttelee valoista vain taas jarruttaakseen seuraaviin, kun itse tykkään ajella ennakoivasti. Monesti pääsenkin viereiseltä kaistalta kiihdyttäjiä sujuvammin eteenpäin, ja kiihdyttelijät tulee taas valoryppään jälkeen perässä.

Kuitenkaan kukaan ei valoista pääse juurikaan nopeammin ja aikaisemmin määränpäähänsä, mutta ilmeisesti on henkisesti tyydyttävää, kun pääsee vähän kaasuttelemaan ja jarruttelemaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 476
Luin uudestaan alkuperäisen postauksen, ehkä ymmärsin hänet ensin väärin.

Miksi jäädä edessä jumittavan "ennakoijan" taakse, kun voi ajaa vierelle ja tarvittaessa valojen vaihtuessa ohi?
No tuo alkaa jo haiskahtaa, ja osa tarinoista oli sellaisia missä ohittamistarkoitus on se juttu.

Mutta alkuperäinen kirjoittaja saattoi kritisoida jopa sitä että perässä tulijalla ei ohitus tarkoitusta, vaihto vain kaistaa ja sitten yhdessä hiljentelevät valoihin.


Kukin meistä luo tekstistä jonkin mielikuvan käytännön tilanteista ja todennäköisesti luon itselleni mielikuvan aivan erilaisesta tilanteesta mistä joku toinen kirjoittaja, ja sitten säntäsin avautuun, tämäkkin varmaan niitä tilanteita missä kumpikin meistä tekisi käytännön liikenteessä samoin.

Harva asia ärsyttää yhtä paljon kuin valoihin tai jonon perään hitaasti mateleva ennakoija, joka aiheuttaa hillittömän pumppausliikkeen taaempana jonossa. Ja ei, en tarkoita että täysjarrutus on oikea malli.
Nyt tämä pumppaus ilmiön syntyminen ei oikein avaudu. Eikö pumppaaminen vähene jos ennakoi tulevaan, tasaamalla sitä nopeutta.

Nyt joistain kommenteista jää mielikuva että pysähtyminen olisi jotenkin tavoiteltavaa, itse olen siinä käsityksessä että pysähtymistä pitäisi vältellä (jos ei ihan sairaaloisesti siihen pyritä, eli jos sillä ei haita muuita)




Miksi jäädä edessä jumittavan "ennakoijan" taakse, kun voi ajaa vierelle ja tarvittaessa valojen vaihtuessa ohi?
Ei mitään järkeä jos siellä on vain se edellä jumittava ja itse.


Mutta tilanne vivahdekkaampi jos siellä toisellakkin kaistalla on liikennettä.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
No tuo alkaa jo haiskahtaa, ja osa tarinoista oli sellaisia missä ohittamistarkoitus on se juttu.
Mikä haiskahtaa ja mille? Ja mikä vika siinä ohittamisessa on, jos edellä ajava kerran tuntuu tahmailevan?

Mutta alkuperäinen kirjoittaja saattoi kritisoida jopa sitä että perässä tulijalla ei ohitus tarkoitusta, vaihto vain kaistaa ja sitten yhdessä hiljentelevät valoihin.
Ja mikäs vika siinä nyt sitten on? Jos kerran on kaksi kaistaa samaan suuntaan, niin miksi sitä toista ei voisi käyttää?

Nyt tämä pumppaus ilmiön syntyminen ei oikein avaudu. Eikö pumppaaminen vähene jos ennakoi tulevaan, tasaamalla sitä nopeutta.
Se edellyttäisi, että jonossa kaikki hidastavat/tasaavat nopeutta samalla tavalla. Se taas on silkka mahdottomuus, kun eivät kaikki voi nähdä tarpeeksi kauas teenpäin. Sitä paitsi ruuhkaliikenteessä tällainen vain pidentää jonoja tarpeettomasti ja se taas vähentää valojen läpi kulkevien autojen määrää ja lisää ruuhkaa entisestään.

Nyt joistain kommenteista jää mielikuva että pysähtyminen olisi jotenkin tavoiteltavaa, itse olen siinä käsityksessä että pysähtymistä pitäisi vältellä (jos ei ihan sairaaloisesti siihen pyritä, eli jos sillä ei haita muuita)
Ei pysähtymistä pidä vältellä kuin polttoainetaloudellisuuden nimissä. Ruuhkaliikenteessä kaikki tuollainen matelu aiheuttaa kuitenkin kokonaisuutena muille enemmän ongelmia, joten kannattaa jättää se ennakointi suosiolla niihin tilanteisiin, kun ei ole jonoa takana.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
Tuossa Gagarin linkkaamassa Markulantien kohdassa on muistaakseni joskus menneinä vuosina kolahtanut ihan kunnolla, kun kaksi luupäätä sattui omistamaan tasaväkisen kaluston..
Jonosta sa kivasti paikan, kun viereen sattuu tommonen typpi. Antaa senymärtää, että nyt "kisataan" ja kun se menee renkaat savuten, taakse jää hyvä tila vaihtaa kaistaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 476
Se edellyttäisi, että jonossa kaikki hidastavat/tasaavat nopeutta samalla tavalla. Se taas on silkka mahdottomuus, kun eivät kaikki voi nähdä tarpeeksi kauas teenpäin.
Hidastaminen aiheuttaa pumppaamista, mutta tässä hidastamisella vältetään pysähtyminen, eli eikö silloin nopeus ole tasaisempaa ja vähemmän pumppaavaa, jos ei tarvi pysähdellä.

Se ei avautunut miten tähän liittyy se ettei näe tarpeeksi kauaksi. Jos se seisova jono on sen jakeluaton katveessa, niin eikö ole parempi näkyvyys että liikutaan tasaisemmin, kuin välillä pysähdellen.

Sitä paitsi ruuhkaliikenteessä tällainen vain pidentää jonoja tarpeettomasti ja se taas vähentää valojen läpi kulkevien autojen määrää ja lisää ruuhkaa entisestään.
Kaipaisin vähän rautalankaa miten tuo toteutuu.

Jos oletus että valot palaa vihreätä saman ajan riippuen onko siinä pysähtynyt jono, vai liikkuvajono.

Jos lokiikkasi on se että pysähtynyt ja siitä starttaava jono hitaamman vauhdin ansioista käyttää ajallisesti niinpaljon lyhyempiä turvavälejä että se kompensoi lähdön viiveen + auton mitan viiveen. Ei nyt sen tarkemmin miettimättä ihan heti vakuuta. ainakin voi pohtia onko ne pienemmät turvavälit mikään kuningasajatus.


Kummassakin tavassa on yleisempi ongelma että hyvin monessa paikkaa on hyvin pieni viive puhtaan punaisen ja vihreänvalon välillä (en tiedä onko suositusta pienennetty, vai onko jotain muita speksejä jotka johtanut tuohon)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Hidastaminen aiheuttaa pumppaamista, mutta tässä hidastamisella vältetään pysähtyminen, eli eikö silloin nopeus ole tasaisempaa ja vähemmän pumppaavaa, jos ei tarvi pysähdellä.

Se ei avautunut miten tähän liittyy se ettei näe tarpeeksi kauaksi. Jos se seisova jono on sen jakeluaton katveessa, niin eikö ole parempi näkyvyys että liikutaan tasaisemmin, kuin välillä pysähdellen.


Kaipaisin vähän rautalankaa miten tuo toteutuu.

Jos oletus että valot palaa vihreätä saman ajan riippuen onko siinä pysähtynyt jono, vai liikkuvajono.

Jos lokiikkasi on se että pysähtynyt ja siitä starttaava jono hitaamman vauhdin ansioista käyttää ajallisesti niinpaljon lyhyempiä turvavälejä että se kompensoi lähdön viiveen + auton mitan viiveen. Ei nyt sen tarkemmin miettimättä ihan heti vakuuta. ainakin voi pohtia onko ne pienemmät turvavälit mikään kuningasajatus.


Kummassakin tavassa on yleisempi ongelma että hyvin monessa paikkaa on hyvin pieni viive puhtaan punaisen ja vihreänvalon välillä (en tiedä onko suositusta pienennetty, vai onko jotain muita speksejä jotka johtanut tuohon)
Ruuhkaliikenteessä kaupunkinopeuksilla turvavälit ovat luonnollisesti jotain ihan muuta kuin moottoritiellä, eli niihin on turha vedota. On myös naiivia olettaa, että kaikki autot voisivat ennakoida jossakin parin korttelin päässä olevia seuraavia valoja ja hidastaa niihin kollektiivisesti samaan aikaan, jotta kenenkään ei tarvitsisi pysähtyä.

Ei minulla ole paksumpaa rautalankaa nyt tarjota, joten joudut tyytymään tähän. Kuten itsekin sanoit, ehkä sinulla on nyt päässäsi joku sellainen skenaario kuviteltuna, joka ei vastaa keskusteltavaa kokonaisuutta. Jos jono tarkoittaa kahta autoa, niin sitten mitään ongelmaa ei ole, mutta jos siinä on normaalin keskustaliikenteen tapaan vaikka 100 autoa, niin tilanne muuttuu.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 476
Ei minulla ole paksumpaa rautalankaa nyt tarjota, joten joudut tyytymään tähän.
Jos saat jonkin ajatuksen miten se (pysähtyminen) lisäisi valojen läpimenoa, niin palaa asiaan.

Ruuhkaliikenteessä kaupunkinopeuksilla turvavälit ovat luonnollisesti jotain ihan muuta kuin moottoritiellä, eli niihin on turha vedota.
Samaa ajattelua, että taajama nopeuksissa on jo pienemmät turvavälit, että sitä kautta on vaikea läpimenoa lisätä.
On myös naiivia olettaa, että kaikki autot voisivat ennakoida jossakin parin korttelin päässä olevia seuraavia valoja ja hidastaa niihin kollektiivisesti samaan aikaan, jotta kenenkään ei tarvitsisi pysähtyä.
Jokin tuollainen ajatus vaatisi jo muita apuja, jossain pätkillä on lisäopastimia, mutta noin laajemmin sitten joskus aikojen päästä kun tekniikka ja liikenne kehittyy. Mutta ei ehkä nyt se juttu mitä tässä jutustellaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 325
Käytän ylläolevaa yleistämiseen (Ei sinulle osoitettu)

Kilpailusta tuossa kai usein kyse, pääsee jos ei paalulle, niin melkein, eli paremmat lähtöasetelmat kisaan.

Joissain tapauksissa joissain ympyröissä voi olla ihan järkevääkin, silloin toki perustelut vähän toiset.

Tässä kai poikkeus vahvistaa sännön, eli joissain tilanteissa voi vihreä tulla aiemmin jos tolpalle kiirehtii odottaan, mutta kai enemmän kyse "tyhmistä" valoista.

Mutta yleistäen toistan aiemman, jos ei muun liikenteen joutusuutta häritise niin tyhmää sinne valoihin on kiirehtiä, vaan tehdä juuri kuten kommentoit, hiljentää vauhtia.

Toki amatoorimäisen näköistä kun jotkut koukkii sinne valoihin odotaan ja vielä amatöörimäisempää kun ongelmaa ratkomaan hankkimalla lisää tehoa.
Jaa, mutta miten se edes haittaa jos kaksi jonon etummaista ottaa mittaa keskenään? Ainakin autot liikkuu toisinkuin monilla.

En kertakaikkiseen ymmärrä minkätakia pitäisi mennä sinne toisen taakse odottamaan ykkösen kaivamista ym. toimenpiteitä kun voi ottaa oman kaistan ja tilanteesta riippuen vaihtaa takasin toiselle kaistalle myöhemmin.

Mun automaatti ala 140hv ainakin tuntuu olevan jo pintakaasukiihdytyksellä aika vaikea tapaus monelle kun aina jäädään 20m siinä kohdin kun pitäisi vaihdetta vaihtaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Jos saat jonkin ajatuksen miten se (pysähtyminen) lisäisi valojen läpimenoa, niin palaa asiaan.
Mieti vaikka tilannetta, jossa autoja kulkee yhtenäisenä jonona kaupungin keskustassa ja jokaisessa risteyksessä on valot. Jos autot pysähtyvät valoihin perätysten, niitä mahtuu, tai oikeammin sanottuna ehtii ajamaan punaisten valojen vaihtuessa siihen korttelin matkalle odottamaan aika paljon enemmän, kuin mitä mahtuisi jos kaikki hidastelisivat "ennakoiden" jo edellisistä valoista lähtien. Samasta syystä valojen vaihtuessa autoja ehtii todennäköisesti myös menemään enemmän, kun niitä on siinä jonossa enemmän. Ei tämä tietenkään kaikissa tapauksissa ole näin yksiselitteistä, mutta noin niinkuin pääpiirteittäin kuitenkin. Ja yksittäisen valoristeyksen kohdalla tilanne on taas toinen, mutta ei sellaisesta ollut puhekaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tästäpä keskustelusta tuli mieleeni eräs omituinen maneeri, johon olen kiinnittänyt useamman autoilija kohdalla huomiota viime päivinä: pakonomainen tarve ohittaa kääntyvien kaistalle vaihtaessa. Siis kun takanani on auto, joka vaihtaa kaistaa n. 20 metriä pitkälle kaistalle, jossa jo kääntymisen vuoksi joutuu hidastamaan, mutta yleensä on vielä punainen liikennevalo edessä, rennon rullailun sijaan viereiseltä kaistalta kiihdytetäänkin rinnalle ja sitten polkaistaan hätäjarrutus.

Yksi tapaus meinasi puskea autonsa ojaan, kun tienpinnat ovat olleet koko kaupungissa jo muutaman päivän pelkkää mustaa jäätä, ja kiihdytys ennen kääntymistä ei varsinaisesti lisännyt tarjolla ollutta sivuttaispitoa :D

Johtuuko kiihdyttely latentin teini-iän äkillisestä käynnistymisestä, vai kestääkö kuskien silmillä useita sekunteja tottua äkillisesti ilmestyneeseen tiehen, joka aukeni toisen auton poistuttua edestä? En tiedä, mutta hupaisaa seurattavaa tuo ainakin on.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Miksi himmailla jos siitä ei ole mitään hyötyä? Ja jos pahoittaa mielensä siitä että takanatuleva päättää mennä toista kaistaa niin näin vakioargumenttina voisin heittää että ehkä parempi kulkea bussilla.
Valoihin himmailemisesta voi olla joskus hyötyä.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
86
Tästäpä keskustelusta tuli mieleeni eräs omituinen maneeri, johon olen kiinnittänyt useamman autoilija kohdalla huomiota viime päivinä: pakonomainen tarve ohittaa kääntyvien kaistalle vaihtaessa. Siis kun takanani on auto, joka vaihtaa kaistaa n. 20 metriä pitkälle kaistalle, jossa jo kääntymisen vuoksi joutuu hidastamaan, mutta yleensä on vielä punainen liikennevalo edessä, rennon rullailun sijaan viereiseltä kaistalta kiihdytetäänkin rinnalle ja sitten polkaistaan hätäjarrutus.

Yksi tapaus meinasi puskea autonsa ojaan, kun tienpinnat ovat olleet koko kaupungissa jo muutaman päivän pelkkää mustaa jäätä, ja kiihdytys ennen kääntymistä ei varsinaisesti lisännyt tarjolla ollutta sivuttaispitoa :D

Johtuuko kiihdyttely latentin teini-iän äkillisestä käynnistymisestä, vai kestääkö kuskien silmillä useita sekunteja tottua äkillisesti ilmestyneeseen tiehen, joka aukeni toisen auton poistuttua edestä? En tiedä, mutta hupaisaa seurattavaa tuo ainakin on.
Veikkaan että pientä mielenosoitusta, jos jono menee alle nopeusrajoitusten..
Joskus motarilla ja kehillä näkee samantapaisia suorituksia, esim jos oikean kaistan jono menee 60 km/h 80 alueella niin poistuttavaan ramppiin poljetaan sitten 90 km/h..

Valoihin himmailemisesta voi olla joskus hyötyä.
Kyllä, polttoaineen kulutus menee nollaan kun kaasun nostaa ylös ja jarrut toki kuluvat vähemmän.
Ja liikkellelähtö on huomattavasti nopeampaa auton vielä liikkuessa toisin kuin että kiihdyttäisi nollista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Veikkaan että pientä mielenosoitusta, jos jono menee alle nopeusrajoitusten..
Joskus motarilla ja kehillä näkee samantapaisia suorituksia, esim jos oikean kaistan jono menee 60 km/h 80 alueella niin poistuttavaan ramppiin poljetaan sitten 90 km/h..
No se selittäisi edes jotenkin, mutta kun nämä tapaukset ovat siis olleet kaupunkialueella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 879
Viestejä
4 205 480
Jäsenet
70 996
Uusin jäsen
empqu

Hinta.fi

Ylös Bottom