Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 254
Kyllä tuo torven käyttö suomalaisessa ajokulttuurissa on sen verran agressiivinen teko, että en kyllä ensimmäisenä moiseen alkaisi. Eikä siitä ole edes mitään hyötyä, kun ei se pyöräilijä tai autoilija edes ymmärrä miksi sitä torvea soitetaan.
Kyllä minä soitan torvea ihan välittömästi kun joku urpoilee edessä. Prätkällä pakko huudattaa rajoitinta vasten kun ei se sorsapilli edes kuulu sinne auton sisään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 744
Tuossa taas töissä ajellessa joku jäi kiltisti antamaan tietä noille fillaristeille. Torven soitteluun en ole vielä ruvennut, mutta varmaan jatkossa annan soida niin kauan kun siinä tien tukkona tönöttää.
Joku voi miettiä sujuvoittavansa liikennettä, kun ei pakota fillaristia kävelemään yli.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 535
Mun mielestä ainoa ongelma siinä, että edessäajava päästää fillarin luopumalla etuajo-oikeudestaan on se että se opettaa fillaristille vääriä käyttäytymismalleja. Eipä siinä nyt oikeasti pitäisi takanatulijalla olla nokankoputtamista jos edessäolija taajamassa jarruttelee.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
7 524
Mun mielestä ainoa ongelma siinä, että edessäajava päästää fillarin luopumalla etuajo-oikeudestaan on se että se opettaa fillaristille vääriä käyttäytymismalleja.
Tämähän se juuri on koko pointti tässä asiassa. Kohteliaisuus kuuluu sivistykseen ja jossakin määrin liikenteeseenkin, mutta ei kuitenkaan tällaisissa tilanteissa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 744
Millä perusteella sen fillaristin olisi pakko kävellä yli? Voihan se odottaa sellaista väliä, että pääsee ajamaan yli.
Miksi odottaa, kun taluttaessa on jalankulkija ja pääsee etenemään sujuvammin? Valot on se paikka missä jalankulkijan tulee odotella.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
596
Mun mielestä ainoa ongelma siinä, että edessäajava päästää fillarin luopumalla etuajo-oikeudestaan on se että se opettaa fillaristille vääriä käyttäytymismalleja. Eipä siinä nyt oikeasti pitäisi takanatulijalla olla nokankoputtamista jos edessäolija taajamassa jarruttelee.
Tämä ei ole ainoa ongelma. Vastaantulevalle autotiellä ajavalle on moinen täydellinen yllätys ja vaaratilanne on valmis kun pyöräilijä yhtäkkiä lähtee ylittämään tietä. Useasti eivät muista toiseen suuntaan katsoa, vaikka edelleen pitäisi myös toisesta suunnasta tulevaa autoa väistää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 628
Mulla kanssa joku täti pysähtyi tänään kotimatkalla vaikka oli viides jonossa. :bored:

Koska toisesta suunnasta ei tullut ketään niin menin sitten.

Tasan tarkkaan tiedän miten pitäisi mennä kun pyörällä liikun, mutta kun ei niin ei...:facepalm:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 535
Fillaristinahan voit jalkautua jos sulle annetaan tilaa. Tällöin toisen suunnan liikenteen kanssa ei ole ongelmia ja ehkä autoilijakin havaitsee "ongelman". Mulle antoi kerran etuajo-oikeutettuna liikkunut poliisin maija tietä niin jalkauduin siinäkin.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 473
Fillaristinahan voit jalkautua jos sulle annetaan tilaa. Tällöin toisen suunnan liikenteen kanssa ei ole ongelmia ja ehkä autoilijakin havaitsee "ongelman". Mulle antoi kerran etuajo-oikeutettuna liikkunut poliisin maija tietä niin jalkauduin siinäkin.
Oikeesti? Ei vittu että poliisikin vielä...
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
753
Kyllä niitä silti yllättävän paljon on. Rajoitettu määrä saattaa tosin toimia ilmiötä pahentaen, eli ei varmaan monellakaan tule ajateltua koko asiaa, jos ei noita paikkoja ole päivittäisellä reitillä.


Se "joku kumman syy" on yleensä joku seuraavista:

a.) Ei ymmärretä, että tukitaan kelvin käyttäjien eteneminen, tai ei ole huomattu, että sillä olisi ketään liikkumassa. Tämä on varmaan se yleisin syy, vaikkakaan ei ainoa.
b.) Ei nähdä risteävälle tielle kunnolla (fillarin ratin takaa tilanne saattaa näyttää toiselta).
c.) Yritetään "pyytää" risteävän tien käyttäjiltä tilaa liittyä väliin. Joskus onnistuu joskus ei, mutta silloin ei ainakaan onnistu, jos seisoo liian kaukana.
d.) Luultiin että ehditään sopivaan väliin, mutta se ei onnistunutkaan ja piti pysähtyä, eikä peruuttaminen ole enää vaihtoehto.

Väärinhän siinä päällä on seisoa, se on selvää, mutta tuossa nyt kuitenkin muutama syy siihen miksi niin tapahtuu.

Henkilökohtaisesti aina fillaroidessa jos tällainen tilanne tulee vastaan, yritän muistaa nämä mahdollisuudet ja kallistan/käännän rattia ohittaen auton semi-sujuvasti sen takapuolelta tai missä nyt sitten onkaan tilaa. Osa porukasta toimii toisin, vetäen herneen nenään ja alkaen huutamaan ja potkimaan autoa tms. Oletan, että näillä on eri mallin fillari, joissa kääntyvyys on merkittävästi rajoitetumpi. :D
Kyllä näissä tilanteissa useinmiten tilanne on se ettei sieltä suojatien takaa vain yksinkertaisesti näe risteävää liikennettä ja on mentävä suojatien päälle. Suojatien edessä ei taasen ole tilaa autolle.

Ja syynä näihin on huono liikenne suunnittelu tai kaupungin/kunnan vihersuunnittelu jossa näkemät estetään.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
7 524
Fillaristinahan voit jalkautua jos sulle annetaan tilaa. Tällöin toisen suunnan liikenteen kanssa ei ole ongelmia ja ehkä autoilijakin havaitsee "ongelman". Mulle antoi kerran etuajo-oikeutettuna liikkunut poliisin maija tietä niin jalkauduin siinäkin.
Ei kyllä kiinnosta pätkääkään alkaa jumppaamaan edestakaisin pyörän päältä ihan vaan sen vuoksi että joku urpo pysähtyy väistämisvelvollisena jumittamaan suojatien eteen. Toki sillä tavalla voi turvata itsensä sen toisen kaistan liikenteen osalta, mutta mieluummin näkisin, että kaikki ajavat sääntöjen mukaan, niin ei tarvitse säätää.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 567
Olipahan erikoinen liike maantiellä vasemmalle kääntyneeltä. Tie leveni oikealle sujuvan ohituksen mahdollistamiseksi, mutta kääntyjäpä kurvasikin tien oikeaan reunaan levennykselle ja alkoi sieltä kääntymään vasemmalle. Jäi vielä odottamaan vastaantulijoita auto keskellä kaistaa n. 45 asteen kulmassa. :confused:
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
928
Olipahan erikoinen liike maantiellä vasemmalle kääntyneeltä. Tie leveni oikealle sujuvan ohituksen mahdollistamiseksi, mutta kääntyjäpä kurvasikin tien oikeaan reunaan levennykselle ja alkoi sieltä kääntymään vasemmalle. Jäi vielä odottamaan vastaantulijoita auto keskellä kaistaa n. 45 asteen kulmassa. :confused:
Motarin rampin päässä yks teki ihan saman tempun. Ramppihan oli luonnollisesti 1 kaistainen&suuntainen. Ryhmittyi aivan oikeaan reunaan, laittoi vilkun päälle ja lähti liittymään seuraavalle tielle, vasemmalta tulevan etuajo-oikeutetun eteen - etuajo-oikeutetun, joka väisti penkan kautta sen mitä kaiteet antoivat periksi, refleksit oli hyvät.

Itte ihmettelen ajoväylän vasemmalle reunalle ryhmittyneenä mitä juuttaan taavettia tuo Volle kuski ajatteli joka kolmion takana ei osaa ryhmittyä, ei tunne ajovuoroaan ja likimain pysähtyy risteykseen huomatessaan vasemmalta lähestyvän etuajo-oikeutetun ajoneuvon.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
622
Meikkaavat/puhelinta räpläävät/mitä lie säätävät ihmiset liikennevaloissa. Vaihtuu vihreelle, ei tapahdu mitään, vaikka pitäisi olla jo menossa. Kyllä sitä muutaman sekunnin kuluttua on pakko torvea painaa, muuten menee valot ohi tai sitten kukaan muu ei pääse valoista. Tänään sama kuvio kahdesti Tampereella. Onneksi on hyvät torvet, niin kuuluu nykyaikaisten hyvin äänieristettyjen autojenkin sisään.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
596
Bemarissa on kiva äänitorvi. Tekisi mieli painaa useammin ihan vaan tyydyttävän "painu v*ttuun siitä edestä" äänen takia, mutta eipä tuota kehtaa. Ja juuri tuo, että kun ei osata perkele lähtä liikkeelle. Viikko sitten jouduin painamaan Opelin tööttiä kahdessa risteyksessä 20-sekunnin sisällä kahdesti kun edessä säädetään eikä saada romukasoja liikkeelle. Jeesus kun se on vaikeeta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
883
Bemarissa on kiva äänitorvi. Tekisi mieli painaa useammin ihan vaan tyydyttävän "painu v*ttuun siitä edestä" äänen takia, mutta eipä tuota kehtaa. Ja juuri tuo, että kun ei osata perkele lähtä liikkeelle. Viikko sitten jouduin painamaan Opelin tööttiä kahdessa risteyksessä 20-sekunnin sisällä kahdesti kun edessä säädetään eikä saada romukasoja liikkeelle. Jeesus kun se on vaikeeta.
-No kun lähtijän pitää kirjoittaa jollekin foorumille "mikä ärsyttää liikenteessä", kun joku vaan tööttäilee tuolla takana....? :think:
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
115
Tässä pari:

-Pysäköinti
Reissutöissä tulee jonkun verran vietettyä hotelliöitä ja "pääsee" pysäköimään parkkihalliin. Nämä nyt jo lähtökohtaisesti ovat monesti mitoitettu korkeintaan Smart-kokoluokan autoille, mutta mahtuu sinne nykyautojakin. Monesti vaan näkee niin uskomattomia suorituksia pysäköinnissä, että monet ruudut jäävät käyttämättä kun ei vaan yksinkertaisesti mahdu. Olisi kohteliasta muita kohtaan vilkaista autolta lähtiessä, että jäiköhän se oma auto sinne viivojen sisäpuolelle.

-Vakionopeusajelijat
Nämä sankarit jotka 80-rajoituksella tulevat puskuriin kiinni ja menevät ehkä ohi, ja rajoituksen vaihduttua sataseen ovat taas edessä kun nyt ei enää huvitakaan ajaa ylinopeutta, vaan mennään alle. Toki nämä tapaukset voi johtua siitä, ettei tunne tietä ja ei huomaa rajoituksen vaihtumista.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
395
Tyhjän odottajat. Risteyksissä ja liikenneympyröissä joissa hyvä näkyvyys, jäädään odottamaan tyhjän takia. Miten edempää ei näe että sieltä ei tule ketään jos itse jo taaempaa näen. Toki yleensä vanhuksia tai muuten ylivarovaisia mutta välillä ärsyttäviä kun liikenne hidastelee ämpyilijöiden takia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 636
-Vakionopeusajelijat
Nämä sankarit jotka 80-rajoituksella tulevat puskuriin kiinni ja menevät ehkä ohi, ja rajoituksen vaihduttua sataseen ovat taas edessä kun nyt ei enää huvitakaan ajaa ylinopeutta, vaan mennään alle. Toki nämä tapaukset voi johtua siitä, ettei tunne tietä ja ei huomaa rajoituksen vaihtumista.
Itse olen todennut, että tämä ei voi johtua mistään muusta kuin siitä ettei seurata niitä liikennemerkkejä. Kunpa kaikkiin autoihin tulisi pakolliseksi varusteeksi järjestelmä mikä ilmoittaa kuskille tuulilasissa sen hetkisen rajoituksen. Ja jos ei kiihdytä siihen nopeuteen niin auto automaattisesti ajaisi tiensivuun pysähdyksiin.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
85
Alinopeus. Ajetaan siis 100 alueella jotain 75-100 väliltä (mittarinopeus). Ni miten se kaasupoljin löytyy ku tulee ohituskaista. Stana. Tänään taas tossa 9-tiellä oli näitä sankareita matkassa lähes jokasen ohituskaistan kohdalla Jyv-Tre välillä. Jos ajaa sit alinopeutta ni ajais sitä nyt sillon ohituskaistojen kohdalla kans. Sai taas painaa melkeen 120 mittariin et pääsi näistä sankareista ohi. Ja tietenki ku ohituskaista loppus ni sinne ne hävis aika nopeesti jonnekki horisonttiin. Muuten ei olis varmaan vituttanu mut liikennettä sen verran kuitenki ettei oikeen muissa kohdissa päässy ohi.

Ja sit on hälytysajossa olevat ajoneuvot. Mikä vittu siin on et niitä ei päästetä ohi. Tuli vaan pari vastaan ja ei elettäkään niiltä vastaan tulevilta et ne koittais väistää samaan suuntaan menevää hälytysajoneuvoa.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
85
Poliisin pitäisi kyllä pitää joskus kännykänkäytön tehovalvontaa ja ankaraa rapsua kaikille, jotka sitä räplää liikenteessä.
Ton ku tekis ni sakkotulot pomppais taivaisiin. Vaik joku siviili auto/poliisi kattomaan noita ni alkais rapisemaan. Tosta saa usein muistuttaa vaimooki et sä keskityt liikenteeseen, siel kännykässä ei oo MITÄÄN mikä olis niin tärkeetä et tarttee sitä räplätä.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
928
Alinopeus. Ajetaan siis 100 alueella jotain 75-100 väliltä (mittarinopeus). Ni miten se kaasupoljin löytyy ku tulee ohituskaista. Stana. Tänään taas tossa 9-tiellä oli näitä sankareita matkassa lähes jokasen ohituskaistan kohdalla Jyv-Tre välillä. Jos ajaa sit alinopeutta ni ajais sitä nyt sillon ohituskaistojen kohdalla kans. Sai taas painaa melkeen 120 mittariin et pääsi näistä sankareista ohi. Ja tietenki ku ohituskaista loppus ni sinne ne hävis aika nopeesti jonnekki horisonttiin. Muuten ei olis varmaan vituttanu mut liikennettä sen verran kuitenki ettei oikeen muissa kohdissa päässy ohi.

Ja sit on hälytysajossa olevat ajoneuvot. Mikä vittu siin on et niitä ei päästetä ohi. Tuli vaan pari vastaan ja ei elettäkään niiltä vastaan tulevilta et ne koittais väistää samaan suuntaan menevää hälytysajoneuvoa.
Keskisuomalainen vitsaus. Vuodesta 2002 asti olen kironnut kun juurikin tuolla päin on tapa, ei poikkeus, ajaa ohituskaistan kohdalla silmitöntä ylinopeutta - jos joku MULKKU(normaalikuljettaja) pääsee tällaisesta älykääpiöstä ohi, se tulee uudestaan ohi vähintään Suurajojen ajolinjoilla - ihan millon tahansa.
Siksi vältän ajamasta Tamperetta pohjoisemmaksi.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
85
Keskisuomalainen vitsaus. Vuodesta 2002 asti olen kironnut kun juurikin tuolla päin on tapa, ei poikkeus, ajaa ohituskaistan kohdalla silmitöntä ylinopeutta - jos joku MULKKU(normaalikuljettaja) pääsee tällaisesta älykääpiöstä ohi, se tulee uudestaan ohi vähintään Suurajojen ajolinjoilla - ihan millon tahansa.
Siksi vältän ajamasta Tamperetta pohjoisemmaksi.
Joo toi on kyl joku vitsaus sielläpäin. Tullu ajeltua tota väliä vuodesta 2008 asti ja aina sama homma. Varsinki ku on enemmän liikennettä.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
7 524
Keskisuomalainen vitsaus. Vuodesta 2002 asti olen kironnut kun juurikin tuolla päin on tapa, ei poikkeus, ajaa ohituskaistan kohdalla silmitöntä ylinopeutta - jos joku MULKKU(normaalikuljettaja) pääsee tällaisesta älykääpiöstä ohi, se tulee uudestaan ohi vähintään Suurajojen ajolinjoilla - ihan millon tahansa.
Siksi vältän ajamasta Tamperetta pohjoisemmaksi.
Jännä yleistys. En kykene omien kokemusten perusteella allekirjoittamaan tätä mitenkään juuri nimenomaisesti Keski-Suomea koskettavaksi ilmiöksi, vaan pikemminkin yleisesti ohituskaistojen käyttäytymismalliksi. Toki varsinkin nelostien varrella Lahti-JKL -välillä on paljon ohituskaistoja, joten tunne voi johtua siitäkin.

Jos muuten itse ohittaa jonkun "silmitöntä ylinopeutta ajavan älykääpiön", niin perinteisen laskuopin mukaan ohittaja ajaa vielä silmittömämpää ylinopeutta. Pata kattilaa ja silleen. :D
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 131
Meikkaavat/puhelinta räpläävät/mitä lie säätävät ihmiset liikennevaloissa. Vaihtuu vihreelle, ei tapahdu mitään, vaikka pitäisi olla jo menossa. Kyllä sitä muutaman sekunnin kuluttua on pakko torvea painaa, muuten menee valot ohi tai sitten kukaan muu ei pääse valoista. Tänään sama kuvio kahdesti Tampereella. Onneksi on hyvät torvet, niin kuuluu nykyaikaisten hyvin äänieristettyjen autojenkin sisään.
Joskus on oikeitakin ongelmia, kerran piti nousta autosta ja avata konepelti tai oikeastaan monta kertaa, laturin liitin oli löystynyt ja kontakti hävisi aika helposti, jolloin sähköt hävisi. Tietysti olin ensimmäinen valoissa, kesken risteyksen piti potkia jalallakin vauhtia. En muista monta yritystä piti tehdä, että pääsin risteyksen yli. Siinä olisi torveilu vain hidastanut asiaa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
928
@Kautium ei ole kertaa, kun tuolla on ajanut, ettei tämä olisi ollut pelin henki.
Se pata ohittaa kattilan kun kattila epähuomiossa ei tajua puolustaa alinopeussuoritustaan koko 70km/h@100km/h pätkän ajan.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
1 098
Itse olen todennut, että tämä ei voi johtua mistään muusta kuin siitä ettei seurata niitä liikennemerkkejä. Kunpa kaikkiin autoihin tulisi pakolliseksi varusteeksi järjestelmä mikä ilmoittaa kuskille tuulilasissa sen hetkisen rajoituksen. Ja jos ei kiihdytä siihen nopeuteen niin auto automaattisesti ajaisi tiensivuun pysähdyksiin.
Tasanopeusnutaajia, vakkari on säädetty 90:iin ja sitä sitten pidetään olipa rajoitus 80 taikka 100.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
7 524
@Kautium ei ole kertaa, kun tuolla on ajanut, ettei tämä olisi ollut pelin henki.
En minä sitä epäilekään. Minun kokemusten mukaan se ei kuitenkaan ole mikään erityinen ilmiö juuri Keski-Suomessa, vaan kaikkialla missä ohituskaistoja ylipäätään on. Ohituskaistoilla ohitetaan, ullatyys! Toiset vaan tekevät sen muita vauhdikkaammin, mutta ei sen luulisi olevan niiltä ohitettavilta pois.

Se on sitten taas ihan eri asia, jos kaahailija jää ohituskaistan jälkeen jumittamaan alinopeutta, mutta näitä on onneksi aika harvassa.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
244
on niistä ohituiskaistan kohdalla kiihdyttäjistä se hyöty että pääsee itsekkin välillä ruuhka aikaan oikeaa kaistaa ohi useammasta autosta,kun vasemman kaistan tukkii joku vakkari päällä ohittelija ja sen perässä useampi valojen vilkuttelija/tööttäilijä :D
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 567
Alinopeus. Ajetaan siis 100 alueella jotain 75-100 väliltä (mittarinopeus). Ni miten se kaasupoljin löytyy ku tulee ohituskaista. Stana. Tänään taas tossa 9-tiellä oli näitä sankareita matkassa lähes jokasen ohituskaistan kohdalla Jyv-Tre välillä. Jos ajaa sit alinopeutta ni ajais sitä nyt sillon ohituskaistojen kohdalla kans. Sai taas painaa melkeen 120 mittariin et pääsi näistä sankareista ohi. Ja tietenki ku ohituskaista loppus ni sinne ne hävis aika nopeesti jonnekki horisonttiin. Muuten ei olis varmaan vituttanu mut liikennettä sen verran kuitenki ettei oikeen muissa kohdissa päässy ohi.
Tällainen tuli eilen eteen. Ajelin takana jonkun kymmenen kilometriä ja edellä olleen nopeus oli tasaisesti n. 95 km/h. Ennen ohituskaistaa oli 80 km/h alue, jolla nopeus tippui (ei kyllä rajoitukseen asti), mutta n. kilometri ennen ohituskaistaa kun alkoi satanen, ei nopeudelle tapahtunut mitään. Ehkei huomannut kylttiä.

Ohituskaistanalussa vaihdoin vasemmalle ja adaptiivinen vakkari nosti nopeuden takaisin asetettuun 100 km/h gepsin mukaan, vaan välimatka alkoikin vain kasvaa :confused:

Ohitin sitten reippaasti ja vauhdin pudottua takaisin mittarin mukaan n. 110 km/h, todellisen nopeuden ollen tuolloin n. 105 km/h, katselin takapeilistä että ohitettava alkaa taas saavuttaa. Ajelin sitten sitä vauhtia ohituskaistan loppuun ja käytännössä heti ohituskaistan loputtua, jyrkästä alamäestä huolimatta, jäi ohitettu kauas taakse.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 476
-Vakionopeusajelijat
Nämä sankarit jotka 80-rajoituksella tulevat puskuriin kiinni ja menevät ehkä ohi, ja rajoituksen vaihduttua sataseen ovat taas edessä kun nyt ei enää huvitakaan ajaa ylinopeutta, vaan mennään alle. Toki nämä tapaukset voi johtua siitä, ettei tunne tietä ja ei huomaa rajoituksen vaihtumista.
Jos kyseessä on isompi paku ja se on rekisteröity kuorma-autoksi niin siinä voi olla rajoitin asetettu 90km/h. Silloin siinä on myös katsastusta varten tarkistettu todellisen nopeuden näyttävä piirturin nopeusmittari ja aika usein porukka ajelee mittarin mukaan 80km/h eli todellista 70-75km/h.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
39
- Kännykän käyttö ajon aikana. Tästä on jo muodostunut vitsaus ainakin PK-seudulla, ja varmasti muuallakin. Kehällä näkee tätä, että näyttää kun kuski olisi kännissä, kun ei pysytä kaistalla tai ainakin seilataan laidasta laitaan. Aina paljastuu että siellä on puhelin kädessä ja sen näpytys menossa. Sitten valoissa pisti silmään kun olin katua ylittämässä kun kahdeksasta kääntyvästä autosta neljällä oli kännykkä oikeassa kädessä. Oli melko koominen effekti kun ohi vilisee autoja joiden kuljettajalla kädessä samassa paikkaa luuri. Perään ajojakin on tutuille käynyt kun ovat valoissa olleet, ja aina peräänaja näppäillyt puhelinta.

- Ruuhkaiselle erkaantumiskaistalle tunkeminen viime hetkellä. Tätä tapahtuu jatkuvasti ja arviolta 25% kulkijoista tekee tätä ruuhka-aikana. Aiheuttaa että kaista ruuhkautuu ja pysähtyy/hidastuu pahasti takanapäin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 187
- Ruuhkaiselle erkaantumiskaistalle tunkeminen viime hetkellä. Tätä tapahtuu jatkuvasti ja arviolta 25% kulkijoista tekee tätä ruuhka-aikana. Aiheuttaa että kaista ruuhkautuu ja pysähtyy/hidastuu pahasti takanapäin.
Pahin näkemäni kohta on Turun väylän erkanemistie Kehä 2:lle. Siinä kohtaa on satasen rajoitus. Iltapäivisin jono Kehälle pitkälle yli aiemman liittymän. Jotkut ääliöt sitten vetävät jonon ohi, ja keskimmäisellä (satasta vetävällä) kaistalla kokevat oikeudekseen hidastaa pysähtyneen jonon vauhtiin päästäkseen jonon keulille. Keskellä moottoritietä.

Jos ei liittyminen liikennettä vaarantamatta onnistu, niin silloin mennään liittymän ohi ja kierretään seuraavan liittymän kautta. Se on tietysti ikävää, mutta ainoa vaihtoehto. Sen lisäksi, että pysähtymällä moottoritiellä altistaa itsensä peräänajon riskille, vielä vaarallisempaa on aiheuttaa kaistojen välille 100 km/h:n vauhtieron. Koko liikenne puuroutuu ja yhden törttöily vaarantaa ja vaikeuttaa satojen muiden etenemistä.

Kun näette moista törttöilyä niin ahkerasti vaan torvea. Niin paljon kuin pystyy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
476
Pahin näkemäni kohta on Turun väylän erkanemistie Kehä 2:lle. Siinä kohtaa on satasen rajoitus. Iltapäivisin jono Kehälle pitkälle yli aiemman liittymän. Jotkut ääliöt sitten vetävät jonon ohi, ja keskimmäisellä (satasta vetävällä) kaistalla kokevat oikeudekseen hidastaa pysähtyneen jonon vauhtiin päästäkseen jonon keuluille. Keskellä moottoritietä.

Jos ei liittyminen liikennettä vaarantamatta onnistu, niin silloin mennään liittymän ohi ja kierretään seuraavan liittymän kautta. Se on tietysti ikävää, mutta ainoa vaihtoehto. Sen lisäksi, että pysähtymällä moottoritiellä altistaa itsensä peräänajon riskille, vielä vaarallisempaa on aiheuttaa kaistojen välille 100 km/h:n vauhtieron. Koko liikenne puuroutuu ja yhden törttöily vaarantaa ja vaikeuttaa satojen muiden etenemistä.

Kun näette moista törttöilyä niin ahkerasti vaan torvea. Niin paljon kuin pystyy.
Tuo on kyllä paha paikka Helsingistä päin tultaessa, jos tuo ei ole tuttu paikka. Siinä ei näe mitenkään, että jono on menossa Kehä 2:lle eikä edelliselle Mankkaan/Kauniaisten liittymälle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
39
Pahin näkemäni kohta on Turun väylän erkanemistie Kehä 2:lle. Siinä kohtaa on satasen rajoitus. Iltapäivisin jono Kehälle pitkälle yli aiemman liittymän. Jotkut ääliöt sitten vetävät jonon ohi, ja keskimmäisellä (satasta vetävällä) kaistalla kokevat oikeudekseen hidastaa pysähtyneen jonon vauhtiin päästäkseen jonon keulille. Keskellä moottoritietä.

Jos ei liittyminen liikennettä vaarantamatta onnistu, niin silloin mennään liittymän ohi ja kierretään seuraavan liittymän kautta. Se on tietysti ikävää, mutta ainoa vaihtoehto. Sen lisäksi, että pysähtymällä moottoritiellä altistaa itsensä peräänajon riskille, vielä vaarallisempaa on aiheuttaa kaistojen välille 100 km/h:n vauhtieron. Koko liikenne puuroutuu ja yhden törttöily vaarantaa ja vaikeuttaa satojen muiden etenemistä.

Kun näette moista törttöilyä niin ahkerasti vaan torvea. Niin paljon kuin pystyy.

Juu. Ja samat idiootit vissiin asialla Turuntieltä Kehä 1:lle päin aamulla.

Täysin totta tuo 100km/h ero kaistojen välillä Kehä II:n kohdalla. Itse olen ainakin kokenut että parempi vetää oikeanpuolista kaistaa ohi, koska aina siellä joku pysähtyy keskimmäiselle kaistalle ja yrittää tunkea väliin vasemmalle...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 187
Täysin totta tuo 100km/h ero kaistojen välillä Kehä II:n kohdalla. Itse olen ainakin kokenut että parempi vetää oikeanpuolista kaistaa ohi, koska aina siellä joku pysähtyy keskimmäiselle kaistalle ja yrittää tunkea väliin vasemmalle...
Tarkoitatko tässä Kehä 1 liittymää Turuntielle? Siellä itekin kelaan oikeinta kaistaa sataseen kaikkien ohi, kun sillä "oikealla" liittymiskaistalla lähes säännöllisesti touhutaan jotain ihan outoa. Onneksi jättävät yhden kaistan niille jotka osaavat liittyä turvallisesti.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
622
Ylipäätään en tajua sitä, että kun ajoreitin valinta menee reisille, niin miten älyttömiä ratkaisuja tehdään. Oikea ratkaisu on ajaa esim. ohi ja yrittää uudestaan, tai tehdä pieni lenkki ja mennä toista kautta. Jos ajatus ei kulje, niin voi jäädä esim. bussipysäkille tms. hetkeksi huilaamaan ja miettimään asiaa. Peruuttelu, liinat kiinni, sulkuviivan yli ajaminen ym. eivät ole valideja ratkaisuja, ikävä kyllä niitä vaan näkee silloin tällöin.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
71
Ylipäätään en tajua sitä, että kun ajoreitin valinta menee reisille, niin miten älyttömiä ratkaisuja tehdään. Oikea ratkaisu on ajaa esim. ohi ja yrittää uudestaan, tai tehdä pieni lenkki ja mennä toista kautta. Jos ajatus ei kulje, niin voi jäädä esim. bussipysäkille tms. hetkeksi huilaamaan ja miettimään asiaa. Peruuttelu, liinat kiinni, sulkuviivan yli ajaminen ym. eivät ole valideja ratkaisuja, ikävä kyllä niitä vaan näkee silloin tällöin.
No tämä kyllä ja itärajan suunnalla pitkäkilpiset tekee näitä ihan solkenaan. Tällä viikolla nähty mm. rampin kohdalla kaistojen välissä olevalla raidoituksella hätävilkut päällä oleva pitkäkilpinen, ei tiennyt haluaako rampista pois vai ei. Sitten yksi ihan Suomen kilvissä oleva peruutti vastaan liikenneympyrässä hätävilkut päällä, kun oli meinannut mennä väärään suuntaan.. operaatio tosin haiskahti jälleen kovin itänaapurilta.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 473
Sitten yksi ihan Suomen kilvissä oleva peruutti vastaan liikenneympyrässä hätävilkut päällä, kun oli meinannut mennä väärään suuntaan.. operaatio tosin haiskahti jälleen kovin itänaapurilta.
Tämä melkein pitäisi saada jo videolle, että uskoisi todeksi. Ei vittu voi olla noin yksinkertaista sakkia missään.

Ohan se itekin tullut joskus "kunniakierros" ajettua kun on mennyt liittymän ohi, mutta että peruuttamaan vielä...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 636
Tämä melkein pitäisi saada jo videolle, että uskoisi todeksi. Ei vittu voi olla noin yksinkertaista sakkia missään.

Ohan se itekin tullut joskus "kunniakierros" ajettua kun on mennyt liittymän ohi, mutta että peruuttamaan vielä...
Kerran on joku papparainen ajanut liikenneympyrässä vastaan.
Eilen joku peruutteli risteysalueella kun oli ryhmittynyt väärälle kaistalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
450
Ylipäätään en tajua sitä, että kun ajoreitin valinta menee reisille, niin miten älyttömiä ratkaisuja tehdään. Oikea ratkaisu on ajaa esim. ohi ja yrittää uudestaan, tai tehdä pieni lenkki ja mennä toista kautta. Jos ajatus ei kulje, niin voi jäädä esim. bussipysäkille tms. hetkeksi huilaamaan ja miettimään asiaa. Peruuttelu, liinat kiinni, sulkuviivan yli ajaminen ym. eivät ole valideja ratkaisuja, ikävä kyllä niitä vaan näkee silloin tällöin.
Muutama vuos sitten moottoriliikenne tien poistumirampilla tapahtunutta:
Olin jo ryhmittynyt rampille ja päästänyt kaasun pois. Edessä ajanut päätti viime hetkellä liittyä rampille rajulla ohjausliikkeellä läpi ajamattoman puuterilumen ja juuri ennen kaidetta. Auto pyörähti välittömästi perä edellä rampille. Painoin jarrun pohjaan ja tajusin että nyt mennään kuin kelkka jäällä. Onneksi toisessa autossa oli sen verran rattimiestä, että veti heti pakin päälle ja auto peruuttaen aivan rampin reunaan. Sain ohjattua kapealla kaiteiden reunustamalla rampilla juuri ja juuri kaiteen ja ”Vatasen” välistä. Nopeutta olisi ollut törmäyshetkellä arviolta 50-60km/h, vaikka ei siinä mittaria kerennyt katsoa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 567
Ajelin n. 5 km moottoritietä tänään, ja siinä muutaman minuutin aikana taakse ehti kaksi pälliä. Heti tielle liityttyäni lähdin ohittamaan n. 10 auton letkaa, joka ajeli rekan takana. Juuri kun olin viimeisen vierellä, taakse oli ehtinyt mersukuski autonmitan päähän. Jos olisi odotellut 5 sekuntia, olisin ollut jo poissa edestä.

Tieltä poistuessa taas joku tuli odottelemaan auton mitan päähän, että siirryn poistumiskaistalle. Tien vapauduttua kiihdytti vielä edellä ajaneeni taakse ja kulmaa hipoen keksi vihdoin siirtyä tyhjälle vasemmalle kaistalle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjuja
80 941
Viestejä
1 648 105
Jäsenet
36 319
Uusin jäsen
Pasialikersantti

Hinta.fi

Ylös Bottom