Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 099
Eli ymmärsinkö nyt oikein, että jos on suojatien taulu ja ajan itse suoraan niin tarvitsee pysähtyä vain jos suojatien yli menee joku jalkaisin? Pyöräilijät ignoorataan?
Pyöräilijöillä on lähtökohtaisesti väistämisvelvollisuus silloin kun ylittävät ajorataa, ts. autoilija väistää vain jos niin on liikennemerkillä osoitettu tai autoilija on kääntymässä ja pyöräilijä ylittää sitä ajorataa jolle autoilija on menossa. Jos autoilija ajaa suoraan eikä tule kolmion tai stop-merkin takaa, on hän etuajo-oikeutettu pyöräilijään nähden.

Sitten on iso liuta kaikenlaisia erikoistilanteita mutta olkoon. Toi on lähtökohta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 333
Ainiin, päivän tilanne eilen:

Rajoitus vaihtuu 50--->70km/h. Edessä oleva mazda ei löydä poljinta jolloin puikkaan ohi. Ohituksen jälkeen yllätykseksi löydän mazdakuskin perseestä, sielä heilui jotakin luurinsa kanssa, varmaankin kuvasi (mitähän kuvasi kun ei kovin laitonta toimintaa ollut mun tietääkseni...) mua.

Parisataa metriä myöhemmin kaveri tulee hutinalla ohi ohituskieltoalueella töötti pohjassa, palaa mun eteen, puikkaa samantien takasin ohittamaan ja menee seuraavastakin ohi.

Näin jälkikäteen ajateltuna:

1. Miksi näillä on kortti?
2. Mikä siinä vituttaa kun joku tulee ohi sen takia että ajaa alinopeutta, ts. räplää puhelinta...?
3. Tämän kaverin tullessa ohi tööttien näytin keskaria, oikein hitaasti alkaen olkapään tienoolta ja jatkuen taustapeilille saakka
4. Kohtaa 3 parannetaan seuraavan kerran vastaavan tapauksen sattuessa avaamalla ikkuna ja näyttämällä keskaria sieltä niin tulee varmasti selväksi. Lisäksi laitetaan loppuajaksi pitkät päälle, varsinkin jos on pimeää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 333
Pyöräilijöillä on lähtökohtaisesti väistämisvelvollisuus silloin kun ylittävät ajorataa, ts. autoilija väistää vain jos niin on liikennemerkillä osoitettu tai autoilija on kääntymässä ja pyöräilijä ylittää sitä ajorataa jolle autoilija on menossa.

Sitten on iso liuta kaikenlaisia erikoistilanteita mutta olkoon. Toi on lähtökohta.
Tarkotatko suojatien taululla nyt sitä tapausta, että autoilija on väistämisvelvollinen?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 333
Pyöräilijä ei _voi_ olla suojatiellä. Vain jalankulkija voi olla suojatiellä. Pyöräilijä voi olla pyörätienjatkeella.

Esimerkin vuoksi: https://goo.gl/maps/gAuVo791Pqz

Tuossa kohdassa pyöräilijän pitää väistää autoilijaa.
Ok.

Tätä en tiennyt tai olen unohtanut jo autokoulun jälkeen.

Silti varmaan himmailisin jos näkyy kärkyviä pyöräilijöitä, sen verran arvaamatonta on ollut yleensä meno suojateillä/jatkeilla jne.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 394
Ok.

Tätä en tiennyt tai olen unohtanut jo autokoulun jälkeen.

Silti varmaan himmailisin jos näkyy kärkyviä pyöräilijöitä, sen verran arvaamatonta on ollut yleensä meno suojateillä/jatkeilla jne.
Lisätään vielä selvennyksenä, että jos tuossa Maverickin linkkaamassa kuvassa vasemmalla oleva valkoinen farkku-avensis olisi kääntynyt kyseiseen paikkaan vieressä olevalta sivutieltä, niin sen kuuluisi väistää mahdollisia ajorataa ylittäviä pyöräilijöitä.

Mielenkiintoisen tilanteesta tekee se, että toista kaistaa suoraan ajavan auton ei tarvitse väistää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 192
Pyöräilijöillä on lähtökohtaisesti väistämisvelvollisuus silloin kun ylittävät ajorataa, ts. autoilija väistää vain jos niin on liikennemerkillä osoitettu tai autoilija on kääntymässä ja pyöräilijä ylittää sitä ajorataa jolle autoilija on menossa. Jos autoilija ajaa suoraan eikä tule kolmion tai stop-merkin takaa, on hän etuajo-oikeutettu pyöräilijään nähden.
Kiitos tästä! Nyt on riittävän yksinkertaisesti selitetty. Vielä kun tuon "lähtökohtaisesti" voisi saada häivytettyä pois.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
704
Ainiin, päivän tilanne eilen:

Rajoitus vaihtuu 50--->70km/h. Edessä oleva mazda ei löydä poljinta jolloin puikkaan ohi. Ohituksen jälkeen yllätykseksi löydän mazdakuskin perseestä, sielä heilui jotakin luurinsa kanssa, varmaankin kuvasi (mitähän kuvasi kun ei kovin laitonta toimintaa ollut mun tietääkseni...) mua.

Parisataa metriä myöhemmin kaveri tulee hutinalla ohi ohituskieltoalueella töötti pohjassa, palaa mun eteen, puikkaa samantien takasin ohittamaan ja menee seuraavastakin ohi.

Näin jälkikäteen ajateltuna:

1. Miksi näillä on kortti?
2. Mikä siinä vituttaa kun joku tulee ohi sen takia että ajaa alinopeutta, ts. räplää puhelinta...?
3. Tämän kaverin tullessa ohi tööttien näytin keskaria, oikein hitaasti alkaen olkapään tienoolta ja jatkuen taustapeilille saakka
4. Kohtaa 3 parannetaan seuraavan kerran vastaavan tapauksen sattuessa avaamalla ikkuna ja näyttämällä keskaria sieltä niin tulee varmasti selväksi. Lisäksi laitetaan loppuajaksi pitkät päälle, varsinkin jos on pimeää.
Omalle kohdalle sattunut aika usein, joskin ei ne tööttien + keskarien kanssa sentään ohittele, perässä roikkuvat muutaman kilometrin kunnes rauhoittuvat ja alkavat ajamaan taas vaihtelevalla nopeudella, jääden kauemmaksi. Soititko miilisit perään? Ei kai nuo muuten opi hillitsemään itseään.

Omana lisänä viikonloppuna tuli äimisteltyä jälleen kerran Kainuulaista ajotapaa, kun siellä päin pyörähdettiin. Kajaaniin on tullut jokunen vuosi sitten hieno ramppi josta päästään laskeutumaan ohitustieltä etelää kohti menevälle viitostielle. Siinä liittymiskaistalla tulee mielenkiintoisia tilanteita kun kiihdyttäessä huomaat että joku on pysähtynyt keskelle kiihdytyskaistaa odottamaan pääsyä liikenteen sekaan. Vissiin uusi keksintö heille tuo liittymiskaista, jossa pitäisi nostaa nopeus liikenteen tasolle ja liittyä sekaan. Kyseessä siis tämä kohta (varoituksena muille jos tuolla päin kulkua tulee): https://goo.gl/maps/wqsXnk8fWhT2
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Omalle kohdalle sattunut aika usein, joskin ei ne tööttien + keskarien kanssa sentään ohittele, perässä roikkuvat muutaman kilometrin kunnes rauhoittuvat ja alkavat ajamaan taas vaihtelevalla nopeudella, jääden kauemmaksi. Soititko miilisit perään? Ei kai nuo muuten opi hillitsemään itseään.

Omana lisänä viikonloppuna tuli äimisteltyä jälleen kerran Kainuulaista ajotapaa, kun siellä päin pyörähdettiin. Kajaaniin on tullut jokunen vuosi sitten hieno ramppi josta päästään laskeutumaan ohitustieltä etelää kohti menevälle viitostielle. Siinä liittymiskaistalla tulee mielenkiintoisia tilanteita kun kiihdyttäessä huomaat että joku on pysähtynyt keskelle kiihdytyskaistaa odottamaan pääsyä liikenteen sekaan. Vissiin uusi keksintö heille tuo liittymiskaista, jossa pitäisi nostaa nopeus liikenteen tasolle ja liittyä sekaan. Kyseessä siis tämä kohta (varoituksena muille jos tuolla päin kulkua tulee): https://goo.gl/maps/wqsXnk8fWhT2
Näitä tällaisia tulee vastaan ympäri Suomea, Helsingistä Rovaniemelle, onneksi hyvin harvoin. Jonkin verran tulee tuolla suunnalla liikuttua ja ko. paikka on tuttu. Koskaan ei ole tuossa vastaavaa tullut eteen. Toisaalta aika ihme, kun tuolla(kin) seudulla tuntuu vaikka minkälaisia koheltajia riittävän.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 751
Ei kait tuo uus juttu Kajaanissa ole? Tai omat hatarat muistikuvat olisi että on noita ollut ennenkin Kajaanissa vitosen varrella. Tosin on tullu suhattua sitä sen verran molenpiin suuntiin että menee täysin autopilottimoodissa ja ei jää tarkat maisemat kovin mieleen..

Mutta samaa paskaa se noilla on jokapaikassa, niitä ihmettelijöitä on nähty aina kehältä lähtien. Toki puolivälistä ei oo täysin paikallaan olevaa vielä omalle kohdalle sattunut, 20 kmh lasissa meneviä kylläkin. Ja seiskan motarilla kerran joku valopää oli parkissa vasemmalla kaistalla, meinas tulla hoppu kun rekkajonoa ohittelin :btooth:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Seison risteyksessä toisena, mun edessä akka kääntymässä oikealle kaksi kaistaiselle tielle, jonoa on mutta se on sillä toisalla kaistalla, ei sillä mihin käännytään ja tämä akka ei osaa mennä, koukkaan vasemmalta ohi ja jatkan matkaa, kuinka vitun vaikeaa se ajaminen oikeasti voi olla? 99% ruuhkista johtuu juuri tälläisestä osaamattomuudesta.

Kuva ehkä selventää hieman.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 323
Minua välillä ihmetyttää se ihmisten into pysyä oikealla kaistalla, vaikka samaan suuntaan on kaksi kaistaa. Sääntö siitä että pitäisi ajaa oikealla kaistalla paitsi ohitustilanteessa kuitenkin pätee vain mootoritiellä.

Oikealla kaistalla saattaa välillä seistä liikennvaloissa 6 autoa samalla kun vasen kaista on tyhjä ja siitäkin saisi ajaa suoraan.

Silloin kun itse olen ajamassa suoraan tämä on tosin kätevää kun pääsee koko jonon ohi kerralla, mutta silloin ärsyttää, kun samoista liikennevaloista voisi myös kääntyä oikealle ja erillistä kääntymiskaistaa oikealle ei ole, ja olisin kääntymässä oikealle, ja ne 6 oikealla kaistalla suoraan ajavaa autoa jumittaa liikenteen oikealle kääntyviltä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 668
Seison risteyksessä toisena, mun edessä akka kääntymässä oikealle kaksi kaistaiselle tielle, jonoa on mutta se on sillä toisalla kaistalla, ei sillä mihin käännytään ja tämä akka ei osaa mennä, koukkaan vasemmalta ohi ja jatkan matkaa, kuinka vitun vaikeaa se ajaminen oikeasti voi olla? 99% ruuhkista johtuu juuri tälläisestä osaamattomuudesta.

Kuva ehkä selventää hieman.

Samanlaisessa tilanteessa ei myöskään osata ryhmittyä kunnolla vasemmalle, kun ollaan kääntymässä vasempaan suuntaan. Siinä sitten odottelet toisen auton takana oikealle kääntyessä tyhjälle tielle pääsyä kun ei katsota peileihin eikä voida antaa tietä ajamalla risteykseen sisälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 333
Seison risteyksessä toisena, mun edessä akka kääntymässä oikealle kaksi kaistaiselle tielle, jonoa on mutta se on sillä toisalla kaistalla, ei sillä mihin käännytään ja tämä akka ei osaa mennä, koukkaan vasemmalta ohi ja jatkan matkaa, kuinka vitun vaikeaa se ajaminen oikeasti voi olla? 99% ruuhkista johtuu juuri tälläisestä osaamattomuudesta.

Kuva ehkä selventää hieman.

Eikö tuossa ole kuitenkin kolmio ja jos joku sattuu vaihtamaan takasin oikealle kaistalle niin se onkin akan syy sitten jos kolisee.

Itsekin olen mennyt noista, tosin vasta kun auto on siinä risteyksen kohalla ja näen ettei vaihda minun kaistalle.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Eikö tuossa ole kuitenkin kolmio ja jos joku sattuu vaihtamaan takasin oikealle kaistalle niin se onkin akan syy sitten jos kolisee.

Itsekin olen mennyt noista, tosin vasta kun auto on siinä risteyksen kohalla ja näen ettei vaihda minun kaistalle.
Totta kai siinä on kolmio, mutta kai sä nyt herrajumala näet vaihtaako sieltä ketään kaistaa ja jos sinne liittyy ripeästi niin kukaan ei kyllä päälle pysty ajamaan, mutta kun jäädään odottamaan minuutti tolkulla siihen että tie on kokonaan tyhjä ennen kun voi mennä.:facepalm:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
334
Eikö tuossa ole kuitenkin kolmio ja jos joku sattuu vaihtamaan takasin oikealle kaistalle niin se onkin akan syy sitten jos kolisee.

Itsekin olen mennyt noista, tosin vasta kun auto on siinä risteyksen kohalla ja näen ettei vaihda minun kaistalle.
Risteysalueella on kaistanvaihto kielletty ihan yleisesti. En tosin tiedä mikä on oikeuskäytäntö jos kaistanvaihto alkaa esim. 10-20m ennen risteystä, tällöinhän normaalisti ajettaessa kaista on vaihdettuna vasta risteysalueella (ellei jono matele todella hiljaa).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 333
Totta kai siinä on kolmio, mutta kai sä nyt herrajumala näet vaihtaako sieltä ketään kaistaa ja jos sinne liittyy ripeästi niin kukaan ei kyllä päälle pysty ajamaan, mutta kun jäädään odottamaan minuutti tolkulla siihen että tie on kokonaan tyhjä ennen kun voi mennä.:facepalm:
Ihmisten yleisen havainnointikyvyn ja vilkunkäyttötaidon huomioonottaen en tuohon nokkaani työntäisi kun joku vaihtaa kaistaa kuitenkin heti risteyksen jälkeen. Mutta toki tuo minuuttitolkulla odottelu on hieman kyseenalaista jo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 333
Risteysalueella on kaistanvaihto kielletty ihan yleisesti. En tosin tiedä mikä on oikeuskäytäntö jos kaistanvaihto alkaa esim. 10-20m ennen risteystä, tällöinhän normaalisti ajettaessa kaista on vaihdettuna vasta risteysalueella (ellei jono matele todella hiljaa).
Onhan se kielletty mutta en ala omaa autoa uhraamaan siihen, että joku vaihtaa kaistaa kuitenkin ja sitten kolisee.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 012
Tuo oikeelle kääntyminenhän on paljon helpompi kuin vastaavassa risteyksessä vasemmalle kääntyminen. Vielä jos keskikaistale on turhan korkeilla puskilla varustettu niin oikealta tulevista ei tiedä ollenkaan millä kaistalla ne menee. Siinä sitten arka kuski odottaa kanssa niin kauan kunnes liikennettä ei ole enään. Ruuhka-aikaan täysin mahdoton yhtälö.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
462
Tänään oli lahjakas taidonnäyte Citikka-kuskilta. Valoristeyksessä käännyttiin peräkkäin. Lähtee liikkeelle normaalisti, mutta vetää liinat kiinni risteyksen keskelle. Ihmettelen, kun mitään ei näy, kunnes huomaan takalasin läpi, että kaivaa kännykän esiin ja yrittää ottaa VALOKUVAA jalankulkijoista jalkakäytävällä syystä, jota en ymmärrä!
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
Aamulla oli suhteellisen tuuheaa touhua Helsingissä Pohjoisesplanadilla. Kahteen otteeseen pysähtyi auto Pohjoisespan ja Manskun risteyksessä vasemmanpuoleisimmalla kaistalla vihreissä valoissa vaikka reitti oli selvä Lönnrotinkadulle. Ekalla kerralla oli oikealle kääntyville punaiset, toisella kerralla molemmille vihreät. Ei ollut myöskään kävelijöitä suojatiellä tai mitään esteitä, miksi ei olisi voinut ajaa eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tuo oikeelle kääntyminenhän on paljon helpompi kuin vastaavassa risteyksessä vasemmalle kääntyminen. Vielä jos keskikaistale on turhan korkeilla puskilla varustettu niin oikealta tulevista ei tiedä ollenkaan millä kaistalla ne menee. Siinä sitten arka kuski odottaa kanssa niin kauan kunnes liikennettä ei ole enään. Ruuhka-aikaan täysin mahdoton yhtälö.
Vasemmalle pääsee aika helposti jos kaistojen välissä on leveämpi tila ja menee siihen kaistojen väliin riteysalueelle odottamaan, siihen kun yleensä se yksi auto mahtuu ihan ongelmitta ja helpottaa sujahtamista muun liikenteen sekaan kun ei tarvitse moneen suuntaan enään katsoa ja näkee sinne oikealle.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Aamulla oli suhteellisen tuuheaa touhua Helsingissä Pohjoisesplanadilla. Kahteen otteeseen pysähtyi auto Pohjoisespan ja Manskun risteyksessä vasemmanpuoleisimmalla kaistalla vihreissä valoissa vaikka reitti oli selvä Lönnrotinkadulle. Ekalla kerralla oli oikealle kääntyville punaiset, toisella kerralla molemmille vihreät. Ei ollut myöskään kävelijöitä suojatiellä tai mitään esteitä, miksi ei olisi voinut ajaa eteenpäin.
Sanoisin, että turisti. Navigaattori näyttää oikeaa reittiä, ja akka vänkärinpuolella huutaa muuta. Tai toisinpäin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
520
Todistin äsken liiankin tyypillistä oululaista suojatieajamista. Lähdin kävellen ylittämään Kauppahallin kohdalla suojatietä, kun näin vasemmalta lähestyvän A8 Audin, joka ei silminnähden hidastanut vähääkään. Seisahduin, ja 55-60 -vuotias ämmä painelee hidastamatta melkein jalkojen päältä, vaikka seisoin keskellä tietä. Ei ollut edes pimentoa pysäköidyistä autoista, vaan aivan suora näköyhteys ja korokkeellinen suojatie.
Läppäisin kämmenellä aika lujaa takakonttiin, joka vähän näytti aiheuttavan reaktiota ohjaamossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 443
Hervannassa bemari kääntymässä vasemmalle, minä ajamassa suoraan ja kaveri kääntää suoraan eteen ihan kuin minua ei olis olemassakaan. Ei voi ymmärtää miten voi mokata noin totaalisesti. Olisin voinut kyllä hankkia autoon uuden keulan hyvinkin, vauhtiakaan ei ollut kuin jotain n. 35km/h ja hyvin valaistu risteys, melkoista suorittamista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Tämän tästä saa ihmetellä toimintaa pienteollisuusalueilla. Tien molemmin puolin pysäköityjä autoja, mutta silti lirutellaan keskellä tietä siten, ettei edes vastaantulevaa liikennettä huomata, kun katse on sivulle, kaiketi etsien sitä tiettyä pientä pajaa. Sitten, kun se ehkä löytyy, pysähdytään keskelle tietä zoomailemaan, onko se varmasti se. Oli tai ei, matkaa jatketaan ilman vilkkua. Toisinaan jäädään tyhjään risteykseen miettimään ja siitä satunnaisella hetkellä sännätään satunnaiseen suuntaan ilman mitään merkkiä siitä, mihin ollaan menossa. Parhaita ne, jotka menee suoraan keskelle risteysaluetta pysähdyksiin saakka ja sitten yht'äkkiä vetää renkaat linkkuun ja kääntyy suuntaan taikka toiseen laput silmillä. Mustalaisilta vielä ymmärtää, niille perseily tulee äidinmaidossa, mutta että normaalit ihmiset...

Miten vitussa voi unohtaa olevansa yleisellä tiellä, jos etsii jotain? Olisiko tällaisten tapausten kuitenkin parempi kävellä? No ei vittu ole, ajokortti on kansalaisoikeus, kunhan et aja 10 km/h ylinopeutta keskellä kesäyötä maantiellä, joka halkoo Pohjanmaan peltoja.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 751
Tämä ei nyt niin ärsyttänyt mutta oli kyllä hämmentävä ajosuoritus.

Olin siis liitteen auto A tasa-arvoisessa T-risteyksessä. Molemmista suunnista tuli yksi auto, aikalailla yhtäkaukaa ja samalla nopeudella. Normaalistihan homma olisi mennyt niin, että autoilija B olisi mennyt ensin, sitten minä autoilijana A ja lopulta C (tai sitten B ja C olisivat molemmat menneet kun suoraan jatkoivat molemmat, jolloin toki C olisi periaatteessa rikkonut sääntöjä mutta ei olisi minua hidastanut ollenkaan).

Mutta tällä kertaa Rouva C päättikin koukata ilman mitään vilkkuja yms. risteyksen läpi selkäni takaa. Eli siis tavallaan kääntyi oikealle ja teki heti u-käännöksen kiertäen autoni takaa ja kääntyi taas oikealle. Ja ei, en ollut sen kaistalla tai muutenkaan tiellä, tuossa risteyksessä vaan tuo t "jalka" on melkoisen leveä joten mahtui ilman peruutteluja tuollaisen tempun tekemään.


Ediit: Olin siis itse kääntymässä vasemmalle ja autot b ja c menossa suoraan.
xzchgiktxttcafsh.png
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
95
Onko siinä lähettyvillä muita C:n ajosuunnassa oikealle kääntyviä risteyksiä? Tuli vaan mieleen jos navigaattori on sanonut käänny oikealle x kilometrin kuluttua, mutta rouva kuullut käänny nyt oikealle?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 333
Onko siinä lähettyvillä muita C:n ajosuunnassa oikealle kääntyviä risteyksiä? Tuli vaan mieleen jos navigaattori on sanonut käänny oikealle x kilometrin kuluttua, mutta rouva kuullut käänny nyt oikealle?
Ei ole ensimmäinen kerta kun navin kanssa tullut tehtyä omituisia liikkeitä liikenteessä, tai sitten ihan vapaaehtoisesti "hakenut uutta vauhtia" johonkin liikenneympyrään tms. josta meni ensimmäisellä väärästä liittymästä ulos.

Pahimpia mapsin kanssa ovat nuo kaksikaistaset ympyrät.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 751
Ei opasteita, ei vilkkuja, seuraava risteys n. 50metriä matkaa josta ainakin vilkutti vasemmalle kun peilistä kattelin. Tokihan tuo on voinut olla menossa tohon koululle mutta tullutkin toisiin aatoksiin, tosin melko sulavalla liikkeellä homman teki kun tuosta tosiaan mahtuu risteyksen leveyden vuoksi melko sulavasti tuollaisen liikkeen tekemään.

Ediit: Kaivan illalla jonku streetviewin tuosta kohdasta niin selviää paremmin
 
Viimeksi muokattu:

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 751
Noniin tässäpä tämä: https://goo.gl/maps/Nc4WTTJ7NbQ2

Olin siis tulossa turjantieltä ja kääntymässä vasemmalle. Auto B tuli oikealta ja auto C vasemmalta.

C ei siis kiertänyt tuon "bussipysäkin" kautta vaan ajoi risteyksestä oikealle ja koukkasi takaani taas oikealle.

Edit: Eli siis C olisi tuonne suoraan päässyt nopeiten kun olisi vain ajanut "sääntöjä" vastaan heti suoraan ilman noita koukeroita. Ois se siitä kerinnyt silläväliin ku odottelen autoa B
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 668
Noniin tässäpä tämä: https://goo.gl/maps/Nc4WTTJ7NbQ2

Olin siis tulossa turjantieltä ja kääntymässä vasemmalle. Auto B tuli oikealta ja auto C vasemmalta.

C ei siis kiertänyt tuon "bussipysäkin" kautta vaan ajoi risteyksestä oikealle ja koukkasi takaani taas oikealle.

Edit: Eli siis C olisi tuonne suoraan päässyt nopeiten kun olisi vain ajanut "sääntöjä" vastaan heti suoraan ilman noita koukeroita. Ois se siitä kerinnyt silläväliin ku odottelen autoa B
Miksi tuhlaat aikaasi tuollaisen miettimiseen? Itsekkin olisin varmaan tehnyt noin, kun ei toisista autoilijoista ikinä tiedä. Joku haluaa vaihtaa autoaan niin ajaisi tahallaan eteen ihan vaan kiusaksi. Osa ihmisistä vaan on kusipäitä.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 751
Miksi tuhlaat aikaasi tuollaisen miettimiseen? Itsekkin olisin varmaan tehnyt noin, kun ei toisista autoilijoista ikinä tiedä. Joku haluaa vaihtaa autoaan niin ajaisi tahallaan eteen ihan vaan kiusaksi. Osa ihmisistä vaan on kusipäitä.
No sitten varmaan ois kannattanu ootella omaa vuoroaan kiltisti? Aikasäästöhän tossa oli jotain 1-2 sek luokkaa, nyt tosin ite jäädyin kattelemaan että mitä helvettiä toi akka touhuaa.

Emmä tota sen enempää mieti, koetin vaan selventää kun ei näyttänyt ihan ulosantini riittävän tilannetta riittävästi selittämään. Eipä tosin ole tullut n. 700tkm aikana ennen tollasta peliliikettä vastaan niin hivenen hämmennyin. Hyvä että selvensit tuon olevan yleinenkin käytäntö, vaikkei noin mahdu yleensä oikein missään tekemäänkään, ainakaan niin ettei rysäytä johonkin ojaan, tolppaan tai allekirjoittaneeseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 099
Liikenteessä tuntuu olevan aika paljon sellaisia kuljettajia jotka ovat saaneet ajokorttinsa 100% keskittymisellä ja silti rimaa hipoen. Sitten kun keskittyminen on enää 80% on suoritus about 20% vaadittavasta. Joillekin autolla ajaminen on ilmeisesti aivan oman suorituskyvyn äärirajoilla kulkeva tehtävä. Vaikka moiset sukankuluttajat ovat sen korttinsa onnistuneetkin saamaan, ei heidän paikkansa oikeasti ole auton ratin takana.

Sitten: vilkun käyttö. Mikä helvetti siinä on niin vaikeaa? Jos aiot kääntyä jonnekin, mitä teet ihan ensimmäiseksi? Valitettavan suuri osa kuskeista alkaa ensin pikkuhiljaa hidastamaan, sitten jarruttamaan ja sitten rattia kääntäessään vilkuttavat pari-kolme kertaa. Tämä toimintatapa on pelkkää vittuilua takana tulevalle. Kukaan meistä ei osaa lukea ajatuksia joten em. tyylillä tilanne kulkee takana tulevan näkövinkkelistä about seuraavasti: "Miksiköhän toi ei osaa ajaa tasaista vauhtia? Nytkin tulee takapuskuri edellä vastaan... Jaa hetkinen, jarruvalot syttyivät? Näkeeköhän se nyt jotain mitä minä en näe? Onko edessä jokin este? Pitääköhän tässä joutua hyppäämään itsekin jarrun päälle? Eikun... aha, se kääntyy."

Jos edellä ajava osaa suorittaa niinkin vaativan toimenpiteen kuin vilkun kytkemisen ENNEN hidastamista, homma meneekin näin: "Kas, edellä ajava on kääntymässä. Kohta se hidastaa ja jarruttaa. Asia selvä."

/rant over
 

Gremmy

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
397
Tuli tuossa eilisellä käytyä heittämässä keikka länsinaapurissa ja siinä matkalla tuli sitten vastaan parit "jännät" tapaukset.

Ensimmäinen tapahtui heti matkan alussa kun olin motarille menossa. Kiihdytän kiihdytyskaistalla ihan normaalisti pikkusen reiluun sataseen ja siinä samalla satun ohittamaan motarin puolella menevän volvon. Ja tosiaan ohitin sen ihan reilusti eli volvo veti ihan oikeasti hitaasti. Keli kuiva jne. No, kiihdytyskaista alkaa loppua ja oon jo vilkku päällä valmis siirtymään motarin puolelle. Viimeinen tarkistus taaksepäin ennen kaistanvaihtoa ja mitäs siellä näkyy... volvo joka on kiihdyttänyt niin, että on saanut eturenkaansa mun takarenkaan tasalle ja jäänyt siihen junnaamaan. Ei auttanut muu ku lyödä jarruille että menis kyseinen torspo ohi ennen ku itellä tulee levike vastaan. Ihan pikkusen tuli siinä kiroiltua myös. Ei vaan voi vittu käsittää tollasia ihmisiä.

Toinen sitten tuli kemin seutuvilla. Ramppia motarille tulossa täysperävaunu ja sen perässä isoa kuomukärryä vetävä henkilöauto. Noh, kun ramppi laskeutuu siihen vaiheeseen että voi alkaa liittymään motarille mitä tapahtuu? Tämä täysperävaunun perässä tuleva kuomukärryä vetävä kuski päättää nykäistä motarin puolelle oikealle kaistalle ja kiihdyttää tämän täysperävaunun rinnalle. Hieman olin siinä taas monttu auki, että onko tämä nyt ihan tosissaan. Siitä se tosiaan otti kärrynsä kanssa vauhdiksi reilun satasen ja piti rekan siellä kiihdytyskaistalla niin pitkään että sillä alkoi jo tulemaan levike vastaan. Että sellaista. Ja tosiaan tuota kuomukärryä vetävä kuski jatkoi semmoista ~110kmh siihen asti että tuli tornio vastaan. Ei voi ymmärtää.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
704
Liikenteessä tuntuu olevan aika paljon sellaisia kuljettajia jotka ovat saaneet ajokorttinsa 100% keskittymisellä ja silti rimaa hipoen. Sitten kun keskittyminen on enää 80% on suoritus about 20% vaadittavasta. Joillekin autolla ajaminen on ilmeisesti aivan oman suorituskyvyn äärirajoilla kulkeva tehtävä. Vaikka moiset sukankuluttajat ovat sen korttinsa onnistuneetkin saamaan, ei heidän paikkansa oikeasti ole auton ratin takana.

Sitten: vilkun käyttö. Mikä helvetti siinä on niin vaikeaa? Jos aiot kääntyä jonnekin, mitä teet ihan ensimmäiseksi? Valitettavan suuri osa kuskeista alkaa ensin pikkuhiljaa hidastamaan, sitten jarruttamaan ja sitten rattia kääntäessään vilkuttavat pari-kolme kertaa. Tämä toimintatapa on pelkkää vittuilua takana tulevalle. Kukaan meistä ei osaa lukea ajatuksia joten em. tyylillä tilanne kulkee takana tulevan näkövinkkelistä about seuraavasti: "Miksiköhän toi ei osaa ajaa tasaista vauhtia? Nytkin tulee takapuskuri edellä vastaan... Jaa hetkinen, jarruvalot syttyivät? Näkeeköhän se nyt jotain mitä minä en näe? Onko edessä jokin este? Pitääköhän tässä joutua hyppäämään itsekin jarrun päälle? Eikun... aha, se kääntyy."

Jos edellä ajava osaa suorittaa niinkin vaativan toimenpiteen kuin vilkun kytkemisen ENNEN hidastamista, homma meneekin näin: "Kas, edellä ajava on kääntymässä. Kohta se hidastaa ja jarruttaa. Asia selvä."

/rant over
Vilkun käytön vähyyttä olen itsekin hämmästellyt ja joskus jopa mielessäni kironnut. Lieneekö syynä se, että käyttämättä jättämisestä ei saa sanktioita vai onko esim takavetoisten autojen määrä kasvanut? Tuntuu siltä, että takavetoisissa autoissa vilkun käyttö jää useammin vähemmälle talvella ajettaessa.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 012
Tämä täysperävaunun perässä tuleva kuomukärryä vetävä kuski päättää nykäistä motarin puolelle oikealle kaistalle ja kiihdyttää tämän täysperävaunun rinnalle. Hieman olin siinä taas monttu auki, että onko tämä nyt ihan tosissaan. Siitä se tosiaan otti kärrynsä kanssa vauhdiksi reilun satasen ja piti rekan siellä kiihdytyskaistalla niin pitkään että sillä alkoi jo tulemaan levike vastaan. Että sellaista. Ja tosiaan tuota kuomukärryä vetävä kuski jatkoi semmoista ~110kmh siihen asti että tuli tornio vastaan. Ei voi ymmärtää.
Tämä. Toinen on että sieltä rampilta, rekan takaa kaartaa suoraa vasemmalle kaistalle sen nakkikioskinsa kanssa. Meinaan sitten on kanssa tilannetta...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 330
Havahtunu tässä viimeaikoina melkoisen erikoiseen ja suht rohkeaan ilmiöön, nimittäin oikomiseen. Monet kerrat todistanu muutamissa tiukoissa risteyksissä ja liikenneympyröissä, että joku kuljettaja ajaa "lontoolaisittain" siitä vasemmalta puolelta kääntyessään vasemmalle. Ymmärtäisin tuon, jos on kiire sairaalaan jonkun onnettomuuden takia, mutta että keskellä kirkasta päivää tehään tuommoisia, vaikka ihan normaalista ajomatkasta kyse. o_O
Itsekkin kiinnitin tähän huomiota. Moneen vuoteen en ole nähnyt näitä kertaakaan ja nyt jo kolmas vastaava havainto parin viikon sisään.
 

Hammu

Rauchbegrenzungskennfeld
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
746
Ei kyllä koskaan lakkaa yllättämästä nämä kanssatielläliikkujat. Tämänkertaisen episodin tarjoili ensimmäisen korin Mercedes Vitoa ohjastanut henkilö.

Tilanne eteni seuraavasti: maantiellä 60km/h rajoitusalue, n. kilometrin mittainen suora jonka päässä tiukasti oikealle taittava mutka ja luonnollisesti ohituskieltoalue alkaa. Tarkoitukseni oli taittaa heti mutkan jälkeen risteyksestä vasemmalle, pikkutielle.

Mutkaan tultaessa vilkaisen sivupeiliin, Vito on noin sadan metrin päässä takana. Mutkan keskivaiheilla pistän vilkun vasemmalle, alan jarruttaa ja ennen kuin alan kääntää rattia vasemmalle, vilkaisen vielä olkani yli ja mitä näen: Viton eturengas on juurikin oman takarenkaani kohdalla eli hän on päättänyt sitten lähteä minusta ohitse keskellä mutkaa kun minulla on vilkku vasemmalle päällä! Noh, vaaratilannetta ei kuitenkaan kerinnyt tapahtua, Vito sujahtaa ohi ja ehdin vielä juuri taittaa aikeideni mukaisesti risteyksestä.

Syy tähän on tietenkin ajoneuvoni takaosasta löytyvä punainen kolmio, mutta joku järki nyt sentään ...
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 012
Ei kyllä koskaan lakkaa yllättämästä nämä kanssatielläliikkujat. Tämänkertaisen episodin tarjoili ensimmäisen korin Mercedes Vitoa ohjastanut henkilö.

Tilanne eteni seuraavasti: maantiellä 60km/h rajoitusalue, n. kilometrin mittainen suora jonka päässä tiukasti oikealle taittava mutka ja luonnollisesti ohituskieltoalue alkaa. Tarkoitukseni oli taittaa heti mutkan jälkeen risteyksestä vasemmalle, pikkutielle.

Mutkaan tultaessa vilkaisen sivupeiliin, Vito on noin sadan metrin päässä takana. Mutkan keskivaiheilla pistän vilkun vasemmalle, alan jarruttaa ja ennen kuin alan kääntää rattia vasemmalle, vilkaisen vielä olkani yli ja mitä näen: Viton eturengas on juurikin oman takarenkaani kohdalla eli hän on päättänyt sitten lähteä minusta ohitse keskellä mutkaa kun minulla on vilkku vasemmalle päällä! Noh, vaaratilannetta ei kuitenkaan kerinnyt tapahtua, Vito sujahtaa ohi ja ehdin vielä juuri taittaa aikeideni mukaisesti risteyksestä.

Syy tähän on tietenkin ajoneuvoni takaosasta löytyvä punainen kolmio, mutta joku järki nyt sentään ...
Mopoautosta on päästävä ohi oli tilanne mikä hyvänsä, vaarantaen itsensä ja muut tielläliikkujat. Aivan saatanan typerää touhua ja hyvin yleistä

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Mopoautosta on päästävä ohi oli tilanne mikä hyvänsä, vaarantaen itsensä ja muut tielläliikkujat.
Ja pakuista, raskaasta kalustosta sekä bemareista (jos omistaa audin, mersun tai etenkin Skodan).

Yleensä vielä halutaan sitten kuitenkin jäädä letkaa vetelemään / junnaamaan sen ohituksen jälkeen (pl. mopoautojen ohitus), ehkä nämä tuntevat olevansa formula1 turva-autoja tmv. :D
 

Gremmy

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
397
Ja pakuista, raskaasta kalustosta sekä bemareista (jos omistaa audin, mersun tai etenkin Skodan).

Yleensä vielä halutaan sitten kuitenkin jäädä letkaa vetelemään / junnaamaan sen ohituksen jälkeen (pl. mopoautojen ohitus), ehkä nämä tuntevat olevansa formula1 turva-autoja tmv. :D
Nämä ihmiset juurikin. Pakko kyllä päästä kaikista ohi mutta heti sen jälkeen ei enää ole kiire minnekkään ja vauhti vielä yleensä tipahtaa vähän alle rajoituksen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 099
Pakulla ajaessa huomaa kyllä hyvin sen, että joidenkin on _aivan pakko päästä eteen_ koska pakettiauto. Kiire loppuu samantien kun ovat siihen eteen päässeet joten ajonopeus jää usein 10-20kmh alle rajoituksen.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Perskatin Passatti aamulla Kalevantiellä päätti pysähtyä kääntyessään suojatien eteen ja näin blokkasi viereisen kaistan liikenteen kun pakotti pysähtymään vierelleen. Oli siis vasemmalle kääntymässä, mutta päätti iloisena pysähtyä odottamaan vastaantulijoiden letkan ohiajoa suojatien eteen sen sijaan, että olisi ajanut sen toiselle puolen. Selvennykseksi siis suojatiellä ei ollut eikä ollut tulossa jalankulkijoita.

https://www.google.fi/maps/@61.4953...4!1sBenbRMPrrtzhy8pIO3MZ0g!2e0!7i13312!8i6656
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Olin eilen keskustassa moottoripyörällä niin akka pistää vilkun päälle vasemmalle ja yrittää vaihtaa kaistaa mun päälle kun olin siinä vierellä etuoven kohdalla. Ajettiin siis samaa vauhtia ja sen verran ei päätä saa kääntymään että mut näkis, saatikka kuulis kun mikään hiljasin vehje toi ei ole...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 099
Tänään onnistuin ärsyttämään itseäni. Meni ohitus turhan pitkäksi kun se väli mihin olin ajatellut mennä olikin paljon ennakoitua lyhyempi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 394
Perskatin Passatti aamulla Kalevantiellä päätti pysähtyä kääntyessään suojatien eteen ja näin blokkasi viereisen kaistan liikenteen kun pakotti pysähtymään vierelleen. Oli siis vasemmalle kääntymässä, mutta päätti iloisena pysähtyä odottamaan vastaantulijoiden letkan ohiajoa suojatien eteen sen sijaan, että olisi ajanut sen toiselle puolen. Selvennykseksi siis suojatiellä ei ollut eikä ollut tulossa jalankulkijoita.

https://www.google.fi/maps/@61.4953...4!1sBenbRMPrrtzhy8pIO3MZ0g!2e0!7i13312!8i6656
Pysähtyikö sen rinnalla kukaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
261
Perskatin Passatti aamulla Kalevantiellä päätti pysähtyä kääntyessään suojatien eteen ja näin blokkasi viereisen kaistan liikenteen kun pakotti pysähtymään vierelleen. Oli siis vasemmalle kääntymässä, mutta päätti iloisena pysähtyä odottamaan vastaantulijoiden letkan ohiajoa suojatien eteen sen sijaan, että olisi ajanut sen toiselle puolen. Selvennykseksi siis suojatiellä ei ollut eikä ollut tulossa jalankulkijoita.

https://www.google.fi/maps/@61.4953...4!1sBenbRMPrrtzhy8pIO3MZ0g!2e0!7i13312!8i6656

Eipä sieltä sitten vastaantulijat olisi nähneet suojatielle, jos olisi heti sen jälkeen pysähtynyt. Ja noista tilanteissa kanssa-autoilijat taitaa vielä huonommin varoa mahdollisia suojatiellä liikkujia. Ainut järkevä teko tuollaisessa on pysähtyä riittävän kauas suojatiestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
386
Tänään tuli melkein Mersu keulaan, koska mopoautosta on päästävä ohi vastaantulijoista huolimatta. Jarrulla ja väistöliikkellä selvittiin. Seuraava risteys ja joku ukko puski kolmion takaa alle. Taas jarrua ja torvensoittoa päälle. Ei onneksi pelti rytissyt tälläkään kertaa, vaikka Keravalaiset kovasti sitä yrittää, eikä ollut mitenkään ainutkertaista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 330
Viestejä
4 280 200
Jäsenet
71 653
Uusin jäsen
Aluciar

Hinta.fi

Ylös Bottom