Mikä reititin minulle?

Muutto edessä ja uuteen asuntoon ainoa vaihtoehto oli hieman yllättäen ns. kiinteä mobiililaajakaista. DNA tarjosi asennuspalvelua huokeaan 500€ hintaan ja "Kodillesi varattu takuunopea oma 5G-kaista" jonka saa ainoastaan heiltä ostamallaan reitittimellä. Voiko tällainen todella pitää paikkaansa? 20 vuotta tullut netti tuolta sulakekaapista niin on ihan pihalla näistä nykykuvioista. :hmm:
Selvittelisin kyllä mikä saatavuus on kiinteälle netille. Tilanne toki riippuu vähän onko omistus vai vuokra-asunto.

Muutto edessä ja uuteen asuntoon ainoa vaihtoehto oli hieman yllättäen ns. kiinteä mobiililaajakaista. DNA tarjosi asennuspalvelua huokeaan 500€ hintaan ja Kodillesi varattu takuunopea oma 5G-kaista -paketilla jonka saa ainoastaan heiltä ostamallaan reitittimellä. Voiko tällainen todella pitää paikkaansa? 20 vuotta tullut netti tuolta sulakekaapista niin on ihan pihalla näistä nykykuvioista. :hmm:

Onhan niitä paljon taloyhtiöitä, missä vastustetaan rahan käyttämistä siihen, että kiinteistössä olisi saatavilla nykyaikaiset tietoliikenneyhteydet. Tai yksinkertaisesti ketään operaattoria ei vain kiinnosta rakentaa kohtuuhintaisia yhteyksiä, jos esim. sijainti on syrjäinen.

Olet varmaan jo katsonut, mutta jos et, niin katso toki isojen operaattorien saatavuuskyselyt läpi. Ja jos on kerrostalosta kyse, niin katsele, onko rappukäytävässä, kiinteistön teknisten tilojen ovissa, yms. jotain operaattorien logoja tai tarroja näkyvissä ja kysele kyseiseltä operaattorilta jos on.

Joka tapauksessa nyt opit, että asia kannattaa selvittää ennen kuin vuokraa tai ostaa asunnon eikä vasta sen jälkeen, niin saa asunnon, jossa on sellaiset yhteydet mitä tarvitsee. Itselläni tämä on ensimmäisiä asioita, minkä selvitän asunnosta, ennen kuin menen edes katsomaan.

Muutto edessä ja uuteen asuntoon ainoa vaihtoehto oli hieman yllättäen ns. kiinteä mobiililaajakaista. DNA tarjosi asennuspalvelua huokeaan 500€ hintaan ja Kodillesi varattu takuunopea oma 5G-kaista -paketilla jonka saa ainoastaan heiltä ostamallaan reitittimellä. Voiko tällainen todella pitää paikkaansa? 20 vuotta tullut netti tuolta sulakekaapista niin on ihan pihalla näistä nykykuvioista. :hmm:

Miten 5G-liittymän asennus voi maksaa 500e? Sellaisen reitittimenhän voi ostaa ja asentaa itse, vaikka tarvisi ulkoista antennia, ja kyllä operaattoreilta pitäisi saada pelkkä SIM-kortti.

Miten 5G-liittymän asennus voi maksaa 500e? Sellaisen reitittimenhän voi ostaa ja asentaa itse, vaikka tarvisi ulkoista antennia, ja kyllä operaattoreilta pitäisi saada pelkkä SIM-kortti.

Helposti, sen verran nuo operaattorit tuntuu tuosta kiinteän 5g asennuksesta veloittavan. Tätä siis mainostavat "takuu kaistalla" (mitä se ikinä nyt mobiilin tapauksessa tarkoittaakaan). Kyllähän jokainen operaattori myy myös pelkkää mokkulaa, mutta tuo on yksi vaihtoehto.

Helposti, sen verran nuo operaattorit tuntuu tuosta kiinteän 5g asennuksesta veloittavan. Tätä siis mainostavat "takuu kaistalla" (mitä se ikinä nyt mobiilin tapauksessa tarkoittaakaan). Kyllähän jokainen operaattori myy myös pelkkää mokkulaa, mutta tuo on yksi vaihtoehto.

Tuossahan ei ole mitään järkeä, moneen paikkaan kun saa valokuidunkin reilulla tonnilla. :confused2:

Tai sitten hommaa vaan sen mokkulan, ja virittää SIM-kortin itse johonkin 5G-reitittimeen.

Tuossahan ei ole mitään järkeä, moneen paikkaan kun saa valokuidunkin reilulla tonnilla. :confused2:
On siinä se järki että DNA käy ennen asennusta tarkistamassa kuuluvuuden, jos ei toimi niin ei asenneta.
Haittana on että itsellä ei ole pääsyä modeemin hallintaan.

Nuo omat kaistat voinee jättää omaan arvoonsa.

Kuten kuidussa niin myös 5G kuuluvuudessa on valtavia alueellisia eroja.

Tai sitten hommaa vaan sen mokkulan, ja virittää SIM-kortin itse johonkin 5G-reitittimeen.
No sehän riippuu minkälainen kuluttaja on tilaamassa. Ei kaikki halua/osaa itse näitä asentaa. Se ulkoantenni & kaapelin läpivienti sisälle, antennin suuntaus, modeemin asennus ym., maksaa kun sen ostaa palveluna.

No sehän riippuu minkälainen kuluttaja on tilaamassa. Ei kaikki halua/osaa itse näitä asentaa. Se ulkoantenni & kaapelin läpivienti sisälle, antennin suuntaus, modeemin asennus ym., maksaa kun sen ostaa palveluna.

Niin joo, siihen kuuluu tuollainen palvelu. Jotenkin sain vaan viestistä kuvan että siihen kuuluisi tavallisen reitittimen asennus ja tiettyyn paikkaan korvamerkitty 5G-liittymä. :D

Statistiikka

Viestiketjuista
276 677
Jäsenet
77 514
Uusin jäsen
J4nn333

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom