Mulla olisi tämmönen tilanne, olen vetänyt omakotitaloon (yksikerroksinen) sisäverkkoa CAT6 johdoilla ja nyt pitäisi kytkin, reititin ja WLAN tukiasema hankkia. Sisäverkon johdot (tällä hetkellä 6 kpl, pari tulee joskus lisää) ovat RJ45 urospistokkeilla eteisessä, jonne myös valokuitu tulee. Valokuitumodeemina on Zhone ZNID-GPON-2427A-EU, jossa on 4 kpl gigasta porttia. 2 porttia on siltaavia ja 2 kpl palomuurin + NAT takana. Valokuidun mukana tulee myös kaapeli-tv, ja modeemista lähtee antennijohto antennijakajaan, josta sitten taas menee johdot antennipistokkeisiin ympäri taloa.
Tällä hetkellä olohuoneen verkkopistokkeet (2 kpl) on kytketty suoraan tuohon zhoneen (siltaaviin portteihin) ja olohuoneen pistokkeesta menee verkkopiuha nurkkaan TP Link AC 1750 reitittimeen, josta menee edelleen piuhat telkkariin ja pleikkari vitoseen. TP link tarjoilee myös wlania (5 + 2.4). Eteisen zhonessa on myös wlania (2.4) sinne, mihin tplink ei ihan täysillä kuulu.
Nettiä käyttävät laitteet ovat PS5, telkkari, läppäri, PS4, ikiwanha tabletti ja muutama kännykkä. Jossain vaiheessa olen ajatellut hommata NAS verkkolevyn ja pari kpl valvontakameroita. Kameroita varten tulisi kytkimellä olla varmaan PoE.
1) Olen tilannut joskus alkukesästä Edgerouter X:n, se tulee, jos tulee, sitten aikanaan. Sitä odotellessa, olisiko tuo nykyinen tplink sopiva reitittimeksi? Samalla toimisi edelleen wlan tukiasemana eteisessä ja toiseen päähän voisi hommata jonkun toisen tukiaseman/asemia. Sitten zhonen wlanin voisi ottaa pois.
2) Mitä WLAN tukiasemaa/asemia suositellaan? Tukiaseman saisi sellaisen pari metriä korkean muurin päälle, josta oletettavasti olisi parempi wlan verkon kantama.
3) Mikä kytkin? Laskin, että 12 porttinen olisi hyvä ja tosiaan PoE voisi olla. Onko hallittava kytkin kuinka hyödyllinen? Ihan "perus" netinkäyttöä meillä.
4) Tuo zhone valokuitumodeemi mikälie on oikea termi, onko se vielä herran vuonna 2022 ihan toimiva peli? Päivämäärän mukaan on 2015-2016 vuodenvaihteesta, jolloin luultavasti on valokuitukin tänne tullut.