Tämä oma tarinani ehkä saamassa onnellisen päätöksen, korostan sanaa EHKÄ….
Sain äsken vihdoinkin kiinni yhteyden toimittavalta taholta henkilön joka ymmärsi mitä ajan takaa ja miksi näitä kyselen.
Oli hiukan ongelmia saada heidät ymmärtämään että haluan tehdä tämän itse, jos se vain suinkin on mahdollista.
Tuli sitten viesti, jossa kasa tietoja, mm just IP, Gateway, DNS jne.
Ne kun sitten latasin tonne ER-Xään, valittuani ensin sen static IPeen sinne perusasetuksiin….
pelon sekaisin tuntein avasin selaimeni, kirjoitin riville : YLE.FI ja painoin enteriä….
Tuli joku perk…n herja, taas ! Meinasin hajota atomeiksi lattialle, kunnes hetken odottelun jälkeen, kuin taikaiskusta, YLEN etusivu pomppasi näytölle ! Pompin tasajalkaa….. ja hihkuin riemusta.
Jatkan homman parissa vielä, kunhan ennätän. Nyt kun siinä on tuo ER välissä, voinko siis ERn porttiin 1, kytkeä tuon PoE kytkimeni joka jakaa sitten dataa wifivadeilleni ?
Ja sen jälkeen näiden wifivatien luota verkkoon liittymällä , käyttäjillä kaikki pelaa kuin tyhjää vaan ?
Ja pahoitteluni vielä kerran, olen niin pihalla näistä etten älynnyt itsekään että tämä on kai sitten ns yritysliittymä tai vastaava. Häpeän ja menen nurkkaan viikoksi….
Siitäkin huolimatta täältä pukkasi läjäpäin hyviä ja osuvia neuvoja !
Kiitos siitä !
Ei me kaikki olla niin hyviä näissä. Tai ainakaan minä en ole….
Edit: Roudasinpa sitten lisää tekniikkaa ERn viereen, kädet täristen kytkimen/PoE syötön laitoin kiinni ERn porttiin eth2.
eth1portissa edelleen läppäri kiinni, jolla seurasin ERn dashboardia. Tosin en tuosta dashboardin tyrkyttämästä valtavasta tietomäärästä paljonkaan ymmärrä mutta kattelinpa kuitenkin…
Ensi alkuun pelkäsin että eihän tästä mitään voi tulla kun näytöllä se eth2 oli ja pysyy disconnected moodissa.
Sitten tuohon kytkimeen piuhalla yksi wifi lautanen kiinni ja virrat päälle. Valot välkkyy ja minuutteja kuluu.
Edelleen ounastelen että eihän tämä voi toimia millään kun ERn näytöllä aina vaan kyseinen lähtö, eth2 on disconnected. Arvelin jopa että lienee ehkä minun syytä jotain asetusta muuttaa että tuo portti aukeaa jne.
Ennenkuin ehdin kissaa sanoa, yhtäkkiä se portin status vaihtui connected ! Ja hetki siitä, wifi laajentimen valot muuttui vihreäksi ! Ja testilläni sain wifin kautta netin auki.
Sitten oli pakko lopettaa, väsytti, ja lähdin himaan.
Jatkan kyllä heti testaamistani lisäämällä useamman wifi laajentimen kun laitteen äärelle pääsen tänään.
Voiko tämä oikeasti onnistua näinkin helposti…minultakin
Edit 2: Koko systeemi on nyt kasassa ja suureksi hämmästyksekseni (ja ilokseni) se tuntuu toimivan kuten halusinkin. Ciscon perään sain sen ERXn täältä saaduilla vinkeillä ja operaattorin antamilla ip-osoitteilla kytkettyä, ja toimimaan. Näin ainakin luulen. Koskapa ERXn perässä nyt yhdessä portissa on 8-porttinen kytkin/PoE ja sen perässä sitten piuhoilla 6 kappaletta wifi lautasia. Ja koko verkko tuntuu toimivan, kaikkialla ympäri tämän monikerroksisen talon. Yhdessä ERXn portissa kiinni tuo läppärini, sillä pääsen kurkkimaan ERXn elämää. Siitähän en juuri mitään kyllä tajua. Paitsi että näen mitkä portit on käytössä ja mitkä ei, ja näen noi ipeet. Vasemman sivun reunassa oleva info mulle hepreaa. Onko vielä jotain jota tälle ERX:lle ehdottomasti tarvitsee asetuksissa tehdä ? Ja vaatiiko tuo ERX seurantaa/katselua/valvontaa, jopa modauksia tai päivityksiä kerran viikossa tai kuukaudessa, vai annanko nyt sen olla, kun kerran tuntuu toimivan ?