Edgerouterille löytyy kyllä ketju näin jatkoa ajatellen.Tästä Edgerouterista kun niin paljon puhutaan ja kehutaan täällä, ihmettelen hiukan ettei sille ole jo omaa osiota ilmaantunut.
Joka tapauksessa, minullekin nyt moinen päätyi hyppysiini.
Tovin jo taistelin sen kanssa, niiden perusasetusten ja päivitysten asentamisen kanssa painiskelin muiden töiden ohella, ja meinas pariin otteeseen ns hihat palaa kyllä...
Ja sitten iski kesälomatkin ja homma jäi odottelemaan parempaa aikaa ja minä rupesin etsimään sitä puuttuvaa inspiraatiota jatkaa...
Nyt näyttää että olisi taas aikaa jatkaa ja opiskella hiukan lisää. Teen tätä DIY/itseräpeltämistä suurimmaksi osaksi sen takia että haluan oppia ja ymmärtää mitä mikin laite tekee ja miksi se on mukana setissä jne.
Tietenkin myös olen innoissani jos edes joskus jotain saan sitten itsekin onnistumaan, ilman että soitan aina paikalle alan ammattilaisen.
Joka tapauksessa, nyt on käsissäni uusi viritys jonka haluaisin saada itse toimimaan. Ei kotilaite, vaan pienenpieni tsto kattaus.
Torppaaan sain kuin sainkin vihdoinkin kuidun korvaamaan järjettömän hidas vanha ADSL tms puhelinlankaa pitkin tuleva netti. Normisti tuon vanhan systeemin nopeus pyöri siinä hiukan alle 10 Mbps vauhdissa. Usein allekin, käytännössä heilui 6-8 Mbps välissä.
Mutta asiaan: Taloon tulee nyt kuitu kadulta (jippiii) ja menee omaan kuituoperaattorin purkkiin. Se puoli on ihan OK.
Sen perässä, (kaksi kuitua kulkee näiden välissä) on Cisco C1117-4P laite joka sekin siis nettioperaattorin toimittama. Siinä sitten on 4 LAN porttia joista netin (kai) saan ulos.
Tai siis tällä hetkellä olen sen vain testannut portista nro 0, laittamalla siihen suoraan piuhalla läppärin kiinni. Muita LAN portteja en ole edes testannut.
Kun kysyin purkin virittäneeltä kaverilta miten netin saan jaettua taloon , huikkasi vaan että tarttet routerin. Siksi tuo Edgerouter X mulle päätyikin.
Onko asia ihan niin simppeliä (johon en kylläkään usko) että pistän vaan ER X:n kiinni piuhalla esim tuohon Ciscon LAN porttiin nro 0 , jossa tiedän netin olevan saatavilla ?
Ja sen jälkeen voin kytkeä taas piuhoilla ER X:n perään vaikka pienen kytkimen josta sitten jaan netin parille Wifi lautaselle eri puolille taloa ?
Vai pitääkö mun operaattoria pyytää tekemään jotain asetuksen muutoksia tuohon Ciscon laitteeseen että voin ER X:n sen perään kytkeä ja netin Wifin kautta jakaa haluamiini paikkoihin talossa ?
Tällä hetkellä ei tarvetta kuin wifille. Jota mielellään itse hallinnoin ja säätelen.
Amatööriyteni tunnustan ja se varmaan myös kysymysteni tasosta paljastuu. Siitä pahoitteluni.
Saa vääntää rautalangasta. Ja ehkä kannattaakin mun tapauksessa.
Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).