Tars laittaa huushollin verkkoasiat kuntoon. Ja aloituskohteeksi valittu reititin.
Joten mikä reititin minulle
?
Tällähetkellä reitittimen virkaa hoitaa:
Nighthawk R7800 - AC2600 Dual-Band WiFi Router | NETGEAR
Ei riittänyt koko taloon verkko niin rinnalla:
Deco P9(3-pack)
Taloon tulee Lounean giganen kuitu varastoon. Kuitumodeemilta lähtee eteisen kaappiin rj45. Kaapissa tuo R7800 ja siitä takaisin varastoon missä HP:n 8-porttinen giganen kytkin. Tämä tehty näin, koska R7800 wifi ei kantanut jos oli varastossa. Varastosta lähtee sitten muihin talon RJ45 rasioihin ja lisäksi autotalliin missä on toinen giganen HP:n 8-porttinen kytkin sekä satameganen HP:n 48-porttinen kytkin.
Verkko ollut enemmän tai vähemmän solmussa. Lisäksi olen unohtanut R7800:n salasanan pari vuotta sitten jo niin en ole päässyt asetuksia mulkkaamaan. Säälittävästi toimii nyt niin, että olen repinyt P9 decon suoraan kuitumodeemiin ja kaikki siinä kiinni, mutta ei sekään hyvin toimi.
Alunperinhän tuon R7800 piti jäädä vain reitittimeksi sen jälkeen kun ostin P9 purkit 1,5v sitten, mutta kun x määrä laitteita kiinni R7800 niin jätin wifiksi rinnalle. Enkä ole jaksanut ropeltaa koska toimii. No nyt ei toimi ja ehkä lähtisi toimimaan jos vaan palauttaisin R7800 tehdas asetuksiin. Enkä välttämättä haluaisi tekohengittää vanhaa paskaa, koska mulla on se noin 80 laitetta verkossa niin mielelään kerralla kuntoon ettei tartte hetkenpäästä taas ropeltaa kaikkien asetuksia uusiksi.
Laitemäärä tuskin tuosta ainakaan vähenee niin kaipaisinkin nyt jonkun idiootin varman (no ehkä sen salasanan voisi tallentaa johonkin) laitteen jota pystyisi helpolla hallitsemaan. En jaksa säätää joten mitään diy laitetta ei.
e: Reititimen lisäksi varastoon tulee 16-24 porttinen kytkin. Sanotaan nyt vielä näin että teoriassa voin heittää tuon P9 setin myös mäkeen vaikka se oli tarkoitus jättää wifiksi toistaiseksi.
Eli reititin + 16-24 porttinen kytkin + 2-3x mesh wifi hakusessa. Prioriteetti käyttäjä ystävällisyydessä ja toiminta varmuudessa. Kryptiset valikot, diy räpellys on syöpää.