Toinen kysymys sitten on haluatko ostaan DNA brändätyn purkin vai onko syynä halpa hinta/rahoitus?
No en erityisesti haluakaan, mutta tuollainen joka tapauksessa toimitetaan ilmaiseksi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toinen kysymys sitten on haluatko ostaan DNA brändätyn purkin vai onko syynä halpa hinta/rahoitus?
Ohjeistakaas idioottia, jolle nämä nettiasiat on akilleen kantapää. Kohta olisi muutto valokuidullisesta kämpästä kaapelitalouteen (Elisa). Tilasin liittymän siirron, ja he kyselivät että onko kaapelimodeemi jo olemassa. No, onhan minulla tuo VDSL2-boksi, mitä käyttänyt tässä valokuidun kanssa (oli ennen VDSL2-yhteys), kun kuitenkin antaa sen gigan ulos LAN:sta ja WLAN vähällä käytöllä. Tarvitseeko minun tosissaan ostaa "kaapelimodeemi", jotta netti toimii uudessa osoitteessa? Tarkoitus kun oli kuitenkin päivittää modeemi johonkin missä kantama ja WLAN-nopeus olisi hieman parempi, ja itse kaapelimodeemi-nimellä menevät laitteet ovat pitkälti noita operaattorien myymiä pilipalibokseja. Samalla rahalla saisi jonkun oikeasti toimivan vehkeen.
Oliko olemassa yksinkertaista 4g mokkulaa mistä löytyis lan paikka. Mitään wifiä tai reititinominaisuuksia ei tarvitse. Tulis failoveriksi nykyisen reitittimen perään. Pieni koko plussaa.
Ehkä nimenomaan vain paperilla. Jos ei ole kiinteitä Cat-kaapeleita, niin tuskin on maadoitettuja rasioitakaan tai ylipäätään sen tasoisia sähkövetoja, että powerline olisi se nopein yhteysPaperilla hieno idea ei tarvitse vetää erikseen piuhaa
Mikrotik tekee vastaavaa purkkia.Oliko yhä suositeltu budjettiratkaisu gigabitin reititin+4porttia-komboksi Edgerouter X? Oliko tuon SFP-mallin ainoat boonukset se SFP-portti ja paremmat PoE-ominaisuudet, joita en tiedä tarvitsevani? Ymmärsin että ER-X pärjää noin gigaan asti kun aktivoi HW offloadin? (Jolloin menettää muutaman ominaisuuden.)
Ohut koko on plussaa.
Mikrotik tekee vastaavaa purkkia.
Vähän kyllä siinä ja siinä voiko tuon purkin katsoa pystyvän gigan nopeuteen. Periaatteessa joo, mutta ihan käytännössä ei sitten kuitenkaan.
Ehkä nimenomaan vain paperilla. Jos ei ole kiinteitä Cat-kaapeleita, niin tuskin on maadoitettuja rasioitakaan tai ylipäätään sen tasoisia sähkövetoja, että powerline olisi se nopein yhteys
Mä laitoin tuossa muutama kk sitten mikrotik rb750 purkin edgerouter x:n sijaan kun noita ubiquitin laitteita ei ollut saatavilla. Käsittääkseni nuo ovat raudaltaan ihan vastaavia laitteita.Joo, ei taida ihan päästä gigaan, mutta eipä jää hirvän monta prosenttiakaan siitä. Mutta saa suositella hyvää vastaavaa vaihtoehtoa! Pitää tsekata tuo MikroTik. Ei ollut tuttu nimi.
Mä laitoin tuossa muutama kk sitten mikrotik rb750 purkin edgerouter x:n sijaan kun noita ubiquitin laitteita ei ollut saatavilla. Käsittääkseni nuo ovat raudaltaan ihan vastaavia laitteita.
No ainakin tuossa mikrotik 750 portit on gigasia, eli yli sen ei voi mennä mitenkään, en tiedä onko tuossa 760 mahdollista sfp paikkaan laittaa nopeampi.Näköjään MikroTik hEX esim. yltää yli gigabitin nopeuksiin toisin kuin Edgerouter X eli jotain järeämpää siinä näyttää olevan vaikka prossu onkin kai sama. Onko MikroTikin asennus kohtuuhelppoa jos tuntee aiheen? Ja onnistuuhan se web-UI:n kautta? Mulla macOS, eikä kauheasti innosta jonkun Winboxin ajelu Winen kautta...
Sinänsä MikroTik näyttää saaneen aika paljon kehuja ja hintakin on todella edullinen. Eli todella varteenotettava tuo hEX.
Mikä RB750 on kyseessä? Noita näyttää olevan eri versioita joissa myös esim eri cpu. RB750Gr3 = hEx, ja tässä on ainakin sama cpu kuin ER-X:ssä.Mä laitoin tuossa muutama kk sitten mikrotik rb750 purkin edgerouter x:n sijaan kun noita ubiquitin laitteita ei ollut saatavilla. Käsittääkseni nuo ovat raudaltaan ihan vastaavia laitteita.
Tuo gr3 ostin verkkiksestä.Mikä RB750 on kyseessä? Noita näyttää olevan eri versioita joissa myös esim eri cpu. RB750Gr3 = hEx, ja tässä on ainakin sama cpu kuin ER-X:ssä.
Pc rauta ja pfsense, voi itse valita kuinka pitkälle qos riittää.Pitäisi löytää reititin, jolla sujuu QoS vähintään 200 Mbps nopeudella, mielellään enemmänkin. Tällä hetkellä on käytössä monta vuotta sitten hankittu Ubiquitin EdgeRouter-PoE-5, ja vaikka muuten olenkin ollut tähän tyytyväinen ilmeisesti prosessorissa ei riitä teho ja QoS päällä tuolla pääsee vain vähän alle 100 Mbps nopeuteen. Mitä olen vähän vilkuillut ulkomaisilta foorumeilta, tuo on ihan linjassa muiden käyttäjien kanssa samalla laitteella saamiin nopeuksiin.
Nyt katselin Ubiquitin vähän järeämpiä reitittimiä, mutta kaikkialta tuntuu olevan loppu. En ole noiden kehitystä seurannut moneen vuoteen, ja heräsikin epäilys, että haen jotain vanhoja malleja. Olisiko siis antaa suosituksia reitittimeksi? Ubiquitin tuotteisiin olen ollut tyytyväinen, mutta voin vaihtaa leiriäkin. Ominaisuuksien osalta pitäisi löytyä tuo yllä mainittu suorituskykyinen QoS, ssh etähallinta, l2tp (tai joku muu PPTP:tä modernimpi) VPN palvelin ja dynamic dns.
Verkkolaitteet minulla on tällä hetkellä seuraavasti: operaattorin kaapelimodeemi siltaavana -> Ubiquiti Edgerouter PoE -> Ubiquitin 8-porttinen gigan PoE kytkin -> Ubiquitin langaton Wifi-lähetin
Tätä aloin juuri itsekin pohtimaan samalla kun googlailin mitä on tarjolla. Netgearilla näyttäisi olevan noita valmiita reitittimiä, joilla pyörii pfsense, mutta hinta alkaa olla aika suolainen. Minulla on ylimääräisenä 10 vuotta vanha itx kone 4c/8t xeonilla, joka varmaan taipuisi tuohon ihan kivasti jos siihen hankkii jostain verkkokortin. Jospa sen virittelisi joulun pyhien alla kuntoon ja katsoo mihin saa sen taipumaan ennen uusien hankintojen tekemistäPc rauta ja pfsense, voi itse valita kuinka pitkälle qos riittää.
10 vuotta vanha Xeon on yhä täysin overkill pfSensen käytössä. Ei siis pelkoa etteikö potku riittäisi vaativampaakin käyttöön. Tuon ikäisen Xeonin ainut huono puoli on kenho virrankulutus jos sillä on jotain väliä. Mulla on parhaillaan tekeillään video eri pfSense-rautavaihtoehtojen osalta eri hintakategorioiden mukaan.Tätä aloin juuri itsekin pohtimaan samalla kun googlailin mitä on tarjolla. Netgearilla näyttäisi olevan noita valmiita reitittimiä, joilla pyörii pfsense, mutta hinta alkaa olla aika suolainen. Minulla on ylimääräisenä 10 vuotta vanha itx kone 4c/8t xeonilla, joka varmaan taipuisi tuohon ihan kivasti jos siihen hankkii jostain verkkokortin. Jospa sen virittelisi joulun pyhien alla kuntoon ja katsoo mihin saa sen taipumaan ennen uusien hankintojen tekemistä
Oman pfSensen 7 vuotta vanha dual core Celeron 3855U pyörii hädin tuskin 50%:lla täydellä gigasella kaistalla. Epäilen vahvasti että Xeon joutuu erityisen koville koko yhteydellä. Tämä toki riippuu mitä muuta pfSensessa pyörii mutta kuitenkin. Giganen yhteys ei siis sinänsä vaadi mitään "palvelintasoista" prossua.No ei se xeon nyt ihan pelkästään idlaamaan joudu jos gigan kaista on, mutta varmasti riittää.
No pitäähän sille prossulle vähän käyttöä saada, kun potkua on. Kyllä pfsense antaa siihen mahdollisuuksiaOman pfSensen 7 vuotta vanha dual core Celeron 3855U pyörii hädin tuskin 50%:lla täydellä gigasella kaistalla. Epäilen vahvasti että Xeon joutuu erityisen koville koko yhteydellä. Tämä toki riippuu mitä muuta pfSensessa pyörii mutta kuitenkin. Giganen yhteys ei siis sinänsä vaadi mitään "palvelintasoista" prossua.
3G, jonka vissiin saa päivitettyä 4Gksi puuhastelemalla4g(?) modeemi joka olisi ollut hauska yrittää saada toimimaan varayhteydeksi).
Muutto edessä asuntoon jossa DNA:n kautta ilmainen 10M. DNA kauppaa f266 ethernet mesh päätelaitetta. Tarkoittaako tuo että kämpässä on ethernet reikä jossain ja yhteyden nettiin voi ottaa millä tahansa perus routterilla?
Ei sen helpommin kuin sen erillisen IOT vekon luomiseenkaan.Yleensähän nuo IoT-kikkareet ym ovat 2,4GHz verkossa, niin saako sille sitten omat asetuksensa?
Näinhän se on, mutta oikeampi kysymys on se, että onko sillä mitään käytännön vaikutusta. Omassa tapauksessa ei ole. Netti toimii rivakasti ja riittävän laajalla aluella.Parhaan signaalin saamiseksi älkää nyt ainakaan kaappiin sijoittako noita laitteita. Signaali heikkenee taatusti, olkoot kaappi mistä materiaalista tahansa.
Ei ole kuvaa mutta arvaan että se on musta mötikkä jossa lukee 12V 2A ja töpseli sopii.Pystyykö joku laittamaan Zyxelin vmg3927 virta adapterista kuvaa olis 3 vaihtoehtoa kotona.
Valokuitu tulee varastoon ja sieltä 4 huoneeseen, tällä hetkellä siellä on vain TL-SG108 kytkin , mikä on hyvä reititin suomenkielisellä valikolla? Onko reititin tarpeellinen?
Hmm, mitäs laitteita siihen kytkimeen on kytketty ja onko niin, että siellä varastossa ei ole reitintä joka jakelisi sisäverkon IP-osoitteita?
Uudessa kämpässä pelkkä kaapeli, toimiiko nykyinen reittimeni kaapeliverkon kanssa? eli siis kai ihan semmosesta vanhaliiton puhelinpistokkeesta pitäisi netin tulla.
Perkule joo. Kaapin perältä löytyy kyllä tämmönen: Asus DSL-N17U WL N300 Gigabit ADSL/VDSL Modem Router enpä sit tiedä millasta kaistaa tuosta sais ulos? Mukamas gigasen netin sinne sais kaapelistakin.. Karvaan hintanen ku nykyisessä kämpässä 14,9€/kk ja tuola 39€/kkKannattaa varmistaa, mutta kaapeli tarkoittaa yleensä TV-kaapelia. Eli tarvitaan kaapelimodeemi, pelkällä reitittimellä et pärjää. (Itse hommasin juuri käytettynä kaapeliodeemin, jolla saan DNA:n kaapelinetin toimimaan). Puhelinpistokkeesta tulee nykyisin ADSL/VDSL-liittymä. Tai ei sekään välttämättä tule puhelinpistokkeesta, vaan signaali voi tulla huoneistoon ihan ethernetillä, mutta tarvitsee silti ADSL/VDSL-modeemin toimiakseen.
Perkule joo. Kaapin perältä löytyy kyllä tämmönen: Asus DSL-N17U WL N300 Gigabit ADSL/VDSL Modem Router enpä sit tiedä millasta kaistaa tuosta sais ulos? Mukamas gigasen netin sinne sais kaapelistakin.. Karvaan hintanen ku nykyisessä kämpässä 14,9€/kk ja tuola 39€/kk
Näin on. Ja kytkimestä 4 huoneeseen.
Technicolor CGA2121 -modeemin käyttöohje | Asiakastuki | Telia Tuollaista tarjoaa telia netin mukana, 159€ kertamaksulla. Onko mitään järkeä ostaa tuota purkkia? Saisiko mahdollisimman halvalla pelkän modeemin mihin tökkäisin tuon asuksen rt-ax86u reittimen sitten perään? Toki sen modeemin olisi hyvä kyetä vastaamaan siihen gigaseen kaapeliinJos se on kaapeli - ja veikkaan että on koska puhutaan noin nopeasta liittymästä - niin et tee tuolla ADSL/VDSL-modeemilla mitään, vaan tosiaan tarvitset kaapelimodeemin. DLS-tekniikoilla ei taida gigaisia nettejä saada. 100M lienee nopein. Kuten tossa sanottiin, kannattaa katsoa operaattorilta, millaista modeemia suosittelevat.
Onko mitään järkeä ostaa tuota purkkia?
Technicolorin firmikset ainaskin perus reitittimissä on Telialle customoituna olleet sellaisia raakileita ja täynnä bugeja että itse välttäisin kyseistä merkkiä kuin ruttoa.Technicolor CGA2121 -modeemin käyttöohje | Asiakastuki | Telia Tuollaista tarjoaa telia netin mukana, 159€ kertamaksulla. Onko mitään järkeä ostaa tuota purkkia? Saisiko mahdollisimman halvalla pelkän modeemin mihin tökkäisin tuon asuksen rt-ax86u reittimen sitten perään? Toki sen modeemin olisi hyvä kyetä vastaamaan siihen gigaseen kaapeliin
Kyse on veljen kämpästä, kyselin lisätietoja, sisällä on käytössä TP-Deco M4 mesh purkit. Joskus aikoinaan oli Asuksen modeemissa suomenkieli mukana.No mun mielestä toi tarkoittaa, että et voi käyttää kuin yhtä laitetta tuolla tavalla. Eli yhtä laitetta joka saa sen julkisen IP:n jonka operaattori tarjoilee. Ei kuulosta millään tavalla käytettävältä eikä turvalliselta. Ennen kytkintä tarvitset mielestäni reitittimen (niissä usein myös kytkin mukana), joka luo lähiverkon, ja jakelee IP:t eri laitteille, jotka voivat reitittimen avulla nätisti kommunikoida netissä ja ovat silti NATin takana turvassa pahalta internetiltä.
(Oletan tässä, että sulla ei ole muita verkolaitteita mukana kuviossa kun et muuta listannut).
Eli reititin on tarpeellinen. En tiedä mitään suomenkielistä, enkä sellaista ikinä käyttäisi jos olisi tarjolla. Todella vaikea löytää apua netistä kun käyttöliittymä on suomeksi.