No ei kyllä ole. Toisen koodi tuotetaan täysin Kiinan ulkopuolella ja valmistajalla on mahdollisuus siirtää tuotantokin ulkopuolelle jos haluaa. Valmistaja pystyy myös varmistamaan että laitteessa on asennettuna juuri se softa mikä pitikin. Toisaalta näiden tapauksessa Yhdysvalloilla on paljon enemmän vaikutusvaltaa.
Toisen kohdalla taas sekä rauta että softa valmistetaan Kiinassa. Valtio voi suoraan pakottaa yrityksen toimimaan tahtonsa mukaan, mutta sille on myös merkittävästi helpompaa vaikuttaa yksittäisiin työntekijöihin. Painostuksen edessä tällä yrityksellä on hyvin vähän vaihtoehtoja.
Juuri näin. Ei se tietenkään ideaalitilanne ole että Ubiquitin laitteet tulevat myös Kiinasta, mutta on aivan eri asia onko tuote valmistettu Kiinassa vai onko koko merkki on kiinalainen.
Ubiquitiin itse uskallan luottaa jonkin verran vaikka en kaikista firman tuotteista pidä ja jotkin päätökset ovat olleet kyseenalaisia. Perus jenkki-IT firma minun nähdäkseni. Itse en heidän tuotteita käytä reititykseen, mutta lähipiirille suosittelen. Omakin langaton verkko on Ubiquitilla tehty.
Oma järjestys luotettavuudelle verkkolaitteissa menee karkeasti:
FOSS-softa+oma DIY-rauta > Ubiquiti ja vastaavat > Huawei, ZTE, TP-Link ja muut puhtaasti kiinalaiset merkit. Tietyissä hommissa jopa noihin kiinalaisiinkin uskallan luottaa, mutta reitittimeksi en niitä ikinä laittaisi.