Itse olen harkinnut pystyttäväni tuon tyylisen setin kaapelimodeemin kaveriksi. Langallista yhteyttä käyttäviä päätelaitteita on pari pöytäkonetta ja pari pelikonsolia, sekä langattomaan verkkoon tulisi n. 5-6 laitetta. Kantama ei tarvitse olla kummoinen. Tällä hetkellä purnukan virkaa toimittaa vielä Buffalo WZR-HP-G300NH2 + Zyxelin 5-porttinen tyhmä kytkin, mutta ajattelin päästää tuon Puhvelin pikkuhiljaa eläkkeelle.
Olisikohan esim. seuraava combo viisas ratkaisu ja olenko ymmärtänyt oikein, että kaapelimodeemin saisi kytkettyä reitittimen eth0-porttiin tuon WiFi-tukarin mukana tulevan PoE-injektorin läpi, joka tarjoaa sitten virran myös tukarille eth4-portin kautta? Tyhmä kytkin tulisi myös näillä näkymin edelleen käyttöön.
Ubiquiti EdgeRouter X -reititin
Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE Dual-band -WiFi-tukiasema
Hyvä kombo, voin suositella.
Ja kyllä olet ymmärtänyt oikein, minulla juurikin noin käytössä.
Eli kaapelimodeemista piuha injektorin LAN porttiin, injektorin POE portista piuha ER-X:n eth0 porttiin ja ER-X:n eth4 portista piuha tukariin.
Minulla lisäksi se injektori (sekä kamo) UPSin perässä joten netti ja kotiverkko on varmistettu sähkökatkoilta.
Eipä tuota kaistaakaan ole, kuin 50M. Lisäksi toinen pöytäkoneista toimii Plex-mediapalvelimena, mutta vain lähiverkossa.
Lähinnä tässä haettaisiin luotettavuutta, kun alkaa kasetti leviämään tuohon Puhveliin, joka tykkää silloin tällöin kyykyttää yhteyttä sillä lailla, että pitää purkki aina silloin buutata, joskin olen ajastanut sen buuttaamaan kerran viikossa joka tapauksessa. Liekö valmistajat laittaa tarkoituksella näihin köyhien purkkeihin tämmöisiä ärsyttäviä kill switchejä, jotta ostaisivat joskus uusiakin laitteita. Muilta osinhan tämä Buffalo on tavallaan riittänyt, joskin tietoturva varmasti on jo mitä on.
Ei tosiaan se nopeus vaan se luotettavuus ja tasainen suorituskyky jne. Minulla siis samainen yhdistelmä käytössä ja tällä hetkellä uptime näyttäisi olevan kaksi kuukautta. Ilman firmware päivityksiä olisi paljon pidempikin.
Firmware päivitykset muutenkin yksi asia joka kannattaa huomioida tämän tason laitteissa, niitä tulee ja oikeasti korjataan asioita. Onkohan TP-Link vieläkään päivittänyt niitä heidän erillisiä tukiasemia, Auranet mikälie, WPA2 krack paikkauksilla? Ei kiinnosta niin paljon että tarkistaisin mutta viimeksi kun vilkaisin niin ei ja Ubiquiti oli silloin jo työntänyt tämän paikkaavan päivityksen aikoja sitten.
Unohtamatta myös sitä kuinka kauan niitä päivityksiä tulee, ER-X ja gen2 Unifi tukiasemat on noin/reippaan kolmen vuoden ikäisiä eikä minun mielestä ole siirtymässä "EoL-tukeen" vielä pitkään aikaan eli ominaisuus päivityksiä tulee edelleen. Ubiquitihan ihan hiljattain päivitti näiden tukareiden firmwaren LEDE tjsp pohjaiseksi. Ihan hyvin olisivat voineet jättää nämä gen2:set vanhalle pohjalle...
Jos tällaista päivitystukea etsit kuluttajille markkinoiduilta laitteilta niin ei siinä tule kuin paha mieli ja joudut tutustumaan *WRT firmiksiin.
Hyvä systeemi, ei ole kyykkäillyt. Tosin olen lukenut, että jossain tapauksissa virran tarjoaminen edgerouterin kautta on tehnyt wlanista epävakaan, kun jerkku ei ole kuitenkaan ihan riittänyt. Laittelen noita vakaus ja luotettavuus ykköstavoitteena, joten ko. optio on jäänyt kokeilematta.
Se on se passiivi PoE matalamman jännitteen (24V) takia mistä tätä ongelmaa voi tulla. Eli siis kaapelin laatu (lue johtimien paksuus ja materiaali) pitää olla hyvä ja pituudet "järkeviä".
Minulla tosiaan injektori syöttää molemmille virrat ja kaapelivedot on jotain 20 metrin luokkaa (~5+15) eivätkä nämä ole toteutettu jollain 30AWG CCA tai jopa pelkkä alumiini kiinankura hyppyjohdolla.
Jos lasketaan max kulutuksilla (5W + 6.5W) niin ei siinä injektorissa (24V0.5A 12W) ole ylimääräistä edes viittä prosenttia. Mutta järkevämpi lasku olisi ehkä ER-X:lle 50% 2.5W hardware offloadin kanssa ja AP:lle vaikkapa 75% ~4.9W. Silloin ylimääräistä on lähemmäs 40%.
24VDC lähtöjännite 0.4A pyynnillä ja otetaan 50 metrin veto 26AWG 2 (kupari)johdinta per phase rinnan tarkoittaisi ~11% jännite droppia siinä matkalla.
Edit: Tämä siis pelkkä piuha, siihen pitää vielä laskea liitokset ynnämuut mukaan.
En tiedä AP:n jännitealueesta millä se toimii (ER-X syö 9-26VDC koska 12V/24V) mutta tuollainen noin 10% on vielä erittäin järkevä minun mielestäni, esimerkkinä aktiivi PoE (48V) sallii/vaatii PD päässä 37-57V eli -23% ja +19%.
Viimeksi muokattu: