Hyvää iltaa arvon foorumilaiset!
Olen koittanut selailla tätä ketjua siinä toivossa että saisin vastauksia pulmaani, suurin ongelma nyt lienee se että olen tippunut kelkasta näissä nettihommissa ja tuntuu puurojen ja vellien menevän sekasin kun termit ei ole hallussa ja muutenkin näissä verkko jutuissa taidan olla melkonen ummikko. Olen tähän asti käyttänyt taloudessa aina sitä purkkia minkä on sattunut palveluntarjoaja lähettämään (olen/olemme asuneet pienehköissä kämpissä niin wifin kanssa ei ole ollut ongelmia). Nyt kuitenkin on se tilanne että kuukauden päästä on muutto vajaa 90 neliöiseen asuntoon joka on kahdessa tasossa.
Hieman tuosta kyselin jo elisalta millaista kiinteää nettiä he sinne tarjoaa, heillä oli 50 ja 75 meganen tarjolla tuohon asuntoon. Mikäli nyt oikein ymmärsin niin jossain kämpän ulkopuolella on kaappi johon tulee kuitu, mutta siitä kaapista lähtee jotain vanhanaikaisempaa tekniikkaa itse asuinrakennukseen, kämpän sisällä pitäisi siis puhelinpistokkeen näköisestä reijästä ottaa netti itse reitittimeen. Samassa keskustelussa myös elisalta mainittiin tämän netin (vai oliko se nyt reititin?) käyttävän jotain FTTC tekniikkaa tms, tarkkaa en muista.
Eli, olen ostamassa reititintä minkä saisin siihen puhelinpistokkeeseen kiinni ja siinä samassa purkissa olisi myös mahd hyvin kantava wifi, tiedän ettei kukaan voi kertoa sitä miten tuo wifi kantaa yläkerrasta alas tai toisinpäin, mutta nyt kartoitetaan vaihtoehtoja purkkien suhteen. Olenko ymmärtänyt täysin väärin jos kuvittelen kuinka purkin spekseissä tarvitsee lukea tuo VDSL/VDSL2 malli? Tämä on nyt siis se ongelmista suurin tällä hetkellä kun en tiedä millaisia purkkeja minun tulisi vertailla/katsoa.
- Nikkke