Kannattaa kokeilla siirtää sitä antennia myös ylös- ja alas suunnassa antennitolpassa. Voi olla joskus yllättävän paljon vaikutus jo sillä signaaleihin kun antennia liikuttaa vaikka 10 senttiä ylös- tai alaspäin.
SINR arvo on suunnilleen kaikki kaikessa kun mokkula-antennia suuntailee.
Vielä en katolle lähtenyt hienosäätöä suorittamaan. Täytyy tuo tosiaan testata kun tässä sopiva aika löytyy. Modeemi itsessään on kyllä fyysisesti lähes tapissaan korkeusmielessä. Pientä pelivaraa on kunhan vain uskaltaa kurkotella tuolla peltikatolla.
Sitten itse laitteesta. Modeemi tuntuu toimivan ihan hyvin eikä epämääräistä katkeilua tai muuta ihmeellistä ole esiintynyt LTE-yhteyksissä. Hallintaverkkokonsepti on kyllä edelleenkin erikoinen. Unifin ketjussa blaastasinkin jo aiheesta, millä hitolla hallintasivulle pääsee mikäli laite on sillattu ja Unifille valuu julkinen ip-osoite. Tällöin hallintaverkon sisäosoitteet eivät ole laisinkaan käytössä ja reititys ei toimi. Tämän sain juuri ratkottua pyöräyttämällä modeemin kaapelin vlan tägättynä kytkimen kautta, ja sieltä eteenpäin Unifin wan-porttiin. Nyt on siis puitteet ryhtyä tekemään laitteelle hienosäätöä.
Lisäksi täytyy vielä mainita, että en ollut ilmeisesti perehtynyt laitteet poe-kulutukseen. Suoraan poe+ porttiin kytkettynä laite ei jaksanut nousta ylös. Tässä saattaa olla kyseessä tosiaan se, että poe kapasiteetti loppui.. mutta olin laskeskellut että kapan pitäisi hyvin riittää. Nyt laite siis splitterin kanssa asennettuna ja splitter on onneksi UPS:n takana, jolloin sähkökatko ei vie modeemilta virtoja pois.
Mitä nyt hallintaliittymää ole katsonut, niin sen pitäisi olla sama kuin NR7101:ssä. Minulla siis NR7102 modeemi.
Broadband-valikon alta löytyy ja vaikka mitä. Omat settingsit on tällä hetkellä tehty seuraavasti: (alla siis vain ne joita olen muuttanut)
Cellural WAN -> DataRoaming off
Cellural WAN -> Network monitoring on
Cellural APN -> APN vaihdettu prointernetiksi pelkän internetin sijaan (telia)
Cellural Band -> Disable UMTS..on disabloituna..
Cellural Band -> Preferred access technology auto (vaikka tähän haaveilin vielä hetki sitten pelkkään NR5G:tä). Lisäksi Band auto seletionin jätin lopulta päälle ja tätä täytyy ajan kanssa testata, että saako tietyillä taajuuskomboilla parempia tuloksia.
Cellural lockeihin en ole uskaltanut myöskään koskea ja oletan, ettei ole tarvettakaan. Eiköhän nuo tarvita mikäli antennit tarttuu vääriin mastoihin. Täällä sitä vaaraa ei näytä olevan.
Ja summaan vielä. Yhteysnopeudet ovat karkeasti kolminkertaistuneet dl:n osalta ja puolitoistakertaistuneet ul:n osalta. Vertaan siis tätä uutta NR7102:sta B818-modeemiin suunta-antenneilla. Masto tismalleen sama, eli etäisyydet samat. Joko tämän muutoksen tekee tehokkaammat antennit, teknisesti parempi modeemi tai sitten suunta-antennien 10m kaapelipituuksien häviö. Tai nämä kaikki yhdessä.