Mikä näyttö minulle? Näyttösuositukset ja kyselyt

Hankalaa on kyllä näytön etsintä itellänikin. Päädyin lopulta tilaamaan Samsung Odyssey Oled G8:n, vaikka aiemmin tässä ketjussa totesin etten sitä varmaan osta. Tarjoushinta 700€ houkutteli lopulta liikaa. Jahka Gigantti nyt sais tuon toimitettua perille asti niin pääsen kokeilemaan riittääkö 34" koko, voi olla että oon liian tottunut nykyiseen 32" 16:9 näytön korkeuteen.

Noniin, näyttö tuli tänään ja ensituntumat otettu. Alkuun sekoilua kaukosäätimen ja näyttösoftan kanssa, että sai ylipäätään kuvan tietokoneelta näkyviin. Ei mitään yllättävää siihen nähden mitä ennalta olin lukenut. Mutta pakko myöntää että on tämä kuva vaan aivan helvetin hyvännäköistä edelliseen näyttöön verrattuna (MSI MAG321CQR). Pelkäsin ennalta että näyttö vaikuttaisi liian pieneltä siirtyessä 32" 16:9 --> 34" 21:9, mutta huoli näyttäisi olleen turha ensimmäisten parin käyttötunnin perusteella. Toinen pelko liittyi tekstin ulkonäköön, ja huomaan kyllä että teksti näyttää huonommalta vanhaan näyttöön verrattuna, mutta en siitä oikeastaan ongelmaa saa muodostettua.

Suurin (ylivoimaisesti) ärsytys liittyy näytön softapuoleen, mutta sitä varten on jo tilauksessa ns. huoltokaukosäädin jolla toivon mukaan onnistuu poistaa käytöstä nämä itselleni turhat TV-hömpötykset.

Viimeksi muokattu:
Noniin, näyttö tuli tänään ja ensituntumat otettu. Alkuun sekoilua kaukosäätimen ja näyttösoftan kanssa, että sai ylipäätään kuvan tietokoneelta näkyviin. Ei mitään yllättävää siihen nähden mitä ennalta olin lukenut. Mutta pakko myöntää että on tämä kuva vaan aivan helvetin hyvännäköistä edelliseen näyttöön verrattuna (MSI MAG321CQR). Pelkäsin ennalta että näyttö vaikuttaisi liian pieneltä siirtyessä 32" 16:9 --> 34" 21:9, mutta huoli näyttäisi olleen turha ensimmäisten parin käyttötunnin perusteella. Toinen pelko liittyi tekstin ulkonäköön, ja huomaan kyllä että teksti näyttää huonommalta vanhaan näyttöön verrattuna, mutta en siitä oikeastaan ongelmaa saa muodostettua.

Suurin (ylivoimaisesti) ärsytys liittyy näytön softapuoleen, mutta sitä varten on jo tilauksessa ns. huoltokaukosäädin jolla toivon mukaan onnistuu poistaa käytöstä nämä itselleni turhat TV-hömpötykset.
Itselläkin softa bugeineen ja arsyttävine ominaisuuksineen isoin miinus G8 OLEDin kanssa. Coil whine toinen miinus. Muuten on kyllä hyvä näyttö.

Service menuun pääsee muuten myös ilman kaukosäädintä ainakin kahdella muulla tavalla. Kirjottelin pikkusen toiseen ketjuun tuosta joku aika sitten. Alla lainatun viestin lopussa tekstiä aiheesta.
Olen jokseenkin perillä.
Tarkin tila, jos pelaa pelejä jotka lähettävät HDR metadataa (HGiG), on HDR True Black 400 tila, eli Game HDR on, Peak Brightness off ja HDR10+ Gaming off (tällä ei merkitystä, kun Game HDR on päällä). Nyt näyttö toistaa tarkasti pelien HGiG mukaista käyrää. Miinuspuolena maksimikirkkaus rajoittuu 400 nittiin, mikä ei mielestäni ole suuri ongelma ainakaan hämärässä tilassa. Service menu tweakeilla näytön saa HGiG 520 ja HGiG 1000 -tiloihin, joista itse käytän ensimmäistä (näistä lisää viestin lopussa).

Peleissä, jotka eivät lähetä HDR metadataa, voi käyttää Game HDR off, HDR10+ Gaming Basic (tai ehkä Advanced), Peak Brightness Medium (520 nit) tai High (1000 nit, mutta agressiivinen ABL). Nyt kirkkaus ei enää rajoitu 400 nittiin, mutta näyttö ei toista tarkasti joidenkin pelien HDR:ää (esim. Cyberpunk 2077 tai Horizon Forbidden West).

Win 11 HDR kalibrointityökalu on oleellinen peleille, jotka eivät käytä HGiG:tä, ja kalibrointi pitää suorittaa aina uudestaan jos vaihtaa Peak Brightnessia.

Jos haluaa one fits all -tilan, eli HGiG 520 nit tai HGiG 1000 nit (tässä edelleen agressiivinen ABL), tarvitsee service menu tweakin.

Asetukset HGiG 520/1000 tiloille:

Näiden tilojen mittauksia tuoreemmalla firmiksellä: Reddit - Dive into anything

Service menuun meneminen: https://www.avsforum.com/threads/20...menu-access-details-tips-tricks-mods.3299009/
Tuolta kolmas toinen tapa "colorcontrol" sovelluksella luulisi olevan helpoin, mutta tuon toimivuudesta G8:lla ei ole minulla varmuutta. On myös neljäs kolmas varmasti toimiva tapa Home Assistanttia käyttämällä (ja virtuaalikoneella jos ei ole HA:ta jo olemassa), jota olen itse käyttänyt: Reddit - Dive into anything

Itselläkin softa bugeineen ja arsyttävine ominaisuuksineen isoin miinus G8 OLEDin kanssa. Coil whine toinen miinus. Muuten on kyllä hyvä näyttö.
Ei ei ei ei ei ja vielä kerran ei. Ei kai näissä OLED monitoreissa ole tätä samaa vikaa... Joskus ostin näitä 34" ultrawide ips monitoreita ja kaikissa oli sama vika, aivan järkyttävä coilwhine. Vaikka ne monitorit olivat siihen aikaan melkoista silmäherkkua, niin se vinkuminen oli todellakin deal breaker. Noh laitoin tosiaan siinä pienessä pöhnässä Gigabyten oledin tilaukseen ja toivon todella ettei siinä ole tällaista "ominaisuutta".

Kuinka paljon kaivan verta nenästä jos ostan OLED - näytön mitä oikeastaan käytän päivisin työskentelyyn (visual studio code ja muut paskileet päivittäin käytössä) ja joskus pelailuun?

Oledin haluaisin siksi, että liikkeen selkeys pelattaessa olisi paras jopa 60fps:llä.

Toimistokäytössä hirvittää OLED:ssa tekstin selkeys ja kiinni palaminen.
Nonii,

Sain päätettyä ja kävin tänään hakemassa ko. näytön gigantista.

Asus ROG Strix XG27ACS

Liikkeen toisto on mainio jopa 60fps:ssä, puhumattakaan korkeimmista freimeistä. En vaan pidä VA:sta vaikka kuinka haluaisin ja oledia en viitsi ostaa, koska 8h päivässä on työskentelykäytössä ja muutaman kerran viikossa iltaisin pelailua. Menee OLED turhaan hukkaan ja pilalle.

Nyt jos loppus tämä näyttöralli, tullut tasaisesti parhaimmillaan kahdesti vuoteenkin vaihdettua näyttöä :x3:

Viimeksi muokattu:
Ei ei ei ei ei ja vielä kerran ei. Ei kai näissä OLED monitoreissa ole tätä samaa vikaa... Joskus ostin näitä 34" ultrawide ips monitoreita ja kaikissa oli sama vika, aivan järkyttävä coilwhine. Vaikka ne monitorit olivat siihen aikaan melkoista silmäherkkua, niin se vinkuminen oli todellakin deal breaker. Noh laitoin tosiaan siinä pienessä pöhnässä Gigabyten oledin tilaukseen ja toivon todella ettei siinä ole tällaista "ominaisuutta".
Yksilökohtaistahan se tuntuu olevan ainakin näiden Samsungien kanssa. Omasta ei lähtenyt kyseinen ominaisuus vaikka huollossa vaihtoivat tähän emolevyn ja Samsungilla oli "ongelma tiedossa". Jossain valmistuserässä kai ollut tätä enemmän. Jotenkin luulisi että Samsungit ei ainakaan vinkuisi, kun näissä virtalähde on erillisenä mötikkänä, mutta ilmeisesti asialla ei sitten ole vaikutusta. Muiden valmistajien vinkumisista en tiedä.

Heitetääs tänne vielä kyssäriä jos saisi vahvistusta omille ajatuksille. Vaatimukset, käyttö, yms. alla:
  • 1440p 27” näyttö hakusessa
  • Tekniikalla ei varsinaisesti väliä
  • Käyttötarkoitus enimmäkseen pelailu (nopeatempoisimpia fps-pelejä ei tulee enää pelattua, joten kaikkein korkeimmilla virkistystaajuksilla varustetuille näytöille ei liene tarvetta), mutta myös ajoittainen etätyöskentely 1-2 pvä/vko
  • Freesync / G-sync nice-to-have, mutta ei pakollinen
  • Hinta max. 500€. Rahalle vastinetta hakusessa niin en näe että tuota kalliimmat tuo juurikaan lisää omaan käyttöön

Tästä ketjusta katsottuna potentiaalisia vaihtoehtoja voisi olla IPS-paneelilla oleva Asus ROG Strix XG27ACS tai entry-level OLED AOC AG276QZD (tai muutaman kympin kalliimpi Samsungin paneelia käyttävä malli).

Kumpi noista soveltuisi paremmin kuvattuun käyttöön? OLED (AOC) on parisataa euroa kalliimpi. Mitä parempaa saan sillä verrattuna IPS:ään (Asus) ja onko OLEDissa muita heikkouksia kuin mahdollinen kiinnipalaminen?

Vai kannattaisiko näiden kahden ulkopuolelta miettiä vielä jotain muuta?

Tällä hetkellä olisin kallistumassa itse tuohon Asukseen, mutta toisaalta OLED:kin kiinnostaa eikä ainakaan pari vuotta käytössä olleessa LG:n TV:ssä ole kiinnipalamisongelmia ilmennyt.

Heitetääs tänne vielä kyssäriä jos saisi vahvistusta omille ajatuksille. Vaatimukset, käyttö, yms. alla:
  • Käyttötarkoitus enimmäkseen pelailu (nopeatempoisimpia fps-pelejä ei tulee enää pelattua, joten kaikkein korkeimmilla virkistystaajuksilla varustetuille näytöille ei liene tarvetta), mutta myös ajoittainen etätyöskentely 1-2 pvä/vko
  • Hinta max. 500€. Rahalle vastinetta hakusessa niin en näe että tuota kalliimmat tuo juurikaan lisää omaan käyttöön

Tästä ketjusta katsottuna potentiaalisia vaihtoehtoja voisi olla IPS-paneelilla oleva Asus ROG Strix XG27ACS tai entry-level OLED AOC AG276QZD (tai muutaman kympin kalliimpi Samsungin paneelia käyttävä malli).

Kumpi noista soveltuisi paremmin kuvattuun käyttöön? OLED (AOC) on parisataa euroa kalliimpi. Mitä parempaa saan sillä verrattuna IPS:ään (Asus) ja onko OLEDissa muita heikkouksia kuin mahdollinen kiinnipalaminen?

Tällä hetkellä olisin kallistumassa itse tuohon Asukseen, mutta toisaalta OLED:kin kiinnostaa eikä ainakaan pari vuotta käytössä olleessa LG:n TV:ssä ole kiinnipalamisongelmia ilmennyt.
Mahdollinen HDR-käyttö ja yleinen kontrasti on isoimmat erot mitä todennäköisesti huomaat. Asus = huonohko kontrasti ja käyttökelvoton HDR. AOC (varsinkin tuo QD-OLED versio) = ääretön kontrasti ja mahtava HDR. Pelit joissa HDR on toteutettu kunnolla näyttävät erittäin paljon paremmilta OLEDilla kuin IPS:llä. Toki sitten vasteajat yms. ovat myös parempia OLEDilla.

Käsittääkseni lähes kaikissa OLED-näytöissä on kiinnipalamisen lisäksi yleisenä ongelmana VRR-flicker, eli kuva välkkyy VRR:ää käytettäessä varsinkin tummalla materiaalilla jos antaa kuvataajuuden heilahdella ilman rajoitinta. Rivatuneria (tulee mm. MSI Afterburnerin mukana) tai pelien omia rajoittimia nyt kannattaa muutenkin käyttää parhaan pelikokemuksen saamiseksi, jolloin välkkyminenkin on minimaalista tai sitä ei ole ollenkaan.

Viimeksi muokattu:

Tuossa IPS näytössä kehno kontrasti. Ja taitaa siinä vähän kaikkea muutakin kehnoa olla jos tuon arvostelun jaksaa lukea. Kyllähän se vähän jännittää laittaa OLED:iin rahaa kiinni kun ei tiedä yhtään, että onnistuuko omassa käytössä polttamaan kuvan kiinni ja kuinka pahasti. Mutta jos nyt ostaisin IPS näytön niin saisin heti kättelyssä ne huonot ominaisuudet, joten eikö kannattaisi ajatella asiaa sillä tavalla että toinen on sentään uutena pirun hyvä, se on sitten ajan kysymys millainen se on 2-3 vuoden jälkeen.

Itse tosiaan omistin niitä vähän kalliimpia ja parempia IPS näyttöjä ja kaikissa järkyttävä IPS glow ja kun näytön piti olla musta niin joka helvetin reuna kellersi valovuodon takia. Tämän vuoksi siirryin VA paneeleiden maailmaan odottelemaan OLED näyttöjä. Tuossa esimerkki mitä IPS voi pahimmillaan tarjota, kuva random netistä.

1733155962104.png

Itse painiskelen täysin samoin ajatuksin. Käytin koko eilisen päivän asioita tutkien, nykyinen monitori on 12 vuotta vanha 23" 60 Hz FullHD IPS, täysin pihalla nykyajan tekniikoista.

Tuota AOC:tä harkitsin vakavasti.

Loppujen lopuksi päädyin tähän:

Eli on tuon sivuston mukaan paras 1440p näyttö pelaamiseen näin black friday -hankintaa ajatellen.

Proshopista 589 €, toki hieman yli budjetin, niin kuin oli itselläkin mutta jos tämä vaikkapa viisi vuotta kestää niin kannattaa hyvästä maksaa vähän ekstraa. Tuo Proshopin malli on FO27Q2 eli 240 Hz, kun arvostelussa oli 360 Hz. 240 Hz on kuitenkin itselle aivan tarpeeksi.

Tuossa on useita eri palamisenestotekniikoita, myös sellainen mitä pitää itse välillä aktiivisesti ajaa.

Viimeksi muokattu:
Kaveri osti tuosta sen 32" mallin joka on myös hyvässä alessa, ja kehui että ihan hyvä hintaisekseen. Ja tosiaan vaikka tuokin on saanut vähän "kehnot" arvostelut, niin tuo voi olla ihan hyvä omalle silmälle eikä löydä siitä mitään vikaa. Ja sen verran halpa että sen voi taittaa sitten vaikka polvea vasten poikki jos ei pidä.

Ja hyvin usein nämä ovat mahdollista palauttaa, ainut kauppa jonka kanssa tullu ongelmia palautuksen suhteen niin se on tämä kuuluisa venäläisten suosima drooni kauppa. Nämä ruplaa rakastavat pikku toverit lähettävät sinulle sellaiset peruutus- ja palautusehdot missä lukee että joo käytä huoletta se 30-60pv mutta sitten lukevat monitorin tiedoista että olet käyttänyt sitä yli 2h joten se on käyttöönotettu ja eivät maksa täyttä summaa takaisin. Eli rikkovat omia ehtojaan mitkä sinulle lähettävät. Tästä mentiin melkein oikeuteen asti mutta kun summa oli muutama kymppi mistä riideltiin niin en jaksanut nähdä enää vaivaa.

mutta jos tämä vaikkapa viisi vuotta kestää niin kannattaa hyvästä maksaa vähän ekstraa

Jos entinen kesti sen 12 vuotta miksi ei sitten uusikin? Eli ei tuo nyt mikään ns. järkyttävä hinta ole jos laskee että helposti sen 10+ vuotta tulee käyttöä ja kannattaa katsoa (kuten teitkin) noita vertailuita. Niiden perusteella itse päädyin 2018 Amazonista tilaamaan (374,08€) ACER XF270HUA monitorin mikä on vieläkin käytössä.

Toki juu on teknologiassa tullut uudistuksia sen jälkeen ja jotkut katselevat jo 8K monitoreja mutta eipä tässä niin kiire. Ostaa sitten jossain vaiheessa kun hankkii ensin tehokkaamman näytönohjaimen (alunperin taisi olla R9 Nano 4Gb => Vega 64 ja nyt 6700XT) sen 32" 4K monitorin.

Jos nyt esim. 2025 ostaisin uuden monitorin voisi laskea että keskimäärin (374/7) 50-55€ per vuosi olisi monitorille tullut hintaa mikä ei ole järin paha summa harrastukseen (sen yhteen osa-alueeseen) upottaa. Toki tuo vielä jäisi käyttöön joko kakkoskoneeseen tai tähän viereen discord / HWiNFO seurantaa varten kakkosnäytöksi.

Jos entinen kesti sen 12 vuotta miksi ei sitten uusikin? Eli ei tuo nyt mikään ns. järkyttävä hinta ole jos laskee että helposti sen 10+ vuotta tulee käyttöä ja kannattaa katsoa (kuten teitkin) noita vertailuita.
Jos iskee tosiaan upgraditis-tauti. Haluaakin isompaa, paremmalla resoluutiolla, ehkä kaarevaa jne. Sinänsä tuollainen 600 € ei ole itselle paha rasti. Toisaalta itsellä ei ole näkyvissä tilannetta että hommaisin koneen jolla uhd-resoluutiot pyörisivät ja nykyinen 23" tuntuu jo tarpeeksi isolta.

Nyt lähti tilaus ja joutuu muutaman päivän kärvistelemään aikaista joululahjaa odotellessa.

hyvä IPS paneeli on kovaan ajoon ja järkivalinta. OLED jos tykkää aallonharjalla ratsastaa ja säätää.
OLED ei ole valmis teknologia vielä kovaan ajoon. En itse hyväksy rajoitteita mitä esiintyy OLED:ssa.
Jos ei työpäivää eli n+8h voi huoletta käyttää ilman panel care huolenpitoa, jättäisin tällaisen teknologian väliin.
PIXEL REFRES googleen ennen ostopäätöstä.
Naurettavaa kotona sanoa että tässä mä istun ruutu mustana ajastimella 10minuuttia että tää uusi 600e näyttö suostuu pelittää ohjeiden mukaan. Ai saakeli mitä arkea luvassa.
Sysi mustasta ei ole arkikäytössä hyötyä. Ellei juuri sitä sysimustaa hae. Minä en huomaa suurta iloa. Youtubessa ABREU - Valheista kaunein daamin musta-asu on kyllä silminnähden mustempaa oled:lla. Pärjäisin vanhalla monitorillakin.
kilpapelillisesti hel let loose, jota pelaan ei ole lisättyä iloa vs vanha hyvä IPS. 120fps avg näyttää minulle ko peli, joten 360hz on itselleni myös ylilyönti. En pysty sanomaan että näkymä olisi parempi. IPS toki valovoimasempi.
3gen samsung paneeli G6:sta tuottaa oikein hyvää tekstijälkeä, en näe eroa itse. Tämäkin asiana outoa panostaa kalliiseen oled, jos joutuu miettimään tekstin näkyvyyttä imo.
Omalle kohdalle IPS => OLED sain käytännössä käytönrajoituksen ja ihan naurettavan näkymän heilumisen, kun pikselitasolla kuva liikkuu aavistuksen tietyn väliajoin, kun paneeli pitää itsestään huolta. Ei saakeli. Tällaista ei voi esitellä naapurille ilman oma häpeää.
Vähän hammasta puren mihin laitoin 600€ :poop: otin harppauksen takaasepäin arjen pyörityksessä. Tätä harva OLED käyttäjä noteeraa vaan keskittyy niche asioihin kuten HDR, jota harva peli tukee PC:llä ja perus työ ja windows käytössä ei edes ole käytössä. En itse edes tiedä missä on HDR käytössä, jotta sitä voisi testata, joten tällaiselle nöösille tämä oli vähän ylilyönti, jonka voi ottaa huomioon omassa filtterissä. Fortnitea en pelaa, mutta laitoin latautumaan kun onhan se HDR testattava. =)

hyvä IPS paneeli on kovaan ajoon ja järkivalinta. OLED jos tykkää aallonharjalla ratsastaa ja säätää.
OLED ei ole valmis teknologia vielä kovaan ajoon. En itse hyväksy rajoitteita mitä esiintyy OLED:ssa.
Jos ei työpäivää eli n+8h voi huoletta käyttää ilman panel care huolenpitoa, jättäisin tällaisen teknologian väliin.
PIXEL REFRES googleen ennen ostopäätöstä.
Naurettavaa kotona sanoa että tässä mä istun ruutu mustana ajastimella 10minuuttia että tää uusi 600e näyttö suostuu pelittää ohjeiden mukaan. Ai saakeli mitä arkea luvassa.
Sysi mustasta ei ole arkikäytössä hyötyä. Ellei juuri sitä sysimustaa hae. Minä en huomaa suurta iloa. Youtubessa ABREU - Valheista kaunein daamin musta-asu on kyllä silminnähden mustempaa oled:lla. Pärjäisin vanhalla monitorillakin.
kilpapelillisesti hel let loose, jota pelaan ei ole lisättyä iloa vs vanha hyvä IPS. 120fps avg näyttää minulle ko peli, joten 360hz on itselleni myös ylilyönti. En pysty sanomaan että näkymä olisi parempi. IPS toki valovoimasempi.
3gen samsung paneeli G6:sta tuottaa oikein hyvää tekstijälkeä, en näe eroa itse. Tämäkin asiana outoa panostaa kalliiseen oled, jos joutuu miettimään tekstin näkyvyyttä imo.
Omalle kohdalle IPS => OLED sain käytännössä käytönrajoituksen ja ihan naurettavan näkymän heilumisen, kun pikselitasolla kuva liikkuu aavistuksen tietyn väliajoin, kun paneeli pitää itsestään huolta. Ei saakeli. Tällaista ei voi esitellä naapurille ilman oma häpeää.
Vähän hammasta puren mihin laitoin 600€ :poop: otin harppauksen takaasepäin arjen pyörityksessä. Tätä harva OLED käyttäjä noteeraa vaan keskittyy niche asioihin kuten HDR, jota harva peli tukee PC:llä ja perus työ ja windows käytössä ei edes ole käytössä. En itse edes tiedä missä on HDR käytössä, jotta sitä voisi testata, joten tällaiselle nöösille tämä oli vähän ylilyönti, jonka voi ottaa huomioon omassa filtterissä. Fortnitea en pelaa, mutta laitoin latautumaan kun onhan se HDR testattava. =)
Sieltä lähti kyllä aika tiukka mielipide, saa nähdä päädynkö päästämään suustani samanlaisia argumentteja jahka vain saan oman monitorin käsiini ja tiukkaan ajoon. Mutta se on kyllä varma että jos alan kuuntelemaan Anna Abreuta, niin myyn koko omaisuuteni ja lähden tiiibetin vuoristoon paimentamaan sikoja, ei saatana.

Statistiikka

Viestiketjuista
260 286
Jäsenet
74 586
Uusin jäsen
MMV80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom