Minusta kannattaa lähteä liikkeelle siitä että ostaa pelikäyttöön VA-paneelin. Minulla on nyt tässä omalla pöydälläni ensimmäinen IPS-paneeli Asus MG279Q, mihin saatan siirtyä koekäytön jälkeen entisestä Eizo Foris FG2421:stä, mikä on VA. Olen nähnyt erilaisia näyttöjä ja televisioita muiden käytössä niin VA- kuin IPS-paneelilla. Verrattuna VA:han, Väritoistossa on havaittava parannus, mutta kontrastissa on huomattava takapakki. Katselukulmissa on suurin ero IPS:n hyväksi ja tietysti Freesync tuo merkittävän parannuksen liiketoistoon, koska se poistaa repeilyn.
Pelikäytössä todennäköisesti kuka tahansa haluaa hyvän kontrastin. Tämä johtuu siitä että kontrasti tuo niin monessa pelissä vastaan tuleviin pimeisiin kohtauksiin aivan hämmentävän paljon lisää tavaraa näytölle. IPS:llä et yksinkertaisesti voi nähdä näitä yksityiskohtia ja valoisampienkin paikkojen varjot ovat hieman tukkoisempia kontrastin puutteen vuoksi. Väritoiston ero on olemassa, mutta se on hyvin vähäinen varsinkin kun puhutaan uusimmista VA-paneeleista, jotka kattavat enemmän kuin sRGB-väriavaruuden.
Suosittelen IPS:ää tilanteessa, jossa käytät näyttöä myös kuvankäsittelyyn tai muuhun väritarkkuutta kaipaavaan hommaan pelaamisen lisäksi, sekä silloin kun näyttöä käytetään yleisenä katselulaitteena joko yksin tai porukalla (isoimmat näytöt ovat television kokoisia), katsellen esimerkiksi sarjoja siitä. IPS:n kanssa ei haittaa jos sohvalla tai tuolissasi nojailet suuntaan tai toiseen pää kallellaan - kuva ei ota siitä nimeksikään itseensä, mutta VA:n kanssa tulee hieman ei toivottua muutosta jo pelkästään kallistaessa pään täysin sivuun. IPS on hyvä myös jos näytöltä pelaa useampi pelaaja yhtä aikaa - sanoisin tämän olevan IPS:n selvästi suurin vahvuus pelikäytössä.
VA taasen sopii kaikkiin peleihin ja sen kontrasti loistaa aivan joka tilanteessa. En itse huomaa eroa vasteaikojen välillä enää ainakaan alle 8 ms luokassa, joten en pidä keskustelua IPS:n ja VA:n välisistä vasteaikaeroista mitenkään oleellisena. Jos omistat nyt IPS:n, niin katso missä tahansa pelissä varjoisia ja himmeitä kohtia; jos voit juuri ja juuri nähdä varjoisen kohdan asioiden ääriviivat, on lähes varmaa että VA-paneelilla näkisit ne ilman tihrustamista helposti. Tarkkailun voi kääntää myös toisin päin; jos omistat nyt VA:n ja tarkastelet jotain hyvin varjoisaa tai tummaa aluetta mistä erotat asioita, IPS:llä kaikki tummat kohdat tulisi olemaan sen näköistä mikä on VA-paneelisi tummantoiston ääriraja-aluetta. Myöskin TN:n tyypillisesti tukkoisesta tummasta loikataan paljon erottelevampaan toistoon, mikä käy ilmi kuvan selkeytenä.
Toisin kuin
@Taneli- sanoi, oma kaksimarkkaiseni on tilata Suomesta ensisijaisesti, sillä näyttöjen kanssa voi oikeasti käydä todella huono tuuri. Palautus ja huollot, varsinkin kun yllättävästi pidemmän käytön jälkeen näyttöön ilmestyy paljon kuolleita pikseleitä, on mutkatonta ja kestää paljon vähemmän, kun ei tarvitse kuljetuksen viedä näyttöä ulkomaille. Lisäksi monimutkaisen ongelman selittäminen asiakaspalvelulle ei ole vaikeaa omalla kielellä ja kiireisessä tilanteessa puhelimella soittaminen ei maksa joka ollenkaan tai juurikaan. Myöskin veroraha pysyy Suomessa, juuri minkä takia tuote pitkälti on kalliimpi kuin jossain muualla.
Acerin näyttöjä en myöskään kauheammin suosittele, riippuen tietysti hinnasta. Acer on tietyn tyyppinen romutehdas, minkä tuotteissa on yleensä joku ikävä varjopuoli mitä ei tajua vielä myymälässä. Olen itse tarkastellut omin silmin tuota XF270HU:ta ja se on ihan kelpo näyttö, hyvin samannäköinen väritoistoltaan mainitsemani Asuksen kanssa, mutta Acerin tunnettu tuotetuki ei yllä ostopäätöstä pidemmälle, sillä he eivät ole edelleenkään korjanneet liikkeen terävöitykseen (overdrive) liittyvää ongelmaa, ettei sitä pysty käyttämään samaan aikaan Freesyncin kanssa. Lähtökohtaisesti kun ostat näytön pelaamista varten, sinä haluat noiden kummankin nimen omaan toimivan yhdessä, vaikkei sinua häiritsisikään XF270HU:n vähäinen haamuaminen. Pelinäytön tärkeimpiä puolia on pätevä liiketoisto.
Tässä siis omat ajatukseni. Linkitän vielä uudelleen tähän 27" -luokasta kaksi mielestäni pätevintä alle 500 € VA-näyttöä. Samsungissa saattaa olla joidenkin pöydälle kettumainen jalka, mutta se on muuten varsin kykenevä näyttö yli 100 % sRGB-väriavaruudella, HDR-tuella (kykenee 600 cd/m² kirkkauteen) ja kattavalla Freesync -toiminta-alueella.
Samsung Curved Gaming Monitor LC27HG70, hinta 449€
AOC AG273QCX, hinta 449€
MUOK. Tässä vielä Hardware Unboxedin video missä tämä varsin pätevä kaveri kertoo eri paneelityypeistä. Olen samaa mieltä hänen yhteenvetonsa kanssa. Video alkaa suoraan yhteenvedon kohdilta.