Mikä kannettava minulle -lirpake

Kiitokset kommenteista. Kieltämättä tuo ovh hinta näyttää aika harhaanjohtavalta. Olen itse pudonnut näiden koneiden kehityksen seurannasta kelkasta niin olisiko sinulla suositella jotain viittaamaasi kokonaisuutta jota itse preferoisit saappaissani? Voi olla hyvin käytetty myös käyttööni. Lähinnä jotta tiedän mihin keskittyä. Kiitokset avusta!

Täällä on kyllä minua parempia suosittelijoita, mitä tulee uusiin koneisiin, koska itse olen enemmän mieltynyt vanhempaan rautaan, eli käytettyihin, joita saa melko edullisesti, jos jaksaa vaan etsiä. Valitse kone aina sen mukaan, mikä on sen raskain käyttö, eli onko se pelaaminen, videoeditointi vai joku muu.

Videoeditoinnissa esim tuo 16gb keskusmuistia on se alin, millä kannattaa edes lähteä liikkeelle, mutta jo 32Gb olisi hyvinkin suositeltavaa, jos meinaa oikeasti miellyttävästi jotain aikaan saadakin. Prosessorina mahdollisimman moniytiminen/säikeinen. Näytönohjaimessa on sitten jonkin verran enemmän pelivaraa. Annan jonkinlaisen suosituksen videoeditointia ajatellen:

prosessorina minimi i7-10.sukupolvea ja siitä ylöspäin. (tai Ryzen 7 3700X, Ryzen 7 3800X / 3800XT -->)

keskusmuistia vähintään 32gb

näyttiksenä minimi joku GeForce RTX™ 2070 with Max-Q design tai kalliimpi GeForce RTX 4090 ja siitä ylöspäin.

Tuollaista setuppia esim kannettavana (ei RTX 4090 näyttiksellä) saa jo käytettynä 500-700€ ja sillä oikeasti saa jo tehtyä jotain.

Mutta, se on ihan täysin kiinni, mitä aiot koneella tehdä eniten ja mikä sen raskain sovellus on. Tori.fi on paras, jos yksityiseltä haluat ostaa, mutta siinä on tietysti riskinsä, saako täysin ehjää konetta kaikinpuolin. Liikkeet myy kunnostettuja koneita, mutta niissä on sitten kivijalkalisä, mutta toisaalta voit vähän enemmän luottaa, että kone on oikeasti toimiva ja onhan siinä aina jonkinlainen takuu.

Itsekin etsinyt maks 500€ luokassa uutta läppäriä pääasiassa tekstinkäsittelyyn ja nettihommiin. Kuitenkin ajoittain on tarvetta melko kevyelle kuvankäsittelylle ja graafiselle suunnittelulle (pääasiassa vektorikuvia, logoja, vähän tekoälyä).

Tärkeää olisi, että jaksaa pyörittää kuvamääriä ja akku kestää hyvin. Pohdin olisiko tuo MSI 14 hyvä, mutta hieman arveluttaa tuo näyttö + akun kesto.

Onko näkemystä miten tuossa akku kestää?

Viimeksi ollut läppäri noin 20 vuotta sitten ja nyt tarvitsisin sellaisen. Suosituksia hintaluokassa 1000-1500€?

Käyttö: Osien mallinnukset Solidworksilla, ”toimistotyö” yleisesti, satunnainen pelailu olisi mukava jos onnistuisi? En halua pientä näyttöä, mutta en jättiläistäkään. Mikähän olisi ns. kultainen keskitie?

Viimeksi ollut läppäri noin 20 vuotta sitten ja nyt tarvitsisin sellaisen. Suosituksia hintaluokassa 1000-1500€?

Käyttö: Osien mallinnukset Solidworksilla, ”toimistotyö” yleisesti, satunnainen pelailu olisi mukava jos onnistuisi? En halua pientä näyttöä, mutta en jättiläistäkään. Mikähän olisi ns. kultainen keskitie?
Klikkaamalla "Rakenna oma tietokoneesi" pääset mm. valitsemaan suuremman SSD:n. Valitettavasti suurempi muisti ei ole valittavissa.

Työkaverille lupasin selvitellä läppäriasiaa seuraavilla spekseillä:
  • Näyttö vähintään 15 tuumaa
  • Windows 11
  • Käyttö lähinnä Office-sovelluksia ja nettiselailua, kenties joskus kevyttä videoeditointia
  • Jonkinlainen takuu olisi hyvä olla
  • Edellinen kone oli Taitonetin käytetty yrityskannettava ja siihen ukko oli tyytyväinen
  • Käytetyn koneen kuntoluokitus olisi syytä olla vähintään "hyvä"
  • Valaistua näppäimistö ei tarvita
  • Konetta käytetään lähinnä yhdessä paikassa, joten kannattavuus ei ole ykköskriteeri
  • Samasta syystä akunkaan ei tarvitse olla huippukunnossa
  • Hakusessa ukon sanojen mukaan "kestävä peruskone, joka ei ihan heti rupea jumittelemaan käytettäessä eikä ole ihan markettirimpula"
  • Budjetti maksimissaan 600 euroa
Taitonetistä löysin tällaisen koneen. Olisikohan tuo ihan pätevä peli yllä mainittuihin käyttötarkoituksiin?

Käytetty Dell Latitude 5510 | Taitonetti.fi | 2 vuoden takuu

Jos viittaat näytön kokoon niin minun mielestäni 15,6", jos puhutaan läppäristä jota on tarkoitus usein kantaa repussa mukanaan mutta haluaa pystyä tihrustamaan sen omaltakin näytöltä jotain. (16" on melkein sama kuin 15,6", erona lähinnä kuvasuhde eli on hieman korkeampi).

Yli 17" peliläppäri minulla oli joskus ja olihan se isohko näyttö kiva, jopa niin kiva etten monesti työpöytäkäytössäkään kaivannut ulkoista isompaa monitoria, mutta ikävä sitä oli repussa kuljettaa tai jos se olisi ollut joku työläppäri jota kuljettaa mukanaan neukkareihin, kaikki olisivat nauraneet minut tärviölle ja turha kuvitella saavansa palkankorotustakaan.

13-14" läppärit puolestaan alkavat tuntua minusta tableteilta tai mini-PC:eiltä. Ne ovat enemmän sille soijalatteporukalle jotka oikeasti haluaisivat käyttää Mäcciä, minulle sellainen kelpaisi lähinnä apu- tai kakkoskoneeksi.

Lenovo Yoga Pro 7 R7-8HS/16/512 14,5" kannettava vaikuttaa hyvältä valinnalta tällä hetkellä jos läppäriä etsii, moneenkin tarkoitukseen. Kevyttä pelaamistakin tuolla voisi harrastaa. Yllä linkattiin sama malli 80€ kalliimmalla ja RTX 3050:lla (sekä 1TB SSD:llä), mutta itse preferoisin tuota AMD:n integroitua.
Ei ihan 15", mutta mielestäni 600€ budjetista kannattaisia venyä tuo satanen ja ottaa uutta takuulla. Tuo prossu antaa 16k Cinebench R23:ssa joka on enemmän kuin minun työpöytä-5800X3D:llä (15k).

• Näyttö vähintään 15 tuumaa
  • Windows 11
  • Käyttö lähinnä Office-sovelluksia ja nettiselailua, kenties joskus kevyttä videoeditointia
  • Jonkinlainen takuu olisi hyvä olla
  • Edellinen kone oli Taitonetin käytetty yrityskannettava ja siihen ukko oli tyytyväinen
  • Käytetyn koneen kuntoluokitus olisi syytä olla vähintään "hyvä"
  • Valaistua näppäimistö ei tarvita
  • Konetta käytetään lähinnä yhdessä paikassa, joten kannattavuus ei ole ykköskriteeri
  • Samasta syystä akunkaan ei tarvitse olla huippukunnossa
  • Hakusessa ukon sanojen mukaan "kestävä peruskone, joka ei ihan heti rupea jumittelemaan käytettäessä eikä ole ihan markettirimpula"
  • Budjetti maksimissaan 600 euroa
Taitonetistä löysin tällaisen koneen. Olisikohan tuo ihan pätevä peli yllä mainittuihin käyttötarkoituksiin?

Käytetty Dell Latitude 5510 | Taitonetti.fi | 2 vuoden takuu

Jos käytetty edelleen kelpaa, niin tässä paremmalla prosessorilla ja tuplalla muistilla, melkeen samaan hintaan kuin tuo Dell. Näyttö tässä tosin 13.3''

HP ELITEBOOK 830 G5 INTEL CORE I7-8550U

Ei ole kyllä mitään tolkkua alkaa tänä päivänä ostamaan 500+ eurolla 8gen suorittimella varustettua käytettyä tietokonetta kun parempia ja tehokkaampia sekä paremmalla energiatehokkuudella varustettuja laitteita saa about samaan rahaan uutena.

Hyvänä esimerkkinä vaikka tuo Yoga Pro joka pesee tuolla elotebookilla lattiaa miten päin tahansa tarkasteltuna. Ja kokemusta on sekä G5 elitebookista että Yoga Prosta. Ei siis sillä että tuo elitebook olis huono kone, hyvä peli se on, itsellä oli tuollainen 14” malli firman puolesta ja henk.koht. käytössä 5 vuotta sitten, mutta ei tuosta tänä päivänä ole järkeä maksaa kuin ehkä maks. 300 euroa.

Ja kyllä ikä vaikuttaa koneissa aina, selkeimmin akkuun ja vähemmän selkeästi muualle. Tuurista sitten kiinni tuleeko pitkä vai lyhyt tikku, mutta kyllä noista ex liisareista osa on etenkin akun puolesta aika valmiita vehkeitä. Muutenkin herkästi saaneet runtua käytössä. Uusi on aina uusi ja siinä on uuden takuu. Sitten siinä uuden ja käytetyn välimaastossa on gigantin ym outlet-koneet jotka on demoja, asiakaspalautuksia tms mutta saat uuden takuulla.

no nii.. jos powerisa haen lenovan läppärin halvin... 162€ outletistä.. siinä on win 11s.. sillä pitäisi vaan ja ainostaan käyttää VCDS ohjelmaa.. niin hokasin että win11s ei anna asentaa kuin microsoft storesta ohjelmia?? sit s tilan pystyy poistamaan niin toimiiko se sitten normaalisti ja se ei mulle selvinnyt että pitääkö siitä s tilan poistosta maksaa jotain??

Oisko vinkkiä kuin se toimii s tilan kans

no nii.. jos powerisa haen lenovan läppärin halvin... 162€ outletistä.. siinä on win 11s.. sillä pitäisi vaan ja ainostaan käyttää VCDS ohjelmaa.. niin hokasin että win11s ei anna asentaa kuin microsoft storesta ohjelmia?? sit s tilan pystyy poistamaan niin toimiiko se sitten normaalisti ja se ei mulle selvinnyt että pitääkö siitä s tilan poistosta maksaa jotain??

Oisko vinkkiä kuin se toimii s tilan kans
S-tilan saa helpoiten pois käyttämällä biosista Secure Boot asetusta pois päältä väliaikaisesti. Siihen on kyllä muitakin keinoja, mutta kaverin 299€ 5300U rutkussa mikään niistä virallisista keinoista ei toiminut, vasta tuolla Secure Boot kikkakolmosella lähti pois.

Suuret kiitokset kaikille vastauksista! :tup: Välitän nämä työkaverille pureskeltaviksi. Tuo käyttäjän @Mocca linkkaama kone olisi varmasti muuten hyvä, että työkaveri painotti juurikin tuota 15 tuuman minimikokoa, koska nykyisessä on pienempi näyttö eikä hän ole siihen aivan tyytyväinen.

Statistiikka

Viestiketjuista
273 556
Jäsenet
77 036
Uusin jäsen
arnvrk

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom