Mikä auto minulle?

Olis BF jäljiltä 2 leasing autoa harkinnassa. BMW ix1 ja Polestar 2 2023 4wd.
Miten olet päätynyt noin eri tyyppisiin tai muotoisiin autoihin? Kiinnostuin kesällä iX1:stä, mutta päädyin lopulta iX2:een, kun harvemmin tarvitsen korkeaa tavaratilaa.
 
Miten olet päätynyt noin eri tyyppisiin tai muotoisiin autoihin? Kiinnostuin kesällä iX1:stä, mutta päädyin lopulta iX2:een, kun harvemmin tarvitsen korkeaa tavaratilaa.
Katsoin tarjouksia... Polestar 2 4wd LR tulee perjantaina. En ole kovin läheltä edes nähnyt kyseistä mallia.
Onneksi sain vielä vaihdatettua uudet kitkat alle. Eiköhän sillä vuoden pärjää.
 
Kakkosautolle olisi tarvetta varmaankin pariksi vuodeksi. Ajoa voi tulla niinkin vähän kuin 5000 km vuodessa.
Varusteet:
-Vetokoukku (jarrutonta kärriä tulisi vedettyä)
-Vakionopeussäädin
-Ratinlämmitin
-Toimiva ilmastointi
-Android Auto on plussaa

Renault Clio olisi se miellyttävin ja niitä olen listannut tähän:

Tuo ensimmäinen on kyllä siisti ja vähän ajettu, mutta hinta nousee kyllä noihin muihin verrattuna. Onko noissa enemmän ajetuissa mitä isoja riskejä? Pienet alustarempat saan kyllä itsekin hoidettua, jos vaan auto muuten pysyy kasassa. Sijaintina on etelä-Suomi, mutta onnistuu nouto vähän kauempaakin.
 
Mitä ajattelet kuskata kärryllä? Katsomatta vielä tarkemmin veikkaan lonkalta, et pikkuauton sallittu vetopaino on jotain ~500kg ja siitä pois kärryn omapaino niin sulla on 250-350kg hyötykuormaa 750kg jarruttomalle peräkärrylle.
 
Kakkosautolle olisi tarvetta varmaankin pariksi vuodeksi. Ajoa voi tulla niinkin vähän kuin 5000 km vuodessa.
Varusteet:
-Vetokoukku (jarrutonta kärriä tulisi vedettyä)
-Vakionopeussäädin
-Ratinlämmitin
-Toimiva ilmastointi
-Android Auto on plussaa

Renault Clio olisi se miellyttävin ja niitä olen listannut tähän:

Tuo ensimmäinen on kyllä siisti ja vähän ajettu, mutta hinta nousee kyllä noihin muihin verrattuna. Onko noissa enemmän ajetuissa mitä isoja riskejä? Pienet alustarempat saan kyllä itsekin hoidettua, jos vaan auto muuten pysyy kasassa. Sijaintina on etelä-Suomi, mutta onnistuu nouto vähän kauempaakin.
Aijemmin kesällä oli asiaa clioista. En nyt löytänyt enää sitä viestiä missä oli listattu noiden eri moottoreiden yleisimmät tyyppiviat, mutta muutama sivu edestakaisin hyvää keskustelua automallista.
 
Jos kilsoja tulee noin vähän, niin miksi ihmeessä ostaa joku tuollainen säästöpossu?
10 000e budjetilla joku isolla bensakoneella oleva vanhempi lotja alle, ja yhtäkkiä huomaakin ajavansa sillä mieluummin kuin perheen ykkösautolla :D Noin pienillä kilsoilla bensakuluilla ei enää mitään merkitystä ja veroissa & vakuutuksessakin erot minimaalisia.

Mä ostaisin kakkosautoksi tuossa kohtaa jonkun Volvo S80, Lexus GS, MB W211 Facelift tmv.
Ei tartte murehtia nykyautojen tyypillisistä ongelmista, osat on halpoja, itse korjaaminen mahdollista ja suhteellisen helppoa, ajomukavuus ihan eri luokkaa kuin tuollaisella cliolla.

En keksi oikein mitään mikä puolustaisi ennemmin tuollaisen nykyaikaisen auton ostamista tuollaiseen käyttöön :D Edes huolettomuus ei oikein mene perusteeksi kun vanhemmat tuntuvat olevan paljon luotettavampia. Ostaessa vaatii tietysti tarkkuutta sen hyvän yksilön löytämiseksi enemmän, kuin clioa ostaessa.


Sen tarkemmin ilmoituksia lukematta, tuosta jotain ideoita. Soittimen ja koukun nyt asentaa tuolla rahalla jo mihin tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ajattelet kuskata kärryllä? Katsomatta vielä tarkemmin veikkaan lonkalta, et pikkuauton sallittu vetopaino on jotain ~500kg ja siitä pois kärryn omapaino niin sulla on 250-350kg hyötykuormaa 750kg jarruttomalle peräkärrylle.
Cliossa taisi olla 570kg jarruton vetopaino, omassa on koukku ja sillä olen pari kertaa ns maksimipainoja ja ehkä ylikin vetänyt ja kyllähän tuo ohjelmoituna (130hv ja 215nm) jaksaa vetää, mutta ei se nyt mikään vetoauto ole, kärryn kyllä huomaa siellä perässä vaikka ajaisi tyhjänä.
 
Mitä ajattelet kuskata kärryllä? Katsomatta vielä tarkemmin veikkaan lonkalta, et pikkuauton sallittu vetopaino on jotain ~500kg ja siitä pois kärryn omapaino niin sulla on 250-350kg hyötykuormaa 750kg jarruttomalle peräkärrylle.
Kaatopaikkakuormia, huonekaluja ja pienimuotoisesti jotain puutavaraa eli tuo 300 kg riittää ihan hyvin. Isompia projekteja varten tavarat tulee kuorma-autolla pihaan.
 
Mitä raati suosittelee perheautolle Opel Astra Sports Tourer 2011 tilalle. Tilavampaa tekisi mieli, kun pitäisi takapenkille mahtua tällä hetkellä 1 turvaistuin selkä menosuuntaan, mahdollisesti turvakaukalo joskus tulevaisuudessa ja paksiin koira. Tällä hetkellä turvaistuin mahtuu repsikan taakse, jos penkin vetää aika eteen, kuskin taakse ei mahtuisi millään eli takapenkillä saisi olla vähän lisää tilaa. Paksi ei myöskään saisi ainakaan pienentyä kun muuten ei mahdu rattaat sisään.
Ajoa tulee reilu 20k vuodessa.

Budjetti ehkä 20k€
Latausmahdollisuutta ei tällä hetkellä ole, joten jätetään sähköautot pois vaikka sellaista tekisikin mieli
Automaatti
Pieni kulutus

Corolla voisi kiinnostella mutta taitaa olla aika samaa kokoluokkaa?
 
Mitä raati suosittelee perheautolle Opel Astra Sports Tourer 2011 tilalle. Tilavampaa tekisi mieli, kun pitäisi takapenkille mahtua tällä hetkellä 1 turvaistuin selkä menosuuntaan, mahdollisesti turvakaukalo joskus tulevaisuudessa ja paksiin koira. Tällä hetkellä turvaistuin mahtuu repsikan taakse, jos penkin vetää aika eteen, kuskin taakse ei mahtuisi millään eli takapenkillä saisi olla vähän lisää tilaa. Paksi ei myöskään saisi ainakaan pienentyä kun muuten ei mahdu rattaat sisään.
Ajoa tulee reilu 20k vuodessa.

Budjetti ehkä 20k€
Latausmahdollisuutta ei tällä hetkellä ole, joten jätetään sähköautot pois vaikka sellaista tekisikin mieli
Automaatti
Pieni kulutus

Corolla voisi kiinnostella mutta taitaa olla aika samaa kokoluokkaa?

Uudemman mallin (K) Astra on pikkuisen isompi takatiloiltaan mutta ei välttämättä ratkaisevasti, eikä kontista välttämättä lainkaan, mutta niitä sais aika järkihinnalla ainakin jos pikkuisen tilavampi riittää. Mulla meni ainakin turvakaukalo ongelmitta kuskin penkin taakse, turvaistuin olis ollut haasteellinen saada mahtumaan mutta repsikan taakse meni ongelmitta niin että mahtui eteen istumaan mukavasti.

Skoda Octaviassa ainakin hyvät takatilat, ja tietty jos katselee pykälää isompia autoja niin Opel Insignia, Skoda Superb vois olla vahvoja kandidaatteja mutta isompi auto sitten yleensä janoisempi niin ajaminen pikkuisen kalliimpaa mikäli sillä on merkitystä.

Corollassa taitaa olla niin muhkeat istuimet edessä että voi olla ahtaampi turvaistuimia ajatellen kuin J Astra.
 
Nyt olis tämmönen probleema. Ehdin varata itselleni tuossa viikko sitten 1,5v vanhan corolla hintaan 30k. Olisiko ollut seuraava päivä kun tuli tämä teslan uusi tarjous.
Corollassa korko on 1,99+kulut, eli ihan maltillinen. Vaikka sen myisi vuoden päästä, niin ei todennäköisesti montaa tonnia häviä.
Nyt tuota premium Teslaa saisi kuitenkin nollakorolla. Meillä olisi taloyhtiön puolesta lataus, mutta se valitettavasti maksaa 36c/kwh, joten tuosta käyttökuluista ei kovin paljoa tule eroa. Teslan kuukasierä olisi noin 100e kalliimpi kuin Corollan.

Puhukaa mua nyt johonkin suuntaan, teenkö virheen jos ostan Corollan? 😅
 
Nyt olis tämmönen probleema. Ehdin varata itselleni tuossa viikko sitten 1,5v vanhan corolla hintaan 30k. Olisiko ollut seuraava päivä kun tuli tämä teslan uusi tarjous.
Corollassa korko on 1,99+kulut, eli ihan maltillinen. Vaikka sen myisi vuoden päästä, niin ei todennäköisesti montaa tonnia häviä.
Nyt tuota premium Teslaa saisi kuitenkin nollakorolla. Meillä olisi taloyhtiön puolesta lataus, mutta se valitettavasti maksaa 36c/kwh, joten tuosta käyttökuluista ei kovin paljoa tule eroa. Teslan kuukasierä olisi noin 100e kalliimpi kuin Corollan.

Puhukaa mua nyt johonkin suuntaan, teenkö virheen jos ostan Corollan? 😅
Toyota todennäköisesti pitää arvoa paremmin
 
Rahallisesti et koska Toyotasta pääsee aina hyvään hintaan eroon. Jos et aja pitkää matkaa koko ajan niin kun ei ole edullisempaa ”kotilatausta” niin en näe järkeä sähköautossa.

Mutta jos haluat modernimman auton ja fiilis ratkaisee enemmän kuin eurojen viilaaminen niin ehdottomasti Tesla.
 
Toyota 100000x

-Laatuvaikutelma
-Laatu (istuimet ja ratti ei ole puhki 200 000km jälkeen)
-Arvonalenema
-Istuimet
-Luotettavuus ja kestävyys ( Corollaan ei tarvitse vaihdella koko ajan tukivarsia yms.)
-Helpompi realisoida jos tulee tarve äkkiä rahalle
-Toyota Relax

Tuossa syitä jotka puoltaa tojoa

Teslassa hyvät puolet on infotainment (varauksin, itse en tykkää lainkaan), halvat polttoainekulut jos ajaa paljon ja pitkää matkaa.
Arvokehitys on ihan täysi kysymysmerkki, harvemmin näkee autoja joissa yhtä katastrofaalisia hintaromahduksia.
Modernimpi ulkonäkö, joka ei tosin oikein sekään enää hätkähdytä kun Tesla on sellainen kansanauto / skoda octavia nykyään.
 
Omaan takapuoleen kyllä Teslan istuimet (ainakin 3 ja Y) on paljon paremmat kuin Corollan. Ja infotainment on ihan eri tasoa Teslassa. Mutta makuasioitahan nämä.

Muuten samaa mieltä.
 

Kaipa se tonnin on asennettuna jossain autosähköliikkeessä/autokorjaamolla.
Hiljattain annoin korean ihme kiiaan asentaa. 109e tunti ja laskutus 8 tunnilta.
 
Puhukaa mua nyt johonkin suuntaan, teenkö virheen jos ostan Corollan? 😅

Ilmeisesti mietit Model Y:tä? Käy ihan ensin koeajolla, jos et ole näin jo ehtinyt tehdä. Ihan erilaisia autojahan nuo on ajokokemukseltaan. Nämä uudet 3:t ja Y:t ovat monilta osin laadukkaampia tuotoksia kuin aiemmat mallit, minkä huomaa mm. sisäverhoilussa, äänieristyksessä ja alustan mukavuudessa.

Lataukseen liittyen taas tuo 36c/kWh kuulostaa aivan perusteettoman kalliilta hinnalta taloyhtiössä, ellei tässä ole jotain ihmeellistä järjestelyä takana. Taloyhtiön ei pitäisi tehdä latauksella itse bisnestä, vaan se pitäisi tarjota aikalailla omakustannehintaan asukkaille. Sähköauton kanssa on tärkeää, että jossain on helposti saatavilla oleva laturi, jolla käyminen ei tuota liikaa vaivaa. Oma latauspaikka on ideaali, mutta jos esim. töissä on mahdollisuus ladata halvemmalla, niin tuota omaahan voi käyttää ainoastaan backuppina tilanteen vaatiessa. Itse teen tällä hetkellä juuri näin, vaikka omalla latauspaikalla ei noin isoa veloitusta ole sähkölle (17 snt/kWh).
 
Jos 1.5 vuotta vanha maksaa 30t niin paljonko oikein uusi Corolla maksaa? 40t?
Varusteista riippuen, uusi saattaa olla yli 40 tonnia. :lol: Kallis kansankippo. Itsehän ostin (silloin) 5 vuotta vanhan 25 tonnilla mutta siitä on hetki ja markkina oli erilainen. Corolla tosin pitää arvonsa hyvin nykymarkkinassakin.
 
Jos 1.5 vuotta vanha maksaa 30t niin paljonko oikein uusi Corolla maksaa? 40t?

Halvimmat mallit noin 34k€ ja kalleimmat n. 45k€ ilman erillisiä lisävarusteita. Sellaisen järkivarustellun version (Platinum Edition) jossa on vähän perusmallia enemmän mukavuusvarustetta saa tällä hetkellä n. 36k€.
 
Halvimmat mallit noin 34k€ ja kalleimmat n. 45k€ ilman erillisiä lisävarusteita. Sellaisen järkivarustellun version (Platinum Edition) jossa on vähän perusmallia enemmän mukavuusvarustetta saa tällä hetkellä n. 36k€.
Tuntuisi 6t pieneltä rahalta maksaa että ei olisi penkit valmiiksi piereskeltyjä ja jos sellaiseen saa yhtä hyvän rahoituksen kun tuohon 30t malliin.
 
Tuntuisi 6t pieneltä rahalta maksaa että ei olisi penkit valmiiksi piereskeltyjä ja jos sellaiseen saa yhtä hyvän rahoituksen kun tuohon 30t malliin.
Itse laskeskelin monesti että jos rahoitus huomioidaan, monesti uusien autojen paremmat diilit tulevat jopa halvemmiksi kuin vähän käytetty. Etenkin jos kyse on jostain varustepaketista eikä yksittäin ruksitusta varustepaketista.
 
Nyt olis tämmönen probleema. Ehdin varata itselleni tuossa viikko sitten 1,5v vanhan corolla hintaan 30k. Olisiko ollut seuraava päivä kun tuli tämä teslan uusi tarjous.
Corollassa korko on 1,99+kulut, eli ihan maltillinen. Vaikka sen myisi vuoden päästä, niin ei todennäköisesti montaa tonnia häviä.
Nyt tuota premium Teslaa saisi kuitenkin nollakorolla. Meillä olisi taloyhtiön puolesta lataus, mutta se valitettavasti maksaa 36c/kwh, joten tuosta käyttökuluista ei kovin paljoa tule eroa. Teslan kuukasierä olisi noin 100e kalliimpi kuin Corollan.

Puhukaa mua nyt johonkin suuntaan, teenkö virheen jos ostan Corollan? 😅
Ite menin ostohousut jalassa koeajamaan Corolla hybridiä, mutta heti ekoista kilometreistä tajusin etten pystyisi elämään noin huonosti äänieristetyn auton kanssa.
Motarilla piti huutaa, että pystyi juttelemaan etupenkillä.


Toyotalta todella outo temppu poistaa mallistosta Avensis ja Corolla, sekä uudelleen nimetä Auris->Corolla.
 
Ite menin ostohousut jalassa koeajamaan Corolla hybridiä, mutta heti ekoista kilometreistä tajusin etten pystyisi elämään noin huonosti äänieristetyn auton kanssa.
Motarilla piti huutaa, että pystyi juttelemaan etupenkillä.


Toyotalta todella outo temppu poistaa mallistosta Avensis ja Corolla, sekä uudelleen nimetä Auris->Corolla.
Se äänieristys on kieltämättä ihan hirveä. Eikä siihen totu, jos ajaa sen lisäksi paremmin äänieristetyllä. Toki noihin voi teettää eristyksiä mutta saa siihenkin reilun tonnin laittaa.
 
Corolla pitää arvonsa, mutta kuulo ei tosiaan pysy ja buranaan menee enemmän rahaa kuin kalliiseen lataukseen. Tesla menettää arvoaan helvetillistä tahtia, mutta osta joku Model 3 joita saa esim 2022 oli Performance malli 25500e hintapyynnillä niin sanoisin että on helvetin parempi valinta kuin Corolla. Itsellä oli siis työsuhdeautona 2021 Corolla ja olen omistanut Model 3 Performancen. 2021 Performancen hinta oli yli 60ke. Voisi vituttaa jos en olisi myynyt pois kun niistä sai vielä voittoa.
 
2015-2017 BMW 2-sarjan active tourer kiikarissa kakkosautoksi, mitä miinoja syytä tarkastaa? Kone lienee suhteellisen luotettava 1.5L ketjukone, ei kai pitäisi olla mitään ihmeellisyyksiä? Mites automaatti, eikös ne bemuissa ole aika kestäviä perinteisesti?

Korin ruosteherkkyys, pitääkö heti käydä massat lyömään vai onko jo myöhäistä tuon ikäisessä, tod.näk. 100k+ rullatussa?

Myöhäinen vastaus, mutta kohtuu hyvä se lienee. Tuon ajan yksilöissä ei pitäisi olla vielä kaksoiskytkinlaatikoitakaan, jos sellainen arveluttaa, 2018 jälkeisissä niitä sitten alkaa esiintyä.



Itse laskeskelin monesti että jos rahoitus huomioidaan, monesti uusien autojen paremmat diilit tulevat jopa halvemmiksi kuin vähän käytetty. Etenkin jos kyse on jostain varustepaketista eikä yksittäin ruksitusta varustepaketista.

Toyota ei tutkitustikaan noudata normaalia arvonalenemakäyrää. Corollan arvo tippuu melkein puolet hitaammin kuin Passatin... Tässä maassa mikään ei enää yllätä minua.


Lataukseen liittyen taas tuo 36c/kWh kuulostaa aivan perusteettoman kalliilta hinnalta taloyhtiössä, ellei tässä ole jotain ihmeellistä järjestelyä takana. Taloyhtiön ei pitäisi tehdä latauksella itse bisnestä, vaan se pitäisi tarjota aikalailla omakustannehintaan asukkaille. Sähköauton kanssa on tärkeää, että jossain on helposti saatavilla oleva laturi, jolla käyminen ei tuota liikaa vaivaa. Oma latauspaikka on ideaali, mutta jos esim. töissä on mahdollisuus ladata halvemmalla, niin tuota omaahan voi käyttää ainoastaan backuppina tilanteen vaatiessa. Itse teen tällä hetkellä juuri näin, vaikka omalla latauspaikalla ei noin isoa veloitusta ole sähkölle (17 snt/kWh).

Kenties sähköasennusten ja laturien kulut on tarkoitus kuolettaa lataajilta? Taloyhtiössähän tuo ei luultavasti mene yleensä yhtä kevyesti kuin omakotitalossa. Maatyöt, pääkeskus/kuormanjako, laturit, isompi sähköliittymä... kertyyhän siinä nopeasti hintaa projektille.
 
Ite menin ostohousut jalassa koeajamaan Corolla hybridiä, mutta heti ekoista kilometreistä tajusin etten pystyisi elämään noin huonosti äänieristetyn auton kanssa.
Motarilla piti huutaa, että pystyi juttelemaan etupenkillä.


Toyotalta todella outo temppu poistaa mallistosta Avensis ja Corolla, sekä uudelleen nimetä Auris->Corolla.
Ihanko totta, oliko tuo corollan touring sport versio?
Meillä haaveissa joko skoda octavia e-tec tai tuo corolla hybrid (touring sports) . Jälkimmäinen kiinnostelee enemmän kun lukee juttuja huolloista, tekniikasta tai "varmatoimisuudesta"
Jos radio nyt päällä pauhaa niin kuuluko corollasta oikeasti kaikki liikenteen meluäänet sisälle? Kuitenkin aika paljon myyty auto niin ehkä porukkaa ei niin paljon haittaa/huomioi?
 
Ihanko totta, oliko tuo corollan touring sport versio?
Meillä haaveissa joko skoda octavia e-tec tai tuo corolla hybrid (touring sports) . Jälkimmäinen kiinnostelee enemmän kun lukee juttuja huolloista, tekniikasta tai "varmatoimisuudesta"
Jos radio nyt päällä pauhaa niin kuuluko corollasta oikeasti kaikki liikenteen meluäänet sisälle? Kuitenkin aika paljon myyty auto niin ehkä porukkaa ei niin paljon haittaa/huomioi?
Tavan touring malli oli jota kävin testaamassa 1.8l hybridi.
Voisi kuvitella sport mallin olevan vieläkin pahempi, kun eikös siinä oo tuumaa isommat renkaat eli vielä vähemmän kumia pehmentämässä.

Kannattaa koeajaa motaria pitkin ennen ostopäätöstä.

Octavia huomattavasti hiljempi ja mukavampi, vielä kun vähän eristää takakonttia ja ehkä takapenkkiä alta. Helppo tehdä itse ja maksaa 50-100€.
 
Ei Toyotalla taida olla ”tavallista” touring-mallia, kaikki ne farkut on brändätty mielestäni Touring Sportiksi. Renkaiden koko riippuu sitten varmaan varustelutasosta.

Kuukausi takana itselläni nyt 2.0l Touring sportilla ajoa, 16” vanteet ja nastat. Melua on mutta ei mitenkään häiritsevästi kun ei vanhatkaan autot ole mitään hiljaisia olleet. Yhtä äänekäs kuin muutkin äänekkään autot, edellisessä tosin oli kitkat enkä tätä ole vielä kesärenkailla päässyt testaamaan.

Puhelimen softalla mittasin melua, 100km/h paljaalla asfaltilla ja nastoilla 69dB. 80km/h alueella missä uudehko asfaltti toissa kesältä 67,5dB.
 
Ihanko totta, oliko tuo corollan touring sport versio?
Meillä haaveissa joko skoda octavia e-tec tai tuo corolla hybrid (touring sports) . Jälkimmäinen kiinnostelee enemmän kun lukee juttuja huolloista, tekniikasta tai "varmatoimisuudesta"
Jos radio nyt päällä pauhaa niin kuuluko corollasta oikeasti kaikki liikenteen meluäänet sisälle? Kuitenkin aika paljon myyty auto niin ehkä porukkaa ei niin paljon haittaa/huomioi?
No ei nyt liikenteen meluäänet varsinaisesti vaan auton omat rengasäänet on aivan infernaaliset. Ja niinkuin yllä mainittiin niin se farkku on touring sport, se on korimallin, ei varustetason nimi. Erikseen on vielä GR Sport -varustetaso, mutta ne on Suomessa harvinaisia.

Jos on herkkä rengasmelulle niin katsoisin joitain muuta, mutta samaan hengenvetoon; Corolla on kyllä todella varmatoiminen, pääsee perille eikä mitään vikoja ainakaan omalla kohdalla ole sattunut, eikä tutuilla, joilla kyseinen auto on.

Octavia on sisältä tilavampi. Tällä on merkitystä, jos on pieniä lapsia turvaistuimissa takana ja edessä pitkäkinttuista kaveria.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 799
Viestejä
5 038 800
Jäsenet
80 764
Uusin jäsen
Cyna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom