Mikä auto minulle?

https://www.nettiauto.com/nissan/terrano/15374967 Kun laittaa kuntoon niin jää vielä bensarahaa.
Näissä 90-luvun "oikeissa maastureissa" tuppaa suurin ongelma olemaan alustan ja alustan osien ruoste. On tullut lähipiirissä nähtyä aika monta Mitsua, Toyotaa, ym. joista on parhaimmillaan pudonnut perä alta ruosteen takia. Suurin osa niin kalliita korjata että lähtevät paaliin (kuten yksi tuttavan 2000-luvun Land Cruiser).

Sanotaanko että jos olisi Kemppi, kamppeet, paikka missä hitsata ja nostaa auto ylös sekä tietty taidot tehdä hommat niin voisi miettiä. Ilman mielestäni kannattaa kiertää kaukaa.
 
Totta tuokin, mutta nyt ollaan hakemassa mettäautoa edullisesti. Jos tuo muutaman vuoden menee niin saakin tuupata paaliin.
 
Tuli päädyttyä ketjukolariin ja mitä suuremmalla todennäköisyydellä nykyinen model 3 menossa lunastukseen.:( Airbagit laukesi ja keula painunut sisään, joten en jaksa uskoa, että tuota kukaan enää lähtee korjaamaan? Pitäisi varmaan alkaa kattelemaan siis uutta autoa. Tesla ei enää houkuttele ilppiongelmien vuoksi ja kun tesla ei ole tullut näissä korjauskustannuksissakaan yhtään vastaan. Muuten autoon itsessään olen ollut erittäin tyytyväinen. Sen sijaan ford mustang mach e kiinnostaisi seuraavaksi autoksi. Mitä arvon raati on mieltä tuosta mustangista? Latausteho ehkä vähän heikohko, mutta hinnan puolesta noita saisi "kohtuuhintaan". Eli haussa 20-28t€ käytetty sähköauto, johon mahtuu kaksi aikuista + kaksi lasta ja mielellään suv-versio isolla akulla.

abc.jpg
 
Ford mustang mach e kiinnostaisi seuraavaksi autoksi. Mitä arvon raati on mieltä tuosta mustangista? Latausteho ehkä vähän heikohko, mutta hinnan puolesta noita saisi "kohtuuhintaan". Eli haussa 20-28t€ käytetty sähköauto, johon mahtuu kaksi aikuista + kaksi lasta ja mielellään suv-versio isolla akulla.
Mulla oli Ford Mustang E. Pienellä akulla ja takavedolla.
Meinaatko siis samanlaista, mutta sillä isolla akulla?

Itse ajoin silti mieluummin nelivetoisella Tesla Model S 90D 8/2016 autolla, joka on vieläkin. Mustangin eka katsastus oli myös mun aikana, kun katsastin hieman ennakoidusti, mutta ei ollut mitään korjattavaa.

Minusta Mustang on Fordin autoista mieluisin sähköauto. Muut ehkä hieman "rumia"? Ford voi silti olla ihan hyvä korvaaja Tesla Model 3:lle. Varsinkin se isoakkuinen ja vaikka nelivetokin voisi olla aika kova?
 

Täytyypi kysyä. Katsoin äsken että autorahoituskorot pyörivät jopa 9-10% kokonaiskuluineen! Aivan h*lvetin kovia korkoja. Tuossa teslassa meillä oli kiinteä korko hieman alle 2% kaikkineen kuluineen.

Mulla oli Ford Mustang E. Pienellä akulla ja takavedolla.
Meinaatko siis samanlaista, mutta sillä isolla akulla?

Itse ajoin silti mieluummin nelivetoisella Tesla Model S 90D 8/2016 autolla, joka on vieläkin. Mustangin eka katsastus oli myös mun aikana, kun katsastin hieman ennakoidusti, mutta ei ollut mitään korjattavaa.

Minusta Mustang on Fordin autoista mieluisin sähköauto. Muut ehkä hieman "rumia"? Ford voi silti olla ihan hyvä korvaaja Tesla Model 3:lle. Varsinkin se isoakkuinen ja vaikka nelivetokin voisi olla aika kova?

Ajattelin juurikin nelivetoista isolla akulla. Joskus tuollaista takavetoista mustangia pääsin alastaron radalla ajamaan ja auto oli aika levoton.. jopa enyaq oli parempi radalla huomattavasti. Se mikä tuossa mustangissa houkuttaa on muotoilu, neliveto, kohtuuhintainen ja aika vähän kuullut huonoja asioita tuosta. Latausteho sen sijaan pienoinen miinus vs tesla ja onkohan tuossa akun esilämmitystä kun laturille ajaa?
 
Nelivetoista isolla akulla. Joskus tuollaista takavetoista mustangia pääsin alastaron radalla ajamaan ja auto oli aika levoton.. jopa enyaq oli parempi radalla huomattavasti. Se mikä tuossa mustangissa houkuttaa on muotoilu, neliveto, kohtuuhintainen ja aika vähän kuullut huonoja asioita tuosta. Latausteho sen sijaan pienoinen miinus vs tesla ja onkohan tuossa akun esilämmitystä kun laturille ajaa?
En enää muista, mutta muistaakseni kun navigoi laturille, niin akun esilämmitys kytkeytyy automaattisesti päälle.

Eli tuo esilämmitys olisi päivityksellä lisätty autoon.

Nelivetoista Mustangia en ole ajanut. Se saattaa olla levoton myös. Mutta talvella olisi ainakin enemmän vetopitoa.

Kitkarenkailla olisi varmasti aika hyvä. Eikä nastarenkaatkaan olleet mitkään älyttömän huonot. Tesla Model S:ssä vaan on kitkarenkaat, joista toki tykkäsin enemmän.

Mustangin maksimi regen on "älyttömän" suuri. Sitä ei pysty käyttämään ainakaan talvella, kun perä tuntuu lähtevän kokoajan sivulle. Mutta asetukset saa muutettua kyllä sellaisiksi, että autolla pystyy ajamaan talvellakin turvallisesti.
 
En enää muista, mutta muistaakseni kun navigoi laturille, niin akun esilämmitys kytkeytyy automaattisesti päälle.

Eli tuo esilämmitys olisi päivityksellä lisätty autoon.

Nelivetoista Mustangia en ole ajanut. Se saattaa olla levoton myös. Mutta talvella olisi ainakin enemmän vetopitoa.

Kitkarenkailla olisi varmasti aika hyvä. Eikä nastarenkaatkaan olleet mitkään älyttömän huonot. Tesla Model S:ssä vaan on kitkarenkaat, joista toki tykkäsin enemmän.

Mustangin maksimi regen on "älyttömän" suuri. Sitä ei pysty käyttämään ainakaan talvella, kun perä tuntuu lähtevän kokoajan sivulle. Mutta asetukset saa muutettua kyllä sellaisiksi, että autolla pystyy ajamaan talvellakin turvallisesti.

Mitä olet itse noin mieltä teslan vs fordin käyttöliittymästä? Ja oliko ns. "tuskaa" tuolla fordilla latailu? Vai pääsikö tuolla kuitenkin yli 100kw lukemiin talilatauksissa?

Kitkat oli model 3:ssa itselläni ja varmaan seuraavassa autossa myös.
 
Polestar 2 leasing loppuu kohta (8 kk päästä). Auto ollut oikein hyvä omiin tarpeisiin, mutta ehkäpä napsun isompi saisi olla.

Mitähän ihmettä tässä nyt ostaisi... Plugareita ei uskalla. Sähköautoissa arvonalenema tähtitieteellinen. Diisseliä ei enää kehtaa. Mahdoton ratkaisu.

Pohtinut nyt:

- Bmw i4 M50
- Bmw i5 sedan sähkö
- Tesla Model Y Long Range AWD
- Uusi MB CLA

Tavoite olisi saada fiksulla kuukausierällä, en halua sitouttaa 50-60k autoon. Toistaiseksi vain Tesla tarjoaa tähän hyvää korkotarjousta.

Ehdotuksia?
 
Polestar 2 leasing loppuu kohta (8 kk päästä). Auto ollut oikein hyvä omiin tarpeisiin, mutta ehkäpä napsun isompi saisi olla.

Mitähän ihmettä tässä nyt ostaisi... Plugareita ei uskalla. Sähköautoissa arvonalenema tähtitieteellinen. Diisseliä ei enää kehtaa. Mahdoton ratkaisu.

Pohtinut nyt:

- Bmw i4 M50
- Bmw i5 sedan sähkö
- Tesla Model Y Long Range AWD
- Uusi MB CLA

Tavoite olisi saada fiksulla kuukausierällä, en halua sitouttaa 50-60k autoon. Toistaiseksi vain Tesla tarjoaa tähän hyvää korkotarjousta.

Ehdotuksia?

Mihin tilaa tarvitaan lisää? Takapenkille? Takaluukkuun?
Ainakaan sisätiloilta esim. I4 ei mikään valtavan iso ole, epäilen samaa MB CLA kohdilla. Muutoin varmasti molemmat kivoja ja hyviä pelejä.

Polestar mainostaa:

Polestar 4​


Yksityisleasing alkaen 599 €/kk.
 
Tuli päädyttyä ketjukolariin ja mitä suuremmalla todennäköisyydellä nykyinen model 3 menossa lunastukseen.:(

abc.jpg

Toivottavasti saat reilun korvauksen. Jotkut on sanoneet, että vakuutusyhtiöt arpovat näiden täyssähköjen korvaushintoja ja vaihtelua on tosi paljon.
 
Tuli päädyttyä ketjukolariin ja mitä suuremmalla todennäköisyydellä nykyinen model 3 menossa lunastukseen.:( Airbagit laukesi ja keula painunut sisään, joten en jaksa uskoa, että tuota kukaan enää lähtee korjaamaan? Pitäisi varmaan alkaa kattelemaan siis uutta autoa. Tesla ei enää houkuttele ilppiongelmien vuoksi ja kun tesla ei ole tullut näissä korjauskustannuksissakaan yhtään vastaan. Muuten autoon itsessään olen ollut erittäin tyytyväinen. Sen sijaan ford mustang mach e kiinnostaisi seuraavaksi autoksi. Mitä arvon raati on mieltä tuosta mustangista? Latausteho ehkä vähän heikohko, mutta hinnan puolesta noita saisi "kohtuuhintaan". Eli haussa 20-28t€ käytetty sähköauto, johon mahtuu kaksi aikuista + kaksi lasta ja mielellään suv-versio isolla akulla.

abc.jpg
Osta uusi sähkö CLA mese.
 
Mitä olet itse noin mieltä teslan vs fordin käyttöliittymästä? Ja oliko ns. "tuskaa" tuolla fordilla latailu? Vai pääsikö tuolla kuitenkin yli 100kw lukemiin talilatauksissa?

Kitkat oli model 3:ssa itselläni ja varmaan seuraavassa autossa myös.
Omasta mielestä käyttöliittymät oli molemmissa ok. Mutta Mustangin vakionopeudensäädin oli ehkä vähän hankalampi käyttä. Kun taas Model S on oma viiksi vakionopeudensäätimelle ja se menee 5km/h kerralla.

En muista kyllä yhtään, että mitä nopeutta Mustang E latasi.

Kyllä ne kitkat vaan on erittäin hyvät. Varmaan autossa kuin autossa kitkat on aavistuksen hiljaisemmat.
 
Toivottavasti saat reilun korvauksen. Jotkut on sanoneet, että vakuutusyhtiöt arpovat näiden täyssähköjen korvaushintoja ja vaihtelua on tosi paljon.

Tätä pelkään myös. Tehnyt tässä listausta oman auton varusteiden osalta, jotka nostaisivat tässä tapauksessa lunastusarvoa. Tuossa mm. oli neliveto, irrotettava vetokoukku (tehtaalta tullut, ei saa jälkiasenteisena rekisteriotteeseen vetomassoja tuohon malliin), hyväkuntoiset erilliset talvi ja kesävanteet renkaineen, joita ei suurimmasta osasta tesloja ihme kyllä löydy, accerlation boost, hiilikuitutakaspoileri, tummennetut takalasit, kuramatot edessä ja takana, penkin suojat, jälkiasenteiset kuraläpät jne. En tiedä, että saisiko noilla perustein korvausarvoa ylöspäin, mutta koitettava. Ainakin jos itse myisi auton niin väitän, että jotain lisäarvoa noi autoon toisi, varsinkin vetokoukku vetomassoineen otteessa.
 
Tammikuussa tulee 2 vuotta 2 hengen taloudessa päätökseen Mokka-e:n kanssa Beely-leasingilla. Tuo on maksanut 517 €/kk ilman veroja, käyttövoiman latausta ja vakuutusta. Auto itsessään on ollut ihan okei -- on melko eteläeurooppalainen malli, kun ei ole penkinlämmitintä ratinlämmittäjästä puhumattakaan, pieni kaupunkiautohan tuo on. Ajoa tulee noin 2000 km/kk tammi-huhtikuu ja syys-joulukuu -väleillä. Nuo väliajat, eli talvi- ja kesälomat ajoa tulee sitten huomattavasti vähemmän, vaihtelee suuresti. 20 tkm/v ei ole riittänyt, vaan on jouduttu ottamaan 25 tkm/v. Tuo sama kaava jatkuu kevääseen 2027, jonka jälkeen ajomäärät hyvin todennäköisesti laskevat, mutta tätä on mahdoton ennustaa vielä tässä vaiheessa.

Bannattujen listalla on kuulemma Teslat ja kiinalaiset. Alustavasti on katsottu paperilla Volvo C40, Skoda Enyaq, VW ID.4 ainakin, mitään ei ole vielä koeajettu. Ajan itse noin 90 % kaikista ajoista ja pitkänä arvostan isoja sisätiloja, auton korkeutta eli maavaraa, hyviä ominaisuuksia (sähköisiäkin) penkeiltä. Nämä tosin keskustelevat huonosti pienen kuukausihinnan kanssa yhteen. Kotona latauksesta huolehtii Defa Power 16A-virralla (kyllä, vain yksivaiheisena). Mokan takaluukku on niin uskomattoman ahdas, että iso pullokassi kirraa hattuhyllyyn luukun laittaessa kiinni, mutta ihmisiä autolla kuljetetaan niin harvoin, että realistisesti isoille tiloille on hyvin vähän käyttöä.

Liisari kuulemma jatkossakin, mutta olen itse miettinyt, että olisiko käytetyn (takuulla) osto omaksi kuitenkin harkittava vaihtoehto. Tuosta 2000 km/kk -ajoista kertyy km-korvauksia 0,15 €/km, joten se hiukan antaa isoja kuukausimaksuja "anteeksi".

Haaveissani laittaisin itse jonkun IX-katumaasturin tai vastaavan premium-pelin alle, mutta tuollaisessa ollaan niin kaukana järkihankinnasta, että how about no.
 
Haaveissani laittaisin itse jonkun IX-katumaasturin tai vastaavan premium-pelin alle, mutta tuollaisessa ollaan niin kaukana järkihankinnasta, että how about no.

3V/50TKM ajettuja iX:iä näkyy lähtevän alkaen ~40 000 eurosta. i1X:iä näkyy olevan allekin 40k€ pyynnillä ja vuoden uudempana tai vähän vähemmän ajettuna. Jos tässä uuteen Exploreriin tms. vertailee, niin tuskinpa premium juuri kalliimmaksi tulee, ehkä jopa halvemmaksi, jos ajattelee BMW:n vs Fordin vaihtoarvoa 3-5 vuoden kuluttua.
 
Täytyypi kysyä. Katsoin äsken että autorahoituskorot pyörivät jopa 9-10% kokonaiskuluineen! Aivan h*lvetin kovia korkoja. Tuossa teslassa meillä oli kiinteä korko hieman alle 2% kaikkineen kuluineen.



Ajattelin juurikin nelivetoista isolla akulla. Joskus tuollaista takavetoista mustangia pääsin alastaron radalla ajamaan ja auto oli aika levoton.. jopa enyaq oli parempi radalla huomattavasti. Se mikä tuossa mustangissa houkuttaa on muotoilu, neliveto, kohtuuhintainen ja aika vähän kuullut huonoja asioita tuosta. Latausteho sen sijaan pienoinen miinus vs tesla ja onkohan tuossa akun esilämmitystä kun laturille ajaa?
Moi! Mustang Mach-E:ssä on akun esilämmitys kun navigoit laturille auton omalla navilla tai android autolla.
 
Täytyypi kysyä. Katsoin äsken että autorahoituskorot pyörivät jopa 9-10% kokonaiskuluineen! Aivan h*lvetin kovia korkoja. Tuossa teslassa meillä oli kiinteä korko hieman alle 2% kaikkineen kuluineen.



Ajattelin juurikin nelivetoista isolla akulla. Joskus tuollaista takavetoista mustangia pääsin alastaron radalla ajamaan ja auto oli aika levoton.. jopa enyaq oli parempi radalla huomattavasti. Se mikä tuossa mustangissa houkuttaa on muotoilu, neliveto, kohtuuhintainen ja aika vähän kuullut huonoja asioita tuosta. Latausteho sen sijaan pienoinen miinus vs tesla ja onkohan tuossa akun esilämmitystä kun laturille ajaa?

Esimiehellä on tommonen Mach E. Alusta on kun kivireki ainakin omasta mielestä. Miten ihan hyvää kyytiä, kun on tasainen tie.
 
Etsinnässä perheauto. Kriteerit:
- ykkösprioriteetti: luotettavuus ja huoltovarmuus!
- bensiini (ajua tulee max 15t vuodessa)
- moottorin tilavuus väh. 1.6L (mielellään ei turboa eikä ”riskirakenteita” 😄)
- hinta max 14 000 €, optimi olisi 11 000€
- ulkonäöllä tai värillä ei niin väliä
- tilava takakontti (vähintään se 520 litraa)
- max ~10 vuotta vanha

Mitä ollaan jo mietitty? (Näistäkin saa antaa kommentteja)

Honda Civic vm. 2016 (1.8i, automaatti)
- Tämä olisi yksi parhaista (?), mutta ollaan netistä luettu, että ilmastoinnissa ilmenee tyyppivika, joka aiheuttaa kalliita huoltokustannuksia. Onkohan tämä totta myös Suomi-mallien kohdalla? Onko kellään tarkempaa tietoa?
- Plussaa varsinkin takakontti 624L, vaikka auto itsessään ei liian iso

Toyota Avensis/Auris
- Hinnat tietysti vähän kipurajalla, muuten passaisi hyvin

Hyundai i40
- Tästä vähän ristiriitaiset vibat. Toisaalta kuulee että luotettava perheauto, toisaalta taas osa sitä mieltä, että epäluotettavan auton maineessa.

Onko muita vastaavia suosituksia?
 
Etsinnässä perheauto. Kriteerit:
- ykkösprioriteetti: luotettavuus ja huoltovarmuus!
- bensiini (ajua tulee max 15t vuodessa)
- moottorin tilavuus väh. 1.6L (mielellään ei turboa eikä ”riskirakenteita” 😄)
- hinta max 14 000 €, optimi olisi 11 000€
- ulkonäöllä tai värillä ei niin väliä
- tilava takakontti (vähintään se 520 litraa)
- max ~10 vuotta vanha

Mitä ollaan jo mietitty? (Näistäkin saa antaa kommentteja)

Honda Civic vm. 2016 (1.8i, automaatti)
- Tämä olisi yksi parhaista (?), mutta ollaan netistä luettu, että ilmastoinnissa ilmenee tyyppivika, joka aiheuttaa kalliita huoltokustannuksia. Onkohan tämä totta myös Suomi-mallien kohdalla? Onko kellään tarkempaa tietoa?
- Plussaa varsinkin takakontti 624L, vaikka auto itsessään ei liian iso

Toyota Avensis/Auris
- Hinnat tietysti vähän kipurajalla, muuten passaisi hyvin

Hyundai i40
- Tästä vähän ristiriitaiset vibat. Toisaalta kuulee että luotettava perheauto, toisaalta taas osa sitä mieltä, että epäluotettavan auton maineessa.

Onko muita vastaavia suosituksia?
Kia Ceed tai Kia Optima (Hyundai i40:n sisarmalli) voisi olla potentiaalisia ehdokkaita myös. Optimaa on vaan vaikea löytää bensakoneella, melkein kaikki markkinassa olevat on joko dieseleitä tai Ruotsista tuotuja hybridejä.

Auris hybrid menisi pienellä aineella ja Toitsun hybridit on luotettavia.

Oletko koeajanut vielä mitään?
 
2018 --> 1,5 hihna ui öljyssä, sitä vanhemmissa 1,5 kuiva hihna. Noi Fordin automaatit sitten oma lukunsa jos kestää sen 160tkm ja poks.
 
Eiks tuos sukupolves tullu powershiftin (dsg) tilalle ihan normi 8v momentinmuunnin tomaatti?
 
Melko sitkeä mielikuva jos on ollut jo 15 vuotta Kiinalainen.
Liekköhän sellaisetkin merkit kuin Jaguar ja Land Rover myös monien mielikuvissa intialaisia automerkkejä. Niiden omistushan on ollut Intiassa kauemmin kuin Volvon Kiinassa.

En sitten osaa sanoa mikä viime kädessä ratkaisee maan, josta mikäkin automerkki on. Volvon ja JLR:n omistus on Kiina/Intia -akselilla, mutta pääkonttorit ja valmistus henkilöstöineen isolta osin Euroopassa. Esim. C40/EC40 taitaa olla Belgiassa valmistettu. Sitä mallia olen harkitsemassa, vaikka täysin kiinalaisen automerkin auton ostamisen kynnys onkin todella korkealla.

e. Ja jottei mene täysin off-topiciksi, niin onko täällä kokemuksia C40:stä, etenkin 2022-2023 vuosimalleista? Onko ehdottaa kilpailevia sähköautoja n. 30k hintaluokassa? Ilmeisesti laatuvaikutelmaltaan C40 on ihan hyvä malli, jossa ei kauheasti katastrofaalisia pankkitilille raskaaksi käyviä tyyppivikoja vaikuta olevan. Olen ihastunut sen muotoihin, mutta haluamani väri (vihreä) on nettiauton tarjonnan perusteella aika harvinainen. Ulkonäön lisäksi tärkeimmät kriteerit ovat matkustusmukavuus ja luotettavuus. Oma käyttö olisi lähinnä pääkaupunkiseudun sisäinen työmatkaliikenne muutaman kerran viikkoon ja satunnaisen harvinainen matka-ajo maakuntaan ehkä keskimäärin pari kertaa kvartaalissa. Joskus vielä harvemmin saattaisi tulla lähdettyä autolla Lappiin tai Keski-Eurooppaan, luultavasti keskimäärin kerran kahteen vuoteen.

Harkinnut vakavasti myös uutta Renault 5:sta ja Hyundai Ioniq 5:sta, jotka ovat C40 nähden eri luokkien autoja, mutta ensimmäinen ehkä turhan pieni ja toinen liian suuri omiin tarpeisiini.
 
Viimeksi muokattu:
Ei minulle, mutta vanhemmille eläkeläisautoksi.

Onko teillä kokemuksia kian 1.0t-gdi ja 1.2isg moottorien kestosta? Autona olisi Kia Stonic 2017/2018 ja n. 100tkm ajettuja yksilöitä ovat katselleet. Oletus olisi että 10v auto pysyisi ja arviolta 130-160tkm tulisi sinä aikana. PSA/foordin moottoreita ei viitsi edes meittiä, liian epävarmoja koneita jos autoa meinaa omistaa. Ja tuo Stonic vaikuttaa pätevältä n. 10-12k hinnaltaan.

Nykyinen focus -08 1.6duratecin moottorilla on kyllä luotettava ollut, mut se ikä & +360tkm alkaa riittää pohjalle vaikka onkin edullinen auto käyttää. Kohta pitäisi helmat yms uusia vaikka meni kesällä katsastuksesta läpi.
 
Ei minulle, mutta vanhemmille eläkeläisautoksi.

Onko teillä kokemuksia kian 1.0t-gdi ja 1.2isg moottorien kestosta? Autona olisi Kia Stonic 2017/2018 ja n. 100tkm ajettuja yksilöitä ovat katselleet. Oletus olisi että 10v auto pysyisi ja arviolta 130-160tkm tulisi sinä aikana. PSA/foordin moottoreita ei viitsi edes meittiä, liian epävarmoja koneita jos autoa meinaa omistaa. Ja tuo Stonic vaikuttaa pätevältä n. 10-12k hinnaltaan.

Nykyinen focus -08 1.6duratecin moottorilla on kyllä luotettava ollut, mut se ikä & +360tkm alkaa riittää pohjalle vaikka onkin edullinen auto käyttää. Kohta pitäisi helmat yms uusia vaikka meni kesällä katsastuksesta läpi.
Hybridi yaris, automaatti lisää mukavuutta...

EDIT
Hmm, jos haluaa uudempi korisen, niin budjetti kyllä karkaa, hämmentävän hyvin pitää Yaris hintansa :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
Hybridi yaris, automaatti lisää mukavuutta...

EDIT
Hmm, jos haluaa uudempi korisen, niin budjetti kyllä karkaa, hämmentävän hyvin pitää Yaris hintansa :btooth:
Voisihan sitä käydä katsomassa, epäilen et on turhan matala autona sekä ahdas sisätiloilta vrt stonicciin. Yaris cross olisi loistava autona (oli pari viikkoa itsellä ajossa, kun oma auto oli fiksauksessa) mut hinta pomppaa aivan liikaa.
Focuksenkin maavara on talvisin ja kevään tulvilla koetuksella, kun maaseudulla asuvat. No tulvapäivinä eivät sentään aja, kun usein ei ole ihan pakko mennä sinäpäivänä kauppaan, viimeksi kesti 3vrk että vesi laski alle 15cm korolle tiestä.
 
Ei minulle, mutta vanhemmille eläkeläisautoksi.

Onko teillä kokemuksia kian 1.0t-gdi ja 1.2isg moottorien kestosta? Autona olisi Kia Stonic 2017/2018 ja n. 100tkm ajettuja yksilöitä ovat katselleet. Oletus olisi että 10v auto pysyisi ja arviolta 130-160tkm tulisi sinä aikana. PSA/foordin moottoreita ei viitsi edes meittiä, liian epävarmoja koneita jos autoa meinaa omistaa. Ja tuo Stonic vaikuttaa pätevältä n. 10-12k hinnaltaan.

Nykyinen focus -08 1.6duratecin moottorilla on kyllä luotettava ollut, mut se ikä & +360tkm alkaa riittää pohjalle vaikka onkin edullinen auto käyttää. Kohta pitäisi helmat yms uusia vaikka meni kesällä katsastuksesta läpi.
Voisihan sitä käydä katsomassa, epäilen et on turhan matala autona sekä ahdas sisätiloilta vrt stonicciin. Yaris cross olisi loistava autona (oli pari viikkoa itsellä ajossa, kun oma auto oli fiksauksessa) mut hinta pomppaa aivan liikaa.
Focuksenkin maavara on talvisin ja kevään tulvilla koetuksella, kun maaseudulla asuvat. No tulvapäivinä eivät sentään aja, kun usein ei ole ihan pakko mennä sinäpäivänä kauppaan, viimeksi kesti 3vrk että vesi laski alle 15cm korolle tiestä.

Miksi Kia? Samaan rahaan jo saa Vaggineenkin ja niiden 1.0 TSI kestää. Esim. Seat Arona (tai vähän budjettia venyttämällä isompi Ateca)? Ja jos enemmän mukavuuspainotusta haluaa, niin Skodan Kamiq(/Karoq) on myös huomionarvoinen vaihtoehto.
 
Voisihan sitä käydä katsomassa, epäilen et on turhan matala autona sekä ahdas sisätiloilta vrt stonicciin. Yaris cross olisi loistava autona (oli pari viikkoa itsellä ajossa, kun oma auto oli fiksauksessa) mut hinta pomppaa aivan liikaa.
Focuksenkin maavara on talvisin ja kevään tulvilla koetuksella, kun maaseudulla asuvat. No tulvapäivinä eivät sentään aja, kun usein ei ole ihan pakko mennä sinäpäivänä kauppaan, viimeksi kesti 3vrk että vesi laski alle 15cm korolle tiestä.
Toyota C-HR:ssä kai olisi hieman enemmän maavaraa? Budjettia voi joutua tonnin pari Stonicista nostamaan.
 
Miksi Kia? Samaan rahaan jo saa Vaggineenkin ja niiden 1.0 TSI kestää. Esim. Seat Arona (tai vähän budjettia venyttämällä isompi Ateca)? Ja jos enemmän mukavuuspainotusta haluaa, niin Skodan Kamiq(/Karoq) on myös huomionarvoinen vaihtoehto.

Kia nyt lähtökohtaisesti on paljon laadukkaampi ja mukavampi kun jokin Seat tai muu VAG.

Tuo 1.0 TSI taitaa syödä turboja melkoisesti.
 
C-HR:ssä on 5.9 tuumaa eli 15 cm maavaraa. Ja on muutenkin epäkäytännöllinen automalli, esim. kontti on aivan naurettavan pieni ja takanäkyvyyttä on moitittu.
Minulla oli pari vuotta autona ykkösmaliin C-HR kahden aikuisen taloudessa. Tykättiin autosta kaikinpuolin ja kivasti mahtu pari kyytiläistä ja kaikkien mökkikamat kyytiin. Riippunee tässäkin omista tarpeista :)

Takaikkuna on varmaan joo keskimääräistä pienempi, mutta kaikilla varustetasoilla pitäisi kamera olla mukana. Takaovet ovat aika kapeat tosin jos sieltä pitää isompaa tavaraa tai mukulaa saada pujotettua.
 
Kia nyt lähtökohtaisesti on paljon laadukkaampi ja mukavampi kun jokin Seat tai muu VAG.

Aika kulia on Kian laatu, ei puhuta mistään premiummerkistä todellakaan. Carwow'n arvostelussa Stonicin plussista ja miinuksista yksi miinus on hienostumaton ("unrefined") ja toinen halpa matkustamo ("cheap cabin"). Mukavampi, no joo, sitä se voi kyllä olla, jos tykkää kevyestä ohjauksesta ja pehmeähköstä jousituksesta.

Aronankin arvostelussa mainittiin miinuksena, että jotkin sisustuksen osat tuntuvat halvalta, mutta toisaalla itse tekstissä taas auton olevan yksi hienostuneemmista ("one of the more refined") pienistä SUV:eista. Jousitus lie jämäkämpi kuin Kiassa, mutta se on makuasia, samoin kuin se, että ohjauksessa on hieman painoa ja ratin kautta on jotain tuntumaa autoon.

Tuo 1.0 TSI taitaa syödä turboja melkoisesti.

Aika vähän on turbon hukkaportin/käyttölaitteen tangon jämähtämisestä kuulunut, ja sen "fataalimpaan" vikaan ko. motissa en muista törmänneeni. Suomenkielisessä internetissä en muista törmänneeni kuin tähän Poloisen tapaukseen, joka sekin ratkesi aika paljon uutta turboa halvemmalla. Ei toki ilmeisestikään ihan tavatonta, kv-foorumeilta noita olen etsiessäni löytänyt useampia, mutta kaukana tunnutaan olevan esim. DSG-ongelmien yleisyydestä.
 
Miksi Kia? Samaan rahaan jo saa Vaggineenkin ja niiden 1.0 TSI kestää. Esim. Seat Arona (tai vähän budjettia venyttämällä isompi Ateca)? Ja jos enemmän mukavuuspainotusta haluaa, niin Skodan Kamiq(/Karoq) on myös huomionarvoinen vaihtoehto.
Vagit on meh-listalla passat 2009 mallin heikon talviominaisuuksien takia (silloinen yksilö ei vaan pakkasella toiminut vaikka takuuseen osia moottorista vaihdettiin 4kk aikana usein mm suuttimet ja kasa antureita) sekä kun eivät huollata autojaan kestävyyden vaan halpuuden takia. Ja muutenkin litraiset moottorit jäävät kyl pois listoilta, et jos Stonic niin 1.2isg koneella olisi valinta toistaiseksi.

Ajomukavuuksista voi aina väitellä, focus on ihan hyvä auto ajaa pitkääkin matkaa mut kyl 2018 A5 kaasulla on mukavempi ja 2022 camry vielä mukavempi, mitä noilla kaikilla norjassa on käynyt seikkailemassa. Silti käyttöautona vanha focus miellyttää enemmän mm huoltojen halpuuden/helppouden takia. Toki tämä on vain oma näkemys.
Toyota C-HR:ssä kai olisi hieman enemmän maavaraa? Budjettia voi joutua tonnin pari Stonicista nostamaan.
Ei oikein viitsi budjettia venyttää ja maavara ei juuri eroa stonicista mitä vilkaisin. Focuksessakin se on reilu 14cm, jos etupuskuria ei lasketa mut sitä pienempää lukemaa en näe järkevänä autona.

Mut viikonloppuna voisi käydä katselemassa kyl lisempää autoja heidän kanssaan. Toki pitää käyttää istuttamassa ch-r ja yaris penkkejä vaikka epäilen et yaris on jo istuminenkin turhan matala.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 190
Viestejä
4 980 003
Jäsenet
80 030
Uusin jäsen
Teeku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom