Tammikuussa tulee 2 vuotta 2 hengen taloudessa päätökseen Mokka-e:n kanssa Beely-leasingilla. Tuo on maksanut 517 €/kk ilman veroja, käyttövoiman latausta ja vakuutusta. Auto itsessään on ollut ihan okei -- on melko eteläeurooppalainen malli, kun ei ole penkinlämmitintä ratinlämmittäjästä puhumattakaan, pieni kaupunkiautohan tuo on. Ajoa tulee noin 2000 km/kk tammi-huhtikuu ja syys-joulukuu -väleillä. Nuo väliajat, eli talvi- ja kesälomat ajoa tulee sitten huomattavasti vähemmän, vaihtelee suuresti. 20 tkm/v ei ole riittänyt, vaan on jouduttu ottamaan 25 tkm/v. Tuo sama kaava jatkuu kevääseen 2027, jonka jälkeen ajomäärät hyvin todennäköisesti laskevat, mutta tätä on mahdoton ennustaa vielä tässä vaiheessa.
Bannattujen listalla on kuulemma Teslat ja kiinalaiset. Alustavasti on katsottu paperilla Volvo C40, Skoda Enyaq, VW ID.4 ainakin, mitään ei ole vielä koeajettu. Ajan itse noin 90 % kaikista ajoista ja pitkänä arvostan isoja sisätiloja, auton korkeutta eli maavaraa, hyviä ominaisuuksia (sähköisiäkin) penkeiltä. Nämä tosin keskustelevat huonosti pienen kuukausihinnan kanssa yhteen. Kotona latauksesta huolehtii Defa Power 16A-virralla (kyllä, vain yksivaiheisena). Mokan takaluukku on niin uskomattoman ahdas, että iso pullokassi kirraa hattuhyllyyn luukun laittaessa kiinni, mutta ihmisiä autolla kuljetetaan niin harvoin, että realistisesti isoille tiloille on hyvin vähän käyttöä.
Liisari kuulemma jatkossakin, mutta olen itse miettinyt, että olisiko käytetyn (takuulla) osto omaksi kuitenkin harkittava vaihtoehto. Tuosta 2000 km/kk -ajoista kertyy km-korvauksia 0,15 €/km, joten se hiukan antaa isoja kuukausimaksuja "anteeksi".
Haaveissani laittaisin itse jonkun IX-katumaasturin tai vastaavan premium-pelin alle, mutta tuollaisessa ollaan niin kaukana järkihankinnasta, että how about no.