Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tonnin kahden pommi japsi vapari bensatekniikalla, kun/jos porsii paaliin, helmapellit suurin murhe noissa 2000-2010 kuitenkin perustekniikka yksinkertaista vielä eikä kalliita vikoja, bensa maistuu, mutta ylläpito muuten halpaa, eikä korjaamolla käyttökään vie toista munuaista. Hybridi Yaris ei kovin "halpaa" enää ole koska hankinta hinta.Mietin tässä uusien töiden ja autoilun pakollisuuden nimissä halvinta mahdollista autoilua. Ajoa tulisi todennäköisesti alle 10 tkm/vuosi. Näillä ehdottomuuksilla olen asiaa hahmotellut:
- ilmastointi
- yksi isofix-kiinnike
- edes jonkinlainen mielikuva kestävästä käyttöautosta.
"Yariksen hankit" lienee ehdotusten kärkipäässä matalien käyttökustannusten ja jälleenmyyntiarvon vuoksi? Jos Yarista hankkisi niin onkohan kuinka oleellista että auto olisi "kevytbybridi", ainakin vuosittainen autovero olisi pienempi kuin vastaavassa bensavehkeessä? Vai syökö arvonalenema tämän veroedun nopeasti?
Olen näitä periaatteita ajatellut "säästötoimenpiteinä" toistaiseksi:
- vain pakollinen liikennevakuutus
- kun mahdollista, auto seisontaan
- ei autopaikkaa, kadunvarsipysäköinti
- hankkiessa renkaiden kunto oltava vähintään kohtalainen.
Tarjoaako joukkoliikenne minkälaisen ajonatinnon?Se on kyllä todella henkilökohtaisista mieltymyksistä riippuvainen asia, mikä tuntuu kalliilta ja mikä halvalta. Varsinainen ajonautinto tuollainen mahdollisimman halvalla autolla ajelu ei ole, ja hintalappu nousee nopeasti polttoainakulutuksen mukana. Valitsisin toimivan joukkoliikenteen jos mahdollista.
Juuri näin. Eipä tullut kertaakaan käytyä harjallisessa pesussa sen auton kanssa. Suihkepullossa aina vettä mukana jos lintu oli käyttänyt autoa vessana jne...Ja pesukatu voi naarmuttaa autoa jos harjalliseen pesuun erehtyy.![]()
Kun perässä kysymysmerkki niin ilmeisesti kysyt tosissasi. Helppo vastata että paljon parempi se liikkumisnautinto on julkisilla ja esim. yhdistämällä tähän hyötyliikuntaa. Varsinkin kun vertaa ajamisen tuskaa pikku kotterolla josta saa maksaa minimissään tuon 140e kuussa. Maksaahan se toki kun polkupyörää enemmän käyttää mutta ihan pikkurahoja auton kuluihin verrattuna.Tarjoaako joukkoliikenne minkälaisen ajonatinnon?
Se on kyllä todella henkilökohtaisista mieltymyksistä riippuvainen asia, mikä tuntuu kalliilta ja mikä halvalta. Varsinainen ajonautinto tuollainen mahdollisimman halvalla autolla ajelu ei ole, ja hintalappu nousee nopeasti polttoainakulutuksen mukana. Valitsisin toimivan joukkoliikenteen jos mahdollista.
Handling
Out on the open road, the Ford Fiesta is great fun to drive. Its handling is agile, the steering is precise, it corners crisply and there’s very little body roll.
- Agile, adjustable handling with little body roll
- Feels like a much larger car on motorway jaunts
- Sporty Fiesta ST is even more engaging
Back in town, the little Ford is easy to park and has a tight turning circle, making three-point turns easy. Then there’s Stall Prevention, a nifty little innovation designed to help drivers in low-speed manoeuvres by increasing engine revs – it means you should never find yourself caught out at the traffic lights again.
Get it onto the motorway and you can see why the Fiesta is seen by many as a “small big car”. It’s very stable, cruises easily and doesn’t feel out of place. The ride is good too, although the ST-Line has a firmer set-up and is aimed at buyers looking for a sportier car.
Joukkoliikenteen etu on se, että voi rauhassa juoda lonkeron tai pari kun odottelee seuraavaa siirtoa. Autoilussa sitä ei katsota hyvällä. Matkustajana penkit ovat aika epämukavat busseissa, ei reisitukea, saati hyvää selkänojan säätöä, mut ehkä bussin kuskilla on jonkinlainen mukava asento että voi rennosti nauttia sen ajamisesta.Tarjoaako joukkoliikenne minkälaisen ajonatinnon?
Toimiva joukkoliikenne on unelma joka ei ole toteutunut kuin alueella jossa jo muutenkin pärjäisi ilman sitä, eli keskustassa. Kriteerinä siis aika jolla pääsee perille verrattuna yksityisautoiluun.
Corolla farkussa isompi takapaksi ku ProCeedissä. Muutenkin laadukkaampi.Onko kokemuksia yaris crossista 1.5 hybridillä, vai onko ajo-ominaisuudet kaukana camrystä? Ei ole vielä sitä tullut koeponnistettua. Camry ois muuten selvä valinta mut olematon paksin luukku (tilaa olisi, mut porrasperä sekä niihin kun ei saa kuulemma vetokoukkua? Mielessä käynyt myös polestar 2, mut menee varmaan 4-5v että taloyhtiön pihalla onnistuisi lataus eli eiköhän täyssähkö ole sitten poissuljettu. Proceediäkin vähän miettinyt ilman hybridi-ominaisuuksia, koska farmari ja moottorikin pitäisi olla ihan kestävä.
2009 focus jää talouteen seisontaan ns extra-autona, ei ole mitään järkeä antaa sitä pois vaihdossa kun arvo on olematon. Talveksi menee vielä keula, helmat ja perä maalaukseen, niin on taas ulkonäkökin kunnossa. Hyvä ja halpa auto ylläpitää (vakuutuksiin yms korjauksiin menee n. 140e/kk + polttoaineet), mut 5v ja 200tkm ajon jälkeen voisi jo ykköskulkineen vaihtaa. Tai sitte vaan jatkaa vielä sen 4-5v ajoa tuolla, öljyjä ja jarruja vaihdellessa menisi.
Joukkoliikenteen etu on se, että voi rauhassa juoda lonkeron tai pari kun odottelee seuraavaa siirtoa. Autoilussa sitä ei katsota hyvällä. Matkustajana penkit ovat aika epämukavat busseissa, ei reisitukea, saati hyvää selkänojan säätöä, mut ehkä bussin kuskilla on jonkinlainen mukava asento että voi rennosti nauttia sen ajamisesta.
Ei kyllä ikimaailmassa. Muutama satanen kuussa siitä että pääset vapaasti liikkumaan vs se että oma elinalue on vain muutamia kilometrejä asuinpaikasta.Kun perässä kysymysmerkki niin ilmeisesti kysyt tosissasi. Helppo vastata että paljon parempi se liikkumisnautinto on julkisilla ja esim. yhdistämällä tähän hyötyliikuntaa. Varsinkin kun vertaa ajamisen tuskaa pikku kotterolla josta saa maksaa minimissään tuon 140e kuussa. Maksaahan se toki kun polkupyörää enemmän käyttää mutta ihan pikkurahoja auton kuluihin verrattuna.
Onhan tätä fistausta tullut joskus oikein harrastettuakinTodellakin mieltymyksistä kiinni sanoa, ettei Fiesta olisi ajonautinto.
![]()
Used Ford Fiesta Hatchback (2008 - 2017) engines
Read our experts' views about the Ford Fiesta Hatchback (2008 - 2017) driving and performance, how it performs compared to its rivals and more.www.parkers.co.uk
Noilla spekseillä lähtisin katsomaan isompia farmareita tyyliin Superb:Nykyinen farkku Golffi pääsee kohta ikänsä puolesta ripille ja haluttaisi päivittää hieman tuoreempaan ja tilavampaan siirtimeen. Ajoa tulee alle 15t vuoteen ja pääsääntöisesti lyhyttä kaupunkiajoa. Satunnaisia 100km suuntaansa siirtymiä ehkä kuukausittain ja korkeintaan kerran vuoteen jotain puolen suomen ajoa jos niinkään usein.
Välillä auton tulisi kuljettaa takana kolme teiniä etupenkkiläisten lisäksi ja toki matkatavarat silloin, kun koko porukalla lomareissulle eksytään. Jos edelleen bensalla voimaa jatkossakin tuotetaan, niin Webasto olisi mukava löytyä mutta tarvittaessa ilmankin pärjää lohkolla ja pidemmällä piuhalla. Hinta on tietenkin eniten rajoittava tekijä näissä etsinnöissä ja mietin että nykyisestä voisi sen 5t€ vielä saada jostain ja siihen päälle maks 20t€ mieluummin 15€t eli korkeintaan 25t€ budjetilla haluaisin tästä selvitä.
2017-2022 Opel Insignia sopii vaatimuksiin.Nykyinen farkku Golffi pääsee kohta ikänsä puolesta ripille ja haluttaisi päivittää hieman tuoreempaan ja tilavampaan siirtimeen. Ajoa tulee alle 15t vuoteen ja pääsääntöisesti lyhyttä kaupunkiajoa. Satunnaisia 100km suuntaansa siirtymiä ehkä kuukausittain ja korkeintaan kerran vuoteen jotain puolen suomen ajoa jos niinkään usein.
Välillä auton tulisi kuljettaa takana kolme teiniä etupenkkiläisten lisäksi ja toki matkatavarat silloin, kun koko porukalla lomareissulle eksytään. Jos edelleen bensalla voimaa jatkossakin tuotetaan, niin Webasto olisi mukava löytyä mutta tarvittaessa ilmankin pärjää lohkolla ja pidemmällä piuhalla. Hinta on tietenkin eniten rajoittava tekijä näissä etsinnöissä ja mietin että nykyisestä voisi sen 5t€ vielä saada jostain ja siihen päälle maks 20t€ mieluummin 15€t eli korkeintaan 25t€ budjetilla haluaisin tästä selvitä.
Eikö tohon nyt olis järkevä laittaa muutama tonni lisää ja ottaa uudempi koppainen? Itse maksoin 2018 ikäisestä 120tkm ajetusta 15 000, niin varmaan jonkun vähän enemmän ajetun uuskoppaisen saisi kympin pintaan?Opel Vivaro / Renault Trafic / Nissan Primastar on sellanen perushyvä paku alle kymppitonnin hintaluokassa. Näissä tosin sitä robottivaihteistoa tulee välttää, joten manuaalina pitäisi moinen hommata. 2.5 moottori on mukavampi ajaa kuin pienemmät, mutta siinä jakopää on hihnalla eikä ketjulla, joten huoltokustannuksia on vähän enemmän.
Linkissä esimerkki korimalliin jota meinaan, ei ole ehdotus ostettavaksi yksilöksi: https://www.nettiauto.com/renault/trafic/15156689
E
Eikö tohon nyt olis järkevä laittaa muutama tonni lisää ja ottaa uudempi koppainen? Itse maksoin 2018 ikäisestä 120tkm ajetusta 15 000, niin varmaan jonkun vähän enemmän ajetun uuskoppaisen saisi kympin pintaan?
Varmaan makuasia, mutta mielestäni tämä uudempi koppa on jo selvästi modernimman tuntuinen kaikin puolin eikä näytä sisältäkään ihan niin jeesuksen vanhalta. Lisäksi tuossa vanhemmassa häiritsee tuo kyhmy etuoven päällä joka saa koko vekottimen näyttämään vähän hassulta.
Mites tämmönen?Pitäisi löytää edullinen ylläpidettävä pikkauto kakkosautoksi / vaimon käyttöön mutta sen verran hauska tai erikoinen että saisi itsekin siitä iloa. Näistä nyt pohdinta ja pitää käydä koeajamassa. Saa ehdottaa jos tulee mieleen vastaavia.
Tuo kone on sellainen hazardi etten siihen lähde. Sama homma mini cooper s kanssa.
Tuo kone on sellainen hazardi etten siihen lähde. Sama homma mini cooper s kanssa.
Mulla ne on, aika vähissä on tuoreet pakut ilman ad-blueta. Jos hajoavat niin softataan pois ja saa samalla vähän voimaakin lisää.Sitten pitää katsoa ettei osta liian uutta. Olikos 17-18--> vuosimalleissa tullut adbluet, niin siinä sitten touhutonneja taas luvassa.
Tuo kone on sellainen hazardi etten siihen lähde. Sama homma mini cooper s kanssa.
Kaikissa turbollisissa pikkumoteissa on tänä päivänä heikkoja lenkkejä koneessa. Ennen oli isot vaparit 2.0 -> ja ne kestivät paremmin ajoa
On ja selvittelyn tuloksena jää pois.Eiks tossa sun linkkaamassa fabiassa oo myös melko riskikone? Venyvä ketju ja öljynsyöntiä? Vaggilaiset pikkubensat suunnilleen aikavälillä -08~14 ymmärtääkseni kärsii näistä ongelmista
Hei, ajatuksia kaipaillaan!
Tarkoituksena olisi katsella eläkkeellä olevalle äidilleni seuraavaa autoa, joka voisi olla sellainen, että ns. loppuun asti, eli tämän jälkeen uutta autoa ei enää tulisi hänen käyttöönsä. Toki aina voi tapahtua jokin yllättävä suurempi hajoaminen. Arvon aleneminen ei siis sinänsä kiinnosta lainkaan, vaan tarkoituksena on saada mahdollisimman paljon vastinetta rahalle.
Nykyinen auto on Skoda Roomster (2012), jossa äiti on tykännyt hyvistä tiloista tavaroiden kuljetukseen, vakionopeudensäätimestä, automaattivaihteistosta ja pienestä kulutuksesta. Skodassa on kuitenkin ilmennyt todella paljon sähkövikoja, jotka rasittavat arkea. Tällä viikolla äiti soitti, ettei auto enää sammunut avaimesta ollenkaan. Skoda on nyt kuitenkin parsittu käyttökuntoon, että on aikaa katsella vaihtoehtoja rauhassa tai etsiä sopivaa yksilöä.
Kilometrejä tulee vuodessa noin 10 000, mutta hyvällä autolla voi toki innostua ajelemaan enemmänkin. Sähköauto on suljettu pois, koska taloyhtiöön ei ole lähitulevaisuudessa tulossa latausmahdollisuutta. Budjetti on maksimissaan 15 000 € omaa rahaa ja pienen summan (max 5000 €) voisi ottaa rahoituksella, jos tällaisen järjestelyn saa onnistumaan (eli ihan maksimi 20 000 €). Tietenkin mitä halvempi sen parempi. Eläkkeestä on tarvittaessa mahdollisuus maksaa pientä rahoitusosuutta (n. 100 €), mutta mihinkään useiden satojen eurojen rahoitusmaksuhin ei ole mahdollisuutta.
Uudessa autossa ei välttämättä tarvitse olla yhtä paljon tilaa kuin Roomsterissa, koska kuljetustarpeet vähenivät mökin myymisen takia. Hakusessa on siis mahdollisimman luotettava ja varmatoiminen laite. Auto ei mielellään saisi olla kovin matala, jotta sieltä pääsee tulevaisuudessakin ylös, kun ikää tulee lisää (nyt noin 65v).
Tarkennan mielelläni, jos jotain oleellista jäi sanomatta. Kiitos!
Pitäisi löytää edullinen ylläpidettävä pikkauto kakkosautoksi / vaimon käyttöön mutta sen verran hauska tai erikoinen että saisi itsekin siitä iloa. Näistä nyt pohdinta ja pitää käydä koeajamassa. Saa ehdottaa jos tulee mieleen vastaavia.
The Lexus CT has an impressive track record in terms of reliability. The CT 200h is a reliability champion, topping the charts in the luxury compact car segment. With an impressive rating of 4.5 out of 5.0 from RepairPal, this hybrid hatchback boasts excellent ownership costs, averaging just $386 in annual repairs. Major issues are rare, with the CT 200h’s repair severity being notably low compared to its competitors.Hei, ajatuksia kaipaillaan!
Tarkoituksena olisi katsella eläkkeellä olevalle äidilleni seuraavaa autoa, joka voisi olla sellainen, että ns. loppuun asti, eli tämän jälkeen uutta autoa ei enää tulisi hänen käyttöönsä. Toki aina voi tapahtua jokin yllättävä suurempi hajoaminen. Arvon aleneminen ei siis sinänsä kiinnosta lainkaan, vaan tarkoituksena on saada mahdollisimman paljon vastinetta rahalle.
Lexus CT
Alkuperäisellä kysyjällähän oli ehdokkaana mm. Renault Twingo, ja uskaltaisin väittää tuon Yariksen täyttävän alkuperäisen viestin vaatimukset paremmin.VIrosta tuotu kehnosti tuunattu isokulutuksinen(suhteessa) vanhemman mallin Yaris ei kyllä ole varmaan se mitä kysyjä tarkoitti.
Yariksessa ei ole mitään vikaa mutta nuo vahnemmat yarikset on huteria ajettavia, ylikokoiset aluvanteet matalan profiilin renkailla heikentää mukavuutta ja nostaa kulutusta.
Bonuksena Viron tuonti, eli huonolla säkällä harsittu kasaan rusinasta.
Automaatti ehdottomasti, muuten sitten jotain hintahaarukan yläpäästä. Painottaisin uudempaa ja mahdollisimman pienillä kilsoilla, en niinkään matkustusmukavuutta tms. hintaa lisääviä asioita. 10 tkm on kuitenkin vähän, joten se premium-ajettavuus ja -vaikutelma ei ehkä ole niin tärkeää. 20 ke saa jo aika uutta pikkukippoa.Hei, ajatuksia kaipaillaan!
Tarkoituksena olisi katsella eläkkeellä olevalle äidilleni seuraavaa autoa, joka voisi olla sellainen, että ns. loppuun asti, eli tämän jälkeen uutta autoa ei enää tulisi hänen käyttöönsä. Toki aina voi tapahtua jokin yllättävä suurempi hajoaminen. Arvon aleneminen ei siis sinänsä kiinnosta lainkaan, vaan tarkoituksena on saada mahdollisimman paljon vastinetta rahalle.
Nykyinen auto on Skoda Roomster (2012), jossa äiti on tykännyt hyvistä tiloista tavaroiden kuljetukseen, vakionopeudensäätimestä, automaattivaihteistosta ja pienestä kulutuksesta. Skodassa on kuitenkin ilmennyt todella paljon sähkövikoja, jotka rasittavat arkea. Tällä viikolla äiti soitti, ettei auto enää sammunut avaimesta ollenkaan. Skoda on nyt kuitenkin parsittu käyttökuntoon, että on aikaa katsella vaihtoehtoja rauhassa tai etsiä sopivaa yksilöä.
Kilometrejä tulee vuodessa noin 10 000, mutta hyvällä autolla voi toki innostua ajelemaan enemmänkin. Sähköauto on suljettu pois, koska taloyhtiöön ei ole lähitulevaisuudessa tulossa latausmahdollisuutta. Budjetti on maksimissaan 15 000 € omaa rahaa ja pienen summan (max 5000 €) voisi ottaa rahoituksella, jos tällaisen järjestelyn saa onnistumaan (eli ihan maksimi 20 000 €). Tietenkin mitä halvempi sen parempi. Eläkkeestä on tarvittaessa mahdollisuus maksaa pientä rahoitusosuutta (n. 100 €), mutta mihinkään useiden satojen eurojen rahoitusmaksuhin ei ole mahdollisuutta.
Uudessa autossa ei välttämättä tarvitse olla yhtä paljon tilaa kuin Roomsterissa, koska kuljetustarpeet vähenivät mökin myymisen takia. Hakusessa on siis mahdollisimman luotettava ja varmatoiminen laite. Auto ei mielellään saisi olla kovin matala, jotta sieltä pääsee tulevaisuudessakin ylös, kun ikää tulee lisää (nyt noin 65v).
Tarkennan mielelläni, jos jotain oleellista jäi sanomatta. Kiitos!
Mulla ne on, aika vähissä on tuoreet pakut ilman ad-blueta. Jos hajoavat niin softataan pois ja saa samalla vähän voimaakin lisää.