- Liittynyt
- 12.01.2017
- Viestejä
- 2 513
Mielestäni videolta (eikä välttämättä luonnossakaan stereonäon tarkkuus riitä noin nopeassa tilanteessa) ei voi varmasti sanoa kummalta puolelta jakajaa fillaristi ajoi.Zoomatusta videosta näkee ja silmällä myös näki että tuli liikenteenjakajan väärältä puolelta, en yhtään ihmettele että pyöräilijöille sattuu tilanteita päivittäin kun näin niitä luodaan.
Näetkö usein kuinka autolla oiotaan liikenteenjakan väärältä puolelta?
Googlen satelliittikuvan renkaanjälkien perusteella suurin osa fillaristin suunnasta tulleista autoilijoista on ajanut sisäkurvin pyörillään noin 4 m etäisyydellä kaiteesta, jonka aivan vierestä sanoit pyöräilijän tulleen.
Fillaristin silmät ovat korkeammalla kuin SUV-autoilijan, eikä A-pilaria ole, joten näkyvyys on erittäin hyvä. Fillarin kapeuden ansiosta fillarilla ei tekisi tiukkaakaan ajaa vaikka kahden metrin päästä kaiteesta, vaikka olisi ajanut liikenteenjakajan oikealta puolelta.
Se on selvää, että kuvassa alla fillaristi on reilusti lähempänä kaidetta kuin Mustikkamaan kylttiä risteyksen toisella puolella.
Kaiteesta on noin 29 m matkaa Mustikkamaan kyltille. Kun autoilijat ajavat 4 m päästä kaiteesta ja fillaristi helposti 2 m päästä, niin kyllähän sen pitäisikin näyttää siltä, että auto/fillari pölähtää esiin huomattavasti lähempänä kaidetta kuin 29 m päässä olevaa kylttiä.
Tiivistetysti on kyse siitä, voiko videolta nähdä onko pyöräilijä 0,5 m vai 2 m taaempana kuin kaide, joka on 45-50 m etäisyydellä kamerasta. Toki oikealta puolelta jakajaa ajanut fillaristi voisi ajaa lähempääkin kuin 2 m. Silloin fillarin kulma hieman muuttuisi, mutta siitäkin on paha sanoa mitään varmaa videon perusteella.
Oletetaan hetki, että fillari todella ajoi jakajan väärää puolta ja 0,5 m kaiteesta. Pelkäsit, että fillaristi olisi voinut joutua konepellillesi, jos olisit ajanut kolmion taakse pitkälle, jotta näkisit oikealta tulevat kunnolla. Voit olla melkoisen varma, että risteyksestä juuri sinun suuntaasi kääntyvä fillaristi on nähnyt sinut jo ennen kuin sinä näet hänet. Tai tarkemmin hän on nähnyt autosi keulan ja konepellin, kun jarrutat kolmion taakse. Jos hän kesken liikennesääntöjen rikkomisen huomaa keulan ilmestyvän, hän itseään suojellakseen varmasti pyrkii muuttamaan ajolinjaansa, eikä käännä niin jyrkästi sinun suuntaasi. Tuossa korjausvaiheessa sinäkin jo näet hänet, ja autosi on juuri pysähtymässä/pysähtynyt. Tuskin tulisi kolaria.
Jos edellä kuvatussa tilanteessa ajaisit autolla näköesteestä huolimatta kolmion ohi ja suoraan risteyksen läpi sen kummemmin hidastamatta, tilanne olisi toinen. Silloin olisi kaksi liikennesääntöjen rikkojaa samassa paikassa samaan aikaan, ja silloin herkästi kolisee.
Edit. @pulatunnus @IoOras Unohdin kirjoittaa, että en suosittele kenellekään videon mukaista oikomista. Se on turhaa riskinottoa, vaikka riski onkin pienempi kuin videon perusteella näyttäisi. Itsekin kuitenkin joskus oion, mutta en sokeissa paikoissa, koska en halua joutua muuttamaan ajolinjaani kesken mutkan, tai olla muiden sääntöjen noudattamisen varassa, kuten videon jamppa.
Pointtini oli lisäksi, että noin 50 m päästä kuvatulta 2D-videolta on liki mahdotonta sanoa varmaksi, kummalta puolelta jakajaa oli ajanut. Oikeastihan molemmat puolet olisivat väärin ajettu, sillä vieressä meni kelvi. Fillarin olisi pitänyt vasta risteyksen jälkeen vaihtaa suojatien kohdalla tien toiselle puolelle, ja ajaa sillankin yli kelviä pitkin, eikä ajoradalla. Väärin siis ajoi joka tapauksessa polkupyöräilijäksi, mutta olisi astetta yllättävämpää muille tienkäyttäjille ajaa sellaisessa paikassa (jakajan vasen puoli), jossa ei saa kyseiseen suuntaan ajaa millään ajoneuvolla.
Viimeksi muokattu: