Et siis halua hahmottaa, että kyse on täisin erilaisista liikennevälineistä, jotka kykenevät täysin erilaisiin asioihin.
Ihan samalla tavalla polkupyörät liikkuu pyörillä kuin autot ja moottoripyörätkin, ja ihan saman fysiikan mukaan. Ilmanvastuksen ja tehon suhteet on vaan vähän erilainen, mikä rajoittaa maksiminopeutta.
Polkupyörän ja auton liikkumistavan ero kaupunkiolosuhteissa on
paljon pienempi kuin polkupyörien ja jalankulkijoiden ero.
Ja suurimmassa osassa maailman maista polkupyörillä ajetaan siellä autojen seassa, ilman ongelmia. Kevyen liikenteen väylät on
suomen ja ruotsin kummajainen joita ei juuri ole oikeastaan missään muualla maailmassa kovin paljoa ole.
Se on syy, miksi syyllistyt selkeään avopieruiluun tässä asiassa.
minä en syyllisty yhtään mihinkään. Sinä taas olet täysin sokea järkiperusteille kun olet jumittunut ruotsalaiseen 1960-luvun liikennesuunnitteluun ja vihaat polkupyöräilyä, ja olet täysin sokea sille, miten systeemi konkreettisesti
toimii muualla kuin suomessa ja ruotsissa.
Perustelu näkyväisyydesstä on hyvä, mutta kannattaa nyt rauhoittua ja ajatella sitä kokonaisuutta. Kylmä totuus kun valitettavasti on, että aivan eriluokkiin kuuluvia kulkuneuvoja ei kannata samalle tielle pistää.
Perustelut väitteellesi puhtaasti olemattomat.
Se, että ajoneuvon massa on erilainen ei ole mikään peruste sille, että sille tarvittaisiin oma tiensä.
Samalla logiikallasi myöskään moottoripyöriä tai busseja ei pitäisi päästää henkilöautojen kanssa samalle tielle, kun nekin on erilaisia kuin henkilöautot.
Polkupyörien ja autojen liikenne samoilla teillä ja kaduilla toimii erinomaisesti esim. italiassa ja espanjassa. Siitä että ne on kevyempiä ja tehottomampia ei ole siellä mitään ongelmaa.
Vaikka kuinka haluaisi ettei mitään satu ja olettaisi, niin autojen pieniä kolhuja sattuu jatkuvasti. Nyt jos sinne tulee eritavoin toimiva kulkuneuvo sekaan, niin riskit onnettomuuteen kasvavat sen kanssa hyvinkin paljon. Ja kun sattuu, niin sitten oikeasti koskee, eikä tule vain pikkuvekkiä, joka ei uutisiin tai edes läheskään aina edes poliisille asti mene.
Ne tapahtuvat pääosin
risteyksissä, hyvin harvoin kaupunkiolosuhteissa missään muualla. Kokonaisuudessaan niiden määrä putoaa selvästi, ku pyörät siirtyy KLVltä ajoradalla.
Nykytilanteeseen verrattuna kyse olisi täysin eriasiasta. Nykyisin pyöräilijät ovat etupäässä vain risteyksissä vaarallisella, yhteisellä alueella.
Väärin.
"Yhteinen alue autojen ja pyörien välillä" ei tee alueesta vaarallista aluetta. Vaarallista aluetta on sellainen, missä voi tapahtua ennalta-arvaamattomia asioita.
Ja pyörän saapuminen risteykseen sellaisesta suunnasta mistä auto ei sitä osaa katsoa on nimenomaan "ennalta-arvaamaton" asia. (vaikka autoilijan toki PITÄISI se osata otaa huomioon, mutta käytännössä usein ei osaa)
Ylivoimaisesti suurin osa kolareista ajoradalla tapahtuu juuri niissä risteyksissä. Ne on ne ratkaisevat kohdat ajoneuvojen törmäyksissä. Ratkaisevaa on vaarallisuudelle vaaranpaikat, ei ajetut metrit.
Sen sijaan siellä KLVllä se risteysten välinen osuuskin on jossain määrin vaarallinen niiden täysin ennalta-arvaamattomien koiranulkoiluttajien ja pikkulasten takia.
Eli nykysysteemillä pyörät ovat
jatkuvasti vaarallisella alueella, ja risteyksessä
hyvin vaarallisella alueella koska tulevat risteykseen usein "väärästä suunnasta".
Ajoradalla taas ne risteysten välillä olisivat melko turvallisella alueella (koska ei voi tapahtua käytännössä mitään yllättävää) ja vain risteyksissä vaarallisella alueella.