Mistä tämmöinen on luettavissa/tulkittavissa? kohdasta ”aineiston rakenne” ja siitä nuo tuloluokka jaottelut?
Jos nyt kuitenkin katsotaan _kaikkia_ pyöräilijöitä niin väitän että suurin massa on pienituloista jotka käyttävät fillaria olosuhteiden pakosta käytännössä työmatkoilla.
Ei. Suomessa ei käytännössä
kukaan käytä polkupyörää olosuihteiden pakosta työmatkalla.
Kaupungeissa työpaikka valitaan siten, että sinne pääsee julkisilla, ja maaseudulla kaikilla on auto, myös köyhillä. Autoja saa hyvin halvalla, kun tyytyy vanhempaan autoon.
Työmatkaa polkevat ihmiset polkevat pyörällä hyvällä säällä, koska se pyörä on nopeampi, mukavampi ja terveellisempi kuin bussi, ja nopeampi kuin kävely(nopeuteen siis huomioidaan todellinen matkaan kuluva aika, bussilla sisältää odottelun ja kävelyt molemmissa päissä). Huonolla säällä valitaan bussi tai auto.
Perseen alla on ”jopoa” vastaava fillari ja vaatetus kaukana spandexista ja ajotapa/vauhti sellainen että ei hirvitä 80mummoakaan.
... mutta
tämä porukka rikkoo pyörällä kaikkein eniten liikennesääntöjä, kun niitä liikennesääntöjä ei tunneta, ja asenne on, että "pyörä on kuin jalankulkua, vaan vähän nopeampaa".
Ei koskaan näytetä suuntamerkkiä, kuvitellaan, että suojatiellä auto väistää aina pyörää, ei piitata liikennevaloista jne.
Seuraava ryhmä lienee <60k€ tienaavat ”hipsterit”, joilla on rahaa asua ”keskustassa” ja menevät sen 5-7km matkan fillarilla käytännössä koska se on autoa kätevämpi ko. välillä. Löytyy sähköpyörää ja täysjousitettua maastopyörää. Vauhtia on mutta silti ajetaan siellä kelvillä.
Tämä ryhmä koostuu todellisuudessa monesta erillisestä ryhmästä:
1)
Osa näistä on puristanistihipsteritä, jotka ajavat minimalistisilla fiksipyörillä, jotka on tehty modaamalla viime vuosituhannen maantiepyöristä ja joista on otettu pois kaikki mitä ei absoluuttisesti tarvi pyörän liikuttamiseen eteenpäin. Eli siis esim. soittokello, heijastimet, vaihteet. Tämä porukka myös ajaa ajoradalla ja melko riskejä ottaen ja kaahaten.
Yleensä opiskelijaikäisiä, sellaisilla tuloilla, että sen keskustakämpän vuokra vie kaikki rahat. Kun oikeasti kasvaa aikuiseksi, tästä kasvaa ulos.
2)
On "hyötypyöräilyaktiivit", joilta löytyy normaalia enemmän erityisesti tavara- ja sähköpyöriä. Ideologisista syistä ei käytetä autoa. Suurin vihamielisyys autoilua kohtaan löytyy tästä ryhmästä. Liikennesääntöjen noudattaminen pyörän kanssa erittäin hyvää, mutta vihamielisyys autoilua kohtaan saa aikaan joitain lieveilmiöitä.
3)
On pyöräilystä pitävät keskituloiset ihmiset, joilla ei ole mitään ideologiaa takana. Työmatka ajetaan autolla, pyörällä tai bussilla sen mukaan, millainen on sää ja työmatkan pituus ja julkisten liikenteen toimivuus sillä välillä.
Tältä porukalta löytyy kaikenlaisia pyöriä, ja pyörällä ajetaan sekä trikoissa että ilman, sekä maastossa, maantiellä että kaupungissa.
Harrasteajoista kesällä hyvällä säällä ajetaan enemmän maantiellä, syksyllä huonommassa säässä enemmän maastossa. Osa vaihtaa talvella hiihtoon, osa läskipyöräilee talven.
Tämä porukka ymmärtää liikenteessä sekä autoilun että pyöräilyn näkökulman.
Sitten päästään näihin yritysjohtajiin. Kerran viikossa töihin spandex päällä keskellä ajorataa ja viikolla sitten muuten vain lisäksi 1-2 kertaa sekoilemassa sen fillarin kanssa liikenteessä
.
Toisin sanoen kun tuo 1 spandex ajaa viikossa sen 100km häiriten kaikkia lapsista,mummoista autoilijoihin. Samaan aikaan hänen 200 matalapalkka luokassa ollutta alaista ajaa 1200km ilman että siitä häiriintyy kukaan. 15 ”hipsteriä” ajaa 200km aiheuttaen vai lievää pahennusta yksittäisissä kävejöissä.
Höpöhöpö.
Tämä osuus meni nyt todella typeräksi.
Jos sillä fillarilla haluaa huvikseen polkea, niin spandex pystyy halutessaan hankkimaan kuntopyörän tai sitten menköön kiertämään velodromia, onhan tuo kuitenkin ns. ajokertoihin (siis yksittäinen matka ottamatta kantaa sen pituuteen) suhteutettuna sellainen pyöräilyn aliosasto ettei aiheuta muuta kuin haittaa kaikille muile.
Sama todella typerä argumentointi jatkuu.
Pyörällä nautitaan maisemista ja ulkoilmasta.
Ja aika monella on se harjoitusvastus sisällä, sillä hinkataan huonossa säässä.
Sen sijaan tuo luokka ”alipalkatut” & ”ideologiset hipsterit” suorittavat ylivoimaisesti suurimman osuuden pyöräilykilometreistä joten myös terveyshyödyt putoavat käytännössä kokonaan tähän sakkiin ja tekevät kaiken tämän aiheuttamatta minkäänlaista häiriötä muuhun liikenteeseen.
Alipalkattujen kilometrimäärä on todella pieni, kun ei ne aja kuin parin kilsan matkaan pyörällä, ellei sää ole erityisen hyvä. Tämä porukka kulkee kaupungeissa busseilla, maaseudulla halvoilla autonromuilla.