Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Seuraava ryhmä lienee <60k€ tienaavat ”hipsterit”, joilla on rahaa asua ”keskustassa” ja menevät sen 5-7km matkan fillarilla käytännössä koska se on autoa kätevämpi ko. välillä. Löytyy sähköpyörää ja täysjousitettua maastopyörää. Vauhtia on mutta silti ajetaan siellä kelvillä.

Sitten päästään näihin yritysjohtajiin. Kerran viikossa töihin spandex päällä keskellä ajorataa ja viikolla sitten muuten vain lisäksi 1-2 kertaa sekoilemassa sen fillarin kanssa liikenteessä :).

Toisin sanoen kun tuo 1 spandex ajaa viikossa sen 100km häiriten kaikkia lapsista,mummoista autoilijoihin. Samaan aikaan hänen 200 matalapalkka luokassa ollutta alaista ajaa 1200km ilman että siitä häiriintyy kukaan. 15 ”hipsteriä” ajaa 200km aiheuttaen vai lievää pahennusta yksittäisissä kävejöissä.
Eli pyöräillään kelveillä jossa ei saisi fillaroida, ja pyöräillään ajoradalla missä ei saisi fillaroida. Hyvin tiivistit pääongelman. Missä sillä fillarilla tulisi sun mielestä ajaa?
 
Mistä tämmöinen on luettavissa/tulkittavissa? kohdasta ”aineiston rakenne” ja siitä nuo tuloluokka jaottelut?
Jos nyt kuitenkin katsotaan _kaikkia_ pyöräilijöitä niin väitän että suurin massa on pienituloista jotka käyttävät fillaria olosuhteiden pakosta käytännössä työmatkoilla.

Ei. Suomessa ei käytännössä kukaan käytä polkupyörää olosuihteiden pakosta työmatkalla.

Kaupungeissa työpaikka valitaan siten, että sinne pääsee julkisilla, ja maaseudulla kaikilla on auto, myös köyhillä. Autoja saa hyvin halvalla, kun tyytyy vanhempaan autoon.

Työmatkaa polkevat ihmiset polkevat pyörällä hyvällä säällä, koska se pyörä on nopeampi, mukavampi ja terveellisempi kuin bussi, ja nopeampi kuin kävely(nopeuteen siis huomioidaan todellinen matkaan kuluva aika, bussilla sisältää odottelun ja kävelyt molemmissa päissä). Huonolla säällä valitaan bussi tai auto.

Perseen alla on ”jopoa” vastaava fillari ja vaatetus kaukana spandexista ja ajotapa/vauhti sellainen että ei hirvitä 80mummoakaan.

... mutta tämä porukka rikkoo pyörällä kaikkein eniten liikennesääntöjä, kun niitä liikennesääntöjä ei tunneta, ja asenne on, että "pyörä on kuin jalankulkua, vaan vähän nopeampaa".

Ei koskaan näytetä suuntamerkkiä, kuvitellaan, että suojatiellä auto väistää aina pyörää, ei piitata liikennevaloista jne.

Seuraava ryhmä lienee <60k€ tienaavat ”hipsterit”, joilla on rahaa asua ”keskustassa” ja menevät sen 5-7km matkan fillarilla käytännössä koska se on autoa kätevämpi ko. välillä. Löytyy sähköpyörää ja täysjousitettua maastopyörää. Vauhtia on mutta silti ajetaan siellä kelvillä.

Tämä ryhmä koostuu todellisuudessa monesta erillisestä ryhmästä:

1)
Osa näistä on puristanistihipsteritä, jotka ajavat minimalistisilla fiksipyörillä, jotka on tehty modaamalla viime vuosituhannen maantiepyöristä ja joista on otettu pois kaikki mitä ei absoluuttisesti tarvi pyörän liikuttamiseen eteenpäin. Eli siis esim. soittokello, heijastimet, vaihteet. Tämä porukka myös ajaa ajoradalla ja melko riskejä ottaen ja kaahaten.

Yleensä opiskelijaikäisiä, sellaisilla tuloilla, että sen keskustakämpän vuokra vie kaikki rahat. Kun oikeasti kasvaa aikuiseksi, tästä kasvaa ulos.

2)

On "hyötypyöräilyaktiivit", joilta löytyy normaalia enemmän erityisesti tavara- ja sähköpyöriä. Ideologisista syistä ei käytetä autoa. Suurin vihamielisyys autoilua kohtaan löytyy tästä ryhmästä. Liikennesääntöjen noudattaminen pyörän kanssa erittäin hyvää, mutta vihamielisyys autoilua kohtaan saa aikaan joitain lieveilmiöitä.

3)

On pyöräilystä pitävät keskituloiset ihmiset, joilla ei ole mitään ideologiaa takana. Työmatka ajetaan autolla, pyörällä tai bussilla sen mukaan, millainen on sää ja työmatkan pituus ja julkisten liikenteen toimivuus sillä välillä.

Tältä porukalta löytyy kaikenlaisia pyöriä, ja pyörällä ajetaan sekä trikoissa että ilman, sekä maastossa, maantiellä että kaupungissa.

Harrasteajoista kesällä hyvällä säällä ajetaan enemmän maantiellä, syksyllä huonommassa säässä enemmän maastossa. Osa vaihtaa talvella hiihtoon, osa läskipyöräilee talven.

Tämä porukka ymmärtää liikenteessä sekä autoilun että pyöräilyn näkökulman.

Sitten päästään näihin yritysjohtajiin. Kerran viikossa töihin spandex päällä keskellä ajorataa ja viikolla sitten muuten vain lisäksi 1-2 kertaa sekoilemassa sen fillarin kanssa liikenteessä :).

Toisin sanoen kun tuo 1 spandex ajaa viikossa sen 100km häiriten kaikkia lapsista,mummoista autoilijoihin. Samaan aikaan hänen 200 matalapalkka luokassa ollutta alaista ajaa 1200km ilman että siitä häiriintyy kukaan. 15 ”hipsteriä” ajaa 200km aiheuttaen vai lievää pahennusta yksittäisissä kävejöissä.

Höpöhöpö.

Tämä osuus meni nyt todella typeräksi.

Jos sillä fillarilla haluaa huvikseen polkea, niin spandex pystyy halutessaan hankkimaan kuntopyörän tai sitten menköön kiertämään velodromia, onhan tuo kuitenkin ns. ajokertoihin (siis yksittäinen matka ottamatta kantaa sen pituuteen) suhteutettuna sellainen pyöräilyn aliosasto ettei aiheuta muuta kuin haittaa kaikille muile.

Sama todella typerä argumentointi jatkuu.

Pyörällä nautitaan maisemista ja ulkoilmasta.

Ja aika monella on se harjoitusvastus sisällä, sillä hinkataan huonossa säässä.

Sen sijaan tuo luokka ”alipalkatut” & ”ideologiset hipsterit” suorittavat ylivoimaisesti suurimman osuuden pyöräilykilometreistä joten myös terveyshyödyt putoavat käytännössä kokonaan tähän sakkiin ja tekevät kaiken tämän aiheuttamatta minkäänlaista häiriötä muuhun liikenteeseen.

Alipalkattujen kilometrimäärä on todella pieni, kun ei ne aja kuin parin kilsan matkaan pyörällä, ellei sää ole erityisen hyvä. Tämä porukka kulkee kaupungeissa busseilla, maaseudulla halvoilla autonromuilla.
 
Viimeksi muokattu:
... mutta tämä on ihan ylivoimaisesti se oleeellisin kriteeri ihmisten arkiliikkumisen tehokkuuden mittaamiseen.



Höpöhöpö.

Ei se henkilöautossa istuminen ole terveydelle yhtään haitallisempaa kuin bussissa tai junassa, tai tässä tietokoneen ääressä istuminen.

Erityisesti nyt Korona-aikana se henkilöautossa istuminen voi olla selvästi turvallisempaa ja esim. vanhuksilla tai riskiryhmäläisillä nostaa eliniän odotetta julkisiin verrattuna.



Hyvien teiden rakentamisella ei ole mitään tekemistä diktatuurien kanssa.

Ja ne hyvät tiet eivät hyödytä ainostaan yksityisautoilijoita vaan ovat välttämättötmiä mm. kaupan ja teollisuuden kuljetuksille.

Suosittelen yrittämään vaikka pesukoneen kuskaamista sillä kuormapyörällä 60km matkan.

Autoille rakennettu yhteiskunta tarkoittaa että sillon autolla on helppo tehdä asioita?
En ole eläissäni käynnyt 60km päässä elektroniikka liikkeessä. Ihan hyvin tuli edellinen pesukone kivijalkaliikkeestä vieresestä kirjastosta lainaamillani nokkakärryillä. Autoille rakennettu yhteiskunta hajoittaa yhteiskuntarakennetta jota sitten yritetään korjata. Arvaatko millä? Tekemällä lisää teitä. Joka lisää kilometrisuoritetta ja taas tätä oravanpyörän pyöritetään tukemaalla diktatuureja

Ei kerkii nyt jokaista virhettä korjaamaan mutta tässä pahimmat:


"Asfalttipäällysteet (kreikan kielen sanasta άσφαλτος, vuoripiki) ovat öljystä jalostetun bitumin ja kiviaineksen seoksia, joita käytetään teiden päällystykseen. Asfalttipäällysteet luetaan betonin ohella kestopäällysteisiin toisin kuin esimerkiksi öljysora. Asfalttipäällysteistä puhuttaessa käytetään usein yleisnimitystä asfaltti (myös asvaltti).

Asfaltti on myös nimitys luonnossa esiintyvälle bitumille."



Eka googlen hitti, on paljon lisää

"Henkilöautolla kulkeminen on passiivisempaa kuin kävely, pyöräily tai joukkoliikenteellä kulkeminen. Kävelyn ja pyöräilyn terveysvaikutukset ovat ilmeiset liikunnallisesti passiiviseen henkilöautoiluun verrattuna. On arvioitu, että joukkoliikenteen käyttäjä kävelee noin 2000 askelta päivässä enemmän kuin henkilöautolla liikkuva (Jääskeläinen 2015). Näin ollen myös joukkoliikenteen käyt-tämisellä on positiivisia vaikutuksia terveyteen, sillä jo 15 minuuttia kävelyä päivässä edistää terveyttä (Eijsvogels & Thompton 2015). Japanilaisessa tutkimuksessa osoi-tettiin, että julkista liikennettä käyttävät ovat autoilijoita terveempiä. Tutkimuksen mukaan julkista liikennettä käyttävillä oli töihin autoileviin verrattuna selvästi vä-hemmän ylipainoa, korkeaa verenpainetta ja diabetesta. (Tsuji & Shiojima 2015.) "

 
Eli pyöräillään kelveillä jossa ei saisi fillaroida, ja pyöräillään ajoradalla missä ei saisi fillaroida. Hyvin tiivistit pääongelman. Missä sillä fillarilla tulisi sun mielestä ajaa?
Nyt luit tai ymmärsit väärin tai minä kirjoitin huonosti. Kelvillä kuuluu ajaa (vaikka olisi sitä vauhtiakin), yritin siis sanoa sitä että tuo <60k€ sakki ajaa sillä maasturillaan tai sähöpyörällä kelvillä vaikka vauhtia on jopo-ryhmään nähden paljon enemmän eikä kuitenkaan välttämättä ihan älyttömän paljoa vähempää spandexiin nähden. Tästä ”vauhdista” sitten aiheutuu jotain pieniä lieveilmiöitä jopo-ryhmään verrattuna mutta ei käytännössä mitään spandex-sakkiin nähden, ts. yhtälö on vauhdin&yleisen ärtytyksen osalta hyvinkin tasapainossa.

spandex osasto ei puolestaa sovi minnekään, kelvillä on vauhtia liikaa muihin siellä liikkuviin nähden + kaikki risteystilanteet on äärimmäisen vaikea havaita tuollaista kuolleessa kulmassa olevaa pientä rakettia. Ja kun sen havaitsee on poikkeuksetta myöhäistä. Spandex sakki on sitten myös lisäksi liian heikokuntoista että pärjäisivät autojen seassa munimatta tiellä... Jos pystyy vetämään autoletkan vauhtia niin sitten ajaa siellä seassa eikä se häiritse ketään, mutta jos ekaan 2% mäkeen vauhti putoaa 10km/h niin on väärässä paikassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei. Suomessa ei käytännössä kukaan käytä polkupyörää olosuihteiden pakosta työmatkalla.
Suomessa on kuitenkin aika hiton monta taloutta jossa on 1 auto, mutta 2 työssä käyvää. Aika usein se autoa käyttävä on mies ja nainen menee sitten joko fillarilla tai bussilla työmatkasta riippuen. Sattumoisen naisten palkka keskinmäärin on pienempi joten on todennäköisesti että fillarilla mennään niihin ”matalapalkka” hommiin.
Kaupungeissa työpaikka valitaan siten, että sinne pääsee julkisilla, ja maaseudulla kaikilla on auto, myös köyhillä. Autoja saa hyvin halvalla, kun tyytyy vanhempaan autoon.
En sotkisi maaseutua tähän keskusteluun ollenkaan, ihan yksi lysti millä siellä käy töissä. Kaupungissa taas väitän että harva valitsee duunipaikkaansa julkisten kriteerillä, koska ei niilä missään mihinkään pääse, jolloin jo turun kokoisessa kylässä 5-9km fillarilla tuo aika ison peiton, pienemmässä kaupungissa jo muutamalla kilsalla pääsee melkein minne vaan. Pk-seutu nyt jonkunlainen poikkkeus koska vitun pitkät välimatkat, mutta uskoisin että siwan kassa tms. pyrkisi asettumaan pääosin ennemminkin fillarimatkan päähän työpaikasta.
Työmatkaa polkevat ihmiset polkevat pyörällä hyvällä säällä, koska se pyörä on nopeampi, mukavampi ja terveellisempi kuin bussi, ja nopeampi kuin kävely(nopeuteen siis huomioidaan todellinen matkaan kuluva aika, bussilla sisältää odottelun ja kävelyt molemmissa päissä). Huonolla säällä valitaan bussi tai auto.
Väitän että tässä ryhmässä isossa osassa tapauksista on kuitenkin kyse siitä että taloudessa on vain 1 auto ja kun fillarilla pärjää niin sitä (se nainen) käyttää. Kuitenkin tämä ryhmä etenee sen 15-30 kelvillä eikä haittaa/häiritse ketään.
... mutta tämä porukka rikkoo pyörällä kaikkein eniten liikennesääntöjä, kun niitä liikennesääntöjä ei tunneta, ja asenne on, että "pyörä on kuin jalankulkua, vaan vähän nopeampaa".

Ei koskaan näytetä suuntamerkkiä, kuvitellaan, että suojatiellä auto väistää aina pyörää, ei piitata liikennevaloista jne.
Tällä ei ole mitään väliä, vauhdit on pieniä joten kun toinen töppää (oli se auto tai fillaristi) niin toinen paikkaa ja molemmat jatkavat matkaansa. Ei mene ”pykälien” mukaan mutta ajosuoritteeseen nähden todella toimivaa.
Tämä ryhmä koostuu todellisuudessa monesta erillisestä ryhmästä:

1)
Osa näistä on puristanistihipsteritä, jotka ajavat minimalistisilla fiksipyörillä, jotka on tehty modaamalla viime vuosituhannen maantiepyöristä ja joista on otettu pois kaikki mitä ei absoluuttisesti tarvi pyörän liikuttamiseen eteenpäin. Eli siis esim. soittokello, heijastimet, vaihteet. Tämä porukka myös ajaa ajoradalla ja melko riskejä ottaen ja kaahaten.

Yleensä opiskelijaikäisiä, sellaisilla tuloilla, että sen keskustakämpän vuokra vie kaikki rahat. Kun oikeasti kasvaa aikuiseksi, tästä kasvaa ulos.

2)

On "hyötypyöräilyaktiivit", joilta löytyy normaalia enemmän erityisesti tavara- ja sähköpyöriä. Ideologisista syistä ei käytetä autoa. Suurin vihamielisyys autoilua kohtaan löytyy tästä ryhmästä. Liikennesääntöjen noudattaminen pyörän kanssa erittäin hyvää, mutta vihamielisyys autoilua kohtaan saa aikaan joitain lieveilmiöitä.

3)

On pyöräilystä pitävät keskituloiset ihmiset, joilla ei ole mitään ideologiaa takana. Työmatka ajetaan autolla, pyörällä tai bussilla sen mukaan, millainen on sää ja työmatkan pituus ja julkisten liikenteen toimivuus sillä välillä.

Tältä porukalta löytyy kaikenlaisia pyöriä, ja pyörällä ajetaan sekä trikoissa että ilman, sekä maastossa, maantiellä että kaupungissa.

Harrasteajoista kesällä hyvällä säällä ajetaan enemmän maantiellä, syksyllä huonommassa säässä enemmän maastossa. Osa vaihtaa talvella hiihtoon, osa läskipyöräilee talven.

Tämä porukka ymmärtää liikenteessä sekä autoilun että pyöräilyn näkökulman.
Tottakai, asiaa nyt oli vain pakko vähän yrittää yksinkertaistaa. Idea oli tuoda esille että tämä sakki vetää pääosin sitä 5-9km työmatkaa. Toki seassa on sellaistakin jotka käyvät aina autolla töissä ja kotona ajelevat paljon metsässä, tämmöinen porukka on vaan käytännössä näkymätöntä kaikille vaikka ko. maastopyöräilevää henkilöä kohden kilometreja tuleekin paljon. Se minkä ajavat muun liikenteen seassa ei saa kenenkään otsasuonta pullistelemaan.
Höpöhöpö.

Tämä osuus meni nyt todella typeräksi.

Sama todella typerä argumentointi jatkuu.

Pyörällä nautitaan maisemista ja ulkoilmasta.

Ja aika monella on se harjoitusvastus sisällä, sillä hinkataan huonossa säässä.
Maisemista ja säistä voi nauttia ajamalla siellä kelvillä järkevää vauhtia ilman spandexeja. Vakavaan harjoitteluun se vastus tai velodromi olisi oikeampi paikka. Ei sitä jooga tai karatetuntiakaan pidetä ostarin aukiolla vaikka alkuveryttely lenkki voidaankin muiden seassa ulkona tehdä...
Alipalkattujen kilometrimäärä on todella pieni, kun ei ne aja kuin parin kilsan matkaan pyörällä, ellei sää ole erityisen hyvä. Tämä porukka kulkee kaupungeissa busseilla, maaseudulla halvoilla autonromuilla.
Se on per ajosuorite pieni, mutta se pieni matka tehdään min. 200x2 vuodessa, lisäksi tuota sakkia on määrällisesti paljon jolloin kun lasketaan kaikki yhteen niin saadaan tulokseksi sellainen kilometrimäärä ettei suomen kaikki spandexit pääse edes samalle hehtaarille vaikka ajaisivat 24/7. Kilometreihin suhteutettuna spandexien aiheuttama yleinen vitutus on myös ihan toista luokkaa vaikka toki onnettomuuksia sattuu enemmän tuolle toiselle koska ajosuorite on massiivisesti suurempi ja porukka ei tunne omia eikä autojen sääntöjä.
 
Pyöräiliössä 100% kusipäitä ovat nämä Spendex trikoissa ajavat joille jokainen matka on uusi pika ek ja aina pitää ajaa mahdollisimman kovaa, yhtään kusipää maastopyöräilijää en ole koskaan tavannut koska heille se nopeus ei ole kaikki kaikessa ja he ymmärtävät että on olemassa myös muita ketkä nauttii luonnosta ja koskaan en ole nähnyt maastopyöräilevää letkaa autotiellä niin mistäköhän tämä inho spendexejä kohtaan johtuu:think:
No kuten jo sanoin, niin itse en ymmärrä mistä se johtuu. Mulla on autossa kääntyvät etupyörät ja kaasu, sekä päässä malttia odottaa sopivaa ohituspaikkaa, niin en ole asiaa ongelmaksi kokenut. Päinvastoin, hienoa, että ihmiset harrastaa liikuntaa ulkona hienoissa maisemissa.

aina ajelin ilman käsiä päin kaikkia punaisia ja pimeällä fillarilla :), väitän silti että auto- tai muutakaan liikennettä en toiminnallani häirinnyt, joku saattoi risteyksessä joskus saada paskahalvauksen kun ilmestyn etuajo-oikeutettuna ”pimeästä kuin tyhjästä”, mutta ajoin aina siten että sain itse pysäytettyä ja vaarallisimmat tilanteet tapahtuivat poikkeuksetta päivisin valoisassa eli samalla tavalla sitä oli syytä ajaa koko ajan.
No eipä sinulla näillä pohjilla ole mitään oikeutta ärsyyntyä ajoradalla ajelevasta spandex-housusta. Kaikenlaista sitä pääseekin ketjussa lukemaan :lol:

Edit: Ja vielä tämä:
Jos sillä fillarilla haluaa huvikseen polkea, niin spandex pystyy halutessaan hankkimaan kuntopyörän tai sitten menköön kiertämään velodromia, onhan tuo kuitenkin ns. ajokertoihin (siis yksittäinen matka ottamatta kantaa sen pituuteen) suhteutettuna sellainen pyöräilyn aliosasto ettei aiheuta muuta kuin haittaa kaikille muile.
Vai että väärin harrastettu. Voi jeesus sentään... :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän nuo ns spandexit vituttaa tuolla liikenteessä. Ajetaan naama norsun vitulla auto tiellä, itsekkäällä asenteella. Jostain syystä tämä koskee lähinnä mies pyöräilijöitä, nais fillaresteja näkee paljon iloisemmalla asenteella tuolla. Väistävät paremmin esim bussi pysäkille.

Tämä siis oma havainto ei välttämättä absoluuttinen totuus.
 
Autoille rakennettu yhteiskunta tarkoittaa että sillon autolla on helppo tehdä asioita?
En ole eläissäni käynnyt 60km päässä elektroniikka liikkeessä.

Minä olen, monta kertaa, tosin se oli elektroniikkaliike eikä elektroniikka liike.

17 ensimmäistä elinvuotta asuin paikassa, josta lähin ruokakauppa oli 10km päässä, lähin kauppa missä mitään sähkölaitteita myytiin oli 15km päässä, mutta sen tarjonta oli hyvin rajoittunutta. Kaikki isommat ostokset lähdettiin tekemään 60km päähän.

Yli miljoonalla suomalaisella se elektroniikkaliike on edelleen näin kaukana.

Se, että et ole yli 60km päässä käynyt elektroniikkaliikkeeessä kertoo lähinnä siitä, kuinka pienessä kuplassa olet elänyt, ja kuinka vähän ymmärrät kokonaiskuvaa/ihmisiä jotka ovat eläneet erilaisissa paikoissa kuin sinä itse.

Ihan hyvin tuli edellinen pesukone kivijalkaliikkeestä vieresestä kirjastosta lainaamillani nokkakärryillä.

Lähimpään kirjastoon oli minulla myös 10km.

Autoille rakennettu yhteiskunta hajoittaa yhteiskuntarakennetta jota sitten yritetään korjata. Arvaatko millä? Tekemällä lisää teitä. Joka lisää kilometrisuoritetta ja taas tätä oravanpyörän pyöritetään tukemaalla diktatuureja

Tässä malliesimerkkiä siitä, kuinka pyöräilynvihaaja ja autoilunvihaaja on jostain samalla tavalla totaalisen pihalla: Että tiet on vain (henkilö)autoja varten.

Järkevät ihmiset tajuaa, että ne on kaikkia kulkuneuvoja varten. Teillä ajetaan muillakin ajoneuvoilla kuin autoilla, ja huomattava osa autoliikenteestä ei ole henkilöautoja, vaan tavaroiden kuljetusta. Sitä ruokaa ei tuoda sinne kaupan hyllyyn millään muulla kuin autolla.

Joten teiden rakentamisesta valittaminen on todella typerää. Teiden rakentamisen suuressa mittakaavassa aloittivat hevosella ja jalkaisin kulkevat roomalaiset.

Ei kerkii nyt jokaista virhettä korjaamaan mutta tässä pahimmat:

"Asfalttipäällysteet (kreikan kielen sanasta άσφαλτος, vuoripiki) ovat öljystä jalostetun bitumin ja kiviaineksen seoksia, joita käytetään teiden päällystykseen. Asfalttipäällysteet luetaan betonin ohella kestopäällysteisiin toisin kuin esimerkiksi öljysora. Asfalttipäällysteistä puhuttaessa käytetään usein yleisnimitystä asfaltti (myös asvaltti).

Asfaltti on myös nimitys luonnossa esiintyvälle bitumille."

Asfaltoidulla tiellä on myös todella paljon mukavampi ja nopeasmpi pyöräillä kuin hiekkatiellä. Mitä tekemistä tällä on autojen kanssa?

Eka googlen hitti, on paljon lisää

"Henkilöautolla kulkeminen on passiivisempaa kuin kävely, pyöräily tai joukkoliikenteellä kulkeminen. Kävelyn ja pyöräilyn terveysvaikutukset ovat ilmeiset liikunnallisesti passiiviseen henkilöautoiluun verrattuna. On arvioitu, että joukkoliikenteen käyttäjä kävelee noin 2000 askelta päivässä enemmän kuin henkilöautolla liikkuva (Jääskeläinen 2015).

Mitään linkkiä arvioon ei ole. Tässä on ilmeisesti laskettu vain se matka, mikä menee kävellessä pysäkille ja pysäkiltä, kun julkisilla ei pääse kohteeseen asti , jalisäksi tässä on ilmeisesti tarkasteltu tilannetta pelkästään Helsingissä. Mutta kun (muualla kuin Helsingissä) henkilöautolla liikkuminen on niin paljon nopeampaa, henkilöautolla kulkevalle jää päivän enemmän aikaa, mm. liikuntaharrastuksille.

Näin ollen myös joukkoliikenteen käyttämisellä on positiivisia vaikutuksia terveyteen, sillä jo 15 minuuttia kävelyä päivässä edistää terveyttä (Eijsvogels & Thompton 2015).

... ja päivässä jää helposti monilla 30 min enemmän aikaa kävelyyn vapaa-ajalla, kun kulkee autolla eikä bussilla.

Japanilaisessa tutkimuksessa osoitettiin, että julkista liikennettä käyttävät ovat autoilijoita terveempiä. Tutkimuksen mukaan julkista liikennettä käyttävillä oli töihin autoileviin verrattuna selvästi vä-hemmän ylipainoa, korkeaa verenpainetta ja diabetesta. (Tsuji & Shiojima 2015.) "

Korrelaatio ei tarkoita kausaliteettia. Taitaa mennä myös aika paljon niinpäin, että auto on sairaalle ja huonokuntoiselle ihmiselle paljon helpompi tapa kulkea, minkä takia sairas ja huonokuntoinen valitsee auton.


Järkevä ihminen valitseee kulkuneuvon tilanteen mukaan, ei ole fakkiintunut yhteen kulkuväliseeseen eikä vihaa mitään kulkuvälinettä.
 
Viimeksi muokattu:
Maisemista ja säistä voi nauttia ajamalla siellä kelvillä järkevää vauhtia ilman spandexeja.

:facepalm:

Maisemista ei todellakaan voi nauttia ajamalla betoniviidakossa jossain kaupungin keskustassa, jossa niitä KLVjä on.

Niitä maisemia löytyy maaseudulta, jossa taas KLVitä ei juurikaan ole.

Ja säästä nimenomaan ei voi nauttia ellei ole asianmukaisesti pukeutunut, kun jossain normivaatteissa tulee helteessä liikkuessa tuskaisen kuuma.

On se kumma, millaista älytöntä vihaa järkevä ja tarkoituksenmukainen pyöräilyvaatetus ihmisissä saa.
 
Koitin Finlexistä etsiä kohtaa, jossa sanotaan, että pyöräilijän on käytettävä pyörätietä. Niinhän se järkevää on, mutta en minä moista pykälää löydä. Traficomin ohjeissa kyllä, samoin Polkupyöräwikissä ja muuallakin. Mutta ei laissa. Pientareen käytön sanotaan olevan pakollista jos se on olemassa.
Onko tietoa?
 
Työmatkaa polkevat ihmiset polkevat pyörällä hyvällä säällä, koska se pyörä on nopeampi, mukavampi ja terveellisempi kuin bussi, ja nopeampi kuin kävely(nopeuteen siis huomioidaan todellinen matkaan kuluva aika, bussilla sisältää odottelun ja kävelyt molemmissa päissä).
Itse polkenut nyt vuoden verran joka säällä töihin, tosin sähköpyörä käytössä. Lähinnä päädyin tähän ratkaisuun taloudellisista syistä, koskan säästän n. 200-300€/kk, häviän matkassa vain n. 5 minuuttia verrattuna autoon ja koin etten tarvitse autoa. Julkinen liikenne ei ole itselle vaihtoehto työaikojen takia, vaikka Tampereella asunkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa pari päivää sitten tuli autoillessa kiinnitettyä huomiota sellaiseen asiaan että niihin asiallisesti liikenteessä käyttäytyviin spandexeihin ei tule niinkään kiinnitettyä huomiota. Vain ne liikenneterroristi-spandexit jää mieleen. Oikein yllätyin kuinka paljon enemmän noita oli liikenteessä ja tosiaan suurin osa on sellaisia "hajuttomia ja mauttomia" joita ei sinänsä mitenkään erityisesti huomaakaan. Valitettavasti joukossa on niitä mätämunia jotka poukkoilevat niillä viimeiseen asti riisutuilla munamankeleillaan välillä ajoradalle, välillä taas takaisin KLV:lle jne ja ajavat muutenkin holtittomasti.

Ja tosiaan, varmaankin joku satunnainen sunnuntaifillaristi rikkoo liikennesääntöjä suhteellisesti enemmän mutta yleensä nopeudet ovat pienempiä eivätkä muutenkaan aiheuta törttöilyllään niin kovin suurta vaaraa itselleen tai kanssaliikkujille. Nuo jotkut spandex-ohjukset jotka tulevat johonkin huonon näkyvyyden risteykseen kuuttakymppiä jostain puskan takaa ovat huomattavasti suurenpi riski itselleen sekä muille.

Itse luen itseni noihin sunnuntaifillaristeihin mutta ainakin yritän mahdollisuuksien ja taitojeni mukaan noudattaa liikennesääntöjä ja jossain epäselvässä tilanteessa mieluummin itse väistän kuin ajana auton alle vaikka etuajo-oikeus olisikin. Itse tosin koitan muutenkin välttää pyöräillessäni vaarallisia risteyksiä ja ajoradalla ajoa koska autoilijoissakin on niitä kilipäitä jotka ohittelevat millin päästä, kiilailevat, soittavat torvea ja muuten vaan perseilevät.
 
Yli miljoonalla suomalaisella se elektroniikkaliike on edelleen näin kaukana.

Se, että et ole yli 60km pääsäs käynyt elektroniikkaliikkeeessä kertoo lähinnä siitä, kuinka pienessä kuplassa olet elänyt, ja kuinka vähän ymmärrät kokonaiskuvaa/ihmisiä jotka ovat eläneet erilaisissa paikoissa kuin sinä itse.


Tässä malliesimerkkiä siitä, kuinka pyöräilynvihaaja ja autoilunvihaaja on jostain samalla tavalla totaalisen pihalla: Että tiet on vain (henkilö)autoja varten.

Järkevät ihmiset tajuaa, että ne on kaikkia kulkuneuvoja varten. Teillä ajetaan muillakin ajoneuvoilla kuin autoilla, ja huomattava osa autoliikenteestä ei ole henkilöautoja, vaan tavaroiden kuljetusta. Sitä ruokaa ei tuoda sinne kaupan hyllyyn millään muulla kuin autolla.

Nämä liikenneasiat on tosi outoja. Joka paikassa heitellään jatkuvasti mutulla omaa ajattelua mukailevia "fakta" heittoja.

Meitä asuu täällä 1.5 miljoona ihmistä, aika paljon pienemässä kuplassa elät.

Tuolla kuvaajaan pohjalla on ammattimaisen liikenteen kilometrisuorite. Tässä maassa ei tarvittaisi ilman yksityisautoilua ensinmäisiäkään liikennevaloja saatikka useampi kaistaisia tietä ja silti tavarat olisivat nopeammin hyllyssä. Tämä taas pienentäisiä etäisyyksiä ja positiivinen kytkentä olisi valmis. Joo asfaltilla on kivempi kulkea lähes kaikilla kulkumuodoilla. Ilman järkyttävästi kasvanutta yksityisautoilua teiden leveydet voisi olla murto-osia nykyisistä ja näin diktatuurien rahoitus vähenisi. Ajatko usein monikaistaisten teiden vierellä? Ovat yleensä aika epämiellyttäviä ympäristöjä. Usein myös kirjaimellisesti terveydelle haitallisia.


Tämä vuodelta 2012. Tilanne on muistaakseni todellisuudessa pahempi kuin kuvaajissa


Miten noista goolen löytämistä pdf:stä saa url:in siistimmän näköisenä kopioitu?
 

Liitteet

  • henkliikenne.png
    henkliikenne.png
    485,3 KB · Luettu: 17
  • kuorma-auto.png
    kuorma-auto.png
    187,2 KB · Luettu: 15
Viimeksi muokattu:
Omasta kokemuksesta kaksi pyöräilijätyyppiä on vaarallisuus kategoriassa kärjessä.
1. Ns. Jopo pyöräilijät jotka luulevat että he ovat jalankulkijoita joita pitää suojatiellä väistää, eli ajetaan viereisellä klv:llä ja täydellä vauhdilla käännytään suojatiellä katsomatta tuleeko autoja. Omaa ymmärröttömyyttä tehostetaan näyttämällä keskisormea lukkojarrutuksen tehneelle autoilijalle.
2. On spandex pyöräilijät kaupunkialueella jotka pitävät ajoratoja velodromina.
 
Omasta kokemuksesta kaksi pyöräilijätyyppiä on vaarallisuus kategoriassa kärjessä.
1. Ns. Jopo pyöräilijät jotka luulevat että he ovat jalankulkijoita joita pitää suojatiellä väistää, eli ajetaan viereisellä klv:llä ja täydellä vauhdilla käännytään suojatiellä katsomatta tuleeko autoja. Omaa ymmärröttömyyttä tehostetaan näyttämällä keskisormea lukkojarrutuksen tehneelle autoilijalle.
2. On spandex pyöräilijät kaupunkialueella jotka pitävät ajoratoja velodromina.


Mikä juttu tää vaaralliset pyöräilijät on? Saisko listan pyöräilijöiden tappamista syyttömistä osapuolista? Eiks 2000kg metallia riitä estämään spandexin osumista auton sisällä oleviin ihmisiin? Sit kans ihmetyttää kans miten inertia riittää tappamaan/loukkaannuttamaan auton sisällä olevia ihmisiä? Selittää kyllä paljon mailman menoa. Jatkuva pelkoko siitä autoilun harrastamisesta niin vaikeaa tekee?

Jotenkin oon ymmärtäny että moottoriajoneuvot ne niitä ihmisiä tappaa ja aiheuttaa vakavia luokkaantumisia. Voin tietenkin olla väärässä. Saisko tilastoja niin verrataan sit kilometrisuoritteeseen?

Enkä muista yhtään pyöräilijän tappamaa autolijaa. Maakunnissako ne 60kmh ajavat spadex laumat autoja tuhoavat ?

Jos lasketaan nopeasti:

Auto 2500kg jaetaan spandexin painolla, 80kg = 31.25
31.25 spandexin lauma ei oikein vielä riitä varmaan suistamaan autoa ojaan edes liikkuessaan 60kmh nopeudella. Hassua myös että meidän paikallislehdessä ei näistä uutisoida ikinä vaikka ilmeisesti on siellä maakunnissa tosi yleinen onnettomuus tyyppi?

Tääl isol kirkol menee näin päin, vanha, 2013

 
Viimeksi muokattu:
Koitin Finlexistä etsiä kohtaa, jossa sanotaan, että pyöräilijän on käytettävä pyörätietä. Niinhän se järkevää on, mutta en minä moista pykälää löydä. Traficomin ohjeissa kyllä, samoin Polkupyöräwikissä ja muuallakin. Mutta ei laissa. Pientareen käytön sanotaan olevan pakollista jos se on olemassa.
Onko tietoa?
Pyörätien käyttövelvoite osoitetaan liikennemerkillä. Täällä on avattu tuota tarkemmin -->


Ei ole ihan uusin kirjoitus, mutta olennaisilta osin pitänee edelleen paikkaansa.
 
Ei ole ihan uusin kirjoitus, mutta olennaisilta osin pitänee edelleen paikkaansa.

Koko tieliikennelaki on kyllä muuttunut tässä välillä. Ja uudesta käsittääkseni ei ole vielä ensinmäistäkään ennakkopäätöstä saatu?

Paljon tuolla tien päällä kyllä on poliisi tuomareita jotka ilmeisesti ovat ratkaisset tuon ristiriidan wienin yleissopimuksen kanssa.

Vaikea vaan tulkita mitä tarkoittavat kun yleensä ulosanti on tasoa "mutku, mutku"
 
:facepalm:

Maisemista ei todellakaan voi nauttia ajamalla betoniviidakossa jossain kaupungin keskustassa, jossa niitä KLVjä on.

Niitä maisemia löytyy maaseudulta, jossa taas KLVitä ei juurikaan ole.

Ja säästä nimenomaan ei voi nauttia ellei ole asianmukaisesti pukeutunut, kun jossain normivaatteissa tulee helteessä liikkuessa tuskaisen kuuma.

On se kumma, millaista älytöntä vihaa järkevä ja tarkoituksenmukainen pyöräilyvaatetus ihmisissä saa.
Keskustelu liittyi kuitenkin kaupunkiin /taajama-alueelle, mutta voihan niitä tolppia siirrellä.

No eihän tässä sitten mitään ongelmaa ole yksin/kaksin ajaessa, kunhan ei ajeta missään 2x5 muodostelmassa tai jos ajetaan niin auton tullessa taakse puretaan se asap 1x10:ksi ja mikäli tie on kapea/mutkainen niin tehdään 10m-20m väli jokaiseen fillaristiin. Yleensä vaan näin ei tehdä vaan ajetaan pohkeet hapoilla 30 alle rajoitusten eikä ymmärretä tieliikennelain mukaisesti selvästi hitaampana ajoneuvona tehdä tilaa takaa tulijoille.

Täytyy kyllä sanoa että yksittäinen fillaristi taajaman ulkopuolella ei ole ikinä elämääni häirinnyt.

Tarkoituksen mukainen vaatetus nyt vaan tarkoittaa että todennäköisesti sen käyttäjällä viiraa päässä - pätee myös muihin vähemmistöihin :). Jokainen toki on yksilö eli joskus voi yllättyä myös positiivisestikin.
 
Koko tieliikennelaki on kyllä muuttunut tässä välillä. Ja uudesta käsittääkseni ei ole vielä ensinmäistäkään ennakkopäätöstä saatu?
Ei kai se noilta osin ole muuttunut miksikään?

Pyöräliiton sivujen mukaan muutokset ovat tässä:

Pyörätiellä

Aja pyörätien oikeassa reunassa.
UUTTA: Jos pyörätie on kulkusuuntaasi nähden tien vasemmalla puolella, voit ajaa myös ajoradalla tai pientareella, jos se on turvallisempaa kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi.
UUTTA: Pyörätie on lähtökohtaisesti yksisuuntainen. Jos pyörätie on kaksisuuntainen, se merkitään lisäkilvellä (kuvassa). Lisäkilpien asentamisen siirtymäaika kestää 1.6.2027 saakka.
 
No eihän tässä sitten mitään ongelmaa ole yksin/kaksin ajaessa, kunhan ei ajeta missään 2x5 muodostelmassa tai jos ajetaan niin auton tullessa taakse puretaan se asap 1x10:ksi ja mikäli tie on kapea/mutkainen niin tehdään 10m-20m väli jokaiseen fillaristiin. Yleensä vaan näin ei tehdä vaan ajetaan pohkeet hapoilla 30 alle rajoitusten eikä ymmärretä tieliikennelain mukaisesti selvästi hitaampana ajoneuvona tehdä tilaa takaa tulijoille.

Miten te onnistutte ohittamaan traktoreita, mopoautoja, hevoskärryjä tai mitä ikinä siellä tiellä onkaan? Vai liittyyks tää jotenkin miten spandex taittaa valoa ja tekee täten turvallisesta ohittamisesta mahdottaman?


Kuten jo tossa aikasemmin ihmettelin. Muropaketistako ihmiset näitä liikenneasioita opiskelevat? Nämä ei oikeasti ole mitenkään hankalia. Internetin (!) myötä näitä pystyy jopa tarkistamaan sähköisesti. Tieliikennelaki on poikkeusellisesti tarkoituksella jopa kirjoitettu maallikon ymmärrettävään muotoon. Tai ainakin näin on ollut tarkoitus. Joo tiedän, ongelma on se että liikenneturma, media ja poliisikaan ei näitä osaa tarkista ctrl-f avustuksella. Suurin osa harhaisista asioista johtuu tiedottamisesta.

Ei sitä tilaa mitenkään automaatisesti ja välittömästi tarvitse tehdä. Järkikäteen

33 §
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet...


...Muita ajoneuvoja olennaisesti hitaammin ajavan on kapealla tai mutkaisella ajoradalla taikka vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi tarvittaessa vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Ajoneuvolla saa tällöin tilapäisesti ajaa pientareella, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä estä tarpeettomasti muuta liikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
Koitin Finlexistä etsiä kohtaa, jossa sanotaan, että pyöräilijän on käytettävä pyörätietä. Niinhän se järkevää on, mutta en minä moista pykälää löydä. Traficomin ohjeissa kyllä, samoin Polkupyöräwikissä ja muuallakin. Mutta ei laissa. Pientareen käytön sanotaan olevan pakollista jos se on olemassa.
Onko tietoa?
Pyörätie-määräysmerkin määritelmä kuuluu (tieliikennelain säädösliitteestä):
Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan. Mopolla ajo pyörätiellä on sallittu, jos se osoitetaan tekstillisellä lisäkilvellä "Sallittu mopoille". Kaksisuuntainen pyörätie osoitetaan lisäkilvellä H23.2 tai H9.1. Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa. Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tässä laissa säädetään ajoradalla ajamisesta.

Aiemmin liikennemerkkiin ei liittynyt rajausta "asianomaiseen suuntaan", eli silloin oli pakko käyttää pyörätietä kumpaankin suuntaan. Nykyisin, jos merkki on asetettu vain toiseen suuntaan, ei toiseen suuntaan ole pakko käyttää pyörätietä. Lisäksi saa ajaa ajorataa pitkin, jos kaksisuuntaisella lisäkilvellä varustettu pyörätie on vain vasemmalla puolella, ja ajoradan käyttö on reitin puolesta turvallisempaa.

Ja toisin kuin liikenne- ja viestintäministeriö yrittää valehdella ja onkin onnistunut levittämään tehokkaasti misinformaatiota mediassa, mikään ei kiellä käyttämästä pyörätietä myös toiseen suuntaan. Pyörätie ei siis ole yksisuuntainen, vaikka liikennemerkki olisi asetettu vain yhteen suuntaan.
 
Ja toisin kuin liikenne- ja viestintäministeriö yrittää valehdella ja onkin onnistunut levittämään tehokkaasti misinformaatiota mediassa, mikään ei kiellä käyttämästä pyörätietä myös toiseen suuntaan. Pyörätie ei siis ole yksisuuntainen, vaikka liikennemerkki olisi asetettu vain yhteen suuntaan.
Tuo on ihan hyvä huomio. En todellakaan ole vaihtelemassa fillaroidessani puolta sen perusteella mihin suuntaan olen menossa, oli siellä nyt sitten millainen merkki tien päässä tahansa.
 
Kyllähän nuo ns spandexit vituttaa tuolla liikenteessä. Ajetaan naama norsun vitulla auto tiellä, itsekkäällä asenteella. Jostain syystä tämä koskee lähinnä mies pyöräilijöitä, nais fillaresteja näkee paljon iloisemmalla asenteella tuolla. Väistävät paremmin esim bussi pysäkille.

Tämä siis oma havainto ei välttämättä absoluuttinen totuus.

Mikä niissä spandexeissa vituttaa? Ihan vakavissani kysyn. Viriilit miehet jotka muistuttavat omasta kehollisesta ja henkisestä taantumisesta? Naiset kun laskit jo pois. Autoteollisuuden markkinointikoneiston aiheuttama jumaluus/voiman tunne? Toteutaan jonkun tyyppistä voimafantasiaa metallikotelon suojissa kun nakkikioskilla tai muualla ei uskalleta? "Minä nyt näytän heikommille kuka on kuka"

Tämän selvittämisestä vois saada nobelin rauhanpalkinnon. Ovat tosi outoja ja irrationaalisia tunnetiloja joita pääosin (?) aikuiset miehet tuntevat. Säälittävintä tässä kuviossa on se että valitettavasti ei jää internettiin niin kuin suurin osa typeristä väännöistä.

Vaan tämän tunteen vallassa ihan oikeasti vaarannetaan toisten turvallisuutta, päivittäin. Vuosittain on myös lukemattomia tapauksia että kirjaimellisesti ajetaan tahalleen päälle. Valitettavasti vain viranomaisille documentoidut tulevat tilastoihin. Nykyään osa kameroiden avulla myös lehdistöön. Kokonaisuudessa näitä on varmaan ihan järkyttävä määrä.

laki.png
 
Viimeksi muokattu:
Esim. tuosta Helsingin vuoden 2018 pyöräilybarometrista voi lukea, että pyöräily on suositumpaa ylemmissä tuloluokissa (niiden osuus pyöräilijöistä on isompi kuin osuus koko väestöstä). Ero ei ole iso, mutta kuitenkin
Juu, kiitos, tämän löysinkin jo. Muistaisin joskus nähneeni vähän kattavamman tutkimuksen. Tuossa on taidettu vaan haastatella pyöräilijöiksi laskettuja henkilöitä, joten sinällään tuo ei vielä anna kovin yleistettävää kuvaa.
 
Kiitos Antti. Kummaa mielestäni on, että moista määräystä ei laissa ole vaan pelkästään liikennemerkin kohdalla.
No nykyisin liikennemerkit ovat osa lakia, vaikkakin liitteenä. Aiemmin ne olivat tieliikenneasetuksessa, joka toki on lain nojalla annettu. Laki myös määrää noudattamaan liikennemerkeillä annettuja määräyksiä, joten lakiteknisesti homma on ihan kunnossa. Turha kai sitä olisi ensin lakitekstissä kuvailla, mitä mikäkin liikennemerkki määrä, ja sitten toistaa se liikennemerkkien kohdalla.
 
Miten te onnistutte ohittamaan traktoreita, mopoautoja, hevoskärryjä tai mitä ikinä siellä tiellä onkaan? Vai liittyyks tää jotenkin miten spandex taittaa valoa ja tekee täten turvallisesta ohittamisesta mahdottaman?
Keskimäärin sanoisin että traktorin ohittaminen on paljon helpompaa kuin 2x5 ryhmän koska a) traktori on lyhyempi b) kulkee hitaampaa. Lisäksi kun pistää yhtälöön että tuo traktorikuski todennäköisesti tekee töitä toisin kuin spandex joka ei suomessa ikipäivänä piirimestaruuskilpailun voitoilla saa kustannettua edes murto-osaa välineistökulujaan... Lisäksi väitin pari maajussia tuntevana että yksikään ei ajele tuolla huvikseen ja jos saisivat valita niin kaikki pellot olisivat siten että valtatiella ei tarvitsisi ajaa metriäkään.
Kuten jo tossa aikasemmin ihmettelin. Muropaketistako ihmiset näitä liikenneasioita opiskelevat? Nämä ei oikeasti ole mitenkään hankalia. Internetin (!) myötä näitä pystyy jopa tarkistamaan sähköisesti. Tieliikennelaki on poikkeusellisesti tarkoituksella jopa kirjoitettu maallikon ymmärrettävään muotoon. Tai ainakin näin on ollut tarkoitus. Joo tiedän, ongelma on se että liikenneturma, media ja poliisikaan ei näitä osaa tarkista ctrl-f avustuksella. Suurin osa harhaisista asioista johtuu tiedottamisesta.
Niin onkin selkeä ja itsekin siitä palasen lainasit liittyen asiaan jonka mainitsin, mutta ilmeisesti et osannut sisäistää lukemaasi?
Ei sitä tilaa mitenkään automaatisesti ja välittömästi tarvitse tehdä. Järkikäteen
33 §
Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet...


...Muita ajoneuvoja olennaisesti hitaammin ajavan on kapealla tai mutkaisella ajoradalla taikka vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi tarvittaessa vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Ajoneuvolla saa tällöin tilapäisesti ajaa pientareella, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä estä tarpeettomasti muuta liikennettä.
Vinkkinä fillaristille, tietä saa tehtydyksi viimeistään 2 sekunnissa kun pysäyttää sen kulkuvälineensä pientareelle. Eli jos jostain syystä "on pakko" ajaa ajoradan puolella tai siten että ohittaminen on ko. kohdassa haastavaa niin tilaa on järjettömän helppoa tehdä ja toimia kuten 33§ sanoo. Tämä ei vaan jostain ihmeen syystä tuollaisella 2x5 porukalle tyypillisesti yleensä sovi sillä ollaanhan sitä perinteisellä spandex clubin karkausvuoden 15. parittoman viikon kokoontumisajoissa, joissa on tarjolla rajaton määrä mainetta ja kunniaa seuran sisällä :).

Tähän liittyen kerran ajoin espanjassa auton perässä ja saavutettiin kasa spandexeja, mäessä jyrkkyyttä muistaakseni 17% pintaan, tiellä leveyttä sen verran että 2xauto + spandex ei rinnakkain sovi mitenkään päin. Myöskin niin paljon mutkaa että sellaisiä ns. oikeasti järkeviä ohituspaikkoja perinteiselä tuhnulla vuokra-autolla ei ollut ollenkaan. Jonoakin alkoi perän kertymään 60/80/90 alueella kun spandeksien pohkeilla ei yli 20 päästy - taisi olla lähempänä 10. Hetken tätä perseilyä katselleena otin ennakolta sopivasti vauhtia pari kertaa ja vedin ohitse tosta autosta koska sillä ei ollut edes aikomusta yrittää ohitse spandexeista, oli vissiin aikomus vetää se 5-10km tuota kävelyvauhtia perässä. Sitten tööttäsin pari kertaa pari kertaa "paikalliseen tyyliin" ilmoittaakseni että "oman turvallisuuden kannalta kannattaa katsoa mitä touhuaa - kohta tapahtuu" että ohi ollaan tulossa ja suhailin tuosta spandex joukosta ohitse pienessä tilassa useammalla eri ohituksella. Paha sanoa ketä vitutti ja kuinka paljon, mutta olihan tuon sakin toiminta kokonaisuutena jotain täysin uskomatonta, ajetaan niinkuin jotkut vitun keisarit aivan olematonta vauhtia keskellä tietä, olisivat vetäneet ne fillarinsa parkkiin N min välein ja taas jatkaneet, ei olisi vaikuttanut heidän lyllerrykseensä oikeastaan mitenkään, mutta kaippa tässä oli taas kasa toivoja harjoittelemassa ranskan ympärin ajoon vain keskeyttääkseen siellä muutaman etapin jälkeen. Suomessa ei sentään vastaavaa käytännössä tapahdu juuri koskaan, muta johtunee vain "harrastajien" vähäisestä määrästä :).

Italiassa ainakin muutamat mihin törmäsin niin ajoivat yksin/kolmin peräkkäin reilulla välillä toisiinsa, siinä ei pienehkölläkään tiellä tarvinnut sen enempää katsoa kuin että tismalleen samaan aikana ei tule toista spandex+auto yhdistelmää vastaan. Aina pääsi ohitse näistä harrastajista ilman sen ihmeempää ihmettelyä.
 
Just tämä kun kolme+ kaveria lähtee vetämään lenkkiä niin miksi ajavat vierekkäin? Motoilla pyöräillessä mennään toki liikenteen tahdissa (tai nopeammin) mutta ei vierekkäin.
 
Just tämä kun kolme+ kaveria lähtee vetämään lenkkiä niin miksi ajavat vierekkäin? Motoilla pyöräillessä mennään toki liikenteen tahdissa (tai nopeammin) mutta ei vierekkäin.
Jaa vai vierekkäin. Eipä ole tullu tällaista eteen. Pyöräilyssä nimenomaan ajetaan jonossa tai kun on enemmän kuskeja, niin parijonossa (itse en kyllä aja tai ole ajanut kuin kisoissa tai tapahtumisssa rinnakkain).
 
Joku alueellinen juttu? asut/liikut kainuussa ?
Ihan pk-seudulla on jokunen 10tkm tullut ajettua maantietä. Ja maantiepyöräilyn idea on nimenomaan ajaa jonossa, jolloin kärkikuski tekee enemmän töitä ja muut saa peesiapua. Kärkikuskia sitten vaihdetaan säännöllisesti. Vierekkäin ajaen ei kukaan saa peesiapua.
 
Joku alueellinen juttu? asut/liikut kainuussa ?
Turuus. Lähistön kuntien pikkuteillä lienee joku reitistö näille spandex-porukoille. 10 vuotta takaperin kun näitä alkoi ilmaantumaan niin ajattelin etä joku tavoitteellinen urheiluseura treenaa mutta nykyään on polkijoilla sellaista mahaa runkoputken päällä ettei seuratoiminnasta taida olla kyse. :D Harrastusta en moiti mutta tienkäyttöä senkin edestä.
 
Spandex-sanan käytöstä tunnistaa kyllä aina idiootin.
En viitsinyt kirjoittaa näistä sanaa "vitun pellet" mutta näin ajattelen kolmesta kaverista kun polkevat lurex-vaatteissaan usean tuhannen euron fillariaan vierekkäin ajokaistalla. Toki otan idiootin viitan ylpeänä hartioilleni mutta vitutuksestani en luovu. :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Nuoruudessani naapurissa asui SM-tason kilpapyöräilija ja tuolloin 80-luvulla veteli työmatkansa normi pappapyörällä. Ei riitä 2-3 kertaa kun ohitti allekirjoittaneen joka ajoi täysiä vakio mopolla. Nyt kun nämä harrasteporukat cruisailee alle 30 km/h vauhdilla niin ei riitä ymmärrystä koko kaistan käytölle 60 km/h alueella. Juokseeko joku maratooniin treenaava keskellä kaistaa... ei.
 
Kannattaa muuten muistaa nopeat sähköpyörät, eli ne joissa on rekisterikilpi. Niillähän ei ole velvollisuutta käyttää KLVtä vaikka se olisi sallittu mopoille ja muussa tapauksessa siellä ei saa edes ajaa.

Harvemmin noihin liikenteessä törmää mutta kuitenkin.

On myös hyvä ymmärtää erilaiset ympäristöt. Sitä aina tuppaa katsomaan asiaa omasta vinkkelistä ja kaupunkiympäristöissä on tilanne aika erilainen kuin maaseudulla tai sitten ulkoilualueilla.

Luulen että harvempaa häiritsee "spandex" maantiellä vaan enemminkin aamupäiväruuhkassa muun liikenteen keskellä.

Mä oon työkseni pyörinyt Helsingissä muutaman satatuhatta kilometria ja paljon myös keskieuroopan kaupungeissa joissa pyöriä on paljon enemmän. Kyllähän se muiden epämääräinen ja hidas toiminta ärsyttää mutta en siitä koskaan mitään stressiä ole ottanut. Enemmänkin tuntuu että stressiä ottavat ne joilla kokemusta liikenteessä toimimisesta on vähemmän tai sitten jotain muuta taakkaa.

Sitten se stressi kanavoidaan niin että muut toimivat joillakin tavoin väärin. Se saattaa pitää ihan paikkansakin mutta yleensä itse väärin toimiminen ei ole erityisen merkityksellistä, jos asiaa vähän katsoo kauempaa.

En ole myöskään koskaan törmännyt autojen, pyörien tai kävelijöiden kesken. Ainoastaan samalla tavalla kulkeviin ihmisiin. Läheltä piti tilanteita on kyllä ollut paljon mutta niitäkin ehdottomasti eniten autolla - autojen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa muuten muistaa nopeat sähköpyörät, eli ne joissa on rekisterikilpi. Niillähän ei ole velvollisuutta käyttää KLVtä vaikka se olisi sallittu mopoille ja muussa tapauksessa siellä ei saa edes ajaa.

Harvemmin noihin liikenteessä törmää mutta kuitenkin.
En ole nähnyt vielä ainuttakaan rekisteröityä sähköfillaria Suomessa. Kaikenlaisia viritettyjä sähköfillareita on kyllä tullut vastaan, mutta ei rekisteröityjä.
 
Liikenteessä on myös paljon lapsia jotka ei todellakaan aina tajua ja ymmärrä kaikkea eivätkä osaa huomioida muuta liikennettä aina 100% varmuudella. Kyllä se on autoilijan vastuulla olla ajamatta kenenkään päälle. Joten ei sitä voi vaan ajaa kaikkien yli koska "minä olin oikeassa sääntöjen mukaan".
Liikenteessä on myös paljon lapsia jotka ei todellakaan aina tajua ja ymmärrä kaikkea eivätkä osaa huomioida muuta liikennettä aina 100% varmuudella. Kyllä se on PYÖRÄILIJÄN vastuulla olla ajamatta kenenkään päälle. Joten ei sitä voi vaan ajaa kaikkien yli koska "minä olin oikeassa sääntöjen mukaan".
 
Ihan pk-seudulla on jokunen 10tkm tullut ajettua maantietä. Ja maantiepyöräilyn idea on nimenomaan ajaa jonossa, jolloin kärkikuski tekee enemmän töitä ja muut saa peesiapua. Kärkikuskia sitten vaihdetaan säännöllisesti. Vierekkäin ajaen ei kukaan saa peesiapua.
Nämä häirikkö porukat täällä ei mun mielestä niinkään treenaa maantiepyöräilyä vaan kunhan polkevat ja sitten päivittelevät someen kilsat ja fiilikset sekä tulevat kalustohankinnat. :hmm:
 
Liikenteessä on myös paljon lapsia jotka ei todellakaan aina tajua ja ymmärrä kaikkea eivätkä osaa huomioida muuta liikennettä aina 100% varmuudella. Kyllä se on PYÖRÄILIJÄN vastuulla olla ajamatta kenenkään päälle. Joten ei sitä voi vaan ajaa kaikkien yli koska "minä olin oikeassa sääntöjen mukaan".

Sääntöjen mukaan ei kyllä pysty pyörälläkään ajamaan kenenkään päälle.
Autolla ilmeisesti pystyy?


Ajoneuvo on oltava pysäytettävissä tien näkyvältä etäisyydeltä kaikissa ennalta arvattavissa tapauksissa. Sit niistä ennalta arvattavista luotellaan mm. semmosia ryhmiä kuin lapset ja muut joilla on selkeitä vaikeuksia hahmottaa liikennettä.

Nämäkin löytyy finlex.fi internet-palvelusta. Siel on kans semmonen jännä kohta missä nimenomaan moottoriajoneuvojen kuljettajien pitää varoa erityisesti enemmän suojattomia tielläliikkujia. Useassa eri kohdassa kaiken lisäksi. Niitten kuljettamiseen pitäisi jopa suorittaa tutkinto!
 
Viimeksi muokattu:
En viitsinyt kirjoittaa näistä sanaa "vitun pellet" mutta näin ajattelen kolmesta kaverista kun polkevat lurex-vaatteissaan usean tuhannen euron fillariaan vierekkäin ajokaistalla. Toki otan idiootin viitan ylpeänä hartioilleni mutta vitutuksestani en luovu. :cool:

Mikä tämän tunteen aiheuttaa, voisitko kuvailla tarkemmin? Psykologisesti normaalimpaa käsittääkseni olisi ahdistua omaa henkeä vaarantavista asioista. Ei itseään vaarantamattomista. Tossa taitaa olla jotain koulukiusaamisen kaltaista ilmiötä taustalla? Vai onko vastaus juurikin niin yksinkertainen että pienempiä kiusaamalla pönkitetään omaa egoa? Aikasemmin kyselinkin jo alla olevilla viesteillä.

Yhdessä vastauksessa kerrottiinkin jo että kyllä 2x5 pyöräilijän ohittaminen on selkeästi hankalampaa kuin 60km/h tunnissa liikkuvan heinäkuormassa olevan perävaunullisen traktori yhdistelmän. Jo siis ihan siitä johtuen että pyöräilijät vievät enemmän tilaa ja liikkuvat nopeammin.

Onks teillä siellä maaseudulla jonkinlainen rinnakaistodellisuus jossa fysiikanlait toimivat käänteisesti? ISO yksiköillä katsoen tää ei valitetttavasti aukea.


"Miten te onnistutte ohittamaan traktoreita, mopoautoja, hevoskärryjä tai mitä ikinä siellä tiellä onkaan? Vai liittyyks tää jotenkin miten spandex taittaa valoa ja tekee täten turvallisesta ohittamisesta mahdottaman?"


Mikä niissä spandexeissa vituttaa? Ihan vakavissani kysyn. Viriilit miehet jotka muistuttavat omasta kehollisesta ja henkisestä taantumisesta? Naiset kun laskit jo pois. Autoteollisuuden markkinointikoneiston aiheuttama jumaluus/voiman tunne? Toteutaan jonkun tyyppistä voimafantasiaa metallikotelon suojissa kun nakkikioskilla tai muualla ei uskalleta? "Minä nyt näytän heikommille kuka on kuka"

Tämän selvittämisestä vois saada nobelin rauhanpalkinnon. Ovat tosi outoja ja irrationaalisia tunnetiloja joita pääosin (?) aikuiset miehet tuntevat. Säälittävintä tässä kuviossa on se että valitettavasti ei jää internettiin niin kuin suurin osa typeristä väännöistä.

Vaan tämän tunteen vallassa ihan oikeasti vaarannetaan toisten turvallisuutta, päivittäin. Vuosittain on myös lukemattomia tapauksia että kirjaimellisesti ajetaan tahalleen päälle. Valitettavasti vain viranomaisille documentoidut tulevat tilastoihin. Nykyään osa kameroiden avulla myös lehdistöön. Kokonaisuudessa näitä on varmaan ihan järkyttävä määrä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tämän tunteen aiheuttaa, voisitko kuvailla tarkemmin? Psykologisesti normaalimpaa käsittääkseni olisi ahdistua omaa henkeä vaarantavista asioista. Ei itseään vaarantamattomista. Tossa taitaa olla jotain koulukiusaamisen kaltaista ilmiötä taustalla? Vai onko vastaus juurikin niin yksinkertainen että pienempiä kiusaamalla pönkitetään omaa egoa? Aikasemmin kyselinkin jo alla olevilla viesteillä.

Yhdessä vastauksessa kerrottiinkin jo että kyllä 2x5 pyöräilijän ohittaminen on selkeästi hankalampaa kuin 60km/h tunnissa liikkuvan heinäkuormassa olevan perävaunullisen traktori yhdistelmän. Jo siis ihan siitä johtuen että pyöräilijät vievät enemmän tilaa ja liikkuvat nopeammin.

Onks teillä siellä maaseudulla jonkinlainen rinnakaistodellisuus jossa fysiikanlait toimivat käänteisesti? ISO yksiköillä katsoen tää ei valitetttavasti aukea.
Kyllä se pyöräilijöiden tyhmä käytös on se joka kouristaa aivoissa, miksi ajaa vierekkäin kun peräkkäin ajamalla liikenne sujuisi ja harjoittelukin olisi lajinomaisempaa. En ole koittanut mutta luulen että en saisi helpotusta tuskaani jos lanaisin pyöräilijät autoni alle ajamalla omaa kaistaa omaa nopeuttani, en usko kyllä olleeni koulussa kiusaaja tai kiusattukaan.

Traktorin ohittamisesta en kirjoittanut mutta minusta traktori kuormineen on tien päällä hyödyllisessä mielessä kun taas joku kaistanlevyinen fillarijoukkue joutaisi ryhmittymään kaistan reunaan. Meillä päin nuo traktorit ei heinäkuormassa tee 30-50 km lenkkejä pikkuteillä vaan ajavat vain pakollisen matkan pellolta ladolle.
 
Kyllä se pyöräilijöiden tyhmä käytös on se joka kouristaa aivoissa, miksi ajaa vierekkäin kun peräkkäin ajamalla liikenne sujuisi ja harjoittelukin olisi lajinomaisempaa.

Kouristaako liikenteen ulkopuolisisisa tilanteissa samalla lailla jos koet kokevasi vääryyttä?
Nykymuotoisessa yhteiskunnassa kuitenkin väistämättä tulee tilanteita vastaan joka osa-alueella missä kaikki eivät toimi juuri yksittäisen ihmisen haluamalla tavalla.

Jonkun näköistä ryhmä luokitteluakin tuossa tapahtuu. Töissä, liikkumassa (jota kyllä valtiokin suosittele). Kysytteko kaikilta traktorin kuljettajilta mihin ovat menossa ja mitä tekevät? Lehdistön mukaan maakunnissa traktoreilla kruisailu on ollut vuosikymmeniä jo, ainakin joidenkin mielestä liian isossa mittakaavassa

Jollain tavalla vahvoilla mielikuvilla näissä leikitään. Esim. jos liikkuu henkilöautolla, kaikki matkat ovatkin yhtä'kkiä "tarpeelisia" ja oikeaa liikkumista. Kukaan ei kyseenalaista miksi juuri hänen edessä on henkilöauto/traktori/moottori-X hidastamassa matkaa ajamalla nopeausrajoituksen mukaan. Ainakaan mulle ei ole kukaan tullut auton rattiin huutamaan. Toisin kuin pyörällä käy vähintään viikkotasolla. Vaikka täällä taajamaassa liikkuisi ylinopeudella tai nopeusrajoituksen ylärajoilla. Kyllä oma rauhallinen oma tahti on se oikea. Se vaan tuntuu ahdistavan vaan entistä enemmän.

Miettikää että jos kaveri porukka on menossa autolla mökille. Kaikille ihan ok. Mutta jos sama porukka menee samalle mökille polkupyörällä niin niistä avaudutaan vuorokauden ympäri internetissä saakka.



13660602.jpg.webp
Traktori-kadulla-2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kouristaako liikenteen ulkopuolisisisa tilanteissa samalla lailla jos koet kokevasi vääryyttä?
Nykymuotoisessa yhteiskunnassa kuitenkin väistämättä tulee tilanteita vastaan joka osa-alueella missä kaikki eivät toimi juuri yksittäisen ihmisen haluamalla tavalla.

Jonkun näköistä ryhmä luokitteluakin tuossa tapahtuu. Töissä, liikkumassa (jota kyllä valtiokin suosittele). Kysytteko kaikilta traktorin kuljettajilta mihin ovat menossa ja mitä tekevät? Lehdistön mukaan maakunnissa traktoreilla kruisailu on ollut vuosikymmeniä jo, ainakin joidenkin mielestä liian isossa mittakaavassa

Jollain tavalla vahvoilla mielikuvilla näissä leikitään. Esim. jos liikkuu henkilöautolla, kaikki matkat ovatkin yhtä'kkiä "tarpeelisia" ja oikeaa liikkumista. Kukaan ei kyseenalaista miksi juuri hänen edessä on henkilöauto/traktori/moottori-X hidastamassa matkaa ajamalla nopeausrajoituksen mukaan. Ainakaan mulle ei ole kukaan tullut auton rattiin huutamaan. Toisin kuin pyörällä käy vähintään viikkotasolla. Vaikka täällä taajamaassa liikkuisi ylinopeudella tai nopeusrajoituksen ylärajoilla. Kyllä oma rauhallinen oma tahti on se oikea. Se vaan tuntuu ahdistavan vaan entistä enemmän.

Miettikää että jos kaveri porukka on menossa autolla mökille. Kaikille ihan ok. Mutta jos sama porukka menee samalle mökille polkupyörällä niin niistä avaudutaan vuorokauden ympäri internetissä saakka.


Trollin ruokkiminen loppuu tähän.
Itseä ei kiinnosta millä asialla kuka ja millä laitteella on liikenteessä mutta yhteisen turvallisuuden takia liikennesääntöjä olisi tarpeen noudattaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 385
Viestejä
4 510 957
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom