- Liittynyt
- 02.11.2016
- Viestejä
- 1 396
Miksi kommentoida jos ei ole mitään sanottavaa?Ei suomessa ole mitään "autoteitä".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miksi kommentoida jos ei ole mitään sanottavaa?Ei suomessa ole mitään "autoteitä".
No tämä. Hilma ja Martta kokevat oikeudekseen tukkia koko kevyen liikenteen väylän kävelysauvoineen. Soitat kelloa kauempaa, ei reaktiota. Himmailet taakse ja soitat uudelleen niin alkaa tulla huutoa että mitä sitä kelloa rinkutat. Työikäisillä kellonsoitto aiheuttaa juuri tuon eteen kävelyn, kun käännytään katsomaan taakse ja samalla kulkusuunta muuttuu keskelle tietä. Parhaiten kelloon reagoi alaikäinen nuoriso, varmaan siksi että kokemusta on sekä soittamisesta että soiton kohteena olemisesta.
Kertokaas kyyryselkäiset työmatkapyöräilijät miksi ei viitsitä takaa ohittaessa edes kelloa soittaa vaan sujahdetaa siitä 50cm välistä hidastamatta. Tekis mieli työntää keppi pinnojen väliin.
Miksi kommentoida jos ei ole mitään sanottavaa?
Kerro nyt myös miksi se ärsyttää?Vähän ärsyttää, että täälläpäin alan harrastajat ajelevat autoteitä myöten, vaikka vierellä seuraa KLV. Ymmärrän, että sen kevyen liikenteen väylän kunto on heikko, mutta se ei valitettavasti vaikuta liikennesääntöihin.
Tuossa ei nyt kerrottu tarkemmin että millaisesta tilanteesta oli kyse. Siinä ohituspaikassa saattoi olla vaikka kaksi äitiä työntämässä rattaita vierekkäin tms. Saattoivat olla vaikka toisilleen tuntemattomia ja toinen kulki oikeaa reunaa ja toinen vasenta, joka on jalankulkijalle sallittua.Miksi on vai 50cm väli? Eikö kuljeta tien laidassa kuten laki määrää?
Koska niiden paikka on yksiselitteisesti siellä kelvillä, jos se KLV ei ole ihan paskana. Autolla ajettaessa ne jäävät jumittamaan eteen viimeistään ensimmäisessä ylämäessä ja jos ohitettavia on useampia, ei turvallinen ohitus välttämättä onnistu heittämällä. Ei laissa ihan vitsillä ole osoitettu pyöräilijän paikkaa sinne kelville.Kerro nyt myös miksi se ärsyttää?
40km/h tai alle alueella nuo menee yleensä niin kovaa, että perässä pääsee hyvää vauhtia ja nopeammilla alueilla pääsee ohi kun on hyvä paikka.
Kerro nyt myös miksi se ärsyttää?
40km/h tai alle alueella nuo menee yleensä niin kovaa, että perässä pääsee hyvää vauhtia ja nopeammilla alueilla pääsee ohi kun on hyvä paikka.
Ei minua ole koskaan nuo ärsyttäneet enkä ymmärrä mistä se syvä ärsytys joillakin kumpuaa.
Pointti on, että jos vauhtia on reippaasti ja on pakko päästä hiljentämättä ohi ahtaassa paikassa, niin olisi suotavaa antaa joku äänimerkki ensin. Se koetaan ikävän usein jonkinlaisena loukkauksena, joten sitä käytetään Suomessa hyvin harvoin.
Ei olekaan, mutta monet spandexit silti tekevät niin ja siksi olisi kiva jos antaisivat edes äänimerkin ennen kuin suhahtavat ohi.Jos ei ole hälytysajossa oleva hälytysajoneuvo, niin ei ole pakko päästä hiljentämättä ohi ahtaassa paikassa.
Lapsen yliajamisesta varmaan kaikki potee vähän huonoa omaa tuntoa, mutta jos kuitenkin meni systeemit liikennesääntöjen mukaan niin "tekemättömässä paikassa" turha tuotakaan on sinänsä enempää surkutella. Miksi muuten taas kerran pelattiin "pilttikortti" kun keskustelu koski "keski-ikäisiä sekopäitä"? Sen sijaan jos spandex tulee vastaavassa tekemättömässä paikassa niin lujaa kuin fillarilla pääsee niin erona on että spandex on vaan ihan "täysi ääliö" -eikä se varmaan keskimääräistä autoilijaa juuri hetkauta - kun kuitenkin järjissään oleva ihminen voi sekä fillarilla että kävellen käytännössä kulkea niin että ei ikinä jää auton alle teki auto mitä vaan ja toisekseen itseensä siinä vain satuttaa. Toki autollakin voi ajella niin että hyvin paljon toisten autojen töhöilyitä voi vältellä, nopeudet/havannointimahdollisuudet ovat kuitenkin haastavampia kuin fillarilla jossa on esteetön 360 näkymä 24/7 käytettävissä + audio kaupanpäälle jota ei autossa ollessa käytännössä ole ollenkaan.Liikenteessä on myös paljon lapsia jotka ei todellakaan aina tajua ja ymmärrä kaikkea eivätkä osaa huomioida muuta liikennettä aina 100% varmuudella. Kyllä se on autoilijan vastuulla olla ajamatta kenenkään päälle. Joten ei sitä voi vaan ajaa kaikkien yli koska "minä olin oikeassa sääntöjen mukaan".
Pyörän soittokellon kanssa on kyllä se ongelma että toinen osapuoli ei tiedä tarkoitetaanko sitä ainoastaan indikaattoriksi vai pyynnöksi väistää. Käyttäytyminen on sitten sen mukaista. Itseasiassa käyttäytyminen on usein paniikinomaista sekoilua, jota mielellään haluaisi välttää.
Mä nykyään vihellän suht hiljaa jos haluan varoittaa ennakolta ja soitan kelloa jos tilaa olisi syytä saada lisää tai on potentiaalia vaaratilanteeseen. Jostain syystä myös koirat huomaavat tuon viheltämisen paremmin ja se onkin oikeastaan tärkeämpää kuin että taluttaja huomaa jos tilaa on muuten reilusti. Jos koira pelästyy niin se hyökkää kimppuun, jos ihminen pelästyy niin se hyppää ojaan.
Nykyään ei tule työmatkaliikenteessä ajeltua mutta aiemmin kun sitä harrastin niin siinä on helposti ongelmana että kelloa saisi soittaa jatkuvasti jos sitä tekisi. Mä yleensä mieluummin sovitan sen ajonopeuden liikenteen mukaan. Pyörällä pystyy ihan mukavasti ajamaan sitä kävelynopeuttakin jos tilanne sitä vaatii.
Tuo uusi väistämisvelvollisuusmerkki olisi juuri oikea tuollaisessa paikassa kun kerta korotuskin jo valmiina. Nuo puolelta toiselle vaihtavat kelvit on kyllä melkoinen suunnittelukukkanen. Onneksi niitä ei enää nykyisin kai minnekään uusille väylille laiteta.Lähetin palautetta kaupungille tuosta kohdasta ja kehotin laittamaan paikalle joko väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkin, tai sitten kolmiot kevyen liikenteen väylälle muistuttamaan liikennesäännöistä. Kolmioita suojatien kohdissa on täällä harrastettu parissa paikassa, mutta ei niillä kyllä tunnu olevan mitään vaikutusta pyöräilijöihin eikä autoilijoihin.
Tässä se ongelma on, että vaikka se on suotavaa sinulle, niin suuri osa kävelijöistä reagoi täysin arvaamattomastai, jos alkaa kelloa soittamaan... Itsekään en soita kelloa, vaan luotan takanavan räikän ääneen. Toki hidastan aina, tarvittaessa vaikka kävelyvauhtiin. Ja ahtaissa paikoissa, kuten poluilla yms. kiitän vielä ohitettavaa.Kyllä kellon soittaminen olisi suotavaa AINA, minulle se on selvä indikaattori että pyörä tulossa älä tee mitään äkkiliikettä vaan pysy tien reunassa. Sama jos koiran kanssa lenkillä niin tiedän vetää hihnaa kireälle ettei se koira säntää yht'äkkiä eteen tai pelästy turhaan.
Toki tässä tulee se että kelloa pitää soittaa ajoissa, ei vasta kohdalla tai sekunttia ennen...
Kyllä kellon soittaminen olisi suotavaa AINA, minulle se on selvä indikaattori että pyörä tulossa älä tee mitään äkkiliikettä vaan pysy tien reunassa. Sama jos koiran kanssa lenkillä niin tiedän vetää hihnaa kireälle ettei se koira säntää yht'äkkiä eteen tai pelästy turhaan.
Kerro nyt myös miksi se ärsyttää?
40km/h tai alle alueella nuo menee yleensä niin kovaa, että perässä pääsee hyvää vauhtia ja nopeammilla alueilla pääsee ohi kun on hyvä paikka.
Ei minua ole koskaan nuo ärsyttäneet enkä ymmärrä mistä se syvä ärsytys joillakin kumpuaa.
Sen takia sitä kelloa soitetaan hyvissä ajoin, ei metrin päässä jalankulkijasta. Näin kun toimii niin ei mitään ongelmaa.Tässä se ongelma on, että vaikka se on suotavaa sinulle, niin suuri osa kävelijöistä reagoi täysin arvaamattomastai, jos alkaa kelloa soittamaan... Itsekään en soita kelloa, vaan luotan takanavan räikän ääneen. Toki hidastan aina, tarvittaessa vaikka kävelyvauhtiin. Ja ahtaissa paikoissa, kuten poluilla yms. kiitän vielä ohitettavaa.
Tässä se ongelma on, että vaikka se on suotavaa sinulle, niin suuri osa kävelijöistä reagoi täysin arvaamattomastai, jos alkaa kelloa soittamaan... Itsekään en soita kelloa, vaan luotan takanavan räikän ääneen. Toki hidastan aina, tarvittaessa vaikka kävelyvauhtiin. Ja ahtaissa paikoissa, kuten poluilla yms. kiitän vielä ohitettavaa.
Yksikään spendex ei polje 40 alueella jatkuvasti 40km/h ja jos loivassa alamäessä polkee niin ensimäisessä ylämäessä vauhti hyytyy. Ongelma tulee siinä että kun siellä on muuta liikennettä ja tien molemmin puolin kanttikivet niin pyöräilijä ei pääse väistämään vaan joutuu polkemaan edessä ja sitten rupee autoilijaa vituttamaan kun ei pääse turvallisesti ohi.
On näitä myös itselle tapahtunut että pyöräilijä meinaa ajaa kylkeen kun olen prätkällä juuri menossa ohi, katsotaan vain eteenpäin ja ilman mitään varoitusta tullaan syliin.
No mitä sitten? Ihan hirveää jos 40-alueella joutuu hetken ajamaan 25-30km/h? Ehkä parempi jättää auto kotiin jos tuollaisesta saa vitutuksen aikaan.Yksikään spendex ei polje 40 alueella jatkuvasti 40km/h ja jos loivassa alamäessä polkee niin ensimäisessä ylämäessä vauhti hyytyy. Ongelma tulee siinä että kun siellä on muuta liikennettä ja tien molemmin puolin kanttikivet niin pyöräilijä ei pääse väistämään vaan joutuu polkemaan edessä ja sitten rupee autoilijaa vituttamaan kun ei pääse turvallisesti ohi.
Siis miten pyöräilijä meinaa ajaa kylkeen kun olet menossa ohi? Aika poikkeuksellista ajamista jos seilataan kaistan reunasta toiseen.On näitä myös itselle tapahtunut että pyöräilijä meinaa ajaa kylkeen kun olen prätkällä juuri menossa ohi, katsotaan vain eteenpäin ja ilman mitään varoitusta tullaan syliin.
Soitatko torvea kun lähdet ohittamaan?
Mä en itse aja koskaan ajotiellä paitsi jos:
a) Näen että moottoriajoneuvoja ei ole näköpiirissä (kotitiellä on 50m matka KVL, 50m kävelytietä ja taas 50m KVL. Mikäli ei ole liikennettä niin en poukkoile noiden välillä)
b) KVL puuttu (tai on remontissa niin että siinä ei pysty ajamaan)
Mutta ymmärrän kyllä ihmisiä jotka ajavat ajokaistalla mikäli KVL on täynnä jalankulkijoita. En kyllä tykkää siitä autoilijana.
No mitä sitten? Ihan hirveää jos 40-alueella joutuu hetken ajamaan 25-30km/h? Ehkä parempi jättää auto kotiin jos tuollaisesta saa vitutuksen aikaan.
Pointti ei ole siinä torven soittamisessa, pointti on siinä että jos sä ajat polkupyörällä ajoväylällä sinun pitää ajaa oikeassa reunassa, jos teet jotain äkkinäistä niin katso nyt saatana ainakin taakse ja näytä kädellä että olet kääntymässä
No ei tarvitse kun tuloksen tietää. Suuri osa autoilijoista on henkisiltä kyvyiltään sillä tasolla, ettei niillä oikeasti pitäisi olla mitään asiaa potentiaalisesti tappavan tonnien painoisen malmikasan ohjaimiin.Mennään tekemään testi kuinka monella autoilijalla menee hermo pyörään joka ajaa alle nopeusrajoitusten heidän edessä
Siellä kelvillä on Miro-Petteri polkemassa siksakkia, taistelupari hyökkäysvaunu-mammoja kuulokkeet korvilla ja Dr. Who koiransa kanssa ärsyyntymässäMiksi sinne tielle pitää tulla jos siinä on oma väylä vieressä ja tietää ettei pysty ajamaan suurinta sallittua vaan on autojen tiellä.
Millä teet liikenteestä turvallista jos et edes tiedä että joku on tulossa...Ajankohtaista – Liikenneturva
Lue ajankohtaiset uutiset ja vinkit tielläliikkujille. Kuljit sitten pyörällä, kävellen, autolla tai jollain muulla kulkumuodolla.www.liikenneturva.fi
Ja pyöräilijätkö ovat henkisiltä kyvyiltään autoilijoita parempia, joten voivat ajaa siellä ajoradalla niiden tonnien painoisten malmikasojen edessä tukkeena, vaikka vieressä olisi KLV, jossa näiden pitäisi lain mukaan ajaa? Jos KLV on ajoradan vieressä, on pyöräilijän paikka siellä ja jos edessä on hidasteita, pitää oma vauhti sopeuttaa niihin. KLV ei muutu käyttökelvottomaksi sillä, että haluaa ajaa siellä kovempaa kuin olisi turvallista.No ei tarvitse kun tuloksen tietää. Suuri osa autoilijoista on henkisiltä kyvyiltään sillä tasolla, ettei niillä oikeasti pitäisi olla mitään asiaa potentiaalisesti tappavan tonnien painoisen malmikasan ohjaimiin.
Siellä kelvillä on Miro-Petteri polkemassa siksakkia, taistelupari hyökkäysvaunu-mammoja kuulokkeet korvilla ja Dr. Who koiransa kanssa ärsyyntymässä
Ei varmasti ole, jos ei estä muun liikenteen sujumista, ajaa sopivaa tilannenopeutta ja noudattaa sääntöjä.Ajaa se pyöräilijä missä vain niin aina se on jonkun mielestä väärässä paikassa.
Huhhuh, joku käytti epäeksaktia termiä keskustelufoorumilla! Stop the press!Se, että ihminen käyttää virheellistä termiä "autotie" kertoo siitä, että ihminen kuvittelee, että ne ajoradat on tarkoitettu ajettavaksi vain autolla, vaikka asia ei ole niin.
Tuota termiä ja mahdollisia ongelmia sen virheellisessä käytössä oikaistiin kahdessa erillisessä viestissä sen kirjoittamisen jälkeen. Jos vaikka tavaat ne ensin ja viisastelet sitten jos koet edelleen tarpeelliseksi.Huhhuh, joku käytti epäeksaktia termiä keskustelufoorumilla! Stop the press!
Hienosti väärinymmärretty tai tahallista olkiukkoilua. Mitä tappavammalla laitteella tuolla liikenteessä liikkuu, sitä korkeampaa ymmärrystä oman toiminnan mahdollisista seurauksista sekä hermojen hallintaa kuljettajalta täytyy vaatia. Autoiljan ei missään tapauksessa ole hyväksyttävää hermostua siitä, jos tielle tulee pieni hidaste.Ja pyöräilijätkö ovat henkisiltä kyvyiltään autoilijoita parempia, joten voivat ajaa siellä ajoradalla niiden tonnien painoisten malmikasojen edessä tukkeena, vaikka vieressä olisi KLV, jossa näiden pitäisi lain mukaan ajaa? Jos KLV on ajoradan vieressä, on pyöräilijän paikka siellä ja jos edessä on hidasteita, pitää oma vauhti sopeuttaa niihin. KLV ei muutu käyttökelvottomaksi sillä, että haluaa ajaa siellä kovempaa kuin olisi turvallista.
Minä ajan autolla, moottoripyörällä ja polkupyörällä. En ole huomannut kulkuneuvon vaikuttavan älykkyyteeni tai muihin henkisiin kykyihini. Ehkä olen vähän yksinkertainen?
Samaa mieltä muuten, paitsi että pieni alinopeus ei ole vielä liikenteen sujuvuuden estämistä vaan ihan normaali osa liikennettä.Ei varmasti ole, jos ei estä muun liikenteen sujumista, ajaa sopivaa tilannenopeutta ja noudattaa sääntöjä.
Ei ollut tahallista väärinymmärrystä, eikä olkiukkoilua. Kysehän oli juuri siitä että miksi pitää ajaa polkupyörällä ajoradalla, jos on KLV vieressä.Hienosti väärinymmärretty tai tahallista olkiukkoilua. Mitä tappavammalla laitteella tuolla liikenteessä liikkuu, sitä korkeampaa ymmärrystä oman toiminnan mahdollisista seurauksista sekä hermojen hallintaa kuljettajalta täytyy vaatia. Autoiljan ei missään tapauksessa ole hyväksyttävää hermostua siitä, jos tielle tulee pieni hidaste.
Riippuu paikasta ja siitä kuinka usein tilanne toistuu. Satunnaisena ilmiönä se on siedettävä, mutta ei jatkuvana.Samaa mieltä muuten, paitsi että pieni alinopeus ei ole vielä liikenteen sujuvuuden estämistä vaan ihan normaali osa liikennettä.
Tähän en osaa vastata, mutta siihen on varmasti monia syitä. Joka tapauksessa niin pitkään kuin tilanne on tämä, on syytä myös toimia niin kuin laki sanoo.Ylipäänsä en ymmärrä miksei tuota tässä suhteessa jälkeenjäänyttä TLL:n pykälää voitu lakia uudistaessa harmonisoida muiten pohjoismaiden kanssa samalle linjalle siten, että pyöräilijä saa taajamanopeuksien vallitessa valita käyttääkö ajorataa vai kelviä.
Syynä on ainakin se, että monien tajohen näkökulmasta pöyräily nähdään edelleen hitaana hupiajeluna eikä osana nopeaa kaupunkiliikennettä. No kehitys kehittyy ja onneksi pyöräilijöiden määrä tulee lähivuosina kasvamaan niin paljon, että asialle on pakko tehdä jotain.Tähän en osaa vastata, mutta siihen on varmasti monia syitä.
No itse olen sitä mieltä, että tässä suhteessa lakia voi tulkita joustavasti jos näkee, että siitä esim. liikenneturvallisuuden kannalta on suotava hieman poiketa. Enkä ala ylettömästi ärsyyntymään jos joku näin tekee.Joka tapauksessa niin pitkään kuin tilanne on tämä, on syytä myös toimia niin kuin laki sanoo.
mistäköhän toi väittämä on tullut että siellä KLV:llä on pakko aja fillarilla. Niin se rekka kuskikin kai ajatteli kun kiilas mut fillarinkanssa kaiteen ja peräkärrin väliin
Se tulee ihan laista -->mistäköhän toi väittämä on tullut että siellä KLV:llä on pakko aja fillarilla. Niin se rekka kuskikin kai ajatteli kun kiilas mut fillarinkanssa kaiteen ja peräkärrin väliin
Ajoneuvon paikka tiellä
Esimerkiksi pyöräilijän on käytettävä pyörätietä, jos sellainen on pyöräilijän kulkusuunnassa. Pyörätie on aina merkitty liikennemerkillä. Jos pyörätietä tai pyöräkaistaa ei ole, pyörällä ajetaan ajoradan oikeanpuoleisella pientareella. Tähän meidät opastaa tieliikennelain 18 pykälä:
Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää tai muuta moottoritonta ajoneuvoa on kuitenkin ajettava oikeanpuoleisella pientareella.
Tieliikennelain 18 §
Monesti tilanne on kuitenkin sellainen, ettei piennarta ole nimeksikään tai se on huonokuntoinen. Tällöin pyöräilijä ajaa ajoradalla niin lähellä oikeaa reunaa kuin se on turvallista. Tieliikennelain 19 pykälä määrittelee ajoneuvon kuljettamisen näin:
Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
Tieliikennelain 19 §
Pyöräilijän on sääntöjen mukaan ajettava pääsääntöisesti pyörätiellä, jos sellainen on käytettävissä. Pyörätie merkitään liikennemerkillä. Mikäli pyörätietä ei ole, ajetaan tien oikeassa reunassa olevalla pientareella. Jos sitä ei ole, on ajettava niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin on turvallista.
”Jos vieressä kulkee pyörätie, ei ajoradalla saa ajaa kuin poikkeustapauksissa, vaikka pyöräilijän nopeus olisikin suuri. Mikäli nopeus on vaaraksi polkijalle itselleen tai muille tiellä liikkujille, kannattaa nopeutta yksinkertaisesti laskea”, huomauttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa.
Tämä onkin se iso jos - satunnaiset halkeamat ja töyssyt eivät tee KLV:stä ajokelvotonta.Ja jos KLV on ajokunnottamasssa kunnossa
Harva asuu valmiiksi siellä maantien varressa niin kyllä sitä taajamaa pitää yleensä ajaa, että lenkille pääsee. Toki taajamassa vauhti pitää olla höntsää lämmittelyä tai loppuverkkaa eikä mitään tempoajoa.Kyllä, KVL varrella on liittymiä, joista on vaarallista ajaa hidastamatta. Routavauriot, töyssyt ja kolot kykenee väistämään, jos ei aja laput silmillä. Jos kumit rikkoutuvat sepelistä, hanki reitille soveltuvat nakit. Nämä kaikki ovat hyviä perusteita laskea nopeutta, ei siirtyä ajoradalle. Jos reitti tuntuu maantiepyörällä vaivalloiselta, kannattaa suunnitella sellainen lenkki, jossa noita osuuksia ei ole.
Kevyesti kärjistäen, tuntuu, että kaikki pyöräilijöiden ongelmat ratkeavat aina nopeutta laskemalla, mutta jos autoilija joutuu hetkellisesti laskemaan nopeutta pyöräilijän takia on liikenne pilalla.Nämä kaikki ovat hyviä perusteita laskea nopeutta, ei siirtyä ajoradalle.
No tämä. Hilma ja Martta kokevat oikeudekseen tukkia koko kevyen liikenteen väylän kävelysauvoineen. Soitat kelloa kauempaa, ei reaktiota. Himmailet taakse ja soitat uudelleen niin alkaa tulla huutoa että mitä sitä kelloa rinkutat. Työikäisillä kellonsoitto aiheuttaa juuri tuon eteen kävelyn, kun käännytään katsomaan taakse ja samalla kulkusuunta muuttuu keskelle tietä. Parhaiten kelloon reagoi alaikäinen nuoriso, varmaan siksi että kokemusta on sekä soittamisesta että soiton kohteena olemisesta.
Tämän huomannut itsekin turvallisemmaksi keinoksi. Joskus välillä kun ringuttelee kelloa, niin saattaa tulla aika sekava tilanne, kun se kävelijä saattaa hypätä minne sattuu tiellä. Kelloa tulee käytettyä yleensä silloin, kun ei mahdu väistämään sivusta, jos esimerkiksi rinnakkain paljon porukkaa.Mä yleensä mieluummin sovitan sen ajonopeuden liikenteen mukaan. Pyörällä pystyy ihan mukavasti ajamaan sitä kävelynopeuttakin jos tilanne sitä vaatii.
Se on pakollinen varuste, eli mars kauppaan.Itsellä ei kelloa niin ei voi ääniä päästellä.
Polkupyörän pakolliset varusteet – uutena punainen takavalo
Punaisen takavalon pakollisuus koskee kaikkia ajoneuvoja 1.6.2020 alkaen. Tämä tarkoittaa, että myös pyörässä pitää olla punainen takavalo, jos sillä ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. ”Valon voi kiinnittää myös pyöräilijään, esimerkiksi kypärään tai reppuun. Eli valoja ei tarvitse välttämättä asentaa polkupyörään”, vinkkaa Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen.
Muita polkupyörän pakollisia varusteita ovat: valkoinen etuvalo, heijastimet eteen, taakse ja sivulle, soittokello ja toimivat jarrut.