Auto ei ole tehokas millään mulla mittarilla kun yksilölle ajallisesti.
... mutta tämä on ihan ylivoimaisesti se oleeellisin kriteeri ihmisten arkiliikkumisen tehokkuuden mittaamiseen.
Elinajan odotekin lyhenee!
Höpöhöpö.
Ei se henkilöautossa istuminen ole terveydelle yhtään haitallisempaa kuin bussissa tai junassa, tai tässä tietokoneen ääressä istuminen.
Erityisesti nyt Korona-aikana se henkilöautossa istuminen voi olla selvästi turvallisempaa ja esim. vanhuksilla tai riskiryhmäläisillä nostaa eliniän odotetta julkisiin verrattuna.
Ja sekin johtuen vain ja ainostaan siitä että autoilusta on tehty nopeaa ja liian halpaa mm. niitä diktatuureja tukemalla.
Hyvien teiden rakentamisella ei ole
mitään tekemistä diktatuurien kanssa.
Ja ne hyvät tiet eivät hyödytä ainostaan yksityisautoilijoita vaan ovat välttämättötmiä mm. kaupan ja teollisuuden kuljetuksille.
Suosittelen yrittämään vaikka pesukoneen kuskaamista sillä kuormapyörällä 60km matkan.
Samalla jättäen muut kulkumuodot lapsenkenkiin.
Höpöhöpö. Suomessa on käytetty vaikka kuinka paljon rahaa rautateiden rakentamiseen, siten että niiden investointien kustannukset per matkustajakilometri tai rahtitonnikilometri on todella paljon suuremmat kuin esim. maanteillä.
Tämäkään ei ole kuitenkaan niin itsestään selvää jos laskee yksittäisiin matkoihin mukaan käytetyn ajan kaikista oheistoiminnoista jotka liittyy tähän harrastukseen, tässä vähän esimakua:
Auton hankinta, byrokratia, katsastus, renkaiden vaihdot, huollot, pesut ja tankkaamiset. Parkkipaikan etsimiseen ja sitten vielä kävely ajan sieltä prisman hehtaarien kokoisen p-alueen viimeisestä nurkasta. Kun lähi salessa olis voinnu käydä kävellen.
Hienosti sotket keskenään yhteiskunnalle tulevia kustannuksia ja hyvin pientä tekemistä joita henkilö itse vapaaehtoisesti haluaa tehdä, koska kokee kokonaishyöty jää hyvin paljon plussalle.
Auton hankinta. Voi tehdä vaikka kerran 10 vuodessa. big deal.
Byrokratia == maksan kerran vuodessa ajoneuvoveron. Ei tasan yhtään muuta.
Katsastus == kerran vuodessa. big deal.
Renkaiden vaihdot. Auton renkaidenvaihtoon vanteineen menee about yhtä kauan aikaa kuin mitä menee polkupyörän talvirenkaidenvaihtoon kun ei ole kaksia vanteita. ja kitkarenkailla voi aivan hyvin ajaa koko kesän jolloin ei tarvi vaihdella renkaita.
Ja auton renkaat kestää paljon paremmin kuin pyröän renkaat, koska ajoradalle ei levitetä tappajasepeliä.
Käytän todella moninkertaisesti aikaa polkupyörieni renkaidenvaihtoon kuin autoni renkaidenvaihtoon.
Huollot. Vähemmän autoa tarvii kilometriä kohden huoltaa kuin polkupyörää. Polkupyöriin saa olla vähän väliä vaihtamassa ketjuja, rattaita ja jarrupaloja, autolla taas menee 15000-20000 km tekemättä mitään.
Pesut. Ei sitä autoa tarvi pestä yhtään sen enempää kuin polkupyörääkään.
Tankkaamiset. Ihan hirveä vaiva käyttää 1-2minuuttia kauppareissun yhtedessä silloin tällöin. Jos käyn Kalevan prismassa 6km päässä kaupassa, verrattuna muihin kulkuneuvoihin, siihen tankkaukseen kuluvan ajan säästän moninkertaisesti tuolla yhdellä 12km reissulla, mutta sillä yhdellä tankillisella voin käydä siellä prismassa n. 50 kertaa.
Että melkoisen typerää argumentointia kyllä toiseenkin suuntaan.