Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Sen lisäksi vielä fillaristi virheen tehdessään autoilijan kanssa törmätessään satuttaa itsensä ja melko epätodennäköisesti muita. Autoilijan tehdessä virheen kohtaamisessa fillaristin kanssa sattuu pyöräilijää, ei sitä autoilijaa. Fillaristi voi siis omasta mokasta syyttää itseään kun sattuu, autoilija sen sijaan ei ole vaarassa vaikka tekisikin virheen. Kumman tässä siis olisi syytä ensisijaisesti osata ne liikennesäännöt?

Mikä oikeus sillä loukaantuvalla/kuolevalla pyöräilijällä on välinpitämättömyyttään aiheuttaa esim taloudellista vahinkoa syyttömälle osapuolelle? Mielenterveyden koettelemuksista puhumattakaan...
Tuskin se autoilija sen enempää, kuin veturinkuljettajakaan on kiinnostunut ensisijaisesti omista oikeuksistaan, kun "poro" on jo jäännyt alle.
 
Mikä oikeus sillä loukaantuvalla/kuolevalla pyöräilijällä on välinpitämättömyyttään aiheuttaa esim taloudellista vahinkoa syyttömälle osapuolelle? Mielenterveyden koettelemuksista puhumattakaan...
Tuskin se autoilija sen enempää, kuin veturinkuljettajakaan on kiinnostunut ensisijaisesti omista oikeuksistaan, kun "poro" on jo jäännyt alle.
Ei sinänsä olekaan mutta onhan se huonompi aiheuttaa vamma/kuolema toiselle kuin itselleen
 
Meinasin jäädä tänään polkupyörän alle kun kävelin suojatietä pitkin tien yli ja pyörä ajoi tietä pitkin!:facepalm:

Ensinnäki, se kevyenliikenteen väylä olisi mennyt siinä autotien vierellä, ei kun pakko ajaa silmät kiinni autotiellä ja perus spendeksi vastaus tuli "mä luulin että sä väistä"!? No en helvetissä väistä, kun sulla on väistämisvelollisuus.:rage:

Lähti vähin äänin jatkamaan matkaa, ei pahoitellut ei mitään, oli vissiin hyvä keskinopeus kisa taas kesken:facepalm:
 

Siinä oli hengenlähtö lähellä, sattuu jopa omaan käteen tuo osuman ääni.
 
Ehkä itse välttäisin tuollaista paikkaa pyöräillä, jossa kapeat kaistat, keltaiset viivat keskellä ja piennarta juuri nimeksi. Mulkku tuo pakettiautokuski on, tai räpläsi samalla radiota/kännykkää/jotain... mutta rekan ohittaessa myös on tuollainen paikka hengenvaarallinen. En tosiaankaan kuvittele, että rekka alkaa perässä ajelemaan, vaan pyyhkii rajoitinta vastaan ohi. Sillä ei ole edes tilaa väistää vasemmalle pysyen kaistalla, kuten pakettiautolla olisi ainakin puoli metriä ollut.
 
Ehkä itse välttäisin tuollaista paikkaa pyöräillä, jossa kapeat kaistat, keltaiset viivat keskellä ja piennarta juuri nimeksi. Mulkku tuo pakettiautokuski on, tai räpläsi samalla radiota/kännykkää/jotain... mutta rekan ohittaessa myös on tuollainen paikka hengenvaarallinen. En tosiaankaan kuvittele, että rekka alkaa perässä ajelemaan, vaan pyyhkii rajoitinta vastaan ohi. Sillä ei ole edes tilaa väistää vasemmalle pysyen kaistalla, kuten pakettiautolla olisi ainakin puoli metriä ollut.
Joo, tollaset on pahoja, mutta eipä niitä välttämättä fillarilla voi vältellä jos haluaa järkevää reittiä ajella. Itse tollasissa mestoissa melkein mieluiten ajelen vastaantulijan kohdalla jo reilusti kaistan puolella niin on ainakin tilaa väistää tarvittaessa.
 
Ehkä itse välttäisin tuollaista paikkaa pyöräillä, jossa kapeat kaistat, keltaiset viivat keskellä ja piennarta juuri nimeksi. Mulkku tuo pakettiautokuski on, tai räpläsi samalla radiota/kännykkää/jotain... mutta rekan ohittaessa myös on tuollainen paikka hengenvaarallinen. En tosiaankaan kuvittele, että rekka alkaa perässä ajelemaan, vaan pyyhkii rajoitinta vastaan ohi. Sillä ei ole edes tilaa väistää vasemmalle pysyen kaistalla, kuten pakettiautolla olisi ainakin puoli metriä ollut.
Harvassa paikassa on tuota selkeästi leveämpää piennarta kuin tuossa tai jos on, liikennemäärät on suuria. Yllättävän usein kapeissa paikoissa rekat muuten himmaa johonkin viiteenkymppiin ja tulee rauhassa ohi, jos on vastaantulijoita. Oman kokemuksen mukaan ulkomaankilvissä olevat rekat ohittaa selkeästi kauempaa kuin suomalaiset.
 
Mikä helvetti siinä on että joskus tulee noit fillaroija "klönttejä" vastaan tuolla tiellä niin miks ne ääliöt ei aja peräkkäin? Vituttaa mutkaisella mettätiellä jossa autolla voi huoletta vedellä 80km/h ni nää spandexpellet ajaa semmosessa kymmenen pyöräilijän klöntissä viittäkymppiä käyttäen koko kaistan. Siinä sitten tullaan autojono perässä viittäkymppiä koko perkeleen tie. Eikö sitä nyt perkele soikoon voida ajaa peräkkäin tai edes pari pyöräilijää rinnakkain niin että ohitus jotenkuten vielä onnistuis. Tai sitten ihan vaan pysähtyä hetkeks että autot pääsee ohi.
 
Mikä helvetti siinä on että joskus tulee noit fillaroija "klönttejä" vastaan tuolla tiellä niin miks ne ääliöt ei aja peräkkäin? Vituttaa mutkaisella mettätiellä jossa autolla voi huoletta vedellä 80km/h ni nää spandexpellet ajaa semmosessa kymmenen pyöräilijän klöntissä viittäkymppiä käyttäen koko kaistan. Siinä sitten tullaan autojono perässä viittäkymppiä koko perkeleen tie. Eikö sitä nyt perkele soikoon voida ajaa peräkkäin tai edes pari pyöräilijää rinnakkain niin että ohitus jotenkuten vielä onnistuis. Tai sitten ihan vaan pysähtyä hetkeks että autot pääsee ohi.
Luulen, että turvallisuuden vuoksi. Peräkkkäin ajaessa tulee just noita 0-1m päästä ohittavia sankareita ja silloin yksi horjahdus ja ollaan onnettomuudessa. Kasan ohittaminen vaatii oikeasti kunnon näkyvyyden ja paikan, jolloin ohitus tehdään vastakkaista kaistaa pitkin.

En kyllä ole koskaan mitään suurempaa ongelmaa tässä nähnyt. Satunnaisia tapauksia ainakin itselle. Itse odotan yksittäistä pyöräilijääkin ohittaessa kunnon ohituspaikkaa. Tiedän, miten kuumottavaa on, kun autot ohittavat liian läheltä.
 
Yksinkertaisempikin autoilija voi ynnäillä miten riittävien turvaetäisyyksien kanssa normi maantien poikkileikkaukseen mahtuu rinnakkain kaksi autoa ja pyöräilijä (kaistaleveys 3,25m, ei piennarta ja reunaviivan päällä tärinäraita). Kun kaikilla ymmärrys ei riitä edes tähän, ja noita ihan kilipäisiä ohitteluja näkee liikenteessä päivittäin, niin pyöräilijän on parempi ajella sellaisessa kohtaa kaistaa, että ne kaikkein lahjattomimmatkin autoilijat ymmärtävät, että ohittaessa joutuu käyttämään vastaantulevien kaistaa. Pyöräilijän turvallinen ohitus ei yksinkertaisesti onnistu sulkuviivoitetuissa paikoissa. Ja kun sitä vastaantulevien kaistaa on pakko käyttää, niin lyhyt ja leveä muoto on huomattavasti helpompi ohittaa kuin kapea ja pitkä.
 
Mikä helvetti siinä on että joskus tulee noit fillaroija "klönttejä" vastaan tuolla tiellä niin miks ne ääliöt ei aja peräkkäin? Vituttaa mutkaisella mettätiellä jossa autolla voi huoletta vedellä 80km/h ni nää spandexpellet ajaa semmosessa kymmenen pyöräilijän klöntissä viittäkymppiä käyttäen koko kaistan. Siinä sitten tullaan autojono perässä viittäkymppiä koko perkeleen tie. Eikö sitä nyt perkele soikoon voida ajaa peräkkäin tai edes pari pyöräilijää rinnakkain niin että ohitus jotenkuten vielä onnistuis. Tai sitten ihan vaan pysähtyä hetkeks että autot pääsee ohi.
Tämä on käsitelty täällä jo sataan kertaan.
Kummasta pääset helpommin ohi: yhdestä traktorista ja perävaunusta vai kolmesta traktorista ja perävaunusta?
 
Noita klönttejä saattaa olla ihan harjoitussyistäkin, kun treenataan kisoihin joissa ajetaan sumpussa. Jokatapauksessa se on myös hyvä tapa mahdollistaa autoilijalle se oikea ohitus eli vastaantulevaa kaistaa lyhyestä massasta ohi kuten todettiin.
 
Yksinkertaisempikin autoilija voi ynnäillä miten riittävien turvaetäisyyksien kanssa normi maantien poikkileikkaukseen mahtuu rinnakkain kaksi autoa ja pyöräilijä (kaistaleveys 3,25m, ei piennarta ja reunaviivan päällä tärinäraita). Kun kaikilla ymmärrys ei riitä edes tähän, ja noita ihan kilipäisiä ohitteluja näkee liikenteessä päivittäin, niin pyöräilijän on parempi ajella sellaisessa kohtaa kaistaa, että ne kaikkein lahjattomimmatkin autoilijat ymmärtävät, että ohittaessa joutuu käyttämään vastaantulevien kaistaa. Pyöräilijän turvallinen ohitus ei yksinkertaisesti onnistu sulkuviivoitetuissa paikoissa. Ja kun sitä vastaantulevien kaistaa on pakko käyttää, niin lyhyt ja leveä muoto on huomattavasti helpompi ohittaa kuin kapea ja pitkä.
Ja pöyräilijöiden tulisi hitaanpina ajoneuvoina ymmärtää myös päästää välillä nopeampia takaa väistämällä. Varsinkin jos katsoo asiakseen palloilla muualla kuin pientareella/kaistan oikeassa reunassa, joka on heidän säädetty paikkansa. Laissakin sallitaan pyöräilijän ohittaminen sulkuviivoitetulla alueella, mikäli kaista on riittävän leveä.
 
Ja pöyräilijöiden tulisi hitaanpina ajoneuvoina ymmärtää myös päästää välillä nopeampia takaa väistämällä. Varsinkin jos katsoo asiakseen palloilla muualla kuin pientareella/kaistan oikeassa reunassa, joka on heidän säädetty paikkansa. Laissakin sallitaan pyöräilijän ohittaminen sulkuviivoitetulla alueella, mikäli kaista on riittävän leveä.
Joo siis kyllähän fillaristi varmasti väistääkin dösäreillä jne. Pyöräilijän paikka on muuten pientareella tai niin reunassa, että se on turvallista. Jos on kapea piennar, pykälää asfaltilta hiekalle ja tärinäraita reunaviivan päällä niin fillarin on käytännössä pakko ajaa ajoradan kaistalla. Jos riskinä on vaaralliset hihaa hipovat ohitukset on turvallinen paikka käytännössä jo melko keskellä ajorataa
 
Keskimäärin kun tietää, miten pitkä maltti autoilijalla on pyöräilijän takana (vaikka mittarissa olisi fillarilla ylinopeutta), saisi sitä olla jatkuvasti päästämässä ohi ja pysähtelemässä. Toisin kuin joku traktori tai puimuri, joka päästää ajoittain kiltisti jonossa olevat takaansa ohitse.
 
Keskimäärin kun tietää, miten pitkä maltti autoilijalla on pyöräilijän takana (vaikka mittarissa olisi fillarilla ylinopeutta), saisi sitä olla jatkuvasti päästämässä ohi ja pysähtelemässä. Toisin kuin joku traktori tai puimuri, joka päästää ajoittain kiltisti jonossa olevat takaansa ohitse.
Voihan fillaristikin ajaa tiensivuun levikkeelle niinkuin traktorikin. Ajoittain
 
Tarkoitin lähinnä sitä, että ei siellä ole mitään jonoa ohi päästettäväksi koska pakko. päästä. ohi. pyöräilijästä., vaikka olisi jo ylinopeus mittarissa.
Taitaa olla melko vähissä ne paikat kun pyörällä ajoradalla pääsee ylinopeutta (muutoin kuin jyrkimmissä laskuissa, kun 60km/h ylitys pyörällä on jo melko suoritus tasamaalla) ja ei ole kevyen liikenteen väylää vieressä, jolla kuuluisi suhata sen ollessa olemassa. (Vaikka silloin voisi ikävästi itse vuorostaan joutua olemaan se joka varoo hitaampia liikkujia. Siihenkään ei tunnu riittävän sen enempää malttia kuin autoilijoilta; väittäisin, että jopa vähemmän.)
 
Taitaa olla melko vähissä ne paikat kun pyörällä ajoradalla pääsee ylinopeutta

Oletko koskaan kokeillut ajaa fillarilla? Kaupungissa on 30km/h rajoitus lähes kaikilla pienemmillä kaduilla ja hyväjalkainen mies vetää sopivissa tuuliolosuhteissa tasaisella jonkun 8-kiloisen pyörän hetkessä yli 40km/h vauhtiin.
 
Oletko koskaan kokeillut ajaa fillarilla? Kaupungissa on 30km/h rajoitus lähes kaikilla pienemmillä kaduilla ja hyväjalkainen mies vetää sopivissa tuuliolosuhteissa tasaisella jonkun 8-kiloisen pyörän hetkessä yli 40km/h vauhtiin.
Jos vaikka kokeilisit lukea loppuun. Taitaa vähissä olla myös kaupungit, joissa on 30km/h rajoituksia, muttei kevyen liikenteen väyliä.
Pahoittelut, mikäli kotikyläsi lukeutuu sellaisiin.
 
Jos vaikka kokeilisit lukea loppuun. Taitaa vähissä olla myös kaupungit, joissa on 30km/h rajoituksia, muttei kevyen liikenteen väyliä.
Pahoittelut, mikäli kotikyläsi lukeutuu sellaisiin.

No lähinnä Helsinki tulee mieleen. Lähes kaikki pienemmät kadut Haagasta etelään 30km/h rajoituksella ilman kevyen liikenteen väyliä. Tervetuloa tutustumaan!

Helsinki laskee nopeusrajoituksia 30 km/h:iin kaikilla asuinalueilla – Mannerheimintielle 40 km/h
 
No lähinnä Helsinki tulee mieleen. Lähes kaikki pienemmät kadut Haagasta etelään 30km/h rajoituksella ilman kevyen liikenteen väyliä. Tervetuloa tutustumaan!

Helsinki laskee nopeusrajoituksia 30 km/h:iin kaikilla asuinalueilla – Mannerheimintielle 40 km/h
Siellähän ei olekkaan viety monelta kadulta tienvarsipysäköintimahdollisuuksia pyöräkaistojen alle:confused:
Itsekkin muuten Helsingissä asun, vaikkei pyörällä ydinkeskustaan ole asiaa. Sielä etäisyydet paikkoihin, johon on asiaa ovat niin pienet, ettei jalkapatikassakaan yleensä tule kiire. Tosin sekin on valintoja.

Edit. Alunperin taisi muuten olla puhe maantiellä polkevista, eikä mistään kaupunkirajoituksista.
 
Itsekin huomannut että monesti tuntuu siltä että pyöräilijät ovat kaikkein joustamattomampia tuolla liikenteessä. En tiedä onko muna vai kana ongelma, onko alunperinkin kupoli niin tyhjä ettei autoon varaa vai onko se munamankelilla sitkuttaminen niin vastenmielistä että hermo on aina tiukalla ja heistä vaan kasvaa noita idiootteja.

Ootteko jo tämän nähneet:




Guy wants 15 ton truck moved so he can pass with his bike : mildlyinfuriating
 
Itsekin huomannut että monesti tuntuu siltä että pyöräilijät ovat kaikkein joustamattomampia tuolla liikenteessä. En tiedä onko muna vai kana ongelma, onko alunperinkin kupoli niin tyhjä ettei autoon varaa vai onko se munamankelilla sitkuttaminen niin vastenmielistä että hermo on aina tiukalla ja heistä vaan kasvaa noita idiootteja.

Ootteko jo tämän nähneet:




Guy wants 15 ton truck moved so he can pass with his bike : mildlyinfuriating

Kästtämätön torvelo.. (Siis tuo pyöräilijä). Onneksi en ole rekkakuski, ei tuollaista olisi noin pitkään kyllä jaksanut. Olisi nähnyt, miten käy, pääseekö se sinne tiensivuun vai tuleeko pannukakku..
 
Viimeksi muokattu:
Voi vittu ainaki. Kaikenlaisia se leipä elättää.

Itsekin huomannut että monesti tuntuu siltä että pyöräilijät ovat kaikkein joustamattomampia tuolla liikenteessä. En tiedä onko muna vai kana ongelma, onko alunperinkin kupoli niin tyhjä ettei autoon varaa vai onko se munamankelilla sitkuttaminen niin vastenmielistä että hermo on aina tiukalla ja heistä vaan kasvaa noita idiootteja.

Ootteko jo tämän nähneet:




Guy wants 15 ton truck moved so he can pass with his bike : mildlyinfuriating
 
Töihin mennessä muutama päivä sitten tuli vastaan, tai siis suhahti takaa, kamikaze-pyöräilijä. Olin itsekin pyörällä ajoradalla vasemmalle kääntymistä odottavan kaivinkoneen takana. Kaivinkone lähti sopivan raon tultua liikkeelle ja samalla takaa tulee vasemmalta ohi minusta ja kaivinkoneesta pyöräilijä. Tämä kurvasi loivasti vasemmalle, siirtyi suojatien kohdalta jalkakäytävälle, kääntyi jalkakäytävänpätkän jälkeen pyörätielle ja ajoi sitä 20 metriä takaisin siihen ajoradalle, jolle olisi päätynyt ajamalla suoraan tien yli. Kaivinkonekuski oli sentään hereillä ja jarrutti. Ei henkilövahinkoja tällä kertaa.
 
Töihin mennessä muutama päivä sitten tuli vastaan, tai siis suhahti takaa, kamikaze-pyöräilijä. Olin itsekin pyörällä ajoradalla vasemmalle kääntymistä odottavan kaivinkoneen takana. Kaivinkone lähti sopivan raon tultua liikkeelle ja samalla takaa tulee vasemmalta ohi minusta ja kaivinkoneesta pyöräilijä. Tämä kurvasi loivasti vasemmalle, siirtyi suojatien kohdalta jalkakäytävälle, kääntyi jalkakäytävänpätkän jälkeen pyörätielle ja ajoi sitä 20 metriä takaisin siihen ajoradalle, jolle olisi päätynyt ajamalla suoraan tien yli. Kaivinkonekuski oli sentään hereillä ja jarrutti. Ei henkilövahinkoja tällä kertaa.
Tuollaisista törttöilyistä voisi mielestäni tuomita pyörän valtiolle menetetyksi. Tuskin pienemmät rangaistukset saavat näitä teiden kauhuja kuriin. Tuskin vaan menisi lakialoite läpi, kun onhan pyöräily niin vihreää ja eihän edes niitä muut vaarantavia siksi saa rangasta:dead:
 
Tuollaisista törttöilyistä voisi mielestäni tuomita pyörän valtiolle menetetyksi. Tuskin pienemmät rangaistukset saavat näitä teiden kauhuja kuriin.
Aivan totta ja kannatettava idea. Tuollaisista liikennerikkomuksista vaan kulkuneuvo valtion haltuun. Sopivin välein sitten valtio voisi pitää huutokauppaa varastontyhjentämiseksi. Autoja saataisiin huutokaupattavaksi vaikka ylinopeudesta, stop-merkin noudattamatta jättämisestä, punaisiin valoihin ajamisesta ja muista törkeistä liikennerikkomuksista. Äkkiä olis taas Suomella varaa, kun kierrätettäisiin autoja :)
 
Aivan totta ja kannatettava idea. Tuollaisista liikennerikkomuksista vaan kulkuneuvo valtion haltuun. Sopivin välein sitten valtio voisi pitää huutokauppaa varastontyhjentämiseksi. Autoja saataisiin huutokaupattavaksi vaikka ylinopeudesta, stop-merkin noudattamatta jättämisestä, punaisiin valoihin ajamisesta ja muista törkeistä liikennerikkomuksista. Äkkiä olis taas Suomella varaa, kun kierrätettäisiin autoja :)
Tässä on vaan taas kerran se ongelma, että jos kyse on lainapyörästä -tai autosta, niin sitten se kulkineen varsinainen omistaja jää nuolemaan näppejään.
 
Tässä on vaan taas kerran se ongelma, että jos kyse on lainapyörästä -tai autosta, niin sitten se kulkineen varsinainen omistaja jää nuolemaan näppejään.

Kyllä nytkin joutuu vastuuseen jos luovuttaa auton päihtyneelle. Eikö olisi ihan oikein jos joutuisi vastuuseen kun luovuttaa pyörän mulkulle?
 
Kyllä nytkin joutuu vastuuseen jos luovuttaa auton päihtyneelle. Eikö olisi ihan oikein jos joutuisi vastuuseen kun luovuttaa pyörän mulkulle?
Jänniä fantasioita, mutta ei kuitenkaan käytännössä toteuttamiskelpoisia.
 
Mitä jos joku varastaa autosi / fillarisi ja perseilee sillä. Tällöinhän auto pitäisi luovuttaa valtiolle myös :P Omistaja kärsii, tuskin vakuutusyhtiöt maksaisi mitään koska omaa syytä. Mitäs ostit auton / fillarin ja mahdollistit varkauden :P
 
Onko kukaan löytänyt hyvää pyörään sopivaa äänitorvea, jonka ääni kuuluisi auton sisälle? Ebayssa olisi torvi mikä toimisi kolmella AAA paristolla ja lupaa 123dB ääntä. Onkohan tuosta mihinkään. Olisi kiva olla jokin merkki niitä tilanteita varten kun auto kiilaa eteen tietä ylittäessä.
 
Onko kukaan löytänyt hyvää pyörään sopivaa äänitorvea, jonka ääni kuuluisi auton sisälle? Ebayssa olisi torvi mikä toimisi kolmella AAA paristolla ja lupaa 123dB ääntä. Onkohan tuosta mihinkään. Olisi kiva olla jokin merkki niitä tilanteita varten kun auto kiilaa eteen tietä ylittäessä.

Bike Horn 4.0

Tuollaisen tilasin vajaa kuukausi sitten. Tuo on ensimmäinen oikeasti kovaääninen pyörätorvi, minkä olen löytänyt. Ääni oli niin kova, että kun sitä kerran kokeili niin totesi että ei sitä halua toista kertaa huvikseen kokeilla vaan käyttää vaan tositilanteessa. Ergonomia on myös aika hyvä, käyttöliittymä (nappi) on erikseen tuosta itse summerista.

Kilpailevan tuotteen nimeltä ORP tilasin joskus pari vuotta sitten, se oli pettymyt, paljon hiljaisempi kuin mainostettiin.
 
Onko kukaan löytänyt hyvää pyörään sopivaa äänitorvea, jonka ääni kuuluisi auton sisälle? Ebayssa olisi torvi mikä toimisi kolmella AAA paristolla ja lupaa 123dB ääntä. Onkohan tuosta mihinkään. Olisi kiva olla jokin merkki niitä tilanteita varten kun auto kiilaa eteen tietä ylittäessä.
Ihan sivuhuomiona kannattaa olla hieman säästeliäs sen torven kanssa sit, jos henkikulta on kallis ja olla sitten ihan oikeasti oikeassa (täytyy myöntää, että itselläkin voi palaa pinna, jos joku syyttä soittelee; varsinkin pitkään). Jotkut vetää kunnon hernerokat nokkaan, vaikka miten olisivat törttöilleet itse ja torvea olisi käytetty säästeliäästi (itse autonratissa useamman kerran todettua. esim kolmion takaa eteen tuleva).

Pyörällä on kuitenkin todella suojaton ja ainakaan mua ei lohduta loukkaantuneena ajatus, että olimpa oikeassa. Tai sekään, että vastapuoli saisi tuomion, jos itselle jää pysyvät vammat.
 
Ihan sivuhuomiona kannattaa olla hieman säästeliäs sen torven kanssa sit, jos henkikulta on kallis ja olla sitten ihan oikeasti oikeassa (täytyy myöntää, että itselläkin voi palaa pinna, jos joku syyttä soittelee; varsinkin pitkään). Jotkut vetää kunnon hernerokat nokkaan, vaikka miten olisivat törttöilleet itse ja torvea olisi käytetty säästeliäästi (itse autonratissa useamman kerran todettua. esim kolmion takaa eteen tuleva).

Pyörällä on kuitenkin todella suojaton ja ainakaan mua ei lohduta loukkaantuneena ajatus, että olimpa oikeassa. Tai sekään, että vastapuoli saisi tuomion, jos itselle jää pysyvät vammat.
Itsellä käyttö luultavasti rajoittuisi pariin "suojatiehen", jotka ovat ennen liikenneympyröitä. Joskus auto kiilaa eteen ja hidastaa vasta siihen suojatien päälle, jota itse olisin ylittämässä. Siinä tekisi mieli jokin merkki autoilijalle antaa. Kun ei ihan ylety ikkunaan koputtamaan ja normi kello ei kuulu.

Ja ajan tosiaan samat reitit joka päivä työmatkalla, eli tiedän aika hyvin miten risteykset ja ylitykset menee liikennesääntöjen mukaan.
 
Itsellä käyttö luultavasti rajoittuisi pariin "suojatiehen", jotka ovat ennen liikenneympyröitä. Joskus auto kiilaa eteen ja hidastaa vasta siihen suojatien päälle, jota itse olisin ylittämässä. Siinä tekisi mieli jokin merkki autoilijalle antaa. Kun ei ihan ylety ikkunaan koputtamaan ja normi kello ei kuulu.
Jos se auto on jo pysähtynyt siihen suojatielle, niin torven huudatus on silkkaa protestointia (kuten koputtelutkin olisivat), eikä paranna turvallisuuttasi (todennäköisesti päin vastoin, jos on äkkipikainen ja huonotuulinen kuski).

Lähestyttäessä paikkaa pieni tööttäys sen sijaan voisi saada autoilijan huomaamaan ennen kuin on liukunut suojatielle kyttäämään tilaisuuttaan päästä ympyrään.

Ps. Riippuu muuten miten kolmiot on sijoitettu onko autoilija vai pyöräilijä väistämisvelvollinen. Yleensä toki ennen suojatietä sijoitettu, mutta pari olen nähnyt, joissa vasta ympyrään mentäessä suojatien jälkeen.
 
Jos se auto on jo pysähtynyt siihen suojatielle, niin torven huudatus on silkkaa protestointia (kuten koputtelutkin olisivat), eikä paranna turvallisuuttasi (todennäköisesti päin vastoin, jos on äkkipikainen ja huonotuulinen kuski).

Lähestyttäessä paikkaa pieni tööttäys sen sijaan voisi saada autoilijan huomaamaan.

Ihan samalla lailla se torvi soi kun joku vetää autolla risteykseen vanhoilla vihreillä, eikä mahdukaan risteysalueelta eteenpäin ja jää tukkimaan autoilta sen poikkisuuntaisen liikenteen. Ja täsmälleen samasta syystä, tarpeeton liikenteen tukkiminen.
 
Ihan samalla lailla se torvi soi kun joku vetää autolla risteykseen vanhoilla vihreillä, eikä mahdukaan risteysalueelta eteenpäin ja jää tukkimaan autoilta sen poikkisuuntaisen liikenteen. Ja täsmälleen samasta syystä, tarpeeton liikenteen tukkiminen.
Ehkä niinkin, mutta ihan yhtä vähän kummassakin tilanteessa auttaa, jos auto ei pääse poistumaan tukkimasta. Pyörällä on myös suojattomampi tilanteessa, joten riskit ovat isommat. Välttäisin ainakin rajumpaa "torveen nojailua" silloin.
 
Jos se auto on jo pysähtynyt siihen suojatielle, niin torven huudatus on silkkaa protestointia (kuten koputtelutkin olisivat), eikä paranna turvallisuuttasi (todennäköisesti päin vastoin, jos on äkkipikainen ja huonotuulinen kuski).

Lähestyttäessä paikkaa pieni tööttäys sen sijaan voisi saada autoilijan huomaamaan ennen kuin on liukunut suojatielle kyttäämään tilaisuuttaan päästä ympyrään.

Ps. Riippuu muuten miten kolmiot on sijoitettu onko autoilija vai pyöräilijä väistämisvelvollinen. Yleensä toki ennen suojatietä sijoitettu, mutta pari olen nähnyt, joissa vasta ympyrään mentäessä suojatien jälkeen.
En ennakoi. Oletan, että muut liikenteessä osaavat liikennesäännöt.

Näissäkin tilanteissa periaatteessa olisin voinut tasaisella vauhdilla päästä tien yli, mutta jos autoilija ei näytä minkäänlaisia hidastamisen/jarruttamisen merkkejä niin en riskeeraa omaa henkeäni. 99% autoista kuitenkin pysähtyy. Eli torvi olisi sitä 1% varten joka ei oikeasti edes välttämättä tajua tehneensä mitään väärää. Sen verran tiukasti on katse yleensä tiessä vaikka suojatien yli mennään. Parempi vähän herätellä.
 
Jos se auto on jo pysähtynyt siihen suojatielle, niin torven huudatus on silkkaa protestointia (kuten koputtelutkin olisivat), eikä paranna turvallisuuttasi (todennäköisesti päin vastoin, jos on äkkipikainen ja huonotuulinen kuski).

Lähestyttäessä paikkaa pieni tööttäys sen sijaan voisi saada autoilijan huomaamaan ennen kuin on liukunut suojatielle kyttäämään tilaisuuttaan päästä ympyrään.

Ps. Riippuu muuten miten kolmiot on sijoitettu onko autoilija vai pyöräilijä väistämisvelvollinen. Yleensä toki ennen suojatietä sijoitettu, mutta pari olen nähnyt, joissa vasta ympyrään mentäessä suojatien jälkeen.

Varmistustööttäily taitaa muistaakseni olla tieliikennelaissa kielletty. Suomessa ei saa tööttäillä "ihan vain varmuuden vuoksi".

Muutenkin jos pyöräilijä päästää ihme mekkalaa, niin sitten joutuu todennäköisesti pysäyttämään siihen paikkaan (esim suojatie tai jalkakäytävä, jos siihen kurvaus onnistuu, on hyvä taukopaikka) ja pitää käydä kysymässä siltä, onko sillä jotain hätää?
 
Ihan vain varmuuden vuoksi ei tietenkään saisi tööttäillä. Mutta silloin kun se vaaran välttämiseksi on tarpeen, jättää paljon tulkinnan varaa. Käytännössähän suomessa torvensoitto on aina "rangaistus". Eli joku on jonkin mielestä mokannut.
 
Jos se auto on jo pysähtynyt siihen suojatielle, niin torven huudatus on silkkaa protestointia (kuten koputtelutkin olisivat), eikä paranna turvallisuuttasi (todennäköisesti päin vastoin, jos on äkkipikainen ja huonotuulinen kuski).

Lähestyttäessä paikkaa pieni tööttäys sen sijaan voisi saada autoilijan huomaamaan ennen kuin on liukunut suojatielle kyttäämään tilaisuuttaan päästä ympyrään.

Ps. Riippuu muuten miten kolmiot on sijoitettu onko autoilija vai pyöräilijä väistämisvelvollinen. Yleensä toki ennen suojatietä sijoitettu, mutta pari olen nähnyt, joissa vasta ympyrään mentäessä suojatien jälkeen.
Annapa esimerkki tai en usko. Käytännössä asetukset määräävät noihin liikenneympyröihin kolmiot ennen pyörätienjatkeita. Toki joku mesta voi olla, jossa pyörätie on selkeästi erillään siitä ympyrästä, esim 15 metriä ennen ympyrää, mutta taitaa olla niin, että karkeasti kaikki 10 metrin sisällä siitä ajoradasta on kuitenkin sitä "rinnalla" kulkevaa pyörätietä, jolloin kolmion sijoittelu on ennen sitä jatketta.
 
Varmistustööttäily taitaa muistaakseni olla tieliikennelaissa kielletty. Suomessa ei saa tööttäillä "ihan vain varmuuden vuoksi".

Muutenkin jos pyöräilijä päästää ihme mekkalaa, niin sitten joutuu todennäköisesti pysäyttämään siihen paikkaan (esim suojatie tai jalkakäytävä, jos siihen kurvaus onnistuu, on hyvä taukopaikka) ja pitää käydä kysymässä siltä, onko sillä jotain hätää?
Silloin jos vaikuttaa, ettei väistämisvelvollinen ole sinua huomannut, onko se sitten väärin? Vai pitääkö jättää vain vääryyksien protestointityökaluksi tilanteisiin joissa siitä ei ole enää muuta kuin henkistä hyötyä?
 
Annapa esimerkki tai en usko. Käytännössä asetukset määräävät noihin liikenneympyröihin kolmiot ennen pyörätienjatkeita. Toki joku mesta voi olla, jossa pyörätie on selkeästi erillään siitä ympyrästä, esim 15 metriä ennen ympyrää, mutta taitaa olla niin, että karkeasti kaikki 10 metrin sisällä siitä ajoradasta on kuitenkin sitä "rinnalla" kulkevaa pyörätietä, jolloin kolmion sijoittelu on ennen sitä jatketta.
Annappa esimerkki niistä asetuksista, jotka määräävät? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että lähinnä käytännöksi on vain muodostunut moinen (todenäköisesti johtuen siitä, etteivät keskivertopyöräilijät osaa tai välitä liikennesäännöistä; varsinkaan jos ne asettaisivat velvollisuuksia oikeuksien sijaan). Ei haluta kuolonkolareita(, joissa pyöräilijä olisi syyllinen.)
 
Annappa esimerkki niistä asetuksista, jotka määräävät? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että lähinnä käytännöksi on vain muodostunut moinen (todenäköisesti johtuen siitä, etteivät keskivertopyöräilijät osaa tai välitä liikennesäännöistä; varsinkaan jos ne asettaisivat velvollisuuksia oikeuksien sijaan). Ei haluta kuolonkolareita(, joissa pyöräilijä olisi syyllinen.)
Käsityksesi on ihan typerä.

Kyllä se syy on se, että jos normaaliin risteykseen laitetaan väistämisvelvollisuus yhdestä suunnasta tuleville, pitää se tietysti velvoittaa väistämään kaikkea risteävän tien liikennettä (klv on osa tietä). Samaa periaatetta on loogista noudattaa myös ympyröissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 327
Viestejä
4 509 594
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom