Hienon skenaarion kehittelit päässäsi. En oikein kykene ymmärtämään ihmisiä, jotka kuvittelevat tietävänsä mitä tapahtui, olematta itse kuitenkaan paikalla.Eli siis räpläsit puhelinta suojatien läheisyydessä, ja kun sait puhelimen videokuvauksen päälle, lähdit suoraan paahtamaan suojatielle?
Eikö se pitäis mennä ihan suojatien "alkuun", kääntää pää vasemmalle ja "katseella" ilmottaa autolijalle, että olen menossa yli, enkä selaa tinderiä?
Itsellä monta kertaa autolijana/raskaan ajoneuvon kuljettajana tullut tilanne vastaan, jolloin jalankulkija tms. liikkuu suojatien läheisyyteen ja alkaa puhelinta räpläämään. Pitää pysähtyä, että tämä ymmärtää mennä yli.
Jos hän olisi ollut hereillä, eli _ei_ puhelin kourassa, hän olisi nähnyt, että hidastan ja päässyt tien yli, ilman omaa pysähtymistäni.
Hankala vaan tietää, mitä päässä liikkuu, kun puhelinta toljottaa, itsellä kun ei kristallipalloa ole.
Olisinko pitänyt kännykkää kädessäni n. lantion korkeudella ja katsonut samalla, miten lähestyvä auto ei tee elettäkään hidastaakseen? Tuossa on muuten n. 2 metriä viheraluetta kelvin ja ajoradan välissä, joten autoilijoilla on n. 2 sekuntia aikaa havaita suojatietä lähestyvä kävelijä, vaikka tällä olisi silmät kiinni ja pyörisi ympyrää mennessään. Ehkä suoritin toisella kädellä vielä pari törkeää elettä, ja samalla katsoin, tekeekö vastakkaisesta suunnasta lähestyvä auto saman tempun. Ei, ei niin varmaankaan käynyt. Kyllä internet-nimimerkki tietää paremmin, mitä minä tein.
Ja ei, suojatien eteen ei pysähdytä toljottamaa lähestyvää autoa. Sinne astellaan päättäväisesti. Ajoneuvon kuljettajalla on velvollisuus antaa esteetön kulku suojatielle astumassa olevalle jalankulkijalle.