Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Lupasin jo itselleni etten enää sotkeudu tähän mutta kerta kiellon päälle:

Syyllisyyskysymykset ovat täyttä diipadaapaa mutta yritäpä itse miettiä änkeääkö siihen ei-"liian pieneen" tuvaväliin sitten useampi auto ja joutuuko se, jonka eteen ne änkeää jatkuvasti himmailemaan jos haluaa ettei turvaväli ole taas jonkun siihen joka tapauksessa änkeävän mielestä "liian pieni"...

Ja tästä päästää siihen toiseen pointtiin, jonka jo olen sanonut: Jos sinua ärsyttää se, että eteesi tulee jatkuvasti autoja, niin tee jotain sille ajonopeudellesi. Se on ihan omaa syytä, jos ajelee liian hiljaa, että muut sitten ohittelevat ja tulevat eteen.

Tietysti pitää olla riittävän pitkä matka jotta on hyötyä ohittaa jono jos sen ohittamiseen menee vaikka 10-15 minuuttia.

Se kuinkapitkä kokonais matka, jä vähän laakeepohjanmaa vai kantahäme.

Esimerkkini koski ohitustilannetta. Esimerkkiini ei liittynyt mitään jatkoskenaarioita, koska se ei ole minua kiinnostava aihe. Minua kiinnostava aihe oli tuollainen tilanne, jossa haluaisin ajaa esim. 100 km/h, mutta edessä menee 90 km/h nopeudella 10 auton jono. Tällöin minä menen siitä jonosta ohi, jos sen pystyn turvallisesti tekemään, riippumatta siitä onko minulla matkaa jäljellä puoli tuntia tai kolme tuntia.

Esimerkkini koski ohitustilannetta. Esimerkkiini ei liittynyt mitään jatkoskenaarioita, koska se ei ole minua kiinnostava aihe. Minua kiinnostava aihe oli tuollainen tilanne, jossa haluaisin ajaa esim. 100 km/h, mutta edessä menee 90 km/h nopeudella 10 auton jono. Tällöin minä menen siitä jonosta ohi, jos sen pystyn turvallisesti tekemään, riippumatta siitä onko minulla matkaa jäljellä puoli tuntia tai kolme tuntia.

Ok, no sitten ei tarvi ihmetellä jos joku kanssa autoilijoita postaa asiasta tälläisiin ketjuihin. Käyttäytymistä paheksutaan.

Liikenteessä on muitakin samanlaisia, ja ymmärrän kyllä esim kilpailuvietin kun näkee takavalot, niin ohi pitää päästä. Varsinkin nuoruuteen kuuluu.

Ja tästä päästää siihen toiseen pointtiin, jonka jo olen sanonut: Jos sinua ärsyttää se, että eteesi tulee jatkuvasti autoja, niin tee jotain sille ajonopeudellesi. Se on ihan omaa syytä, jos ajelee liian hiljaa, että muut sitten ohittelevat ja tulevat eteen.
Pointti ja pointti... Pointit kokivat inflaation jo edellisen presidentinvaalin aikaan. Tämä jaarittelu jankkaaminen voidaankin lopettaa tuohon lainattuun kommentiin, joka on "piste i:n päälle", tai ainakin muuttaa yksinpuheluksi. Mitä siitä nyt tulisi jos kaikki ajaisivat sen verran kovaa ettei kukaan varmasti ohittele ja tule joka tapauksessa siihen eteen tappituntumalle kuraa roiskimaan ja nastoja kylvämään. Ruumiita sanon minä.

Viimeksi muokattu:

"Autoilija törmäsi alakouluikäiseen lapseen suojatiellä Espoossa perjantaina ja poistui paikalta."

Tämä on todella julmaa autoilijalta. Jättää alaikäinen suojatiellä yliajetuksi.
Spekulointi on aina vähän mitä on, mutta olisko päihteillä voinut olla vaikutusta tähän. Oli sitten muuten vain raukkamainen kuski, puolisokea ja havainnointikyvytön vanhus tai päihteiden vaikutuksen alainen, niin kortin vois ottaa pois.

Toki noihin päihdehommiin taitaa aika ajoin liittyä kortitta ajoa ja sellaista välinpitämättömyyttä, mitä ei kortin pois ottamisella ratkasta. Joku häpeäpaalu ja kaupunki tarjoaa mädät tomaatit halukkaille ”kivittäjille”.

Spekulointi on aina vähän mitä on, mutta olisko päihteillä voinut olla vaikutusta tähän. Oli sitten muuten vain raukkamainen kuski, puolisokea ja havainnointikyvytön vanhus tai päihteiden vaikutuksen alainen, niin kortin vois ottaa pois.

Toki noihin päihdehommiin taitaa aika ajoin liittyä kortitta ajoa ja sellaista välinpitämättömyyttä, mitä ei kortin pois ottamisella ratkasta. Joku häpeäpaalu ja kaupunki tarjoaa mädät tomaatit halukkaille ”kivittäjille”.
Juu, jutusta ei saanut yksiselitteistä käsitystä tapahtuneesta, ilmeisesti ei päälä rullannut, niin kuvioon mahtuu ihan ajokykyinen tapaus joka ei huomannut. Tosin minullakkin tuli mieleen "pakeneminen"

Juu tiedostan että aika pienikin rapsu kuuluu normaalisti kuskinpaikalle, että vähän joutuu käyttää lisä mielikuvitusta , ehdon täyttymiseen.

Jos ajaa jonossa järkevällä turvavälillä vauhtia jonka määrää se edessämenevä auto, eikä siitä laillisesti pääse ohi, niin ei todellakaan ole omaa syytä että joku idiootti tulee lakia rikkoen oikealta ohi.

Jos ajaa jonossa järkevällä turvavälillä vauhtia jonka määrää se edessämenevä auto, eikä siitä laillisesti pääse ohi, niin ei todellakaan ole omaa syytä että joku idiootti tulee lakia rikkoen oikealta ohi.

No miksei tässä minun kuvailemassa esimerkissä pääsisi laillisesti ohi?

Liettuan kilvissä oleva rekka, joka ohittaa toista rekkaa motarilla (Tampere, about Lahdesjärvi kohti Pirkkalaa) kello 14:45 eli muitakin on. Kaverin ohittaminen kesti noin 20 x radiomainoksen "Tuutko hakeen? En tuu, tuun!" verran.

Yrittäkää nyt muutkin ymmärtää, että niissä tapauksissa missä ohittaja "änkeää" liian pieneen turvaväliin, se syyllinen on se, joka sitä liian pientä väliä pitää, eikä se ohittaja.
Ohittajan vastuisiin kuuluu että jos siellä ei ole riittäviä välejä niin ohitukseen ei saa ryhtyä. Kun tuossa sattuu jotain niin syyllinen on se ohittaja.

32 §Ohituskiellot​

...
Vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen ei myöskään saa ohittaa, jos:
...
3)
ohittaja ei voi palata takaisin kaistalleen ohituksen jälkeen turvallisuutta vaarantamatta tai muuta liikennettä oleellisesti haittaamatta;

Viimeksi muokattu:
Yrittäkää nyt muutkin ymmärtää, että niissä tapauksissa missä ohittaja "änkeää" liian pieneen turvaväliin, se syyllinen on se, joka sitä liian pientä väliä pitää, eikä se ohittaja.
No niin lain tulkinta on nyt tiedossa niille muillekin jotka vähääkään mistään ymmärtää mutta kumpaakohan ärsyttää tuolloin loppujen lopuksi enemmän, sitä mulkqvistia, joka joutuu hiljentämään ja odottamaan seuraavaa ohitushetkeä, vai sitä jonka eteen ängetään...

No niin lain tulkinta on nyt tiedossa niille muillekin jotka vähääkään mistään ymmärtää mutta kumpaakohan ärsyttää tuolloin loppujen lopuksi enemmän, sitä mulkqvistia, joka joutuu hiljentämään ja odottamaan seuraavaa ohitushetkeä, vai sitä jonka eteen ängetään...

No eihän ole. Tuossa oli vain lakiteksti, mutta ei sitä, miten sitä tulkitaan:

"...palata takaisin kaistalleen ohituksen jälkeen turvallisuutta vaarantamatta tai muuta liikennettä oleellisesti haittaamatta;"

Jos siihen väliin pääsee änkeämään turvallisuutta vaarantamatta tai ketään OLEELLISESTI haittaamatta, niin edelleenkin ollaan toimittu laillisesti.

No ei. Tulipa kirjoitettua liian pikaisesti ja epätäsmällisesti mutta ehkäpä sinä, tekoäly tai joku muu jaksaa kaivaa mahdollsia oikeustapauksia.
Todennäköisesti saa hölmöillä miten paljon vaan kunhan ei tule mälliä tai sujahda epähuomiossa siviilipoliisin eteen.

"...palata takaisin kaistalleen ohituksen jälkeen turvallisuutta vaarantamatta tai muuta liikennettä oleellisesti haittaamatta;"

Jos siihen väliin pääsee änkeämään turvallisuutta vaarantamatta tai ketään OLEELLISESTI haittaamatta, niin edelleenkin ollaan toimittu laillisesti.
Eiköhän se änkijä aiheuta liian pienen turvavälin ja pelkästään siitä poliisi tunnetusti sakottaa, jos sattuu näkemään. Eli turvallisuus vaarantuu, ei tarvitse miettiä sitä haittapuolta capsien kanssa tai ilman ;)

Eiköhän se änkijä aiheuta liian pienen turvavälin ja pelkästään siitä poliisi tunnetusti sakottaa, jos sattuu näkemään. Eli turvallisuus vaarantuu, ei tarvitse miettiä sitä haittapuolta capsien kanssa tai ilman ;)

Höpöhöpö. Jos tuo olisi kriteerinä, niin eihän tuolla tien päällä koskaan saisi ohittaa, jos on jonoa. Väkisinkin turvaväli pienenee liian pieneksi, kun ohittaja tulee väliin, harvemmin tuolla kukaan ajelee niin, että pitää tuplamittaista turvaväliä ihan vain sen takia, että kun ohittaja tulee siihen väliin, niin automaattisesti ohittajan molemmille puolille jää tarpeeksi pitkä turvaväli.

Höpöhöpö. Jos tuo olisi kriteerinä, niin eihän tuolla tien päällä koskaan saisi ohittaa, jos on jonoa. Väkisinkin turvaväli pienenee liian pieneksi, kun ohittaja tulee väliin, harvemmin tuolla kukaan ajelee niin, että pitää tuplamittaista turvaväliä ihan vain sen takia, että kun ohittaja tulee siihen väliin, niin automaattisesti ohittajan molemmille puolille jää tarpeeksi pitkä turvaväli.
Tilannekohtaisestihan noita katsotaan, kun katsot vaikka noita poliisin jakamia videoita turvavälisakoista. Jos oikein pieneen väliin tunkee, niin turvallisuuden vaarantamisen kynnys ylittyy monellakin tapaa.

Kyllähän poliisi noita jonopomppijoita tien päällä pysäyttelee. Nykyään tosin poliisi on niin harvoin liikenteessä, että harvemmin noita enää näkee. Enkä ole valitettavasti pysähtynyt kertaakaan kyselemään poliisilta, että mikä mahtoi olla se varsinainen peruste, millä oli jonkun pomppijan pysäyttäneet :)

Viimeksi muokattu:

Jos siellä on se sakotusrajalla oleva "turvaväli", niin ei kai kukaan lähde ohittaan valtatiellä yhdeksää kymppi etenevää kymmennen auton jonoa yksi kerrallaan. Jos siellä on minimi suositus niin se legentojen kirurgi ehkä, nöyränä, anteeksi pyydellen.

Poliisi ei juuri puutu turvaväleihin ja tyypillisesti tuollaista jonoa ohittavat tekevät monia muitakin virheitä, joten lappuun riittää perusteita laajemmin. Jos ei malta ajaa suht hyvin rajoitusten mukaan menevän jonon perässä, niin tyypillisesti ohittajasta tutkaan napsahtaa kiistaton näyttö.

Tietenkin joukossa on yksilöitä jotka ohituksen suorittaa rajoitusten mukaan ja vain silloin kun on se kilometrien hyvä näkyvyys vapaalle tie osuudelle jossa ei ole liittymiä. Tälläisiä ohitus paikasta (* kerrotaan vielä kiikkustuolista lastenlapsille.

(*
Keskivilkkaan liikenteen aikaan, 10 auton 90km/h jono, vastaantulijoissa sattuu juuri tuollaiseen kohtaan pitkä tauko.

harvemmin tuolla kukaan ajelee niin, että pitää tuplamittaista turvaväliä ihan vain sen takia, että kun ohittaja tulee siihen väliin, niin automaattisesti ohittajan molemmille puolille jää tarpeeksi pitkä turvaväli.

Kyllä tuolla liikenteessä on oikeasti jonoja joissa on niin pitkät turvavälit mihin mahtuu nätisti ohittaan, siis ihan sellaisa yli 8s sekunnin välejä. Siinä samaa meltä että jos joku ajaa maantiellä alle neljänsekunnin turvavälillä, niin vaarallinen kuski, jos valittaa väliin tulijan niukasta turvavälistä, niin saa syyttää ensin ihan itseään.

Viimeksi muokattu:
Tilannekohtaisestihan noita katsotaan, kun katsot vaikka noita poliisin jakamia videoita turvavälisakoista. Jos oikein pieneen väliin tunkee, niin turvallisuuden vaarantamisen kynnys ylittyy monellakin tapaa.

Tottakai, jos 10 metrin väliin yrität 5 metrin mittaisen auton ängetä, niin joutaa ottamaan kortinkin pois.

Keskivilkkaan liikenteen aikaan, 10 auton 90km/h jono, vastaantulijoissa sattuu juuri tuollaiseen kohtaan pitkä tauko.

No ei tuollaisessa tilanteessa koko jonoa lähdetä ohittamaan kerralla.

No ei tuollaisessa tilanteessa koko jonoa lähdetä ohittamaan kerralla.

Taisi mennä ohi
kymmennen auton jonoa yksi kerrallaan. J

Jos yhden ohittaminen laskennallisesti kestää 40 sekunttia, niin voitko lähteä turvallisesti ohittamaan jos vapaata näkyvyyttä ilman liittymiä on kaksi kilometriä, tai kolmekilometriä ? (*

Jos olaan tiellä missä jonoutuu sen verran että keskinopeus yhdeksänkymppi, niin ei ihan tyhjää, vaikka sujuvaa jos lähti siitä että vastaantulevaakin liikennettä, se toki laaja käsite ja voi tarkoittaa että muutaman kilometrin väleillä tulee yksittäinen auto vastaan. PK seudulta Poriin menessä on pitkiä suoria, samon pohjanmaan lakeuksilla.

Mutta pointti se että ainakin etelän arjessa satkun teilläkin hyvä näkyväisyys vielä niin ettei liittymiä, eikä vastaan tulijoita ei moisessa liikenteessä arkea. Etelässä osa tekiä on se että pääväylät on motaria ja pienemmissä palvalleen paikallisemmin, liittymä määrää ei ole minimoitu. sen lisäksi että tiet ei ole viivasuoria ilman mäkiä.

(*
Keskustelussa siis puhe turvallisesti laillisesta ohittamisesta, arjessa toki otetaan riskejä, ja lähdetään ohittaan ilman varmuutta voidaanko se viedä loppuun turvallisesti.

Jos yhden ohittaminen laskennallisesti kestää 40 sekunttia, niin voitko lähteä turvallisesti ohittamaan jos vapaata näkyvyyttä ilman liittymiä on kaksi kilometriä, tai kolmekilometriä ? (*

Minä voin. Muiden ajotaitoihin taas en voi ottaa kantaa. Katsos, kun omalle kaistalle palaaminen kestää sen 3 sekuntia, mikäli sieltä tulee joku vastaan eikä ohitusta kerkeä viedä loppuun saakka.

Viimeksi muokattu:
Aa.. mutta tiedät kuitenkin, että muita forumilaisia ei liikennetilanteessasi ole?

Miksi saivartelet turhaan? Pulatunnus kysyi, että uskaltaako tietyssä tilanteessa lähteä ohittamaan ja minä vastasin, että minä uskalla, mutta en voi ottaa kantaa muiden ajotaitoihin, eli en voi muiden puolesta vastata uskaltaisivatko he lähteä ohittamaan.

Minä voin. Muiden ajotaitoihin taas en voi ottaa kantaa. Katsos, kun omalle kaistalle palaaminen kestää sen 3 sekuntia, mikäli sieltä tulee joku vastaan eikä ohitusta kerkeä viedä loppuun saakka.

Jos sekuntti menee reakointiin, 30km/h jarrutuksella 20km/h nopeuserolla ohitettavaan matkaeroa syntyy reilu viisimetriä sekunnissa, niin ei siinä hätäjarrutuksella kolmessa sekunnissa palata turvallisesti ohitettavan taakse.

Omalukunsa sitten kuinka turvallista jarrutella ABSää vasten, Tähän ketjuun kyllä pääsee alta-aika yksikön.

Aikaa on toki enemmän jos keskeyttää ohituksen kun vapaa näkyvyys alittaa kilometrin, vaarana toki se ohitettavan reaktio, alkaako hän vaaratilanteen uhatessa kiihdyttään vai jarruttaa, niin se kilometrikin voi käydä lyhyeksi.

Koska kokemuksesta tiedämme että kuvailun kaltaisessa liikennevirrassa on suorastaan todennäköistä että niitä vastaantulijoita tulee, niin voidaan pohtia montako ohituksen aloitusta tarvitaan yhteen onnistuneeseen turvalliseen loppuunastin vietyyn ohitukseen.

Miksi saivartelet turhaan? Pulatunnus kysyi, että uskaltaako tietyssä tilanteessa lähteä ohittamaan ja minä vastasin, että minä uskalla, mutta en voi ottaa kantaa muiden ajotaitoihin, eli en voi muiden puolesta vastata uskaltaisivatko he lähteä ohittamaan.

Ajoluvan edellytys on se että oppinut ohittamisesta sen verran että lähdetään ohittaan vasta silloin kun sen voi suorittaa turvallisesti. Ja asiayhteydessä keskustellaan turvallisesta laillisesta ohittamisesta, ei siitä onko niin kova kuski että uskaltaa aloittaa ohtituksen ns. pimeässä paikkaa.

Se on toki hyvän kuskin merkki että kantti riittää keskeyttää ohituksen jos kesken ohituksen tilanne muuttaa ei niin turvalliseksi, harvalla kuskilla sitä taitoa.

Viimeksi muokattu:
Jos sekuntti menee reakointiin, 30km/h jarrutuksella 20km/h nopeuserolla ohitettavaan matkaeroa syntyy reilu viisimetriä sekunnissa, niin ei siinä hätäjarrutuksella kolmessa sekunnissa palata turvallisesti ohitettavan taakse.
Kuten jo yritin vähän vihjata, älä projisoi omia ajotaitojasi muihin. Jos sinä et kykene suoriutumaan liikenteessä syystä taikka toisesta, se ei tarkoita, että minäkään en siitä suoriutuisi.

Jos olen esim. ohitettavan auton rinnalla ja tulee tarve palatakin ohitettavan taakse, niin minulla ei siihen kolmea sekuntia kauempaa mene, kun olen jo takaisin kaistalla. Jos joku ei tuohon kykene, niin silloin ei varmaankaan kannata ohitella.

Jos olen esim. ohitettavan auton rinnalla ja tulee tarve palatakin ohitettavan taakse, niin minulla ei siihen kolmea sekuntia kauempaa mene, kun olen jo takaisin kaistalla. Jos joku ei tuohon kykene, niin silloin ei varmaankaan kannata ohitella.

Sekuntti menee päätökseen, teet hätäjarrutuksen, parissa sekunnissa saa vauhtia pois neljäkymppiä, ja perään hätä väistö , jos ohitettavan rinnalla aloitettu, ja ohitettava henkilöauto eikä hiljennä, niin no joo. "Turvallista ohittamista."

Jos lähtee noilla kyvyillä ohittamaan, niin parempi tilailla jotain ohittamisen lisätunteja autokoulusta.

Jos oikeasti kirurki jolla kiire pelastaa liikennenonnottemuuden uhreja, niin parempi päästä turvallisesti perille , ettei jouduta itse kollegan pöydälle.

Siis oikeasti nyt, jos teoriassa voisikin onnistuakkin kolmessa sekunnissa

Sekuntti menee päätökseen, teet hätäjarrutuksen, parissa sekunnissa saa vauhtia pois neljäkymppiä, ja perään hätä väistö , jos ohitettavan rinnalla aloitettu, ja ohitettava henkilöauto eikä hiljennä, niin no joo. "Turvallista ohittamista."

Jos lähtee noilla kyvyillä ohittamaan, niin parempi tilailla jotain ohittamisen lisätunteja autokoulusta.

Niin, eli itse et kykene, niin sinua harmittaa kun muut kykenevät. Muutenkin sinun keksimäsi esimerkit kertovat siitä, ettet ole ihan kartalla liikenteestä. Hyvänä esimerkkinä tuo, että kuvittelet, että jos vastaantulevien kaistalla näkee "vain" kilometrin verran tyhjää, niin pidät sitä jo hätätilanteena, jossa pitää äkkiä päästä takaisin oikealle kaistalle.

Hyvänä esimerkkinä tuo, että kuvittelet, että jos vastaantulevien kaistalla näkee "vain" kilometrin verran tyhjää, niin pidät sitä jo hätätilanteena, jossa pitää äkkiä päästä takaisin oikealle kaistalle.
Keskustellaan turvallisesta ohittamisesta.
Ihan paperilla jos vastaantuliakin ajaa korkeinta sallittua, niin välimatka hupenee 55 metriä sekunnissa, kymmenen sekunttia on jo yli puolikilometriä. Jos sen ohituksen keskeytät ilman paniikki jarratuksia, niin onko 10s varaaminen paljon, jos ohitettava ei reakoi, niin ei ole paljon, täytyy kuitenkin varautua siihen että ohitettava saattaa vaikka hiljentää.

Jos lasket niin että kohtaamiseen jää turvamarginaalia kymmennen sekunttia, niin se ei kestä virhearvioita, ihmisen kyky arvioida etäisyys on rajallinenkin (*, ja sieltä saattaa tulle vastaan toinen joka on ulosmitannut omalla noupeudella turvamarginaaleja.

Ohittamispäätöstä voi tehdä sillä että hätäjarrutuksella ja sen jälkeen omalle kaistalle paluulla selvitään hengissä jaos tähdet kodillaan.

Lisäksi sillä tavalla ajaminen vie havaintokykyä kaikelta muulta.

(*
Omalla usein ajamallani ajoreitillä on sellainen tieosuus missä n. kolmenkilometrin pätkällä näkyvyyttä eteenpäin on vajaa kilometri. peitteinen kaare, jossa seuraava ajotie liittymä vasta ns päässä. matkalla on jotain vähäarvoisia liittymiä. tuota paikan tuntevat käyttää ohituspaikkana hiljaiseen aikaan. (no ei jonkin kympin takia, vaan vähän isomman eron takia) Onko turvallista, mutta eivät pelaa kolmensekunnn markinaalilla.

Niin, eli itse et kykene, niin sinua harmittaa kun muut kykenevät.

En ole omasta ajotavastani kirjoittanut.

Keskustellaan turvallisesta ohittamisesta.
Ihan paperilla jos vastaantuliakin ajaa korkeinta sallittua, niin välimatka hupenee 55 metriä sekunnissa, kymmenen sekunttia on jo yli puolikilometriä. Jos sen ohituksen keskeytät ilman paniikki jarratuksia, niin onko 10s varaaminen paljon, jos ohitettava ei reakoi, niin ei ole paljon, täytyy kuitenkin varautua siihen että ohitettava saattaa vaikka hiljentää.

Jos lasket niin että kohtaamiseen jää turvamarginaalia kymmennen sekunttia, niin se ei kestä virhearvioita, ihmisen kyky arvioida etäisyys on rajallinenkin (*, ja sieltä saattaa tulle vastaan toinen joka on ulosmitannut omalla noupeudella turvamarginaaleja.

Ohittamispäätöstä voi tehdä sillä että hätäjarrutuksella ja sen jälkeen omalle kaistalle paluulla selvitään hengissä jaos tähdet kodillaan.

Lisäksi sillä tavalla ajaminen vie havaintokykyä kaikelta muulta.
Ainakin täälläpäin jos ohittamiseen tarvitaan yli kilometrin näkyvyys niin aikas vähissä ovat kyllä ohituspaikat,
jos lähdet ohittamaan ja siellä kilometrin päässä nyt auto sitten ilmestyykin näköpiiriin, on siinä perusnopeudella se 20sec kohtaamiseen,
ja jos ohitat esim 90km/h sen edellä 70km/h ajelevan sunnuntai autoilijan ei tuo koko ohitus pitäisi sitä 20 sekuntia kestää. 10 sekunnissa oot jo ajanut melkein 60m pidemmän matkan kuin se ohitettava ja olet jo takaisin omalla kaistalla.

Ainakin täälläpäin jos ohittamiseen tarvitaan yli kilometrin näkyvyys niin aikas vähissä ovat kyllä ohituspaikat,
jos lähdet ohittamaan ja siellä kilometrin päässä nyt auto sitten ilmestyykin näköpiiriin, on siinä perusnopeudella se 20sec kohtaamiseen,
ja jos ohitat esim 90km/h sen edellä 70km/h ajelevan sunnuntai autoilijan ei tuo koko ohitus pitäisi sitä 20 sekuntia kestää. 10 sekunnissa oot jo ajanut melkein 60m pidemmän matkan kuin se ohitettava ja olet jo takaisin omalla kaistalla.
Totta, tässä turvallisen ohittamisen tarinassa ohitettiin 90km/h nopudelle etenevää 10 auton jonoa yksitellen max satasen vauhdilla, laillisesti ja turvallisesti.

Ei sitäkään, saati jos jos vähän ylinopeutta.

Ja kohtaamisen riskin osalta tuskin haluaa jättää ihan muutamaan sekunttiin.

Statistiikka

Viestiketjuista
303 582
Jäsenet
82 390
Uusin jäsen
CarlOlof

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom