Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

En tiedä tulkitaanko me toisiamme nyt jotenkin väärin, koska en nyt ymmärrä mitä tarkoitat. Nostin tuon videon juuri siksi, että siinä nimenomaan ei toimittu kusipäisesti, vaan muu liikenne huomioiden. Toimin itse samoin ja toivoisin muiltakin vastaavaa pelisilmää.
Ei tulkita toisiamme väärin. Olen kanssasi samaa mieltä. :)

Viimeksi muokattu:
Minulla oli aikanaan sama teksti jossakin autossani.

Ja mitä tulee siihen pitääkö takaa lujaa tulevalle antaa tilaa heti niin mielipiteeni todennäköisesti ärsyttää joitakin. Jos ohitan satasen talvirajoituksella motarilla paria rekkaa ja minulla vakkarissa GPS-vauhtia 103 (auton mittarissa tuolloin 110), ja takaa tulee huomattavan paljon lujempaa joku oman elämänsä tärkein itsekeskeinen mulkku parin metrin päähän hiostamaan, niin suoraan sanottuna ihan helvetin sama kuinka "kiire" sillä on. Hoidan ohitukseni samaa tasavauhtia loppuun ja palaan omalle kaistalle sopivan etäisyyden päästä ohitetusta rekasta (ettei sen mahdollinen tutka pistä jarruttamaan jos palaan liian läheltä). En näe mitään syytä mahdollistaa jonkun jatkuvaa ylinopeutta, eikä elämäntarkoitukseni liikenteessä ole aina päästää näitä hyperdynaamisia sekä keskivertoa parempia kuskeja ohi. Ongelma vähenisi jos ajettaisin edes suurinpiirtein oikeata vauhtia rajoitusten mukaisesti ja oman menopelin mittarivirheet tiedostaen. Mutta ei, kun pitää ajaa ainakin +20 muita nopeammin sillä volvoteslabimmeridiudilla peräloosteriin pitkiä vilkuttamaan, perkele.

Oudointa tässä on se että huomaan tämän ilmiön vain kun ajan alitehoisella 94hp Suzuki mopoautollani, mutta en oikeastaan koskaan kun ajelen liki 200-heppaisella Hayabusalla. Vaikka ajotapani molemmilla on motarin arkiliikenteesä melko samanlainen.

Anteeksi purkautumiseni.

Tässähän nimenomaan ei ole kysymys siitä, ajetaanko vasemmalla kaistalla ylinopeutta. Kysymys on, onko ohittavan ja ohitettavan nopeusero tarpeeksi suuri ohittaessa ja sen jälkeen. Jos nopeusero on 10-20 ei ohitus yleensä kestä niin kauaa, että se vaikuttaisi merkittävästi edes ylinopeutta ajaviin. Jos nopeusero on ohittaessa tyyliin 3-4 km/h, niin miksi silloin edes lähteä ohittamaan.

Omat kokemukseni ovat lähinnä niitä, kun muuten tyhjällä kaksikaistaisella tiellä joku uudehko katumaasturikuski aloittaa edessäni ohituksen, mutta se ohitus kestää valehtelematta yli 30 sekuntia. Tuossa ajassa olen 110 mittarinopeutta ehtinyt kuromaan jo aiemman 50 metrin välin (joka ylipäätään mahdollisti kaistan vaihtamisen eteeni) kiinni, ja sitten joudun hidastamaan.

Mun mielestä toimit ihan oikein. Mitä ainakin itse olen yrittänyt ilmaista on se, että jos niiden rekkojen väli on niin pitkä, että se kiireisempi kerkeää ohittamaan sinut tai minut ilman, että meidän tarvitsee (hädin tuskin) edes nostaa jalkaa kaasulta, niin miksi emme kävisi siinä oikealla? Sinä toki puhut jonosta ja tollaisen välin kohdalla ei kyse varmaan kenenkään mielestä ole enää jonosta. Kunhan nyt tarkensin jos omista viesteistäni olis jäänyt erilainen kuva.

Myönnän kyllä sen, että jos joku tulee konttiin roikkumaan, niin häviää kyllä kaikki auttamisen halu. Nopeus ei ainakaan nouse siinä vaiheessa.

En tiedä tulkitaanko me toisiamme nyt jotenkin väärin, koska en nyt ymmärrä mitä tarkoitat. Nostin tuon videon juuri siksi, että siinä nimenomaan ei toimittu kusipäisesti, vaan muu liikenne huomioiden. Toimin itse samoin ja toivoisin muiltakin vastaavaa pelisilmää.

Jos haluaa olla huomaavainen motarlla, niin ensin nyt katsoo sen ettei vasemmalla vaihtaessa vaihde kenenkään eteen, minkä jalkoihin jää.

Jos itse ei ole tukkona, ja haluaa olle todella huomaavainen muita kohtaa, tuli ne sitten rampilta, tai jostain takaa kaukaisuudesta, jos ei ole vaaratilanne, riskin pienetäminen, niin miettiä riskä, haittaa, ja mikä nyt heti vaikutus, toisen hyöty, toisen haitta. Jos toista auttaakseen haittaa toista, niin joskus ehkä perusteltua. (ruuhkaa, joku ei pääse liittyyn jos ei auta)

Jotkut on ehdottomia, rampilta tuliaa ei auteta, joku toisen mielestä väistellää vasemmalle kaistalla ihan vaan helpottaakseen, vaikka tilanne näyttää helpolta, kolmas ehkä tekee helpossa tilanteessa saman kiilailen vasemmalla kaistalla olevan jonon väliin ja sieltä koukatan takasin hiljentämättä.

Sama jos ohitetaan ysinään jotain pitkää jonoa motarilla, havaitsee takaa lähetyvän jonkun, jos itse ei olla tientukkona, niin jos sen ajoissa havainnut niin siinä aikaa katsella , joskus se nyt vaan kestää ennenkuin jonoon tulee pidempää väliä ja nopeampi jo saavutanut. Ei vaaratilannetta, vasenkin jono etenee ripeästi, niin osalla tulee tässäkin pankiikka väistää oikealle, jos siellä se kirurki hätälaikkeukseen jota väistetään, niin ei se nyt ole syy miksi pitäisi väistäjän olla huono tapainen. jos pakko eikä ei reilua väliä löydy, , niin yrittää edes minimoida häiriön, ei kiilaa eteen, ei mene toisen kontiin, yrittää palatakkin rauhallisesti.

Rekoilla pitäisi periaatteessa olla niin isot välit että sinne väliin mahtuu, käytännössä se ei ole itsestään selvää. rekkakuskit ei ehkä niin ota nokkiinsa jos vähän kiveä irtoo, heillä lasit korkeammalla. mutta valaisemet alhaalla ja niilläkin voi olla vakkereissa tutkaa. Taasen rekan kontiin ei kai kananta ehdointahtoin tunkea , vaikka kuuliskin sarjaa turvavyö on oma-asia.

Ketjuun postatussa koukkaus väistövideosta, ei selvinnyt kuinka pitkää oli sitä väistäpaikkaa etsinyt, miksi ei ottanut ennen rekkaa, vaan rekan jälkeen. Rekan jälkeen valinassa oli potenttiaala pienellä malrilla, rekan edessä meni rekkaa nopammin etenevä auto, pienellä maltilla siihen olisi tullut tilaa, rekkaan olisi voinut jättää turvavälin, samon autoon ja ei olisi tarvinnut ajaa sen auton konttiin, ja paluunkin voinut ottaa rauhallisemmin.

Jos siis olsi halunnut tehdä jotain teiden ritari videota missä annetaan tilaan ylinopeutta ajavilla ilman että otetaan lisäriksiä, saati siretään vahinkoa muille.

Kuvauksessa taisi kertoa että myöhemmin ei olisi ollut paikkaa, oliko päätyyn asti niin tiheää jonoa, vai oltiinko jo melkein päädyssä. no sitten se nyt vähän söisi hyödyn.

Jos kymppi eroa, pari minuuttia aiemmin sen havainnut, (n3,5km aiemmin), jos motarin päähän on vielä toiset samanmoiset, niin kyse olis vain jonossa paikanvaihdosta. vaikka olisi päähän asti 10km, ja noin ruuhkasta että oikea täysi, niin eihän nopeampia pääse sen pidemmälle, yleensä jonoa alkaa oleen vasemmallakkin. Tässä yritän sanoa että jos tilaa ei näy eikä tule, niin miettiä onko siitä väistämistä netto hyötyä, jos tilaa tulee, niin sitten ja miettä jatkonkin kannalta onko järkeä lähteä uudestaan ohittiin, varsinkin jos oma reitti on oikealle.

Ja tuntuu että yli puolet noista ohituskaistalla perään tulleista joille tilaa antaa, niin ei ne katoa maisemaan, niillä vain tapa kiihdyttää edellä olevan tuntumaan. No jälkmmäisiä jos väistää isossa välissä, niin monesti siirtyy perässä oikealle.

Viimeksi muokattu:
Omat kokemukseni ovat lähinnä niitä, kun muuten tyhjällä kaksikaistaisella tiellä joku uudehko katumaasturikuski aloittaa edessäni ohituksen, mutta se ohitus kestää valehtelematta yli 30 sekuntia. Tuossa ajassa olen 110 mittarinopeutta ehtinyt kuromaan jo aiemman 50 metrin välin (joka ylipäätään mahdollisti kaistan vaihtamisen eteeni) kiinni, ja sitten joudun hidastamaan.
Puhutaanko nyt kaista suuntaan, vai kaksi ajokaistaa suuntaan, joku ohituskaista osusuus ?

Jos vastaantulijoiden kaistalla joutuu ohittaan, niin noin yleistäen turha lähteä ohittaan jotain muutaman km/h noepuserolla, motarillakkin miettä että laittaako omasta vakakrista sen verran pois, ja jatkaa peräsäs, vai senverran lisää ja ohittaa jos tilaa. Jos muutaman km/h erolla lähtee ohittaan, niin ohitettavan vauhdit tuppaa heiluvan jo enemmän. Se sitten erikseen jos ero kapanee kesken ohituksen, keskeyttään ei niin herkästi lähdetä, jos kuitenkin homma etenee ja jo edellä. (jos ei pelivaraa lisätä omaa vauhtia)

Ohistukaista missä satkun rajoitus, ohitetaan sitä 80 ajavaa rekkaa, niin 20 nopeuserolla 30 sekunttia reilu 150 metriä eroa. No tyypillisesti jos ennen ohituskaista alkua otettu ennakkoon vauhtia kurottu turvaväliä, niin tuo siinä menee. Lähemmäs kilometri.

Ohistukaistalla voi ohittaa jonossa, jos tulet sanomasi 50 metrin päässä (2s), niin ohistuskaistaa tarvii vajaa kolmesataameträ lisää.

Motarilla nyt ihan yksi ja sama, tietä pisaa, jos ei ole heti kohta pois lähtemässä.

Sekin vain ärsytys juttu, ajaako joku tiukasti rajoitustenmukaan, vai oletetulla puuttumis kynnyksen alle, jos keskinopeus ero 5km/h niin sadankilomerin vedolla satasen motarilla kyse vajaasta kolmesta minuutista. Jos selalinen pätkä vedetään jonossa, niin tuollaiset kesknopeudet tarkottaa jo isompia vaihteluaja ylöspäivn.

Puhutaanko nyt kaista suuntaan, vai kaksi ajokaistaa suuntaan, joku ohituskaista osusuus ?

Jos vastaantulijoiden kaistalla joutuu ohittaan, niin noin yleistäen turha lähteä ohittaan jotain muutaman km/h noepuserolla, motarillakkin miettä että laittaako omasta vakakrista sen verran pois, ja jatkaa peräsäs, vai senverran lisää ja ohittaa jos tilaa. Jos muutaman km/h erolla lähtee ohittaan, niin ohitettavan vauhdit tuppaa heiluvan jo enemmän. Se sitten erikseen jos ero kapanee kesken ohituksen, keskeyttään ei niin herkästi lähdetä, jos kuitenkin homma etenee ja jo edellä. (jos ei pelivaraa lisätä omaa vauhtia)

Ohistukaista missä satkun rajoitus, ohitetaan sitä 80 ajavaa rekkaa, niin 20 nopeuserolla 30 sekunttia reilu 150 metriä eroa. No tyypillisesti jos ennen ohituskaista alkua otettu ennakkoon vauhtia kurottu turvaväliä, niin tuo siinä menee. Lähemmäs kilometri.

Ohistukaistalla voi ohittaa jonossa, jos tulet sanomasi 50 metrin päässä (2s), niin ohistuskaistaa tarvii vajaa kolmesataameträ lisää.

Motarilla nyt ihan yksi ja sama, tietä pisaa, jos ei ole heti kohta pois lähtemässä.

Sekin vain ärsytys juttu, ajaako joku tiukasti rajoitustenmukaan, vai oletetulla puuttumis kynnyksen alle, jos keskinopeus ero 5km/h niin sadankilomerin vedolla satasen motarilla kyse vajaasta kolmesta minuutista. Jos selalinen pätkä vedetään jonossa, niin tuollaiset kesknopeudet tarkottaa jo isompia vaihteluaja ylöspäivn.

Niin siis puhun tietenkin tilanteesta kaksikaistaisella tiellä, jossa olen jo valmiiksi vasemmalla kaistalla, koska nopeusero edellä ajaviin on sen verran suuri, ettei oikealle kaistalle ole järkeä palata ohitusten välissä.

Näissä tilanteissa siis tuntuu todella usein käyvän niin, että oikealta kaistalta lähtee joku viime hetkellä tekemään ohitusta minun eteeni, mutta nopeus ei ole edes sitä suurinta sallittua. Käytännössä siis 110 mittarinopeudesta joudun hidastamaan 95:ään ja odottamaan 3-5 km/h nopeuserolla tehtyä ohitusta vuosikymmenen ajan.

Oma ohitukseni olisi kestänyt muutaman sekunnin ja se olisi ilmiselvää jos kaistanvaihtaja olisi katsonut peiliin 2 sekunnin ajan. En siis käsitä sitä logiikkaa, että ensin roikutaan alinopeutta ajavan perässä kilometrin ajan, ja aletaan ohittamaan vasta kun joku muu on jo tulossa ohi. Näissä tapauksissa jos se ohitus ei tapahdu ripeästi, niin helposti kyllä torvi soi. Ei sen takia, että matkani kestää nyt 25 sekuntia kauemmin, vaan siksi että tuollaista peliliikettä ei ole mitään syytä tehdä jos kiirettä ei ole.

E: Itse toimin poikkeuksetta niin, että en kiilaa kovempaa ajavan edelle pakottaen heitä hidastamaan. En myöskään jää vasemmalle kaistalle roikkumaan ollenkaan jos joku on selvästi tulossa ohi.

Toimii myös niin päin, että jos joku antaa minulle tietä siirtymällä väliaikaisesti oikealle, niin yritän olla pussittamatta heitä seuraavan hitaamman auton taakse ja kiihdytän reippaasti ohi (vaikka sitten hiukan ylinopeutta) koska minähän sen tilanteen aiheutin ja he toimivat joustavasti. Tätä tapahtuu jostain syystä siis usein, varsinkin talvisin kun vasen kaista tuntuu olevan lähinnä se jossa ajetaan 100 ja oikealla ajetaan sitten rohkeuden ja talvirenkaiden kunnon mukaan 75-95, jolloin vasemmalla kaistalla on yleensä enemmän ruuhkaa koska köröttelijöistä pitää niin monen päästä ohi.

Viimeksi muokattu:
Niin siis puhun tietenkin tilanteesta kaksikaistaisella tiellä, jossa olen jo valmiiksi vasemmalla kaistalla, koska nopeusero edellä ajaviin on sen verran suuri, ettei oikealle kaistalle ole järkeä palata ohitusten välissä.

Eli kaksi kaistaa ajosuuntaan.

Näissä tilanteissa siis tuntuu todella usein käyvän niin, että oikealta kaistalta lähtee joku viime hetkellä tekemään ohitusta minun eteeni, mutta nopeus ei ole edes sitä suurinta sallittua. Käytännössä siis 110 mittarinopeudesta joudun hidastamaan 95:ään ja odottamaan 3-5 km/h nopeuserolla tehtyä ohitusta vuosikymmenen ajan.

Tun tunnista, ja usein haukuttu. Tuota tekevista jotkut on muuten jotekin tolkullisia, ja tietenkin ne jotka kiilailee toiseenkinsuuntaan vaihtaessa, ehkä vain se pelistä arviointi on vaikeaa.

Sitten on ne jotka tekee ihan tahallaan, olet saavuttamassa, tarkoituksella ohittaa, niin sen sijaan että liittyisivät takaa, niin kiihdyttävät eteen, jonka jälkeen sitten palavaat siihen aiempaan vauhtiin.

Oma ohitukseni olisi kestänyt muutaman sekunnin ja se olisi ilmiselvää jos kaistanvaihtaja olisi katsonut peiliin 2 sekunnin ajan. En siis käsitä sitä logiikkaa, että ensin roikutaan alinopeutta ajavan perässä kilometrin ajan, ja aletaan ohittamaan vasta kun joku muu on jo tulossa ohi. Näissä tapauksissa jos se ohitus ei tapahdu ripeästi, niin helposti kyllä torvi soi. Ei sen takia, että matkani kestää nyt 25 sekuntia kauemmin, vaan siksi että tuollaista peliliikettä ei ole mitään syytä tehdä jos kiirettä ei ole.

Vaikka tuosta jättäisi alinopeutta jutut pois, niin eteen turhaan kiilaaminen, että toinen joutuu reakoimaan kuuluu tosiaan sarjaan ärsyttävää, ja turhaa riskinottoa. Äänimerkkiä saisi antaa, mutta nuo on niin hätäsiä että ei siinä tohdi, kerkiä painaa ajoissa, ja teon jälkeen se nyt vähän myöhästä.

Toimii myös niin päin, että jos joku antaa minulle tietä siirtymällä väliaikaisesti oikealle, niin yritän olla pussittamatta heitä seuraavan hitaamman auton taakse ja kiihdytän reippaasti ohi (vaikka sitten hiukan ylinopeutta) koska minähän sen tilanteen aiheutin ja he toimivat joustavasti. Tätä tapahtuu jostain syystä siis usein, ....

Osa noista tilaa antajista nyt vain pujuttelee kaistalta toiselle, koukkivat enemmän tai vähemmän pienten välien kautta.

Tietenkin jos vasemmalla ei jonoa ja joku ohittelee varovaisesti vielä hitaammin ajavia ja sellaisen poikkuhiljaa saavuttaa ja se oikealla siirtyminen on selkeästi väistämistä, tiputtaa vauhtia jne. niin joo.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 123
Jäsenet
81 900
Uusin jäsen
nakkerton:)

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom