Mun mielestä toimit ihan oikein. Mitä ainakin itse olen yrittänyt ilmaista on se, että jos niiden rekkojen väli on niin pitkä, että se kiireisempi kerkeää ohittamaan sinut tai minut ilman, että meidän tarvitsee (hädin tuskin) edes nostaa jalkaa kaasulta, niin miksi emme kävisi siinä oikealla? Sinä toki puhut jonosta ja tollaisen välin kohdalla ei kyse varmaan kenenkään mielestä ole enää jonosta. Kunhan nyt tarkensin jos omista viesteistäni olis jäänyt erilainen kuva.
Myönnän kyllä sen, että jos joku tulee konttiin roikkumaan, niin häviää kyllä kaikki auttamisen halu. Nopeus ei ainakaan nouse siinä vaiheessa.
En tiedä tulkitaanko me toisiamme nyt jotenkin väärin, koska en nyt ymmärrä mitä tarkoitat. Nostin tuon videon juuri siksi, että siinä nimenomaan ei toimittu kusipäisesti, vaan muu liikenne huomioiden. Toimin itse samoin ja toivoisin muiltakin vastaavaa pelisilmää.
Jos haluaa olla huomaavainen motarlla, niin ensin nyt katsoo sen ettei vasemmalla vaihtaessa vaihde kenenkään eteen, minkä jalkoihin jää.
Jos itse ei ole tukkona, ja haluaa olle todella huomaavainen muita kohtaa, tuli ne sitten rampilta, tai jostain takaa kaukaisuudesta, jos ei ole vaaratilanne, riskin pienetäminen, niin miettiä riskä, haittaa, ja mikä nyt heti vaikutus, toisen hyöty, toisen haitta. Jos toista auttaakseen haittaa toista, niin joskus ehkä perusteltua. (ruuhkaa, joku ei pääse liittyyn jos ei auta)
Jotkut on ehdottomia, rampilta tuliaa ei auteta, joku toisen mielestä väistellää vasemmalle kaistalla ihan vaan helpottaakseen, vaikka tilanne näyttää helpolta, kolmas ehkä tekee helpossa tilanteessa saman kiilailen vasemmalla kaistalla olevan jonon väliin ja sieltä koukatan takasin hiljentämättä.
Sama jos ohitetaan ysinään jotain pitkää jonoa motarilla, havaitsee takaa lähetyvän jonkun, jos itse ei olla tientukkona, niin jos sen ajoissa havainnut niin siinä aikaa katsella , joskus se nyt vaan kestää ennenkuin jonoon tulee pidempää väliä ja nopeampi jo saavutanut. Ei vaaratilannetta, vasenkin jono etenee ripeästi, niin osalla tulee tässäkin pankiikka väistää oikealle, jos siellä se kirurki hätälaikkeukseen jota väistetään, niin ei se nyt ole syy miksi pitäisi väistäjän olla huono tapainen. jos pakko eikä ei reilua väliä löydy, , niin yrittää edes minimoida häiriön, ei kiilaa eteen, ei mene toisen kontiin, yrittää palatakkin rauhallisesti.
Rekoilla pitäisi periaatteessa olla niin isot välit että sinne väliin mahtuu, käytännössä se ei ole itsestään selvää. rekkakuskit ei ehkä niin ota nokkiinsa jos vähän kiveä irtoo, heillä lasit korkeammalla. mutta valaisemet alhaalla ja niilläkin voi olla vakkereissa tutkaa. Taasen rekan kontiin ei kai kananta ehdointahtoin tunkea , vaikka kuuliskin sarjaa turvavyö on oma-asia.
Ketjuun postatussa koukkaus väistövideosta, ei selvinnyt kuinka pitkää oli sitä väistäpaikkaa etsinyt, miksi ei ottanut ennen rekkaa, vaan rekan jälkeen. Rekan jälkeen valinassa oli potenttiaala pienellä malrilla, rekan edessä meni rekkaa nopammin etenevä auto, pienellä maltilla siihen olisi tullut tilaa, rekkaan olisi voinut jättää turvavälin, samon autoon ja ei olisi tarvinnut ajaa sen auton konttiin, ja paluunkin voinut ottaa rauhallisemmin.
Jos siis olsi halunnut tehdä jotain teiden ritari videota missä annetaan tilaan ylinopeutta ajavilla ilman että otetaan lisäriksiä, saati siretään vahinkoa muille.
Kuvauksessa taisi kertoa että myöhemmin ei olisi ollut paikkaa, oliko päätyyn asti niin tiheää jonoa, vai oltiinko jo melkein päädyssä. no sitten se nyt vähän söisi hyödyn.
Jos kymppi eroa, pari minuuttia aiemmin sen havainnut, (n3,5km aiemmin), jos motarin päähän on vielä toiset samanmoiset, niin kyse olis vain jonossa paikanvaihdosta. vaikka olisi päähän asti 10km, ja noin ruuhkasta että oikea täysi, niin eihän nopeampia pääse sen pidemmälle, yleensä jonoa alkaa oleen vasemmallakkin. Tässä yritän sanoa että jos tilaa ei näy eikä tule, niin miettiä onko siitä väistämistä netto hyötyä, jos tilaa tulee, niin sitten ja miettä jatkonkin kannalta onko järkeä lähteä uudestaan ohittiin, varsinkin jos oma reitti on oikealle.
Ja tuntuu että yli puolet noista ohituskaistalla perään tulleista joille tilaa antaa, niin ei ne katoa maisemaan, niillä vain tapa kiihdyttää edellä olevan tuntumaan. No jälkmmäisiä jos väistää isossa välissä, niin monesti siirtyy perässä oikealle.