Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tässä esimerkki miten itse toimin tuolla moottoritiellä kun nopeampi ilmestyy taakse, se on 10s ja tilanne ohi, nopeuteen ei tarvitse koskea ja vaatii vain pelisilmää ja kohteliasuutta muita kohtaan.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://streamable.com/6xthw5

Toki, olisin voinut olla se mulkku ja mennä vielä tuon Toyotankin ohi ja sitten sieltä olisikin tullut ramppi, mistä tuli autoja ja taas hyvä tekosyy roikkua vasemmalla kaistalla, tekosyitä ihmiset kyllä keksii.

Pyrin itsekin toimimaan näin, mutta kyllä se syö motivaatiota, kun muutaman kerran se taakse ilmestynyt "nopeampi" onkin vain paljastunut urpoksi, joka ei osaa säädellä nopeuttaan muuten kuin edessä tai vieressä olevaa peesaamalla. Lopulta jääkin sitten ajamaan rinnalle, tai ohi mennessäänkin pääsee 10m edemmäs ja sitten hidastaa.

Jos peilissä näkee jonkun tulevan vauhdikkaammin takaa, niin hyvällä ajotuksella lyhytkin väli riittää hänen ohi päästämiseen.

Malliesimerkki. Näin kun kaikki toimisivat.
Voidaan saivarella että lakikirja kädessä ajettaessa, varmasti tulee "virheitä". Käytännön tasolla suoritus kuitenkin aiheuttaa pelkästään positiivisia vaikutuksia.

Malliesimerkki. Näin kun kaikki toimisivat.
Voidaan saivarella että lakikirja kädessä ajettaessa, varmasti tulee "virheitä". Käytännön tasolla suoritus kuitenkin aiheuttaa pelkästään positiivisia vaikutuksia.
ja nämä saivartelijat ovat juuri näitä kotipoliisi mulkkuja jotka tahallaan aiheuttaa tuolla liikenteessä tilanteita "turvallisuuden" nimissä, tajuamatta, että ovat itse sitä vaaraa siellä aiheuttamassa.

Tässä esimerkki miten itse toimin tuolla moottoritiellä kun nopeampi ilmestyy taakse, se on 10s ja tilanne ohi, nopeuteen ei tarvitse koskea ja vaatii vain pelisilmää ja kohteliasuutta muita kohtaan.

Näin jos kaikki toimisivat niin liikenne moottori- ja kehäteillä olisi sujuvampaa, mutta päivittäin vastaavassa tilanteessa joku jää junnaamaan asenteella että hän ajaa jo riittävän kovaa eikä tarvitse siirtyä. Pieneen rakoon ei ole järkeä palata takana tulevan takia mutta tuollainen väli pitäisi tajuta käyttää.

Ja kortittomat tulevat kohta sylki poskella huutamaan että OIKEALLA KAISTALLA EI OLLUT RIITTÄVÄÄ TURVAVÄLIÄ NIIN KUULEKKO HÄH MELKEIN TAPOIT!!!

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://streamable.com/6xthw5

Toki, olisin voinut olla se mulkku ja mennä vielä tuon Toyotankin ohi ja sitten sieltä olisikin tullut ramppi, mistä tuli autoja ja taas hyvä tekosyy roikkua vasemmalla kaistalla, tekosyitä ihmiset kyllä keksii.

Tästä mä tykkään.

Niin kauan kun muistaa, ettei väistöillään vaaranna tai haittaa muuta liikennettä, niin niillä on helppo hieman edistää liikennettä kokonaisuudessaan. Toisaalta ymmärrän myös kritiikin. Jos väli ei oo kovin pitkä, niin eskalaation riski kasvaa ja minkä takia? Siks että joku vähän kiireisempi pääsee susta ohi vähän aiemmin? Ylinopeuden ja ohitusten vaikutus kuitenkin tuntuu merkittävämmältä kuin mitä se oikeasti on ja välillä se hyöty sulaa täysin, kun edessä joku matelee sitä mittarimaksimin ohitustaan.

Just viimeks tänään tein vähän vastaavat, mutta sillä erotuksella, että jouduin hetkeksi tiputtamaan nopeuttani. Se takaa tullut karkas kohtuu nopeesti horisonttiin, mutta tulikin pian perä edellä vastaan, kun oli jäänyt hitaiden ohittajien taakse. Pääs se siitä jokusen minuutin päästä taas kaahaamaan, mutta se on aina hauska konkreettisesti huomata kuinka nopeasti se saavutettu ajallinen hyöty on menetetty. Tai toisin sanoen kuinka pieni se hyöty on. Noh, kyllä mä siitä huolimatta jatkossakin teen tilaa silloin, kun se on fiksusti tehtävissä!

Se on tehokkaasti piilotettu. Vanhalla läppärillä se olisi tallessa, mutten sitä tämän takia kaiva esiin.

Mutta tuo oli vanha, ei enää voimassa oleva ohje.

Nykytilanne:

19 §

Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti.
Väitän kyllä, että jos ohitettavien kahden auton välissä on muutama sata metriä, sinne oikealle kuuluu välillä mennä. Ei ole turha kaistanvaihto. Enkä oikein luota tässä mainittuun "sakotusmanuaaliin", jota ei kumminkaan mistään löydy.

Kaiken kaikkiaan sekä tästä keskustelusta että motareilla ajaessa huomaa, että Suomessa motarilla ajo on vielä kohtalaisen harvinaista herkkua. Paljon Keski-Euroopassa ajaneena on nähty kuinka kohteliasta ja usein paljon sujuvampaa (ja usein myös nopeampaa) meno voi olla. Täällä riittää niitä vasemmalla kaistalla junnaajia, jotka eivät ohita ketään. Ei mene kaaliin että kuuluu ajaa oikealla.

Ei nykyään ole kiellettyä ohittaa oikealta monikaistasella tiellä.
Ei ole mitään järkeä aloittaa kaistahumppaa jonkun yhden minuutin takia.
Jos joku kiireinen tai kiireisempi siellä takana on, sitten on tai menee sieltä oikealta ohi.
En aina oikein ymmärrä, miksi pitää solvata niitä muita tienkäyttäjiä jollain alhaisilla nimityksillä vain luullen olevansa itse aina oikeassa.
Moottoritiellä saa ohittaa vain vasemmalta puolelta joitain poikeuksia lukuun ottamatta. Kannattaa lukea tieliikennelain 61. pykälä niin näet olevasi väärässä.

Ei yhtään virhettä. Mutta miksi täällä niin kamalasti vaaditaan, että ylinopeutta ajavan tieltä pitää väistyä eikä hänen virhettään lainkaan noteerata?

Ei yhtään virhettä. Mutta miksi täällä niin kamalasti vaaditaan, että ylinopeutta ajavan tieltä pitää väistyä eikä hänen virhettään lainkaan noteerata?
Jotta ei häiritse toisen etenemistä. Se on sinun velvollisuus niin toimia. Toisen virheet eivät siihen velvollisuuteen vaikuta.

"Pitääkö" väistyä on sitten toinen kysymys, ja riippuu siitä kuinka iso tahto itsellä on häiritä liikennettä. Silloin moisen eleen tekeminen saattaa tuntua pakotetulta, jopa nöyryyttävältä.

Älä takerru liikaa tuohon ylinopeuteen, pointti videossa oli, että jokainen joka huomaa takaata nopeammin ajavan auton (oli nopeudet mitkä tahansa), antaisi tilaa heti kun mahdollista, se vie sen 10s ja tilanne ohi.

Suomalainen on vaan liikenteessä sellainen, että "minulla on oikeus" ja "perkele minua ei nöyryytetä" mikä aiheuttaa sen, että ihmiset menee sitten oikealta ohi tms. ja tämä ohitettava joka juuri hetkeä aikaisemmin on ajanut rauhassa ilman varatilanteita alkaa kiihdyttämään rinnalla KOSKA MINUN OHI ET SAATANA TULE, on nyt se pahin liikenteen vaarantaja estämässä ohitusta.

Edelleen, jos moottoriteillä keksii syitä roikkua vasemmalla kaistalla, oli se sitten edessä näkyvä auto, ramppi tai oma nopeus tai mikä vain, niin ihmiset kyllä käyttää niitä syitä oikeuttamaan oman käytöksensä ja haittaamaan muiden liikkumista, kunpa ihmiset keskittyisi siihen, että miten liikenne toimisi KAIKKIEN kannalta mahdollisimman hyvin, niin ai että tuolla olisi mukava ajaa.

Älä takerru liikaa tuohon ylinopeuteen, pointti videossa oli, että jokainen joka huomaa takaata nopeammin ajavan auton (oli nopeudet mitkä tahansa), antaisi tilaa heti kun mahdollista, se vie sen 10s ja tilanne ohi.

Suomalainen on vaan liikenteessä sellainen, että "minulla on oikeus" ja "perkele minua ei nöyryytetä" mikä aiheuttaa sen, että ihmiset menee sitten oikealta ohi tms. ja tämä ohitettava joka juuri hetkeä aikaisemmin on ajanut rauhassa ilman varatilanteita alkaa kiihdyttämään rinnalla KOSKA MINUN OHI ET SAATANA TULE, on nyt se pahin liikenteen vaarantaja estämässä ohitusta.

Edelleen, jos moottoriteillä keksii syitä roikkua vasemmalla kaistalla, oli se sitten edessä näkyvä auto, ramppi tai oma nopeus tai mikä vain, niin ihmiset kyllä käyttää niitä syitä oikeuttamaan oman käytöksensä ja haittaamaan muiden liikkumista, kunpa ihmiset keskittyisi siihen, että miten liikenne toimisi KAIKKIEN kannalta mahdollisimman hyvin, niin ai että tuolla olisi mukava ajaa.
Joo, ohitus on reviiriloukkaus Suomessa.

Eipä siinä, oon muutaman kerran itsekin syyllistynyt vasemmalla kaistalla jatkamaan, vaikka takaa tulisi nopeampi, kun oikean kaistan jono on ollut niin hidas, etten oo jaksanu vaihtaa kaistaa ja alkaa kiihdytteleen uusiksi. Kerran yhdellä Bemarilla meni hermo ja alko sekoileen liikenteessä ihan huolella. Tulipa siinä todettua, että välillisesti olisin saattanut olla syypää onnettomuuteen, kun yhdellä kuskilla ei kestä hermot.

Pyrin siis antaan nopeammille tilaa, jos siihen on edellytykset (oikealla on tilaa).

Eipä siinä, oon muutaman kerran itsekin syyllistynyt vasemmalla kaistalla jatkamaan, vaikka takaa tulisi nopeampi, kun oikean kaistan jono on ollut niin hidas, etten oo jaksanu vaihtaa kaistaa ja alkaa kiihdytteleen uusiksi. Kerran yhdellä Bemarilla meni hermo ja alko sekoileen liikenteessä ihan huolella. Tulipa siinä todettua, että välillisesti olisin saattanut olla syypää onnettomuuteen, kun yhdellä kuskilla ei kestä hermot.

Pyrin siis antaan nopeammille tilaa, jos siihen on edellytykset (oikealla on tilaa).

Ymmärrän kyllä tuon ja minunkin videossa oli oikeastaan siinä ja siinä että menenkö oikealle kaistalle, mutta hyvin ehti kun takana tulija osasi myös painaa sitä kaasua ja meni sitten reippaasti ohi.

Viimeksi muokattu:

Eipä siinä, oon muutaman kerran itsekin syyllistynyt vasemmalla kaistalla jatkamaan, vaikka takaa tulisi nopeampi, kun oikean kaistan jono on ollut niin hidas, etten oo jaksanu vaihtaa kaistaa ja alkaa kiihdytteleen uusiksi.
"Oo jaksanu"...

Mutta samoin, olen ollut monasti vasemman kaistan tien tukkona, mutta ainoastaan siihen saakka kunnes pystyy turvallisesti ja sujuvasti vaihtamaan joko hetkeksi tai pysyvämmin - esim. jos on kohta poistumisramppi tulossa - oikeanpuoleiselle. Jostain takana valoja vilkutellen protestoivasta sekin saattaa toki tuntua ikuisuudelta.

Enkä koskaan ole perustanut ratkaisuani
a) siihen mitä nopeutta itse ajan, ja mikä se on suhteessa nopeusrajoitukseen edellyttäen että oikealla kaistalla ajetaan hitaammin
b) siihen miten paljon itseäni nopeammin takaa lähestyvä arviolta ajaa - ja ajaako peräti yli sen täkäläisen normin nopeurajoitus + sakotuskynnys
c) siihen miten paljon itseäni hitaammin oikean kaistan jono liikkuu ellei nyt ihan kävelyvauhtia tai ollei poistumisramppi ole alle kilometrin päässä.
Ainakin kohdassa b tarvitaan hieman paineensietokykyäkin.

Riittää että siinä on tila, johon voi turvallisesti vaihtaa kaistaa. Moni ei tuota tee ilmeisesti jotenkin peläten ettei pääse takaisin sinne maantieden kuninkaiden liikennevirtaan vasemmalle kaistalle kun siellä on seassa jopa keskimääräistäkin enemmän niitä, jotka kurovat vähäisenkin turvavälin umpeen ettei siihen eteen niin vaan ängettäisi. Mutta koskaan ei tarvitse muuta kuin osata ennakoida ja kiihdyttää vauhtia, sillä pääsee jos ei nyt ihan ensimmäiseen mahdolliseen väliin niin kuitenkin melko pian.

Me suomalaiset olemme itsekkäitä toisten kyttääjiä, siitä monasti johtuu erikoinen käytös niin liikenteessä kuin elämässä muutenkin.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
300 756
Jäsenet
81 860
Uusin jäsen
Makea93

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom