Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Sillon kun itse olin autokoulussa opetettiin ennakoivaa ajoa. Nykyisin usein ihmiset jotka puhuvat dynaamisesta ajotavasta edustavat ed. mainittuun nähden päinvastaista, vaikka näin kai määritelmällisesti ei pitäisi olla.

1770616884343.png
Vantaan Ikean lähellä vasemmalle kääntyjiä on tuossa aika usein pitkä jonollinen ja tuossa on melko lyhyt valo kääntyjille. Taksi änkesi vielä väliin hidastamaan kääntyjiä ennestään. Ärsyttää kyllä.

Ärsyttää ihmiset, jotka eivät käytä vakionopeudensäädintä tai kiinnitä huomiota nopeuteensa. Eilen liityin Kehä III:lle Porvoon motarilta jonkun Micran perässä. Tarkoitus oli kääntyä pois jo Heikinlaakson kohdalla, joten myönnän, että ohittamisen tarpeellisuus oli vähän niin ja näin, kun matkaa oli vain 5 kilometriä. Micra kuitenkin näytti jäävän ajamaan eteeni seitsemääkymppiä, joten en sinne asti jaksanut körötellä ja laitoin 89km/h vakkariin ja ajoin ohi vasenta kaistaa. Oletetun ohituksen jälkeen kun vilkaisen peiliä kaistan varmistamiseksi, niin Micrasta näkyy oikea etuvalo, kun se ajaa rinnallani kuolleessa kulmassa samaa vauhtia, ilman mitään aikomusta kiihdyttää tai hidastaa. Siinä se jatkoi sitkeästi, kunnes lopulta oli minun pakko kiihdyttää ylinopeuteen, että pääsen vaihtamaan kaistaa. Ilmeisesti se nopeusreferenssi löytyi sitten minun autostani...

En tietenkään täydellinen kuski itsekään ole ja joskus jää rajoituksen vaihtuminen huomaamatta, mutta ei reaktioni kuitenkaan ole kiihdyttää ohi ajaneen auton rinnalle ja jatkaa siinä samaa vauhtia.

Viimeksi muokattu:
Tänään yhden lyhyehkön pks ympäristössä ajelun aikana tuli vastaan ne kaksi klassista kuskityyppiä, jotka ovat ihan yhtä vaarallisia muulle liikenteelle.

Toinen on hermostunut ADHD-mielenosoittaja joka vaihtelee kaistaa kolmen sekunnin välein, vilkuttelee valoja, mutta oikeasti ei ole mihinkään kiire - koska kilahtelee jatkuvasti ympärillä oleville ja alkaa jarruttelemaan ja kiihdyttelemään toisten autojen edessä suoralla, tyhjällä tiellä.

Ja toinen rauhallinen, aivan liian rauhallinen etenijä joka menee sitä kuuttakymppiä 80 alueella (20 sekunnin kiihdytyksen jälkeen), ja joka vaihtelee kaistaa hyvin, hyvin hitaasti ja rauhallisesti... vilkkuakin on säästettävä. Ja auta armias jos jää tuollaisen taakse kiihdytyskaistalle käännyttäessä. Vaikka jättäytyisi kuinka paljon kyseisestä autosta jälkeen ennen varsinaisen kiihdytyskaistan alkua, silti tuntuu siltä että se 40 km/h nopeudella motarille-kohellus aiheuttaa joka kerta sydämentykytyksiä ja puolivaaratilanteita myös takanatulevalle.

Tässä ei siis mitään uutta.

Ärsyttää ihmiset, jotka eivät käytä vakionopeudensäädintä tai kiinnitä huomiota nopeuteensa. Eilen liityin Kehä III:lle Porvoon motarilta jonkun Micran perässä. Tarkoitus oli kääntyä pois jo Heikinlaakson kohdalla, joten myönnän, että ohittamisen tarpeellisuus oli vähän niin ja näin, kun matkaa oli vain 5 kilometriä. Micra kuitenkin näytti jäävän ajamaan eteeni seitsemääkymppiä, joten en sinne asti jaksanut körötellä ja laitoin 89km/h vakkariin ja ajoin ohi vasenta kaistaa. Oletetun ohituksen jälkeen kun vilkaisen peiliä kaistan varmistamiseksi, niin Micrasta näkyy oikea etuvalo, kun se ajaa rinnallani kuolleessa kulmassa samaa vauhtia, ilman mitään aikomusta kiihdyttää tai hidastaa. Siinä se jatkoi sitkeästi, kunnes lopulta oli minun pakko kiihdyttää ylinopeuteen, että pääsen vaihtamaan kaistaa. Ilmeisesti se nopeusreferenssi löytyi sitten minun autostani...

En tietenkään täydellinen kuski itsekään ole ja joskus jää rajoituksen vaihtuminen huomaamatta, mutta ei reaktioni kuitenkaan ole kiihdyttää ohi ajaneen auton rinnalle ja jatkaa siinä samaa vauhtia.
Minä en ikinä käytä vakionopeudensäädintä, sillä se ei osaa adaptoitua oikeaan tilannenopeuteen. Se osaa vain pitää nopeuden tasaisena, joskus jopa jollain tavalla reagoida ympäröivään liikenteeseen. Tosiassa oikea tilannenopeus ei varsinkaan kehäteillä ole tasainen, vaan vaatii jatkuvaa tarkkailua ja aktiivisen pyrkimyksen yhtä aikaa pitää nopeus tasaisena samalla varautuen potentiaalisiin vaaratilanteisiin mm. vauhtia muuttammalla. Se on edelleen sellainen dilemma, jossa kyvykäs ihminen toimii tietokonetta paremmin. Oikea tilannenopeus kussakin tilanteessa riippuu kaikista muista tienkäyttäjistä. Jos vakkarin kanssa ajellessaan luulee tekevänsä kaiken oikein, niin voi olla että on siinä tapauksessa antanut itselleen synninpäästön ja siirtänyt vastuun tekniikalle.

Minä en ikinä käytä vakionopeudensäädintä, sillä se ei osaa adaptoitua oikeaan tilannenopeuteen. Se osaa vain pitää nopeuden tasaisena, joskus jopa jollain tavalla reagoida ympäröivään liikenteeseen.
Itse olenkin joskus käyttänyt nopeudenrajoitinta juuri mainitsemistasi syistä ja ajatuksena että ei vahingossa livahda ylinopeuden puolelle, vaikkakaan näin nyt ei kyllä muutenkaan usein kävisi. Ja kyllä, sen kanssa auto kulkee yli sen säädetyn kunhan polkaisee "kickdown-pykälän" yli.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
300 119
Jäsenet
81 761
Uusin jäsen
simis474

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom