Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Itse olen huomannut, että alinopeuden ajaminen on lisääntynyt. Esim. 50 alueella ajetaan 40 km/h, tai 60 alueella vajaa 50. Vituttaa körötellä noiden takana. Joutuu kaasuttamaan ohi ja jotkut vielä vilkuttelee valoja.

Muiden huomioonottaminen on se, mikä monilta autoilijoilta puuttuu. Jos esim. itse motarilla ohittelen pitkää autoletkaa ja huomaan että vasemmalla kaistalla tulee takaani joku, joka haluaa ajaa nopeampaa, niin nappaan itse auton oikealle kaistalle sopivaan väliin ja kun nopeampi on mennyt ohi, niin jatkan ohittamista omalla nopeudellani. Mitään haittaa tästä ei minulle ole, mutta auttaa kanssakulkijaa. Tuollaista huomioonottamista toivoisin kaikilta.
Tätä tulee itsekin harrastettua. Tietty siinäkin on muuttujia, kuten sopivat välit jotka itsekin jo mainitsit. Joskus se sopiva paikka tehdä tilaa on vasta letkan päässä.

Hyvin pieni vaiva, joia edistää kokonaisuutta.

Tää on vähän sama kuin ruuhkaisessa paikassa päästät sivutieltä jonkun eteesi. Siis sellaisessa paikassa, missä liikennevaloissa seisoo pitkä jono autoja ja lisää vain tuppaa. Siinä kun joku yrittää liittyä paskasta risteyksestä, niin voit joko olla silleen et ”ei tää oo mun syy, vaan paskan risteyksen” ja olla välittämättä. Tai jos satut siihen risteyksen kohdalle, niin päästät sieltä ainakin sen yhden auton. Valintoja. Vähän voi sopivassa paikassa joustaa oikeuksistaan.

Menee vähän pieleen, kun todellista ylinopeutta ajavilla harvemmin on niitä roikkujia siellä perseessä. Jos 69% ärsyyntyy perässä roikkujista, niin noin 69% autoilijoista ei osaa ajaa paskaakaan :) Rajoitus +- muutama km/h on se alue, jossa on ihan saatananmoinen Benny Hill -show käynnissä jatkuvalla syötöllä, liikenteeseen keskittyminen täysin 0. Aidosti taidoiltaan ja/tai havainnointikyvyltään rajoitetut ajavat yleensä selvästi hiljempaa ja niin epävarmasti, että niitä pystyy varomaan eri tavalla.

Se perrässä roikkuminen on ihan se perässä roikkujan taitamattomuutta.

jos 69% ärsyyntyy perässä roikkujista, niin siitä ainain merkittävä osa on ylinopeutta ajavia,(** en väitä, mutta en yllättyis jos ne yli edustettuja.

Jos katselet liikennettä, niin ainakin pääkaupunki seudulla(* perässä roikkujien osuus on niin isoa että ovat myös siitä ärsyyntyviä. Jos katsot alueen keskinopeuksa niin ovat myös ylinopeutta ajavia.

Jos siellä on joku ryhmä jonka perässä ei roiku ketään, jotka ajavat ylinopeutta, niin ne varmaan ensimmäisenä pitäisi pois poimia.

(*
Tässä vähän yleistäen, ajatus se että etelän liikennemäärät kuskimäärät niin isoja otannassa muu maa ei pysty kokonaan kääntää asioita päälaelleen. Tämä ei tietenkään faktaa, vaan jonkinlainen oletus.
(**
Esim jos yli puolet suomalaisista kuskeista ajaa selkeää ylinopeutta

Tätä tulee itsekin harrastettua. Tietty siinäkin on muuttujia, kuten sopivat välit jotka itsekin jo mainitsit. Joskus se sopiva paikka tehdä tilaa on vasta letkan päässä.

Tämäkin varmaan elueellista, mutta aika harvoin tapaa liikeenteessä kuskeja jotka eivät palaisia sen salliessa takaisin oikealle. On niitä. Mutta aika marginaalista, toki eteen kohdalle sattuessa siitä saa seurata pidempään.

Sitten on toista laitaa jotka koukkii yli innokkaasti oikealla, sinne jonon väliin. ja jono(t) sitten pumppaa niiden tahdissa.

Unohtajat ärsyttäviä, ei vaarallisia, jälkimmäiset ärsyttää joka välssä ja lisäksi vaarallisia.

Viimeksi muokattu:
Ajoin yksi päivä pienen jonon perässä, jota veti Corolla. 100-rajoituksella 70km/h vauhtia ja 80-rajoituksella 50 km/h. Sitten tuli 50-rajoitus ja tie muuttui kaksikaistaiseksi. Ajattelin, että nyt pääsee vihdoin ohi, mutta ei. Itsellä jo yli 60 km/h mittarinopeutta ja Corolla vain karkaa kauemmas. Varmaan joku papparainen ajoi ihan fiiliksen mukaan ja 70 km/h katuvaloalueella 50-rajoituksella tuntui yhtä turvalliselta kuin 70 km/h pimeällä maantiellä 100-rajoituksella.

Keski-Suomessa Keuruuntiellä körötellään nykyään myös yllättävän paljon. Pimeä ja talvi tuntuu aiheuttavan sen, että aina joku henkilöauto vetää jonoa 50-60 km/h 80-alueella. Pahimmillaan neljän ruuhkan aikaan jono venyy älyttömän pitkäksi ja ei mitään toivoa päästä ohi. Olisi kiva tietää, mitä tuollaisella kuskilla liikkuu päässä. Eikö edes huomaa jonoa, vai ajatteleeko vain itsekkäästi, että hänellä on oikeus ajaa sitä vauhtia mitä haluaa.

Valotkin ärsyttävät edelleen välillä. Perä pimeänä ajavia tulee tosin niin paljon vastaan, että ei enää jaksa ärsyyntyä. Tosin taas tuli Volvo pimeällä ja valaisemattomalla maantiellä vastaan päiväajovaloilla sekä perä pimeänä. Eikö kuski herää siinä vaiheessa, kun valojen kantama on 10 metriä ja pitkät ei toimi? Lisäksi yksi Foodora-kuski ajelee täällä päin Fiat Puntollaan aina pitkät päällä kaupunkialueellakin. Kerran jo tarjoilin lisävaloa väläytyksellä naamaan, mutta ei ole näyttänyt auttavan. Onkohan sähköt niin sekaisin, että pitkiä ei saa pois, vai eikö Lähi-Idän kuski osaa ymmärrä valojen käyttöä.

Se perrässä roikkuminen on ihan se perässä roikkujan taitamattomuutta.
Yksittäisessä tapauksessa näin, mutta yleensähän se ärsyyntyminen ei kroonistu satunnaisista ongelmista vaan toistuvasti tapahtuvasta ilmiöstä. Ja silloin päästään myös siihen, että on väliä miten itse ajaa ja ajattelee. Toinen ärsyyntyy kun peruutuspeilissä näkyy ajovalot, toinen vasta siinä kohtaa kun ollaan niin lähellä ettei ajovaloja näy.

Yksittäisessä tapauksessa näin,

No vakavasti, eiköhän se yleistäen ole se roikkuja virhe. Sitten ne yksittäiset erikoistapaukset missä voi nähdä muutakin.

mutta yleensähän se ärsyyntyminen ei kroonistu satunnaisista ongelmista vaan toistuvasti tapahtuvasta ilmiöstä. Ja silloin päästään myös siihen, että on väliä miten itse ajaa ja ajattelee. Toinen ärsyyntyy kun peruutuspeilissä näkyy ajovalot, toinen vasta siinä kohtaa kun ollaan niin lähellä ettei ajovaloja näy.

Ensi toki vaaditaan se että peilejä seuraa. Prosentti on niin iso että siihen ei ehkä riitä yksinään kehän scania logot.

En tähänväliin etsinyt tiedoteta, mutta käsitys ettei ärsytys tarkoittanut ns tunteisiin menemistä.

No vakavasti, eiköhän se yleistäen ole se roikkuja virhe. Sitten ne yksittäiset erikoistapaukset missä voi nähdä muutakin.
Jatkuvasti alinopeutta vasurilla km-tolkulla ajavat nelikaistaisella ei valitettavasti ole mikään erikoistapaus, varsinkin aamuruuhkiin löytyy aina ne "erikoistapaukset" sinne satojen metrien jonon keulaan. Tämän yhden erikoistapauksen virhe sitten kertaantuu jonossa, kun porukka hermostuu. Jos seuraa liikennettä tarkasti, niin yllättävän harva itse asiassa (omilla ajoreiteilläni) välittömästi siirtyy hiillostamaan sellaiselle etäisyydelle, mitä pitäisin häiritsevänä. Vasta siinä kohtaa, kun edellä menevä ei ymmärrä reagoida, alkaa lipuminen pikkuhiljaa kohti. Toki jos se erityistapaus siinä edessä vasta tässä kohtaa havahtuu takana olijaan, niin varmasti tulee väärä tilannekuva.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
298 210
Jäsenet
81 459
Uusin jäsen
letso

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom