Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Pitäisi olla joku valotekstilaite takalaissa johon voisi kirjoittaa että "En tykkää perässä ajajista. Jos sait minut kiinni niin mene myös ohi plz".
Muutaman kerran olen näiden kanssa miettinyt, että joku tällainen auton takalasissa voisi olla aika pop:
1000182234.jpg
 
Tuollainen olisi kyllä jees, jos olisi vielä päivittyvä turvavälitieto sekunteina niin takana olija ymmärtäisi kuinka lähellä ajaa. Oletan että about jokaisella kuskilla on jonkinlainen käsitys millaisia turvavälejä suositellaan.
 
Muutaman kerran olen näiden kanssa miettinyt, että joku tällainen auton takalasissa voisi olla aika pop:
1000182234.jpg
Eilen Tuusulanväylällä satkun alueella itsellä ohitus kesken ihan kohtuullisella nopeuserolla (110 mittarissa, eli ylinopeutta jo itselläkin), kun joku bemmikuski saavuttaa mut siinä ohituksen aikana. Vilkutteli valoja varmaan merkiksi siitä, että ajaa mun takana, vaikka huomasin hänet kyllä. Vilkutti toistekin. Fiksumpaahan se on olla provosoimatta, jos siellä joku huume- tai steroidipäissään keksiikin tehdä jotain ihan älytöntä, mutta siinä hetkessä sitä kaipais jotain tällaista :lol:
 
:rolleyes:

Toivottavasti et sentään 30-50m etäisyydellä? Ja tosiaan, tämä auto ajoi aluksi ihan sopivan matkan päässä, mutta hiljalleen hivutti itsensä na tappituntumalle.
Itsellä ei ainakaan Teslassa saa adaptiivista vakkaria säädettyä niin kauas, etteikö voisi häiritä edelläolevaa tai ettei lentäisi suolapaskaa lasille. Se ärsyttää. Tuskin on ainoa merkki, jonka vakkarissa rajoitteita.

Toki voi manuaalisesti nopeutta vähentää. Mutta jos nopeus on sahaavaa kuten jonossa yleensä on, niin ei sekään vaivaton ratkaisu ole.

Tappituntumalle tuleminen tuskin selittyy kuitenkaan vakkarilla enää, vaan on jo hiillostamista jos ei heti lähtenyt ohi. Mutta ärsyttävällä etäisyydellä seuraaminen ja nopeuden matchaaminen voi selittyäkin.

Itse en lähtisi nopeuttani tällaisessa tilanteessa säätämään, paitsi ehkä ylemmäs. Uskon kyllä että häiritsee, etenkin jos toisella kirkkaat huonosti suunnatut valot eikä saa peilejä himmennettyä.
 
Eilen jossakin Huittisten ja Auran välillä. Kello 22. Pimeää, mutta selkeää ja liikennettä ei käytännössä ollut lainkaan. Pitkiä suoria, peltoja, hyvä näkyvyys. Nopeusrajoitus 80km/h


Ajoin mittarinopeudella 86km/h. Perääni ilmestyi toinen auto. Se ajoi melko lähellä, kuitenkin riittävän kaukana, noin 100m päässä noin kymmenen minuutin ajan. Mutta se läheni hiljalleen. Kohta se ajoi arviolta 30-50 metrin päässä. Valot loistivat peilissä,.

No, ohi se haluaa, tuumasin. Laskin nopeuden 65km/h. Auto seurasi perässäni ilman aikomustakaan ohittaa. Tosiaan, tie oli suora ja näkyvyys hyvä. Muita autoja ei missään. Hermostuin. Nostin nopeuden sataseen. Auto jäi kauemmas. Laskin nopeuden 90 ja auto oli vajaan parin minuutin kuluttua taas perässä kiinni

Ei jum####ta.

Laskin taas nopeutta. 75, ei reaktiot. No, lasketaan vielä enemmän .65...60...55. ei mitään. Nauttiiko se tästä vai pelottaako pimeässä yksin ajaminen?. Vasta kun laskin nopeuden 50km/h, ymmärsi auto ohittaa. Jonka jälkeen se häipyikin nopeasti horisonttiin. Lopun matkaa ajelin taas mittarinopeudella 86-88 ilman häiriöitä.

Mikä saa ihmisen toimimaan noin?
Kannattaa muistaa, että ei se toinen yleensä tiedosta miksi sinä aloitit ihmeellisen vauhtijumpan. Enemmän kuin todennäköistä, että seurasi sinua "autopilotilla" ja vaan ajautui tottumuksesta liian lähelle. Ajatteli sekin "ei jumalauta". Toimintatapasi sopi ihan hyvin johonkin paikkaa etsivään (kääntyvään) autoon, ne voi singota ihan mihin tahansa (viimetipassa ilman vilkkua) eli ohittaminen suuri riski. Vilkku päälle ja bussipysäkille tai tien laitaan seis, niin eiköhän mene ohi. Ts. tee kerralla ja kunnolla, tuollainen 5 km/h kerralla on ihan turhaa perseilyä.
 
Kannattaa muistaa, että ei se toinen yleensä tiedosta miksi sinä aloitit ihmeellisen vauhtijumpan. Enemmän kuin todennäköistä, että seurasi sinua "autopilotilla" ja vaan ajautui tottumuksesta liian lähelle. Ajatteli sekin "ei jumalauta". Toimintatapasi sopi ihan hyvin johonkin paikkaa etsivään (kääntyvään) autoon, ne voi singota ihan mihin tahansa (viimetipassa ilman vilkkua) eli ohittaminen suuri riski. Vilkku päälle ja bussipysäkille tai tien laitaan seis, niin eiköhän mene ohi. Ts. tee kerralla ja kunnolla, tuollainen 5 km/h kerralla on ihan turhaa perseilyä.
:rolleyes:
 
Tuollainen olisi kyllä jees, jos olisi vielä päivittyvä turvavälitieto sekunteina niin takana olija ymmärtäisi kuinka lähellä ajaa. Oletan että about jokaisella kuskilla on jonkinlainen käsitys millaisia turvavälejä suositellaan.
EU saisi pakottaa autonvalmistajat takaturvaväliin reagoiviin valoihin. Alkaisivat vilkkua sitä kovempaa mitä enemmän välissä on puutetta.
 
Tuota noin, joka päivä ajelen autolla. Parkkipaikoilla näkee jatkuvasti, että auto kytkee peruutusvalot, vaikka toinen auto on takana, eikä 99,99% tapahdu mitään (monissa on tutkat). Jostain syystä takana ollut kuski jäätyi ja alkoi soittamaan peruuttamaan aikovalle minuuttitolkulla tööttiä. Olin aika lailla heti etusektorissa kauppakassit käsissä, niin kuuloa oli hankala suojata.
Kuulo on hyvin yksilöllinen asia. Hyväksytty auton äänimerkki voi olla 112 dB seitsemän metrin päästä mitattuna, ja lähempänä voimakkaampi. Vaikka melutaso ei itselle aiheuta haittaa, niin muille se voi.

Hälytysajoneuvojen hyvä puoli on, että äänen kuulee jo kaukaa ja voi suojautua. Jos ihmisiä on lähellä, niin monesti kytkevät äänen pois.

Todistajien läsnäollessa, tilanteessa tapahtui tarpeettoman pitkä äänimerkin käyttö. Jos aiheuttajan huomiota ei saa muuten, niin hätävarjelu antaa mahdollisuuden puolustaa pienintä mahdollista haittaa aiheuttaen, ilman uhrin aiheuttamien vahinkojen korvausta.
Myös, jos tarpeettomalla töötillä aiheuttaa toiselle onnettomuuden, esim. yllätyksen/säihkähdyksen ja kaatumisen, on tööttääjä helposti korvausvelvollinen. Eli maksumiehen kohtalo voi kääntyä helposti toisinpäin.


Kenelle? Jos kaksi autoa osuu alle kävelyvauhdissa toisiinsa, niin vauriotkin ovat pienet ja korvataan päälleajajan vakuutuksesta. Olen ollut tilanteessa jossa peruuttaja rikkoi mun auton etupuskurin, ei siinä olisi tullut mieleenkään soittaa tööttiä.
Vaaratilanne tarkoittaa ihmiseen kohdistuvaa uhkaa, ei materiaalista vahinkoa esim. autolle.
Nyt menee autismin puolelle. Tyytti on ehkä paras keino signaloida toisille, että nyt on kolarin vaara. Lisäksi tottakai tyyttään, jos joku jää nukkumaan valoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt menee autismin puolelle. Tyytti on ehkä paras keino signaloida toisille, että nyt on kolarin vaara. Lisäksi tottakai tyyttään, jos joku urpo jää nukkumaan valoihin.
Jos et tiedä, että on olemassa herkkäkuuloisuutta ja sen eri asteita, niin parempi olla ottamatta kantaa.
"Koulutusmielessä" töötin käyttö ei ole sallittua. Jos joku jää valoihin syystä tai toisesta, niin ohitus on sallittu. Ja voihan siillä edellä olevalla olla vikaa autossa, niin töötit vaan hätäännyttää ja hidastaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos et tiedä, että on olemassa herkkäkuuloisuutta ja sen eri asteita, niin parempi olla ottamatta kantaa.
"Koulutusmielessä" töötin käyttö ei ole sallittua. Jos joku jää valoihin syystä tai toisesta, niin ohitus on sallittu. Ja voihan siillä edellä olevalla olla vikaa autossa, niin töötit vaan hätäännyttää ja hidastaa.
Ymmärrän, että herkkäkuuloisena tämä asia sinua harmittaa mutta pitää muistaa, että tyytti on auton signalointiväline, eikä sen käyttämistä voi, tai pidä, lopettaa sinun aistiyliherkkyyden takia. Kannattaa suojata omaa kuuloa esim korvatulppien kanssa. Mitään kouluttamista ei tyytillä pidä harrastaa, vaan sitä käytetään, kun tilanne sitä vaatii. Jos tyytistä ahdistuu niin kannattaa miettiä esim julkisten käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos et tiedä, että on olemassa herkkäkuuloisuutta ja sen eri asteita, niin parempi olla ottamatta kantaa.
"Koulutusmielessä" töötin käyttö ei ole sallittua. Jos joku jää valoihin syystä tai toisesta, niin ohitus on sallittu. Ja voihan siillä edellä olevalla olla vikaa autossa, niin töötit vaan hätäännyttää ja hidastaa.
Jos se töötti ahdistaa niin parempi on käyttää julkista liikennettä. Ahdistus liikenteessä on jo vaaranpaikka jos kuulee töötin äänen.
Hälytysajoneuvosta jos menee paniikkiin niin huh.
 
Kaikki autot tarvitsisivat Ineos Grenadierin toot -torvea liikennevaloja varten. Itse käytän kyllä minimitorvea mutta odotan kyllä monta sekuntia josko kuski huomaisi ilman.
 
Kaikki autot tarvitsisivat Ineos Grenadierin toot -torvea liikennevaloja varten. Itse käytän kyllä minimitorvea mutta odotan kyllä monta sekuntia josko kuski huomaisi ilman.
jaa- ainakin täällä pks (tai oikeammin helsinki) pari tod. lyhyttä tööttiä, kun joku ei näe esim nuolivaloa. aina tulee kädenheilautus, että oho sori. Valoja joista ei muuten pääse kuin 1 auto, jos jumii 3 sek.
 
Viimeksi muokattu:
Hälytysajoneuvosta jos menee paniikkiin niin huh.
Ei mene hälytysajoneuvoista (niihin ehtii varautua), auton sisällä tai ulkona lyhyistä äänistä kovin herkästi. Itselläkin noi herkkyysoireet alkoi muutaman melu-tapaturman jälkeen. Sen jälkeen riittävän korkeat ja kovat äänet aloittaa tinnityksen, ettei pariin päivään saa unta. Kaupungeissa saa välillä varoa, kun jalankulkuväylät ja suojatiet lähellä autoja.
Ilahduttavaa huomata, että hälytysajoneuvot kytkevät monesti äänet pois. Luulisin heidän tietävän äänihaitoista.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mene hälytysajoneuvoista (niihin ehtii varautua), auton sisällä tai ulkona lyhyistä äänistä kovin herkästi. Itselläkin noi herkkyysoireet alkoi muutaman melu-tapaturman jälkeen. Sen jälkeen riittävän korkeat ja kovat äänet aloittaa tinnityksen, ettei pariin päivään saa unta. Kaupungeissa saa välillä varoa, kun jalankulkuväylät ja suojatiet lähellä autoja.
Ilahduttavaa huomata, että hälytysajoneuvot kytkevät monesti äänet pois. Luulisin heidän tietävän äänihaitoista.
Eivät kytke kun on kyse tosi tilanteesta.
Paskapuhetta.

Poliisit kyllä joskus kytkevät pois kun tilanne vaatii.
 
Tälläinen tuli muuten ostettuakin emännälle jo aikoja sitten, pitääkin käydä nikkaroimassa takalasiin kiinni, kiitos muistutuksesta.
Otetaan veikkauksia vastaan koska tulee se ensimmäinen hullu joka käy pieksemässä emäntäsi kun vilkuttelee tota jollekin lähi-idän ihmeelle.
 
Ei kannata laittaa tuollaisia takalasiin. Aika pahoja peukkupäitä tuolla suhaa ja kun menee vilkuttelemaan, voi mennä lunariin molemmat autot kuskeista puhumattakaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 185
Viestejä
5 065 888
Jäsenet
81 042
Uusin jäsen
HuTSon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom