Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Suurin osa Toyota kuskeista on varmaan siellä +50v iässä, iässä jolle se vauhti ei ole enää pääasia ja mua ei haittaa hitaammat kuljettajat, mua haittaa ne hitaammat kuljettajat jotka luulee, että hänellä on oikeus hidastaa muidenkin matkaa, siinä on iso ero ja näitä mulkkuja löytyy joka merkiltä.
Nämä samat Toyotistit kyllä löytää sen kaasupolkimen kun niistä ajaa ohi tai ohituskaistan tullessa yrittää ohittaa satasta ajamalla. Yhtäkkiä se Kalevi kelaakin siihen Toyotaan 120km/h satkun alueella. Lähtökohtaisesti ei kaikki Toyotat, mutta aina se on Toyota. Emmä muista Citikkaa ohittaessani törmääväni tähän ilmiöön, tai BMW:n tai edes Audin kohdalla. Volvoistakin pääsee ohi näppärästi, mutta anna olla kun Toyotakuski näkee et joku on tulossa ohi, niin silloin onkin yhtäkkiä kiire blokata. Siitä kun painaa vähän suuremmalla vauhdilla, niin yleensä saa pitkien vilautuksia tai pitkät päällä perseessä ajamista. Tätä todistaa viikottain ykköstiellä, kasitiellä, ysitiellä, nelostiellä, kehäteillä, Länsiväylällä jne.
 
Nämä samat Toyotistit kyllä löytää sen kaasupolkimen kun niistä ajaa ohi tai ohituskaistan tullessa yrittää ohittaa satasta ajamalla. Yhtäkkiä se Kalevi kelaakin siihen Toyotaan 120km/h satkun alueella. Lähtökohtaisesti ei kaikki Toyotat, mutta aina se on Toyota. Emmä muista Citikkaa ohittaessani törmääväni tähän ilmiöön, tai BMW:n tai edes Audin kohdalla. Volvoistakin pääsee ohi näppärästi, mutta anna olla kun Toyotakuski näkee et joku on tulossa ohi, niin silloin onkin yhtäkkiä kiire blokata. Siitä kun painaa vähän suuremmalla vauhdilla, niin yleensä saa pitkien vilautuksia tai pitkät päällä perseessä ajamista. Tätä todistaa viikottain ykköstiellä, kasitiellä, ysitiellä, nelostiellä, kehäteillä, Länsiväylällä jne.

Joidenkin kohdalla saatuu sählääjiä enemmän kuin toisille, aikataulut, paikat varmaan vaikuttaa.

120 näin talvirajoituksilla varmaan jotain triggerointiä, mutta se Toytotan vakkari siine maltillisempaa usein syynä, varsinkin jos ohituskaistan alussa jotain profiili muutosta miksä saa vakkari korjaan nopeutta ylöspäin. Toinen sitten ne pätkät missä talvirajoitusten aikaan ohituskaista osuudella satku, niin siinä rajoituksen muututtua nostetaan vauhti uuteen rajoitukseen.

Omalla pienellä tuuri otannalla ne Toyota kuskit jotka polkasee maantiellä 120, niin on perässä tulian kannalta yleensä harmittomia, tai jos sekoilevat niin ehkä siinä merkkikuski ajalee äiteen laina-autolla.
 
Nämä samat Toyotistit kyllä löytää sen kaasupolkimen kun niistä ajaa ohi tai ohituskaistan tullessa yrittää ohittaa satasta ajamalla. Yhtäkkiä se Kalevi kelaakin siihen Toyotaan 120km/h satkun alueella. Lähtökohtaisesti ei kaikki Toyotat, mutta aina se on Toyota. Emmä muista Citikkaa ohittaessani törmääväni tähän ilmiöön, tai BMW:n tai edes Audin kohdalla. Volvoistakin pääsee ohi näppärästi, mutta anna olla kun Toyotakuski näkee et joku on tulossa ohi, niin silloin onkin yhtäkkiä kiire blokata. Siitä kun painaa vähän suuremmalla vauhdilla, niin yleensä saa pitkien vilautuksia tai pitkät päällä perseessä ajamista. Tätä todistaa viikottain ykköstiellä, kasitiellä, ysitiellä, nelostiellä, kehäteillä, Länsiväylällä jne.
Siinä olen samaa mieltä, että jos joku ajaa reilua alinopeutta, on se Toyota, mutta että suurimman osan ongelmista aiheuttaa Toyota kuski, en allekirjoita.
 
1765903344529.png

Huono lienee ollut aiempi kaistavalinta, kun pitää suojatietä pitkin vetää uukkari. Ei kai tuossakaan ketään välttämättä vaaranneta, jos silmät on auki --> joidenkin mielestä varmaan ok toimintaa...
 
Samaa vikaa allekirjoittaneella.

Liikenteen 4T-ryhmä: toyotat, teslat, taksit ja traktorit. Tientukkoja kaikki...
Nissan gasgay kuuluu kovasti tuohon myös.

Joskua aikanaan kaverin kanssa juteltiin puhelimessa, pelkäsi sakkoja, kun mittari näytti moottoritiellä tojotassa 140km/h, itse ajelin pösöllä perässä mittarin näyttäessä 120km/h... :D
 
Teslat ja monet sähkövatkaimet tuntuu ajavan kuin kaikissa olisi mummo ratissa.. eikö tosiaan voi ajaa reippaasti rajotusten mukaan ja vähän päälle vai viekö ne niin paljon sähköä yli 80kmh vauhdissa
 
Voi kehua kuinka paljon säästää VS se polttis millä on ennen vetänyt 20km/h yli rajoituksen...
Ei se siitä varmaan kovin yleisesti johdu, mutta sähköautot raportoivat keskimäärin paljon paremmin kulutustaan käyttäjälle ja se ohjanneet ajotapaa jonkin verran. Ehkä sähköautoilijat ovat vaan tajunneet ettei ole kiire?



Ja sitten eilisen ärsytykseen:
Motariajossa se helvetin kaistasinksaaminen heti kun liikennettä on enemmän. Se, että jonoutuneella motarilla vaihdetaan vasemmalle liikenteen hidastuessa ennen joka liittymää ja sitten ängetään takaisin jonoon on hyvä tapa sekoittaa pakkaa. Jäisivät edes siihen vasemmalle kunnes oikealla on tilaa. Olisi mukavempi ajaa jos ihmisten kiiresekoilu ei pahentaisi liikennettä entisestään. Pahimmat tekee tuota niin että lähtevät ohittamaan vaikka ovat jäämässä pois motarilta ja vetävät jarrun kanssa oikean kaistan läpi erkanemisrampille. Voi helvetin helvetti..
 
Motariajossa se helvetin kaistasinksaaminen heti kun liikennettä on enemmän. Se, että jonoutuneella motarilla vaihdetaan vasemmalle liikenteen hidastuessa ennen joka liittymää ja sitten ängetään takaisin jonoon on hyvä tapa sekoittaa pakkaa.

Aika yleinen vika liikenteessä on se että ajatellaan muita liikkujia joinain 90-luvun tietokonepelin NPC:inä, jotka ei reagoi sun toimintaan mitenkään vaikka tekisit mitä. Katsotaan että kyllä mä tuosta ehdin ja kyllä mä tuohon mahdun, ja ei tuu mitään vaaratilannetta. Sit kuitenkin kun muut reagoi siihen toimintaan niin aiheutuu aivan ihme sotkua, riippumatta onko kyse motarin kaistapujottelusta tai siitä että jalankulkijana juoksee kaistojen yli autojen välistä.
 
Voi kehua kuinka paljon säästää VS se polttis millä on ennen vetänyt 20km/h yli rajoituksen...
Itse liikun ihan tasapuolisesti polttiksella ja patterilla. Ihan samalla tavalla olen huomannu olevani tientukko riippumatta kummalla autolla ajan (gps:n mukaan) +5 yli rajoituksen, ei tunnu riittävän. Mun vika, sori kaikki.
 
Eihän siinä ole mitään muuta kuin että ajamalla hitaammin saa venytettyä rangea.

Joitain ketjuun postattuja yleistyksiä tunnistan, Tesloja on paljon liikenteessä ja tunnistaa suht vaivatta, mutta niihin kuskeihin taitaa mahtua koko ärsytysten kirjo. Siellä on ne mateliat, tien tukot, kontissa roikkuja, Valot päin vastaantulia, dynaamiset kuskit. vilkuttomat, kaista pujotteliat, valoista säntäilijät, valoihin nukahtavat, luurin tabletin näprääjät. plus 4x ihan asiallisesti ajavia.

Kuullostaa ihan kansanautolta.

Muutamavuosi sitten oli eri, "puolet" liikenteessä teslalijoista oli koeajolla tai hiljan noutaneita, ja kokeiltiin suorituskykyä ja loppu päivästä etsittiin laturia energiaa säästäen.

Edti, Tesloissa on varsin tarkka nopeusmittari, avustimia mitkä mahdollistaa varsin tarkkaan ja asiallisesti rajoitusten mukaan ajamisen, joillain väylillä voivat erottua siinä.
 
Tästä alkaa olla jo viikko, mutta harvemmin sitä mulle väläytellään pitkiä, joten jäi mieleen. Ja syyttä väläyteltiin. Maanantaina jotain aamupäivää ajelin Länsiväylää Helsinkiin päin oikeaa kaistaa. Mittarissa ehkä 84 km/h. Suomenojan liittymästä lipuu autoja, kärjessä muistaakseni kohtuu uusi sähkönsininen Octavia, joka laittaa vilkun hyvissä ajoin ennen sulkuviivan päättymistä. Jostain syystä vaikutti siltä, että hänellä on halu liittyä sieltä mahdollisimman nopeasti, vaikka kaista jatkuu aina Kehä 2:lle asti.

Vilkku päällä yrittää tulla vähän kylkeen, on kyllä huomannut autoni ja siinä venkoilee ihmetellen että minne liittyä. Saa painettua kaasua hieman ja liittyy aika hipoen eteeni. Höllään kaasua, jotta saan turvavälin ja vauhti jää jonnekin 80:een. Skoda siis itse ei ollut enää nostamassa vauhtiaan. Vähän ajan kuluttua edelleen hyvällä turvavälillä huomaan, että Skodan vauhti tippuu ja mennään nyt mittarilla 75 km/h, joten päätän lähteä ohi, sillä siinä on jo se 10 km/h eroa siihen, mitä aiemmin menin, ja edes se 80 km/h kuivassa päiväsäässä ei Octavialle kelvannut. Oma liittymäkään ei ollut vielä hetkeen edessä.

Ohitukseni jatkuu jonkin aikaa, pääsen siis nopeasti ohi mutten halua tietenkään heti palata oikealle. Skoda väläyttää sieltä jo kohtuu kaukaa pitkiä. Mietin että olikohan vahinko, sillä mitään pahaa en ole tehnyt ja olen vielä vasemmalla kaistalla. Palaan sitten oikealle kaistalle ja Skoda väläyttää uudelleen ihan hallitun oloisesti pitkiä.

Ei siis mikään ihmeellisen uusi asia tässä ketjussa, mutta en muista, milloin viimeksi joku on väläyttänyt mulle pitkiä ärsytyksensä takia. Suomenojan ympäristössä Länsiväylällä ei ollut lainkaan ruuhkaa ja tällä kaverilla olisi ollut sinne kehälle asti aikaa liittyä mukaan, mutta ilmeisesti tässä kävi niin, että hän halusi kaikkien muiden tekevän tilaa hänelle, vaikka kaikki muut ajoivat väylällä tasaista ja ennakoitavaa vauhtia.

Että jos joku tunnistaa tästä itsensä (tuskin tällä foorumilla), niin mitäs vittua. Jos kirjaimellisesti katsoisi ihan vaan eteensä, saattaisi nähdä, että siellä on tarpeeksi tilaa vaikka driftata ja pyöritellä donitseja, jos haluaa.
 
Tästä alkaa olla jo viikko, mutta harvemmin sitä mulle väläytellään pitkiä, joten jäi mieleen. Ja syyttä väläyteltiin. Maanantaina jotain aamupäivää ajelin Länsiväylää Helsinkiin päin oikeaa kaistaa. Mittarissa ehkä 84 km/h. Suomenojan liittymästä lipuu autoja, kärjessä muistaakseni kohtuu uusi sähkönsininen Octavia, joka laittaa vilkun hyvissä ajoin ennen sulkuviivan päättymistä. Jostain syystä vaikutti siltä, että hänellä on halu liittyä sieltä mahdollisimman nopeasti, vaikka kaista jatkuu aina Kehä 2:lle asti.

Vilkku päällä yrittää tulla vähän kylkeen, on kyllä huomannut autoni ja siinä venkoilee ihmetellen että minne liittyä. Saa painettua kaasua hieman ja liittyy aika hipoen eteeni. Höllään kaasua, jotta saan turvavälin ja vauhti jää jonnekin 80:een. Skoda siis itse ei ollut enää nostamassa vauhtiaan. Vähän ajan kuluttua edelleen hyvällä turvavälillä huomaan, että Skodan vauhti tippuu ja mennään nyt mittarilla 75 km/h, joten päätän lähteä ohi, sillä siinä on jo se 10 km/h eroa siihen, mitä aiemmin menin, ja edes se 80 km/h kuivassa päiväsäässä ei Octavialle kelvannut. Oma liittymäkään ei ollut vielä hetkeen edessä.

Ohitukseni jatkuu jonkin aikaa, pääsen siis nopeasti ohi mutten halua tietenkään heti palata oikealle. Skoda väläyttää sieltä jo kohtuu kaukaa pitkiä. Mietin että olikohan vahinko, sillä mitään pahaa en ole tehnyt ja olen vielä vasemmalla kaistalla. Palaan sitten oikealle kaistalle ja Skoda väläyttää uudelleen ihan hallitun oloisesti pitkiä.

Ei siis mikään ihmeellisen uusi asia tässä ketjussa, mutta en muista, milloin viimeksi joku on väläyttänyt mulle pitkiä ärsytyksensä takia. Suomenojan ympäristössä Länsiväylällä ei ollut lainkaan ruuhkaa ja tällä kaverilla olisi ollut sinne kehälle asti aikaa liittyä mukaan, mutta ilmeisesti tässä kävi niin, että hän halusi kaikkien muiden tekevän tilaa hänelle, vaikka kaikki muut ajoivat väylällä tasaista ja ennakoitavaa vauhtia.

Että jos joku tunnistaa tästä itsensä (tuskin tällä foorumilla), niin mitäs vittua. Jos kirjaimellisesti katsoisi ihan vaan eteensä, saattaisi nähdä, että siellä on tarpeeksi tilaa vaikka driftata ja pyöritellä donitseja, jos haluaa.
Oliko sulla valot päällä? Noita pimeällä ilman (taka)valoja ajelevia on melkoisesti nykyään niin heille tulee itsekin väläyteltyä ihan oman turvallisuutensa vuoksi.
 
Nissan gasgay kuuluu kovasti tuohon myös.

Joskua aikanaan kaverin kanssa juteltiin puhelimessa, pelkäsi sakkoja, kun mittari näytti moottoritiellä tojotassa 140km/h, itse ajelin pösöllä perässä mittarin näyttäessä 120km/h... :D
Hauska juttu tarinana, mutta siinä on aika reippaasti lapinlisää, jos kerran Toyotan 140 km/h mittarissa oli noin 112-118 km/h todellista (pösön mittari näytti 120 km/h). Tai onhan se mahdollista, että tojokuski oli löytänyt jostain pikkurahalla pikkupikkupyörät alle, ja jotenkin kikkaillut riittävän maavaran katsastukseen (tai katsastanut toisilla pyörillä).

Toyotoissa on oikeastikin ollut keskimääräistä suurempi nopeusmittarivirhe ~1970-2020. Uusissa on ihan hyvää tasoa tarkkuus, ja 60-luvulla oli erittäin tarkkoja. Meikäläisen 2016 Auriksessa oli vielä runsas heitto. Vakiorenkailla todellinen/mittarinäyttö:
55/60
74/80
93/100
112/120

Olen vaihtanut hieman isommat renkaat, joten tällä hetkellä heitto ei ole erityisen suuri:
57/60
76/80
105/110

Nopeusmittarin lukema vaikuttaisi näppituntumalta muodostuvan kaavalla:
(Tarkka nopeus vakiorenkaan ympäryksellä * 1,05) + 2 km/h = mittarinopeus


Pieni kurkistus alemman keskiluokan Toyotan mittarivirheeseen (TM mitannut) eri vuosikymmenten noin puolivälissä:


19/2022

Corolla 1.8 hybrid Touring Sports, 205/55R16:

57/60

77/80

97/100

117/120

Virhe on pienehkö, ja kätevästi aina 3 km/h. Fordissa ja Pösössä oli sama kiinteä 3 km/h. Skoda oli tarkin, mutta ikävästi 59/60 ja 117/120, eli virhe kasvoi nopeuden mukaan. Kiassa oli suurin virhe, 115/120.


1/2014

Auris hybrid Touring Sports, 225/45R17:

55/60

74/80

93/100

112/120

Vertailun suurin virhe (5-8 km/h), ja ikävästi nopeuden mukaan kasvava.


12/2005

Corolla 1,6 wagon, 195/60R15:

56/60

76/80

95/100

114/120

Vertailun suurin virhe (4-6 km/h), ja ikävästi nopeuden mukaan kasvava. Opelissa oli 3-6 km/h ja Rellussa 2-6 km/h. Minusta Toyotan 4-6 on helpompi ajaa kuin Rellun 2-6. Rellulla voi ajaa motarilla selvästi yli, mutta taajamassa pitää muistaa, että siellä virhettä ei paljon olekaan, eli rellukuski joutuu keskittymään enemmän mikäli mielii ajaa suurinta sallittua.


17/1997

Corolla 1,3 sedan, 165/70R14:

57/60

76/80

95/100

113/120

Virhe (3-7 km/h) oli vertailun keskitasoa, ja ikävästi nopeuden mukaan kasvava. Mitsubishin 111/120 ja Nissanin 110/120 heittivät eniten.


4/1985

Corolla FX 1,3 DX, 155 SR13:

46/50

75/80

93/100

112/120

Virhe oli 4-8 km/h, ja ikävästi nopeuden mukaan kasvava. Tämä ei ollut vertailu vaan koeajo. Virhe oli samaa tasoa kuin 2014 Auriksessa.


12/1975

Corolla (iso), 155 SR13:

48,2/50

74,7/80

90,9/100

108,9/120

Koeajon virhe oli 1,8-11,1 km/h, mikä oli ikävästi erittäin voimakkaasti nopeuden mukaan kasvava, ja lisäksi absoluuttisesti suuri moottoritiellä (11,1 km/h).


15/1967

Corolla, renkaat 6.00-12:

48,2/50

69,1/70

99,7/100

Hep, koeajossa mittarivirhe oli erittäin pieni 0,3 km/h maantiellä satasen vauhdissa. Harvassa nykyautossa on noin pientä virhettä. Omamassa oli hellyttävä 755 kg. 😊

TLDR;

Corollan/Auriksen mittarivirhe@120 lasissa:

3 km/h v. 2022

8 km/h v. 2014

6 km/h v. 2005

7 km/h v. 1997

8 km/h v. 1985

11,1 km/h v. 1975

0,3 km/h v. 1967 (100 km/h)

Heitto motarilla on ollut yleensä 6-8 km/h. Pahin heitto oli 70-luvun puolivälissä, 11,1 km/h. Uuden Corollan 3 km/h on ihan hyvää nykytasoa, ja kätevästi heitto on sama nopeudesta riippumatta. Suuremmassa Carina E:ssä oli 90-luvulla 10 km/h (110/120).

@Perkeles kyllä tuo sinun 22-28 km/h virhettä@112-118 todellista oli joko vahvasti liioiteltua tai sitten Toyota ei ollut vakio (tai sinulla Pösössä oli laittoman suuret pyörät).
Screenshot_2025-12-17-10-15-56-02_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-12-17-12-28-48-90_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Oliko sulla valot päällä? Noita pimeällä ilman (taka)valoja ajelevia on melkoisesti nykyään niin heille tulee itsekin väläyteltyä ihan oman turvallisuutensa vuoksi.
Oli joo, tässä on aina takavalot päällä. Etuvalojen suhteen automatiikka on muutenkin ihailtavan herkkä eikä tarvitse olla kovin harmaa aamupäivä, kun autossa palaa ajovalot. Muutenkin olen tarkka näistä. Sinänsä muuten olisin ajatellutkin, että omassa autossa on jokin ulkoinen vika, mutta Skodan käytös siellä liittyessään oli kyllä sen tyylistä, että varmaan ajatteli, etten tehnyt tilaa hänelle. Näitä kuitenkin löytyy, että pitkissäkin liittymissä tai omana kaistana jatkuvissa liittymissä ihmisillä tulee vähän hätä liittyä joukkoon heti. Eihän tämäkään varmaan ollut sieltä pitkää kiihdytysosuutta pitkin tiputellessaan kovin tarkkaan silmäillyt Länsiväylällä jo liikkuvia autoja, kun tuo liittyminen tuntui menevän niin hätäilyksi.

Ai niin siis hitto sehän tästä unohtui mainita, että kun ohitin tätä Skodaa, kuljettaja siinä ohituksen aikana päättikin nostaa nopeutta. Nosti sen verran, että itsekin nostin 90 km/h asti. Sitten se Skoda laski vauhtiaan, kerkesin edemmäs ja palasin oikealle kaistalle. Ja tuohon omaan ohitukseen en lähtenyt mitenkään äkkiä, kun alkuun ajattelin ja usein ajattelenkin, että edessä oleva auto ehkä nostaa vauhtiansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 309
Viestejä
5 042 946
Jäsenet
80 873
Uusin jäsen
mkit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom