Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

70% autoilijoista jarruttaa/tiputtaa vauhtia ohittaessaan moottoritiellä, miksi?

Osalla vauhti hidastuu todella paljon, esim 130km/h->100km/h ja sitten taas kun selvitty ohitettavan edelle painetaan kaasupoljin pohjaan, kunnes taas rupeaa pelottamaan ohitus ja hidastetaan. Syntyy järjetön kuminauhaefekti.
 
70% autoilijoista jarruttaa/tiputtaa vauhtia ohittaessaan moottoritiellä, miksi?

Osalla vauhti hidastuu todella paljon, esim 130km/h->100km/h ja sitten taas kun selvitty ohitettavan edelle painetaan kaasupoljin pohjaan, kunnes taas rupeaa pelottamaan ohitus ja hidastetaan. Syntyy järjetön kuminauhaefekti.
Missä tuollaista on ? kesää muistelet ?
Oma mutu on se että jalka ja jopa vakkarikuskeistakin osa kiihdyttää ohittaessaan

Sisi tuota yleisyyttä, toki sekaan mahtuu kaikenlaista säheltäjää, ja nähnyt kyllä jotain tuollaista, joista osassa näyttänyt olevan "kaverusten" pelleilyä.

Tai no, ruuhkissa, missä molemmilla kaistolla liikennettä niin silloin esiintyy sitä että oikealla menevä ei malta odottaa ohistukastalla ajavan ohimeno ja ehkä vähän kiihdyttäen vaihtavat eteen, ja palaavat takaisin matkavauhtiinsa. Ehkä tyypillisempää heillä jotka pujottelee , siis poikkeavat vilkkaassa liikenteessä melkein joka väliin oikealle.
 
Missä tuollaista on ? kesää muistelet ?
Oma mutu on se että jalka ja jopa vakkarikuskeistakin osa kiihdyttää ohittaessaan

Sisi tuota yleisyyttä, toki sekaan mahtuu kaikenlaista säheltäjää, ja nähnyt kyllä jotain tuollaista, joista osassa näyttänyt olevan "kaverusten" pelleilyä.

Tai no, ruuhkissa, missä molemmilla kaistolla liikennettä niin silloin esiintyy sitä että oikealla menevä ei malta odottaa ohistukastalla ajavan ohimeno ja ehkä vähän kiihdyttäen vaihtavat eteen, ja palaavat takaisin matkavauhtiinsa. Ehkä tyypillisempää heillä jotka pujottelee , siis poikkeavat vilkkaassa liikenteessä melkein joka väliin oikealle.
Ihan Suomen pääteillä (moottoritiet) toistuvasti arkiajoissa noita näkee ja luku huitelee oikeasti lähellä tuota 70%, jotka tuota harrastavat.

Osalla vauhti hidastuu vain hieman 5-10km/h ja sitten on paljon noita, jotka suunnilleen nostavat jalan pois kaasulta ja nippanappa edes pääsevät ohi toisesta autosta tai sitten se ohitus kestää kymmenen kilometriä.
 
Ihan Suomen pääteillä (moottoritiet) toistuvasti arkiajoissa noita näkee ja luku huitelee oikeasti lähellä tuota 70%, jotka tuota harrastavat.

Osalla vauhti hidastuu vain hieman 5-10km/h ja sitten on paljon noita, jotka suunnilleen nostavat jalan pois kaasulta ja nippanappa edes pääsevät ohi toisesta autosta tai sitten se ohitus kestää kymmenen kilometriä.

Siis, jos suhta rauhallinen liikenne, ajetaan harvassa kahden tai useamman auton jonossa, näin talvella satasen pintaa tai mitä nyt ajetaan, sitten saavutetaan joku hitaampi auto, niin ensimmäinen lähtee ohittaan, ja sen jälkeen hidastaa kaks kolmekymppiä.
En nopeasti muista koska tuollaiseen törmännyt. ja olisko silloinkin ollut kaverusten pelleilyä.

Jos jono mennyt vakkarilla niin oma pieni kokemus, niin se jono on jatkanut samaan tahtiin, tai jos muutosta niin enemminkin kiihdyttänyt.

Ajoneuvo kirjavuutta ja matkustajanakin usein, erilaisten kuskien kyydissä.


Katseltko tilannetta perässätulin silmin, vai ohitettavana ?
 
Siis, jos suhta rauhallinen liikenne, ajetaan harvassa kahden tai useamman auton jonossa, näin talvella satasen pintaa tai mitä nyt ajetaan, sitten saavutetaan joku hitaampi auto, niin ensimmäinen lähtee ohittaan, ja sen jälkeen hidastaa kaks kolmekymppiä.
En nopeasti muista koska tuollaiseen törmännyt. ja olisko silloinkin ollut kaverusten pelleilyä.

Jos jono mennyt vakkarilla niin oma pieni kokemus, niin se jono on jatkanut samaan tahtiin, tai jos muutosta niin enemminkin kiihdyttänyt.

Ajoneuvo kirjavuutta ja matkustajanakin usein, erilaisten kuskien kyydissä.


Katseltko tilannetta perässätulin silmin, vai ohitettavana ?
Eniten tuntuu pelottavan rekat, mutta yhtälailla toista henkilöautoakin ohittaessa tuntuu pelottavan.

Perässä olijana tuo ketuttaa. Eikai se mitään haittaisi, jos itse olisi se ohitettava tai se ohitustilanteessa hidastava törppö.
 
Eniten tuntuu pelottavan rekat, mutta yhtälailla toista henkilöautoakin ohittaessa tuntuu pelottavan.

Perässä olijana tuo ketuttaa. Eikai se mitään haittaisi, jos itse olisi se ohitettava tai se ohitustilanteessa hidastava törppö.
Adaptiivinen vakkari asetettu maksimietäisyydellä ja nollat taulussa mennään eteenpäin kunnes syystä x havahdutaan joku etumaisen auton läheisyyteen tai nopeuden tippumiseen? Sit taas mennään....
 
Adaptiivinen vakkari asetettu maksimietäisyydellä ja nollat taulussa mennään eteenpäin kunnes syystä x havahdutaan joku etumaisen auton läheisyyteen tai nopeuden tippumiseen? Sit taas mennään....
Ei, vaan vaihtaessa vasemmalle kaistalle painetaan jarrua ja peloissaan junnataan hitaaaaaasti ohi ja sitten taas lätkästää ACC takas päälle.
 
Teslat ei ainakaan omien kokemusteni mukaan tajua pitää pitkiä pois päältä
A) taajamassa.
B) Katuvalaistulla osuudella.
Siinä jääkin jo liikaa sitten kuskin vastuulle osata käyttää käsin..
Tämä! Autolla ne vituttaa, mutta jalan kulkiessa ne on aivan helvetin perseestä. En tiedä onko se matriisivalot vai mikä helvetti, mutta koiraa kusettaessa tosi kivat kun verkkokalvojen sulamisen jälkeen menee viisi minuuttia että taas näkee ympärilleen sen jälkeen kun uudehko Tesla on tullut vastaan.
 
Tämä! Autolla ne vituttaa, mutta jalan kulkiessa ne on aivan helvetin perseestä. En tiedä onko se matriisivalot vai mikä helvetti, mutta koiraa kusettaessa tosi kivat kun verkkokalvojen sulamisen jälkeen menee viisi minuuttia että taas näkee ympärilleen sen jälkeen kun uudehko Tesla on tullut vastaan.
Vielä parempi, kun se saatanan ledidisko ei tiedä pitääkkö vaiko eikö pitää pitkiä lobeja päällä vai ei, niin vittu vilkuttelee niitä. Ihan järkyttävää paskaa. Auto jossa on ”älyä itseajamiseen” ei tajua edes 40km/h aluella olla ajamatta pitkillä. VMP.
 
Ihan Suomen pääteillä (moottoritiet) toistuvasti arkiajoissa noita näkee ja luku huitelee oikeasti lähellä tuota 70%, jotka tuota harrastavat.

Osalla vauhti hidastuu vain hieman 5-10km/h ja sitten on paljon noita, jotka suunnilleen nostavat jalan pois kaasulta ja nippanappa edes pääsevät ohi toisesta autosta tai sitten se ohitus kestää kymmenen kilometriä.
Turun motari ihan sama, 10-15km/h lähtee heti kun ohitettava on rekka, rekan jälkeen mennään sitten hetki 20km/h ylinopeutta :facepalm:

Toinen omituinen ilmiö on tuo kehä 3, missä 80 vaihtuu 100. Ajan ensin mittarissa 92km/h ja ihmiset hiillostaa metrin päässä puskurissa, nostan nopeuden 112km/h niin jäävät horisonttiin!?
 
Osa kuskeista ajaa fiiliksen, ei nopeusrajoituksen mukaan. Ei siinä sen kummempaa ja mitä kovempaa mennään niin sitä vähemmän on tarvetta nostaa nopeutta. Talvella toki voi olla muitakin syitä, esim. nastarenkailla tulee jo selkärangasta ajattua vähän hitaammin.

Toimii myös edellä manattuihin rekkojen ohituksiin eli jos röhnää, töhnää ja vettä on ilma ja tie täynnä niin mielellään laskee nopeutta hivenen ohitusvaiheessa että voi reagoida yllättäviin kelinmuutoksiin (esim. vesilätäköihin ja routamonttuihin).
 
Toinen omituinen ilmiö on tuo kehä 3, missä 80 vaihtuu 100. Ajan ensin mittarissa 92km/h ja ihmiset hiillostaa metrin päässä puskurissa, nostan nopeuden 112km/h niin jäävät horisonttiin!?

Olen pannut merkille saman ilmiön. Kun ajan töistä kotiin, nopeusrajoitus on ensin 40 km/h mutta ihmiset ajavat 50 km/h. Sitten alkaa lyhyt metsäosuus jossa nopeusrajoitus nousee 60 km/h, mutta ihmiset ajavat edelleen 50 km/h. Myöhemmin tulee taas 50 km/h ja sitten 40 km/h pätkä, ja ihmiset ajavat edelleen 50 km/h. On niitäkin jotka ajavat koko pätkän läpi 40 km/h.

Olen kuullut ilmiöstä nimeltä liikennemerkkinopeus, ja selvästikään ihmiset eivät seuraa liikennemerkkejä
 
Ihan Suomen pääteillä (moottoritiet) toistuvasti arkiajoissa noita näkee ja luku huitelee oikeasti lähellä tuota 70%, jotka tuota harrastavat.

Osalla vauhti hidastuu vain hieman 5-10km/h ja sitten on paljon noita, jotka suunnilleen nostavat jalan pois kaasulta ja nippanappa edes pääsevät ohi toisesta autosta tai sitten se ohitus kestää kymmenen kilometriä.

Ei noita nyt ihan noin älyttömästi ole omien havaintojen mukaan, mutta usein on saanut ihmetellä, että mikä siinä nyt taas mättää. Äsken mentiin iloisesti sitä satasta ja vasemmalla kaistalla sit yheksää kymppiä, kun päästään ohittamaan.

Sitä on selitetty ainakin sillä, että riippuen mistä kulmasta ja kuinka kaukaa kappaletta (tässä tapauksessa ohitettavaa ajoneuvoa) katsoo, niin arvio sen nopeudesta (tai siitä johdettuna arvio omasta nopeudesta) muuttuu sijainnin mukaan. Toisin sanoen se nopeus tuntuisi edelleen samalta, vaikka se todellisuudessa laskee. Vasta sitten oikealla kaistalla havahdutaan mittarin lukemaan.

Tiedä sit milloin kyse jostain tuollaisesta ja milloin vain siitä, että se ohittaminen jännittää.
 
Osa kuskeista ajaa fiiliksen, ei nopeusrajoituksen mukaan. Ei siinä sen kummempaa ja mitä kovempaa mennään niin sitä vähemmän on tarvetta nostaa nopeutta. Talvella toki voi olla muitakin syitä, esim. nastarenkailla tulee jo selkärangasta ajattua vähän hitaammin.

Toimii myös edellä manattuihin rekkojen ohituksiin eli jos röhnää, töhnää ja vettä on ilma ja tie täynnä niin mielellään laskee nopeutta hivenen ohitusvaiheessa että voi reagoida yllättäviin kelinmuutoksiin (esim. vesilätäköihin ja routamonttuihin).
Kyllä mä sen ymmärrän jos motarilla ohituskaistalla on metri lunta tai sohjoa, taikka vettä tulee taivaalta perkeleesti.
Mutta suurimmalla osalla ohituskaistalla pelkääjistä toiminta on samaa kelistä riippumatta.

En tiedä kuinka iso osa näistä ohituspelkääjistä harrastaa myös sitä, että ovat ensin tyytyväisinä ajaneet rekan perässä kiinni 20-50km, mutta juuri sillä hetkellä kun yksittäinen auto lähestyy takaa selvästi kovemmalla vauhdilla kuin itse köröttelevät niin sitten on pakko päästä siihen ohituskaistalle eteen matelemaan rekasta ohitse. ja ohitus kestää sen 10km matkan.
 
Ei noita nyt ihan noin älyttömästi ole omien havaintojen mukaan, mutta usein on saanut ihmetellä, että mikä siinä nyt taas mättää. Äsken mentiin iloisesti sitä satasta ja vasemmalla kaistalla sit yheksää kymppiä, kun päästään ohittamaan.

Sitä on selitetty ainakin sillä, että riippuen mistä kulmasta ja kuinka kaukaa kappaletta (tässä tapauksessa ohitettavaa ajoneuvoa) katsoo, niin arvio sen nopeudesta (tai siitä johdettuna arvio omasta nopeudesta) muuttuu sijainnin mukaan. Toisin sanoen se nopeus tuntuisi edelleen samalta, vaikka se todellisuudessa laskee. Vasta sitten oikealla kaistalla havahdutaan mittarin lukemaan.

Tiedä sit milloin kyse jostain tuollaisesta ja milloin vain siitä, että se ohittaminen jännittää.
Ilmiö on ihan tutkittu psykologinen asia.
Vasen kaista tyhjänä on "enemmän tilaa ajaa", mutta sitten toisen auton rinnalla on "vähemmän tilaa ajaa" ja ihmisiä rupee pelottamaan, eikä he uskalla ajaa niin kovaa kuin "tyhjällä tiellä"

Vakkari päällä ei luulis asian vaikuttavan, mutta selvästi pelko on niin suurta, että jarrupoljinta on pakko painaa rekan rinnalla.
 
Toinen omituinen ilmiö on tuo kehä 3, missä 80 vaihtuu 100. Ajan ensin mittarissa 92km/h ja ihmiset hiillostaa metrin päässä puskurissa, nostan nopeuden 112km/h niin jäävät horisonttiin!?
Olen kiinnittänyt huomiota myös päinvastaiseen; 100 alueella kun ajaa n. 105kmh, niin menee suurimmasta osasta ohi, mutta sitten kun rajoitus tippuu 80 ja nopeus suunnilleen 85kmh, niin moni näistä jotka jäivät aiemmin taakse paahtaakin satasta ohi.

Ajavatko ne sitten vaan naviin uskoen, vai eivätkö vain viitsi ajaa sen kovempaa oli rajoitus mikä hyvänsä, ken tietää.
 
Olen kiinnittänyt huomiota myös päinvastaiseen; 100 alueella kun ajaa n. 105kmh, niin menee suurimmasta osasta ohi, mutta sitten kun rajoitus tippuu 80 ja nopeus suunnilleen 85kmh, niin moni näistä jotka jäivät aiemmin taakse paahtaakin satasta ohi.

Ajavatko ne sitten vaan naviin uskoen, vai eivätkö vain viitsi ajaa sen kovempaa oli rajoitus mikä hyvänsä, ken tietää.
Tien hyvät olosuhteet ehkä sellaiset, että ei nyt varsinaisesti kannusta tiputtamaan nopeutta 80 km/h. Voisko kehä 3:lla sitten olla vastaavasti, että 100 km/h alkaa jännittää kun on mutkaa ja kaikkea :D Jokaiselle tielle on kuitenkin se fiilispohjalta "sopiva" nopeus, harva missään kapealla 30 km/h tiellä satkua painaisi vaikka rajoitusta ei olisi. Syrjäseutujen 80 km/h yleisrajoitusalueet hyvä esimerkki, pl. paikalliset vataset.
 
Olen kiinnittänyt huomiota myös päinvastaiseen; 100 alueella kun ajaa n. 105kmh, niin menee suurimmasta osasta ohi, mutta sitten kun rajoitus tippuu 80 ja nopeus suunnilleen 85kmh, niin moni näistä jotka jäivät aiemmin taakse paahtaakin satasta ohi.

Ajavatko ne sitten vaan naviin uskoen, vai eivätkö vain viitsi ajaa sen kovempaa oli rajoitus mikä hyvänsä, ken tietää.
Hyvä esimerkki Tuusulanväylällä Helsinkiin päin ajaessa kun rajoitus muuttuu Tammiston kohdilla 100->80, niin ne joista on hetkeä aiemmin mennyt 110 mittarinopeudella ohi paahtaa pian sitä samaa satasta susta ohi.

Iso osa on selkeesti niitä, joille rajoituksen laskeminen on merkki siitä, että pitää pikkuhiljaa alkaa pudottamaan vauhtia. Eli ajellaan sitä vanhaa nopeutta vielä hetki ja rullaillaan rauhassa uuteen nopeuteen. Ainakin vähän kauempaa näyttää usein siltä, että nopeus tasaantuu sinne suurimman sallitun tienoille muutaman sadan metrin päästä.
 
Autoilijat, jotka kiihdyttävät rauhassa vauhtia kilometritolkulla. Esim. 60 -> 80 km/h, ei pitäisi viedä montaa sataa metriä, vaikkei omistakaan urheiluautoa. Ennätys taitaa olla jotain 4 km.
Ehkä tuossa joku vanhan kansan uskomus takana, että polttoainetta säästyy hitaasti kiihdyttäessä tai auto kuluu vähemmän tai joku muu turvallisuuden tunne.

Nopeusmittarin tarkkuus olisi hyvä lisätä katsastukseen. Nythän katsastuksessa tarkistetaan vain, että mittari löytyy ja näyttää jotain, muttei ole väliä, onko lukema lähellekään oikein.
Tiedän, ettei monessakaan autossa voi helposti säätää mittarilukemaa, mutta siinä tapauksessa voisi ilmoittaa virheen. Nopeus on kuitenkin aika oleellinen asia liikenteessä, varsinkin jos mittari näyttää todellista alhaisemman lukeman. Vanhemmissa mekaanisissa mittareissa voi tulla ajan myötä kulumaa ja virhettä.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä tuossa joku vanhan kansan uskomus takana, että polttoainetta säästyy hitaasti kiihdyttäessä tai auto kuluu vähemmän tai joku muu turvallisuuden tunne.
Tuossa on taustalla se että vauhtiin tottuu hiljalleen. Vauhtisokeus tulee sitten kun on kilometrin pari ajellut kovempaa ja sen jälkeen se ei tunnu enää vauhdikkaalta.
 
Autoilijat, jotka kiihdyttävät rauhassa vauhtia kilometritolkulla. Esim. 60 -> 80 km/h, ei pitäisi viedä montaa sataa metriä, vaikkei omistakaan urheiluautoa. Ennätys taitaa olla jotain 4 km.
Ehkä tuossa joku vanhan kansan uskomus takana, että polttoainetta säästyy hitaasti kiihdyttäessä tai auto kuluu vähemmän tai joku muu turvallisuuden tunne.

Nopeusmittarin tarkkuus olisi hyvä lisätä katsastukseen. Nythän katsastuksessa tarkistetaan vain, että mittari löytyy ja näyttää jotain, muttei ole väliä, onko lukema lähellekään oikein.
Tiedän, ettei monessakaan autossa voi helposti säätää mittarilukemaa, mutta siinä tapauksessa voisi ilmoittaa virheen. Nopeus on kuitenkin aika oleellinen asia liikenteessä, varsinkin jos mittari näyttää todellista alhaisemman lukeman. Vanhemmissa mekaanisissa mittareissa voi tulla ajan myötä kulumaa ja virhettä.
Miten meinasit toteuttaa? Katsureita saa jo nyt opastaa ainakin vaihteiden, valojen, konepellin avaamisen, joskus töötin kanssa, pissapoika, pyyhkijät yleensä löytyy, mutta saattaa sitäkin joku kysyä. Itse en kaipaa ainakaan enää yhtään lisää asioita sivusta seurattavaksi.
 
Miten meinasit toteuttaa? Katsureita saa jo nyt opastaa ainakin vaihteiden, valojen, konepellin avaamisen, joskus töötin kanssa, pissapoika, pyyhkijät yleensä löytyy, mutta saattaa sitäkin joku kysyä. Itse en kaipaa ainakaan enää yhtään lisää asioita sivusta seurattavaksi.
Ja mittarivirhe kuitenkin myös muuttuu nopeuden mukaan nii ei riitä että käy köröttelemässä 50
 
Ja mittarivirhe kuitenkin myös muuttuu nopeuden mukaan nii ei riitä että käy köröttelemässä 50
Ei muutu välttämättä kaikissa autoissa. Omassa kulkineessani esimerkiksi on mittarivirhe nyt talvirenkailla se kiinteä +5 km/h todelliseen nopeuteen, oli sitten mittarinopeus 50 km/h tai 100 km/h. Asian olen todentanut kahdella eri GPS-navigaattorilla.
 
Nopeusmittarin tarkkuus olisi hyvä lisätä katsastukseen.
Ei missään nimessä. Lainsäädännön tulisi keskittyä kriittisiin turvallisuuteen liittyviin asioihin, mitään ylimääräistä sälää ei tarvitse enää lisätä katsastukseen.
Aivan turha lisäkulukin, kun aina täytyisi mälvätä renkaiden ja vanteiden vaihdon yhteydessä sitä mittarivirhettä. Kyllä joku vastuu täytyy auton käyttäjällä itselläänkin olla, osata huomioida se mahdollinen mittarivirhe jos se jotenkin oleellinen on. Jokaisella meistä on nykyään GPS taskussa millä mitata se virhe itsekin.
 
Miten meinasit toteuttaa? Katsureita saa jo nyt opastaa ainakin vaihteiden, valojen, konepellin avaamisen, joskus töötin kanssa, pissapoika, pyyhkijät yleensä löytyy, mutta saattaa sitäkin joku kysyä.
Ei tarvitse provosoitua.

Mittarin tarkkuuden saa rullilla, kuten jarrutestinkin. Nopeasti ja halvalla, esim. pari referenssiä 50 ja 100 km/h. Pois lukien ehkä nelivetoautot, joille ei tehdä jarrutestiä katsastuksessa.

Nopeusmittaus ei ole rakettitiedettä, kuten auton tekniset toteutukset. Nopeusmittari tarkistetaan katsastuksessa jo nykyisin, että se löytyy ja näyttää jotain lukemaa. Muuten tulee hylätty. Mittarivirheestä ei tietysti tarvitse hylätä, mutta olisi mielenkiintoinen asia tietää.

Kaikki eivät tarkista nopeutta GPS:lla, vaan luottavat auton mittariin. GPS on aika häirintäaltiskin nykyisin.
 
Viimeksi muokattu:
Lain edellyttämä mittarivirhe on 1-10% ja yleensä 5%. Mitä muuta siitä tarvitsee tietää?
Jos tarkkoja ollaan, niin vaatimus uutena on korkeintaan 10 % + 4 km/h (148a$). Vähän ristiriitaista, että tuollainen vaatimus on, jos sitä ei tulla koskaan seuraamaan.
1765712719350.png


Alkaa menemään sivu aiheen, mutta olen ajanut useita vanhempia autoja, joissa virhe on ollut yli 10 km/h ja jopa katsastanut auton, jossa mekaanisessa mittarissa oli vaimennus rikki ja se heitti +- 20 km/h.
Suomen autokanta on melkoisen iäkästä, joten hyvin mahdollista, että virhettä voi syntyä. Katsastuksen koeajo, kohta C13.1, on monella asemalla alle 100 m siirtoajo halliin, se on aika pikainen, kun lisäksi samalla on lasinpyyhkijät, pissapoika, äänimerkki yms.

Mittaus olisi helppo todeta vuosikatsastuksessa ja monelle perusautoilijoille konkreettisempi asia, kuin vaikka löytyykö jarrutehoa 1 vai 2 kN. Jos sillä voi vähentää ruuhkia, niin miksi ei?
Asia on varmasti kaikille autoharrastajille turha tieto - sitä en epäile, kuten myös jarrutehot, päästö-, iskari- yms. testit. Sitten on niitä perusautoilijoita, joita kiinnostaa vain helppo ajaminen, ehkäpä monilla vierailla autoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli vastaan läheltä piti-tilanne kehä 3:lla. Kaksi autoa liittymässä länteen Petikon lyhyeltä kiihdytyskaistalta kun etummainen suv veti liinat kiinni ja takama tullut tesla työnsi puoli autoa oikean puoleiselle kaistalle. Onneksi sitä ajanut oli hereillä ja sai estettyä kolarin.

Tuo on hankala liittymä nykyautoilijoiden osaamiselle ja huomiokyvylle...

 
Tänään tuli vastaan läheltä piti-tilanne kehä 3:lla. Kaksi autoa liittymässä länteen Petikon lyhyeltä kiihdytyskaistalta kun etummainen suv veti liinat kiinni ja takama tullut tesla työnsi puoli autoa oikean puoleiselle kaistalle. Onneksi sitä ajanut oli hereillä ja sai estettyä kolarin.

Tuo on hankala liittymä nykyautoilijoiden osaamiselle ja huomiokyvylle...

Olen ajanut tuosta rampista tuhansia kertoja, ongelmia 0kpl, jopa tuolla 900cc 3-syl cliolla saa kerättyä tarpeeksi vauhtia, että liittyminen on turvallista.

Nykyautoilijan ensimmäinen reaktio kiihdytyskaistalla on jarruttaa, kun oikea vastaus on kaasu pohjaan!

Ymmärrän, että tuo mutka ennen ramppia ja rampin lyhyt matka ja ylämäki ei ole optimaalinen, mutta kun ihmiset ajaa mutkaan 20-30km/h isolla vaihteella, ei paina kaasua pohjaan ja lopulta pakko pysäyttää rampille kun kaikki tehtiin väärin.


Mutkaan voi ajaa 40-50km/h, siitä kun lyö kakkosella kaasun pohjaan heti kun mahdollista, niin kaikki modernit autot saa sen 80km/h vauhtia tuohon ramppiin.
 
Aamulla tuli ennätys töötin käytössä. Viiden kilometrin matkalla kolme kerta meinattiin ajaa väistämisvelvollisena kylkeen. Yksi näistä perinteinen suojatietä ylittävä pyöräilijä, joka ei ymmärtänyt, että vaikka nykyään suojatiellä saa ajaa polkupyörällä, on silti väistämisvelvollinen ellei jokin muu sääntö tai liikennemerkki muuta osoita. Ja ymmärtäähän sen, onhan tuo pitkä lause sisäistettäväksi.

Koska perusteesejäni liikenteessä on se, että jos jokin ongelma on hetken aikaa läsnä, se on normaalia. Jos toistuvasti joutuu samankaltaisiin ongelmiin, ongelma on sinussa. Tässä sitä nyt koitan kovasti miettiä, mitä voisin tehdä paremmin. Tuo töötin käyttö on paras tapa ilmaista vaarasta, mutta tuntuu, että alkaa olla aika ottaa kollektiivisesti yhteyttä lainsäätäjiin ja -valvojiin, jotta liikenteen rapautunut perusta saataisiin takaisin edes jokseenkin ennakoitavaan tilaan. Joka hemmetin risteyksessä pitää olla tarkkana. Niin oli toki aiemminkin, mutta nyt on liian ilmiselvää miksi.
 
Tossa on vielä ihan hyvä näkyvyyskin, jotta pystyy valmiiksi katsomaan mihin väliin tähtäisi. Liian paljon näkee myös sitä, että vaikka se ensimmäinen liittyjä oliskin kattonut itselleen sopivan kohdan liittyä, niin seuraava nuohoaa siinä perseessä kiinni ja itse ajaa itsensä lähes umpikujaan.
 
Kaikki eivät tarkista nopeutta GPS:lla, vaan luottavat auton mittariin. GPS on aika häirintäaltiskin nykyisin.
Ei kaikki tarkista, ja ei kaikissa auton naveissa ole nopeuden näyttöä selkeästi, ei välttämättä lainkaan.
GPS häirintä on Suomessa ajoittaista ja usein niin näkyvää että se tuskin ongelma edes kaakkois Suomessa.

Mittarin tarkkuuden saa rullilla, kuten jarrutestinkin. Nopeasti ja halvalla, esim. pari referenssiä 50 ja 100 km/h. Pois lukien ehkä nelivetoautot, joille ei tehdä jarrutestiä katsastuksessa.

Onko katsastusasemien rullatestit suunniteltu tuollaisiin nopeuksiin ?

Jos sielä helpolla ulos saatavissa niin lisäpalveluna asema voisi se kertoa onko ns tarkka, vai paljon pielessä, joutuu sitten korostaa että koskee vain testattua kokoonpanoa. Haluavatko ottaa vastuuta tuollaisesta. No sekin olisi että kertoisi että mittarin tarkkuutta kannattaa seurata.

Mutta monellakko asemalla pystyy vetämään tuollaisen testin ja että se olisi lisäksi kohtuudelal tehtävissä.
 
Olen ajanut tuosta rampista tuhansia kertoja, ongelmia 0kpl, jopa tuolla 900cc 3-syl cliolla saa kerättyä tarpeeksi vauhtia, että liittyminen on turvallista.

Nykyautoilijan ensimmäinen reaktio kiihdytyskaistalla on jarruttaa, kun oikea vastaus on kaasu pohjaan!

Ymmärrän, että tuo mutka ennen ramppia ja rampin lyhyt matka ja ylämäki ei ole optimaalinen, mutta kun ihmiset ajaa mutkaan 20-30km/h isolla vaihteella, ei paina kaasua pohjaan ja lopulta pakko pysäyttää rampille kun kaikki tehtiin väärin.


Mutkaan voi ajaa 40-50km/h, siitä kun lyö kakkosella kaasun pohjaan heti kun mahdollista, niin kaikki modernit autot saa sen 80km/h vauhtia tuohon ramppiin.
Jos pääväylällä turvavälit on kunnossa niin ei tarvi sitä vauhtiakaan niin paljoa, ongelma tulee jos ja kun pääväylällä ei ole turvavälejä, niin pitää odottaa tai mennä väkisin ja kapeaan väliin tunkiessa pitää sitä vauhtia olla, tuttu auto, itsevarmuutta. No osa sählää omalla vakkarilla hiljasempaankin aikaa.

Tarinan Teslakuski sitten töpeksinyt ihan oma tomisesti.

Edit kohteen katunäkymälinkissa näkyy hyvin kohteen haasteellisuus
kuva_2025-12-15_091946677.png
Kuva taakavasemamlle rampin lopusta. Tuo possujana, ja kuvan vasemmalta juuri mennyt näkyvyyttä piettävä kuorma-auto , opastetaulu peittää korkealla olevaa kameraa, henkilöautokuski näkee alta paremmin.

Tuo ei ole mikään motarin kiihdytyskaista, vaan tuossa joku 50 metriä, kuvan jonoon ei periaatteessa saisi edes yrittää, jos kuitekin yrittää, niin aika hyvin pitää onnistua se tähtääminen. 70km/h nopeudessa sekunnissä edetään parikymmentämetriä, jos jono menee ylinopeutta yhdeksää kymppiä, niin se menee 25 metriä sekunnissa.

(Edit, kuvassa toki toisena tulevan auton kuski tajunnut tilanteen ja ilmeisesti vaihtaa kaistaa)

Edit2, toinen esimekki kuva jonoista
kuva_2025-12-15_102752597.png

kuva_2025-12-15_103008308.png
Alimmasta selviävät sillä että rekka ja sitäseuraava vaihtaa kaistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos pääväylällä turvavälit on kunnossa niin ei tarvi sitä vauhtiakaan niin paljoa, ongelma tulee jos ja kun pääväylällä ei ole turvavälejä, niin pitää odottaa tai mennä väkisin ja kapeaan väliin tunkiessa pitää sitä vauhtia olla, tuttu auto, itsevarmuutta. No osa sählää omalla vakkarilla hiljasempaankin aikaa.

Tarinan Teslakuski sitten töpeksinyt ihan oma tomisesti.

Edit kohteen katunäkymälinkissa näkyy hyvin kohteen haasteellisuus
kuva_2025-12-15_091946677.png
Kuva taakavasemamlle rampin lopusta. Tuo possujana, ja kuvan vasemmalta juuri mennyt näkyvyyttä piettävä kuorma-auto , opastetaulu peittää korkealla olevaa kameraa, henkilöautokuski näkee alta paremmin.

Tuo ei ole mikään motarin kiihdytyskaista, vaan tuossa joku 50 metriä, kuvan jonoon ei periaatteessa saisi edes yrittää, jos kuitekin yrittää, niin aika hyvin pitää onnistua se tähtääminen. 70km/h nopeudessa sekunnissä edetään parikymmentämetriä, jos jono menee ylinopeutta yhdeksää kymppiä, niin se menee 25 metriä sekunnissa.
Jos kehällä on surkeat turvavälit, paljon autoja ja kuitenkin nopeudet rajoituksen tuntumassa, tuossa voi jäädä vaikka istumaan ennen mutkaa, josta näkee hyvin tilanteen. Välillähän tuolla saattaa olla sellainen rekkojen suma toistensa kontissa kiinni ja paljon muuta liikennettä, että hetken kun malttaa, niin näyttää taas paremmalta.

Ei ole ihan yhtä tai kahta kertaa, kun olen kuullut jonkun välttelevän tätä liittymää täysin, sillä tietää itse, ettei tykkää siitä. Ja se on ihan ok. Varmaan parempi niin kuin lähteä sinne kauhistumaan, mikäli kaasun polkeminen on vierasta.
 
Lyhyet tai puuttuvat kiihdytyskaistat kehillä on kyllä ihan saatanasta. Kyllähän yksittäisenä autona saa itsensä survottua vaikka miten pieneen väliin, mutta sitten jos liittymästä tulee useampi auto peräkkäin niin tilanteesta tulee aika nopeasti hapokas, vaikka etummainen autoilija tietäisikin mitä siitä oikeanpuoleisesta polkimesta tapahtuu. Se survaisee itsensä oikean tilannenopeutensa avulla siihen liian pieneen turvaväliin, ja sitten se auto jonka eteen se liittyi alkaakin samantien hidastamaan vauhtia, joka taas imee sen seuraavalle tarjolla olevan välin olemattomiin ja tekee liittymänopeudesta ihan arvaamattoman. Viimeistään kolmannella liittyvällä autolla tuo tilanne alkaa olla aika kuumottava.

Onneksi noita on aika vähän, ja sellaisissa paikoissa missä noi jono-liittyy-jonoon -tilanteet on aika harvinaisia.
 
Lyhyet tai puuttuvat kiihdytyskaistat kehillä on kyllä ihan saatanasta. Kyllähän yksittäisenä autona saa itsensä survottua vaikka miten pieneen väliin, mutta sitten jos liittymästä tulee useampi auto peräkkäin niin tilanteesta tulee aika nopeasti hapokas, vaikka etummainen autoilija tietäisikin mitä siitä oikeanpuoleisesta polkimesta tapahtuu. Se survaisee itsensä oikean tilannenopeutensa avulla siihen liian pieneen turvaväliin, ja sitten se auto jonka eteen se liittyi alkaakin samantien hidastamaan vauhtia, joka taas imee sen seuraavalle tarjolla olevan välin olemattomiin ja tekee liittymänopeudesta ihan arvaamattoman. Viimeistään kolmannella liittyvällä autolla tuo tilanne alkaa olla aika kuumottava.

Onneksi noita on aika vähän, ja sellaisissa paikoissa missä noi jono-liittyy-jonoon -tilanteet on aika harvinaisia.
Tästä syystä jätän tarkoituksella väliä edellä liittyjään rampin alussa jos pystyn. Vaikka siitä on tullut jo monelta tutulta nillitystä ja perustelua että ei heidän auto voi kiihtyä haluttuun vauhtiin rampin matkalla kuten sun autot. En ole kehdanntu sanoa että painaisi sitä vitun kaasua eikä jarrua kun yrität liittyä. Juu on poikkeus ramppeja joissa on vaan tenkin talvella mahdoton liittyä laillista nopeutta, oli auto mikä tahansa, mutta toisaalta nyt on kyse ollut pääasiassa pitkistä, suorista ja hyvän näkyvyyden omaavista rampeista.
 
Tästä syystä jätän tarkoituksella väliä edellä liittyjään rampin alussa jos pystyn. Vaikka siitä on tullut jo monelta tutulta nillitystä ja perustelua että ei heidän auto voi kiihtyä haluttuun vauhtiin rampin matkalla kuten sun autot. En ole kehdanntu sanoa että painaisi sitä vitun kaasua eikä jarrua kun yrität liittyä. Juu on poikkeus ramppeja joissa on vaan tenkin talvella mahdoton liittyä laillista nopeutta, oli auto mikä tahansa, mutta toisaalta nyt on kyse ollut pääasiassa pitkistä, suorista ja hyvän näkyvyyden omaavista rampeista.
En tiedä mitä ne nillittäjät kuvittelee, mutta tuo kunnon välin jättäminen, minkä sanoit, on nimenomaan se mikä mahdollistaa se kiihdyttämisen, sillä ei niin tehokkaallakkin autolla.
 
En tiedä mitä ne nillittäjät kuvittelee, mutta tuo kunnon välin jättäminen, minkä sanoit, on nimenomaan se mikä mahdollistaa se kiihdyttämisen, sillä ei niin tehokkaallakkin autolla.
Näin olen perustellut, mutta kuulema tarvitsevat sen koko aiemman mutkan vauhdin tai ei kiihdy sinne satkuun mikä on tuo lähiramppi. Kuulema se on niiiin helppoa "kun sulla on niin paljon tehoa autossa". Tämä siis tuli kuultua mm. 115hp MX-5:lla ajaessa. Ja ovat kovin rattimiehiä nämä sankarit.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 171
Viestejä
5 042 315
Jäsenet
80 848
Uusin jäsen
jenniry

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom