Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Katuvaloissakin. Risteyksissä alkoi jostain syystä väläyttelemään pitkiä. Mäet ehkä vaikuttivat.

Ihan silloinkin kun se toimii kunnolla se sysyttää pitkiä jos yksi katuvalo on sammunut.
Ja vastaavasti sammuttelee pitkiä kun tulee joku liikennemerkki sopivasti vastaan.
 
70% autoilijoista jarruttaa/tiputtaa vauhtia ohittaessaan moottoritiellä, miksi?

Osalla vauhti hidastuu todella paljon, esim 130km/h->100km/h ja sitten taas kun selvitty ohitettavan edelle painetaan kaasupoljin pohjaan, kunnes taas rupeaa pelottamaan ohitus ja hidastetaan. Syntyy järjetön kuminauhaefekti.
 
70% autoilijoista jarruttaa/tiputtaa vauhtia ohittaessaan moottoritiellä, miksi?

Osalla vauhti hidastuu todella paljon, esim 130km/h->100km/h ja sitten taas kun selvitty ohitettavan edelle painetaan kaasupoljin pohjaan, kunnes taas rupeaa pelottamaan ohitus ja hidastetaan. Syntyy järjetön kuminauhaefekti.
Missä tuollaista on ? kesää muistelet ?
Oma mutu on se että jalka ja jopa vakkarikuskeistakin osa kiihdyttää ohittaessaan

Sisi tuota yleisyyttä, toki sekaan mahtuu kaikenlaista säheltäjää, ja nähnyt kyllä jotain tuollaista, joista osassa näyttänyt olevan "kaverusten" pelleilyä.

Tai no, ruuhkissa, missä molemmilla kaistolla liikennettä niin silloin esiintyy sitä että oikealla menevä ei malta odottaa ohistukastalla ajavan ohimeno ja ehkä vähän kiihdyttäen vaihtavat eteen, ja palaavat takaisin matkavauhtiinsa. Ehkä tyypillisempää heillä jotka pujottelee , siis poikkeavat vilkkaassa liikenteessä melkein joka väliin oikealle.
 
Missä tuollaista on ? kesää muistelet ?
Oma mutu on se että jalka ja jopa vakkarikuskeistakin osa kiihdyttää ohittaessaan

Sisi tuota yleisyyttä, toki sekaan mahtuu kaikenlaista säheltäjää, ja nähnyt kyllä jotain tuollaista, joista osassa näyttänyt olevan "kaverusten" pelleilyä.

Tai no, ruuhkissa, missä molemmilla kaistolla liikennettä niin silloin esiintyy sitä että oikealla menevä ei malta odottaa ohistukastalla ajavan ohimeno ja ehkä vähän kiihdyttäen vaihtavat eteen, ja palaavat takaisin matkavauhtiinsa. Ehkä tyypillisempää heillä jotka pujottelee , siis poikkeavat vilkkaassa liikenteessä melkein joka väliin oikealle.
Ihan Suomen pääteillä (moottoritiet) toistuvasti arkiajoissa noita näkee ja luku huitelee oikeasti lähellä tuota 70%, jotka tuota harrastavat.

Osalla vauhti hidastuu vain hieman 5-10km/h ja sitten on paljon noita, jotka suunnilleen nostavat jalan pois kaasulta ja nippanappa edes pääsevät ohi toisesta autosta tai sitten se ohitus kestää kymmenen kilometriä.
 
Ihan Suomen pääteillä (moottoritiet) toistuvasti arkiajoissa noita näkee ja luku huitelee oikeasti lähellä tuota 70%, jotka tuota harrastavat.

Osalla vauhti hidastuu vain hieman 5-10km/h ja sitten on paljon noita, jotka suunnilleen nostavat jalan pois kaasulta ja nippanappa edes pääsevät ohi toisesta autosta tai sitten se ohitus kestää kymmenen kilometriä.

Siis, jos suhta rauhallinen liikenne, ajetaan harvassa kahden tai useamman auton jonossa, näin talvella satasen pintaa tai mitä nyt ajetaan, sitten saavutetaan joku hitaampi auto, niin ensimmäinen lähtee ohittaan, ja sen jälkeen hidastaa kaks kolmekymppiä.
En nopeasti muista koska tuollaiseen törmännyt. ja olisko silloinkin ollut kaverusten pelleilyä.

Jos jono mennyt vakkarilla niin oma pieni kokemus, niin se jono on jatkanut samaan tahtiin, tai jos muutosta niin enemminkin kiihdyttänyt.

Ajoneuvo kirjavuutta ja matkustajanakin usein, erilaisten kuskien kyydissä.


Katseltko tilannetta perässätulin silmin, vai ohitettavana ?
 
Siis, jos suhta rauhallinen liikenne, ajetaan harvassa kahden tai useamman auton jonossa, näin talvella satasen pintaa tai mitä nyt ajetaan, sitten saavutetaan joku hitaampi auto, niin ensimmäinen lähtee ohittaan, ja sen jälkeen hidastaa kaks kolmekymppiä.
En nopeasti muista koska tuollaiseen törmännyt. ja olisko silloinkin ollut kaverusten pelleilyä.

Jos jono mennyt vakkarilla niin oma pieni kokemus, niin se jono on jatkanut samaan tahtiin, tai jos muutosta niin enemminkin kiihdyttänyt.

Ajoneuvo kirjavuutta ja matkustajanakin usein, erilaisten kuskien kyydissä.


Katseltko tilannetta perässätulin silmin, vai ohitettavana ?
Eniten tuntuu pelottavan rekat, mutta yhtälailla toista henkilöautoakin ohittaessa tuntuu pelottavan.

Perässä olijana tuo ketuttaa. Eikai se mitään haittaisi, jos itse olisi se ohitettava tai se ohitustilanteessa hidastava törppö.
 
Eniten tuntuu pelottavan rekat, mutta yhtälailla toista henkilöautoakin ohittaessa tuntuu pelottavan.

Perässä olijana tuo ketuttaa. Eikai se mitään haittaisi, jos itse olisi se ohitettava tai se ohitustilanteessa hidastava törppö.
Adaptiivinen vakkari asetettu maksimietäisyydellä ja nollat taulussa mennään eteenpäin kunnes syystä x havahdutaan joku etumaisen auton läheisyyteen tai nopeuden tippumiseen? Sit taas mennään....
 
Adaptiivinen vakkari asetettu maksimietäisyydellä ja nollat taulussa mennään eteenpäin kunnes syystä x havahdutaan joku etumaisen auton läheisyyteen tai nopeuden tippumiseen? Sit taas mennään....
Ei, vaan vaihtaessa vasemmalle kaistalle painetaan jarrua ja peloissaan junnataan hitaaaaaasti ohi ja sitten taas lätkästää ACC takas päälle.
 
Teslat ei ainakaan omien kokemusteni mukaan tajua pitää pitkiä pois päältä
A) taajamassa.
B) Katuvalaistulla osuudella.
Siinä jääkin jo liikaa sitten kuskin vastuulle osata käyttää käsin..
Tämä! Autolla ne vituttaa, mutta jalan kulkiessa ne on aivan helvetin perseestä. En tiedä onko se matriisivalot vai mikä helvetti, mutta koiraa kusettaessa tosi kivat kun verkkokalvojen sulamisen jälkeen menee viisi minuuttia että taas näkee ympärilleen sen jälkeen kun uudehko Tesla on tullut vastaan.
 
Tämä! Autolla ne vituttaa, mutta jalan kulkiessa ne on aivan helvetin perseestä. En tiedä onko se matriisivalot vai mikä helvetti, mutta koiraa kusettaessa tosi kivat kun verkkokalvojen sulamisen jälkeen menee viisi minuuttia että taas näkee ympärilleen sen jälkeen kun uudehko Tesla on tullut vastaan.
Vielä parempi, kun se saatanan ledidisko ei tiedä pitääkkö vaiko eikö pitää pitkiä lobeja päällä vai ei, niin vittu vilkuttelee niitä. Ihan järkyttävää paskaa. Auto jossa on ”älyä itseajamiseen” ei tajua edes 40km/h aluella olla ajamatta pitkillä. VMP.
 
Ihan Suomen pääteillä (moottoritiet) toistuvasti arkiajoissa noita näkee ja luku huitelee oikeasti lähellä tuota 70%, jotka tuota harrastavat.

Osalla vauhti hidastuu vain hieman 5-10km/h ja sitten on paljon noita, jotka suunnilleen nostavat jalan pois kaasulta ja nippanappa edes pääsevät ohi toisesta autosta tai sitten se ohitus kestää kymmenen kilometriä.
Turun motari ihan sama, 10-15km/h lähtee heti kun ohitettava on rekka, rekan jälkeen mennään sitten hetki 20km/h ylinopeutta :facepalm:

Toinen omituinen ilmiö on tuo kehä 3, missä 80 vaihtuu 100. Ajan ensin mittarissa 92km/h ja ihmiset hiillostaa metrin päässä puskurissa, nostan nopeuden 112km/h niin jäävät horisonttiin!?
 
Osa kuskeista ajaa fiiliksen, ei nopeusrajoituksen mukaan. Ei siinä sen kummempaa ja mitä kovempaa mennään niin sitä vähemmän on tarvetta nostaa nopeutta. Talvella toki voi olla muitakin syitä, esim. nastarenkailla tulee jo selkärangasta ajattua vähän hitaammin.

Toimii myös edellä manattuihin rekkojen ohituksiin eli jos röhnää, töhnää ja vettä on ilma ja tie täynnä niin mielellään laskee nopeutta hivenen ohitusvaiheessa että voi reagoida yllättäviin kelinmuutoksiin (esim. vesilätäköihin ja routamonttuihin).
 
Toinen omituinen ilmiö on tuo kehä 3, missä 80 vaihtuu 100. Ajan ensin mittarissa 92km/h ja ihmiset hiillostaa metrin päässä puskurissa, nostan nopeuden 112km/h niin jäävät horisonttiin!?

Olen pannut merkille saman ilmiön. Kun ajan töistä kotiin, nopeusrajoitus on ensin 40 km/h mutta ihmiset ajavat 50 km/h. Sitten alkaa lyhyt metsäosuus jossa nopeusrajoitus nousee 60 km/h, mutta ihmiset ajavat edelleen 50 km/h. Myöhemmin tulee taas 50 km/h ja sitten 40 km/h pätkä, ja ihmiset ajavat edelleen 50 km/h. On niitäkin jotka ajavat koko pätkän läpi 40 km/h.

Olen kuullut ilmiöstä nimeltä liikennemerkkinopeus, ja selvästikään ihmiset eivät seuraa liikennemerkkejä
 
Ihan Suomen pääteillä (moottoritiet) toistuvasti arkiajoissa noita näkee ja luku huitelee oikeasti lähellä tuota 70%, jotka tuota harrastavat.

Osalla vauhti hidastuu vain hieman 5-10km/h ja sitten on paljon noita, jotka suunnilleen nostavat jalan pois kaasulta ja nippanappa edes pääsevät ohi toisesta autosta tai sitten se ohitus kestää kymmenen kilometriä.

Ei noita nyt ihan noin älyttömästi ole omien havaintojen mukaan, mutta usein on saanut ihmetellä, että mikä siinä nyt taas mättää. Äsken mentiin iloisesti sitä satasta ja vasemmalla kaistalla sit yheksää kymppiä, kun päästään ohittamaan.

Sitä on selitetty ainakin sillä, että riippuen mistä kulmasta ja kuinka kaukaa kappaletta (tässä tapauksessa ohitettavaa ajoneuvoa) katsoo, niin arvio sen nopeudesta (tai siitä johdettuna arvio omasta nopeudesta) muuttuu sijainnin mukaan. Toisin sanoen se nopeus tuntuisi edelleen samalta, vaikka se todellisuudessa laskee. Vasta sitten oikealla kaistalla havahdutaan mittarin lukemaan.

Tiedä sit milloin kyse jostain tuollaisesta ja milloin vain siitä, että se ohittaminen jännittää.
 
Osa kuskeista ajaa fiiliksen, ei nopeusrajoituksen mukaan. Ei siinä sen kummempaa ja mitä kovempaa mennään niin sitä vähemmän on tarvetta nostaa nopeutta. Talvella toki voi olla muitakin syitä, esim. nastarenkailla tulee jo selkärangasta ajattua vähän hitaammin.

Toimii myös edellä manattuihin rekkojen ohituksiin eli jos röhnää, töhnää ja vettä on ilma ja tie täynnä niin mielellään laskee nopeutta hivenen ohitusvaiheessa että voi reagoida yllättäviin kelinmuutoksiin (esim. vesilätäköihin ja routamonttuihin).
Kyllä mä sen ymmärrän jos motarilla ohituskaistalla on metri lunta tai sohjoa, taikka vettä tulee taivaalta perkeleesti.
Mutta suurimmalla osalla ohituskaistalla pelkääjistä toiminta on samaa kelistä riippumatta.

En tiedä kuinka iso osa näistä ohituspelkääjistä harrastaa myös sitä, että ovat ensin tyytyväisinä ajaneet rekan perässä kiinni 20-50km, mutta juuri sillä hetkellä kun yksittäinen auto lähestyy takaa selvästi kovemmalla vauhdilla kuin itse köröttelevät niin sitten on pakko päästä siihen ohituskaistalle eteen matelemaan rekasta ohitse. ja ohitus kestää sen 10km matkan.
 
Ei noita nyt ihan noin älyttömästi ole omien havaintojen mukaan, mutta usein on saanut ihmetellä, että mikä siinä nyt taas mättää. Äsken mentiin iloisesti sitä satasta ja vasemmalla kaistalla sit yheksää kymppiä, kun päästään ohittamaan.

Sitä on selitetty ainakin sillä, että riippuen mistä kulmasta ja kuinka kaukaa kappaletta (tässä tapauksessa ohitettavaa ajoneuvoa) katsoo, niin arvio sen nopeudesta (tai siitä johdettuna arvio omasta nopeudesta) muuttuu sijainnin mukaan. Toisin sanoen se nopeus tuntuisi edelleen samalta, vaikka se todellisuudessa laskee. Vasta sitten oikealla kaistalla havahdutaan mittarin lukemaan.

Tiedä sit milloin kyse jostain tuollaisesta ja milloin vain siitä, että se ohittaminen jännittää.
Ilmiö on ihan tutkittu psykologinen asia.
Vasen kaista tyhjänä on "enemmän tilaa ajaa", mutta sitten toisen auton rinnalla on "vähemmän tilaa ajaa" ja ihmisiä rupee pelottamaan, eikä he uskalla ajaa niin kovaa kuin "tyhjällä tiellä"

Vakkari päällä ei luulis asian vaikuttavan, mutta selvästi pelko on niin suurta, että jarrupoljinta on pakko painaa rekan rinnalla.
 
Toinen omituinen ilmiö on tuo kehä 3, missä 80 vaihtuu 100. Ajan ensin mittarissa 92km/h ja ihmiset hiillostaa metrin päässä puskurissa, nostan nopeuden 112km/h niin jäävät horisonttiin!?
Olen kiinnittänyt huomiota myös päinvastaiseen; 100 alueella kun ajaa n. 105kmh, niin menee suurimmasta osasta ohi, mutta sitten kun rajoitus tippuu 80 ja nopeus suunnilleen 85kmh, niin moni näistä jotka jäivät aiemmin taakse paahtaakin satasta ohi.

Ajavatko ne sitten vaan naviin uskoen, vai eivätkö vain viitsi ajaa sen kovempaa oli rajoitus mikä hyvänsä, ken tietää.
 
Olen kiinnittänyt huomiota myös päinvastaiseen; 100 alueella kun ajaa n. 105kmh, niin menee suurimmasta osasta ohi, mutta sitten kun rajoitus tippuu 80 ja nopeus suunnilleen 85kmh, niin moni näistä jotka jäivät aiemmin taakse paahtaakin satasta ohi.

Ajavatko ne sitten vaan naviin uskoen, vai eivätkö vain viitsi ajaa sen kovempaa oli rajoitus mikä hyvänsä, ken tietää.
Tien hyvät olosuhteet ehkä sellaiset, että ei nyt varsinaisesti kannusta tiputtamaan nopeutta 80 km/h. Voisko kehä 3:lla sitten olla vastaavasti, että 100 km/h alkaa jännittää kun on mutkaa ja kaikkea :D Jokaiselle tielle on kuitenkin se fiilispohjalta "sopiva" nopeus, harva missään kapealla 30 km/h tiellä satkua painaisi vaikka rajoitusta ei olisi. Syrjäseutujen 80 km/h yleisrajoitusalueet hyvä esimerkki, pl. paikalliset vataset.
 
Olen kiinnittänyt huomiota myös päinvastaiseen; 100 alueella kun ajaa n. 105kmh, niin menee suurimmasta osasta ohi, mutta sitten kun rajoitus tippuu 80 ja nopeus suunnilleen 85kmh, niin moni näistä jotka jäivät aiemmin taakse paahtaakin satasta ohi.

Ajavatko ne sitten vaan naviin uskoen, vai eivätkö vain viitsi ajaa sen kovempaa oli rajoitus mikä hyvänsä, ken tietää.
Hyvä esimerkki Tuusulanväylällä Helsinkiin päin ajaessa kun rajoitus muuttuu Tammiston kohdilla 100->80, niin ne joista on hetkeä aiemmin mennyt 110 mittarinopeudella ohi paahtaa pian sitä samaa satasta susta ohi.

Iso osa on selkeesti niitä, joille rajoituksen laskeminen on merkki siitä, että pitää pikkuhiljaa alkaa pudottamaan vauhtia. Eli ajellaan sitä vanhaa nopeutta vielä hetki ja rullaillaan rauhassa uuteen nopeuteen. Ainakin vähän kauempaa näyttää usein siltä, että nopeus tasaantuu sinne suurimman sallitun tienoille muutaman sadan metrin päästä.
 
Autoilijat, jotka kiihdyttävät rauhassa vauhtia kilometritolkulla. Esim. 60 -> 80 km/h, ei pitäisi viedä montaa sataa metriä, vaikkei omistakaan urheiluautoa. Ennätys taitaa olla jotain 4 km.
Ehkä tuossa joku vanhan kansan uskomus takana, että polttoainetta säästyy hitaasti kiihdyttäessä tai auto kuluu vähemmän tai joku muu turvallisuuden tunne.

Nopeusmittarin tarkkuus olisi hyvä lisätä katsastukseen. Nythän katsastuksessa tarkistetaan vain, että mittari löytyy ja näyttää jotain, muttei ole väliä, onko lukema lähellekään oikein.
Tiedän, ettei monessakaan autossa voi helposti säätää mittarilukemaa, mutta siinä tapauksessa voisi ilmoittaa virheen. Nopeus on kuitenkin aika oleellinen asia liikenteessä, varsinkin jos mittari näyttää todellista alhaisemman lukeman. Vanhemmissa mekaanisissa mittareissa voi tulla ajan myötä kulumaa ja virhettä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
294 846
Viestejä
5 037 301
Jäsenet
80 780
Uusin jäsen
Onskuli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom