Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Samoin hyvin usein on esim. sellainen tilanne, että olet itse tulossa etelästä ja kääntymässä oikealle itään päin ja sinulle palaa punainen valo. Idästä päin tuleville on vihreä nuolivalo vasemmalle, eli etelään päin. Tällöin on tilanne, että kukaan ei voi tulla sille itään päin lähtevälle kaistalle, joten olisi täysin turvallista kääntyä sinne päin punaisia. Tässäkin voi vain ihmetellä, miksi siihen ei ole laitettu erillistä nuolivaloa oikealle.
Entäs jos joku ajaa punaisia päin ?

Oikealta tulia tekee U-käännöksen, entä jos tiereunassa ei olekkaan sitä kolmemetriä korkeaa panssariaitaa.


Kuvaillussa kohtaa jos ei jotain muuta, niin hämmentää ettei nykyään oli sitä nuolta oikealla, jos aikaikkunaa olisi. Aikanaan syy taisi olla se että nuoli valo sai ajatteleen että muita ei reitille saa tulla.
 
Aiemman postaukseni aihe eli Viikin linja-autoseisakkeen (onkohan tuo virallinen termi) tuplaviivat voivat olla muistakin kuin turvallisuussyistä laitettu. Tuossa asuinalueen läpäisevällä väylällä ehkäpä tarkoituksella jarrutetaan henkilöautoliikenteen sujuvuutta, jotta ko. reitistä ei tule läpiajolle aivan yhtä nopea. Myöhäisempi "shikaani" Alepan kohdalla laskee myös nopeuksia ja aiheuttaa välillä melkoisia sumppujakin. Voin olla väärässäkin tässä tulkinnassa.

Pohdinta, milloin laki ja asetus ovat asemassa, jolloin niistä ei tarvitse välittää, on toki mielenkiintoinen. Esim. jalankulkijana varsinkaan yksin kulkiessa en niin punaisista välitä, kun liikennettä ei ole. Jalan kuitenkin selvästi vähemmän vaarantaa ketään. Autolla pyrin noudattamaan sääntöjä, paitsi aivan vähän venyttämään nopeusrajoituksia, mikä on maan tapa ja käytännössä siten hyväksytyksi tulkittua. Pitäisin huonona, että punaisia päin ajaminen tai viivoista paskan nakkaaminen olisivat hyviä maan tapoja. Ja ehkä kukin osaltaan voi vaikuttaa siihen, mistä tapoja muodostuu.
 
Aiemman postaukseni aihe eli Viikin linja-autoseisakkeen (onkohan tuo virallinen termi) tuplaviivat voivat olla muistakin kuin turvallisuussyistä laitettu. Tuossa asuinalueen läpäisevällä väylällä ehkäpä tarkoituksella jarrutetaan henkilöautoliikenteen sujuvuutta, jotta ko. reitistä ei tule läpiajolle aivan yhtä nopea. Myöhäisempi "shikaani" Alepan kohdalla laskee myös nopeuksia ja aiheuttaa välillä melkoisia sumppujakin. Voin olla väärässäkin tässä tulkinnassa.
Tuossa paikassa nuo tuplaviivat on sen takia, että siinä on risteys. Hieman outoa tuossa onkin, että noin lähelle risteystä on ylipäätään laitettu bussipysäkki ja kaiken lisäksi vielä tuollainen, joka vaatii vastaantulevien kaistalle menemistä, jos haluaa sen bussin ohittaa. Sitten jos tuossa on vielä pelikenttä vieressä ja lapsia ylittämässä tietä, kuten muutama kirjoittelija väitti, niin onhan tuo sellainen paikka missä onnettomuus on vain ajan kysymys.
 
Tuossa paikassa nuo tuplaviivat on sen takia, että siinä on risteys.

Hyvä huomio, kaksi kaistaa suuntaansa niin samanlainen maalaukset muuallakkin


Hieman outoa tuossa onkin, että noin lähelle risteystä on ylipäätään laitettu bussipysäkki ja kaiken lisäksi vielä tuollainen, joka vaatii vastaantulevien kaistalle menemistä, jos haluaa sen bussin ohittaa. Sitten jos tuossa on vielä pelikenttä vieressä ja lapsia ylittämässä tietä, kuten muutama kirjoittelija väitti, niin onhan tuo sellainen paikka missä onnettomuus on vain ajan kysymys.

Pelikenttä taisi olla väärin käsitys tuon kuvan perusteella.

Viikin pelotoja siinä on olut.
 
kuva_2025-11-25_160402844.png
Laitetaan kuva.
Juu, ja eikös ne ole noin alueella muuallakkin maalattu kun keltaiset maalattiin valkoisiksi + kaistaviivoja

En siis väitä että non kuuluisi olla joka paikassa jos risteys kaistoitettu noin. (Siis olen kansassi samassa käsityksessä)
 
Viimeksi muokattu:
Kaupunkialueella kaahaus ärsytti eilen. Tulin talojen välistä reippaasti kävellen, josta matkaa suojatielle n 7m. Paku paahtaa jotain väh 50 tulla sieltä sopivasti. Näen että ei edes hidasta, pysähdyn aivan suojatien reunalle ja paku paahtaa nenän edestä ohi.
Mietin hetken aikaa kylkeen potkaisemista, mutta veikkaan että olisi ollut huono valinta.
Jos oli helposti poistettavaa spraymaalia purkki...
 
kuva_2025-11-25_160402844.png
Laitetaan kuva.
Juu, ja eikös ne ole noin alueella muuallakkin maalattu kun keltaiset maalattiin valkoisiksi + kaistaviivoja

En siis väitä että non kuuluisi olla joka paikassa jos risteys kaistoitettu noin. (Siis olen kansassi samassa käsityksessä)
Tulipa ketjun innoittamana käytyä selaamassa tieliikennelakia ja näin maallikkona päättelisin noiden tiemerkintöjen estävän linja-auton (ja muidenkin autojen) laillisen pysäyttämisen tuolle pysäkille. Alla oleva laki ei ole erilainen linja-autoille, enkä muualtakaan löytänyt tästä laista poiketen pysäyttämistä sallivaa kohtaa. Infra on siis suunniteltu niin, että tuolle pysäkille pysäyttäminen rikkoo tieliikennelakia. Joku muu voi esittää muita perusteluja, ja mielellään lähteiden kera.

37 §Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot​

Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä siten, että se vaarantaa turvallisuutta tai haittaa muuta liikennettä.

Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä:
--
9)
sulkuviivan kohdalle, jos ajoneuvon ja sulkuviivan väliin jää vähemmän kuin kolme metriä eikä ajoneuvon ja sulkuviivan välissä ole katkoviivaa;
Lähde: Tieliikennelaki 3. luku 37§
 
Tulipa ketjun innoittamana käytyä selaamassa tieliikennelakia ja näin maallikkona päättelisin noiden tiemerkintöjen estävän linja-auton (ja muidenkin autojen) laillisen pysäyttämisen tuolle pysäkille. Alla oleva laki ei ole erilainen linja-autoille, enkä muualtakaan löytänyt tästä laista poiketen pysäyttämistä sallivaa kohtaa. Infra on siis suunniteltu niin, että tuolle pysäkille pysäyttäminen rikkoo tieliikennelakia. Joku muu voi esittää muita perusteluja, ja mielellään lähteiden kera.


Lähde: Tieliikennelaki 3. luku 37§
Kannattaa varmaan samalla lukea linja-autopysäkkiä koskevat pykälät. Lain maallikkotulkinnassa on aika helppo olla tietämätön kaikista tilanteeseen vaikuttavista pykälistä.
 
kuva_2025-11-25_160402844.png
Laitetaan kuva.
Juu, ja eikös ne ole noin alueella muuallakkin maalattu kun keltaiset maalattiin valkoisiksi + kaistaviivoja

En siis väitä että non kuuluisi olla joka paikassa jos risteys kaistoitettu noin. (Siis olen kansassi samassa käsityksessä)

Minä olen nuo sulkuviivat ajatellut niin, että ne on sitä varten, ettei kukaan täältä (kuvan ottajan suunnasta) risteystä kohti lähestyvä saa enää noin lähellä risteystä lähteä ohittamaan edelläajavaa. Eli olen aina mieltänyt nuo risteysten kohdalla olevat sulkuviivat nimenomaan olevan niitä varten, jotka lähestyvät risteystä.
 
Luin tuon kohdan ja sehän ei salli esim. poikkeamista etäisyydestä sulkuviivasta. No jätän nämä lakipöhinät nyt tähän, pisti vain tuollainen vähän silmään.
Vaäyläviraston 2000 jotain ohjeessa oli että sulkuviivan kohdalla ei saa tehdäajoratapysäkki (jos yksi kaista suuntaan), vaan jos halutaan hidastaa, ja ohittaminen estää, niin stten kivetys. millaisesta ketjussa olikin postaus.

Tuo pysäkkin on tehty aikaan ennen noita pitkiä sulkuviiva ja kaista viivoja. Ei hajua onko nyky ohjeissa jotain uutta.

Onko suossa suunnittelia ajatellut että voi ohittaa, vai onko ajatellut ette saa ohittaa, mutta rahat loppu kesken.

Veikkaan ensimmäistä.

Tosin nyky laissa pysähtyneet linja-auton ohittamisessa noudatettava ertyist varovaisuutta, niin jonossa arveluttavaa ohittaa vaikka ei olisi sulkuviivoja

Minä olen nuo sulkuviivat ajatellut niin, että ne on sitä varten, ettei kukaan täältä (kuvan ottajan suunnasta) risteystä kohti lähestyvä saa enää noin lähellä risteystä lähteä ohittamaan edelläajavaa. Eli olen aina mieltänyt nuo risteysten kohdalla olevat sulkuviivat nimenomaan olevan niitä varten, jotka lähestyvät risteystä.
Tupla viivat piiretty, niin tuo mieleen ajatuksen että koskee nimeomaan yksikaistaista osuutta. Vastaantulevan ajokaistaa saa käyttää ohittamiseen VAIN silloin ajo ajosuuntaan VAIN YKSIAJOKAISTA.
 
Luitko lainaamasi kohdan ihan loppuun asti? 12) ja kolmas.

12)
moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä muualle kuin liikennemerkillä osoitetulle pysäköintipaikalle, palvelualueelle tai levähdysalueelle taikka liikennemerkillä merkitylle linja-auton pysäkille matkustajan ottamista tai jättämistä varten.
Motari ja moottoriliikennetie, ei kaukana, mutta ei ehkä tuohon.

Oli siellä tälläinenkin
Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä:

4)
siten, että liikennemerkki tai liikennevaloihin kuuluva opastin peittyy;

Menee jo vähän sääntöketjun puolelle, tuon nelosen poimin sen takia että matkustajien kyytiin ottaminen on pysähtymistä, ja mieti välillä isoja linja-autoja kun ne peittää merkkejä.

Liikennetilanteen takia ilmeisesti saa pysähdellä merkkejä peittäen.
 
Niinpä. On olemassa kahdenlaisia ihmisiä:
1. Niitä, jotka ajattelevat itse ja toimivat sen mukaan
2. Niitä, jotka toimivat sen mukaan miten joku muu on ajatellut valmiiksi

Mieti nyt oikeasti. Jäät odottelemaan tyhjään risteykseen vaikka missään ei ole ketään muuta, vain siksi että jossain laitteessa palaa punainen valo. Haloo.
Minä mietin, minä siis noudatan lakia ja asetuksia. Sinä ilmeisesti olet sitä mieltä, että saat itse päättää mitä lakeja noudatat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 083
Viestejä
5 012 171
Jäsenet
80 400
Uusin jäsen
Varisko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom