• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tosiaan hätäleikkaukseen kiirehtivät kirurgit tuskin muodostaa edes promillen murto-osaa perässänuohoajista ja valojen vilkuttelijoista. Jotenkin absurdia edes kuvitella että jonkun elämä olisi muuten kuin elokuvissa kiinni siitä kuinka nopeasti vapaalta hälytetty lekuri ehtii länärin ruuhkasta Meikkuun.

Varsinkin, kun jokaisen pitäisi tietää, että kiinnijäädessä 10 sekunnin säästö muuttuu vähintään 10 minuutin myöhästymiseksi. Todennäköiseksi pidemmäksikin, jos erehtyy kovin vuolaasti selittelemään toimiansa...

New Yorkissahan eräs Navy Seal ajoi aikanaan punaisia päin laiton ase autossa, ja toki perustelu löytyi pysäytettäessä, että "kun minä olen Navy Seal". Vaikka sikäläinen poliisi harvoin on yhtä avulias kuin täkäläinen, niin maan tavasta poiketen konstaapelit olivat kuitenkin katsoneet parhaaksi kärrätä kaaharin mielisairaalaan. Vasta jälkikäteen kävi ilmi, että se oli sittenkin oikea Navy Seal... :rofl:

Vähän ennen ilta yhdeksää oli joku sankari onnistunut vetämään nurmikolle tuohon oikealle puolelle, onneksi ei kukaan jäänyt alle

1763067801799.png

Ideaparkissa koskaan käymättömänä täytyy kyllä ihmetellä, millainen liikennesuunnittelija on ajatellut hyväksi rakentaa kaista päättymään välittömästi risteyksen jälkeen? Risteyksessä ei kuitenkaan saa vaihtaa kaistaa ja risteyksen jälkeen ei ole enää tilaa, vaan sitten kuuluu ajaa suoraan puskaan. Olisivat vain tuoneet tuon punaisen auton luona olevan liikenteenjakajan vajaa 10 metriä edemmäksi ja pakottaneet kameraperspektiivistä näkyvän oikean kaistan kääntymään oikealle.
 
Tän päivän suorittajat oli molemmat oikein malliesimerkkejä ärsyttäjistä liikenteessä, vaarallisista sellaisista:

Eka ei autoilija, vaan polkupyöräilevä aikuinen ukko. Mäkelänkatua pimeässä puskee punaisia päin, kun itse tulen sieltä Apinalinnan suunnasta vihreillä valoilla Mäksälle. Kyllä, ne punaiset valot koskee sinuakin vaikka itsemurhamankelilla sotketkin. Etenkin näillä syyspimeillä luulis vähän miettivän.

Toinen on vielä enempi perseestä, eli Länsi-Pasilan isolla piha/jalankulkualueella vetäistään audilla reilulla vauhdilla tommonen parin sadan metrin pituinen suora ohi pimeissä syvennyksissä olevien rappujen. Siinä ei voi millään nähdä tuleeko sieltä rapusta koira, lapsi, lastenrattaat tai ihan vaan aikuinen pihalle sillä (oikealla) oletuksella että astuu ensisijaisesti jalankulkualueelle. Kaiken huipuksi tämä sankari auton pysäköintikieltoalueelle parkkeerattuaan kaivaan perähudlarista taaperoikäisen lastenrattaat. Oletettavasti just niitä tyyppejä ketkä ajaa ”ihan vahingossa” omien lastensa päälle koti- tai päiväkodin pihalla.
 
Ideaparkissa koskaan käymättömänä täytyy kyllä ihmetellä, millainen liikennesuunnittelija on ajatellut hyväksi rakentaa kaista päättymään välittömästi risteyksen jälkeen? Risteyksessä ei kuitenkaan saa vaihtaa kaistaa ja risteyksen jälkeen ei ole enää tilaa, vaan sitten kuuluu ajaa suoraan puskaan. Olisivat vain tuoneet tuon punaisen auton luona olevan liikenteenjakajan vajaa 10 metriä edemmäksi ja pakottaneet kameraperspektiivistä näkyvän oikean kaistan kääntymään oikealle.
Itseasiassa en ollut huomannut tuota katkoviivan jatkumista ehkä kun aikaisemmin on opasteissa näin

blob
 
Risteyksenjättösääntö poistui viimeisimmässä tieliikennelain uudistuksessa.

Onko tästä jotain tarkempaa tietoa? Itsekin olen edelleen siinä käsityksessä, että jos esim. suoraan menee 2 kaistaa, niin keskellä risteystä ei saisi kaistaa vaihtaa. Ja lainmuutoksessa muuttui ainoastaan se, että jos käännyt risteyksestä ja siellä minne käännyt, on useampi kaista, saat kääntyä suoraan haluamallesi kaistalle kunhan noudatat varovaisuutta.
 
Mitäs teette tilanteessa, josa tietyömaan 30 kmh rajoituksen lopppumerkkiä ei ole ollenkaan? Kauanko ajatte edes suurin piirtein rajoituksen mukaan?
 
Mitäs teette tilanteessa, josa tietyömaan 30 kmh rajoituksen lopppumerkkiä ei ole ollenkaan? Kauanko ajatte edes suurin piirtein rajoituksen mukaan?
Itse nostan nopeuden normaaliin heti työmaan jälkeen. Samoin jos työmaarajoitusmerkki on tien reunassa, mutta työmaata tai työmiehiä ei ole näkyvissäkään, niin en edes hidasta.
 
En mä siihen viitannut vaan siihen että ei ylipäänsä tiedetä nykyisiä sääntöjä
En jaksa uskoa että tuo olisi 50 vuoteen muuttunut - siis että etteikö 2 kaistaisella suoraan menevällä banaalla saisi risteyksen kohdalla vaihtaa kaistaa (kun ei oo niitä tiettyjä merkkejä tai maalauksia).
 
Ideaparkissa koskaan käymättömänä täytyy kyllä ihmetellä, millainen liikennesuunnittelija on ajatellut hyväksi rakentaa kaista päättymään välittömästi risteyksen jälkeen? Risteyksessä ei kuitenkaan saa vaihtaa kaistaa ja risteyksen jälkeen ei ole enää tilaa, vaan sitten kuuluu ajaa suoraan puskaan. Olisivat vain tuoneet tuon punaisen auton luona olevan liikenteenjakajan vajaa 10 metriä edemmäksi ja pakottaneet kameraperspektiivistä näkyvän oikean kaistan kääntymään oikealle.

Paikkaa ei taidettu kertoa, mutta Ideparkkeja ei ole montaa, niin tuo taitaa olla se sama Ideparkinkatu minkä toisenpään soitkuista oli aiemmin keskustelua.

https://maps.app.goo.gl/MZc1SzCWEzNWRzcA9 Idepark
Suunnittelian ajatus ilmesesti ollut tälläinen Googel katunäkymä 2021
kuva_2025-11-14_112135981.png

Eli sama ongelma ketjuun postatussa kuvassa kuin aiemmin juttua aiheuttaneesta kadun toisesta päästä.
Tuossa kuvassa tilanne selvä,pakollinen kääntyminen oikealle.

Ketjuun postatussa

kuva_2025-11-14_112339784.png

Tuossa kaistat yhdistyy ja oikea reuna (tienreuna) kaartaa oikealle, jos siinä kaksi auto rinnan, niin ehä parempi ajaa suoraan pusikkoon ja välttää kolari. Tosin toinen saattaa luikkia pois ja sinne pussikkoon jää yksinään ihmetteleen vaurioita.

Tuossa kohtaa on juuri ennen opasteet, eli jos opasteet huomannut ja ymmärtänyt ajoissa niin oikealla kaistalla tietää että paikalliset ja mikeise muillekkin niin oikeata suoraan ajo voi yllättää pahasti.
kuva_2025-11-14_112831809.png

Suunnittelua voisi silti kritisoida, joo, kunnossapito halvempaa noin, ja pari parkkipaikkaakin mahtuu enemmän, mutta kyllähän tuosta nyt paljon selkeämmänkin saisi, ja samalla myös turvallisemman. Esim oikealla käänty kaista olisi sellanen ettei sielä muualla pääsisi, samalla oikealta ja vastakkaisesta suunnasta tulevien ei tarvi odotella/varoa että kääntyykö vai meneekö suoraan.



En jaksa uskoa että tuo olisi 50 vuoteen muuttunut - siis että etteikö 2 kaistaisella suoraan menevällä banaalla saisi risteyksen kohdalla vaihtaa kaistaa (kun ei oo niitä tiettyjä merkkejä tai maalauksia).

Viittaat siihen että jos ajetaan 2 suuntansa kaistaa suoraan, ja ei ole sulkuviivoja, ei ole opasteita, ei varoituksia, ei ole pakollista ajosuuntaa osoittavia merkkejä, ei ohituskieltoa jne. Meinaat että vuosikymmeniin ei ole ollut kaistanvaihto kieltoa.

Se mikä tasi muuttu viimeisessä oli se ns poikkeusääntö mistä tuli ihan paperillakkin laillista. toki sitten osa sitä sitten vähän venettyleen yli sen mikä ilmeisesti muutoksen idea oli.
 
Itse nostan nopeuden normaaliin heti työmaan jälkeen. Samoin jos työmaarajoitusmerkki on tien reunassa, mutta työmaata tai työmiehiä ei ole näkyvissäkään, niin en edes hidasta.

Tuskin ainoa, ja tuskin ainoa lukijoistakaan. Näissä ketjuissa aikojen saatossa ollit kertomuksia tuollaisesta käytöksestä. Sielä ratin takaa ei voi tietää tilannetta, saati että sitä pystyisi tekemään ajossa.

Se on ymmärettävää että jos tilanne näyttää ratin taakse virheeltä, aivan tarpeettomalta rajoitukselta niin herkästi houkuttaa nostaa vauhtia.

Ajatus että on kuskeja jotka ei edes työmaata lähestyessä hidasta kuullostaa hyvin vaaralliselta.
 
Tuskin ainoa, ja tuskin ainoa lukijoistakaan. Näissä ketjuissa aikojen saatossa ollit kertomuksia tuollaisesta käytöksestä. Sielä ratin takaa ei voi tietää tilannetta, saati että sitä pystyisi tekemään ajossa.
Ei siitä tilanteesta tarvitse sen kummemmin tietää jos ihan silmillä näkee ettei siellä mitään työmaata ole, eikä työmiehiä töissä.
 
Ei siitä tilanteesta tarvitse sen kummemmin tietää jos ihan silmillä näkee ettei siellä mitään työmaata ole, eikä työmiehiä töissä.
En nyt väitä etteikö jossain tietyssä työmaassa voisi riittävillä taustatiedoilla silmillä jotain arpoa.

Mutta jos lähestytään työmaata missä varoitusmerkit ja rajoituksia tiputellaan sinne kolmeen kymppiin, niin ei sitä ratin taakse varmaksi näe vaikka pysähtyisi, saati vauhdissa, saati hiljentämättä. Ja työmiesten havaitsemisestä sen rajoituksetn tarpeellisuutta ei voi päätellä.

Näin kuitukiiman aikaan tulee mieleen kohteet missä jo niitä ukkoja voi olla "piilossa" jokin aikaa, saati että niitä näkisi kauksi hidastamatta. Jos kyse kohteesta missä ei paikanpäällä olle ukkoja, niin ne rajoitukset voi olla nimenomaan sen mukaan asetettu. Ja se on ihan todellinen ongelmat ettei niitä noudateta. Ylinopeus voi olla myös sille ylinopeutta ajavalle riskialtista. Jos ei välitä muusta, muista niin voi osua omaan jalkaan.

Ei siitä tilanteesta tarvitse sen kummemmin tietää jos ihan silmillä näkee ettei siellä mitään työmaata ole, eikä työmiehiä töissä.

Työmaista tiedän hyvin vähän, mutta hiljan yksi kohde josta oli jotain mielikuvaa, ja oli ärsyttävää se merkitseminen, sattu oleen juuri kolmenkympin juttu. Käsittääkseni siinä oli syynä työturvallisuus, liikenteen turvallinen sujuminen. yleensä havaittavissa ihan silmin että ihan syystä (toki monen mielestä sopiva tilanne nopeus puolet enemmän), Rajoituksiin tiettävästi muitakin syitä, jotka ei niin hyvin näkyneet, halu myös vähentää sitä liikenteen aiheuttamaa rasitusta. No usein sitäkin voi arvailla jos selkeitä kaivantoja, väliaikaista pintaa, infra rakentamsta jne.

Onhan niitä kommenteja ollut näissä pikaratikka työmailla, vesi/lämpö/sähkö työmailla, kypäriä ei näy, niin sitten analysoitu että hiljentämättä voi hyvin ajella.

Taisi jokus Hämeenlinnan motari tunnellin työmaa rajoitukset ärsyttää, ja ei siinä taidettu paljoa niistä välittää, vaikka työ oli keskus, mutta jos motarilla ei ratin taakse näy työmiesten kypäriä, niin rajoitukset ei "koske" kaikkia, ei kaikki edes heljentäneet.
 
En nyt väitä etteikö jossain tietyssä työmaassa voisi riittävillä taustatiedoilla silmillä jotain arpoa.

Mutta jos lähestytään työmaata missä varoitusmerkit ja rajoituksia tiputellaan sinne kolmeen kymppiin, niin ei sitä ratin taakse varmaksi näe vaikka pysähtyisi, saati vauhdissa, saati hiljentämättä. Ja työmiesten havaitsemisestä sen rajoituksetn tarpeellisuutta ei voi päätellä.

Miksi keksit taas päästäsi omia skenaarioita? Jos sitä työmaata ei ole, niin miten hitossa sitä työmaata lähestytään? Kyse oli siitä, että tien reunalla on työmaakyltti ja alennettu nopeusrajoitus, mutta itse työmaata ei ole näkyvissä.

Anna joskus asioiden olla, jos tuntuu että ainoa keino päästä kommentoimaan jotain on keksiä siihen jotain omia juttuja ympärille.

Ja jos tarkoitus on kommentoida jotain geneeristä, niin älä lainaa toisen kirjoittajan viestiä, jos se ei kerta liity siihen toisen kirjoittajan viestiin.
 
Miksi keksit taas päästäsi omia skenaarioita? Jos sitä työmaata ei ole, niin miten hitossa sitä työmaata lähestytään? Kyse oli siitä, että tien reunalla on työmaakyltti ja alennettu nopeusrajoitus, mutta itse työmaata ei ole näkyvissä.

Anna joskus asioiden olla, jos tuntuu että ainoa keino päästä kommentoimaan jotain on keksiä siihen jotain omia juttuja ympärille.

Ja jos tarkoitus on kommentoida jotain geneeristä, niin älä lainaa toisen kirjoittajan viestiä, jos se ei kerta liity siihen toisen kirjoittajan viestiin.


Itse nostan nopeuden normaaliin heti työmaan jälkeen. Samoin jos työmaarajoitusmerkki on tien reunassa, mutta työmaata tai työmiehiä ei ole näkyvissäkään, niin en edes hidasta.


Kyse ei ole enään kanssa-autoilijaa ärsyttävästä, vaan pahemmasta.
 
Kyse ei ole enään kanssa-autoilijaa ärsyttävästä, vaan pahemmasta.

Mikä tuossa oli vaikeaa ymmärtää? Minä puhuin kokoajan siitä, että JOS TYÖMAATA EI OLE, niin ajan normaalia nopeutta. Ja sinä selität jostain että ajaisin normaalia nopeutta työmaan kohdalla.

Sinun mielestäkö on jotain pahaa siinä, että jos tien vieressä on virheellisesti työmaata varten alennettu nopeusrajoitus, vaikka sitä työmaata ei ole, niin ajaa silti normaalia nopeutta?

Menee vähän samaan sarjaan kuin jos saavutaan valoristeykseen ja palaa punainen valo, mutta ketään toista ihmistä tai ajoneuvoa ei näy missään suunnassa. Tuohon jos joku jää punaisiin valoihin odottelemaan, niin onhan se ihminen jollain tapaa outo.
 
Mikä tuossa oli vaikeaa ymmärtää? Minä puhuin kokoajan siitä, että JOS TYÖMAATA EI OLE, niin ajan normaalia nopeutta. Ja sinä selität jostain että ajaisin normaalia nopeutta työmaan kohdalla.
Jos kohteessa on liikenemerkit, varoitukset, ja rajoitukset työmääst niin

- Miten hidastamatta selvität onko siellä työmaata, selvität minkä takia ne varoitukset ja rajoitukset on. (*

Edelleen postauksessa lukee TAI työmiehiä näkyvissä, jos sen edelleen sen allekirjoitat, niin mitä sillä tarkoitat?

Työmisten näkymättömyydestä ei voi päätellä edes niiden olemassa olo, saati onko rajoitukset voimassa ja syytä noudattaa.


Jos tässä maali siirretty vielä kerran uuteen paikkaan, siellä ei ole oikeasti työmaata, oikeasti ei ole rajoituksia, autoilijoille sitä tiedotettu, ne sen tietää (ei arvaile) niin joo, selvä.



(*
Rajoitukset, voi olla ihan syystä vaikka työmaata ei vielä olisi, tai se on jo päättynyt, tai sitä ei ole ollut eikä ole tulossa.

Se on ihan todellinen ongelma että rajoituksitta piittaamatta ajetaan.

En tässä vähättele sitä että ongelma myös se että väärin merkattu kohteita, siis rajoituksia missä niille ei olisi tarvetta, mutta se että keskii esimerkin sellaisesta nyt tarkoita että muualla voisi törttöillä.
 
Jos kohteessa on liikenemerkit, varoitukset, ja rajoitukset työmääst niin

- Miten hidastamatta selvität onko siellä työmaata, selvität minkä takia ne varoitukset ja rajoitukset on. (*

Minulla on silmät päässä ja näen kyllä, jos siellä ei kummallakaan puolen tietä ole mitään työmaata. Jos maasto on sellaista, ettei tätä havaintoa voi tehdä, niin silloin luonnollisestikin hidastetaan.

Edelleen postauksessa lukee TAI työmiehiä näkyvissä, jos sen edelleen sen allekirjoitat, niin mitä sillä tarkoitat?

Tarkoittaa sitä, että jos siinä ei ole mitään varsinaista työmaata näkyvillä, mutta kuitenkin on työmiehiä tien reunassa, niin silloin tietysti hidastetaan nopeutta. Kommenttini "työmaata TAI työmiehiä" tarkoittaa nimenomaan sitä, että jos ei kumpaakaan ole näkyvissä, niin silloin ei ole mitään syytä hidastaa.

Työmisten näkymättömyydestä ei voi päätellä edes niiden olemassa olo, saati onko rajoitukset voimassa ja syytä noudattaa.

Kyllä sen voi päätellä. Jos näen jo ennalta että siinä ei ole työmaata, eikä työmiehiä, niin silloin se tarkoittaa sitä, että näkyvissä ei ole mitään kuoppia tai muitakaan kaivantoja, joissa niitä työmiehiä voisi olla piilossa. Jos tuollaisia kaivantoja näkyy, niin se on silloin työmaata, jolloin pätee aiemmin sanomani.


Rajoitukset, voi olla ihan syystä vaikka työmaata ei vielä olisi, tai se on jo päättynyt, tai sitä ei ole ollut eikä ole tulossa.

Jos työmaata ei vielä ole tai se on päättynyt, niin mikäli rajoitusmerkki on paikallaan, niin sille ei ole mitään hyväksyttävää syytä, enkä silloin sitä noudata.
 
Minulla on silmät päässä ja näen kyllä, jos siellä ei kummallakaan puolen tietä ole mitään työmaata. Jos maasto on sellaista, ettei tätä havaintoa voi tehdä, niin silloin luonnollisestikin hidastetaan.

Pari haastetta.
- Ajatus että hidastamatta havoinnoida onko työ maa vai ei.
- Ajatus että jos kuljettaja ei havaitse työmaata niin rajoitukset voi jättää noudattamatta.

- Mitä korkeampi perusrajoitus, niin yleensä sitä aiemmin varoitetaan, sitä aiemmin vauhteja pudotellaan, ei kaikki työmaat ole tunnistettavia, saati tunnistettavia ennen merkkejä.

Tarkoittaa sitä, että jos siinä ei ole mitään varsinaista työmaata näkyvillä, mutta kuitenkin on työmiehiä tien reunassa, niin silloin tietysti hidastetaan nopeutta. Kommenttini "työmaata TAI työmiehiä" tarkoittaa nimenomaan sitä, että jos ei kumpaakaan ole näkyvissä, niin silloin ei ole mitään syytä hidastaa.

Ok, eli työmaataja ja työmiehiä.

No ajatus että jos ei tunnista työmaata, eikä näe työmiehiä, niin hidastamatta jatkaa menoa....


Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat, vaikka ei välittäisi vaaroista, ja puuttuu se taikakalu millä voi olla varma ettei vaaranna muita. Tuossa ihan potenttiaali iltapäivälehtien uutis aineksiin , kuski lanasi työmiehen, "näin varoitukset, rajoitukset , mutta en ketään".

Jos työmaata ei vielä ole tai se on päättynyt, niin mikäli rajoitusmerkki on paikallaan, niin sille ei ole mitään hyväksyttävää syytä, enkä silloin sitä noudata.

- Jos merkeille ei ole mitään syytä, niin ei ole kovin tyypillistä että niitä sinne laitetaan.
- Työmaan päättymistä voi olla vaikea tunnistaa ja niille rajoituksille ja varoituksille voi olla ihan painava syy olla vaikka työmaa sinänsä olisi päättynyt.


Yritän nyt viestiä että ajatusmailma kuullostaa kovin vaaralliselta, ymmärrän että tien päällä tulee tilanteita missä rajoitukset tuntuu perusteettomilta, joskus voivat olla virhe, mutta erityisen tärkeitä on ne varoitukset ja rajoitukset jotka eivät tunnu luonolliselta. ne on erityisen tärkeitä noudattaa.
 
Se mikä tasi muuttu viimeisessä oli se ns poikkeusääntö mistä tuli ihan paperillakkin laillista.
Tarkennetaan. Ns. poikkeuskäännös oli myös ennen 2020 ihan virallisesti sallittu. Sen edellytyksenä oli, että se tehdään seuraavan lähellä olevan risteyksen ryhmittymisen takia ja sen mukaisesti. Nyt saa poiketa pääsäännöstä muutenkin soveltuvan kaistan mukaan. En tiedä onko tästä jo hyviä ennakkotapauksia, mutta olen tehnyt oman maallikkotulkinnan että saa valita sallituista haluttuun suuntaan menevistä rinnakkaisista ihan oman maun mukaan.

Poikkeavasti risteyksen jättävä artisti toki vastaa ensisijaisesti itse stuntin turvallisuudesta ja väistää muita. Ennen ja jälkeen muutoksen.

Toki tarkoittanet sitä, että ns. turhia poikkeuskäännöksiä tehtiin paljon ennenkin eikä siitä kai juuri sakotettu ellei samalla kääntyjä muuten ryssinyt. Vähän samaan tapaan myös ns. väärälle puolelle pysäköintiä on ennenkin jonkin verran suvaittu - olipa jopa yksittäistapauksina parkkiruutuja jotka oli suunniteltu käytettäväksi sääntöä rikkoen.
 
Tänään oli länärillä joku erikoishenkilöiden päivä. Aamulla bemari päättää tehdä upean liikkeen kehä 1 liittymän kohdalla. Liikenne hidastui vähän kun kehä ykköselle menevien piti tunkea viime tingassa erkanemiskaistalle. Ei mitään kovin vakavaa, mutta perseilyä sekin. Sitten näin sivupeilistä että nyt tapahtuu "peliliikkeitä" kun katumaasturi vaihtaa heilautuksella vasemmalle kaistalle ja kiihdyttää voimakkaasti. Tämän sankarin ohitettua muutaman auton hän vaihtaa takaisin oikealle kaistalle muutaman auton verran edessäni JARRUTTAAKSEEN voimakkaasti jotta voi liittyä kehä ykköselle johtavalle erkanemiskaistalle joka kulkee noin 50 km/h. Upea ja dynaaminen suoritus!

Seuraava olikin sitten iltapäivällä Nöykkiön liittymässä tapahtui samankaltainen veto Porschekuskin tekemänä. Tällä kertaa tosin veti minun eteeni ja jarrutti n. 30 km/h asti ennen kuin pääsi lähes pysähtyneen jonon sekaan. Vielä upeampi kuin aamun bemarilta. Täytyy oikein hattua nostaa, sillä itse valvoisin yöni miettien että olenkohan oikeasti näin tyhmä, jos tulisi tehtyä noin hölmöjä liikkeitä.
 
Tänään oli länärillä joku erikoishenkilöiden päivä. Aamulla bemari päättää tehdä upean liikkeen kehä 1 liittymän kohdalla. Liikenne hidastui vähän kun kehä ykköselle menevien piti tunkea viime tingassa erkanemiskaistalle. Ei mitään kovin vakavaa, mutta perseilyä sekin. Sitten näin sivupeilistä että nyt tapahtuu "peliliikkeitä" kun katumaasturi vaihtaa heilautuksella vasemmalle kaistalle ja kiihdyttää voimakkaasti. Tämän sankarin ohitettua muutaman auton hän vaihtaa takaisin oikealle kaistalle muutaman auton verran edessäni JARRUTTAAKSEEN voimakkaasti jotta voi liittyä kehä ykköselle johtavalle erkanemiskaistalle joka kulkee noin 50 km/h. Upea ja dynaaminen suoritus!

Seuraava olikin sitten iltapäivällä Nöykkiön liittymässä tapahtui samankaltainen veto Porschekuskin tekemänä. Tällä kertaa tosin veti minun eteeni ja jarrutti n. 30 km/h asti ennen kuin pääsi lähes pysähtyneen jonon sekaan. Vielä upeampi kuin aamun bemarilta. Täytyy oikein hattua nostaa, sillä itse valvoisin yöni miettien että olenkohan oikeasti näin tyhmä, jos tulisi tehtyä noin hölmöjä liikkeitä.
Hauskasti näissä keisseissä aina näkee jo autovalinnasta että nyt on keskimääräistä taitavampi räikkönen asialla.
 
Näin ei voi oikein vielä sanoa ennenkuin saadaan joku ennakkotapaus.

Väistösääntö menee oletettavasti tuon yli, mutta syyllisyys tulisi varmaankin molemmille kolarissa.

Tämä on esitöissä ihan selkeästi sanottu että ”poikkeavalle” kaistalle menijä väistää, ei siis mitään eroa aikaisempaan.
Tässä on tosiaan huomattava, että ennakkotapausten puutteen lisäksi laki on muuttunut muiltakin osin, eli oikeuskäytäntökin voinee muuttua jopa yllättävin tavoin. Nykyään laki nimenomaisesti velvoittaa ennakoimaan muiden perseilyäkin. Toisin sanoen ei voi niin varmaksi listata tilanteita, joissa joku sääntöjä nimellisesti noudattanut osapuoli on oletuksena syytön mahdolliseen vahinkoon.
 
Pari haastetta.
- Ajatus että hidastamatta havoinnoida onko työ maa vai ei.
- Ajatus että jos kuljettaja ei havaitse työmaata niin rajoitukset voi jättää noudattamatta.

- Mitä korkeampi perusrajoitus, niin yleensä sitä aiemmin varoitetaan, sitä aiemmin vauhteja pudotellaan, ei kaikki työmaat ole tunnistettavia, saati tunnistettavia ennen merkkejä.

En nyt oikein pääse jyvälle, että minkälaisia kognitiivisia ongelmia täytyy olla, jos ei kykene havaitsemaan ajorada vieressä ja ympäristössä, onko siinä työmaata vai ei. Itselle tuo on täysin päivänselvä asia ja omat kyvyt kyllä riittävät havainnoimaan onko jotain väistettävää vai ei.

Ihmettelen kyllä kovasti, että jos ympäristössä ei ole mitään havaittavaa, ei työmaata, ei työkoneita, ei mitään kaivantoja tien vieressä, ei ihmisiä, niin mitä ihmettä sieltä enää pitäisi havainnoida jotta voi tulla siihen johtopäätökseen, että siellä ei työmaata ole? Ja jos jostain ihmeen syystä siinä olisikin jokin huomaamaton työmaa, niin mitä väistettävää siinä on, jos siellä ei ketään ole? Ei ihmisiä, ei koneita, ei kuoppia?
 
Tässä on siis puhe siitä, että ennakkotapausten puutteen lisäksi laki on muuttunut muiltakin osin, eli oikeuskäytäntökin voinee muuttua. Nykyään laki nimenomaisesti velvoittaa ennakoimaan muiden perseilyäkin. Toisin sanoen ei voi niin varmaksi listata tilanteita, joissa joku sääntöjä nimellisesti noudattanut osapuoli on oletuksena syytön mahdolliseen vahinkoon.
Sanoisin että se yleinen lisätty varovaisuusvelvoite on hyvin pitkälle sanahelinää, sillä ei onnettomuudessa korvausvastuuta oikein voi alkaa jakamaan.

Esitöissä kuitenkin linjataan asioita sen verran pitkälle että KKO ei myönnä valituslupaa jos asia esitöiden mukaan selvä. Mielestäni tuo ”poikkeuskäännös” on tämmöinen ja itse käännyn ihan surutta vasemalle omalle kaistalleni, jos kolisee niin voi mitään, tietyissä risteyksissä ei liikenne vetäisi lainkaan jos oikealle kääntyvien aivoituksia pitää alkaa arvuuttelmaan.
 
En nyt oikein pääse jyvälle, että minkälaisia kognitiivisia ongelmia täytyy olla, jos ei kykene havaitsemaan ajorada vieressä ja ympäristössä, onko siinä työmaata vai ei. Itselle tuo on täysin päivänselvä asia ja omat kyvyt kyllä riittävät havainnoimaan onko jotain väistettävää vai ei.

Ihmettelen kyllä kovasti, että jos ympäristössä ei ole mitään havaittavaa, ei työmaata, ei työkoneita, ei mitään kaivantoja tien vieressä, ei ihmisiä, niin mitä ihmettä sieltä enää pitäisi havainnoida jotta voi tulla siihen johtopäätökseen, että siellä ei työmaata ole? Ja jos jostain ihmeen syystä siinä olisikin jokin huomaamaton työmaa, niin mitä väistettävää siinä on, jos siellä ei ketään ole? Ei ihmisiä, ei koneita, ei kuoppia?
Ei tuon kanssa kannata vängätä, sama ”mitäs jos skenaario”-kehä pyörii ketjusta ja viestistä toiseen…
 
Sanoisin että se yleinen lisätty varovaisuusvelvoite on hyvin pitkälle sanahelinää, sillä ei onnettomuudessa korvausvastuuta oikein voi alkaa jakamaan.
Käsitykseni mukaan esimerkiksi parkkipaikkakolarien vastuukäytäntö on viime aikoina muuttunut, ja tavalla joka täsmää tuohon uuteen kirjaukseen. Nimenomaan jaettu vastuu on aiempaa yleisempää. Tarkkana saa olla ettei jää jonkun nollataulun runnomaksi ja vielä minioikeusmurhatuksi siihen perään, vaikka mitään väärää ei tehnyt eikä mitenkään vahinkoa pystynyt estämään vaikka yritti.
 
Ei tuon kanssa kannata vängätä, sama ”mitäs jos skenaario”-kehä pyörii ketjusta ja viestistä toiseen…

Olen huomannut ja monesti huomauttanutkin tuosta. Mutta tässä tapauksessa tuo ihmetyttää nyt erityisesti, että mitä ihmeen näkymättömiä työmaita ja työmiehiä hän mahtaa tarkoittaa.

Kyse oli kuitenkin ihan vain siitä, että tien viereen on joko tuotu ennakkoon tai sitten unohtunut poistaa rajoituskyltti, jolloin se on siinä ihan turhan takia, koska työmaatakaan ei ole. Ja minun mielestäni siihen ei kristallipalloa tervesilmäinen ihminen tarvitse todetakseen, että työmaata tai mitään muutakaan varottavaa ei ole.
 
En nyt oikein pääse jyvälle, että minkälaisia kognitiivisia ongelmia täytyy olla, jos ei kykene havaitsemaan ajorada vieressä ja ympäristössä, onko siinä työmaata vai ei. Itselle tuo on täysin päivänselvä asia ja omat kyvyt kyllä riittävät havainnoimaan onko jotain väistettävää vai ei.

Ihmettelen kyllä kovasti, että jos ympäristössä ei ole mitään havaittavaa, ei työmaata, ei työkoneita, ei mitään kaivantoja tien vieressä, ei ihmisiä, niin mitä ihmettä sieltä enää pitäisi havainnoida jotta voi tulla siihen johtopäätökseen, että siellä ei työmaata ole? Ja jos jostain ihmeen syystä siinä olisikin jokin huomaamaton työmaa, niin mitä väistettävää siinä on, jos siellä ei ketään ole? Ei ihmisiä, ei koneita, ei kuoppia?

Näin kuitu kiiman aikoina sanoin esimerkin kaapeli työmaista. Näin syksyn pimeys ei helpota yhtään.

Alitukset, auraukset, ilmalinjat, niin ei se itse tekeminen työskentely kohta välttämättä sinne ratin taakse näy. saati että ennen rajoitusta näkyisi. tai että toiden loputtua ei olsi aihetta rajoitukselle.

Ne yli ali kulut, tunnellit, alitukset. ei työskentely, työmaa ratin taakse välttämättä näy kuin niillä opasteilla, rajoituksina, tai jos näkyy, niin vasta rajoitusmerkkien jälkeen. Kohde voi myös näyttää ratin taakse valmistuneelta, mutta rajoituksille on vielä syyt ja tarpeet.

Mietin tilannetta että missä sen voisi vakuuttavasti nähdä. ettei tarvisi edes hidastaa.

Jos ei nyt haeta semmosita että jossain on riista-aikaa korjattu ja työskentely turvallisuuden takia allenttu rajoitus ja kuski tietää että lähtivät pois, ja tikkarit unohtu, ei siinäkään juttu ollut se näkeminen, vaan muu tieto.


Joskus oli juttu siitä Hämeenlinnan motarin tunnelista, siellä varoitukset, rajoitukset, ei ratin taakse töiden jatkuminen näkynyt niiden merkkien lisäksi kuin Fintraficin palvelusta, jos sellainen autossa oli.

En nyt oikein pääse jyvälle, että minkälaisia kognitiivisia ongelmia täytyy olla, jos ei kykene havaitsemaan ajorada vieressä ja ympäristössä, onko siinä työmaata vai ei.
Toki välinpitämättömyys, tetoinen varoitusten ja rajoitusten sivuuttaminen johtanut siihen että tuolla teilla kun jotain touhutaan, niin sinne jouduttu tuomaan niitä "puskuri" ajoenuvoija törmäys vaimentimilla, neljämetriä korkeita opasteita , esteitä, fyysisiä ratakisuja että kuskit joutuu hidastamaan ja tai on sitä tarpeeksi järjeää hidastetta jos ei riittävästi hidastetut. Entistä järeämpää kaidetta, että pysytään reitillä. Osa sentäs ne naähdessään ymärtää että pitää hidastaa, kaikille ei ritä edes ne , vaan ajatellaan että siellä voi ajelle lujempaa, jos ei ukkeileita näy.

Ne rajoitukset ei aina ole pelkästään sitä varten että siellä liikkuu teijöitä, vaan usein ne myös ovat säästämässä kohteen rakenteita, tai ihan turvaamassa sitä liikkujaa.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman alkanut ärsyttää kanssa liikkujissa välinpitämättömyys ja "koska mä voin"-asenne. Aamuruuhkassa ohitustiellä satasen alueella melkein joka arkiaamu joku maanrakennus yrittäjä ajaa 30 km/h pyöräkaivurilla tai sitten hinaa traktorilla telakonettaan. Hieman taitaa kuljettajaa tilanne kuumottaa kun keltaiset vilkut on päällä siinä lavetissakin olevassa kaivurissa. :giggle:
Vaihtoehtoisia reittejä ohitustien sijaan matka-aika ei paljoa kasvaisi mutta jäisi varmaan vähemmälle huomiolle. Vähänkään ajatteleva veisi koneensa kohteelle edellisenä iltana mutta liikaa vaivaa niin miksipäs ei sekoittaisi aamun liikennettä.:confused2:
Toinen keltatakkinen joka aiheuttaa ärsytystä on se joka jättää nopeusrajoitukset valmiille tietyömaalle viikonlopun yli kun "muuten valmis mutta toi merkkien keräily jääkööt maanantaille"...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 914
Viestejä
4 993 927
Jäsenet
80 185
Uusin jäsen
Hiutale81

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom