Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Noilla lisävaloilla pelleily meinaa toisinaan ärsyttää. Nykyään on paljon näitä tuhannen auringon voimalla loimottavia LED-lisävaloja, ja joillain tuntuu olevan tarve väläytellä noita tai ajaa ne päällä katuvalaistulla taajama-alueellakin.

Tuossakin yksi päivä lenkillä ollessa tuli vastaan joku paku, jossa oli tuollaiset superkirkkaat lisävalot katolla. Hetken aikaa näkyi tähtiä tuon jälkeen. Ja kyseessä siis tosiaan katuvalaistu alue.
 
Tällainen huumekuski bongattu aamun liikenteestä, ensimmäisen puhelun soitin jo Turun motarilla ja Martinlaaksossa poliisi nappas kiinni. Kerran ajoi kaiteeseen ja tuossa toisella kerralla osui kuorma-autoon.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://streamable.com/fpnywu
 
Tällainen huumekuski bongattu aamun liikenteestä, ensimmäisen puhelun soitin jo Turun motarilla ja Martinlaaksossa poliisi nappas kiinni. Kerran ajoi kaiteeseen ja tuossa toisella kerralla osui kuorma-autoon.

Kiva nähdä välillä dashcam-video sanallisten selostusten sijaan, tekniikkafoorumiksi niitä on täällä yllättävän vähän :cool:

Viime viikolla jouduin matelevaan ruuhkaan juuri tuossa videon pätkällä Vihdintien jälkeen ja totesin parin kiihdytyskaistan kohdalla että vetoketjuperiaatetta ei tunne tai edes yritä suurin osa autoilijoista. Kun yritin yhden auton sen mukaisesti päästää ja pitää välin niin seuraava kiilasi väkisin eteen.
 
Tällainen huumekuski bongattu aamun liikenteestä, ensimmäisen puhelun soitin jo Turun motarilla ja Martinlaaksossa poliisi nappas kiinni. Kerran ajoi kaiteeseen ja tuossa toisella kerralla osui kuorma-autoon.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://streamable.com/fpnywu

Tosiaan osu , näytti ihan siltä että jotain irtosi.
kuva_2025-11-04_101132237.png
(kuvassa videon loppupuolelta, kohdasta jossa punainen auto ajautu suoraa linjaa ajavan kuorma-auton kylkeen, n 80 nopeus alueella (videolla kuvaaja jotain 7x)
 
Viimeksi muokattu:
Tällainen huumekuski bongattu aamun liikenteestä, ensimmäisen puhelun soitin jo Turun motarilla ja Martinlaaksossa poliisi nappas kiinni. Kerran ajoi kaiteeseen ja tuossa toisella kerralla osui kuorma-autoon.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://streamable.com/fpnywu

Huh huh! Hyvä kun olit valppaana ja soitit.

Ärsyttää, että huumeiden käytössäkin on niin paljon harmaan sävyjä, että koskaan ei tiedä kuinka pöllyssä (erityisesti Kehä 1:llä) ajetaan. Vain tällaiset ääriesimerkit näkyvät ulospäin ja niistäkään ei kaikkia saada kiinni.
 
Hurjan näköistä ajoa kyllä. Harmi, kun pienet tuomiot eivät pidä noita huumekuskeja pitkään pois liikenteestä. Ajokielloilla ja ehdollisella ei ole välttämättä mitään vaikutusta. Välillä näkee epämääräisiä ajolinjoja liikenteessä, jolloin alkaa epäilemään kuskin ajokuntoa, mutta yleensä syyksi paljastuu kädessä oleva kännykkä.

Kerran edessä ajava Toyota ajautui kokonaan vastaantulijoiden kaistalle ja vastaantulijat joutuivat pysähtymään ja väistämään. Soitin jo tuossa vaiheessa hätäkeskukseen, kun olin varma rattijuoposta ja epämääräinen ajo päättyi lopulta ojan puolelle. Kun selvisi, että kuskina oli vanhus, joka ei osannut käyttää ilmastointilaitetta ja sen seurauksena tuulilasi oli huurussa, hätäkeskus menetti kaiken kiinnostuksen ja kuulosti lähinnä ärsyyntyneeltä, että ylipäätään soitin.

Paikalle pysähtynyt taksikuski auttoi suuntaamaan puhalluksen tuulilasille. Siitä huolimatta vanhus lähti kytkintä rajusti luistattamalla ajamaan osin keskiviivan päällä. Ainakin yritin ilmoittaa ajokunnosta hätäkeskukselle ja sain episodin dashcamin muistikortille...
 
Huh huh! Hyvä kun olit valppaana ja soitit.

Ärsyttää, että huumeiden käytössäkin on niin paljon harmaan sävyjä, että koskaan ei tiedä kuinka pöllyssä (erityisesti Kehä 1:llä) ajetaan. Vain tällaiset ääriesimerkit näkyvät ulospäin ja niistäkään ei kaikkia saada kiinni.
Mä kyllä soitan heti jos näen liikenteessä jotain epäilyttävää, olisiko tämä nyt kuudes kerta reilun 25v aikana kun soitan pelkästään rattijuoposta tai huume kuskista ja jokainen soitto on ollut aiheellinen.

Tuossa videon pätkässä ajoi vielä jotenkin, mutta aikaisemmin oli todella monta läheltä piti tilannetta ja välillä näytti, että yritti karkuunkin, mutta ruuhka vähän haittasi.
 
Johtuiskohan siitä, että lähiöt ovat olleet täynnä näitä pysäköintijärjestelyjä, joissa p-alueeseen tien kupeessa ei ole riittänyt asfalttia. Sakkoja on pistetty vain niille, jotka oikeasti eivät ole pysäköineet järkevästi.
Joskus kauan sitten eräs tuttavaperhe oli tehnyt laittoman pysäköintipaikan pientareelle. Siis täyttäneet ojan soralla ja pitäneet siinä kakkosautoa.

Järjestely meni hyvin vuosia koska kunnalla ei ollut pysäköinninvalvontaa. Sitten tulu kuntaliitos kaupunkiin ja sitä myöten pysäköintivalvonta joka ulottui myös näihin asuinalueille. Ja rankkua tuli. Mutta ei maastopysäköinnistä eikä laittomasta pysäköintipaikasta, vaan siitä että auton nokka osoitti väärään suuntaan :cool:
 
Vaikka nurmikko olisi ns. vanhaa tavaraa, niin näillä keleillä se muuttuu äkkiä mudaksi kun muutama auto sinne ajaa. Seuraavan tietysti pitää ajaa aina vähän pidemmälle kuin edellinen jotta saa uutta nurmikkoa renkaiden alle...
Joo, tämä on kestovitutusaiheita. Meillä on vielä niin savinen maa, että ne jäljet jää sinne vuosiksi. Parasta vielä on se, että nurmikon kautta koukkaamalla ei tule edes annettua oikeasti kenellekkään tilaa, koska pihatie ja nurmikko edes yhdessä eivät ole riittävän leveitä kahdelle autolle ja kävelijät mahtuvat kiertämään tiellä olevan auton, oli se sijoittunut laitaan tai keskelle.

Bonuksena vielä wolttikuskit, jotka eivät uskalla peruuttaa pariakymmentä metriä vaan sahaavat siinä nurmikon päällä jonkun 10-pisteen käännöksen.
 
Viimeksi muokattu:
Yllä oli monesti "huumekuski". Voi olla, mutta voinee olla "vaan" rattijuoppo. Pitäisin jälkimmäistä todennäköisempänä, vaikka lukemat lienevät tasoittuneet viime vuosina.

Omakin ärsytyksen aihe jälleen kuvassa:

1762280672903.png


Myllikän ostari. Ja siis se, että ruudusta vaan tullaan. Tuosta tuo jatkoi ulostumistaan. Uskoisin, että päätä sivulle kääntämällä ja vähäisellä kurkottelulla olisi voinut havainnoida minut tai siis riisikipponi, jossa valot päällä. Ja ehkä havaitsikin, mutta lieneekö uuden ajan kuskeja, joilla on oikeus tulla ruudusta ajoväylälle. Tätä nimittäin näkee nykyään koko ajan. Tuo paikka on kyllä änkeä ja vaikea, mutta voi ajaa halliin, jos nuo ruudut ovat hankalia käyttää.
 
Yllä oli monesti "huumekuski". Voi olla, mutta voinee olla "vaan" rattijuoppo. Pitäisin jälkimmäistä todennäköisempänä, vaikka lukemat lienevät tasoittuneet viime vuosina.

Omakin ärsytyksen aihe jälleen kuvassa:


Myllikän ostari. Ja siis se, että ruudusta vaan tullaan. Tuosta tuo jatkoi ulostumistaan. Uskoisin, että päätä sivulle kääntämällä ja vähäisellä kurkottelulla olisi voinut havainnoida minut tai siis riisikipponi, jossa valot päällä. Ja ehkä havaitsikin, mutta lieneekö uuden ajan kuskeja, joilla on oikeus tulla ruudusta ajoväylälle. Tätä nimittäin näkee nykyään koko ajan. Tuo paikka on kyllä änkeä ja vaikea, mutta voi ajaa halliin, jos nuo ruudut ovat hankalia käyttää.
Tuossa paikassa ei ole mitään muuta vaikeaa kuin idiootit jotka ajavat liian lähelle tai liian kauas, niin että oma ei mahdu tai jää mitä oudoimpia välejä. Isompi ärsytys tuossa on sen hallin paikkojen kapeus. Aina joutuu taiteilemaan että saa auton niin ettei joku keksi hakata omaa ovilla tms.
 
Tuossa paikassa ei ole mitään muuta vaikeaa kuin idiootit jotka ajavat liian lähelle tai liian kauas, niin että oma ei mahdu tai jää mitä oudoimpia välejä. Isompi ärsytys tuossa on sen hallin paikkojen kapeus. Aina joutuu taiteilemaan että saa auton niin ettei joku keksi hakata omaa ovilla tms.
En tosiaan itse pidä vaikeana, mutta kun näen tätä niin usein, niin onhan se käytännössä monille vaikea.

Ja olen eri mieltä ko. hallin paikkojen koosta. Ne ovat ihan ok ja verrattuna moneen ysärihalliin ihan ruhtinaallisia.
 
Voi olla nykyisin hyvin tyypillinen minä-minä-minä-ihminen.
Näitä samoja tolvanoita voi observoida myös sisätiloissa mm. nojailemassa kaupan kassahihnaan niin, ettei vahingossakaan takana olevat pääse latomaan ostoksiaan (lisäpisteitä vielä jos täysin tyhjä hihna) siihen :shifty:

E: ja ettei mene ihan off-topiciksi niin uskaltaisin väittää, että ovat myös samoja jotka tukkivat risteyksen ajamalla sen keskelle, vaikka sokea paviaanikin näkee ettei kaista edessä vedä.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä samoja tolvanoita voi observoida myös sisätiloissa mm. nojailemassa kaupan kassahihnaan niin, ettei vahingossakaan takana olevat pääse latomaan ostoksiaan (lisäpisteitä vielä jos täysin tyhjä hihna) siihen :shifty:

E: ja ettei mene ihan off-topiciksi niin uskaltaisin väittää, että ovat myös samoja jotka tukkivat risteyksen ajamalla sen keskelle, vaikka sokea paviaanikin näkee ettei kaista edessä vedä.
Ja tähän vielä lisäyksenä nämä samat jäävät risteyksessä odottamaan suojatien (ja kolmion) taakse odottamaan vaikkapa vasemmalle kääntymistä kun sen suojatien takana on tilaa kuorma-auton verran. Tämmöisen takaa ompi sitten mukava kääntyä itse oikealle, kun sinne suuntaan olisi päässyt jo kääntymään kokonainen komppania autoja samalla kun toinen kaivaa munaansa ja odottelee vuoroaan vasemmalle pääsemiseksi.

Esimerkiksi tässä: Street View · Google Maps

Rako näyttää pieneltä suojatien jälkeen mutta siihen menee ihan kevyesti 5m+ lava-auto, eritoten jos tuonne oikealle on menossa.
 
Ja tähän vielä lisäyksenä nämä samat jäävät risteyksessä odottamaan suojatien (ja kolmion) taakse odottamaan vaikkapa vasemmalle kääntymistä kun sen suojatien takana on tilaa kuorma-auton verran. Tämmöisen takaa ompi sitten mukava kääntyä itse oikealle, kun sinne suuntaan olisi päässyt jo kääntymään kokonainen komppania autoja samalla kun toinen kaivaa munaansa ja odottelee vuoroaan vasemmalle pääsemiseksi.

Esimerkiksi tässä: Street View · Google Maps

Rako näyttää pieneltä suojatien jälkeen mutta siihen menee ihan kevyesti 5m+ lava-auto, eritoten jos tuonne oikealle on menossa.
Tuossa joutuu menemään keulan kanssa sen verran pitkälle, että oikealta sinun tulosuuntaan kääntyviä häiritsee jonkun verran. Mukava näköeste myös suojatielle. Fiksuin sijoittumistapa blokkaa suojatien osittain, josta joku oikeutensa tietävä käyttäjäryhmä voi polttaa päreensä. Nämä ei nyt ole niitä pahimpia typeryyksiä, kun toinen vasemmalle kääntyvä auto blokkaa joka tapauksessa menemisen kaikilta. Vastaavaan teemaan ärsyttää huomattavasti enemmän, jos kaistaa on levennetty sivuttaissuunnassa kahden auton mentäväksi ja oman elämänsä sankari ajaa tasan keskelle.
 
Tuossa joutuu menemään keulan kanssa sen verran pitkälle, että oikealta sinun tulosuuntaan kääntyviä häiritsee jonkun verran. Mukava näköeste myös suojatielle. Fiksuin sijoittumistapa blokkaa suojatien osittain, josta joku oikeutensa tietävä käyttäjäryhmä voi polttaa päreensä. Nämä ei nyt ole niitä pahimpia typeryyksiä, kun toinen vasemmalle kääntyvä auto blokkaa joka tapauksessa menemisen kaikilta. Vastaavaan teemaan ärsyttää huomattavasti enemmän, jos kaistaa on levennetty sivuttaissuunnassa kahden auton mentäväksi ja oman elämänsä sankari ajaa tasan keskelle.
Totta tämäkin ja tosiaan koko lavennetun osan blokkaus on vielä pahempi. Kyllähän se vähän estää päätieltä kääntyjän oikomista kun keula on siinä kaistan reunalla mutta siihen tapaa lienee tien suunnittelijakin ajatellut tuota risteystä käytettävän. Aikalailla 50/50 menee porukka edelle tai sitten jää tohon suojatien taakse. Ja osa sitten jää hivenen keskelle.
 
Totta tämäkin ja tosiaan koko lavennetun osan blokkaus on vielä pahempi. Kyllähän se vähän estää päätieltä kääntyjän oikomista kun keula on siinä kaistan reunalla mutta siihen tapaa lienee tien suunnittelijakin ajatellut tuota risteystä käytettävän. Aikalailla 50/50 menee porukka edelle tai sitten jää tohon suojatien taakse. Ja osa sitten jää hivenen keskelle.
Kuvaajan suunnassa, taitaa olla pari kauppaa, jonne ehkä jotain raskaampaa liikennettä, joille tosiaan voi kuvitella haasteeksi jos tuonne kauemmaksi tuikkaa. muuten rsiteys näyttää niin avoimelle ettei tosiaan HA liikenteelle ongelma.


Kartasta ynnäillen tuohon mahtuisi henkilöauto, ainakin ne keskimittaiset ja lyhyemmät. Silmään on kyllä sen näköinen että turistina ei ehkä ensimmäisenä siihen väliin ole menossa (*. kun ilmeisen hyvä näkyvyys suojatien takaa. Tilanne muuttuu jos venyy ja takana jonottaa joku vilkuu oikealle.

(*
kuva_2025-11-05_123218349.png

Tuo on silmään sen näköinen ettei tuohon suojatien ja risteävän tien väliin mahdu edes jalkasin. Jos ei hoksaa että ristevän tien ajoradan reunaviiva menee tuolla katkoviivassa, ettei se ole mikään kaistaviiva. jonka kuvaajan puolella menee kaista pysäkille.

Mutta jos tuolla nyt tilanne että oikealta tulee pitkää jonoa vasemmalta ja kelvyen liikenteen väylltä ei ketään, ja takana olia vilkuttaa oikealla niin kai siinä keskiverto kuski alkaa helpottaa takanatulian pääsemistä.

Tuolla oikealla ilmeisesti puuhamaa, joten sieltä poistuvaa ruuhkaa voi olla.
 
Ja tähän vielä lisäyksenä nämä samat jäävät risteyksessä odottamaan suojatien (ja kolmion) taakse odottamaan vaikkapa vasemmalle kääntymistä kun sen suojatien takana on tilaa kuorma-auton verran. Tämmöisen takaa ompi sitten mukava kääntyä itse oikealle, kun sinne suuntaan olisi päässyt jo kääntymään kokonainen komppania autoja samalla kun toinen kaivaa munaansa ja odottelee vuoroaan vasemmalle pääsemiseksi.

Esimerkiksi tässä: Street View · Google Maps

Rako näyttää pieneltä suojatien jälkeen mutta siihen menee ihan kevyesti 5m+ lava-auto, eritoten jos tuonne oikealle on menossa.
ei yhtään minä minää että hermostutaan jos joudutaan pysähtymään eri suuntaan kääntyvän takana?
 
ei yhtään minä minää että hermostutaan jos joudutaan pysähtymään eri suuntaan kääntyvän takana?
Yllättävän monen mielestä se on itsekkyyttä jos ei tehdä ihan kaikkea tehtävissä olevaa jotta hurskas ja joviaali tuomitsija saisi ajaa ilman että muu liikenne hidastaa hänen menoaan.
 
ei yhtään minä minää että hermostutaan jos joudutaan pysähtymään eri suuntaan kääntyvän takana?
Lopulta varmaan kaikki voidaan kääntää tähän samaan narratiiviin sopivaksi;
"Ärsyttää kun ei käytetä vilkkua"
->
"Siellä taas itsekäs minä minä -tyyppi valittaa, kun liikenne ei sujunut juuri hänelle tehokkaasti"

Jos fiksulla ryhmittymisellä mahdollistaisi muun liikenteen etenemisen, niin kyllä se on mun mielestä ajattelemattomuudessaan ärsyttävää toimintaa ryhmittyä niin, että sillä varmasti estetään muun liikenteen eteneminen.
 
Ja tähän vielä lisäyksenä nämä samat jäävät risteyksessä odottamaan suojatien (ja kolmion) taakse odottamaan vaikkapa vasemmalle kääntymistä kun sen suojatien takana on tilaa kuorma-auton verran. Tämmöisen takaa ompi sitten mukava kääntyä itse oikealle, kun sinne suuntaan olisi päässyt jo kääntymään kokonainen komppania autoja samalla kun toinen kaivaa munaansa ja odottelee vuoroaan vasemmalle pääsemiseksi.

Esimerkiksi tässä: Street View · Google Maps

Rako näyttää pieneltä suojatien jälkeen mutta siihen menee ihan kevyesti 5m+ lava-auto, eritoten jos tuonne oikealle on menossa.
Monet tosiaan luulevat, että väistämisvelvollisuus tarkoittaa sitä, että pitää odottaa merkin takana. Sitä se ei tarkoita. Pitää vain liittyä tielle muuta liikennettä häiritsemättä. Voi ajaa vaikka kevyen liikenteen väylälle odottelemaan rakoa - väistämisvelvollisuus ei ota siihen kantaa. Toki jotain muita pykäliä saattaa tällöin tulla rikkoneeksi. Se voi olla paha juttu.

Tuollaisissa risteyksissä ryhmittäytyminen on tärkeää ja suojatien jälkeen oikeaan kohtan pysähtyminen on erittäin kohtelias ele toiseen suuntaan kääntyviä kohtaan. Ja jos nyt oikein katsoin niin tuossahan kolmion osoittama väistämisvelvollisuus oikealle kääntyessä on jo suoritettu kevyttä liikennettä väistäessä, sillä kääntyminen tapahtuu täysin omalle kaistalle. Jäljelle jää vain kaistaa vaihtavan väistämisvelvollisuus, joka pitäisi olla helppo rasti kun on tilaa sopeuttaa vauhtinsa.
 
Lopulta varmaan kaikki voidaan kääntää tähän samaan narratiiviin sopivaksi;
"Ärsyttää kun ei käytetä vilkkua"
->
"Siellä taas itsekäs minä minä -tyyppi valittaa, kun liikenne ei sujunut juuri hänelle tehokkaasti"

Jos fiksulla ryhmittymisellä mahdollistaisi muun liikenteen etenemisen, niin kyllä se on mun mielestä ajattelemattomuudessaan ärsyttävää toimintaa ryhmittyä niin, että sillä varmasti estetään muun liikenteen eteneminen.

Ymmärsin kommentin niin että tavis kuski katsoo tilanteessa, risteyksessä missä on huonoja vaihtoehtoja, varoo ajamasta suojatien yli sen takia että ajattelee siinä vaarantavan tai häiritsevän muuta liikennettä, ja jos jonossa on joku vilkuton niin ei edes tule mieleen että häntä häiritsee. Arvioi tilannetta kokoajan, jos takana tulia kytkee vilkun, niin arvio voiko helpottaa häntä, kuitenkaan kohtuuttomasti muita häriten saata vaarantaen. Ajan kuluminenkin vaikuttaa, jos homma ei etene, niin riskin otto yleensä lisääntyy.

Osa näkee esimerkkissä joku hiljainen taajama missä hetkellinen jonotus, toinen näkee tilanteen missä oikealta tulee jatkuva jono joka ei käänny, minuutteja, vasemmalta ei ketään, ja kokemuksesta tietää että suojatien edellä menevän pikkuato mahtuu vaaratta ja muita häiritsemättä. Oma vilkku ollut jo minuutin päällä ja ryhmitytty niin että varmasti näkyy edelläolevalle, oli se vilkki peilissä ja tai etukulmassa.


Varmaan meistä suurin osa toisessa esimerkissä siellä takana alettaisiin ärsyyntyy enemmin tai myöhemmin edelläolevan toiminnasta, tai siis toiminnan puutteesta.
Sama toisin päin jos ensimmäisenä ja vähän pidempi ajoneuvo alla, vieras paikka, ja aikaa mennyt vasta 15s ja tilaa tulossa, niin takana vilkuttomalla jo soi torvi ja ajovalot, niin sitten siinä kaksi ärsyyntynyttä.


Monet tosiaan luulevat, että väistämisvelvollisuus tarkoittaa sitä, että pitää odottaa merkin takana. Sitä se ei tarkoita. Pitää vain liittyä tielle muuta liikennettä häiritsemättä. Voi ajaa vaikka kevyen liikenteen väylälle odottelemaan rakoa - väistämisvelvollisuus ei ota siihen kantaa. Toki jotain muita pykäliä saattaa tällöin tulla rikkoneeksi. Se voi olla paha juttu.

Ju, kolmio ei tarkoita kohtaa mihin pitää jäädä seisoskeleen. Mutta ei ole erityisen kohteliasta jäädä seisoskeleen reisteykseen (suojatielle).
En tässä nyt sitä tarkoita etteikö ruuhkaisessa tilanteessa joutisi tekemään jotain kompromissejä missä kokoanisuuden kannalta netto positiivista jos haittaa muita, mutta ei vaarana eikä estä muita jotta jollain kolmannella etenemisen mahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Monet tosiaan luulevat, että väistämisvelvollisuus tarkoittaa sitä, että pitää odottaa merkin takana. Sitä se ei tarkoita. Pitää vain liittyä tielle muuta liikennettä häiritsemättä. Voi ajaa vaikka kevyen liikenteen väylälle odottelemaan rakoa - väistämisvelvollisuus ei ota siihen kantaa. Toki jotain muita pykäliä saattaa tällöin tulla rikkoneeksi. Se voi olla paha juttu.

Tuollaisissa risteyksissä ryhmittäytyminen on tärkeää ja suojatien jälkeen oikeaan kohtan pysähtyminen on erittäin kohtelias ele toiseen suuntaan kääntyviä kohtaan. Ja jos nyt oikein katsoin niin tuossahan kolmion osoittama väistämisvelvollisuus oikealle kääntyessä on jo suoritettu kevyttä liikennettä väistäessä, sillä kääntyminen tapahtuu täysin omalle kaistalle. Jäljelle jää vain kaistaa vaihtavan väistämisvelvollisuus, joka pitäisi olla helppo rasti kun on tilaa sopeuttaa vauhtinsa.
Ei ole kaista vaan bussipysäkki. Jos joku vasemmalta tuleva olisi pysäyttämässä pysäkille, hän saisi ajaa tuon ajoradan reunaviivan (risteyksen kohdalla katkoviiva) yli, jolloin siinä odottava väistämisvollinen tekisi virheen.
 
Saako tosiaan ajaa kevyen liikenteen väylälle odottamaan rakoa? Eikö suojatielle pysähtyminen ole sallittu vain silloin kun on pakko esim. sen takia ettei sen takaa näe väistettävää liikennettä?
Vain, mikäli ei häiritse muita tienkäyttäjiä. Ja se on todella vahva vain. Kevyen liikenteen, ja erityisesti jalankulkijoiden oikeudet suojatiellä ovat ehdottomia.
 
Ymmärsin kommentin niin että tavis kuski katsoo tilanteessa, risteyksessä missä on huonoja vaihtoehtoja, varoo ajamasta suojatien yli sen takia että ajattelee siinä vaarantavan tai häiritsevän muuta liikennettä, ja jos jonossa on joku vilkuton niin ei edes tule mieleen että häntä häiritsee. Arvioi tilannetta kokoajan, jos takana tulia kytkee vilkun, niin arvio voiko helpottaa häntä, kuitenkaan kohtuuttomasti muita häriten saata vaarantaen. Ajan kuluminenkin vaikuttaa, jos homma ei etene, niin riskin otto yleensä lisääntyy.

Osa näkee esimerkkissä joku hiljainen taajama missä hetkellinen jonotus, toinen näkee tilanteen missä oikealta tulee jatkuva jono joka ei käänny, minuutteja, vasemmalta ei ketään, ja kokemuksesta tietää että suojatien edellä menevän pikkuato mahtuu vaaratta ja muita häiritsemättä. Oma vilkku ollut jo minuutin päällä ja ryhmitytty niin että varmasti näkyy edelläolevalle, oli se vilkki peilissä ja tai etukulmassa.


Varmaan meistä suurin osa toisessa esimerkissä siellä takana alettaisiin ärsyyntyy enemmin tai myöhemmin edelläolevan toiminnasta, tai siis toiminnan puutteesta.
Sama toisin päin jos ensimmäisenä ja vähän pidempi ajoneuvo alla, vieras paikka, ja aikaa mennyt vasta 15s ja tilaa tulossa, niin takana vilkuttomalla jo soi torvi ja ajovalot, niin sitten siinä kaksi ärsyyntynyttä.
Toisaalta se suojatien toiselle puolelle odottamaan mennyt peittää näkyvyyttä kuvan tulosuuntaan kääntyviltä, joita sitten voi ärsyttää kun joutuvat vielä pysähtymään suojatien eteen. Itse kuitenkin otin kantaa lähinnä siihen, että missä menee se raja, että "saa" ärsyyntyä ilman, että se olisi jonkun mielestä liian itsekästä. Milloin valitusvirsi on vain minä minä -asennetta ja milloin perusteltua.
 
Vain, mikäli ei häiritse muita tienkäyttäjiä. Ja se on todella vahva vain. Kevyen liikenteen, ja erityisesti jalankulkijoiden oikeudet suojatiellä ovat ehdottomia.
Eli ei siihen saisi jäädä odottamaan ellei odotettava rako ole jo näkyvissä, jolloin hyöty on useimmiten aika vähäinen.


Mutta sitten ihan muihin ärsytyksiin. Ajoin vähän jonoutunutta tietä jolle vasemmalta oli tulossa auto kolmion takaa. Edessäni oleva pysähtyi ja viittoi sille että tule vaan, joka oli ensimmäinen tyhmä veto. Toinen tyhmä veto olikin sitten ihan seuraavan tason idioottiteko: vasemmalta tuleva lähtee ihan sokkona liikkeelle niin että hänen vasemmaltaan (eli minua vastaan) tuleva auto joutuu tekemään hätäjarrutuksen ettei tule kolaria. Helvetin idiootit..
 
ei yhtään minä minää että hermostutaan jos joudutaan pysähtymään eri suuntaan kääntyvän takana?
Ei siinä mitään hermostumisen aihetta ole, mutta voin kuluttaa sen minuutin jossain muuallakin mikä voi tuossa mennä iltapäivällä kun joku haluaa kääntyä vasemmalle. Jäätkö sinä esimerkiksi päätieltä oikealle kääntyessä jalankulkijaa väistäessäsi tukkimaan sen päätien (ja takaa tulevien ajoväylän) kun jäät 5m päähän suojatiestä odottamaan jalankulkijan ylitystä? Niinhän sinä voit tehdä (eikä se ole laitonta), mutta voit myös huomioida ne muut ja ajaa lähemmäs suojatietä ja olla tukkimatta päätietä takanasi. Ja mitä häviät tässä?

Tiedän että 90% autoilijoista ei edes ajattele tälläisiä asioita, mutta eiköhän niistä keskusteleminen liity oleellisesti ketjun otsikkoon. Tätä ketjua kun on vuosikausia tullut lueskeltua on itsekin oppinut joskus jotain uutta ja arvioimaan erilaisia tilanteita erilaisista näkökulmista.
 
Toisaalta se suojatien toiselle puolelle odottamaan mennyt peittää näkyvyyttä kuvan tulosuuntaan kääntyviltä, joita sitten voi ärsyttää kun joutuvat vielä pysähtymään suojatien eteen. Itse kuitenkin otin kantaa lähinnä siihen, että missä menee se raja, että "saa" ärsyyntyä ilman, että se olisi jonkun mielestä liian itsekästä. Milloin valitusvirsi on vain minä minä -asennetta ja milloin perusteltua.
Tuo suojatienkin näkyvyyden blokkaus esimerkiksi tossa mun linkkaamassa tapauksessa on vähän häilyvä käsite. Ajamalla suojatien yli muodostaa tosiaan odottava auto näköesteen, mutta toisaalta hyvin monessa tilanteessa suojatiellä liikkujien tilanteen voi tarkistaa (ja se pitää tarkistaa) jo hyvissä ajoin ennen kääntymistä. Ja tarpeentullen toki uudelleen jos on epäilys, että sieltä takaa joku kävelee/polkee.

Linkin kaltaisia paikkoja on suomessa varmaan tuhansittain, osassa paikkoja ihmiset osaavat automaattisesti ajaa sinne suojatien toiselle puolelle ja osassa sitten eivät.
 

Tämä on jotenkin taas käsittämätön tapaus. En osaa edes kuvitella, että miten tällainen yliajo voi tapahtua muuten kuin tahallaan. Eli tilanne siis mennyt niin, että vanhempi jättänyt 3-vuotiaan autosta ulos ja sen jälkeen ajanut päälle, niin miten tuo voi olla mahdollista? Kun ylipäänsäkin on äärimmäisen epätodennäköistä ajaa vahingossa kenenkään päälle, niin saati sitten tuollaisessa tilanteessa, että kuljettajalla on jo ennakkoon tiedossa, että lapsi on siinä auton ympärillä. Ja jos sitä lasta ei näe, niin miten kenelläkään voi tulla mieleenkään liikuttaa autoa?
 
Ymmärsin artikkelin perusteella, että lapsi oli jo jätetty päivähoitoon, mikä tekee jutusta vielä mystisemmän. Karkasiko lapsi päiväkodin pihalta vai mikä homma?
 
Karkasiko lapsi päiväkodin pihalta vai mikä homma?
Joku tämmöinen vaikuttaa ainoalta mahdollisuudelta jos uutisointi pitää paikkansa. Lapsi on jätetty päivähoitoon mutta on jostain syystä päässytkin lähtemään iskän/äiskän perään minkä ei tietenkään pitäisi olla mahdollista. Huoltaja ei ole tätä huomannut koska on luullut lapsen olevan turvallisesti päiväkodin hoitajien hallussa ja lopputulos on äärimmäisen surullinen.

Tietysti pitää muistaa se, että luultavasti uutisoinnissa on yksi tai useampia faktoja enemmän tai vähemmän pielessä joten ihan arvailuksihan tämä menee.
 
Joku tämmöinen vaikuttaa ainoalta mahdollisuudelta jos uutisointi pitää paikkansa. Lapsi on jätetty päivähoitoon mutta on jostain syystä päässytkin lähtemään iskän/äiskän perään minkä ei tietenkään pitäisi olla mahdollista. Huoltaja ei ole tätä huomannut koska on luullut lapsen olevan turvallisesti päiväkodin hoitajien hallussa ja lopputulos on äärimmäisen surullinen.

Tietysti pitää muistaa se, että luultavasti uutisoinnissa on yksi tai useampia faktoja enemmän tai vähemmän pielessä joten ihan arvailuksihan tämä menee.
Kuvissa näkyi myös, että autolla olisi törmätty päin päiväkodin aitaa, että mitähän ihmettä tuolla on oikein tapahtunut. Onko tenava ollut aidan takana ja siihen päräytetty.
 
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/54fe260b-3a62-41f4-bd63-00fdcd3ccfa2

Tämä on jotenkin taas käsittämätön tapaus. En osaa edes kuvitella, että miten tällainen yliajo voi tapahtua muuten kuin tahallaan. Eli tilanne siis mennyt niin, että vanhempi jättänyt 3-vuotiaan autosta ulos ja sen jälkeen ajanut päälle, niin miten tuo voi olla mahdollista? Kun ylipäänsäkin on äärimmäisen epätodennäköistä ajaa vahingossa kenenkään päälle, niin saati sitten tuollaisessa tilanteessa, että kuljettajalla on jo ennakkoon tiedossa, että lapsi on siinä auton ympärillä. Ja jos sitä lasta ei näe, niin miten kenelläkään voi tulla mieleenkään liikuttaa autoa?

Llinki "maksu/eväste" muurin takana.
Lainataa se mitä jutussa tiedettiin
Vanhempi törmäsi 3-vuotiaaseen lapseensa autolla viime viikon perjantaina päiväkodin edustalla Espoossa

Poliisi epäilee lapsen huoltajaa kuolemantuottamuksesta. Turmaan ei epäillä liittyvän minkäänlaista tahallisuutta eikä huoltaja ollut tilanteessa päihtynyt.

Huoltaja oli vain hetkeä aiemmin jättänyt lapsensa päivähoitoon, poliisi kertoo. Hän alkoi itse elvyttää lastansa.

– Tässä tiedotteessa emme kuvaa tapahtumien kulkua tarkemmin, sillä tutkinnallisesti merkittäviä kuulusteluita ei vielä ole saatettu loppuun, poliisi kertoo tiedotteessa.

Vaikka jutussa ei kerrota paljon tapahtuneesta, niin siinä kerrotaan ettei EPÄILLÄ MINKÄÄNLAISTA TAHALLISUUTTA.

Jutussa vielä erikseen kerrotaan että rikosnimike on lieventynyt tutkinnan edetessä.

ittu varmaan yksi karmeimpia tilanteita mitä voi kuvitella vanhemmalle, ja varmaan kelaa kaikki miten olisi voinut välttää, niin sitten julkisesti huudetaan se ajo tahallaan .....

Moni varmaan keksi monia skenaarioita miten se olisi traaginen onnettomuus huolellisellekkin kuskille. juu ymmärrän kyllä että kaikki joskus päiväkodin ohi kulkeneet miettiin ensin sitä vaaraallisa liikennettä, riskin ottoa. nekin varoo sitä omaa silmäterää.
 
Viimeksi muokattu:
Llinki "maksu/eväste" muurin takana.
Lainataa se mitä jutussa tiedettiin




Vaikka jutussa ei kerrata paljon tapahtuneesta, niin siinä kerrotaan ettei EPÄILLÄ MINKÄÄNLAISTA TAHALLISUUTTA.

Jutussa vielä erikseen kerrotaan että rikosnimike on lieventynyt tutkinnan edetessä.

ittu varmaan yksi karmeimpia tilanteita mitä voi kuvitella vanhemmalle, ja varmaan kelaa kaikki miten olisi voinut välttää, niin sitten julkisesti huudetaan se ajo tahallaan .....

Moni varmaan keksi monia skenaarioita miten se olisi traaginen onnettomuus huolellisellekkin kuskille. juu ymmärrän kyllä että kaikki joskus päiväkodin ohi kulkeneet miettiin ensin sitä vaaraallisa liikennettä, riskin ottoa. nekin varoo sitä omaa silmäterää.

Pointti on se, että miten voi syntyä tilanne, että ajat jonkun päälle, saati sitten oman lapsen. Miksi kukaan ajaa autolla jonkun päälle? Tuo ei käy järkeen. Autoa pitäisi ajaa ainoastaan sellaiseen suuntaan, jossa näet, mitä auton edessä on. Jos et esim. näe auton taakse, mitä siellä on, niin ei sinne silloin ajeta. Siksi kysyn, miten tuollainen voi olla mahdollista?

Enemmän ymmärrän tilanteita jotka tapahtuvat kovissa vauhdeissa, jolloin kuljettaja ei sitten ehdikään pysäyttää tai väistää. Mutta tuollaisessa paikassa sellaista tilannetta ei ole, joten kuljettajan on täytynyt ajaa autoa sellaiseen suuntaan, mihin ei ole nähnyt.
 
Pointti on se, että miten voi syntyä tilanne, että ajat jonkun päälle, saati sitten oman lapsen. Miksi kukaan ajaa autolla jonkun päälle? Tuo ei käy järkeen. Autoa pitäisi ajaa ainoastaan sellaiseen suuntaa, jossa näet, mitä auton edessä on. Jos et esim. näe auton taakse, mitä siellä on, niin ei sinne silloin ajeta. Siksi kysyn, miten tuollainen voi olla mahdollista?
Vanha auto, jossa ei peruutuskameraa? Uusi auto, jossa sokeita kulmia? Huomion herpaantuminen? Kyllähän näitä onnettomuuksia sattuu vaikka ei pitäisi.

Ei ollut kauhean harvinaista ainakaan ennen muinoin että on peruuteltu omien lapsien tai lemmikkien yli kotipihassa.
 
Vanha auto, jossa ei peruutuskameraa? Uusi auto, jossa sokeita kulmia? Huomion herpaantuminen? Kyllähän näitä onnettomuuksia sattuu vaikka ei pitäisi.

Ei ollut kauhean harvinaista ainakaan ennen muinoin että on peruuteltu omien lapsien tai lemmikkien yli kotipihassa.
Minusta on vain käsittämätöntä, että joku voi toimia noin.
 
Vanha auto, jossa ei peruutuskameraa? Uusi auto, jossa sokeita kulmia? Huomion herpaantuminen? Kyllähän näitä onnettomuuksia sattuu vaikka ei pitäisi.

Ei ollut kauhean harvinaista ainakaan ennen muinoin että on peruuteltu omien lapsien tai lemmikkien yli kotipihassa.
Kyllä tuon aidan ainakin luulisi näkyvän ilman peruutuskameroita yms. Sen verran reilusti ajettu siihen metalliseen aitaan, että tuo yksi elementtikin on revennyt irti. Vahingossa pakki päälle ja kaasu pohjaan? Outo tapaus kuitenkin.
 
Siinä on autolija ollut täysin väärässä paikassa. Paikassa, johon autolla ei ole ollut mitään asiaa. Päiväkodin jättöpaikka on parkkipaikalla tien vieressä, koska päiväkoti toimii kerrostalon kivijalassa.
No sekin vielä. Onneksi ei teilannut enemmän porukkaa, tuossa olisi voinut käydä vieläkin huonommin, jos olisi ollut enemmän tenavia tuon aidan vieressä. Karmea tapaus.
 
Siinä on autolija ollut täysin väärässä paikassa. Paikassa, johon autolla ei ole ollut mitään asiaa. Päiväkodin jättöpaikka on parkkipaikalla tien vieressä, koska päiväkoti toimii kerrostalon kivijalassa.
Eikös joku vähän aikaa sitten valittanut näistä päiväkotien läheisyydessä perseilevistä vanhemmista? Kun ajetaan laiskana porttien tykö tai muuta laiskan ihmisen toimintaa? Pahimmillaan se kostautuu sitten näin.

Ottamatta kantaa oliko tässä Espoon tapauksessa nyt kyse vastaavasta. En kivitä vielä ilman parempaa tietoa. Enkä varmaan sen jälkeenkään ainakaan tätä laajemmassa levikissä. Kyllä siinä on tarpeeksi raskas taakka jo muutenkin. Varoittavaksi esimerkiksi tämä kuitenkin näyttää taipuvan kaikille välinpitämättömille ja laiskoille ihmisille.
 
Eikös joku vähän aikaa sitten valittanut näistä päiväkotien läheisyydessä perseilevistä vanhemmista? Kun ajetaan laiskana porttien tykö tai muuta laiskan ihmisen toimintaa? Pahimmillaan se kostautuu sitten näin.
Ähkistä.

Minä en aiheesta ole (vielä) avautunut, mutta ärsyttää kyllä yli kaiken nuo yllättävänkin lukuisat vanhemmat, jotka parkkeeraa ihan miten sattuu päiväkodille. Ei siis edes yritetä ruutuihin vaan jätetään auto siihen porttien eteen tai parkkiruutujen eteen/taakse, kummasta suunnasta nyt katsookaan. Sitten kiltisti ruutuun parkkeeranneet eivät meinaa päästä pois ruudusta, kun siellä takana onkin jonkun omasta mielestään etuoikeutetun auto tiellä.

Ja siis moni tekee tuota, vaikka siinä parkkipaikalla olisi monta ruutua vapaana. En vaan ymmärrä.
 
Tiesittekö muuten että kun yksi aikuinen kuljettaa lastentarhaikäisiä niin se lasketaan huoltoajoksi? Eli saa ajaa moneen paikkaan laillisesti mihin muuten ei saisi. Monen lastentarhan edessä on vain huoltoajo sallittu tämän takia.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä on autolija ollut täysin väärässä paikassa. Paikassa, johon autolla ei ole ollut mitään asiaa. Päiväkodin jättöpaikka on parkkipaikalla tien vieressä, koska päiväkoti toimii kerrostalon kivijalassa.
Onko noin? uutisoinnista ymmärsin että tuolla on pysäköinti kielletty, mutta ei pysähtyminen.

Mutta ilmeisesti tyypillinen päiväkotien ongelma ettei niissä ole edes kohtuullisia saati hyviä nouto / jättöpaikkoja sille liikenne määrille mitä niissä tyypillisesti on.
 
Onko noin? uutisoinnista ymmärsin että tuolla on pysäköinti kielletty, mutta ei pysähtyminen.

Mutta ilmeisesti tyypillinen päiväkotien ongelma ettei niissä ole edes kohtuullisia saati hyviä nouto / jättöpaikkoja sille liikenne määrille mitä niissä tyypillisesti on.
Omien lasten ollessa päiväkodissa oli ongelmaa lähinnä lasten vanhempien laiskuudessa. Jättöpaikka oli n. 50 metrin päässä pihan toisella laidalla ja se oli monelle vanhemmalle liikaa. Ajoivat sitten vieresen koulun portin eteen kevyen liikenteen väylälle, joka oli ala-asteen pääkulkuväylä.

Lapsen jättäminen päiväkotiin on pysäköintiä. Ei niitä tien varteen jätetä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 351
Viestejä
4 984 610
Jäsenet
80 043
Uusin jäsen
moog

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom