Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Eilen tuli mentyä kehä 3 - Lahden motari - kehä 1 ja tuolla matkalla ensimmäinen ärsytys oli Kia liittymässä moottoritielle 67 km vauhtia, seuraava sitten Golf kehä 1:llä vasemman kaistan valtiaana jota ohitettiin oikealta, kolmantena arabibemari kaistojen aktiivisilla vaihdoilla ja kiihdytyksillä vasemmalta keskelle ja sitten oikealle kunnes liikenne pakotti jarruttamaan ja tulemaan takaisin oikealle ja sitten taas keskelle ja lopulta oikealle.

Liikenteessä sattuu ja tapahtuu, saa itsekin olla tarkkana näin sekalaisten kuljettajien keskellä...
 
Eilen tuli mentyä kehä 3 - Lahden motari - kehä 1 ja tuolla matkalla ensimmäinen ärsytys oli Kia liittymässä moottoritielle 67 km vauhtia, seuraava sitten Golf kehä 1:llä vasemman kaistan valtiaana jota ohitettiin oikealta, kolmantena arabibemari kaistojen aktiivisilla vaihdoilla ja kiihdytyksillä vasemmalta keskelle ja sitten oikealle kunnes liikenne pakotti jarruttamaan ja tulemaan takaisin oikealle ja sitten taas keskelle ja lopulta oikealle.

Liikenteessä sattuu ja tapahtuu, saa itsekin olla tarkkana näin sekalaisten kuljettajien keskellä...
Kehällähän saa ajaa vasenta kaistaa vaikka alusta loppuun asti ja oikealta saa ohittaa.
 
Saa. Motarillakin saa ohittaa rekkajonoa satasta 120:n alueella. Ei se tarkoita etteikö ne voisi kummatkin ärsyttää.
Ärsyttääkö tuo siis kehälläkin, vaikka muut kaistat vetäisivät ihan hyvin? Useimmiten siellä jokin kaista vetää muita paremmin, ellei ole ruuhka-aikaan täysin jumissa, jolloin täytyy vaan tyytyä siihen, että madellaan.
 
Ärsyttääkö tuo siis kehälläkin, vaikka muut kaistat vetäisivät ihan hyvin? Useimmiten siellä jokin kaista vetää muita paremmin, ellei ole ruuhka-aikaan täysin jumissa, jolloin täytyy vaan tyytyä siihen, että madellaan.
Minä ärsyynnyn siitä, jos edessä ja ehkä oikealla takanakin on baanaa vaikka muille jakaa ja kaksi ehkä mittarimaksimia ajavaa kuskia tukkii kahdestaan molemmat kaistat. Saahan ne niin tehdä, mutta jos jompi kumpi nostaisi tai laskisi nopeuttaan hetkeksi, niin heistä pääsisi halutessaan ohi.

Jos joku notkuu vasurilla ja oikealla on tyhjää, niin mikäs siinä. Oikealta ohi.

Ruuhka taas on mitä se on. Välillä mennään kuutta kymppiä, eikä ohittelulla voita juuri mitään, kun se joidenkin sekuntien hyöty sulaa seuraavan letkan perään.
 
Jos joku notkuu vasurilla ja oikealla on tyhjää, niin mikäs siinä. Oikealta ohi.
Tuo vasemmalla roikkuminen (mittarimaksimilla, tai jopa vähän alle) on niin mahdottoman ärsyttävää, että noin minäkin teen, oli se nyt sitten sallittua tai ei.

Poliisi on muutaman viime viikon aikana useampaankin otteeseen tiedottanut, että jatkossa puuttumiskynnys pieniinkin ylinopeuksiin on aiempaa alhaisempi, eikä se aiempi "turvallisen" ylinopeuden raja enää päde, joten veikkaan nopeuksien putoavan vähitellen kaikkialla ja hyvästä tarkoituksesta huolimatta tällaiset lieveilmiöt ja muut ongelmatilanteet vain lisääntyvät.
 
Minä ärsyynnyn siitä, jos edessä ja ehkä oikealla takanakin on baanaa vaikka muille jakaa ja kaksi ehkä mittarimaksimia ajavaa kuskia tukkii kahdestaan molemmat kaistat. Saahan ne niin tehdä, mutta jos jompi kumpi nostaisi tai laskisi nopeuttaan hetkeksi, niin heistä pääsisi halutessaan ohi.

Jos joku notkuu vasurilla ja oikealla on tyhjää, niin mikäs siinä. Oikealta ohi.

Ruuhka taas on mitä se on. Välillä mennään kuutta kymppiä, eikä ohittelulla voita juuri mitään, kun se joidenkin sekuntien hyöty sulaa seuraavan letkan perään.
No jos kehällä on kolme kaistaa ja kahdella ajetaan mittarimaksimia, niin vapaalta kolmannelta kaistalta ohi. Jos tarve on ajaa yli maksimirajoituksen, siis. En tiedä puhutaanko lopulta ihan samasta tilanteesta, mutta en ulkoa muista tilannetta, jolloin Kehä 1:llä olisi vasemmalla ajavan nopeus ärsyttänyt. Harvemmin kaikilla kaistoilla ajellaan jotain kuuttakymppiä, ellei ole ruuhkaisempaa, jolloin taas ajetaan tosiaan muutenkin ruuhkan mukaan.

Se vasemmalla ajava ei siis tee mitään väärin. Jos se vaikka itään mennessä haluaa jatkaa päätyyn saakka.
 
No jos kehällä on kolme kaistaa ja kahdella ajetaan mittarimaksimia, niin vapaalta kolmannelta kaistalta ohi. Jos tarve on ajaa yli maksimirajoituksen, siis. En tiedä puhutaanko lopulta ihan samasta tilanteesta, mutta en ulkoa muista tilannetta, jolloin Kehä 1:llä olisi vasemmalla ajavan nopeus ärsyttänyt. Harvemmin kaikilla kaistoilla ajellaan jotain kuuttakymppiä, ellei ole ruuhkaisempaa, jolloin taas ajetaan tosiaan muutenkin ruuhkan mukaan.

Se vasemmalla ajava ei siis tee mitään väärin. Jos se vaikka itään mennessä haluaa jatkaa päätyyn saakka.
Yritin tolla sanavalinnalla ”tukkii molemmat kaistat” ilmaista, että puhutaan kaksikaistaisesta osuudesta.

Mullakin ne ärsytystä aiheuttavat tapaukset on tosi harvinaisia. Pointti olikin siinä, että vaikka jossain toimintatavassa ei olisi mitään kiellettyä, niin voi se silti ärsyttää.

Ei ole kiellettyä liukua valoihin, mutta se voi silti tapauskohtaisesti ärsyttää (jos vaikka tukkii kääntyvien kaistalle pääsyä).

Ei ole kiellettyä ajaa suoraan sellaiselta kaistalta, josta saa kääntyä oikeallekin, mutta tapauskohtaisesti se voi ärsyttää (jos vaikka kääntyville on vihreä nuolivalo).
 
Yritin tolla sanavalinnalla ”tukkii molemmat kaistat” ilmaista, että puhutaan kaksikaistaisesta osuudesta.

Mullakin ne ärsytystä aiheuttavat tapaukset on tosi harvinaisia. Pointti olikin siinä, että vaikka jossain toimintatavassa ei olisi mitään kiellettyä, niin voi se silti ärsyttää.

Kyllä minuaki siis ärsyttää jos kaksi tumpiota tukkii molemmat kaistat, mutta noin muuten olen ottanut tavaksi vain suosiolla kiertää nämä hönöt heti kun ruveta odottamaan koska antavat tilaa.
 
Eniten ärsyttää nopeuden pumppaajat Kehän vasurilla. Mieluummin ajelen sen 75 km/h todellista ajavan perässä kuin sellaisen jolla se vauhti seilaa 70-90 väliä. Siitä 75 ajavasta pääsee sitten ohikin oikealta ilman suuria ylinopeuksia, jos tilanne sallii. Seilaajan kanssa vähän arpapeliä ja todennäköisesti sekin nostaa nopeutta, kun edessä näyttää väljältä.

Huomaan kyllä välillä, että joitakin kuljettajia ärsyttää suunnattomasti tasainen nopeus ja etenkin se, jos takapuskurissa roikkumalla ei saa painostettua lisää vauhtia. Kun itse ajaa 85 km/h todellista vakkarilla siellä vasemmalla kaistalla ja oikealla on jonkin verran hitaampaa liikennettä, niin toisinaan saa todistaa hermostuneita ohituksia useamman kaistan päästä koukattuna. Yleensä menevät menojaan, mutta on niitäkin, joilla nopeuden seilaaminen alkaa eivätkä poistukaan horisonttiin.
 
Toi pumppaaminen on outo ilmiö, liittyyköhän se puhelimen räpläämiseen.
Oma pumppaaminen on ollut ennen vakkareitakin varmaan lähempänä 5kmh kuin 20kmh eroa, pitkällä tylsällä pätkällä toki nopeus kasvaa helposti pikkuhiljaa ja sitten himmaa takaisin rajoitukseen mutta toi satasen alueella 80-95 seilaaminen on outoa.
 
Oulussa on mielenkiintoinen ilmiö tuolla pätkällä missä on 6 kaistaa. Joka ikinen kerta oikeanpuolemmainen kaista ajaa aamulla alle 80km/h kesättalvet vaikka rajoitus on koko ajan 100km/h. Eikä liikennettä todellakaan ole näillä seuduilla niin paljoa että se olisi perusteltua, vrt vaikkapa pk-seudun kehäteille. En käsitä, mikä homma toi on? Toinen on että siihen keskimmäiselle kaistalle tulee mukava "muuri" "ruuhka-aikoina" kun siinäkin madellaan alinopeutta, järjettömän pienine turvaväleineen ja oikeamman puolimmaiselta pitäisi päästä keskimmäiselle tai ulommalle, tai toisinpäin sieltä ulommalata kaistalta joskus hyökkää autot isolla nopeuserolla sinne oikeammalle kaistalle niin säätämiseksi monesti menee (6 kaistaa on vaan 2 liittymäväliä).
 
Oulussa on mielenkiintoinen ilmiö tuolla pätkällä missä on 6 kaistaa. Joka ikinen kerta oikeanpuolemmainen kaista ajaa aamulla alle 80km/h kesättalvet vaikka rajoitus on koko ajan 100km/h. Eikä liikennettä todellakaan ole näillä seuduilla niin paljoa että se olisi perusteltua, vrt vaikkapa pk-seudun kehäteille. En käsitä, mikä homma toi on? Toinen on että siihen keskimmäiselle kaistalle tulee mukava "muuri" "ruuhka-aikoina" kun siinäkin madellaan alinopeutta, järjettömän pienine turvaväleineen ja oikeamman puolimmaiselta pitäisi päästä keskimmäiselle tai ulommalle, tai toisinpäin sieltä ulommalata kaistalta joskus hyökkää autot isolla nopeuserolla sinne oikeammalle kaistalle niin säätämiseksi monesti menee (6 kaistaa on vaan 2 liittymäväliä).

Niillä on siinä se idea, että poistuvat heti seuraavasta rampista niin miksi turhaan kiihdyttää, toki eivät ymmärrä että juuri tuo alinopeus aiheuttaa sitten kasan muita ongelmia!

Nämähän on sellaisia paikkoja mihin poliisin pitäisi mennä ja valistaa ihmisiä, että ei voi ajaa alinopeutta koska se aiheuttaa muita ongelmia!
 
Niillä on siinä se idea, että poistuvat heti seuraavasta rampista niin miksi turhaan kiihdyttää, toki eivät ymmärrä että juuri tuo alinopeus aiheuttaa sitten kasan muita ongelmia!

Nämähän on sellaisia paikkoja mihin poliisin pitäisi mennä ja valistaa ihmisiä, että ei voi ajaa alinopeutta koska se aiheuttaa muita ongelmia!
Taitaa olla puuttumiskynnys alempana kuin tuo esitetty 80 km/h 100 km/h alueella. Moottoritiellä kun saa ihan laillisesti ajaa ajoneuvoilla, joiden nopeus on enintään 80 km/h. Tässä on tapaus, jossa 60 km/h nopeus ilman järkevää syytä moottoritiellä 100 km/h alueella johti sakkoihin: Poliisi julkaisi videon: tällaisesta alinopeudella ajamisesta napsahti sakot moottoritiellä
 
Taitaa olla puuttumiskynnys alempana kuin tuo esitetty 80 km/h 100 km/h alueella. Moottoritiellä kun saa ihan laillisesti ajaa ajoneuvoilla, joiden nopeus on enintään 80 km/h. Tässä on tapaus, jossa 60 km/h nopeus ilman järkevää syytä moottoritiellä 100 km/h alueella johti sakkoihin: Poliisi julkaisi videon: tällaisesta alinopeudella ajamisesta napsahti sakot moottoritiellä
Ja Olun kuvauksessa ongelman ydin taisi olla turvavälien totaali puute, eikä niinkään alhainen nopeus, taisi olla vähän liikaakin vauhtia.
 
2025-10-24_Kehä I.jpg
Lahden suuntaan menossa ja ohitti vielä tuon sinisen kotteron. Dash camien laajat kulmat eivät etäisyyksiä hyvin näytä. Ei tuossa mitään niin erityistä tai tavallisesta poikkeavaa, mutta hankalaa olisi, jos kaikki sukkuloisivat noin. Reippaahko vauhti, ei mikään törkyinen.

Itse olen ajellut uuden poliisin linjauksenkin seurauksena vähän vähemmän todellista yli kuin ennen vanhaan, jolloin olisi ollut ehkä n. 87 km/h vakkarissa. Toivottavasti joskus valvovatkin tuota, mutta enpä usko.
 
2025-10-24_Kehä I.jpg
Lahden suuntaan menossa ja ohitti vielä tuon sinisen kotteron. Dash camien laajat kulmat eivät etäisyyksiä hyvin näytä. Ei tuossa mitään niin erityistä tai tavallisesta poikkeavaa, mutta hankalaa olisi, jos kaikki sukkuloisivat noin. Reippaahko vauhti, ei mikään törkyinen.

Itse olen ajellut uuden poliisin linjauksenkin seurauksena vähän vähemmän todellista yli kuin ennen vanhaan, jolloin olisi ollut ehkä n. 87 km/h vakkarissa. Toivottavasti joskus valvovatkin tuota, mutta enpä usko.
Tää on kyllä sellainen kohta jossa saa aina välillä raapia päätään, että mitähän siellä nyt taas puuhastellaan edessä, kun oikea kaista matelee usein tonne erkanemiskaistalle asti. Jääköhän se 80:n lätkä ihmisillä näkemättä :hmm: Ymmärrän hyvin miksi tuossa näkee kyseenalaisia ohituksia.
 
Tää on kyllä sellainen kohta jossa saa aina välillä raapia päätään, että mitähän siellä nyt taas puuhastellaan edessä, kun oikea kaista matelee usein tonne erkanemiskaistalle asti. Jääköhän se 80:n lätkä ihmisillä näkemättä :hmm: Ymmärrän hyvin miksi tuossa näkee kyseenalaisia ohituksia.
Kyllä se on ja kohta liukkailla vielä muikeampi. Tuossa vasemmanpuoleinen erkanee about samassa kohdassa Stadin suuntaan, ja edellinen liittymä Kivikosta juuri ennen syöttää autoa myös kehälle.
 
2025-10-24_Kehä I.jpg
Lahden suuntaan menossa ja ohitti vielä tuon sinisen kotteron. Dash camien laajat kulmat eivät etäisyyksiä hyvin näytä. Ei tuossa mitään niin erityistä tai tavallisesta poikkeavaa, mutta hankalaa olisi, jos kaikki sukkuloisivat noin. Reippaahko vauhti, ei mikään törkyinen.

Itse olen ajellut uuden poliisin linjauksenkin seurauksena vähän vähemmän todellista yli kuin ennen vanhaan, jolloin olisi ollut ehkä n. 87 km/h vakkarissa. Toivottavasti joskus valvovatkin tuota, mutta enpä usko.

Menikö tuo Skoda ulos tuosta seuraavasta liittymästä? Jos meni niin melkoinen suoritus taas.
 
Tuohan on ihan perusliike länärillä. Eilen aamulla oli taas upea veto bemarikuskilta joka veti suoraan vasemmalta kaistalta keskikaistan kapeasta välistä yli lähes pysähtyneelle Kehä2/Matinkylä erkanemiskaistalle. Onneksi sain itse katsella tuota kauempaa ja minun vinkkelistä näki hyvin aikaisin mitä on tulossa, kun bemari kiihdytti ihan edellä ajavan konttiin kiinni, jotta pääsi tuohon keskikaistan kapeaan väliin jarruttamaan.

Se oli sellainen dynaaminen kuski, vähän kuin tuo Skodakuskikin.
 
2025-10-24_Kehä I.jpg
Lahden suuntaan menossa ja ohitti vielä tuon sinisen kotteron. Dash camien laajat kulmat eivät etäisyyksiä hyvin näytä. Ei tuossa mitään niin erityistä tai tavallisesta poikkeavaa, mutta hankalaa olisi, jos kaikki sukkuloisivat noin. Reippaahko vauhti, ei mikään törkyinen.

Alle kymmenen metriä sinuun, ja eipä tuohon punaiseenkaan paljoa yli kymmentämetriä. No plussaa että vilkun on saanut päälle ennenkui kaistaviivan kokonaan ylittää.

Satametri postumiseen, kolme sekunttia jos reilua satasta, joopa joo. 25km/h nopeuserolla parikymmentämetriä... no ei ansimmäinen sählääjä tuollaisella takalasin pyyhkimen asennolla.
 
Pakko kerrankin kirjoittaa tästä nykyisestä liikennekulttuurista täällä Helsingissä vain, jotta saa purkaa asian johonkin. Kaikenlaista töhöilijää tulee säännöllisesti vastaan, mutta tänään Itiksessä ajoin Turunlinnantietä Prisman suuntaan ja Puhoksen parkkipaikalta tuli auto vauhdilla suoraan eteen kaistojen yli. Törmäys vältettiin vain sen takia, että olin hereillä eikä onneksi viereissä kaistalla ollut ketään. No soitin torvea lyhyesti ja jatkoin matkaa.

Siinähän voisi kuvitella, että seuraavissa valoissa kaveri ajaa viereen ja pahoittelee, mutta hän päätti esitellä keskisormea. Avasin sitten ikkunan ja kysyin, että mikä ongelma, kun hän tuli piha-alueelta kolmion takaa. Huusi, että ajoin ylinopeutta ja kun totesin, että ei pidä paikkaansa, niin sanoi, että ollaan Suomessa ja Suomessa pitäisi olla rehellinen. Hän kuulemma ammattikuskina tietää pikkasen paremmin mitä tapahtui ja että olen idiootti kusipää. Lisäksi kaikenlaista muutakin lässytystä ja irvailua sieltä turvallisesta lämpöisestä autosta. Kaikki tämä toki hieman epäselvällä kieliopilla, kun ei ollut välttämättä ihan kantasuomalainen. No jatkettiin matkaa ja seuraaviin valoihin mentäessä vetää kaistalle eteen ja jarruttaa, jotta ajaisin perään. Tämäkin väistettiin.

Onneksi oli muksu mukana, niin pysyin rauhallisena. Nämä on niitä harvoja hetkiä, kun tekisi mieli kokeilla sitä väkivaltaista lähestysmistapaa, vaikka eihän siinä ei ole itsellä kuin menetettävää.
 
Menikö tuo Skoda ulos tuosta seuraavasta liittymästä? Jos meni niin melkoinen suoritus taas.
Sinnehän se oikealle jatkoi Lahdenväylälle.

Poliisi ei teoriassakaan voisi olla kovin usein paikalla, mutta nykyinen tilanne onkin lähinnä, että poliisia ei ole niin sitten yhtään ja koskaan paikalla, mikä sitten osaltaan kannustaa kaikenlaiseen.

Videoita ei viitsi laittaa, kun näillä vehkeillä ei saa nätisti sutattua rekkareita kuin noihin stilleihin.

Edit: laitetaan toinen stilli.

2025-10-24_Kehä II.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Oulussa on mielenkiintoinen ilmiö tuolla pätkällä missä on 6 kaistaa. Joka ikinen kerta oikeanpuolemmainen kaista ajaa aamulla alle 80km/h kesättalvet vaikka rajoitus on koko ajan 100km/h. Eikä liikennettä todellakaan ole näillä seuduilla niin paljoa että se olisi perusteltua, vrt vaikkapa pk-seudun kehäteille. En käsitä, mikä homma toi on? Toinen on että siihen keskimmäiselle kaistalle tulee mukava "muuri" "ruuhka-aikoina" kun siinäkin madellaan alinopeutta, järjettömän pienine turvaväleineen ja oikeamman puolimmaiselta pitäisi päästä keskimmäiselle tai ulommalle, tai toisinpäin sieltä ulommalata kaistalta joskus hyökkää autot isolla nopeuserolla sinne oikeammalle kaistalle niin säätämiseksi monesti menee (6 kaistaa on vaan 2 liittymäväliä).

Tämä kyllä masentaa niitä harvoja kertoja kun joutuu tässä kohdassa ajelemaan: Ollaan jo pitkästi joen väärällä puolella ennen sitä motarilta poistuvaa kaistaa korkeintaan 80km/h vauhdissa (kuusamontielle nouseva pätkä) ja huolehditaan että sieltä edellisestä rampista (nokian ramppi) joutuu ampumaan väkisin minimissään keskikaistalle tai äärivasemmalle jos haluaa poistua tästä matelematta.

Toisaalta koko motari on ihan perseestä jos ruuhka-aikaan sinne joutuu, että tämä ei siinä mielessä erikoinen ilmiö ole.
 
Sinnehän se oikealle jatkoi Lahdenväylälle.

Poliisi ei teoriassakaan voisi olla kovin usein paikalla, mutta nykyinen tilanne onkin lähinnä, että poliisia ei ole niin sitten yhtään ja koskaan paikalla, mikä sitten osaltaan kannustaa kaikenlaiseen.

Videoita ei viitsi laittaa, kun näillä vehkeillä ei saa nätisti sutattua rekkareita kuin noihin stilleihin.

Edit: laitetaan toinen stilli.

2025-10-24_Kehä II.jpg
mitä väliä jos rekkari näkyy, julkisella paikalla kuvaaminen on sallittu ja kyseisten henkilöiden pärstä ei näy muutenkaan
 
Toi pumppaaminen on outo ilmiö, liittyyköhän se puhelimen räpläämiseen.
Oma pumppaaminen on ollut ennen vakkareitakin varmaan lähempänä 5kmh kuin 20kmh eroa, pitkällä tylsällä pätkällä toki nopeus kasvaa helposti pikkuhiljaa ja sitten himmaa takaisin rajoitukseen mutta toi satasen alueella 80-95 seilaaminen on outoa.
Liittynee siihen että nykyään ei osata ajaa autoa, tai pelätään sitä. Täällä PK-seudulla liikenneympyröissä harvemmin kukaan käyttää vilkkua, mikä ärsyttää erittäin paljon.
 
mitä väliä jos rekkari näkyy, julkisella paikalla kuvaaminen on sallittu ja kyseisten henkilöiden pärstä ei näy muutenkaan
- Rekkari on henkilötieto
- Täällä on omien tai muiden henkilötietoje julkaiseminen kielletty, poislukien joku julkkis.
- Ja yleisesti kun pitää periaatteen ettei julkaise henkilötietoja niin ei tarvi miettiä joka välissä onko se tässä yhteydessä salittua. Ja toki jos ei ole täysy ulkku, niin hyviä tapainenkin voi olla.
 
harvemmin kukaan
Usein ei käytetä (oma ehkä vinoutunut näkemykseni, että tietyt merkit korostuneesti eivät), mutta usein myös käytetään. Prosentteja en halua arvioida, mutta "harvemmin kukaan" mielestäni tarkoittaa, että eipä juuri kukaan koskaan, mikä ei imho kuvaa vilkun käyttöä ympyröissä PK-seudulla.
 
- Rekkari on henkilötieto
- Täällä on omien tai muiden henkilötietoje julkaiseminen kielletty, poislukien joku julkkis.
- Ja yleisesti kun pitää periaatteen ettei julkaise henkilötietoja niin ei tarvi miettiä joka välissä onko se tässä yhteydessä salittua. Ja toki jos ei ole täysy ulkku, niin hyviä tapainenkin voi olla.
Jos rekkari olisi henkilötieto, olisi se salassapidettävää
 
Jos rekkari olisi henkilötieto, olisi se salassapidettävää
Mitä tarkoitat olisi salassapidettävää.

Juu henkilötietoja ei saa ihan miten vaan julkaista, mutta jos avaat päivän lehden niin kerrotaanhan siellä kymmien ihmisten nimiä. Mutta jätetään myös kertomatta, ihan senkin takia ettei voi kertoa.

GDPR tieturva-asetus toi sitten selkämpiä vastuita mm henkilöreksiterin säilyttämisestä. (Sinänsä ei koske yksityisiä, mutta ihan hyvä ottaa opiksi mm sen oman osoitekirjan osalta)

Edit:
En nyt saa kiinni, omia henkiltietoja saa julkaista (paitsi täällä) ja rekisteri kilven pitää autossa nimeonmaan liikenteessä näky ja olla luettavissa. Jossain muualla nimi pitää näkyä/olla saatavilla.


Edit:
Ja kuten David myöhemmin tarkensi, niin liikenteessä rekkareita jotka on yhteisöjen ja niillä ainoa henkilö kytkös on aika vähäinen. Poliisiauto on eri juttu kuin yksityisen haltijan henkilöauto.

Jatko ehkä tuonna asoita joita en ole ajatellut ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Usein ei käytetä (oma ehkä vinoutunut näkemykseni, että tietyt merkit korostuneesti eivät), mutta usein myös käytetään. Prosentteja en halua arvioida, mutta "harvemmin kukaan" mielestäni tarkoittaa, että eipä juuri kukaan koskaan, mikä ei imho kuvaa vilkun käyttöä ympyröissä PK-seudulla.
Otanta on lähinnä yksi ainoa mikä omalle työmatkalle sattuu, ja siinä 9/10 jättää käyttämättä.
 
Rekisterinumero on henkilötieto aina kun se voidaan yhdistää luonnolliseen tai lailliseen henkilöön. Tämä on asian laita yli 70% rekisteröintiin JA ajoneuvon käyttöön osallisista henkilöistä.
Eikös vastuullinen ole rekisterinpitäjä, eli se joka pitää luetteloa ajoneuvorekisteriä. Jos kyseinen taho ei suhtautuisi leväperäisesti henkilötietojen levittämiseen, mitään ongelmaa ei olisi.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Vaikka saisi niin hyvät käytöstavat on silti paikallaan.
Itse ajan aina vasenta kaistaa jos oikealla vähänkään enemmän liikennettä, kuten arkena aina on. Toki ajan myös reilua nopeutta 86km/h jos tilaa vain on joten jos joku haluaa mennä ohi reilulla ylinopeudella, pääsee hän oikealta.

En minäkään oleta, että mulle annetaan tilaa ja ohitan yleensä suoraan oikealta.
 
Itse ajan aina vasenta kaistaa jos oikealla vähänkään enemmän liikennettä, kuten arkena aina on. Toki ajan myös reilua nopeutta 86km/h jos tilaa vain on joten jos joku haluaa mennä ohi reilulla ylinopeudella, pääsee hän oikealta.

En minäkään oleta, että mulle annetaan tilaa ja ohitan yleensä suoraan oikealta.
Samaa mieltä , kehällä, jos oikealla harvaa jounoutumista niin ei oikea ole kovin hyvä ja turvallisin paikka ole.

Oikealla littytää , mikä sinänsä riski, ja siellä joutusi sitten hiljentelee, selä poistutaa ja hetkeksi voi tulla tilaa, eli siellä vain lisäisi pumppaamista.
Ei tilannatta paranna jos vaihtelee kaistoja jollain puoli pakko mielle asenteella niin oikealla kuin mahtuu.

Kärjistäen , Jos ajat suuriinpiirtein korkeinta salittun pintaa niin vasemmalla olet pätkän harmittomin kuski , kun ei puhuta jostain korona tyhjästä tiestä.

Jos ilmeisesti vedät hyvällä vakkarilla, niin ilohan tuossa tuntumassa olisi ajalla.

Jos kyse olisi motarista niin kynnys oikeammalle siirtymiseen matalampi, tosin ehkä vielä vähemmän kaistapujottelua.
 
Samaa mieltä , kehällä, jos oikealla harvaa jounoutumista niin ei oikea ole kovin hyvä ja turvallisin paikka ole.

Oikealla littytää , mikä sinänsä riski, ja siellä joutusi sitten hiljentelee, selä poistutaa ja hetkeksi voi tulla tilaa, eli siellä vain lisäisi pumppaamista.
Ei tilannatta paranna jos vaihtelee kaistoja jollain puoli pakko mielle asenteella niin oikealla kuin mahtuu.

Kärjistäen , Jos ajat suuriinpiirtein korkeinta salittun pintaa niin vasemmalla olet pätkän harmittomin kuski , kun ei puhuta jostain korona tyhjästä tiestä.

Jos ilmeisesti vedät hyvällä vakkarilla, niin ilohan tuossa tuntumassa olisi ajalla.

Jos kyse olisi motarista niin kynnys oikeammalle siirtymiseen matalampi, tosin ehkä vielä vähemmän kaistapujottelua.
Motarilla ajan aina oikealla jos vain tila on edes etäisesti järkevä, sen nyt sanoo laki.

Motareilla on vain nämä 80 ja 100 köröttelevät lisääntynyt niin paljon, että väli saa olla aika reilu että menen sinne, ettei tarvii 15s kuluttua hypätä takas vasemmalle, toki jos takaata tulee nopeampi, niin annan tilaa heti, vaikka niin että omaa nopeutta joutuu hiljentää.
 
Motarilla ajan aina oikealla jos vain tila on edes etäisesti järkevä, sen nyt sanoo laki.
Voi olla että sanavalintamme johtaa väärin käsityksiin.

Sori vähän monisanaisti, motarilla kaistain vaihdot on ne vaaran hetket, ja niitä kannattaa minimoida. Tämä johdatus siihen että jos oikealla on jonoutumaa, ja sinne nyt liittyy liikennettä ja sieltä poistuu, niin eikö se ole riski jos sinne tunkee jos se edes etäisesti järkevää, eikä laki sellaiseen ohjaa. Jos se oikea kaista etenee etäisesti hyvin , niin ehkä siellä parempi pysyä.

Jos oikeammalla on tyhjää tilaa, ei rampilta tulijaa ja ei ole muutenkaan saavuttamassa seuraava ohitettavaa, niin se sitten selkeä tapaus.

Oikelta ohittaminen on aina oma riskinsä ja motarilla se on erityisen vaarallista , sen takia se on siellä kielletty, no vähän sen kiellon takia se on erityisen vaarallista. Tässä asiayhteydessä matkavauhti oli korkeimman sallitun pintaan niin hitauden takia ei tarvi vältellä vasempa kaistoja, eli jos oma matkavauhti ei ole oikeaa kaistaa hitaampaa. Jos se taasen on, niin ei sen vasemman kaistan valinta motarin ulkopuolellakaan ole ihan niitä parhaita ideoita matkaamiseen.
Jos ei niitä perus syitä ajaa vasemmalle hitaampankin tulee mieleen, opasteet, reitin optimi, ja sinne vaihtamisen, ajoittamiseen vaikuttaa se tie luokkakkin.
 
Hämeentiellä oli auto (edessä oleva Volvo)pysähtynyt keskelle tietä. Sattuuhan näitä. Mutta pari autonmittaa takanani alkoi tööttäily. Ja tämä tööttääjä oli änkeämässä pientareen kautta ohi, eli näki kyllä mikä on tilanne.

Lopulta vastaantulijat antoivat ansiokkaasti meidän mennä seisahtuneen auton ohitse, mutta mitä tekee tämä tööttisankari? Ajaa samanaikaisesti tuosta Volvosta oikealta ohi, vaikka tien kautta olisi päässyt.

Oh hoijaa...

Miksi tuossa tilanteessa pitää alkaa antamaan äänimerkkejä? Mitä siitäkin kukaan hyötyy? Ja muutenkin, täysin tolvanaa käytöstä.

1000041030.jpg


(Kuva kojelautakamerasta)
 
Viimeksi muokattu:
Etummainen kävi kysymässä että onko kaikki ok, ei sairauskohtausta tms. Että täytyykö soittaa ambulanssi. Ei onneksi täytynyt.
Kauanko kysyminen kesti, kun näkyy noin pitkä ja tiivis jono olevan takana? Kyllä tuossa jonkin verran on idiotismia mukana kun pysäytti tuohon rinnalle, ettei siitä kukaan pääse ohi.

Ja eikö kenelläkään tullut mieleen mennä auttamaan ja työntämään auto pientareelle pois haitolta? Ja mikä edes oli syynä alkuperäiselle pysähdykselle, selvisikö se?
 
Kysyminen nyt ei montaa hetkeä kestänyt, ehkä reilu kymmenen sekuntia. Sen jälkeen letka lähti liikkeelle.

Ambulanssi sattui tulemaan letkassa, joka sekin kysyi kuskilta kuulumiset. Eli kaiken kaikkiaan, kauaa ei jouduttu odottelemaan, tosin sekin oli liikaa tälle yhdelle ..

Mikä Volvossa oli vikana? En tiedä. Kuski koitti sitä pari kertaa käynnistää, mutta auto vain nytkähti hiukan eteenpäin ja lähes saman verran taakse. Ihan kuin olisi ollut joku vaihteiston vika tai jarru hirttänyt kiinni. En tosiaan tiedä.

Mutta kaiken kaikkiaan, ei tuosta harmia syntynyt. Täällä "maalla" ei ole iso kiire mihinkään, varsinkaan lauantaiaamuisin :)
 
Viimeksi muokattu:
Itse tapaukseen en nyt suoraan ota kantaa, mutta miksi se auto pitää pysäyttää siihen keskelle tietä? Hätävilkut päälle ja auto sivuun sulkuviivan ulkopuolelle on oikea tapa menetellä!

Tätä näkee ihan helvetin paljon normaalissa risteyksissä, parkkipaikoilla tms. kun pitää odottaa vastaantulevaa liikennettä, siinä seisotaan keskellä tietä tukkien kaikkien takana tulijoiden liike kun pienellä ajattelulla auton saisi metrin puolitoista enemmän sivuun ja kappas, takaa tulija mahtuu ohi.

Ei ole kiire, mutta se on sitä toisten huomioon ottamista ja liikenteessä pitäisi kyetä ymmärtämään se, että et ole yksin siellä!
 
Itse tapaukseen en nyt suoraan ota kantaa, mutta miksi se auto pitää pysäyttää siihen keskelle tietä? Hätävilkut päälle ja auto sivuun sulkuviivan ulkopuolelle on oikea tapa menetellä!

Tätä näkee ihan helvetin paljon normaalissa risteyksissä, parkkipaikoilla tms. kun pitää odottaa vastaantulevaa liikennettä, siinä seisotaan keskellä tietä tukkien kaikkien takana tulijoiden liike kun pienellä ajattelulla auton saisi metrin puolitoista enemmän sivuun ja kappas, takaa tulija mahtuu ohi.

Ei ole kiire, mutta se on sitä toisten huomioon ottamista ja liikenteessä pitäisi kyetä ymmärtämään se, että et ole yksin siellä!
Kun... Se auto... Ei liikkunut. Mihinkään. Vaikka kuski yritti. Oli kuin olisi leikannut kiinni tai jotain hajonnut.
Oliko sitten takaa jarru palanut kiinni tai vaihteisto mennyt, en tiedä. Mutta siinä oli eikä liikkunut.

Mutta, tosiaan, en jäänyt kauemmaksi aikaa ihmettelemään. Kun vastaantulijoiden kaista antoi tilaa niin poistuin paikalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 874
Viestejä
4 979 739
Jäsenet
79 853
Uusin jäsen
Jusak

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom