Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ajoin Leppävaarassa kohti Vermoa. Olen vasemmalla kaistalla, kun oikealla ajava Golf Plus alkaa pienessä kaarteessa valua kaistalleni kylkeäni kohti. Ohjaan vasempaan reunaan ja tööttään. Golf palaa omalle kaistalleen. "Saatanan kännykänräplääjä!" mietin. Kun pääsen kuskin kohdalle, niin ei olekaan kuskilla kännykkää kädessä, vaan autossa istuu kaksi naista mustissa hijabeissa. Edessä lähestyy kiertoliittymä, josta oikea kaista kääntyy raviradalle ja vasen jatkaa liittymän läpi Mäkkylään. Olen hyvän matkaa Golfin edellä ja aavistelen, että todennäköisesti se jatkaa myös suoraan kiertoliittymän läpi. Mielenkiinnolla seuraan taustapeilistä, miten se onnistuu, kun jatkavat yhä kääntyvien kaistalla. No sehän onnistuu niin, että ajetaan vaan suoraan sitä oikeaa kaistaa takanani vasenta kaistaa ajavan auton eteen, joka kolarin välttääkseen joutuu jarruttamaan kiertoliittymään tullessaan, kun Golffi puskee suoraan kylkeä kohti.

Tämä kaikki tapahtui noin 500m matkalla, minuutin sisällä. Mitä kaikkea tuollaisille kuljettajille ehtii tapahtua päivän, viikon tai vuoden aikana? Miten on ylipäänsä mahdollista saada ajokortti, jos ajaminen on tuolla tasolla?
 
Viimeksi muokattu:
Tämä kaikki tapahtui noin 500m matkalla, minuutin sisällä. Mitä kaikkea tuollaisille kuljettajille ehtii tapahtua päivän, viikon tai vuoden aikana? Miten on ylipäänsä mahdollista saada ajokortti, jos ajaminen on tuolla tasolla?

Noilla käy joku tuttu suorittamassa ajokokeet (kirjalliset + inssit yms), ei ne ite niitä sais mitenkään läpi.
 
Peräkkäin saman kaupan pihaan (vasemmalle) kääntyessä:

1) Ensin joku Yaris hidastaa ja ryhmittyy kääntyäkseen, ja aloittaa sitten käännöksen, vilkku menee päälle sen jälkeen kun auto on jo vastaantulijoiden kaistalla. Paljon hyötyä siitä vilkusta tuolla tavalla käytettynä. Ratissa mustaihoinen n. 25-30-vuotiaalta näyttävä mies eli todennäköisesti maahanmuuttaja.
2) BMW-katumaasturi kääntyy tuon perässä eikä käytä ollenkaan vilkkua. Ratissa vähän vanhempi kantasuomalaiselta näyttävä nainen.
 
Viimeksi muokattu:
Olen yrittänyt omalle vaimollekin selittää että se vilkku pitäisi laittaa ajoissa päälle. En sitten tiedä onko se vain kun vähemmän ajaa niin keskittyminen kohdennetaan muihin asioihin ja jätetään muille liikenteessä oleville signalointi vähemmälle. Jotenkin kuvittelen itse, että se helpottaisi myös omaa ajamista kun ne muut tietäisivät mitä on aikeissa tehdä.
 
Olipahan motarilla Taksikuski. Ajeli vasenta kaistaa 125 km/h kun oikealla ei ollut ketään. Ajelin varmaan kilometrin perässä ja koitin pitkillä valoilla vihjata, että voisi siirtyä sivummalle. Ei tehnyt elettäkään, joten piti sortua laittomuuksiin. Sinne se jäi vasenta kaistaa ajamaan ja seuraavan 10 kilometrin aikana näytti useampi vetävän oikealta ohi samasta sankarista.
 
Olipahan motarilla Taksikuski. Ajeli vasenta kaistaa 125 km/h kun oikealla ei ollut ketään. Ajelin varmaan kilometrin perässä ja koitin pitkillä valoilla vihjata, että voisi siirtyä sivummalle. Ei tehnyt elettäkään, joten piti sortua laittomuuksiin. Sinne se jäi vasenta kaistaa ajamaan ja seuraavan 10 kilometrin aikana näytti useampi vetävän oikealta ohi samasta sankarista.

Mihin laittomuksiin? Jos ajat oikealla kaistalla, niin ei ole laitonta ajaa vasenta kaistaa ajavan ohi. Vai tarkoititko laittomuudella ylinopeutta?
 
Olipahan motarilla Taksikuski. Ajeli vasenta kaistaa 125 km/h kun oikealla ei ollut ketään. Ajelin varmaan kilometrin perässä ja koitin pitkillä valoilla vihjata, että voisi siirtyä sivummalle. Ei tehnyt elettäkään, joten piti sortua laittomuuksiin. Sinne se jäi vasenta kaistaa ajamaan ja seuraavan 10 kilometrin aikana näytti useampi vetävän oikealta ohi samasta sankarista.
Mikä se syy oli ajaa vasemmalla perässä vaikka oikealla oli tyhjä kaista?
 
Mihin laittomuksiin? Jos ajat oikealla kaistalla, niin ei ole laitonta ajaa vasenta kaistaa ajavan ohi. Vai tarkoititko laittomuudella ylinopeutta?
Kyllähän tässä tieliikennelain 61 pykälää tuli rikottua kun ei kiinnostanut jäädä perään jumittamaan. Ylinopeutta saattoi tulla myös harrastettua.


Mikä se syy oli ajaa vasemmalla perässä vaikka oikealla oli tyhjä kaista?
Ei mitään käsitystä. Ei ollut ohitettavia autoja muistaakseni lähes kilometriin edessä eikä takana.
 
Olen yrittänyt omalle vaimollekin selittää että se vilkku pitäisi laittaa ajoissa päälle. En sitten tiedä onko se vain kun vähemmän ajaa niin keskittyminen kohdennetaan muihin asioihin ja jätetään muille liikenteessä oleville signalointi vähemmälle. Jotenkin kuvittelen itse, että se helpottaisi myös omaa ajamista kun ne muut tietäisivät mitä on aikeissa tehdä.

Sitä se tuppaa usein naisilla olemaan, että auton perushallinta vaatii niin paljon keskittymistä, että muuhun ei sitten resursseja jää. Edessä olevaan liikenteeseen pystytään vielä reagoimaan, mutta suurempaa liikennekuvaa ei kyetä mitenkään hahmottamaan. En ymmärrä mistä se johtuu.
 
Sitä se tuppaa usein naisilla olemaan, että auton perushallinta vaatii niin paljon keskittymistä, että muuhun ei sitten resursseja jää. Edessä olevaan liikenteeseen pystytään vielä reagoimaan, mutta suurempaa liikennekuvaa ei kyetä mitenkään hahmottamaan. En ymmärrä mistä se johtuu.
Mikä ihme siinäkin on että löytyy vieläkin ihmisiä, joille se auton ajaminen edes auttavasti on aivan täyttä utopiaa. Siis sukupuolesta riippumatta. Ihan käsittämätöntä että omassakin tuttavapiirissä on porukkaa joilla se ajaminen on ihan järkyttävää kädettämistä, eikä mitään mekaanista sympatiaa sitä autoa kohtaan löydy kun ei yhtään ymmärretä miten ne laitteet toimivat. Silti käytetään näitä vehkeitä jopa tunteja joka päivä, mutta ei vaivauduta yhtään keskittymään siihen omaan tekemiseen, saati että kehityttäisiin paremmaksi kuskiksi millään tapaa. Tätä sitten jatketaan vuodesta toiseen.

Luulisi ihan normaalilla rationaalisella ajattelulla vetävän johtopäätöksen että se omakin elämä helpottuisi, kun ei olisi niin _vitun_ vaikeaa joku vaihteiden vaihto tai pysäköinti.
 
Viimeksi muokattu:
Siis mikä syy sinulla oli ajaa vasemmalla pitkään vaikka oikea oli tyhjänä?
Koska vasemmalta ei saa motarilla ohittaa ja oletin edellä olevan älyävän ehkä vaihtaa oikealle kaistalle viimeistään kun joku alkaa lähestyä peräpeilissä. Luultavasti yliarvioin nyt mielessäni näitä etäisyyksiä edessä ja takana olleisiin ohitettaviin, dashcamin klipistä selviäisi.
 
Koska vasemmalta ei saa motarilla ohittaa ja oletin edellä olevan älyävän ehkä vaihtaa oikealle kaistalle viimeistään kun joku alkaa lähestyä peräpeilissä. Luultavasti yliarvioin nyt mielessäni näitä etäisyyksiä edessä ja takana olleisiin ohitettaviin, dashcamin klipistä selviäisi.
Oikealta saa motarillakin mennä ohi, jos ei puikkelehdi, ja vasen vetää hitaammin.
 
Koska vasemmalta ei saa motarilla ohittaa ja oletin edellä olevan älyävän ehkä vaihtaa oikealle kaistalle viimeistään kun joku alkaa lähestyä peräpeilissä. Luultavasti yliarvioin nyt mielessäni näitä etäisyyksiä edessä ja takana olleisiin ohitettaviin, dashcamin klipistä selviäisi.
Taidat tarkoittaa että oikealta ei saisi ohittaa.

Se ei ole ohitus jos jatkat vaan samaa kaistaa etkä lähde vasemmalta oikean kautta koukkaamaan takaisin vasemmalle yhden auton ohi päästäksesi.
 
Olipahan motarilla Taksikuski. Ajeli vasenta kaistaa 125 km/h kun oikealla ei ollut ketään. Ajelin varmaan kilometrin perässä ja koitin pitkillä valoilla vihjata, että voisi siirtyä sivummalle. Ei tehnyt elettäkään, joten piti sortua laittomuuksiin. Sinne se jäi vasenta kaistaa ajamaan ja seuraavan 10 kilometrin aikana näytti useampi vetävän oikealta ohi samasta sankarista.

Ihan normaalia käytöstä joka päivä, suosiolla vain heti oikealta ohi!

Mulla työmatka mikä on 95% motari + kehä 3 (satasen alue) kestää ilman hidastelevia urpoja suurinta sallittua ajettuna tasan 20min. Noh, arkiliikenne kun näitä urpoja on jatkuvasti vasemmalla kaistalla vetämässä jonoa alle 120km/h nopeudella, niin työmatka kestää sen 30-35min, sitten kun tuohon lisätään talvinopeudet + urpot, niin työmatka aika on se 45min!







 
Mikä ihme siinäkin on että löytyy vieläkin ihmisiä, joille se auton ajaminen edes auttavasti on aivan täyttä utopiaa. Siis sukupuolesta riippumatta. Ihan käsittämätöntä että omassakin tuttavapiirissä on porukkaa joilla se ajaminen on ihan järkyttävää kädettämistä, eikä mitään mekaanista sympatiaa sitä autoa kohtaan löydy kun ei yhtään ymmärretä miten ne laitteet toimivat. Silti käytetään näitä vehkeitä jopa tunteja joka päivä, mutta ei vaivauduta yhtään keskittymään siihen omaan tekemiseen, saati että kehityttäisiin paremmaksi kuskiksi millään tapaa. Tätä sitten jatketaan vuodesta toiseen.
Mutta kun auto ei enää sammu liikkeelle lähdössä kun painaa kaasun pohjaan! Paljon vaikeampaa opetella kytkimen käyttö tai vaihtaa automaattiin. Hidastetöyssyjäkin kirotaan ja ajetaan 50km/h yli, ettei tarvitse vaihdetta vaihtaa. Käsijarrunkaan asennolla ei ole niin väliä kunhan antaa tarpeeksi kaasua.

Surullisinta on, että nämäkin ovat todellisia esimerkkejä. :btooth:
 
Mutta kun auto ei enää sammu liikkeelle lähdössä kun painaa kaasun pohjaan! Paljon vaikeampaa opetella kytkimen käyttö tai vaihtaa automaattiin. Hidastetöyssyjäkin kirotaan ja ajetaan 50km/h yli, ettei tarvitse vaihdetta vaihtaa. Käsijarrunkaan asennolla ei ole niin väliä kunhan antaa tarpeeksi kaasua.

Surullisinta on, että nämäkin ovat todellisia esimerkkejä. :btooth:
Kun ensimmäistä kertaa näin joskus muinoin suomen surkeinta kuskia niin mietin et ei tuollaisia voi ollakaan.. ilmeisesti siis voi..
 
Kun ensimmäistä kertaa näin joskus muinoin suomen surkeinta kuskia niin mietin et ei tuollaisia voi ollakaan.. ilmeisesti siis voi..
Ihan sivuhuomiona, mä kerran treffasin joka oli siinä ohjelmassa, taisi ehkä jopa "voittaa" sen. Mietin miten oli niin tutun näköinen ja kokeilin googlata nimen :x3:

Treffatessa oli ihan mukava ja eikä mistään päältäpäin olisi voinut tietää että tässä on oikeasti huono kuski. Aika tavallisia ihmisiä kaikki. Tykästyin, mutta harmillisesti tunne oli yksipuolinen.
 
Onko muuten kukaan koskaan törmännyt liikenteessä tuollaiseen tilanteeseen, että joku matelee vasemmalla kaistalla, niin sitten joku vähä-älyinen oikealla kaistalla hidastaa ja alkaa ajamaan tämän vasemman kaistan matelijan rinnalla, koska luulee ettei siitä saa ajaa ohi?

En ole itse tuollaista tilannetta "rysän päältä" todistanut, mutta joitain kertoja on käynyt niin että kun olen oikeaa kaistaa ajamalla saavuttanut edellä ajavan, niin siinä on rinnalla vasemmalla kaistalla auto ja ajavat koko ajan samaa nopeutta, alle suurimman sallitun. Joten en ole nähnyt tilanteen syntyä, joten en voi olla 100 % varma kumpi niistä on jäänyt toisen rinnalle.
 
Ihan sivuhuomiona, mä kerran treffasin joka oli siinä ohjelmassa, taisi ehkä jopa "voittaa" sen. Mietin miten oli niin tutun näköinen ja kokeilin googlata nimen :x3:

Treffatessa oli ihan mukava ja eikä mistään päältäpäin olisi voinut tietää että tässä on oikeasti huono kuski. Aika tavallisia ihmisiä kaikki. Tykästyin, mutta harmillisesti tunne oli yksipuolinen.
Tuntuu, että monella ohjelmassa on ADHD tai vastaava keskittymistä häiritsevä ongelma. Se sitten kärjistyy jännittävässä kuvaustilanteessa.

Suhtaudun hyvin kyynisesti tositeeveeseen. Varmasti ohjelman tekijät osaavat häiritä kuskeja sillä tavalla, että saadaan mahdollisimman surkeita suorituksia.

Toki ne perustaidotkin ovat pahasti kilpailijoilla hukassa. Ajokoe on liian lepsu kun näitä pääsee läpi.
 
Onko muuten kukaan koskaan törmännyt liikenteessä tuollaiseen tilanteeseen, että joku matelee vasemmalla kaistalla, niin sitten joku vähä-älyinen oikealla kaistalla hidastaa ja alkaa ajamaan tämän vasemman kaistan matelijan rinnalla, koska luulee ettei siitä saa ajaa ohi?

Ainakin minun auton edessä menevää autoa seuraava adaptiivinen vakionopeussäädin tekee tällaista ja toisinaan jos olen ajatuksissani ja en heti huomaa mitä kauheaa on tapahtumassa niin näin voi toisinaan jonkin matkaa olla tilanne. Ei tosin rinnalla vaan kunnioittavan etäisyyden päässä takana. Saksassa kun oikealta ohittaminen motarilla on kielletty niin tälllainen toiminto näyttää olevan ohjelmoitu VAG konsernin autojen adaptiiviseen vakkariin. Se seuraa omalla kaistalla olevia autoja mutta myös vasemmalla kaistalla olevia ja lopettaa tämän vasta kun kuski antaa kaasupolkimella vihjeen että ei näin ja ohitetaan se vasemmalla kaistalla mateleva.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin minun auton edessä menevää autoa seuraava adaptiivinen vakionopeussäädin tekee tällaista ja toisinaan jos olen ajatuksissani ja en heti huomaa mitä kauheaa on tapahtumassa niin näin voi toisinaan jonkin matkaa olla tilanne. Ei tosin rinnalla vaan kunnioittavan etäisyyden päässä takana. Saksassa kun oikealta ohittaminen motarilla on kielletty niin tälllainen toiminto näyttää olevan ohjelmoitu VAG konsernin autojen adaptiiviseen vakkariin. Se seuraa omalla kaistalla olevia autoja mutta myös vasemmalla kaistalla olevia ja lopettaa tämän vasta kun kuski antaa kaasupolkimella vihjeen että ei näin ja ohitetaan se vasemmalla kaistalla mateleva.
Saksassa mulla kävi niin että oikeanpuoleista kaistaa ajanut siirtyi vasemmalle kaistalle mun taakse ja jäi odottamaan, että annan tietä. Ajoin itse hyvää matkavauhtia enkä körötellyt, mutta näin siellä toimitaan.

Sitten Suomessa aina ärsyttää kun liikenneympyröissä junnataan. Ei mennä vaikka olisi tilaa. Ja sittenkin ajetaan se max 20 km/h. Välillä oikein tuskastuu suomalaisten hitauteen :p
 
Sitten Suomessa aina ärsyttää kun liikenneympyröissä junnataan. Ei mennä vaikka olisi tilaa. Ja sittenkin ajetaan se max 20 km/h. Välillä oikein tuskastuu suomalaisten hitauteen :p
Tämä riippuu ihan ympyrästä. Jos on ns. turboympyrä missä ei suojateitä niin sitten voi ajaa kovaakin, mutta tavallisissa taajamaympyröissä suojateineen tuo 20km/h on ihan sopiva nopeus.
 
Sitten Suomessa aina ärsyttää kun liikenneympyröissä junnataan. Ei mennä vaikka olisi tilaa. Ja sittenkin ajetaan se max 20 km/h. Välillä oikein tuskastuu suomalaisten hitauteen :p

Tämä, sitten kun niitä liikenneympyröitä on kolme putkeen, leveitä ja oikein hyvä näkyvyys niin jarruvalot loistaen lirutellaan ja varmuudeksi oikein pysähdytään jokaiseen, niin ruuhka-aikana saadaan satojen metrien jonot joka suuntaan.
 
Ympyrään mielestäni kuuluukin hiljentää, varsinkin kun tosiaan niitä täällä käytetään usein kevyen liikenteen väylien kanssa. Jossain Ranskassa on vähän eri kun taajamien ulkopuolella tulee se neljäs ympyrä neljän kilometrin sisällä ja tarkoitus on autolla vaan valita sopivia suuntia (yhdessäkään ei suojateitä tai kevyttä liikennettä muutenkaan).
Se on sitten eri asia kun puhutaan ruuhkautumisesta ja tuossa itse nopeudella on paljon pienempi merkitys kuin sillä että aikeita ei näytetä riiträvän ajoissa jolloin hiljentäminen on pakollistakin.
 
Koska vasemmalta ei saa motarilla ohittaa ja oletin edellä olevan älyävän ehkä vaihtaa oikealle kaistalle viimeistään kun joku alkaa lähestyä peräpeilissä. Luultavasti yliarvioin nyt mielessäni näitä etäisyyksiä edessä ja takana olleisiin ohitettaviin, dashcamin klipistä selviäisi.
Mutta miksi et vaan ajanut oikeata kaistaa suurinta sallittua nopeutta? Tietysti taksikuski teki väärin käyttämällä ohituskaistaa ilman ohitettavia, mutta eihän siitä sinulle haittaa olisi koitunut, jos itse noudattaisit tieliikennelakia.
 
Liikenneympyröihin liittyen olen ihmetellyt sitä kummallista tapaa, että noiden ympyröiden keskelle ja mahdollisesti myös ulkopuolelle on istutettu tiheästi sellaisia pensaita, ettei läpi näe. Muuten voisi jo kaukaa ennakoida tuleeko ympyrään väistettäviä, mutta pensaat blokkaavat näkymän täysin.
 
Tämä riippuu ihan ympyrästä. Jos on ns. turboympyrä missä ei suojateitä niin sitten voi ajaa kovaakin, mutta tavallisissa taajamaympyröissä suojateineen tuo 20km/h on ihan sopiva nopeus.
Meillä on tässä lähellä kolme ympyrää peräkkäin eikä ainuttakaan suojatietä. Mutta pakko ajaa hitaasti eikä ympyrään haluta ajaa jos siellä on jo joku 😐
 
Meillä on tässä lähellä kolme ympyrää peräkkäin eikä ainuttakaan suojatietä. Mutta pakko ajaa hitaasti eikä ympyrään haluta ajaa jos siellä on jo joku 😐
Itse välttelen ihmisten eteen ajamista ympyröissä ihan vaan sen takia että täälläpäin on turhan usein osunut sellainen "minulla on oikeus" urpo joka kiihdyttää vauhtia ja ajaa perseeseen kiinni soittamaan torvea ympyrässä. Ympyrä jossa tuota tapahtuu on kaksikaistainen ja nämä urpot oikaisevat ulkokaistalta sisäkaistan kautta ettei tarvitse hidastaa.

Menkööt minun puolestani ja mielummin odotan kymmenen ylimääräistä sekuntia aina silloin tällöin kuin kattelen tuollaista pelleilyä. Katsotaan sitten uudemman kerran kun on mennyt edes pari viikkoa ilman että näkee tuota urpoilua (ei tule tapahtumaan).
 
Onko muuten kukaan koskaan törmännyt liikenteessä tuollaiseen tilanteeseen, että joku matelee vasemmalla kaistalla, niin sitten joku vähä-älyinen oikealla kaistalla hidastaa ja alkaa ajamaan tämän vasemman kaistan matelijan rinnalla, koska luulee ettei siitä saa ajaa ohi?

En ole itse tuollaista tilannetta "rysän päältä" todistanut, mutta joitain kertoja on käynyt niin että kun olen oikeaa kaistaa ajamalla saavuttanut edellä ajavan, niin siinä on rinnalla vasemmalla kaistalla auto ja ajavat koko ajan samaa nopeutta, alle suurimman sallitun. Joten en ole nähnyt tilanteen syntyä, joten en voi olla 100 % varma kumpi niistä on jäänyt toisen rinnalle.
Eipä ole tullut vastaan. Rinnakkain kyllä ajetaan vähän turhankin usein ja ainakin osa on seurausta siitä, kun on väistetty liittyjää, eikä sen jälkeen voida nostaa tai laskea nopeuttaan niin, että voisi vaihtaa takaisin oikealle, vaan jäädään siihen vasemalle tukkimaan.

Toinen on sitten ne, joita se ohittaminen ehkä jännittää niin paljon, että nopeus tippuu. Tai sitten se tässäkin ketjussa esitetty, että mitä lähemmäs päästään ohitettavaa ajoneuvoa, sitä suuremmalta se nopeusero vaikuttaa ja siksi alitajuisesti laskettaisiin nopeutta. Tää jälkimmäinen selitys voisi selittää sellaiset tapaukset, joissa se nopeus hetkellisesti laskee, kunnes kuski ehkä vilkaisee nopeusmittaria ja tajuaa tilanteen
 
Liikenneympyröihin liittyen olen ihmetellyt sitä kummallista tapaa, että noiden ympyröiden keskelle ja mahdollisesti myös ulkopuolelle on istutettu tiheästi sellaisia pensaita, ettei läpi näe. Muuten voisi jo kaukaa ennakoida tuleeko ympyrään väistettäviä, mutta pensaat blokkaavat näkymän täysin.

Tämä on kyllä perseestä, kuten yleensäkin kaikki istutukset risteysalueilla. Kesällä Pohjois-Savossa ajaessa hieman hätkähdin, kun kokonainen rekka ilmestyi kiertoliittymään sen keskelle pystytetyn näköesteen takaa. Ihmisiä nyt ei voi kieltää istuttamasta tuija-aitoja pihojensa ympärille, vaikka esim. tällä pätkällä melkein viikoittain puskee joku kolmion takaa eteen, kun fillaroin kelviä pitkin. Kunnan maalle vastaavien istutusten tekeminen on kuitenkin järjettömyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse välttelen ihmisten eteen ajamista ympyröissä ihan vaan sen takia että täälläpäin on turhan usein osunut sellainen "minulla on oikeus" urpo joka kiihdyttää vauhtia ja ajaa perseeseen kiinni soittamaan torvea ympyrässä. Ympyrä jossa tuota tapahtuu on kaksikaistainen ja nämä urpot oikaisevat ulkokaistalta sisäkaistan kautta ettei tarvitse hidastaa.

Kaksikaistaiset ovat ulkomaillakin pääsääntöisesti hankalasti ajettavia ja paikalliset tuppaavat käyttämään niitä usein yksikaistaisina. Hankala ennakoida kääntyykö ulkokaistaa ajava pois kiertoliittymästä ja takana tulee jo seuraava auto. En tiedä toimiiko ne missään missä ei ole varattu kiertoliittymälle jalkapallon kokoista tilaa.

Britanniassahan tämä on ratkaistu siten että uloimmaista kaistaa ei voi yleensä jatkaa, vaan sulkuviiva ohjaa pois kiertoliittymästä. Näissä sitten saakin pähkäillä kuinka mones kaista pitää ottaa, jos oma liittymä erkanee neljäntenä.
 
Kaksikaistaiset ovat ulkomaillakin pääsääntöisesti hankalasti ajettavia ja paikalliset tuppaavat käyttämään niitä usein yksikaistaisina. Hankala ennakoida kääntyykö ulkokaistaa ajava pois kiertoliittymästä ja takana tulee jo seuraava auto. En tiedä toimiiko ne missään missä ei ole varattu kiertoliittymälle jalkapallon kokoista tilaa.

Britanniassahan tämä on ratkaistu siten että uloimmaista kaistaa ei voi yleensä jatkaa, vaan sulkuviiva ohjaa pois kiertoliittymästä. Näissä sitten saakin pähkäillä kuinka mones kaista pitää ottaa, jos oma liittymä erkanee neljäntenä.
En näe mitään ongelmaa tuossa kaksikaistaisuudessa. Vilkkuja osataan käyttää ja ympyrä toimii. Hienosti arviolta 95 % osaa noissa ajaa. Loput 5 % taitavat olla elämäntapamulkkuja ja ajaa noin ihan tahallaan. Sen näkee usein onneksi aika ajoissa kun hidastamisen sijaan saatetaan kiihdyttää vauhtia kun tullaan ympyrään, varsinkin jos seuraavaan liittymään on joku juuri saapumassa.
 
En näe mitään ongelmaa tuossa kaksikaistaisuudessa. Vilkkuja osataan käyttää ja ympyrä toimii. Hienosti arviolta 95 % osaa noissa ajaa. Loput 5 % taitavat olla elämäntapamulkkuja ja ajaa noin ihan tahallaan. Sen näkee usein onneksi aika ajoissa kun hidastamisen sijaan saatetaan kiihdyttää vauhtia kun tullaan ympyrään, varsinkin jos seuraavaan liittymään on joku juuri saapumassa.
Käytännön ongelma on ainakin siinä, että monet ajavat kuten yksikaistaisessa ja esimerkiksi se iltapäivälehdistäkin kuuluisa Suomenojan kiertoliittymä on niin ajokulttuuriin sidottu, että Nöykkiön suunnasta tulevat ovat jo oppineet saapumaan ja liittymään kuin normaalissa yksikaistaisessa kiertoliittymässä. Tuonnekin on paljon sulkuviivoja aikojen saatossa piirrelty, mutta ne ei pitkään asfaltissa kestä. Tärkeintä tuolla on muistaa, että kaistaa vaihtava väistää aina. Ja kaistaa tulee usein vaihdetuksi katkoviivaa ylittäessä, joten tuolla on jo suunnittellusti kolme eri kohtaa, jossa kaksi ajoneuvoa ovat yhtä aikaa toisiinsa nähden väistämisvelvollisia:
1: Kuitinmäentieltä Finnoonväylälle: paitsi sisimmältä kaistalta liittyessä, jolloin se muuttuu samanaikaisesti keskimmäiseksi kaistaksi
2. Finnnoonsillan ohi ajaessa: tiemerkintöjen mukaan Finnoonsillalta tulevilla on pääväylä, mutta heillä on myös kärkikolmio.
3. Martinsillantielle liittyessä: tässä on täysin tarpeeton katkoviiva.

Ja tietenkin myös vierekkäisiä kaistoja ajavat ovat toisiinsa nähden väistämisvelvollisia, jos aikovat kaistanvaihtoa yhtä aikaa suorittaa. Tämä ei tosin liity itse kiertoliittymään, vaan on muutenkin läsnä jokaisella tuohon liittyvällä tieosuudella.

1760468322990.png


Huomautettakoon tässä vielä, että katkoviivan ylitys ei automaattisesti tarkoita kaistanvaihtoa, mutta yleensä se on osa kaistanvaihtoa. Se, että tällainen tulkinnanvara on olemassa on aika jänskä juttu sinäänsä, mutta toisaalta ei poikkea paljoakaan muusta tieliikenteeseen liittyvästä lainsäädännöstä. Kokonaisuus on aina usean pykälän summa.
 
Viimeksi muokattu:
Käytännön ongelma on ainakin siinä, että monet ajavat kuten yksikaistaisessa ja esimerkiksi se iltapäivälehdistäkin kuuluisa Suomenojan kiertoliittymä on niin ajokulttuuriin sidottu, että Nöykkiön suunnasta tulevat ovat jo oppineet saapumaan ja liittymään kuin normaalissa yksikaistaisessa kiertoliittymässä. Tuonnekin on paljon sulkuviivoja aikojen saatossa piirrelty, mutta ne ei pitkään asfaltissa kestä. Tärkeintä tuolla on muistaa, että kaistaa vaihtava väistää aina. Ja kaistaa tulee usein vaihdetuksi katkoviivaa ylittäessä, joten tuolla on jo suunnittellusti kolme eri kohtaa, jossa kaksi ajoneuvoa ovat yhtä aikaa toisiinsa nähden väistämisvelvollisia:
1: Kuitinmäentieltä Finnoonväylälle: paitsi sisimmältä kaistalta liittyessä, jolloin se muuttuu samanaikaisesti keskimmäiseksi kaistaksi
2. Finnnoonsillan ohi ajaessa: tiemerkintöjen mukaan Finnoonsillalta tulevilla on pääväylä, mutta heillä on myös kärkikolmio.
3. Martinsillantielle liittyessä: tässä on täysin tarpeeton katkoviiva.

Ja tietenkin myös vierekkäisiä kaistoja ajavat ovat toisiinsa nähden väistämisvelvollisia, jos aikovat kaistanvaihtoa yhtä aikaa suorittaa. Tämä ei tosin liity itse kiertoliittymään, vaan on muutenkin läsnä jokaisella tuohon liittyvällä tieosuudella.

1760468322990.png


Huomautettakoon tässä vielä, että katkoviivan ylitys ei automaattisesti tarkoita kaistanvaihtoa, mutta yleensä se on osa kaistanvaihtoa. Se, että tällainen tulkinnanvara on olemassa on aika jänskä juttu sinäänsä, mutta toisaalta ei poikkea paljoakaan muusta tieliikenteeseen liittyvästä lainsäädännöstä. Kokonaisuus on aina usean pykälän summa.
En tiennytkään, että näitäkin on saatu jo Suomeen. Tuossahan ei tarvitsisi vaihtaa kaistaa ollenkaan. Ajaa ympyrää niin kauan että on ulkokaistalla. Voi mennä vähän kauemmin, mutta valitsee sitten seuraavalla kerralla kaistan paremmin.

Nelostien kiertoliittymä Vaajakoskella oli ainakin ennen sellainen että paikalliset kolaroivat siinä jatkuvasti. Sisemmältä kaistalta ei koskaan päässyt pois ilman kaistanvaihtoa ja se oli monelle liian vaikeaa, ympyräkin on aika pieni ja liikennettä paljon.
 
Käytännön ongelma on ainakin siinä, että monet ajavat kuten yksikaistaisessa ja esimerkiksi se iltapäivälehdistäkin kuuluisa Suomenojan kiertoliittymä on niin ajokulttuuriin sidottu, että Nöykkiön suunnasta tulevat ovat jo oppineet saapumaan ja liittymään kuin normaalissa yksikaistaisessa kiertoliittymässä. Tuonnekin on paljon sulkuviivoja aikojen saatossa piirrelty, mutta ne ei pitkään asfaltissa kestä. Tärkeintä tuolla on muistaa, että kaistaa vaihtava väistää aina. Ja kaistaa tulee usein vaihdetuksi katkoviivaa ylittäessä, joten tuolla on jo suunnittellusti kolme eri kohtaa, jossa kaksi ajoneuvoa ovat yhtä aikaa toisiinsa nähden väistämisvelvollisia:
1: Kuitinmäentieltä Finnoonväylälle: paitsi sisimmältä kaistalta liittyessä, jolloin se muuttuu samanaikaisesti keskimmäiseksi kaistaksi
2. Finnnoonsillan ohi ajaessa: tiemerkintöjen mukaan Finnoonsillalta tulevilla on pääväylä, mutta heillä on myös kärkikolmio.
3. Martinsillantielle liittyessä: tässä on täysin tarpeeton katkoviiva.

Ja tietenkin myös vierekkäisiä kaistoja ajavat ovat toisiinsa nähden väistämisvelvollisia, jos aikovat kaistanvaihtoa yhtä aikaa suorittaa. Tämä ei tosin liity itse kiertoliittymään, vaan on muutenkin läsnä jokaisella tuohon liittyvällä tieosuudella.

1760468322990.png


Huomautettakoon tässä vielä, että katkoviivan ylitys ei automaattisesti tarkoita kaistanvaihtoa, mutta yleensä se on osa kaistanvaihtoa. Se, että tällainen tulkinnanvara on olemassa on aika jänskä juttu sinäänsä, mutta toisaalta ei poikkea paljoakaan muusta tieliikenteeseen liittyvästä lainsäädännöstä. Kokonaisuus on aina usean pykälän summa.
Tostakin tulee ajettua muutaman kerran kuukaudessa. Ei tuossa ainakaan itselleni ole mitään epäselvää kun valitsee kaistan sen mukaan kuinka monta liittymää pitää ohittaa. En ole huomannut sekoiluakaan, mutta ehkä minulla on käynyt tuuri.
 
Käytännön ongelma on ainakin siinä, että monet ajavat kuten yksikaistaisessa ja esimerkiksi se iltapäivälehdistäkin kuuluisa Suomenojan kiertoliittymä on niin ajokulttuuriin sidottu, että Nöykkiön suunnasta tulevat ovat jo oppineet saapumaan ja liittymään kuin normaalissa yksikaistaisessa kiertoliittymässä. Tuonnekin on paljon sulkuviivoja aikojen saatossa piirrelty, mutta ne ei pitkään asfaltissa kestä. Tärkeintä tuolla on muistaa, että kaistaa vaihtava väistää aina. Ja kaistaa tulee usein vaihdetuksi katkoviivaa ylittäessä, joten tuolla on jo suunnittellusti kolme eri kohtaa, jossa kaksi ajoneuvoa ovat yhtä aikaa toisiinsa nähden väistämisvelvollisia:
1: Kuitinmäentieltä Finnoonväylälle: paitsi sisimmältä kaistalta liittyessä, jolloin se muuttuu samanaikaisesti keskimmäiseksi kaistaksi
2. Finnnoonsillan ohi ajaessa: tiemerkintöjen mukaan Finnoonsillalta tulevilla on pääväylä, mutta heillä on myös kärkikolmio.
3. Martinsillantielle liittyessä: tässä on täysin tarpeeton katkoviiva.

Ja tietenkin myös vierekkäisiä kaistoja ajavat ovat toisiinsa nähden väistämisvelvollisia, jos aikovat kaistanvaihtoa yhtä aikaa suorittaa. Tämä ei tosin liity itse kiertoliittymään, vaan on muutenkin läsnä jokaisella tuohon liittyvällä tieosuudella.

1760468322990.png


Huomautettakoon tässä vielä, että katkoviivan ylitys ei automaattisesti tarkoita kaistanvaihtoa, mutta yleensä se on osa kaistanvaihtoa. Se, että tällainen tulkinnanvara on olemassa on aika jänskä juttu sinäänsä, mutta toisaalta ei poikkea paljoakaan muusta tieliikenteeseen liittyvästä lainsäädännöstä. Kokonaisuus on aina usean pykälän summa.
Nyt meni multa vähän ohi. Meinaatko siis, että esim. Martinsillantien suunnalta tulevien kaistamerkintöjen mukaan ajaessa olisi risteävien kaistaviivojen vuoksi jotain tulkinnanvaraa siinä kuka väistää, jos samalla joku ajaa Finnoonsillalta kolmion takaa ympyrään? Mikä tekee tuosta Finnoonsillalta tulevasta pääväylän?
Nöykkiön suunnasta tulevat ovat jo oppineet saapumaan ja liittymään kuin normaalissa yksikaistaisessa kiertoliittymässä.
Ja meinaatko tällä, että Martinsillantietä keskimmäiseltä kaistalta ajetaan suoraan ympyrän sisemmälle kaistalle ja jatketaan kuitinmäentielle?

Vähän vastaava turboliittymä (yksi kaista vähemmän) on Matinkylässä, mutta tässä kieltämättä on kaistamerkinnät toteutettu eri tavalla. Tässä taas näkee, ettei iso osa esim. Matinkartanontien liittymän ohi ajaessa ymmärrä sisäkaarteessa alkavan uuden kaistan, vaan vaihtavat kaistaa ympyrän sisälinjaa mukaillen suoraan siihen ilman vilkkua.

1760510390335.png
 
Viimeksi muokattu:
Nyt meni multa vähän ohi. Meinaatko siis, että esim. Martinsillantien suunnalta tulevien kaistamerkintöjen mukaan ajaessa olisi risteävien kaistaviivojen vuoksi jotain tulkinnanvaraa siinä kuka väistää, jos samalla joku ajaa Finnoonsillalta kolmion takaa ympyrään? Mikä tekee tuosta Finnoonsillalta tulevasta pääväylän?

Ja meinaatko tällä, että Martinsillantietä keskimmäiseltä kaistalta ajetaan suoraan ympyrän sisemmälle kaistalle ja jatketaan kuitinmäentielle?

Vähän vastaava turboliittymä (yksi kaista vähemmän) on Matinkylässä, mutta tässä kieltämättä on kaistamerkinnät toteutettu eri tavalla. Tässä taas näkee, ettei iso osa esim. Matinkartanontien liittymän ohi ajaessa ymmärrä sisäkaarteessa alkavan uuden kaistan, vaan vaihtavat kaistaa ympyrän sisälinjaa mukaillen suoraan siihen ilman vilkkua.

1760510390335.png
Jos valitset kaistasi oikein, pääset helpommalla. Kaistaa vaihtaessasi olet väistämisvelvollinen. Tyypillinen esimerkki virheellisestä ajotavasta on tulla Martinsillan suunnasta sisintä kaistaa, ja poistua uloimmalta kaistalta Finnoonväylälle väistämättä liikenneympyrään saapuvia. Tässä toki kolmion takaa tuleva on väistämisvelvollinen ympyrässä jo olevia kohtaan, mutta niin on kaistan vaihtajakin kaikkia muita kohtaan. Yleisin virhe on ajatella, että toisen väistämisvelvollisuus tarkoittaa omaa etuajo-oikeutta.

Tuossa lisäämässäsi ympyrässä puolestaan yleisin virhe on tulla Haukilahden suunnasta väistämisvelvollisena uloimmalla kaistalla ajavien eteen. Sisimmällä kaistalla ajava on periaatteessa "turvassa", mutta kovin usein sisimmältä kaistalta poistutaan Gräsanlaakson suuntaan siten, että vaihdetaan samalla kaistaa oikealle. Tällaisessa tilanteessa ympyrässä jo oleva on väistämisvelvollinen kolmion takaa(kin) saapunutta kohtaan, koska kyse on kaistanvaihdosta.

Kysymykseesi siitä mikä tekee pääväylän, niin vastaus on tiemerkinnät. Pääväylä erotetaan usein katkoviivalla ja se voidaan tehdä myös pakottavalla sulkuviivalla, kuten kuvassasi tapahtuu nelikkotien läheisyydessä. Katkoviiva toimii merkkinä, joka osoittaa kaistojen tai ajosuuntien erottamista. Katkoviiva voi myös erottaa pääväylän muista kaistoista, kuten kääntökaistoista tai palveluteistä. Kuvan esimerkissä on useita kääntökaistoja, jotka on vuodenajasta riippuen enemmän tai vähemmän selkeästi merkitty.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa lisäämässäsi ympyrässä puolestaan yleisin virhe on tulla Haukilahden suunnasta väistämisvelvollisena uloimmalla kaistalla ajavien eteen. Sisimmällä kaistalla ajava on periaatteessa "turvassa", mutta kovin usein sisimmältä kaistalta poistutaan Gräsanlaakson suuntaan siten, että vaihdetaan samalla kaistaa oikealle. Tällaisessa tilanteessa ympyrässä jo oleva on väistämisvelvollinen kolmion takaa(kin) saapunutta kohtaan, koska kyse on kaistanvaihdosta.
väittäisin että ei ole, kolmion takaa väistetään risteävää tietä kulkevia eli ei ole väliä millä kaistalla se risteävää tietä kulkeva kulkee ja vaihtaako se kaistaa sillä risteävällä tiellä se ajoneuvo on koko ajan sillä risteävällä tiellä. Kolmion takaa väistetään myöskin risteävällä tiellä vastaantulevien kaistaa kulkevaa (ohitustilanne maantiellä) siltä osin kuin se on riittävän ennalta-arvattavaa...
 
väittäisin että ei ole, kolmion takaa väistetään risteävää tietä kulkevia eli ei ole väliä millä kaistalla se risteävää tietä kulkeva kulkee ja vaihtaako se kaistaa sillä risteävällä tiellä se ajoneuvo on koko ajan sillä risteävällä tiellä. Kolmion takaa väistetään myöskin risteävällä tiellä vastaantulevien kaistaa kulkevaa (ohitustilanne maantiellä) siltä osin kuin se on riittävän ennalta-arvattavaa...
Osuit juuri ongelman juureen. Mihin asti väistämisvelvollisuudet ulottuvat ja kuinka paljon tulisi voida ennakoida (esimerkiksi toisen kaistanvaihtoa) eivät ole absoluuttisesti määritetty ajan tai matkan funktiona, joka väistämättä johtaa siihen, että eri tienkäyttäjillä, lainsäätäjillä ja -valvojilla, sekä aiheesta keskustelevilla voi olla eri näkemyksiä harmaan sävyistä.
 
Jos valitset kaistasi oikein, pääset helpommalla. Kaistaa vaihtaessasi olet väistämisvelvollinen. Tyypillinen esimerkki virheellisestä ajotavasta on tulla Martinsillan suunnasta sisintä kaistaa, ja poistua uloimmalta kaistalta Finnoonväylälle väistämättä liikenneympyrään saapuvia.
Toki tässä tilanteessa, mielestäni tämän ei pitäisi olla kenellekään epäselvää. Toki voi olla tulkinnanvaraisia tilanteita siitä tultiinko kolmion takaa tyhjälle kaistalle ennen, kuin liittymässä oleva aloitti kaistanvaihdon. Ihmetykseni kohdistui siihen, että ajattelin sun tarkoittavan ympyrässä kaistaa vaihtamatta risteävän tien kaistaviivojen yli ajavan jotenkin vaihtavan kaistaa.

Tuossa lisäämässäsi ympyrässä puolestaan yleisin virhe on tulla Haukilahden suunnasta väistämisvelvollisena uloimmalla kaistalla ajavien eteen. Sisimmällä kaistalla ajava on periaatteessa "turvassa", mutta kovin usein sisimmältä kaistalta poistutaan Gräsanlaakson suuntaan siten, että vaihdetaan samalla kaistaa oikealle.
Liittynee tuohon ilmiöön, ettei tajuta sen sisäkaistan muuttuvan ulkokaistaksi.
Kysymykseesi siitä mikä tekee pääväylän, niin vastaus on tiemerkinnät. Pääväylä erotetaan usein katkoviivalla
Eikö tuossa Suomenojan liittymässä ole joka suuntaan erotettu kaistat katkoviivalla?
 
Osuit juuri ongelman juureen. Mihin asti väistämisvelvollisuudet ulottuvat ja kuinka paljon tulisi voida ennakoida (esimerkiksi toisen kaistanvaihtoa) eivät ole absoluuttisesti määritetty ajan tai matkan funktiona, joka väistämättä johtaa siihen, että eri tienkäyttäjillä, lainsäätäjillä ja -valvojilla, sekä aiheesta keskustelevilla voi olla eri näkemyksiä harmaan sävyistä.
Tämä ei nyt varsinaisesti ole ongelma, ainakaan ympyroissä... Silloin ollaan seuraavan liitoskohdan kohdalla niin viimeistään silloin se edeltävän liitoskohdan kolmion voimassa olo on lakannut...

Lisäksi yleisesti tästä on sääntöjä kuten jos kaistojen välillä pidempi sulkuviiva niin risteysalue loppuu sulkuviivan loppuessa (tällöin kolmiokin toki turha) ja jos mitään merkkejä ei ole niin viimeistään 30m päässä risteyksestä se on loppu (KO päätös löytyy jossa 12m vai 14m päässä ollut kelvi kuului vielä risteykseen niin ainakaan sitä ennen se risteys ja kolmion vaikutusalue ei voi loppua...
 
Tämä ei nyt varsinaisesti ole ongelma, ainakaan ympyroissä... Silloin ollaan seuraavan liitoskohdan kohdalla niin viimeistään silloin se edeltävän liitoskohdan kolmion voimassa olo on lakannut...
Olen eri mieltä. Liikennetilanteissa, joissa merkittävän suuri osa kuljettajista ei osaa ajaa oikein, tuo nimenomaan on ongelma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 806
Viestejä
4 960 998
Jäsenet
79 705
Uusin jäsen
iinakatila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom