Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei ollenkaan hullumpaa, varsinkin kun lait ja asetuksetkin muuttuvat jatkuvasti. Mutta: aivan samoin kuin kaikki moponvirittäjät vastustavat kaksipyöräisten katsastusta, niin aivan samoin ne joiden pitäisi joutua kertaamaan, he pitävät itseään superkuskeina. Ja onko ratkaisu edes aika, kun eniten rikkeitä ja onnettomuuksia aiheuttavat nuoret kuskit, jotka tuskin ovat ehtineet unohtaa kaikkea puolessa vuodessa? Tai edes se että lapset saavat ajella mopoautoilla jo aika tavalla nuorempina, eli auttaako sekään, jos nykykuskit tottuu ajamaan väärin nuorempana? ;-)

Keski-ikäiset ja vanhemmat aloittaneet moottoriliikenteen ilman autokoulua, jo pitkään mopot, mopoauto jne vaatiinet ajokortin ja sen testien suorittamisen. Nuorena hölmöilee, siitä ei irtipäästä. Kaikki ei vaan kasva aukuisiksi, meillä on ammattikuskien koulutus harpponut hurjasti, ja toki iso juttu, mutta ammattikukeissakin on yksilöitä jotka käy ne pakolliset jutut, mutta ei ota niitä oppeja omaan ajoon. Siis ihan tietoisesti.

Jos kuljettajat saadaan kannustettua oma-aloitteisesti ottamaan lisätunteja, niin kuvittelen että he on vastaanottavia ja erittäin tehokasta.
 
No ei nyt ihan, tuo tarkoittaisi että ajokorttia varten olisi tarvittu autokoulua vasta vuodesta 1985.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Autokoulu
Mitä linkistä piti kaivaa?
Pika googlettelun mukaan 1985 se raja, eli silloin tai jälkeen syntyneet tarvii ajokortin mopoon, no sitä vanhemmat menisi keski-ikäiset tai vanhemmat haarukkaan

Edit
Wiki
Ennen vuotta 1985 syntyneet ovat saaneet mopon ajo-oikeuden täytettyään 15 vuotta, ilman ajotutkintoa tai -lupaa. Nykyään vaatimuksena on Suomessa 15 vuoden ikä ja hyväksytty kirjallinen tutkinto, josta saa todisteeksi AM120-luokan ajokortin. Pakollinen opetus otettiin Suomessa käyttöön 1.6.2011. Teoriakokeen lisäksi on suoritettava ajo- ja käsittelykoe.
 
"Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."

Se oikean reunan ja kaistan valitseminen ei ole mikään ehdoton pakko ja kaiken alle jyräävä määräys. Edellä kuvatussa tilanteessa kuljettaja A päivänselvästi tekee turhia kaistanvaihtoja sekä aiheuttaa haittaa.
Paitsi jos tulkinta on se, että kaista jatkuu oikeassa reunassa pysäköintiruutujen jälkeen. Samalla tavalla kuin oikea kaista jatkuu tehden s-mutkan ja vasen päättyy, jos oikealla kaistalla on pysäköintiruutuja, kuten tuossa pulatunnuksen esimerkkikuvassa:

kuva_2025-09-13_082220546.png
Tai näin minä tämän olen oppinut, mutta en tiedä onko sittemmin muuttunut. En löytänyt nopealla vilkaisulla TLL:stä vahvistusta.
 
Näitä kännykän räplääjiä näkyy koko ajan enemmän liikenteessä. Käytännössä aina kun huomaa auton, jolla on jotenkin "vaikeata" liikenteessä, niin kuskin paikalta löytyy joku, jonka huomiosta suurimman osan saa se halvatun tärkeä kännykkä.


Nää kännykänräplääjät kyllä sylettää. Sietäis lähtee kortti kuivumaan paljon herkemmin, koska tossakin videossa hyvin korostuu kuinka suoralla tielläkin saattais kolata jonkun lehteään hakevan mummon tai pihatiellä leikkivän lapsen.
 
Nää kännykänräplääjät kyllä sylettää. Sietäis lähtee kortti kuivumaan paljon herkemmin, koska tossakin videossa hyvin korostuu kuinka suoralla tielläkin saattais kolata jonkun lehteään hakevan mummon tai pihatiellä leikkivän lapsen.

Eivätkä nämä räplääjät osu pelkästään pientareelle, vaan ihan yhtä hyvin onnistuu nokkakolari ja syyttömiä kirkkomaalle tai vuosien kuntoutukseen.
 
Eikös tuokin lie kännykkätarkkailua ollut?
Saas nähdä milloin kännykänräpläys katsotaankin lieventäväksi koska kuka sitä nyt kaikkea ehtii samalla?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011320261.html
Eli linkissä tapaus, naiset oliva pysäyttäneet tienvarteen lahdentielä (motari) , olivat laittaneet varoituskolmion, ja odottivat apua autossa, keski-ikäinen kuorma-auton kuljettaja törmäsi naisten auton perään 85km/h, naiset kuoli.

Jutussa ei vihjattu puhelimen tarkkailusta, mutta kuski sai tuomion myös tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomiseen, joka ilmeisesti tarkoittaa niitä työ, lepo, ajoaika juttuja. Nukahtamista ei mainittu, mitä nyt ei kannata myöntää.

Ilmeisesti keli hyvä, aurinko matalalla. Kuorma-auto näyttää ihan käyvältä, eli ehkä ihan koulutettu ammatti kuski.

Jutun mukaan auto oli pysäytetty tienreunaan, vaikka kapea kohta (betoaita), niin kuorma-auto ilmeisesti ollut ajaradan ulkopuolella törmätessä.
 
Paitsi jos tulkinta on se, että kaista jatkuu oikeassa reunassa pysäköintiruutujen jälkeen. Samalla tavalla kuin oikea kaista jatkuu tehden s-mutkan ja vasen päättyy, jos oikealla kaistalla on pysäköintiruutuja, kuten tuossa pulatunnuksen esimerkkikuvassa:

Tai näin minä tämän olen oppinut, mutta en tiedä onko sittemmin muuttunut. En löytänyt nopealla vilkaisulla TLL:stä vahvistusta.

Tarkemmin tätä pohdittuani ja lakia lukemalla täytyy muuttaa mieltäni. Huonoa liikennesuunnittelua se tietysti on, kun näin epämääräisiä tilanteita syntyy. Turun esimerkissä lienee parasta olisi rajata oikea reuna vain oikealle kääntyville tai vasen reuna vain vasemmalle kääntyville, niin ettei molemmilta voi päästä suoraan.
 
Nykyään? aina kai se noin ollut, kakarat on aina törttöileet, mutta kuvaukseen sopii nämä jotka autokoulunsa käyneet 2010 luvulla tai aiemmin. onko sitten 70 luvulla ja aiemmin autokoulun käyneet sen parempia, vai onko henkiin jääneet ne asiallisemmat tapaukset.
Pakolliset ajotunnit vähennettiin 17 -> 10 ja 2-vaihe poistetiin(tilalle rtk) ja teoriatunnit muutettiin videotallenteiksi Bernerin toimesta. Yli puolet näistäkin ajotunneista simulla. Oli aika iso muutos alalla. Tuota ennen tosiaan pystyi opettamaan vähän laajemmin muutakin kuin auton käsittelyä ja perussäännöt.
 
Tarkemmin tätä pohdittuani ja lakia lukemalla täytyy muuttaa mieltäni. Huonoa liikennesuunnittelua se tietysti on, kun näin epämääräisiä tilanteita syntyy. Turun esimerkissä lienee parasta olisi rajata oikea reuna vain oikealle kääntyville tai vasen reuna vain vasemmalle kääntyville, niin ettei molemmilta voi päästä suoraan.
Mielestäni Turun esimerkeissä aika hyvin, jos mennään sillä että oikeaa reunaa ajetaan suoraan tai käännytään oikella, keskiviivan tuntumaan ryhmitytään jos käännytään vasemmalle, mahdollistaa myös sen jos oikealla kääntyvä joutuu pidemppän odottaan suojatien vapautumista, niin vasempaa kaistaa pääsee yli.

Se miksi Turkua kehuin, niin siellä on paljon noita pyöreitä merkkejä risteyksissä missä suunnittelun tavoite toinen, siellä siis mietitty ja paranneltu.
 
Mielestäni Turun esimerkeissä aika hyvin, jos mennään sillä että oikeaa reunaa ajetaan suoraan tai käännytään oikella, keskiviivan tuntumaan ryhmitytään jos käännytään vasemmalle, mahdollistaa myös sen jos oikealla kääntyvä joutuu pidemppän odottaan suojatien vapautumista, niin vasempaa kaistaa pääsee yli.
Toki noinkin, mutta eikös tilanne ratkeaisi myös sillä, että oikealla reunalla vain käännyttäisiin. Vasurilta pääsisi sitten suoraan ja vasemmalle riippumatta jalankulkijoista oikealla. Eikä sitä risteyksen jälkeen tapahtuvaa yllättävää ajoradan kapenemista ja siitä aiheutuvia ongelmatilanteita sitten tule.
 
Toki noinkin, mutta eikös tilanne ratkeaisi myös sillä, että oikealla reunalla vain käännyttäisiin. Vasurilta pääsisi sitten suoraan ja vasemmalle riippumatta jalankulkijoista oikealla. Eikä sitä risteyksen jälkeen tapahtuvaa yllättävää ajoradan kapenemista ja siitä aiheutuvia ongelmatilanteita sitten tule.
Turussa on tehty kunnon merkeille niissä kohdissa missä haluttu normaalista poikkeava.

Eli jos ne risteykset missä halutaan että mennään normaalisti, oikealla suoraan ja oikealle ja ryhmitytään keskiviivalle jos käännytään vasemmalle. Toimii myös talvella jos lumet yllättää ja ajorata käy kapemmaksi.

Jos risteyksessä on vasemmelle kääntyvää, niin sieltä oikelta pääsee ohi ilman keskellä risteystä tehtävää kaistanvaihtoa (jos eteen sattunut turisti joka ei ole vilkkua käyttänyt ajoissa).

Mutta ehdottomasti samaa mieltä risteyksissä joissa paljon jumittavaa liikennettä oikealla ja vasemmalla hyvin vähän, niin vasenkasta suoraan ajoavarten. Turussa on risteyksiä missä oikea kaista pyhitetty oikealla kääntyville.
 
Mielestäni Turun esimerkeissä aika hyvin, jos mennään sillä että oikeaa reunaa ajetaan suoraan tai käännytään oikella, keskiviivan tuntumaan ryhmitytään jos käännytään vasemmalle, mahdollistaa myös sen jos oikealla kääntyvä joutuu pidemppän odottaan suojatien vapautumista, niin vasempaa kaistaa pääsee yli.

Se miksi Turkua kehuin, niin siellä on paljon noita pyöreitä merkkejä risteyksissä missä suunnittelun tavoite toinen, siellä siis mietitty ja paranneltu.
En tiedä, onko Turku sitten jotenkin poikkeuksellinen, mutta tuollaisia kohtia, joissa ennen risteystä mahtuu pari autoa rinnan, mutta risteyksen jälkeen vain yksi, on paljonkin. Yksi hyvä esimerkki on tämä risteys (otettu vanhempi kuva, jossa näkyy paremmin viivat ja tilanne). Tuostakin ajetaan ihan eri tavalla riippuen siitä, onko joku ryhmittynyt kääntyäkseen vasemmalle. Jos on, suoraan menevät koukkaavat oikealta, jos ei ole, ajetaan suoraan keskiviivan viertä pitkin. Ongelmia tulee sitten, jos valot ovat punaiset, ja niihin pysähtyy rinnan kaksi autoa, jotka molemmat ovat menossa suoraan. Itse olen sitä mieltä, että suoraan mennään ihan normaalien liikennesääntöjen mukaan oikeaa reunaa pitkin (niin kuin autolla normaalistikin ajoradalla ajetaan). Kun ajoradan oikea reuna tekee mutkan risteyksen jälkeen maalattujen pysäköintiruutujen takia, ei oikeaa reunaa ajava liiku sivuttaissuunnassa, toisin kuin vasenta reunaa tuleva ja näin ollen väistämisvelvollinen. Mutta jos näin ajaa, kolisee ihan varmasti jossakin kohtaa, kun se ”luonnollinen” ajolinja suoraan menee vasenta reunaa pitkin.

Sivumennen sanoen, koko Itäinen Pitkäkatuhan on yksi iso liikenteen kukkanen. Kaistan leveys vaihtelee yhden auton mentävästä raosta parhaillaan melkein kolme autoa vetävään baanaan ilman, että kaistamerkinnöissä tapahtuisi mitään. Nythän tuota itäpäätä on vähän korjattu rakentamalla siihen pyöräkaistat ja siten kaventamalla kaistaa vähän järkevämmäksi, mutta kyllä siinä silti saa olla valmiina luopumaan oikeuksistaan, kun joku meinaa tulla liikenteenjakajaa väistäessään vasemmalta kylkeen.

Minulle nyt on sinänsä se ja sama, mistä ajetaan suoraan, mutta mielestäni noihin kaikkiin vastaaviin paikkoihin pitäisi selkeästi laittaa kunnon merkinnät, miten niistä kuuluisi ajaa. Sillä ei ole niin väliä, ajetaanko suoraan vasenta vai oikeaa reunaa pitkin, kunhan se olisi selkeästi merkitty.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 143
Viestejä
4 927 386
Jäsenet
79 309
Uusin jäsen
vilko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom