Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ko. paikassa ainoa idiootti on kyllä sen kameran siihen kohtaan pistänyt taho. Porukka kun kuitenkin himmailee kameran kohdalla, niin siihen kiihdytyskaistan loppuun syntyy luonnostaan ruuhkaa ja ohituskaista-alueen loppupää on jyrkän mäen takia mahdoton nähdä. Mikä voiskaan mennä vikaan… Rahastushimon takia on luotu tarpeettomasti alkuperäistö vaarallisemmat olosuhteet. Onneksi pääsääntöisesti paikka on kulkijoille tuttu tätä nykyä.
Tässä on "se ensimmäinen viesti". Ainahan silmänpalvojat himmailevat tolppaa ennen mutta haitariliike kyllä voimistuu selvästi sen mukaan miten moni änkeää ohituskaistalta väleihin, miten pieniin väleihin ja miten viime tipassa. Toki myös niiden vasenta kaistaa ajavien turvavälitkin vaikuttavat asiaan.

En ole muuten itse joutunut tuossa kohtaa ohittamaan ainakaan toistaiseksi yhtään ainoaa henkilöautoa, joka ei kulkisi ylämäkeenkin suunnilleen kahdeksaakymppiä. Niin raskaasti laatattuja yhdistelmiäkään harvemmin. Traktoreita joskus.

Sen sijaan - vaikkei olisi jonoakaan - suunnilleen joka toinen kerta joku puskurissa kilometrikaupalla 85 km/h nopeudessa roikkunut kokee tilaisuutensa tulleen. Ajelen paikasta mökille pari kertaa kuussa.
 
Johan minä heti ekaan viestiin kirjoitin mikä vika siinä on :asif: Ihan yksi helvetin lysti mitä mieltä olette kuskeista, mutta vaaratilanteita aiheuttava kamera on väärässä paikassa. Piste.

Ilmeisesti tätä tarkoitat

Ko. paikassa ainoa idiootti on kyllä sen kameran siihen kohtaan pistänyt taho. Porukka kun kuitenkin himmailee kameran kohdalla, niin siihen kiihdytyskaistan loppuun syntyy luonnostaan ruuhkaa ja ohituskaista-alueen loppupää on jyrkän mäen takia mahdoton nähdä. Mikä voiskaan mennä vikaan… Rahastushimon takia on luotu tarpeettomasti alkuperäistö vaarallisemmat olosuhteet. Onneksi pääsääntöisesti paikka on kulkijoille tuttu tätä nykyä.

Paikka kyllä näyttää kameratolpalla ihan hyvälle, jos siellä ajeltu ylinopeutta, niin eikö se oli juuri oikea paikka.

Kameratolpalla on kiihdytyskaistan päästä jokunen satametriä, ja parisataa lisää siitä kun kiihdytyskaistan päättymisestä varoitetaan. Jos siellä joku himmailee kameratolpalle niin ei sen pitäisi aiheuttaa varaa.

Jos viestisi idea on se että siellä koheltaa taitamattomia kuskeista täysiin idiootteihein, niin ei se nyt ole mikään syy poistaa valvontaa, ylinopeus valvontaan ennen pysäkkiä, ennen risteystä.

Jos siellä ajelee niitä kuskeja jotka ohittaa jonoa ja palaa takaisin jonoon, mistä seuraa sitten jonossa jopa jarruttelua, niin ei se nyt ole kamerantolpan vika.

Jos siellä on kuskeja jotka ajaa ylinopeutta nyppylälle niin ei se ole kameratolpan vika jos joutuvat sitten heljentelee. Jos ne ei muuten hiljentäisi, niin sehän vain kertoo että kameratolppa tekee tehtäväänsä.


Edit:
Se mitä voisi pohtia, olisko tuossa kohtaa parempi että siinä ei olisi varsinaista ohistuskaistaa, vaan vanhalta tieltä tulisi oma kaista mäkeen, ja pääväylän kaista olisi sen vasemmalla puolella, pitkällä sulkuviivalla jos sitten liityttäisiin oikealle. Jolloin sitä ei käytettäisin jonosta eteenpäin siirtymiseen, vaan se olisi vain helpottamassa Vanhalta Porintieltä tulijoita. Kameratolppa saisi olla kalustettuna niin pitkään kun se kävisi tarpeettomaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään taas rankkasateessa (siis tosi kovassa) kiroilin kuskeja, jota eivät osaa autonsa valoja käyttää. Pimeitä takapäitä oli monta. Toytota ja Kia varsinkin olivat edustettuina. Koitin valoja vilkutella, mutta ei lamppu syttynyt kuskin päässä eikä sitten takanakaan. Varsin vaarallista mutta yleistä. Valoautomatiikka ei kaikissa uusissakaan autoissa toimi yhtä hyvin kun mun 2011-mallisessa Sitikassa.
 
Tänään taas rankkasateessa (siis tosi kovassa) kiroilin kuskeja, jota eivät osaa autonsa valoja käyttää. Pimeitä takapäitä oli monta. Toytota ja Kia varsinkin olivat edustettuina. Koitin valoja vilkutella, mutta ei lamppu syttynyt kuskin päässä eikä sitten takanakaan. Varsin vaarallista mutta yleistä. Valoautomatiikka ei kaikissa uusissakaan autoissa toimi yhtä hyvin kun mun 2011-mallisessa Sitikassa.

Paras valoautomatiikka on ysärijapseissa, sama tosin pätee myös omaan 2009-vuosimalliseenkin.

Kun virta-avaimen kääntää on-asentoon, valot menee päälle, sekä edessä että takana.
 
Tänään taas rankkasateessa (siis tosi kovassa) kiroilin kuskeja, jota eivät osaa autonsa valoja käyttää. Pimeitä takapäitä oli monta. Toytota ja Kia varsinkin olivat edustettuina. Koitin valoja vilkutella, mutta ei lamppu syttynyt kuskin päässä eikä sitten takanakaan. Varsin vaarallista mutta yleistä. Valoautomatiikka ei kaikissa uusissakaan autoissa toimi yhtä hyvin kun mun 2011-mallisessa Sitikassa.
Tänään tulin kolmostietä, ja Tampereelta Hämeenlinnan satoi suht reippaasti. Silti en ymmärrä miksi useita autoja ajoi sumuvalot loimottaen ohitse vaikka noin kilometrin päästä erottuivat hyvin autot joissa takavalot eivät palaneet. Ilman takavaloja ajavia autoja oli kuitenkin varsin vähän liikenteessä. On tietysti mahdollista, että näiden sumuvaloja käyttävien kuljettajien näkökyky on heikentynyt, mutta tuolloin ei ole hyvä ajaa ohituskaistaa yli 100kmh vauhdilla, turvavälien ollessa sitä luokkaa mikä on riittävä puolet hitaammassa vauhdissa.
 
Eikö tuo ole muutenkin kaikkien kameratolppien tehtävä, eli hetkellinen hiljentäminen.

Ai jaa... Eikä siitä muistuttaminen että ajeltaisiin säntillisesti myös niillä tieosuuksilla missä tolppia ei ole? No nyt tajuan...
Foorumilla ei siis taida olla konsensusta asiasta mutta mitähän esim. Poliisi itse sanoisi...

Ovatko ajatelleet kameroita asennuttaessaan että onhan se hyvä että vauhti hiljenee edes hetkellisesti vaikka sivutuotteena syntyykin vähän haitariliikettä, ja toisaalta siellä missä ajetaan kovempaa vauhtia (moottoteillä) on ihan ok että ajetaan tasaista vauhtia, joten ei tarvita kameroita hidastamaan menoa. Ruumiitahan siitä tulisi jos talviliukkailla joku kuulisi navigaattorin parin sadan metrin päässä vaanivasta tolpasta varoittavan pimputuksen ja polkaisisi jarrua 130-140km tyypillisessä matkanopeudessaan siinä ohituskaistan possujunan keskellä...

;)
 
Viimeksi muokattu:
Asioita pitää katsoa siltä kantilta, miten ne todellisuudessa ovat, eikä siltä kantilta miten kuvitellaan olevan. Ylinopeuskamerat todellisuudessa aiheuttavat vauhdin hidastamista vain kameran kohdalla. Ne, jotka ylipäänsä ylinopeutta ajavat, kiihdyttävät samantien kameran ohitettuaan.

Lisäksi niiden haittapuoli on se, että monet autoilijat, jotka eivät edes aja ylinopeutta, hidastavat kameran kohdalla silti, ikäänkuin varmuuden vuoksi.

Voin väittää, että sellaista ihmistä ei olekaan, joka jättää kameroiden vuoksi kokonaan ajamatta ylinopeutta. Eli että muuten ajaisi ylinopeutta, mutta koska siellä on kameroita, niin ei sitten aja lainkaan ylinopeutta.
 
Voin väittää, että sellaista ihmistä ei olekaan, joka jättää kameroiden vuoksi kokonaan ajamatta ylinopeutta. Eli että muuten ajaisi ylinopeutta, mutta koska siellä on kameroita, niin ei sitten aja lainkaan ylinopeutta.
...joten kameratolpat ovat tien poskessa ainoastaan muodon vuoksi, tai sitten niiden päätarkoitus on tosiaan pelkkä rahastus.
 
Noita on täkäläisesti jonkin verran tutkittukin. Jos perustellusti haluaa kritisoida ko. tutkimuksia toteutukseltaan niin näin voi toki tehdä, mutta "voin väittää" ei ole mikään perustelu suuntaan tai toiseen.

Muistaakseni ko. valvotuilla teillä ajonopeuksien lasku oli muutaman kilometrin luokkaa koko tiellä (ei vain valvotuilla osuuksilla). Tuon tutkimuksen mukaan kameratolpat säästävät vuodessa 22 liikennekuolemaa ja 87 henkilövahinko-onnettomuutta.

Samassa tutkimuksessa myös selvitettiin niiden hyötyjä sellaisilla tieosuuksilla jossa nopeudet korkeat ja onnettomuus määriä runsaasti. Todettiin että niiden käyttö yleisesti ei ole tarkoituksenomaista vaan juuri liittymäaluille ja muille liikenneturvallisuuden kannalta ongelmallisille alueille.
 
Kyllähän esimerkiksi kehäI ja III liikenne kulkee nykyään erittäin siististi ja muutos tilanteeseen ennen kameratolppia oli huomattava. Nykyään yleinen liikennevirta 80 alueella ajaa 78-84 tolppien välillä ja jarruttaa tolpille 76-82 nopeuteen. Sekä ylinopeudet että tolpille jarruttaminen on mitättömän pientä. Tolpat siis toimii erinomaisesti.

Ennen tolppia liikennevirta ajoi yleisesti 90 ja näki 100 nopeuksiakin joita ei nykyään näe juuri koskaan.
 
Kaikki eivät ole sitä mieltä, että nopeusvalvontakamerat eivät alentaisi nopeuksia ja parantaisi liikenneturvallisuutta.

 
Poikittaiselle parkkipaikalle pakittelija-elitistit.

Tuntuu olevan joku elitistiporukka joka kuvittelee, että ainoa oikea tapa parkkeerata on pakittamalla, ja että he ovat parempia autoilijoita kuin muut, koska sen "osaavat".

Ja sitten vaikka parkkipaikat on tehty selvästi vinoon että niihin on helpompi ajaa nokka edellä, että ne on selvästi tarkoitettu ajettavaksi nokka edellä, osa näistä sankareista alkaa silti pakittelemaan siihen parkkiin.


Jos se auto on 90 asteen parkkipaikalle ajettu pakittamalla, niin siitä on toki helpompi lähteä - mutta se lähteminen on aina helppoa, koska pakittamalla ruudusta pois pakitetaan ajoväylälle, jossa joka tapauksessa on paljon tilaa. Oleellisin hyöty siitä eteenpäin lähtemisestä on se että on hiukan helpompi katsoa että ei kolauta jonkun kylkeen, mutta tätä varten autoissa on peilit, pakittaessa pitäisi kyllä niistä nähdä että meneekö siellä ajoväylällä auto jonka kylkeen meinaa kolauttaa.

Käytännössä lähtemisvaiheessa ero ruudusta lähtemisessä on kuitenkin muutamassa sekunnissa, ja lähteminen ei käytännössä koskaan ole oikeasti kiireistä.

Saapumisvaiheessa taas se pakitteleminen jumittaa koko ajoväylän liikenteen, ja hidastaa todella paljon sitä, kuinka nopeasti autot saadaan parkkeerattua. Mikä on ongelma esim. tilaisuuksissa joilla on joku tietty alkamisaika johon ihmisten pitäisi ehtiä, saapumisvaiheessa ne aikataulut on yleensä paljon kriittisempiä kuin lähtemisvaiheessa, ja tuo parkkipaikkaan pakitteleminen hidastaa selvästi sitä, kuinka nopeasti ne parkkipaikat saadaan täytettyä.

Toki on sitten vielä sellainen pointti, että autossa, jossa etupyörät kääntyy, pakittamalla auto on mahdollista saada hiukan ahtaampaan väliin tiukemmalla käännöksellä, mutta siinä vaiheeessa kun tämä antaa selviä etuja, ollaan joka tapauksessa jo tilanteessa jossa autosta on vaikea päästä eroon koska viereiset autot on liian lähellä.


Ilmeisesti tähän parkkipaikkaan pakittamiseen liittyy paljon myös jotain amerikkalaista villin lännen mentaliteettia, että pitää olla valmiina aina lähtemään pakoon mahdollisimman nopeasti jonkun uhan tullen, mutta tämän ei pitäisi täällä sivistyneessä maailmassa olla mikään pointti yhtään mihinkään.


Summa summarum: Jotkut ihmiset optimoi totaalisen väärää asiaa (lähtemistä) kun pitäisi optimoida oikeaa asiaa(saapumista) ja pitää oikeaa asiaa optimoivia ihmisiä huonompina kuskeina.
 
Viimeksi muokattu:
Olipa iso läjä kyökkipsykologiaa. Minä näkisin että joku porukka haluaa että kaikki tekee samoin kuin hänkin ja ei ota huomioon esim sitä että yleensä parkkipaikoilla on sekä saapujia että lähtijöitä satunnaisessa järjestyksessä ja se lähtiessä peruutteleva tukkii käytävän joltakin saapuvalta ihan samoin kuin joku saapuessa peruuttelevakin.
 
Olipa iso läjä kyökkipsykologiaa. Minä näkisin että joku porukka haluaa että kaikki tekee samoin kuin hänkin ja ei ota huomioon esim sitä että yleensä parkkipaikoilla on sekä saapujia että lähtijöitä satunnaisessa järjestyksessä ja se lähtiessä peruutteleva tukkii käytävän joltakin saapuvalta ihan samoin kuin joku saapuessa peruuttelevakin.

"Ihan samoin" on täyttä roskaa koska tilanne on täysin erilainen ja totaalisen epäsymmetrinen.

Ajoväylällä ajavalla on etuajo-oikeus joten sillä ei blokata yhtään sellaista autoa joka on jo siinä kohdalla. Sieltä pakitetaan ulos vasta kun liikennevirta ajoväylällä katkeaa ja potentiaalisesti blokataan hyvin lyhyeksi aikaa vasta sen pienen katkon jälkeen seuraavana tuleva auto, jos kävikin niin että katko ajoväylän liikennevirrassa on vain hyvin pieni.

Ja se parkkipaikalta pakittaminen on nopeampi operaatio kun sinne parkkipaikalle pakittaminen (koska ajoväylällä on enemmän tilaa), joten vaikka tungettaisiin sekaan, katko olisi selvästi lyhyempi.


Parkkipaikkaan pakittaessa taas pahimmassa tapauksessa sen parkkeeraavan auton takana tuleva auto on jo ajanut niin lähelle että sinne parkkipaikkaan ei mahdukaan pakittamaan ja sitten ihmitellään, että mitäs nyt tehdään, jättääkö pakittamista aikonut parkkeeraamatta siihen paikkaan ja etsiikö toisen parkkipaikan vai alkaako toinen auto pakitella (jos sen takana edes on tilaa). Ja tästä tulee paljon lisäjumitusta.
 
Kun siihen väylälle on peruutettu niin se saapuvien jono käytävällä joutuu pysähtymään.

Toinen juttu on että peilit näyttää vain että just kohdalla ei ole ketään keneen törmätään mutta mistään ei näe että 10 metrin päässä käytävällä olisi joku tulossa.
 
...Jos se auto on 90 asteen parkkipaikalle ajettu pakittamalla, niin siitä on toki helpompi lähteä - mutta se lähteminen on aina helppoa, koska pakittamalla ruudusta pois pakitetaan ajoväylälle, jossa joka tapauksessa on paljon tilaa. Oleellisin hyöty siitä eteenpäin lähtemisestä on se että on hiukan helpompi katsoa että ei kolauta jonkun kylkeen, mutta tätä varten autoissa on peilit, pakittaessa pitäisi kyllä niistä nähdä että meneekö siellä ajoväylällä auto jonka kylkeen meinaa kolauttaa.
...

Vinoparkista samaa mieltä, ne liki järjestäin tarkoitettu etuperin ajettavaksi. Normaalit 90asteen ruudut (*niin se opetus on niihin peruutetaan, ja sitä perusteltu turvallisuudella. Sitä osittain kuvasitkin, mutta ajatus se että saapuessa voit tarkistaa ruudun, sinne peruuttaessa sinne ei niin todennäköisesti tupsahta ketään, kuvailti sitä sillä että muut odottaa. muillekkaan ei välttämättä aika tappiota, tai se on aika vähäinen.

Turvallisuus lähtiessä, eli siinä väistäjänä helpompi havainnoida, ja mainitsit ajansäästön , niin vilkkaalla ajanhetkellä sieltä pääsee pienempään väliin.

Turvallisuus parantavat valinnat ovat parkkipaikoilla tärkeitä, niissä tapahtuu erittäin paljon vahinkoja, siellä myös jalankulkijoita , lapsiaja merkettin pihoissa paljon kärryjä jne.

Jos marketin parkkipaikka suunniteltu hyvin, niin sen tavaratilan lastaaminen sujuu turvallsiesti , etuperin ajaminen voi olla tarpeen silloin jos tavaratilaan pitää olla pääsy ja toistepäin se on kohtuutoman vaikeaa.

(*
Jos parkkiruutu on läpiajettava, niin silloin etuperin ruutuun ja pois ruudusta samoin etuperin.
 
En minä ole kyllä huomannut että se ruutuun pakittaminen veisi yhtään kauempaa aikaa kuin ruudusta pois pakittaminen. Varmaan on näitäkin kuskeja jotka ei oman autonsa ääriviivoja hahmota ja silloin se pitänee paikkansa, mutta ei tätä nyt oikein yleiseksi totuudeksi kyllä voi julistaa :D
 
Poikittaiselle parkkipaikalle pakittelija-elitistit.

Tuntuu olevan joku elitistiporukka joka kuvittelee, että ainoa oikea tapa parkkeerata on pakittamalla, ja että he ovat parempia autoilijoita kuin muut, koska sen "osaavat".

Ja sitten vaikka parkkipaikat on tehty selvästi vinoon että niihin on helpompi ajaa nokka edellä, että ne on selvästi tarkoitettu ajettavaksi nokka edellä, osa näistä sankareista alkaa silti pakittelemaan siihen parkkiin.


Jos se auto on 90 asteen parkkipaikalle ajettu pakittamalla, niin siitä on toki helpompi lähteä - mutta se lähteminen on aina helppoa, koska pakittamalla ruudusta pois pakitetaan ajoväylälle, jossa joka tapauksessa on paljon tilaa. Oleellisin hyöty siitä eteenpäin lähtemisestä on se että on hiukan helpompi katsoa että ei kolauta jonkun kylkeen, mutta tätä varten autoissa on peilit, pakittaessa pitäisi kyllä niistä nähdä että meneekö siellä ajoväylällä auto jonka kylkeen meinaa kolauttaa.

Käytännössä lähtemisvaiheessa ero ruudusta lähtemisessä on kuitenkin muutamassa sekunnissa, ja lähteminen ei käytännössä koskaan ole oikeasti kiireistä.

Saapumisvaiheessa taas se pakitteleminen jumittaa koko ajoväylän liikenteen, ja hidastaa todella paljon sitä, kuinka nopeasti autot saadaan parkkeerattua. Mikä on ongelma esim. tilaisuuksissa joilla on joku tietty alkamisaika johon ihmisten pitäisi ehtiä, saapumisvaiheessa ne aikataulut on yleensä paljon kriittisempiä kuin lähtemisvaiheessa, ja tuo parkkipaikkaan pakitteleminen hidastaa selvästi sitä, kuinka nopeasti ne parkkipaikat saadaan täytettyä.

Toki on sitten vielä sellainen pointti, että autossa, jossa etupyörät kääntyy, pakittamalla auto on mahdollista saada hiukan ahtaampaan väliin tiukemmalla käännöksellä, mutta siinä vaiheeessa kun tämä antaa selviä etuja, ollaan joka tapauksessa jo tilanteessa jossa autosta on vaikea päästä eroon koska viereiset autot on liian lähellä.


Ilmeisesti tähän parkkipaikkaan pakittamiseen liittyy paljon myös jotain amerikkalaista villin lännen mentaliteettia, että pitää olla valmiina aina lähtemään pakoon mahdollisimman nopeasti jonkun uhan tullen, mutta tämän ei pitäisi täällä sivistyneessä maailmassa olla mikään pointti yhtään mihinkään.


Summa summarum: Jotkut ihmiset optimoi totaalisen väärää asiaa (lähtemistä) kun pitäisi optimoida oikeaa asiaa(saapumista) ja pitää oikeaa asiaa optimoivia ihmisiä huonompina kuskeina.
Emäntä peruuttaa ruutuun. Luulin pitkään että peruste oli tämä "nopea lähtö", mutta sanoikin että ruudussa ei ole ikinä lapsia ja siellä kulkuväylällä voi olla kun lapset vanhempineen ylittävät sitä matkalla autolleen. Ymmärrän tuon pointin.

Minusta ruuhkauttaa keskimäärin saman verran pakittaa ruutuun saapuessa kuin pakittaa ruudusta poistuessa. Toiseen suuntaan on mentävä etuperin ja toiseen takaperin joten pidän sitä makuasiana ja sattumana kumpi todellisuudessa ruuhkauttaa parkkipaikkoja enemmän.

Itse peruutan ruudusta pois ja välillä se on tosi ärsyttävää kun katsot hyvän välin ja lähdet pakittamaan ja joudut kesken pysähtymään koska joku auto tulee vauhdilla tai joku kävelee peräkonttiasi hiplaten ohi juuri silloin.
 
Pakettiautolla lähes pakko peruuttaa vinoparkkiin. Pois lähteminen peruuttamalla on todella vaarallista kun et näe takaviistoon seinän läpi eikä ole tutkia tai kameroita takana.
Peruuttamalla lähteminen se vasta aikaa viekin kun sokkona yrität "puskea" takaisin ajoradalle näkemättä onko esim. kevyttä liikennettä tulossa...
 
Ainakin isohko maantielaiva vaan taittuu paremmin siihen ruutuun pakittamalla. Vähemmän mä kulutan muiden aikaa kun ei tarvitse vekslata eestaas siinä parkkiksella kun etuperin yrittää sinne ruutuun. Vinoparkit on asia erikseen ja niihin kuuluu ajaa etuperin.
 
No ei, kun lähtiessä siihen väylälle peruutetaan vasta sitten kun siellä ei autoja ole.
Tämä on teoriassa juuri näin. Käytännössä pienten kuntien ulkoparkeissa harvemmin tarvitsee edes odotella ketään kun pakittaa ruudusta pois joten ei ruuhkaksi asti vaikuta.

Isommissa ostoskeskusten parkkihalleissa yms taas usein se ajoväylä ruuhkautuu peruutti joku ruutuun tai ei, sillä ajoväylällä pysähdytään odottamaan myös ne jotka peruuttavat ruudusta pois että saadaan jonon ekana se vapautunut ruutu itselle.
 
Vielä yksi tähän liittyvä asia:

Riskiä siihen, että parkkipaikalta ulos pakittaminen aiheuttaa kolauksen lisää selvästi EUn valodikrektiivi-idiotismi:

Vanhoissa japseissa palaa AINA takavalot auton ollessa päällä. Ajoväylää tuleva pystyi ennen takavaloista helposti erottamaan käynnissä olevan parkkipaikalta ulos pakittamista aikovan auton parkkeeratusta tyhjästä autosta, ja osasi paremmin varoa niitä. (joko antaa sen tulla sieltä vaikka itsellä on etuajo-oikeus, tai sitten sitten tarkkailla erityisesti sitä autoa ja olla valmiimpana vaikka painamaan tööttiä jos se meinaa sieltä tulla kylkeen, se töötti yleenä saa sen toisen pysähtymään)

Nykyään kun takavalot EI typerän direktiivin takia pala aina, on vaikeampi erottaa auto joka aikoo lähteä.

IMHO autojen takavalojen pitäisi palaa AINA auton ollessa käynnissä/ajomoodissa.
 
Kun siihen väylälle on peruutettu niin se saapuvien jono käytävällä joutuu pysähtymään.

Toinen juttu on että peilit näyttää vain että just kohdalla ei ole ketään keneen törmätään mutta mistään ei näe että 10 metrin päässä käytävällä olisi joku tulossa.

Juurihan sanoin, että siihen väylälle peruutetaan vasta sitten kun siellä ei liikennettä ole. Joten ei siinä silloin kukaan joudu pysähtymään. Nykyautoissa on lisäksi takapuskurin reunoilla kamerat, josta näet jo pitkälle onko sieltä väylältä ketään tulossa.

Minusta ruuhkauttaa keskimäärin saman verran pakittaa ruutuun saapuessa kuin pakittaa ruudusta poistuessa

Minä näkisin tämän niin, että kun olet tulossa ruutuun, niin silloin joudut tekemään peruutusoperaation juuri siinä hetkessä, jolloin blokkaat muut kulkijat, koska siinä ei ole tilaa jäädä odottelemaan parempaa peruutushetkeä. Mutta kun olet lähdössä ruudusta, niin silloin voit ihan rauhassa odotella ruudussa sen aikaa että muut väylällä ajavat ovat menneet ohi. Näin ollen ruudusta pois lähtiessä sitä muuta liikennettä ei blokata niin todennäköisesti kuin ruutuun tullessa.
 
Sinä vaadit mahdottomia. Se peruuttava ei voi mistään tietää onko siellä käytävällä tulossa joku etuajo-oikeutettu. 99% autoissa ei ole kulman taakse näyttäviä kameroita. 50% autoista ei ole mitään kameroita.

Sieltä ruudusta on pakko lähteä ryömimään käytävälle ja sitten pysähtyä jos näyttää törmäys tulevan. Tällaista tilannetta ei moni halua järjestää itselleen.
 
Sinä vaadit mahdottomia. Se peruuttava ei voi mistään tietää onko siellä käytävällä tulossa joku etuajo-oikeutettu. 99% autoissa ei ole kulman taakse näyttäviä kameroita. 50% autoista ei ole mitään kameroita.

Ei siinä mihinkään kulman taakse tarvi nähdä. Jos ne kamerat on aivan auton takakulmissa, niin heti kun sen auton perä on pari senttiä enemmän ajoväylän puolella kuin viereisten parkkeerattujen autojen perät, se näkee kaikki ajoväylän autot esteettä.

Ja käytännössä selvästi aiemmin näkee jo metrien matkan ajoväylälle. Jos esim. väli viereiseen autoon on 50cm ja vaikka oma perä olisi 10cm syvemmällä kuin viereisen auton perä, silti näkee ajoväylälle n. kymmenen metrin päähän jos kamera on ihan auton kulmassa. Jos taas kamera on keskellä autoa, näkee paljon kauemmaksi.


Ja jos puhutaan kameroilla varustetuista autoista, niin eteenpäin ruudusta pois ajaminen on millään tavalla rakaise tätä ongelmaa omalta osalta, ne viereiset autot blokkaa näkyvyyttä eteenpäinkin ajaessa. Itsesiassa se pahentaa ongelmaa, jos ei katsota sinne ajoväylälle auton etukulmissa olevilla kameroilla vaan kuskin silmillä, jotka ovat paljon syvemmällä siellä auton keskellä ja paljon pahemmin viereisten autojen blokkaamia.

Toki sillä ratkotaan ongelmaa viereisten autojen osalta, koska auton nokka yleensä peittää näkyvyyttä vähemmän kuin auton perä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä naurattaa jotkin kommentit. Peruutetaan vasta sitten kun siellä ei ole ketään? Onko henkilö koskaan edes ajanut autolla saati peruuttanut sitä? Itsekkin olen niin onnekas että auto on keskimääräistä uudempi (autojen keski-ikä 15v) vm2013 ilman kameroita tai tutkia. On se ihan vitun perseestä peruutella kahden katumaasturin välistä kun lapsia juoksee suoraan auton taakse ja kohta vanhempi kärryjen kanssa perässä huutaen ja sitten onkin jo joku kaahannut siihen taakse mielenosoituksellisesti ja pitää vaihtaa ykköstä silmään ja puskea takaisin sinne katumaastureiden väliin ja kokeilla onnea uudemman kerran.

Peruuta sitten kun siellä ei ole ketään... ei helvetti... :rofl2:
 
Sinä vaadit mahdottomia. Se peruuttava ei voi mistään tietää onko siellä käytävällä tulossa joku etuajo-oikeutettu. 99% autoissa ei ole kulman taakse näyttäviä kameroita. 50% autoista ei ole mitään kameroita.

Sieltä ruudusta on pakko lähteä ryömimään käytävälle ja sitten pysähtyä jos näyttää törmäys tulevan. Tällaista tilannetta ei moni halua järjestää itselleen.

No silloin se on varmaan sitten parempi peruuttaa siihen ruutuun, jos ei osaa ruudusta pois peruuttamaan turvallisesti.
 
Kyllä naurattaa jotkin kommentit. Peruutetaan vasta sitten kun siellä ei ole ketään? Onko henkilö koskaan edes ajanut autolla saati peruuttanut sitä? Itsekkin olen niin onnekas että auto on keskimääräistä uudempi (autojen keski-ikä 15v) vm2013 ilman kameroita tai tutkia. On se ihan vitun perseestä peruutella kahden katumaasturin välistä kun lapsia juoksee suoraan auton taakse ja kohta vanhempi kärryjen kanssa perässä huutaen ja sitten onkin jo joku kaahannut siihen taakse mielenosoituksellisesti ja pitää vaihtaa ykköstä silmään ja puskea takaisin sinne katumaastureiden väliin ja kokeilla onnea uudemman kerran.

Peruuta sitten kun siellä ei ole ketään... ei helvetti... :rofl2:

Ihan mielenkiinnosta kysyn, jos olet peruuttanut ruutuun ja olet siitä keula edellä lähdössä, niin ajatko sinne vain muiden sekaan, vai teetkö juurikin sen mille nyt naureskelet: Ajat väylälle vasta sitten kun siellä ei ole ketään?
 
No silloin se on varmaan sitten parempi peruuttaa siihen ruutuun, jos ei osaa ruudusta pois peruuttamaan turvallisesti.

Hyvä että päästiin yksimielisyyteen. hkultalan kyökkipsykologia vaan taitaa olla päinvastoin. Minua ei tosin harmita vaikka ruudusta peruuttavat elitistit halveksuu.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, jos olet peruuttanut ruutuun ja olet siitä keula edellä lähdössä, niin ajatko sinne vain muiden sekaan, vai teetkö juurikin sen mille nyt naureskelet: Ajat väylälle vasta sitten kun siellä ei ole ketään?
Niin. Mietippä ihan hetki omilla aivoilla. Peruuta vasta sitten kun siellä ei ole ketään. No milloin käytännössä peruutat? Et milloinkaan koska et tiedä onko siellä ketään. Näet vain taustapeilistä että auto tai lapsen päälaki vilahtaa. Käytännössä sitten luistatat kytkintä niin että menet maksimissaan 0,5km/h niin kauan että B-pilari on vierellä olevien autojen etupuolella. Tähän asti et tiennyt onko siellä ketään vaan toivoit että siellä ei ole ketään. Pahimmassa tapauksessa risteävä liikenne on paniikissa pysähtynyt koska "MIKSI TUO TULEE TUOLTA EIKÖ SE NÄE?!!". Sitten pysähdyt ja ykköstä silmään ja päästät virran taas menemään ja kohta taas päätät peruuttaa ja toivoa että pääset.

Etuperin näet käytännössä heti tai viimeistään kun 20cm viet keulaa eteenpäin että onko hyvä väli rivakasti mennä koska yksi auto on jättänyt sopivan raon edellä menijään ja lapsia ei näy missään.

Tuosta jos oikeasti alkaa vänkäämään että "peruuttaen on yhtä helppoa" niin on kyllä täysin irtaantunut todellisuudesta.
 
Vielä yksi tähän liittyvä asia:

Riskiä siihen, että parkkipaikalta ulos pakittaminen aiheuttaa kolauksen lisää selvästi EUn valodikrektiivi-idiotismi:

Vanhoissa japseissa palaa AINA takavalot auton ollessa päällä. Ajoväylää tuleva pystyi ennen takavaloista helposti erottamaan käynnissä olevan parkkipaikalta ulos pakittamista aikovan auton parkkeeratusta tyhjästä autosta, ja osasi paremmin varoa niitä. (joko antaa sen tulla sieltä vaikka itsellä on etuajo-oikeus, tai sitten sitten tarkkailla erityisesti sitä autoa ja olla valmiimpana vaikka painamaan tööttiä jos se meinaa sieltä tulla kylkeen, se töötti yleenä saa sen toisen pysähtymään)

Nykyään kun takavalot EI typerän direktiivin takia pala aina, on vaikeampi erottaa auto joka aikoo lähteä.

IMHO autojen takavalojen pitäisi palaa AINA auton ollessa käynnissä/ajomoodissa.
Japsimerkkien valosysteemit edustaa sitä pohjasakkaa, totta että pienen hetken niissä Suomeen tuoduissa oli toimiva, mutta se "moka" oli nopeasti korjattu.

Mutta autoissa, jopa japanilaisissa autoissa on peruutusvalo, joilla kuljettaja voi viestiä, ja joita muu liikenne voi lukea. Toinen on sitten vilkku, mutta se vaatii kuljettajalta enemmän aktiivista toimintaa.

Mutta jos sieltä ruudusta on tulossa nokka edellä, niin ei tarvi sokkona tunkea muiden sekaan, ja siinä on etuvalot, vilkut, ja katse kontakti kuskien välillä. (toki ne etu valot ei kerro D / P / N valintaa, )
 
En minä ole kyllä huomannut että se ruutuun pakittaminen veisi yhtään kauempaa aikaa kuin ruudusta pois pakittaminen. Varmaan on näitäkin kuskeja jotka ei oman autonsa ääriviivoja hahmota ja silloin se pitänee paikkansa, mutta ei tätä nyt oikein yleiseksi totuudeksi kyllä voi julistaa :D
Harvinaisen samaa mieltä, minulla ei mene yhtään pidempään peruuttaa ruutuun kuin ajaa siihen etuperin. Kameroiden avulla siihen ruudun keskelle osuu helposti heti kerralla ja autokin taittuu siihen helpommin. Vinoparkkiin en nyt tietenkään peruuta, mutta muuten laitan aina peruuttamalla.
 
Tuosta jos oikeasti alkaa vänkäämään että "peruuttaen on yhtä helppoa" niin on kyllä täysin irtaantunut todellisuudesta.

Näytätkö sen viestin, missä kirjoitin, että peruuttaen on yhtä helppoa lähteä ruudusta kuin etuperin?

Kannattaisi sinunkin keskittyä siihen mistä täällä puhutaan. Tässä ei vertailtu ruudusta etuperin tai takaperin lähtemisen helppoudesta. Tässä vertailtiin ruutuun peruuttamisen ja ruudusta pois peruuttamisen eroja, missä väite oli, että ruudusta pois peruuttaminen on helpompaa kuin ruutuun peruuttaminen.

Kannattaa aina lukea ja ymmärtää mistä puhutaan ennenkuin kommentoi, muuten vaikuttaa tyhmältä.
 
Harvinaisen samaa mieltä, minulla ei mene yhtään pidempään peruuttaa ruutuun kuin ajaa siihen etuperin. Kameroiden avulla siihen ruudun keskelle osuu helposti heti kerralla ja autokin taittuu siihen helpommin. Vinoparkkiin en nyt tietenkään peruuta, mutta muuten laitan aina peruuttamalla.
Autoissa on isoja eroja, joissain on hyvää kamerakuvaa + hyvät peilit. Sitten on autoja joissa on surkeat peilit, joita pitää säädellä peruuttamista varten, vs normaali ajo. Väliin sitten kaikkea siltä väliltä.

Isoja eroja siinä miten helpoa ne auton ääriviivat havainnoida, osaan voi aikaa myöten tulla tuntumaa paremmin. Mutta asiaan liittyen silloin se ruudusta pois peruuttaminenkin on vaikeaa, riippuen kohteesta. (automarketti parkkiksillä yleensä voi valita ruudun mihin peruuttaa, mutta pois tullessa ei)
 
Ajoväylällä ajavalla on etuajo-oikeus joten sillä ei blokata yhtään sellaista autoa joka on jo siinä kohdalla. Sieltä pakitetaan ulos vasta kun liikennevirta ajoväylällä katkeaa ja potentiaalisesti blokataan hyvin lyhyeksi aikaa vasta sen pienen katkon jälkeen seuraavana tuleva auto, jos kävikin niin että katko ajoväylän liikennevirrassa on vain hyvin pieni.
Tässä on osa syystä siihen että itse peruutan aina ruutuun, ellei ole tarve päästä takakontille. Väylällä ajavilla on etuajo-oikeus ja niitä on ihan helvetin hankala väistää jos viereen parkkeeraa paku tai korkea katumaasturi. Ruudusta peruuttaminen aiheuttaa usein paljon suurempaa sekoilua kuin ruutuun peruuttaminen.

Edit:
Minulle on aivan sama miten muut tuon suorittaa, enkä kerää paineita siitä jos jollain menee hetki peruutella ruutuun tai ruudusta. Ihme niuhottamista koko keskusteluaihe.

Edit2:
Eilen odottelin paikallisen prisman parkkiksella kun ruudusta ulos peruuttava teki sen viiden pisteen käännöksellä. Olisi ehkä ollut parempi peruuttaa ruutuun. Ei sillä että olisi minua haitannut, vaikka odotin ehkä n. 30 sekuntia siinä käytävällä.
 
Näytätkö sen viestin, missä kirjoitin, että peruuttaen on yhtä helppoa lähteä ruudusta kuin etuperin?

Kannattaisi sinunkin keskittyä siihen mistä täällä puhutaan. Tässä ei vertailtu ruudusta etuperin tai takaperin lähtemisen helppoudesta. Tässä vertailtiin ruutuun peruuttamisen ja ruudusta pois peruuttamisen eroja, missä väite oli, että ruudusta pois peruuttaminen on helpompaa kuin ruutuun peruuttaminen.

Kannattaa aina lukea ja ymmärtää mistä puhutaan ennenkuin kommentoi, muuten vaikuttaa tyhmältä.
Ai, kohdistit minulle kysymyksen mutta nyt väistit "pussituksen" tekeytymällä että et oikeastaan minulta kysynyt mitään vaan yleisesti vain keskustelit ihan eri asiasta.

Kannattaa välillä myöntää. Saattaa muuten vaikuttaa tyhmältä.
 
En minä ole kyllä huomannut että se ruutuun pakittaminen veisi yhtään kauempaa aikaa kuin ruudusta pois pakittaminen. Varmaan on näitäkin kuskeja jotka ei oman autonsa ääriviivoja hahmota ja silloin se pitänee paikkansa, mutta ei tätä nyt oikein yleiseksi totuudeksi kyllä voi julistaa :D
Joo ei se kyllä kauempaa vie ja on vielä paremmin hahmottaa kaikki kulmat sun muut luotettavasti autosta huolimatta. Vinoon parkkiin en kyllä pakita, mutta joskus saatan sellaiseen ajaa toisen rivin läpi, jos on tyhjää tilaa. Silloin autoni näyttää ulkopuolisen silmiin siltä, että olisin peruutellut siihen.
 
Peruuttaessa ruutuun mä tiedän, ettei tielläni ole muita ajoneuvoja. Yhtä kertaa lukuunottamatta takana tullut on ymmärtänyt aikeen, kun oon laittaku vilkun ajoissa päälle.

Peruuttaessa ruudusta mun täytyy aina lähteä vähän ryömittäen liikkeelle ja jos minä tai auton tutkat havaitsee liikettä, niin pitää pysähtyä ja varmistaa ettei kolahda. Joskus joku antaa tilaa, toisinaan taas ei. Välillä se on sitten sellaista eipäs juupas, meen ensin, eikun en menekään venkslaamista. En tykkää siitä, kun mulla on vaihtoehtoinenkin tapa.

Poikittaisesta ruudusta on vain kivempi lähteä liikkeelle, koska sen väylän liikenteen näkee paremmin. Tämä yksinään on mulle jo syy peruuttaa ruutuun. Ja koska moni ajaa keula edellä, niin sitä saa ahtaaseenkin ruutuun paikan, kun ajaa apparin kyljet vastakkain.

Vinoparkkiin peruuttaminen on hupaisaa (paitsi edellä mainituissa erityistapauksissa). Henkilöautoilla keula edellä on vain tehokkaampaa noissa ja näkyvyys on lähtökohtaisesti parempi.
 
Ai, kohdistit minulle kysymyksen mutta nyt väistit "pussituksen" tekeytymällä että et oikeastaan minulta kysynyt mitään vaan yleisesti vain keskustelit ihan eri asiasta.

Kannattaa välillä myöntää. Saattaa muuten vaikuttaa tyhmältä.

No onneksi nämä viestit on tässä kaikkien luettavissa, jolloin ei jää epäselväksi mitä olen kysynyt ja mitä olen väittänyt. Joten en ymmärrä miksi nyt nolasit itsesi valehtelemalla?

Minun kysymykseni sinulle liittyi siihen kun naureskelit minulle minun sanoessani että ruudusta peruutetaan vasta kun siellä ei ole ketään. Kysyin sinulta vain että etkös sinä etuperinkin ruudusta ajaessa aja sinne ajoväylälle vasta kun siellä ei ole ketään. Kysymykseni ei sisältänyt väitettä, että peruuttaminen olisi helpompaa kuin etuperin ulos ajaminen. Keksit siis tämän väitteen ihan omasta päästäsi, eli suomeksi valehtelit. Ja nyt kun jäit tuosta valheesta kiinni, niin edelleen syyttelet minua.

Hieno ihminen.
 
Tämä muistuttaa muistakin ärsyttävistä jonotilanteista liikenteessä:

Ärsyttää jonossa koska....
-jonon ensimmäinen peruuttaa parkkiruutuun keskimääräistä hitaammin
-jonon ensimmäinen odottaa parkkiruudusta poistuvaa
-jonon ensimmäinen väistää toiselta tieltä liittyvää
-jonon ensimmäinen hidastaa kilometriä ennen käännöstä
-jonon ensimmäinen hidastaa kilometriä ennen matalamman nopeusrajoituksen alkua
-jonon ensimmäinen hidastelee koska ei huomannut nopeusrajoituksen muuttumista
-jonon ensimmäinen on vihreissä valoissa väärällä kaistalla ja koko jono odottaa*
-jonon ensimmäisellä ei ollut vaihde silmässä tai ei huomannut vihreän valon vaihtumista

*Oma inhokkini taajama-ajossa on seitsemäs kohta, missä letkassa odotellaan esim. suoraan menevien kaistalla niiden vihreiden valojen aikaan että viereiselle kääntyvien kaistalle tulee tilaa tälle yhdelle sankarille joka unohti minne oli menossa tai ei seurannut kylttejä eikä osaa ajatella asiaa niin että menee nyt suoraan että jono pääsee liikkeelle ja tekee uparit 500m päässä takaisin. Toki tässä voi olla vieraampi paikka jossa paikannimet ei auta yhtään kylteissä ja jos maantieto oli alle seiskan niin muiden kaupunkien nimetkään ei välttämättä soita kelloja minne päin pitäisi suunnistaa. Kaiken kaikkiaan kaikki tekevät liikenteessä virheitä - paitsi minä.
 
Ei kai se sinänsä ongelma, mutta ärsytystä aiheuttaa ne elitistit, jotka on ottaneet sen elämänasenteen, että vain peruuttaminen ruutuun on oikea tapa ja sitten haukkuvat tyhmiksi kaikki, jotka ajavat ruutuun etuperin. Ja kun seuraa kommentteja niin tuntuu että monella ruutuun peruuttajalla se perimmäinen syy toiminnalle on se, että eivät itse osaa turvallisesti peruuttaa ruudusta pois, joten helpompi haukkua muut tyhmiksi.
 
Ei kai se sinänsä ongelma, mutta ärsytystä aiheuttaa ne elitistit, jotka on ottaneet sen elämänasenteen, että vain peruuttaminen ruutuun on oikea tapa ja sitten haukkuvat tyhmiksi kaikki, jotka ajavat ruutuun etuperin. Ja kun seuraa kommentteja niin tuntuu että monella ruutuun peruuttajalla se perimmäinen syy toiminnalle on se, että eivät itse osaa turvallisesti peruuttaa ruudusta pois, joten helpompi haukkua muut tyhmiksi.
Niin tai ne elitistit, jotka on ottaneet sen elämänasenteen, että vain etuperin ajaminen ruutuun on oikea tapa ja sitten haukkuvat tyhmiksi kaikki, jotka peruuttavat ruutuun.

Mutta ihan vakavasti, niin multa on mennyt ohi etuperin ajavien haukkuminen. Yritin nopeesti puhelimella selata, mutta ei osunut silmään. Autatko vähän?
 
Mutta ihan vakavasti, niin multa on mennyt ohi etuperin ajavien haukkuminen. Yritin nopeesti puhelimella selata, mutta ei osunut silmään. Autatko vähän?
Älä riko narratiivia kyseenalaistamalla.

Tässä threadissa on tainnut vain yksi henkilö kärkkäästi puolustaa etuperin ajamista muun muassa kutsumala muita tyhmiksi ja valehtelijoiksi. En ala osoittamaan sormella ketään! :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 149
Viestejä
4 896 276
Jäsenet
78 937
Uusin jäsen
Juhis_K

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom