Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Väistämisvelvollisuus ei koske vain niitä, ketkä ovat ehtineet ympyrään. Olet kärkikolmion velvoittamana väistämisvelvollinen muihin nähden aivan kuten normaalissa risteyksessä, riippumatta heidän väistämisvelvollisuuksistaan. Jos kuvittelen esittämäsi skenaarion, niin jos vasemmalta tuleva auto tulee sellaista vauhtia, ettet ehdi hänen eteensä häiriötä aiheuttamatta, et voi edetä laiminlyömättä väistämisvelvollisuuttasi. Asiantuntija @Antti Alien voi halutessaan tarkentaa.

Samaa mieltä siitä, että turhat odottajat ärsyttää. Se että on asetettu väistämisvelvollisen asemaan, ei tarkoita sitä, että pitää odottaa jotakuta väistettävää ennen kuin saa edetä.
Monesti näissä liikenneympyröissä menisi nätisti vetoketjuna autot läpi jos ihmiset osaisi painaa kaasua ja hahmottaa liikennettä, mutta kuten itsekkin monesti sanonut, ihmiset painaa AINA mielummin jarrua kuin kaasua ja sitten jonot seisoo kun yksi tai kaksi hönöä ei uskalla mennä. Liikenne välillä vaatii hieman ripeyttä ja moni ei vain kykene nopeisiin liikkeisiin.

Hyvä esimerkki tuossa kotikulmilla kun tullaan motarilta ramppia ylös ja käännytään vasemmalle normaalin + risteyksen kautta, ruuhka-aikana tuossa saattaa olla 200m jono kun siellä on muutama hönö välissä jotka saattaa seisoa jopa minuutin odottamassa ISOA väliä mihin mennä. Samalla itse olisin mahtunut niistä 20 mahdollisesta paikasta jokaiseen.

Nämä nyt tilanteita missä ei jalankulkijoita, jos jalankulkijoita liikkuu samassa risteyksessä, niin toki varovaisuus kunniaan.
 
Monesti näissä liikenneympyröissä menisi nätisti vetoketjuna autot läpi jos ihmiset osaisi painaa kaasua ja hahmottaa liikennettä, mutta kuten itsekkin monesti sanonut, ihmiset painaa AINA mielummin jarrua kuin kaasua ja sitten jonot seisoo kun yksi tai kaksi hönöä ei uskalla mennä. Liikenne välillä vaatii hieman ripeyttä ja moni ei vain kykene nopeisiin liikkeisiin.

Hyvä esimerkki tuossa kotikulmilla kun tullaan motarilta ramppia ylös ja käännytään vasemmalle normaalin + risteyksen kautta, ruuhka-aikana tuossa saattaa olla 200m jono kun siellä on muutama hönö välissä jotka saattaa seisoa jopa minuutin odottamassa ISOA väliä mihin mennä. Samalla itse olisin mahtunut niistä 20 mahdollisesta paikasta jokaiseen.

Nämä nyt tilanteita missä ei jalankulkijoita, jos jalankulkijoita liikkuu samassa risteyksessä, niin toki varovaisuus kunniaan.
Näin on. Liikenneympyrä on maksimaaliselta läpivetokyvyltään ylivertainen liikennevalo-ohjattuun risteykseen verrattuna. Sinne vaan sekaan rajoituksen sallimalla vauhdilla, ja väistämisvelvollisuuksia noudattaen. Jos säännöt on selkäytimessä, ei tuossa pitäisi olla mitään vaikeaa. Paitsi niille, jotka silti jäävät odottamaan vuoronumeroaan tulostettavaksi kolmion tolpalta.
 
Väistämisvelvollisuus ei koske vain niitä, ketkä ovat ehtineet ympyrään.

Jokainen tulee liikenneympyrään kärkikolmion takaa, joten jos ehdit ympyrään ennen sitä vasemmalta tulevaa, niin silloin se vasemmalta tuleva tulee ympyrään myös kärkikolmion takaa, jolloin hän on velvollinen väistämään siellä jo olevia.
 
Jokainen tulee liikenneympyrään kärkikolmion takaa, joten jos ehdit ympyrään ennen sitä vasemmalta tulevaa, niin silloin se vasemmalta tuleva tulee ympyrään myös kärkikolmion takaa, jolloin hän on velvollinen väistämään siellä jo olevia.
Niin on. Tilannenopeus on näissä ratkaiseva tekijä. Jos vasemmalta tuleva ajaa rajoituksen mukaan, ja sinä kiihdytät pysähdyksistä eteen siten, että se vaatii vasemmalta tulijalta minkäänlaista reagointia, olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi riippumatta siitä, mikä on vasemmalta tulijan sijainti suhteessa hänen kolmioonsa.

Eräs keskusteluun kutsuttu jäsen oli sitä mieltä, että ohittamalla kärkikolmion, ja jäämällä odottamaan sen jälkeiselle osuudelle, on automaattisesti etuajo-oikeutettu kaikkia muita kolmion takana olevia kohtaan. Näin se ei ole. Kärkikolmio velvoittaa jokaista, riippumatta muiden liikennemerkistä. Syyllisiä konflikteihin toki voidaan nähdä molemmissa osapuolissa, mutta yksiselitteistä on se, että kärkikolmio velvoittaa.

Tieliikennelaitos on hyvin monesti toistanut suhtautumaan liikenneympyröihin kuten normaaleihin risteyksiin. Se on todella hyvä ohjenuora. Viime vuosituhannen pylpyräkokeilut ovat tietysti oma lukunsa ja onkin aikamoinen rasite, että siihen liittyvät erityisyydet on jääneet tieliikennelakiin roikkumaan. Käytännössä pitäisi tulkita lakia siten, ettei mitään liikenneympyröitä tai kiertoliittymiä ole olemassakaan. On vain normaaleja risteyksiä, jotka sattuvat olemaan kaarelle muotoiltu.
 
Viimeksi muokattu:
Niin on. Tilannenopeus on näissä ratkaiseva tekijä. Jos vasemmalta tuleva ajaa rajoituksen mukaan, ja sinä kiihdytät pysähdyksistä eteen, olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi riippumatta siitä, mikä on vasemmalta tulijan sijainti suhteessa hänen kolmioonsa.

No tällä ei näissä mainitsemissani tapauksissa ole merkitystä, kun tilanteet ovat sellaisia, että se turhaan odottamaan jäänyt olisi ehtinyt sujahtaa ympyrästä läpi kahteenkin kertaan, ennenkuin se vasemmalta tuleva olisi ehtinyt kohdalle. Sitten on myös niitä, jotka jäävät odottamaan autoa, joka on ympyrässä jo sisällä, mutta vielä vastakkaisella puolella.

Nyrkkisääntö pitäisi olla, että liikenneympyrän eteen pysähdytään odottamaan vain sellaisia autoja, jotka ovat jo oman liittymäsi ja edellisen liittymän välissä. Ei muita. Muussa tapauksessa liikenne puuroutuu, eikä etene niinkuin se on tarkoitettu.
 
Nyrkkisääntö pitäisi olla, että liikenneympyrän eteen pysähdytään odottamaan vain sellaisia autoja, jotka ovat jo oman liittymäsi ja edellisen liittymän välissä. Ei muita. Muussa tapauksessa liikenne puuroutuu, eikä etene niinkuin se on tarkoitettu.
Vielä parempi on, kun väistää vain kaikkia joiden matka häiriintyisi eteen ajaessasi.

Mutta joo, samaa mieltä siitä, ettei niitä väistettäviä pidä ehdoin tahdoin jäädä odottelemaan.
 
Vielä parempi on, kun väistää vain kaikkia joiden matka häiriintyisi eteen ajaessasi.

Mutta joo, samaa mieltä siitä, ettei niitä väistettäviä pidä ehdoin tahdoin jäädä odottelemaan.

Samaa turhaa odottelua monesti suojateillä, kun pysähdytään suojatien eteen odottelemaan jalankulkijoita, jotka ovat vielä kaukana suojatiestä.
 
Samaa turhaa odottelua monesti suojateillä, kun pysähdytään suojatien eteen odottelemaan jalankulkijoita, jotka ovat vielä kaukana suojatiestä.
Jep. Kirjoitin myös tuosta äsken analogiseen sävyyn, mutta päädyin poistamaan kun en jaksa sitä jeesustelua joka siitä alkaa.

Jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku, mutta suojatien eteen ei pidä pysähtyä odottamaan josko sieltä joku tulisi. Paitsi jos viereisellä kaistalla on pysähtynyt ajoneuvo. Silloin on pakko pysähtyä, vaikkei jalankulkijoita olisikaan.
 
Jos kuvittelen esittämäsi skenaarion, niin jos vasemmalta tuleva auto tulee sellaista vauhtia, ettet ehdi hänen eteensä häiriötä aiheuttamatta, et voi edetä laiminlyömättä väistämisvelvollisuuttasi.
Mites skenaario, joka tapahtuu tosielämässä itselleni hyvin usein: olen menossa ympyrään, vasemmalta tulee joku arviolta 50km/h, ajan ympyrään omaa n. 10-20km/h vauhtia koska ehdin hyvin tämän kaahaajan edelle, mutta toki usein jossain kohtaa ympyrää tämä saavuttaa minut ja joutuu hidastamaan vauhtiaan.

Meneekö väärin?
 
Jep. Kirjoitin myös tuosta äsken analogiseen sävyyn, mutta päädyin poistamaan kun en jaksa sitä jeesustelua joka siitä alkaa.

Jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku, mutta suojatien eteen ei pidä pysähtyä odottamaan josko sieltä joku tulisi. Paitsi jos viereisellä kaistalla on pysähtynyt ajoneuvo. Silloin on pakko pysähtyä, vaikkei jalankulkijoita olisikaan.
Menee vähän pilkunviilaamiseksi, mutta tuohon on poikkeus. Tai tarkennus, ihan miten vaan.

27 §Ajoneuvon ajaminen suojatien yli​

Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.
 
Menee vähän pilkunviilaamiseksi, mutta tuohon on poikkeus. Tai tarkennus, ihan miten vaan.
Oikein hyvä tarkennus ja täsmälleen oikeaan paikkaan. En osannut tuollaista tilannetta edes ajatella, kuten lihavoidussa kohdassa esitit.

Onko tuollaisia järjestelyjä olemassa? Helsingissä on useita jotka voisivat olla, mutta ne ovat kaikki valo-ohjattuja. Mutta jos valot ovat poissa käytöstä, niin tuosta pykälästä tulee jokseenkin relevantti niissäkin risteyksissä.
 
Mites skenaario, joka tapahtuu tosielämässä itselleni hyvin usein: olen menossa ympyrään, vasemmalta tulee joku arviolta 50km/h, ajan ympyrään omaa n. 10-20km/h vauhtia koska ehdin hyvin tämän kaahaajan edelle, mutta toki usein jossain kohtaa ympyrää tämä saavuttaa minut ja joutuu hidastamaan vauhtiaan.

Meneekö väärin?
Joo. Jos hän joutuu hidastamaan vuoksesi, ajaessaan muuten liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten puitteissa, niin näin toimien olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi.
 
Oikein hyvä tarkennus ja täsmälleen oikeaan paikkaan. En osannut tuollaista tilannetta edes ajatella, kuten lihavoidussa kohdassa esitit.

Onko tuollaisia järjestelyjä olemassa? Helsingissä on useita jotka voisivat olla, mutta ne ovat kaikki valo-ohjattuja. Mutta jos valot ovat poissa käytöstä, niin tuosta pykälästä tulee jokseenkin relevantti niissäkin risteyksissä.
On noita tullut vastaan. En nyt tietenkään vaan saa heti päähäni, että missä.
 
Joo. Jos hän joutuu hidastamaan vuoksesi, ajaessaan muuten liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten puitteissa, niin näin toimien olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi.

Tuossa ensimmäisenä tuli mieleen että se viittakymppiä ajavat ei nyt ihan noudata niitä sääntöjä ja ohjeita, vaan katsoo tikkari ja asenteella kun nyt vaan pystyn ajamaan. Tyypillisi ne ympyrät missä näkyvyyttä ja missä , yleensä juuri ne lujaa-ajavat oikoo. Osalla vielä lisähuvina päästä alle tulijan iholle.

Mutta on ympyröitä joissa vauhtia enemmän, en nyt sano että viiskymppiä olisi ok, mutta kuitenkin kaistalla pysyy "äänetin" .
 
Joo. Jos hän joutuu hidastamaan vuoksesi, ajaessaan muuten liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten puitteissa, niin näin toimien olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi.

Mielestäni tämä ei pidä paikkaansa. Jos hän on ehtinyt ajaa ympyrään ennenkuin tämä toinen tulee ympyrään, niin hänellä ei ole mitään väistämisvelvollisuutta tätä myöhemmin ympyrään tulijaa kohtaan.

Verrataan tilanteeseen, jossa liityt motarille, luonnollisesti kolmion takaa. Tulet motarille, etkä häiritse ketään, mutta jonkin ajan päästä sinut saavuttaa joku joka ajaa kovempaa kuin sinä. Et sinä silloinkaan ole väistämisvelvollisuuttasi rikkonut.

Pidän nyt vähän erikoisena tuota tulkintaasi, jossa A on liikenneympyrässä sisällä ja B on tulossa liikenneympyrään kolmion takaa, niin sinun mielestäsi A on väistämisvelvollinen B:tä kohtaan, vaikka B on tilanteessa ainoa, jonka edessä on kärkikolmio.
 
Joo. Jos hän joutuu hidastamaan vuoksesi, ajaessaan muuten liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten puitteissa, niin näin toimien olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi.
Jos tätä laajennetaan koskemaan mitä tahansa risteystä tai vaikka kaistanvaihtoa, jossa taaemmainen joutuu hidastamaan, niin siinä on mahdollisesti tullut tehtyä virhearviointi. Toisaalta jos vaihdat kaistaa jonkun eteen monta kymmentä metriä hänen edellään ja takaa tullut ottaa pian kiinni nopeuserosta johtuen, niin vaihto on ollut mahdollisesti turvallinen ja liikennesääntöjen mukainen. Oma nopeus tai takaa tulevan nopeus voi olla tilannekohtaisesti väärä, joten kumpi tahansa voi erilaisissa skenaarioissa joutua syytetyksi liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Tai otetaan vaikka ihan tavallinen risteys, jossa itse ajan risteävällä tiellä vaikka sen kympin yli rajoituksen. Eteen kääntyy auto, jonka saavutan muutamassa sekunnissa ja joudun hiljentämään sanotaan vaikka mitaarimaksimiin tai hieman alle. Johonkin kohtuu tyypilliseen taajamanopeuteen. Tekikö hän väärin? Entä jos olisin saavuttanut vasta 10 sekuntia kääntymisen jälkeen? Yritän vain sanoa, etten pidä tätä asiaa erilaisten tilanteiden ja tilannenopeuksien takia yksiselitteisenä. Jos ympyrään kaahaa viittäkymppiä, niin ei se poliisi silitä kolaritilanteessa päätä, vaan lätkäisee mahdollisesti sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Kerran jossain Helsingin keskustan tasa-arvoisessa risteyksessä hölläsin vauhtia ennen risteystä, mutta kun en havainnut siinä näkyvällä osuudella lähestyvää ajoneuvoa, niin jatkoin matkaa. Sieltä tuli joku ihan hirveetä kyytiä ja joutui mun takia vähän hidastamaan. Mun olis silloin pitänyt varmistua asiasta paremmin, mutta se toinen tuli sellaista vauhtia, että olis mahdollisesti saanut hänkin sakot, koska tilannenopeus oli ainakin mun silmin liian kova. Saattoi olla yksisuuntainen mitä itse ajoin, joten jos oli vaikka woltti- tai taksikuski, niin saattoi tuntea alueen ja ettei hänellä ole väistämisvelvollisuutta muita ajoneuvoja kohtaan. Oli kuitenkin ympäristöön nähden odottamattoman kova vauhti, eikä se olis millään kerennyt pysäyttää, jos nurkan takaa olisi tullut jalankulkija eteen.
 
...hänellä ei ole mitään väistämisvelvollisuutta tätä myöhemmin ympyrään tulijaan kohtaan.
Onhan. Kärkikolmion osoittama väistämisvelvollisuus ei poistu millään liikennemerkillä* kenenkään muun tienkäyttäjän suhteen.

* Paitsi etuajo-oikeutta osoittava liikennemerkki, joita ei kärkikolmion välittömässä jälkeisyydessä ole yhtäkään kappaletta tässä maassa siten, että se poistaisi väistämisvelvollisuuden kuten edellisessä merkissä on osoitettu.
 
Mielestäni tämä ei pidä paikkaansa. Jos hän on ehtinyt ajaa ympyrään ennenkuin tämä toinen tulee ympyrään, niin hänellä ei ole mitään väistämisvelvollisuutta tätä myöhemmin ympyrään tulijaa kohtaan.

Verrataan tilanteeseen, jossa liityt motarille, luonnollisesti kolmion takaa. Tulet motarille, etkä häiritse ketään, mutta jonkin ajan päästä sinut saavuttaa joku joka ajaa kovempaa kuin sinä. Et sinä silloinkaan ole väistämisvelvollisuuttasi rikkonut.

Motarivertaus olisi sellainen että tulet rampilta, vaihda sinne motarille ja asiallista nopeutta ajanut joutuu hiljentämään takiasi. Eli ajat liian lähellä sen eteen.

Eriasia on sitten jos tulee kolari ja kenenkä vakuutuksesta maksellaan.

On liikenne ympyröitä joissa voi syntyä tilanteita että joudumme odottamaan edellisestä liittymästä tulijoita. Ja yksi pointti on vielä se että on kuljettajia jotka tulee niin reippaasti että (kylki) kolarin vaara on ihan todellinen.
 
Jos tätä laajennetaan koskemaan mitä tahansa risteystä tai vaikka kaistanvaihtoa, jossa taaemmainen joutuu hidastamaan, niin siinä on mahdollisesti tullut tehtyä virhearviointi. Toisaalta jos vaihdat kaistaa jonkun eteen monta kymmentä metriä hänen edellään ja takaa tullut ottaa pian kiinni nopeuserosta johtuen, niin vaihto on ollut mahdollisesti turvallinen ja liikennesääntöjen mukainen. Oma nopeus tai takaa tulevan nopeus voi olla tilannekohtaisesti väärä, joten kumpi tahansa voi erilaisissa skenaarioissa joutua syytetyksi liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Tai otetaan vaikka ihan tavallinen risteys, jossa itse ajan risteävällä tiellä vaikka sen kympin yli rajoituksen. Eteen kääntyy auto, jonka saavutan muutamassa sekunnissa ja joudun hiljentämään sanotaan vaikka mitaarimaksimiin tai hieman alle. Johonkin kohtuu tyypilliseen taajamanopeuteen. Tekikö hän väärin? Entä jos olisin saavuttanut vasta 10 sekuntia kääntymisen jälkeen? Yritän vain sanoa, etten pidä tätä asiaa erilaisten tilanteiden ja tilannenopeuksien takia yksiselitteisenä. Jos ympyrään kaahaa viittäkymppiä, niin ei se poliisi silitä kolaritilanteessa päätä, vaan lätkäisee mahdollisesti sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Kerran jossain Helsingin keskustan tasa-arvoisessa risteyksessä hölläsin vauhtia ennen risteystä, mutta kun en havainnut siinä näkyvällä osuudella lähestyvää ajoneuvoa, niin jatkoin matkaa. Sieltä tuli joku ihan hirveetä kyytiä ja joutui mun takia vähän hidastamaan. Mun olis silloin pitänyt varmistua asiasta paremmin, mutta se toinen tuli sellaista vauhtia, että olis mahdollisesti saanut hänkin sakot, koska tilannenopeus oli ainakin mun silmin liian kova. Saattoi olla yksisuuntainen mitä itse ajoin, joten jos oli vaikka woltti- tai taksikuski, niin saattoi tuntea alueen ja ettei hänellä ole väistämisvelvollisuutta muita ajoneuvoja kohtaan. Oli kuitenkin ympäristöön nähden odottamattoman kova vauhti, eikä se olis millään kerennyt pysäyttää, jos nurkan takaa olisi tullut jalankulkija eteen.
Älä mene toisen eteen jos se häiritsee häntä, sinua tai molempia. Ei se ole sen vaikeampaa.
 
Onhan. Kärkikolmion osoittama väistämisvelvollisuus ei poistu millään liikennemerkillä* kenenkään muun tienkäyttäjän suhteen.

* Paitsi etuajo-oikeutta osoittava liikennemerkki, joita ei kärkikolmion välittömässä jälkeisyydessä ole yhtäkään kappaletta tässä maassa siten, että se poistaisi väistämisvelvollisuuden kuten edellisessä merkissä on osoitettu.

Siinä vaiheessa kun tulet kärkikolmion takaa liikenneympyrään ja liikenneympyrässä ei ole ketään väistettävää, niin silloin sinulla ei ole ketään väistettävää. Sinä näytät nyt unohtavan sen että se myöhemmin ympyrään tuleva tulee myös kärkikolmion takaa, ja tämä kärkikolmio asettaa tälle myöhemmin ympyrään tulevalle väistämisvelvollisuuden. Tuo sinun argumenttisi ontuu, sillä se perustuu siihen, että sillä myöhemmin tulevalla kärkikolmio ei merkkaisikaan mitään, koska hän ajaa kovempaa.
 
Älä mene toisen eteen jos se häiritsee häntä, sinua tai molempia. Ei se ole sen vaikeampaa.

Jos liityt motarille ja sinun takaasi motarilla tulee joku 100 metrin päässä, niin oletko sitä mieltä, että olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi, jos tämä takaa tuleva ajaakin nopeampaa ja sitten jossain vaiheessa joutuu hidastamaan tai väistämään, koska sinä ajat hitaampaa?

Motarivertaus olisi sellainen että tulet rampilta, vaihda sinne motarille ja asiallista nopeutta ajanut joutuu hiljentämään takiasi. Eli ajat liian lähellä sen eteen.

Et nyt ymmärtänyt. Vertaus oli muuten tuo, mutta ei suinkaan ajeta liian lähelle kenenkään eteen, vaan siinä on ihan reilusti välimatkaa. Mutta koska motaria takaa tuleva ajaa kovempaa, niin jossain vaiheessahan tämä saavuttaa tämän, joka liittyi motarille ja joutuu sitten joko hidastamaan tai väistämään.

Ei kai kenenkään mielestä tuossa ole väistämisvelvollisuutta laiminlyöty? Miksi motarille liittyjän pitäisi jäädä kiihdytyskaistan päähän pysähdyksiin odottelemaan, että joku kaukaa takaa tuleva, joka ajaa nopeampaa, pääsee ohi?
 
Tuo sinun argumenttisi ontuu, sillä se perustuu siihen, että sillä myöhemmin tulevalla kärkikolmio ei merkkaisikaan mitään, koska hän ajaa kovempaa.
En tiedä sinusta miten toimit, mutta jos itse näen jonkun kaahaavan ympyrään kovaa vauhtia, niin jään odottamaan, vaikka "normitilanteessa" menisinkin silloin. Ihan sen takia että nämä kovaa ajavat vaarantavat liikennettä, ja se väistämisvelvollisuus ei poistu sillä että toinen kuski perseilee.
 
En tiedä sinusta miten toimit, mutta jos itse näen jonkun kaahaavan ympyrään kovaa vauhtia, niin jään odottamaan, vaikka "normitilanteessa" menisinkin silloin. Ihan sen takia että nämä kovaa ajavat vaarantavat liikennettä, ja se väistämisvelvollisuus ei poistu sillä että toinen kuski perseilee.

Väistämisvelvollisuutta ei ole, jos se toinen auto ei ole vielä edes ympyrässä. Sitä olen tässä yrittänyt alleviivata, että jos itse olet jo ympyrässä, niin silloin siinä tilanteessa ainoa kolmion takaa tuleva auto on se "kaahaaja".

1746749274208.png
 
Väistämisvelvollisuutta ei ole, jos se toinen auto ei ole vielä edes ympyrässä. Sitä olen tässä yrittänyt alleviivata, että jos itse olet jo ympyrässä, niin silloin siinä tilanteessa ainoa kolmion takaa tuleva auto on se "kaahaaja".

1746749274208.png
Asia on juuri näin ja pätee varmaan yli 99% liikenneympyriin.
Toisaalta tästäkin maasta löytyy suhteellisen suuria liikenneympyriä, joissa takana tulevaa, aiemmin ympyrään saapunutta ei edes näy. Tällaisessa ympyrässä tapahtuva peräänajo, pelkästään tuon pykälän mukaan voisi johtaa mielenkiintoiseen tulkintaan.
 
Jos liityt motarille ja sinun takaasi motarilla tulee joku 100 metrin päässä, niin oletko sitä mieltä, että olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi, jos tämä takaa tuleva ajaakin nopeampaa ja sitten jossain vaiheessa joutuu hidastamaan tai väistämään, koska sinä ajat hitaampaa?
Jep.
Siinä vaiheessa kun tulet kärkikolmion takaa liikenneympyrään ja liikenneympyrässä ei ole ketään väistettävää, niin silloin sinulla ei ole ketään väistettävää. Sinä näytät nyt unohtavan sen että se myöhemmin ympyrään tuleva tulee myös kärkikolmion takaa, ja tämä kärkikolmio asettaa tälle myöhemmin ympyrään tulevalle väistämisvelvollisuuden. Tuo sinun argumenttisi ontuu, sillä se perustuu siihen, että sillä myöhemmin tulevalla kärkikolmio ei merkkaisikaan mitään, koska hän ajaa kovempaa.
En unohda. Asialla ei yksinkertaisesti ole väliä. Muiden väistämisvelvollisuudet eivät poista minun väistämisvelvollisuuksia.
 
Ajatusmaailmasi ei sallisi esim. ajoneuvon jolla suurin sallittu nopeus on rajattu 80km/h tunnissa liittymään moottoritielle aamun työmatka aikaan, jolloin autojen väli harvoin on edes tuota 100 metriä.
100 metrin matkan hahmottamiseen auttaa, jos ajattelee normaaleita henkilöautoja mahtuvan siihen peräkkä enemmän kuin 20 kpl.
 
Ajatusmaailmasi ei sallisi esim. ajoneuvon jolla suurin sallittu nopeus on rajattu 80km/h tunnissa liittymään moottoritielle aamun työmatka aikaan, jolloin autojen väli harvoin on edes tuota 100 metriä.
100 metrin matkan hahmottamiseen auttaa, jos ajattelee normaaleita henkilöautoja mahtuvan siihen peräkkä enemmän kuin 20 kpl
Jos liikennevirtaan ei pysty ajoneuvollaan liittyä turvallisesti, niin silloin sinne ei mennä.
 
Jos liikennevirtaan ei pysty ajoneuvollaan liittyä turvallisesti, niin silloin sinne ei mennä.
Mitä tekee rekkakuski joka on tulossa moottoritielle suurinta sallittua nopeutta ja näkee taustapelistä nopeammin lähestyvän auton samalla kun liittymiskaista uhkaa loppua. Pitääkö hänen pysähtyä koska ei voi turvallisesti liittyä?
 
Mitä tekee rekkakuski joka on tulossa moottoritielle suurinta sallittua nopeutta ja näkee taustapelistä nopeammin lähestyvän auton samalla kun liittymiskaista uhkaa loppua. Pitääkö hänen pysähtyä koska ei voi turvallisesti liittyä?
Pysähtyy ja peruuttaa pois, koska ei halua tehdä väärin ja liittyä horisontissa näkyvän nopeammin ajavan eteen, vaikka sen voisi tehdä turvallisesti? 😝

Tässä taistellaan nyt tuulimyllyä tai trollia vastaan, joten jos vain kimpassa todetaan, ettei hitaamman ajoneuvon (esim rekka) kuljettaja tee väärin liittyessään motarille turvallisesti ja siirrytään eteenpäin.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Siinä vaiheessa kun tulet kärkikolmion takaa liikenneympyrään ja liikenneympyrässä ei ole ketään väistettävää, niin silloin sinulla ei ole ketään väistettävää. Sinä näytät nyt unohtavan sen että se myöhemmin ympyrään tuleva tulee myös kärkikolmion takaa, ja tämä kärkikolmio asettaa tälle myöhemmin ympyrään tulevalle väistämisvelvollisuuden. Tuo sinun argumenttisi ontuu, sillä se perustuu siihen, että sillä myöhemmin tulevalla kärkikolmio ei merkkaisikaan mitään, koska hän ajaa kovempaa.
Jos ymmärrän viesti oikein, niin ei.

Jos tulet risteykseen, väistämis velvollisuus, kärkikolmiolla, niin väistä, väistä myös sitä joka on tullut jostain aiemmasta liittymästä kolmion takaa.

Se opetetaan erikseen että väistämis velvollinen ei tunkee eteen, niin että toinen joutuu takiasi hidastaa yms. Se on sitten oma juttunsa jos tulee kolari.

Väistämisvelvollisuutta ei ole, jos se toinen auto ei ole vielä edes ympyrässä. Sitä olen tässä yrittänyt alleviivata, että jos itse olet jo ympyrässä, niin silloin siinä tilanteessa ainoa kolmion takaa tuleva auto on se "kaahaaja".

1746749274208.png

Ketjussa nyt on erilaisia tarinoita, en aina pysy käryllä mitä missäkin viestissä tarkoitetaan.

Jos tullaan kolmion takaa ympyrään, ja ollaan siellä ympyrässä niin oikealta kolmion takaa tulevat väistävä.

Jos tullaan ympyrään kolmion takaa, niin väistetään vasemmalta tulijoita. eikä niille aiheuteta haittaa.

Jos näet että et kerkiä sinne ympyrään ennenkuin muut menneet, niin onhan siinä odetettava, jos näet että edellisestä liittymästä joku tulee vauhdikkaasti ympyrään ja seisovasta lähdöstä et asiallisesti kerkiä, niin odotettava.

Tiettävästi joskus ollut sellainen laki ja laintulkinta että risteyksessä ratkaisevaa on se kuka ensin ohittaa kolmion. Sitäkin viilattu ja tässä ympyräasiayhteydessä ei olla samassa risteyksssä, joten jos olen tulossa kolmiontakaa, niin väistämisvelvollisuuteni tulee siitä. Eikä siihen vaikuta toisenosapuolen mahdollisen edellisen risteyksen väistämis velvollisuudet. Vaan se että minä tulen kolmion takaa, hän ei.


Jos minulla on kolmio ja tiellä johon liittyn joku ajaa ylinopeutta, niin väistämis velvollisuus ei siitä vaihdu, väistettävä sitä ylinopeuttakin ajavaa. Jos onnettomuus niin sitten monimutkaisempaa.


Jos liityt motarille ja sinun takaasi motarilla tulee joku 100 metrin päässä, niin oletko sitä mieltä, että olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi, jos tämä takaa tuleva ajaakin nopeampaa ja sitten jossain vaiheessa joutuu hidastamaan tai väistämään, koska sinä ajat hitaampaa?



Et nyt ymmärtänyt. Vertaus oli muuten tuo, mutta ei suinkaan ajeta liian lähelle kenenkään eteen, vaan siinä on ihan reilusti välimatkaa. Mutta koska motaria takaa tuleva ajaa kovempaa, niin jossain vaiheessahan tämä saavuttaa tämän, joka liittyi motarille ja joutuu sitten joko hidastamaan tai väistämään.

Jos ei mietitä sitä vertausta, vaan ihan sitä motarille liittymistä, jos esimerkkisi on sellainen että 120 tikkari, ja asiallinen keli, motarilla liikenne sen 110km/h-130km/h ja liityt sinne > sadanmetrin välillä n.120km/h , nopeudella. niin kuullostaa aika esimerkilliseltä.

Jos syystä tai toisesta havaitset että tulee reilu130km/h ja itsellä just 70km/h ylittyisi, niin pieleen menee.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tekee rekkakuski joka on tulossa moottoritielle suurinta sallittua nopeutta ja näkee taustapelistä nopeammin lähestyvän auton samalla kun liittymiskaista uhkaa loppua. Pitääkö hänen pysähtyä koska ei voi turvallisesti liittyä?

Jos havaitsee mokanneen, niin sen jälkeen pyritään minimoimaan virhe. Esimerkki vilkkaan liikenteen aikaan, haasta ramppi, ja motarilla puutteelliset turvaväli usein johtaa tilanteisiin jossa valitaan vähin huono vaihtoehto.

Ollaan jo aika kaukana siitä mistä juttu lähti, jos juttu lähti siitä että kuljettaja saapuu risteykseen kolmion takaa, havaitsee vasemmalta lähestyvän kuljettajan jonka vauhti on reipas, tästä huolimatta kuljetta päättää ajaa risteykseen, tielle väistämis velvollisena tietäen että hänen takiaan toineen joutuu polkemaan jarrua. Kuljettalla oli se aito vaihtoehto että odottaa sen ohimenemistä.


Yhtäläisyyttä on senverran että ympyrässäkin voi olla ruuhkaa, jos siinä hetken katsellut ja todennut että ei tämä odottamalla parane, ja taaksekkin muodostunut jonoa, ja tällä rekalla ei häiritsemättä pääse, niin turvallisuus edellä ja vaarantamatta, mutta joutuuhan siinä tinkiin ha autokoulutuksen ohjeista.
 
Tulkinnat kuseskelee hieman siinä kohtaa jos tulkitaan että kun oma kolmio on ohitettu niin ollaan virallisesti ympyrässä. Se kolmio vaikuttaa vielä sen ohittamisen jälkeen, eikä sen ohittaminen muuta autoa siinä kohtaa sellaiseksi ympyrässä ajajaksi, jota muut sitten väistää. Sitten voi liittyä kun siihen on tilaa eikä vasemmalta tulevien tarvitse hidastaa jotta pääsisit turvallisesti mukaan.
 
Tästä ympyräkeskustelusta ja hitaampana eteen tulevasta tuli taas mieleen vanha aihe, jota olen joskus miettinyt kumpanakin osapuolena ollessani. Otetaan joku risteys, josta on kääntymässä väistämisvelvollisena päätielle, ja tietää jo etukäteen, että tulee ajamaan etuajo-oikeutettuja hitaampaa. Alla voi olla menopeli, jolla ei saa, pysty tai halua ajaa päätien nopeutta. Tai tietää, että ei välttämättä ehdi kiihdyttää muiden nopeuteen ennen kuin nämä ovat saavuttaneet. Esimerkkinä nyt vaikka tavallinen maantie, jonne ollaan tulossa sivutieltä traktorilla, tai vaikka moottoritien liittymä rekalla.

Mikäli se oma kulkupeli tuikataan tielle niin, että takana päätietä tulevat etuajo-oikeutetut joutuvat jarruttamaan, ei varmasti ole minkään tulkinnan mukaan noudatettu väistämisvelvollisuutta. Tästä lienevät kaikki suhteellisen samaa mieltä. Mutta entä sitten, jos välimatkaa onkin niin paljon, että takana tulevat selviävät tilanteesta kevyellä kaasun nostolla tai pääsevät vaikka vaihtamaan heti kaistaa ja ohittamaan ilman edes sitä kaasun hölläämistä? Onko tällöin rikottu väistämisvelvollisuutta?

Jos ängetään tietoisesti hitaampana liian ahtaaseen väliin ja vaikka siitä muut selviäisivät ilman jarrua, ei tämä ehkä kohteliasta ole. Jossain kohtaa mennee kuitenkin raja siinä, kuinka kaukana oleville pitää tilaa antaa. Ei se väistämisvelvollisuuskaan käsittääkseni tarkoita sitä, että ihan kaikkia näkyvissä olevia pitää väistää. Tästä maasta löytyy aika pitkiäkin maantiesuoria, joille sivutieltä tullessa näkee hyvinkin kauas, ja sillä traktorilla tai mopoautolla olisi aika vaikea päästä liittymään sivutieltä, jos joutuisi odottamaan sellaisen välin, ettei ketään näy horisontissa. Samaten moottoritien kiihdytyskaistaa ajaessa saattaa nähdä, että takaa tullaan moottoritietä pitkin aika paljon kovempaa, mutta jos liikennetilanne on rauhallinen ja tämä pääsee sujuvasti vaihtamaan kaistaa ja ohittamaan hidastamatta, kuinka kaukaa tuleville pitää tietä antaa ja pysyä itse vielä kiihdytyskaistalla?
 
Tästä ympyräkeskustelusta ja hitaampana eteen tulevasta tuli taas mieleen vanha aihe, jota olen joskus miettinyt kumpanakin osapuolena ollessani. Otetaan joku risteys, josta on kääntymässä väistämisvelvollisena päätielle, ja tietää jo etukäteen, että tulee ajamaan etuajo-oikeutettuja hitaampaa. Alla voi olla menopeli, jolla ei saa, pysty tai halua ajaa päätien nopeutta. Tai tietää, että ei välttämättä ehdi kiihdyttää muiden nopeuteen ennen kuin nämä ovat saavuttaneet. Esimerkkinä nyt vaikka tavallinen maantie, jonne ollaan tulossa sivutieltä traktorilla, tai vaikka moottoritien liittymä rekalla.

Mikäli se oma kulkupeli tuikataan tielle niin, että takana päätietä tulevat etuajo-oikeutetut joutuvat jarruttamaan, ei varmasti ole minkään tulkinnan mukaan noudatettu väistämisvelvollisuutta. Tästä lienevät kaikki suhteellisen samaa mieltä. Mutta entä sitten, jos välimatkaa onkin niin paljon, että takana tulevat selviävät tilanteesta kevyellä kaasun nostolla tai pääsevät vaikka vaihtamaan heti kaistaa ja ohittamaan ilman edes sitä kaasun hölläämistä? Onko tällöin rikottu väistämisvelvollisuutta?

Jos ängetään tietoisesti hitaampana liian ahtaaseen väliin ja vaikka siitä muut selviäisivät ilman jarrua, ei tämä ehkä kohteliasta ole. Jossain kohtaa mennee kuitenkin raja siinä, kuinka kaukana oleville pitää tilaa antaa. Ei se väistämisvelvollisuuskaan käsittääkseni tarkoita sitä, että ihan kaikkia näkyvissä olevia pitää väistää. Tästä maasta löytyy aika pitkiäkin maantiesuoria, joille sivutieltä tullessa näkee hyvinkin kauas, ja sillä traktorilla tai mopoautolla olisi aika vaikea päästä liittymään sivutieltä, jos joutuisi odottamaan sellaisen välin, ettei ketään näy horisontissa. Samaten moottoritien kiihdytyskaistaa ajaessa saattaa nähdä, että takaa tullaan moottoritietä pitkin aika paljon kovempaa, mutta jos liikennetilanne on rauhallinen ja tämä pääsee sujuvasti vaihtamaan kaistaa ja ohittamaan hidastamatta, kuinka kaukaa tuleville pitää tietä antaa ja pysyä itse vielä kiihdytyskaistalla?
Uusi liikennelaki otti tähänkin kantaa. Se antaa poliisille mahdollisuuden antaa sadan euron liikennevirhemaksun, jos joku ajaa liian hitaasti. En tiedä mikä on varsinainen käytäntö Suomessa, mutta esimerkiksi Saksassa traktroreita sakotetaan, mikäli alinopeutta kuljettu matka on tarpeettoman pitkä (tai tarpeeton alkujaan), tai se tapahtuu liikenteen vilkkaimpien tuntien aikana. Traktoreiden sallitaan ajaa jopa moottoritiellä lyhyitä siirtymiä, mutta se edellyttää hyvää tilannetajua ja usein myös aikaista heräämistä ennen aamuruuhkia.

Mielestäni on erinomaista, että näissä asioissa pidetään maalaisjärki mukana, mutta täytyy muistaa, että on myös marginaalinen ryhmä joka tarvitsee tiukat yksiselitteiset määrittelyt kaikelle, joita niitäkin halutaan pyrkiä ymmärtämään mahdollisimman väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä ympyräkeskustelusta ja hitaampana eteen tulevasta tuli taas mieleen vanha aihe, jota olen joskus miettinyt kumpanakin osapuolena ollessani. Otetaan joku risteys, josta on kääntymässä väistämisvelvollisena päätielle, ja tietää jo etukäteen, että tulee ajamaan etuajo-oikeutettuja hitaampaa. Alla voi olla menopeli, jolla ei saa, pysty tai halua ajaa päätien nopeutta. Tai tietää, että ei välttämättä ehdi kiihdyttää muiden nopeuteen ennen kuin nämä ovat saavuttaneet. Esimerkkinä nyt vaikka tavallinen maantie, jonne ollaan tulossa sivutieltä traktorilla, tai vaikka moottoritien liittymä rekalla.

Mikäli se oma kulkupeli tuikataan tielle niin, että takana päätietä tulevat etuajo-oikeutetut joutuvat jarruttamaan, ei varmasti ole minkään tulkinnan mukaan noudatettu väistämisvelvollisuutta. Tästä lienevät kaikki suhteellisen samaa mieltä. Mutta entä sitten, jos välimatkaa onkin niin paljon, että takana tulevat selviävät tilanteesta kevyellä kaasun nostolla tai pääsevät vaikka vaihtamaan heti kaistaa ja ohittamaan ilman edes sitä kaasun hölläämistä? Onko tällöin rikottu väistämisvelvollisuutta?

Jos ängetään tietoisesti hitaampana liian ahtaaseen väliin ja vaikka siitä muut selviäisivät ilman jarrua, ei tämä ehkä kohteliasta ole. Jossain kohtaa mennee kuitenkin raja siinä, kuinka kaukana oleville pitää tilaa antaa. Ei se väistämisvelvollisuuskaan käsittääkseni tarkoita sitä, että ihan kaikkia näkyvissä olevia pitää väistää. Tästä maasta löytyy aika pitkiäkin maantiesuoria, joille sivutieltä tullessa näkee hyvinkin kauas, ja sillä traktorilla tai mopoautolla olisi aika vaikea päästä liittymään sivutieltä, jos joutuisi odottamaan sellaisen välin, ettei ketään näy horisontissa. Samaten moottoritien kiihdytyskaistaa ajaessa saattaa nähdä, että takaa tullaan moottoritietä pitkin aika paljon kovempaa, mutta jos liikennetilanne on rauhallinen ja tämä pääsee sujuvasti vaihtamaan kaistaa ja ohittamaan hidastamatta, kuinka kaukaa tuleville pitää tietä antaa ja pysyä itse vielä kiihdytyskaistalla?
En tiedä kuinka hyvin onnistuin siinä, mutta tätä juuri yritin korostaa. Ei sillä rekalla voi jossai kaksikaistaisella motarilla tai moottoriliikennetiellä odotella kiihdytyskaistan alussa, että väylä on tyhjä vähintään edellisen kolmen kilometrin matkalta ennen kuin voi liittyä, ettei perässä ajava vaan joudu hidastamaan matkanopeuttaan.
 
Hyvä esimerkki tuossa kotikulmilla kun tullaan motarilta ramppia ylös ja käännytään vasemmalle normaalin + risteyksen kautta, ruuhka-aikana tuossa saattaa olla 200m jono kun siellä on muutama hönö välissä jotka saattaa seisoa jopa minuutin odottamassa ISOA väliä mihin mennä. Samalla itse olisin mahtunut niistä 20 mahdollisesta paikasta jokaiseen.
Tämä on varmaan myös sanottu jo moneen kertaan mutta sitten sinne ympyrään kurvaa myös niitä, jotka kiihdyttävät vauhtia kun huomaavat että joku röyhkimys yrittää sujahtaa hidastelematta siihen aivan riittävän isoon rakoon heidän edessään. Tässä lähiaikoina sai jälleen kuulla tööttäilyäkin...
 
Viimeksi muokattu:
Mutta entä sitten, jos välimatkaa onkin niin paljon, että takana tulevat selviävät tilanteesta kevyellä kaasun nostolla tai pääsevät vaikka vaihtamaan heti kaistaa ja ohittamaan ilman edes sitä kaasun hölläämistä? Onko tällöin rikottu väistämisvelvollisuutta?

Henkilöautolla opetettu että tullaan niin ettei muut joudu reagoimaan, hiljentään, väistää jne. Mutta kuten pohdit, niin jos olen sen oman vauhdin saavuttanut niin jossain vaiheessa nopeampia saavuttaa minut. Jos se on tullesani ollut niin kaukana etten häntä voi havaita, niin se varmaan selvä juttu. Pohjanmaalla, ja kehältä Poriin mennessä on niinpitkä suoria joissa näkyvyyttä, että siinä sitten vähän miettiä, jollain 20km/h kaivurilla jos rekka näkyy kaukana joka saavuttaisi, niin tuskin eteen hinku, jos toivoa vapaammasta välisä.

Ei tuohon taida olla aikaa, jos yksinään odottelee kolmion takana, niin odotella voi pitkäänkin, mutta jos takana odotaan kymmenen muutakin niin turvallinen väli, missä haitta vähempi kuin odotus.

Rekkakuskit mainittu, osa rekkakuskeista painaa isomman oikeudella, osa toimii tilanteen mukaan, jos odotus ei häiritse muita, niin odotetaan, jos perään alkaa kiertyä jonoa niin mennään pienempää turvalliseen väliin.


Joskus nähnyt että etuoikeutettu antaa tilaa. ja onnistuneesti saanut viestin meneen.


Edit: Sille etuoikeutetulle tilanne tulee hetkessä ja on lyhyt, näkyy siis vain siinä että joku tulee "törkeästi" eteen, ei tiedosta sitä että toinen siinä viisiminuuttia jo kytännyt sopivaa väliä.

Tämä on varmaan myös sanottu jo moneen kertaan mutta sitten sinne ympyrään kurvaa myös niitä, jotka kiihdyttävät vauhtia kun huomaavat että joku röyhkimys yrittää sujahtaa hidastelematta siihen aivan riittävän isoon rakoon. Tässä lähiaikoina sai jälleen kuulla tööttäilyäkin...

Totta, ja näitä tarinoita näissä ketjuissakin esiintynyt. Joskus oli kovaa vääntöä kuinka lujaan ympyrään voi mennä, voiko oikoa. joillekkin se tikkarinopeus on minimi ja jos joku havaitaan tulevan kolmion takaa, niin ei himmata vaan syksytään konttiin, kuten kerroit + jotkut hakee perään lisävoimaa pitkällä äänimerkillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tulkinnat kuseskelee hieman siinä kohtaa jos tulkitaan että kun oma kolmio on ohitettu niin ollaan virallisesti ympyrässä. Se kolmio vaikuttaa vielä sen ohittamisen jälkeen, eikä sen ohittaminen muuta autoa siinä kohtaa sellaiseksi ympyrässä ajajaksi, jota muut sitten väistää. Sitten voi liittyä kun siihen on tilaa eikä vasemmalta tulevien tarvitse hidastaa jotta pääsisit turvallisesti mukaan.

Mietipä asiaa sen myöhemmin ympyrään tulevan näkökulmasta: Saavut ympyrään ja sinulla on kärkikolmio edessä. Näet että liikennympyrässä on auto, joka on sinusta katsoen oikealla puolella. Sinulla on siis kolmio. Miksi mielestäsi et ole nyt väistämisvelvollinen tätä ympyrässä jo olevaa autoa kohtaan?
 
Mietipä asiaa sen myöhemmin ympyrään tulevan näkökulmasta: Saavut ympyrään ja sinulla on kärkikolmio edessä. Näet että liikennympyrässä on auto, joka on sinusta katsoen oikealla puolella. Sinulla on siis kolmio. Miksi mielestäsi et ole nyt väistämisvelvollinen tätä ympyrässä jo olevaa autoa kohtaan?
Sinulla on kolmio. Olet väistämisvelvollinen.

Tämän yksinkertaisemmin ei asiaa voi muotoilla.
 
Mietipä asiaa sen myöhemmin ympyrään tulevan näkökulmasta: Saavut ympyrään ja sinulla on kärkikolmio edessä. Näet että liikennympyrässä on auto, joka on sinusta katsoen oikealla puolella. Sinulla on siis kolmio. Miksi mielestäsi et ole nyt väistämisvelvollinen tätä ympyrässä jo olevaa autoa kohtaan?
Nyt me joudutaan kuvittelleen mitä toinen tarkoittaa kuvauksilla, ja miten liittyyy eiempaan keskusteluun, vai onko joku uusi yksittäis tapaus.

Meillä kiertosuunta on vastapäivään, varsinaisessa ympyrässä(* ei oikealta pitäisi tulla mitään väistettävää. Ei väärin päin ajavia, ja liittymissä pitäisi olla kolmiot. Jos ympyrässä joku on, niin ei tietenkään konttiin saa ajaa.

Eli jos tulen kolmion takaa ympyrään niin väistän kaikkia vasemmalta tulijoita, tuli ne sitten ajorataa, on ne tulleet sinne kolmion takaa, nurtsilta, keski kivetykseltä. Sillä ei väliä onko ne tulleet viisiminuuttia sitten, vai juuri aiemmin.
Silläkään ei ole väliä ohitinko itse kolmion sekuntti sitten, vai minuutti sitten, väistän silti. Jos olen päässyt risteyksestä pois, niin yksikaistaisella ei enään vasemmalta suomalaisessa ympyrässä ketään tule, tai sitten ovat niitä oikojia, holtoväkeä, jotka väistää.


(*
Kohteessa voi olla ympyrää ennen kevyenliikenteen väylä jota ennen se kolmio, jolloin väistetään myös oikelta tulevaa kevyttäliikennettä , mm. pyöräilijoitä, suojatiellä taasen väistetään jalankulijoita ilman kolmiotakin. sen jälkeen sitten väistetään ympyrässä meneviä ajoneuvoja, ja tosiaan riippumatta siitä onko ne tulleet kolmion takaa.
 
No niin, nyt kumosit aiemmat väitteesi :) Aiemmin sinä väitit, että tämä ympyrässä jo oleva auto olisi väistämisvelvollinen tätä myöhemmin ympyrään kolmion takaa tulevaa kohtaan.
En ole väittänyt mitään tuollaista, saati päinvastaista. Voitko lainauksen kanssa ilmaista mihin kohtaan viittaat?
 
Tulkinnat kuseskelee hieman siinä kohtaa jos tulkitaan että kun oma kolmio on ohitettu niin ollaan virallisesti ympyrässä. Se kolmio vaikuttaa vielä sen ohittamisen jälkeen, eikä sen ohittaminen muuta autoa siinä kohtaa sellaiseksi ympyrässä ajajaksi, jota muut sitten väistää. Sitten voi liittyä kun siihen on tilaa eikä vasemmalta tulevien tarvitse hidastaa jotta pääsisit turvallisesti mukaan.

Toisaalta, liikenne on väistämättä joustavaa. Ei asiaa sivunneet rekat muuten pääsisi ollenkaan sinne moottoritielle, ainakaan turvallisesti.

En tiedä satuinko vaan hyvin chilliin aikaan Tanskaan, mutta täytyy sanoa, että viime kesänä siellä ajaminen ärsytti huomattavan paljon vähemmän kuin Suomessa ajaminen (sanoisin vain osin lomailun ansiosta). Vaikka sisältyikin myös pääkaupungissa ajamista tuohon. Toki tuonnekin mahtui motarille kaikenlaisia monen kaista yli seilaajaa, ja en noita säävaihteluita ja yllättäviä rankkasateita kaipaakaan.

Nyt me joudutaan kuvittelleen mitä toinen tarkoittaa kuvauksilla, ja miten liittyyy eiempaan keskusteluun, vai onko joku uusi yksittäis tapaus.

Tuossa siis kysytään, että miksi se myöhemmin kolmion ylittävä tyyppi ei ole vähintään yhtä paljon väistämisvelvollinen, vaikka tuleekin kovempaa. Mikä on hyvä kysymys, ja sujuvan liikenteen kannalta mielestäni pitää voida olettaa, että kolmion takaa tuleva on ainakin valmistautunut väistämään, eikä voi olettaa voivansa ajaa muita huomioimatta.

En ole väittänyt mitään tuollaista, saati päinvastaista. Voitko lainauksen kanssa ilmaista mihin kohtaan viittaat?

Olet esittänyt, että tätä aikaisemmin ympyrään mennyttä koskisi väistämisvelvollisuus myöhemmin sinne tulevaa kohtaan viesteissä #29 412, #29 425 ja #29 417
 
Nyt me joudutaan kuvittelleen mitä toinen tarkoittaa kuvauksilla, ja miten liittyyy eiempaan keskusteluun, vai onko joku uusi yksittäis tapaus.

Miten tämä nyt voi olla niin vaikeaa? Ei tarvitse kuvitella yhtään mitään, sillä tämä on TÄSMÄLLEEN se sama tapaus josta kirjoitin alunperinkin. Nyt vain sitä samaa tapausta tarkasteltiin sen toisen auton näkökulmasta, kun aiemmin tarkasteltiin sen ensin ympyrään ajavan näkökulmasta.

Eli yhteenvetona vielä tämä ihan alkuperäinen esimerkki:
On kaksi liikenneympyrään menevää autoa: A ja B
A on tulossa ympyrään B:tä edeltävästä liittymästä.
B liittyy ympyrään ensin ja A liittyy vähän myöhemmin.

Nyt kun kerroin tämän esimerkin, niin Imodium ja sinä kivenkovaan väititte, että B on väistämisvelvollinen A:ta kohtaan.

Mutta nyt kun pyysin tarkastelemaan tätä samaa tapausta tuon A:n näkökulmasta, niin yhtäkkiä te molemmat olittekin sitä mieltä, että A on väistämisvelvollinen.
 
En ole väittänyt mitään tuollaista, saati päinvastaista. Voitko lainauksen kanssa ilmaista mihin kohtaan viittaat?

Tässä, ole hyvä:

Mites skenaario, joka tapahtuu tosielämässä itselleni hyvin usein: olen menossa ympyrään, vasemmalta tulee joku arviolta 50km/h, ajan ympyrään omaa n. 10-20km/h vauhtia koska ehdin hyvin tämän kaahaajan edelle, mutta toki usein jossain kohtaa ympyrää tämä saavuttaa minut ja joutuu hidastamaan vauhtiaan.

Meneekö väärin?
Joo. Jos hän joutuu hidastamaan vuoksesi, ajaessaan muuten liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten puitteissa, niin näin toimien olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi.
Mielestäni tämä ei pidä paikkaansa. Jos hän on ehtinyt ajaa ympyrään ennenkuin tämä toinen tulee ympyrään, niin hänellä ei ole mitään väistämisvelvollisuutta tätä myöhemmin ympyrään tulijaa kohtaan.
Onhan. Kärkikolmion osoittama väistämisvelvollisuus ei poistu millään liikennemerkillä* kenenkään muun tienkäyttäjän suhteen.
 
Olet esittänyt, että tätä aikaisemmin ympyrään mennyttä koskisi väistämisvelvollisuus myöhemmin sinne tulevaa kohtaan viesteissä #29 412, #29 425 ja #29 417
En ole sanonut noin. Päinvastoin, olen useaan otteeseen todennut, ettei kärkikolmion osoittama väistämisvelvollisuus poistu riippuen muille asetetuista väistämisvelvollisuuksista.

E: Rambo8 tuossa saikin listattua viitatut viestit.👍
 
Totta, ja näitä tarinoita näissä ketjuissakin esiintynyt. Joskus oli kovaa vääntöä kuinka lujaan ympyrään voi mennä, voiko oikoa. joillekkin se tikkarinopeus on minimi ja jos joku havaitaan tulevan kolmion takaa, niin ei himmata vaan syksytään konttiin, kuten kerroit + jotkut hakee perään lisävoimaa pitkällä äänimerkillä.
Etuajo-oikeutettuja risteyksiä on monenlaisia ja -muotoisia ja yleensä itsekin hiljentelen enemmän tullessani kärkikolmion takaa silloin kun ajoradat leikkaavat suorakulmaisesti ja erityisesti jos on näköesteitä tai kevyen liikenteen väylä sen risteävän ajoradan vieressä.

Sen sijaan liikenneympyrään voi usemmiten tulla reippaammin - mutta voi sen sisälläkin ajaa reippaammin kun uudemmissa taitaa yhä useammin olla viistetty keskikorokkeen reuna, jonka ansiosta sen "etuilijan" takapuskuriin ehtii helpommin oikaista tööttäilemään. Em. tapauksessa se takana tööttäilijä tosin raivosi itsekseen siellä noin kahden auton päässä eikä näkynyt edes taustapeilissä...
 
En ole sanonut noin. Päinvastoin, olen useaan otteeseen todennut, ettei kärkikolmion osoittama väistämisvelvollisuus poistu riippuen muille asetetuista väistämisvelvollisuuksista.

E: Rambo8 tuossa saikin listattua viitatut viestit.👍
Luepa ajatuksen kanssa ne listaamani viestit. Ensimmäisessä Zigh kertoo kyseisen skenaarion ja toisessa viestissäsi vastaat tähän Zighin viestiin ja ihan kirjaimellisesti sanot, että tämä ympyrään ensin ajanut olisi väistämisvelvollinen tätä myöhemmin ympyrään ajavaa "kaahaajaa" kohtaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
276 827
Viestejä
4 764 440
Jäsenet
77 540
Uusin jäsen
Eetu kumpuniemi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom