Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

On kyllä taas näitä juttuja mihin törmää pelkästään nettifoorumeilla, että joku loukkaantuu siitä että ihminen käyttää autoaan tyhjäkäynnillä.

Onkohan kukaan tehnyt koskaan tutkimusta että kauanko nykyautoa voi tyhjäkäyttää että se tuottaa päästöjä enemmän kuin kylmäkäynnistys?
Kai sinä ymmärrät, että se on laitonta ja muut joutuu hengittämään sitä sinun häkäkaasua? Jotain on vialla, jos kokee tarpeelliseksi tulla mainostamaan laittomuuksia ja huonoa käytöstä.
 
Kai sinä ymmärrät, että se on laitonta ja muut joutuu hengittämään sitä sinun häkäkaasua? Jotain on vialla, jos kokee tarpeelliseksi tulla mainostamaan laittomuuksia ja huonoa käytöstä.

Nykyaikainen bensamoottori kyllä puhdistaa ilmaa eikä suinkaan saastuta, ainakin helsingissä.
 
Tämä keskustelu kyllä aivan aidosti todistaa, että maailmassa on ajokortteja henkilöillä, jotka eivät ole oikeustoimikelpoisia.

Siis aivan tosissaan yritetään kuola poskella selitellä, miksi autoa pitää tyhjäkäyttää kaupan parkkisella? Jos on kolmen minuutin matka, niin kävele?
 
Tämä keskustelu kyllä aivan aidosti todistaa, että maailmassa on ajokortteja henkilöillä, jotka eivät ole oikeustoimikelpoisia.

Siis aivan tosissaan yritetään kuola poskella selitellä, miksi autoa pitää tyhjäkäyttää kaupan parkkisella? Jos on kolmen minuutin matka, niin kävele?
Kyllä sen tyhjäkäyttämisen puolesta löytyy teknisestikin relevantteja argumentteja, joten ei kannata hukkua ylimielisyyteen.
 
Mihin hiton ylimielisyyteen, ja kerro edes yksi pätevä syy henkilöauton tyhjäkäyttämiseen kaupassa käymisen aikana?
Moottorin, laturin ja öljyjen saattaminen optimaaliseen käyttölämpötilaan.

Äläkä ala nyt vängätä kaupassakäynnin aikamääreestä. Jonkun maitopurkin voi hyvin hakea, mutta mitään suurperheen juhannusostoksia ei.
 
Threadi näyttää toimivan :kahvi:

Enkä tiedä saavuttiko moottori läheskään optimaalista lämpötilaa millään osa-alueella, mutta pysyipähän akku, hiukkaspönttö ja Webasto toivottavasti paremmassa kunnossa.
 
Cool story, bro.

Siis oikeasti tuommoiset idiootit ottaa päähän. ”Mä tyhjäkäytän, koska önnöönnöö…”.
Näillähän se moraalinen kompassi juuri on heikoin, jotka keksivät tekosyyn joka perseilyyn. Mut kannattaa kyllä liikenteessä etenkin muistaa, että näiden oma perse on todellakin se tärkein, ja ovat sen takia riskialttiita monella tapaa. Jos tunnistaa tällaisen itsehyväisen persoonan, niin paras olla varuillaan.

Väliin voisi kertoa taas arkiesimerkin motarilta, joka vähän liippaa tätä kun mietitään vain itseään:
Liityt motarille kahden auton väliin, edellä ajavan aikalailla lähelle taakse, koska "turvavälit" olivat onnettomat. No, vastuullisena kuskina alan jättämään heti välimatkaa edellä menevään, ja takana tuleva joutuu sitten hidastamaan. Lähtee pian ohittamaan, ja liittyy siihen 10m päähän eteen turvaväliini. Joudun nyt itse hidastamaan vielä lisää tämän itsetietoisen kuskin takia. Siitä seuraa sitten possujuna efekti, eli että vielä seuraavakin takana tuleva ohittaa, ja liittyy taas turvaväliini. Kylläpä on ajaminen joustavaa, kun tuijotetaan vaan sitä omaa mittaria.
 
Ihan normaalin päivittäisessä käytössä olevan henkilöauton ollessa kyseessä? Just joo.

Tämä pitää tehdä jättämällä auto käymään kaupan parkkiksella?

Edelleen, kun on lusikalla jaettu, ei voi kauhalla vaatia.
Sinun ei kannata tehdä yhtään mitään moottoriajoneuvoilla. Sähköskootti voisi sopia paremmin.
 
Entä jos järjestäisi elämänsä niin ettei tarvitse mennä bensikselle istumaan kun koira on mukana? Ei tarvitse rikkoa mitään pykäliä :o
Esimerkiksi mökille, kesälomareissulle tai vastaavaan ajaessa pidemmän matkaa ja pysähtyy vessaan/kauppaan, niin ei siinä ole paljoa järjesteltävää. Harvan elämä on myöskään 100% ennakoitavissa. Kotimatkalla tulee tarve käydä kaupassa ja koira on kyydissä. Vaihtoehtona viedä koira ensin kotiin 20km ja ajaa takaisin kauppaan 20km, josta vielä kotiin 20km. Kumpi sitten on päästöjen kannalta parempi ratkaisu? Lemmikkien takia tyhjäkäynti on mielestäni perusteltavissa, mutta muuten en tyhjäkäyttämistä kyllä ymmärrä, poislukien todella kovat pakkaset. Pakkasellakin jos kauppaan tai muualle on mentävä autolla, niin sen koneen voi käyttää / ajaa lämpöiseksi ennen kaupan pihaan tai parkkihalliin menoa. Muutaman minuutin kauppareissun aikana ei ole kone jäähtynyt niin paljoa että siitä jotain ongelmia tulisi.

Edit: hieman OT, mutta koiranomistajana erittäin tyytyväinen plugariautoon, jossa ilmastoinnin saa ”dogmodeen” maksimissaan vartiksi. Ei tarvitse säätää pysähdyksillä, missä koiran joutuu syystä tai toisesta jättämään autoon, kun ilmastointi pysyy käynnissä ja ovet saa lukittua.
 
Esimerkiksi mökille, kesälomareissulle tai vastaavaan ajaessa pidemmän matkaa ja pysähtyy vessaan/kauppaan, niin ei siinä ole paljoa järjesteltävää. Harvan elämä on myöskään 100% ennakoitavissa. Kotimatkalla tulee tarve käydä kaupassa ja koira on kyydissä. Vaihtoehtona viedä koira ensin kotiin 20km ja ajaa takaisin kauppaan 20km, josta vielä kotiin 20km. Kumpi sitten on päästöjen kannalta parempi ratkaisu? Lemmikkien takia tyhjäkäynti on mielestäni perusteltavissa, mutta muuten en tyhjäkäyttämistä kyllä ymmärrä, poislukien todella kovat pakkaset. Pakkasellakin jos kauppaan tai muualle on mentävä autolla, niin sen koneen voi käyttää / ajaa lämpöiseksi ennen kaupan pihaan tai parkkihalliin menoa. Muutaman minuutin kauppareissun aikana ei ole kone jäähtynyt niin paljoa että siitä jotain ongelmia tulisi.
Juuri näin.
Yhtä en kyllä näissä autonsa tyhjäkäynnille jättävissä ymmärrä. Miksi se traktori pitää tuoda siihen ovensuuhun savuttamaan, eikä jättää sinne vähän kauemmaksi parkkipaikalle, jossa se ei häiritsisi ketään. Sama pätee kessuttelijoihin.
 
Jälleen kerran Nobinan bussi yritti kiilata kylkeen kiertoliittymästä, slobokuskit eivät katso yhtään, tulevat väkisin läpi. Todennäköisesti ajavat myös punaisia päin ja kaahaavat kolmion takaa.
 
Esimerkiksi mökille, kesälomareissulle tai vastaavaan ajaessa pidemmän matkaa ja pysähtyy vessaan/kauppaan, niin ei siinä ole paljoa järjesteltävää. Harvan elämä on myöskään 100% ennakoitavissa. Kotimatkalla tulee tarve käydä kaupassa ja koira on kyydissä. Vaihtoehtona viedä koira ensin kotiin 20km ja ajaa takaisin kauppaan 20km, josta vielä kotiin 20km. Kumpi sitten on päästöjen kannalta parempi ratkaisu? Lemmikkien takia tyhjäkäynti on mielestäni perusteltavissa, mutta muuten en tyhjäkäyttämistä kyllä ymmärrä, poislukien todella kovat pakkaset. Pakkasellakin jos kauppaan tai muualle on mentävä autolla, niin sen koneen voi käyttää / ajaa lämpöiseksi ennen kaupan pihaan tai parkkihalliin menoa. Muutaman minuutin kauppareissun aikana ei ole kone jäähtynyt niin paljoa että siitä jotain ongelmia tulisi.

Edit: hieman OT, mutta koiranomistajana erittäin tyytyväinen plugariautoon, jossa ilmastoinnin saa ”dogmodeen” maksimissaan vartiksi. Ei tarvitse säätää pysähdyksillä, missä koiran joutuu syystä tai toisesta jättämään autoon, kun ilmastointi pysyy käynnissä ja ovet saa lukittua.
Bensiksellä istuminen vs. vessassa käyminen on kaksi eri asiaa ja erittäin harvoin on sellaiset säät ettei koira pärjäisi autossa vessakäynnin verran.

Esim. nopeasti googlaamalla löydetyssä uutisjutussa mainittu tutkimus on todennut että 10 minuutissa auton lämpötila nousee auringossa 11 astetta. Eli parin minuutin kusellä käynti tai hätäostoksen teko kesken mökkimatkan onnistuu ihan hyvin pitämättä autoa käynnissä. Autosta tulee nopeasti surmanloukku viileänäkin kesäpäivänä – tuttu kikka on tehoton pelastaja Toisessa artikkelissa lämpimänä kesäpäivänä oli lämpö noussut 13 astetta samassa ajassa. Kello käyntiin, ovet ja ikkunat kiinni – katso kuinka lämpö nousee auringonpaisteeseen pysäköidyssä autossa, testiryhmä kesti 25 minuuttia

Mitä tulee tuohon esimerkkiisi, niin itse koiranomistajana olen mökkireissut järjestänyt niin että ostan vain nopeasti pilaantuvat matkalla kotiin tai mökille ja muut erikseen normiostosten yhteydessä. Paljon vaivattomampaa muutenkin kun ei tarvitse murehtia mitään suuria ostoksia pidemmän ajomatkan kesken. Tuohon riittää useimmiten se parin minuutin ostosreissu ja jos puoliso on mukana voi hän olla koirien kanssa. Sähköauton tai hybridin mahdolliset ominaisuudet tietenkin tekevät elämästä helpompaa, mutta ei se nyt niin vaikeaa ole ilman sellaista.

Mitä tulee koviin pakkasiin, niin moottorin käyttäminen sen takia ettei tulisi ongelmia on aika turhaa tämän vuosituhannen autoilla ja moottoriöljyillä. Suosittelen ostamaan uuden akun jos auto ei lähde käyntiin pakkasella kauppakäynnin jälkeen.
 
En lukisi tuota loukkaantumisena...

On tuosta tuotettu sen verran tutkimusta että esilämmittäminen ainakin on kulutksen osalta suht turhaa. Sama todennäköisesti pätee tyhjäkäyntiin, joka modernilla autolla lämmittää moottoria hyvin hitaasti, eli lähinnä heittää rahaa ja päästöjä hukkaan.

En mä esilämmitä autoa sen takia että se kuluttaisi vähemmän polttoainetta, vaan sen takia että öljyt lämpeää ennen ajoon lähtöä ja moottori kuluu mahdollisimman vähän.

Siksi myös laitan auton käyntiin ennen kuin putsaan lumia tms.


"VTT:n tutkimuksen mukaan yksi kylmäkäynnistys voi kuluttaa moottoria saman verran kuin jopa 600 km lämpimällä moottorilla ajettu ajomatka."

Yhden talven aikana jos tulee vaikka 50 kylmäkäynnistystä, niin se on aika raskasta moottorille.
 
Eilen tuli vettä vähän rankemmin ja motarilla autot nostivat ajaessaan vielä mukavan vesipilven auton perään. Tästä huolimatta useat ajoivat auton takavalot pimeänä. Kuljettajien törkeän muiden turvallisuudesta piittaamattomuuden lisäksi kyseenalaistan kyllä senkin, että miten nykypäivänä jokin auto edes kulkee tuollaisessa kelissä ilman takavaloja.
 
Eilen tuli vettä vähän rankemmin ja motarilla autot nostivat ajaessaan vielä mukavan vesipilven auton perään. Tästä huolimatta useat ajoivat auton takavalot pimeänä. Kuljettajien törkeän muiden turvallisuudesta piittaamattomuuden lisäksi kyseenalaistan kyllä senkin, että miten nykypäivänä jokin auto edes kulkee tuollaisessa kelissä ilman takavaloja.
Jos et pysty havainnoimaan edessäsi valotonta autoa niin silloin sun ei ole turvallista autoilla. Ne kuskit ei sitä näe palaako niillä takavalot.
 
Jos et pysty havainnoimaan edessäsi valotonta autoa niin silloin sun ei ole turvallista autoilla. Ne kuskit ei sitä näe palaako niillä takavalot.

Olipas ylimielinen kommentti. Et ilmeisesti ole kovin paljoa rankkasateilla ajellut autolla, jos et ymmärrä että vesimassan läpi valoton auto ei aina näy.

Lisäksi osoittaa ymmärryksen puutetta autojen toiminnasta, jos kuvittelet että kuski ei näe palaako takavalot. Mittaristosta näkee AINA, palaako takavalot. Samoin autossa on aina olemassa kytkin, jolla valot saa päälle. Lisäksi se on kuljettajan vastuulla tietää, milloin autossa palaa mikäkin valo, tai on palamatta. Se ei ole mikään selitys, että kuljettaja ei tietäisi, palaako valot vai ei.
 
Jos et pysty havainnoimaan edessäsi valotonta autoa niin silloin sun ei ole turvallista autoilla. Ne kuskit ei sitä näe palaako niillä takavalot.
Miten niin ei näe? Kyllä mä tiedän koska mun autossa on takavalot pimeänä ja koska ei.

Jos et tunne oman autosi mittariston merkkivaloja, kannattaa siirtyä joukkoliikenteen kuljettamaksi.
 
Olipas ylimielinen kommentti. Et ilmeisesti ole kovin paljoa rankkasateilla ajellut autolla, jos et ymmärrä että vesimassan läpi valoton auto ei aina näy.

Lisäksi osoittaa ymmärryksen puutetta autojen toiminnasta, jos kuvittelet että kuski ei näe palaako takavalot. Mittaristosta näkee AINA, palaako takavalot. Samoin autossa on aina olemassa kytkin, jolla valot saa päälle. Lisäksi se on kuljettajan vastuulla tietää, milloin autossa palaa mikäkin valo, tai on palamatta. Se ei ole mikään selitys, että kuljettaja ei tietäisi, palaako valot vai ei.

Ei se ollut ylimielinen kommentti, sun pitää pystyä pysäyttämään autosi turvallisesti vaikkei edessäolevalla ole valoja. Siellä voi olla myös hirvi, jokin hajonnut auto, este tiellä tai ihminen joissa ei ole valoja muutenkaan. Jos tuntuu turvattomalta niin ajat liian suurella tilannenopeudella.

Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?
 
En mä esilämmitä autoa sen takia että se kuluttaisi vähemmän polttoainetta, vaan sen takia että öljyt lämpeää ennen ajoon lähtöä ja moottori kuluu mahdollisimman vähän.

Siksi myös laitan auton käyntiin ennen kuin putsaan lumia tms.


"VTT:n tutkimuksen mukaan yksi kylmäkäynnistys voi kuluttaa moottoria saman verran kuin jopa 600 km lämpimällä moottorilla ajettu ajomatka."

Yhden talven aikana jos tulee vaikka 50 kylmäkäynnistystä, niin se on aika raskasta moottorille.
Juuh, viestini vastasi tuohon päästöihin viittaavaan kommenttiin. Toisaalta tuokin kylmäkäynnistyksen moottorin kuluttavuus riippuu varmaan aika paljon moottorista ja öljylaadusta, mutta sitä tuossa ei avata yhtään.

Tuolla artikkelin laskutavalla edellinen autoni olisi pärjännyt noin 700 tkm laskennallista kulutusta ennen kuin myin sen eteenpäin hyvävointisena. Eiköhän se vielä 300 tkm vastaavaa laskennallista kulutusta kestänyt, jos vieläkään on paalissa.
 
Juuri näin.
Yhtä en kyllä näissä autonsa tyhjäkäynnille jättävissä ymmärrä. Miksi se traktori pitää tuoda siihen ovensuuhun savuttamaan, eikä jättää sinne vähän kauemmaksi parkkipaikalle, jossa se ei häiritsisi ketään. Sama pätee kessuttelijoihin.
En tässä juuri tätä kommentoin, vaan valitsin viimeisin vaikka kommentoi koko ketjua.

Jos kerran kahteenvuoteen tulee tilanne että hyvästä syystä (* joutuu sitä autoa pitää tyhjäkäynnillä parkissa, mahdollisuuksien mukaan vähän häiriötä aiheuttavassa paikassa, niin ei se mailmaa tuhoa eikä sen takia nyt rynnättä toisen autoa sammuttaan. Eikä se tyhjäkäyntikielto laki ole heidän takia.

Kielto on juuri noita varten jotka sitä autoa käyttää ei niin pakottavasta syystä, oli se joku teko syy tai ei. Jos autoa "joutuu" jättämään kauppa reissuilla toistuvasta tyhjäkäynnille kaupan parkkiin, niin ehkä kannattaa miettiä sitä "syytä" ja korjata se.
Ole se syys sitten eläinkuljetukset, auton kunto, yms.

(*
Jollain on voinut joskus se akku sipata, startti pettää, ja sen auton on avustuksella saanut siellä parkkiksella käymään, ja ennen paikalta lähtöä joku asia pitää pikaisesti hoitaa, ja jos auton sammuttaisi, niin sitä ei saisi enään omin avuin liikkeelle. Jos akun tuhonnut , niin sen vaihtamien/laataminen välttämättä järkevästi onnistu ihan sillä seisokilla. Mutta ei näitä nyt joka vuosi tapahdu.

Joku eläinkuljetus, poikkeus tilanne ABC pihalle pysäköinti kesähelteellä aurinkoon, eläntilassa ilmastointi joka vaatii sen moottorin käynnin, niin jos sekin yksittäis tapaus, ja sijoituksen tehnyt parhaan mukaan, niin varmaan joku voi kurvata viereen musuttaan, mutta ehkä sekin on sitten heitä jotka ottaneet nokkiin tyhjäkäyntikiellosta ja kun ei itse voi sitä viikottain tehdä, niin purkaa sitten ärsytystään muille.
 
Ei se ollut ylimielinen kommentti, sun pitää pystyä pysäyttämään autosi turvallisesti vaikkei edessäolevalla ole valoja. Siellä voi olla myös hirvi, jokin hajonnut auto, este tiellä tai ihminen joissa ei ole valoja muutenkaan. Jos tuntuu turvattomalta niin ajat liian suurella tilannenopeudella.

Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?

Mitä ihmettä sekoitat tähän jotain omia kuvitelmiasi auton pysäyttämisestä kun sellaisesta ei ollut mitään mainintaa. Nämä valottomat eivät ajaneet edes samalla kaistalla. Ajoin itse oikeaa kaistaa pitäen sen verran etäisyyttä, että näen tarpeeksi eteeni. Nämä valottomat ajoivat ohitseni vasenta kaistaa, jolloin havainnoin selkeästi sen, että auton ei tarvinnut kovin pitkälle ajaa, kun se todellakin katosi näkyvistä.

Osoittaa ihmeellistä piittaamattomuutta, että täällä oikein puolustelet perä pimeänä ajamista.

Omassa autossa mittaristossa palaa vihreä merkkivalo merkiksi siitä, että ajovalot palavat. Ja kun ajovalot palavat, niin silloin palavat myös takavalot. Jos jossain autossa takavalot eivät pala samaan aikaan kuin ajovalot, niin silloin kuljettajan vastuulla on kääntää/painaa sitä kytkintä, jolla takavalot saa päälle. Eli kuljettajalla on aina mahdollisuus tietää, palaako takavalot vai ei. Jos ei tiedä, niin se on kuljettajan piittaamattomuutta ja laiskuutta.

Omalla autollani en pysty sateella edes ajamaan perä pimeänä, vaikka haluaisin.
 
Mitä tulee koviin pakkasiin, niin moottorin käyttäminen sen takia ettei tulisi ongelmia on aika turhaa tämän vuosituhannen autoilla ja moottoriöljyillä. Suosittelen ostamaan uuden akun jos auto ei lähde käyntiin pakkasella kauppakäynnin jälkeen.
Kyllä sitä vettä kondensoituu öljyn sekaan ja jos konetta/öljyjä ei ajeta kunnolla lämpöiseksi niin se ei sieltä poistu. Mutta ei sitä tarvitse lämpöiseksi ajaa tyhjäkäynnillä missään marketin parkissa. Akku ei myöskään tykkää, jos ajellaan vain lyhyttä pätkää, kun ei kerkeä latautumaan. Tähänkin ratkaisuksi mielummin kunnon ajolenkki yhdistettynä siihen kauppreissuun tai mahdollisuuksien mukaan ylläpitolaturi.

Itse en kyllä ole huomannut että tyhjäkäyttäminen olisi mitenkään yleistä tai aiheuttaisi ongelmia/häiriötä. Muutaman kerran ihmetellyt kun jotkut vanhemmat herrasmiehet ajaa parkkiin marketin ovien vierustalle(missä ei todellakaan ole ruutua) ja istuvat käyvässä autossa pidemmän aikaa kun rouva käy ostoksilla. Yleensä vielä häiritsevät muuta liikennettä tällä toiminnalla. En ymmärrä miksi siihen ovelle pitää jäädä tapittamaan, jos oma tai emännän liikkuminen on vaivalloista niin voi siihen ovelle palata noutamaan myöhemminkin.
 
En mä esilämmitä autoa sen takia että se kuluttaisi vähemmän polttoainetta, vaan sen takia että öljyt lämpeää ennen ajoon lähtöä ja moottori kuluu mahdollisimman vähän.

Siksi myös laitan auton käyntiin ennen kuin putsaan lumia tms.

https://www.is.fi/autot/art-2000000707269.html

"VTT:n tutkimuksen mukaan yksi kylmäkäynnistys voi kuluttaa moottoria saman verran kuin jopa 600 km lämpimällä moottorilla ajettu ajomatka."

Yhden talven aikana jos tulee vaikka 50 kylmäkäynnistystä, niin se on aika raskasta moottorille.

Linkissä ynnäilty värikkäitä lukuja, ilman esilämmitystä vuotuiset käynnistykse vastaisi jotain 40 000, 60 000 vuotuisia kilometrejä, -20 uhkailtiin jo konerikko.

Jos esilämmitykseen, lohkolämmitin tai polttoainelämmitin, niin sähköistä suotellaan meidän talvessa, päästöjen ja sen moottirin säästämisen kannalta. Mutta on tuolla liikenteessä autoja joilla sen satakunta kylmäkäynnistystä vuodessa, niin jos eivät ole niitä pommeja mitkä muutenkin porsii, niin kyllä niihin sen lisäksi kiertyy myös niitä oikeita kilometrejä satojatuhansia ja sen moottorin takia eivät paaliin joudu.

Tähän tyhjäkäynti keskusteluun liittyen esilämmitys taitaa vähentää niitä syitä käyttää tyhjäkäyntiä, Oma lukunsa sitten ne jotka esilämmittää sitä koppiakin >puolituntia polttoaine lämmittimellä, jollain virtaa vievällä puhaltimella sitä lähi marketti käyntiävarten.

Ei se ollut ylimielinen kommentti, sun pitää pystyä pysäyttämään autosi turvallisesti vaikkei edessäolevalla ole valoja. Siellä voi olla myös hirvi, jokin hajonnut auto, este tiellä tai ihminen joissa ei ole valoja muutenkaan. Jos tuntuu turvattomalta niin ajat liian suurella tilannenopeudella.

Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?

Takavalot on sitä varten että se auto on paremmin havaittavissa takaa päin, jos siihen väliin hyppää hirvi niin parantaa myös sen hirven havaittavuutta.

Tässä yhteydessä vielä kerrottiin että se valoton auto nostatti vesisumua, mikä vaikeutti sitä havaintoa.


Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?

Se on totta että päiväalojen myötä niin takavalojen palamattomuuden arvaaminen kuskin paikalta on vaikeampaa. Eli tuolla liikenteessä on paljon kuljettajia jotka eivät välttämättä edes tiedosta että takana pimee perä. Varsinkin heissä jotka sen koulutuksen saaneet ennen noita valoja. ja tuntemattoman auton rattiin noustessa ei ole perehdetetty/perehdytty.

Takasumu valo, sille on kuitenkin ihan vakiintunut merkki, ja valokytkimessä myös vakiintuneet merkinnät , jos auto asennosta on epävarma. Ja jos ei yksinään jonon kärjessä , vaan on sitä edessäkin menevää liikennettä niin voisi toivoa että se helpottaa arviointi miten hyvä näkyvyys.

Virheitä, mokia sattuu, mutta ehkä parempi miettiä miten voisin tehdä paremmin, eikä välinpitämöttämästi.
 
Virheitä, mokia sattuu, mutta ehkä parempi miettiä miten voisin tehdä paremmin, eikä välinpitämöttämästi.

Minä en usko että kyse olisi vain virheistä, vaan kyse on välinpitämättömyydestä. Ei välitetä edes ottaa selvää, miten auton valot toimivat, vaan hypätään vaan rattiin ja ollaan kiinnostuttu ainoastaan siitä, mitä itse näkee eteenpäin.

Mielestäni kenenkään ei pitäisi ajaa autolla, jos ei tiedä miten sen valot toimivat.
 
Bensiksellä istuminen vs. vessassa käyminen on kaksi eri asiaa ja erittäin harvoin on sellaiset säät ettei koira pärjäisi autossa vessakäynnin verran.

Esim. nopeasti googlaamalla löydetyssä uutisjutussa mainittu tutkimus on todennut että 10 minuutissa auton lämpötila nousee auringossa 11 astetta. Eli parin minuutin kusellä käynti tai hätäostoksen teko kesken mökkimatkan onnistuu ihan hyvin pitämättä autoa käynnissä. Autosta tulee nopeasti surmanloukku viileänäkin kesäpäivänä – tuttu kikka on tehoton pelastaja Toisessa artikkelissa lämpimänä kesäpäivänä oli lämpö noussut 13 astetta samassa ajassa. Kello käyntiin, ovet ja ikkunat kiinni – katso kuinka lämpö nousee auringonpaisteeseen pysäköidyssä autossa, testiryhmä kesti 25 minuuttia

Mitä tulee tuohon esimerkkiisi, niin itse koiranomistajana olen mökkireissut järjestänyt niin että ostan vain nopeasti pilaantuvat matkalla kotiin tai mökille ja muut erikseen normiostosten yhteydessä. Paljon vaivattomampaa muutenkin kun ei tarvitse murehtia mitään suuria ostoksia pidemmän ajomatkan kesken. Tuohon riittää useimmiten se parin minuutin ostosreissu ja jos puoliso on mukana voi hän olla koirien kanssa. Sähköauton tai hybridin mahdolliset ominaisuudet tietenkin tekevät elämästä helpompaa, mutta ei se nyt niin vaikeaa ole ilman sellaista.

Mitä tulee koviin pakkasiin, niin moottorin käyttäminen sen takia ettei tulisi ongelmia on aika turhaa tämän vuosituhannen autoilla ja moottoriöljyillä. Suosittelen ostamaan uuden akun jos auto ei lähde käyntiin pakkasella kauppakäynnin jälkeen.
Miksi bemareiden moottorit on hybrideissä ruosteessa sisältä, koska moottoria ei käytetä tarpeeksi kuumaksi ja öljyn sekaan jää vettä.
 
Entä jos järjestäisi elämänsä niin ettei tarvitse mennä bensikselle istumaan kun koira on mukana? Ei tarvitse rikkoa mitään pykäliä :o
Ei sinne bensikselle istuskelemaan mennä vaan ihan vessassa käymään. Ja jostain se sapuskakin pitänee hakea kun mökille suuntaa? En mä ainakaan erikseen ilman koiraa lähde ensin kauppaan ja vasta sitten nokka kohti mökkiä.

Ja kuten tossa alempana tuli esiin niin joo, akkukaupassa saa käydä ainakin mun ajoilla aika usein jos jokapaikkaan sammuttelisi talven pakkasilla. Vajaasti ladattu akku kiteytyy ja sen elinikä on murto-osa akusta joka on pidetty pääsääntöisesti täynnä. Taitaa olla tuolla pohjoisessa ainoa kansanosa joka tämänkin asian on sisäistänyt kunnolla.

Sehän on sitten eri asia jos oikeasti tuntitolkulla käytetään sitä autoa ilman syytä huvikseen. Joskushan noita kakaroita näkee kauppojen pihalla jauhamassa mutta aika marginaalinen ilmiö ainakin täällä.
 
Lisäksi osoittaa ymmärryksen puutetta autojen toiminnasta, jos kuvittelet että kuski ei näe palaako takavalot. Mittaristosta näkee AINA, palaako takavalot.

Eipä näe, yleensä toyotia missä perä pimeänä koska mittaristossa valot palaa, mutta valo nuppi voi olla silti siinä asennossa että perä on pimeänä
 
En mä esilämmitä autoa sen takia että se kuluttaisi vähemmän polttoainetta, vaan sen takia että öljyt lämpeää ennen ajoon lähtöä ja moottori kuluu mahdollisimman vähän.
Huom, jutussa puhutaan kylmäkäynnistyksestä, ei ajosta, käynnistyksestä. Voit toki linkittää jutun jossa mainitaan erikseen että kylmäajo kuluttaa sitä moottoria, huvittaa vaan kun linkität jutun joka kertoo eri asiaa mihin itse vastaat.
 
Huom, jutussa puhutaan kylmäkäynnistyksestä, ei ajosta, käynnistyksestä. Voit toki linkittää jutun jossa mainitaan erikseen että kylmäajo kuluttaa sitä moottoria, huvittaa vaan kun linkität jutun joka kertoo eri asiaa mihin itse vastaat.

Vastasin viestiin missä oli linkki otsikolla

"auton esilämmitys ei juuri vähennäkään polttoaineen kulutusta"​


Miten mun vastaus ei liity tuon otsikon aiheeseen?
 
Vastasin viestiin missä oli linkki otsikolla

"auton esilämmitys ei juuri vähennäkään polttoaineen kulutusta"​


Miten mun vastaus ei liity tuon otsikon aiheeseen?
No kumpi sitä moottoria nyt sitten kuluttaa, se että sen käynnistää kylmänä, vai sekö että sillä ajaa kylmänä? Vai kuluuko saman verran jos tyhjäkäy kylmänä (jos nyt jätetään ne korkeat kierrokset pois)?
 
Eipä näe, yleensä toyotia missä perä pimeänä koska mittaristossa valot palaa, mutta valo nuppi voi olla silti siinä asennossa että perä on pimeänä

Mittaristossa voi palaa valot, mutta vain nämä valot merkitsee ajovaloista ja siitä että onko ne päällä vai ei. Toki idiootti toyota kuski ei tätä ymmärrä, koska syyt...

aergh.png
 
Ei sinne bensikselle istuskelemaan mennä vaan ihan vessassa käymään. Ja jostain se sapuskakin pitänee hakea kun mökille suuntaa? En mä ainakaan erikseen ilman koiraa lähde ensin kauppaan ja vasta sitten nokka kohti mökkiä.

Jos eläinkuljetuksia tekee säännöllisesti ja hankkii välineet, ja suunnittelee reitin niin että joutuu sitä ajoneuvon polttista käyttää toistuvasti jossain kaupan pihassa sentakia, niin ehkä se on seuraus jostain musuta mokasta jota sitten paikkaillaan toisella mokalla.


Ja kuten tossa alempana tuli esiin niin joo, akkukaupassa saa käydä ainakin mun ajoilla aika usein jos jokapaikkaan sammuttelisi talven pakkasilla. Vajaasti ladattu akku kiteytyy ja sen elinikä on murto-osa akusta joka on pidetty pääsääntöisesti täynnä. Taitaa olla tuolla pohjoisessa ainoa kansanosa joka tämänkin asian on sisäistänyt kunnolla.

En tiedä missäpäin Suomea ajelet, ja ilmeisesti ei ole sitä lämmitystolppaa ja ei sellaista mahkua hankki, näitä kohteita voi olla pohjoisessakin. Ja pohjoisessakin voi olla lyhyttä ajoa, vaikka etelässä kuvitellaan että pitkät välimatkat kaikilla. Jotkut pakkasen lataus haastetta paikkaavat akkun eristämisellä, ja lämmityksellä.

En tiedä mikä auto nyt on kyseessä, ja mitä suuruus luokkaa tarkoitat murto-osalla, jos sen akun ajaa kerran talveen niin tyhjäksi että menee vaihtoon, niin jotain kannattaa tehdä. Akuissakin on eroja, ja joihinkin autoihin saa kohtuu vaivaa isomman akun, joihinkin onkin sitten isompi jumppa. Mutta ehkä sitten vähän väärä autovalinta jos sillä ei pärjää niissä omissa arkiajoissa.

Jos perusteella sillä että optimoi jonkin polttiksen akun elinkaarta paristavuodesta viiteen vuoteen käyttämällä autoa tyhjäkäynnillä kauppan parkkiksella, niin no. Parempi selitys on se että käyttää mukavuushaluisena, sen takia että auto pysyy lämpöisenä. Sitä varten varmaan monelle muitakin vaihtoehtoja.
 
Viimeksi muokattu:
Et vastannut mut kysymykseen? Haluat vain vängätä :facepalm:
No kun en tarkoittanut mitään polttoaineenkulutusta, vaan tätä: "En mä esilämmitä autoa sen takia että se kuluttaisi vähemmän polttoainetta, vaan sen takia että öljyt lämpeää ennen ajoon lähtöä ja moottori kuluu mahdollisimman vähän." Ja sitten linkitit sen artikkelin. Mut joo jätetään vaan väliin kun on näin vaikeaa.

Edit ahaa tajusin, dunlop luuli että viittaan toisen kirjoittajan artikkeliin, vaikka kirjoitin selkeästi että "linkität jutun...". Ymmärrän hyvin että on vaikeuksia jos ei tiedä edes mihin artikkeliin viittaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä merkkivalot pitäisi stantardisoida, niin että riippumatta autosta aina samasta merkistä näkisi tilanteen.
No eikö kaikissa autoissa ole jo jompikumpi, tai molemmat merkkivalot?

Eriasia, ymmärtääkö se irma 58v mitä mikäkin tarkoittaa. Tavan tallaaja ei ymmärrä puoliakaan auton merkkivaloista.
 
Mittaristossa voi palaa valot, mutta vain nämä valot merkitsee ajovaloista ja siitä että onko ne päällä vai ei. Toki idiootti toyota kuski ei tätä ymmärrä, koska syyt...

aergh.png

Tietämätön, perinteiset Toyota kuskit ovat aikanaan saaneet valo automatiikkaa, ja mittarivalot ovat olleet sen perinteinen mikä viestinyt että ainakin jotain palaa takanakin, tuon valmistajan otti takapakkia kun tuli ne päiväajovalot. Jos omistajakin on perehdetetty niin että automatiikka (jos autossa), niin homma mennyt monessa kohtaa pieleen. (taisi se ajovalo automatiikka olla välillä pois) Alla ihan Tojon manuaalista kuvat selityksineen.

kuva_2025-05-03_114416515.png

Jos ei ole tapana kytkeä ajovaloja lähtiessä, eikä ole tapana käydä tarkastuslistaa läpi, niin on hyvin ymmärettävää että kuski ei herkästi kiinnitä huomiota miten alle olevassa autossa valot palaa, vaikka olisi tietoinen mallin pimeä perä ominaisuudesta.

Jos ihan selkeä keli milloin takana pitäisi olla valot ja edellä olevalla ei ole, niin kannusta siitä huomauttaan, kyllä ne yleensä syttyy, taviksilla pian, joillain useamman kerran jälkeen.

Jos valoista puhe, niin omalukunsa, enemmän omistajan piikkiin menevä, on ne autot missä vartavasten nähty vaivaa että saatu keltaiset "vilkku" valot palaan kokoajan.
 
Nyt kun autonvalmistajat laiskoina tunkee autonsa täyteen toistaan isompia näyttöjä ja pelejä, olisiko paikallaan vaikka joku kissan kokoinen varoitus pitkin näitä screenejä, että ajovalot/takavalot ei pala ja ok:ta kuittaamalla tämä korjaantuisi. Jos ei kerta opita niitä yksinkertaisia merkkivaloja tulkitsemaan.

Tai sitten auton käyttöönotossa olisi pakollinen hassun hauska tutustumispeli, jossa auto testaa että ymmärrät eri merkit, jotta pääset liikkeelle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 208
Viestejä
4 757 452
Jäsenet
77 446
Uusin jäsen
Villester

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom