Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei pidä jäädä pussiin sinne, jos takanatuleva ei tajua lähteä reippaasti ohi niin laitetaan itse se lusikka takaisin konehuoneeseen ja palataan vasemmalle. Istukoot sitten takana seuraavaan paikkaan kun palaan oikealle kaistalle.
Näin oon tehnytkin. Lisätyöllistävä vaikutus silläkin vaan on ja yhtälailla takana saattaa alkaa napina kun "kiilaa" eteen.
 
Mersu kuski ei jaksanut odottaa vuoroaan!

1000015531.jpg

Mitäs tässä nyt? Jos jono on vasemmalle kääntyjiä niin itsekin kyllä olisin survonut tuolta oikealta ohi jos kääntymässä oikealle.
 
Okei, no se ei kyllä tuosta kuvasarjasta selvinnyt sitten millään. Mistä toi octavia ilmestyi yhtäkkiä eteen näiden kuvien välillä?
 
Ei pidä jäädä pussiin sinne, jos takanatuleva ei tajua lähteä reippaasti ohi niin laitetaan itse se lusikka takaisin konehuoneeseen ja palataan vasemmalle. Istukoot sitten takana seuraavaan paikkaan kun palaan oikealle kaistalle.
Heh, no tänään juuri oli tuollainen perässähinkkaaja jolla oli vakkari asetettu 0,5 km/h minua suuremmalle nopeudelle. Siirryin kolme kertaa oikealle kaistalle odottamaan ohitusta, kun olihan kaveri noin auton mitan päässä takakontista motarinopeudella, joten luulisi kiireen olevan kova. Kaksi kertaa meinasi pussittaa ja kolmannella sitten jarrutin että tyyppi pääsee lopultakin ohi.

Siellä se meni vasenta kaistaa todella pitkän matkaa, mutta motarin loputtua oli jonossa minua edeltävällä paikalla.

En jaksanut hermostua, mutta kävi kyllä mielessä että mitäköhän kyseinen kaveri miettii siellä ajaessaan.
 
Okei, no se ei kyllä tuosta kuvasarjasta selvinnyt sitten millään. Mistä toi octavia ilmestyi yhtäkkiä eteen näiden kuvien välillä?
Octavia on toi Mersun edessä oleva.

Tuossa linkki videoon

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Mersuhan tuossa oli ainoa joka edes yritti pysyä oikealla ajolinjalla, eli ajoradan oikeassa reunassa. :D

Jos käännytään vasemmalle kuten videossa, niin ainakin minulle opetettiin autokoulussa että ryhmitytään vasemmalle jonon perään, saatikka että lähdetään kiertämään jonoa, etuilemaan ja vaarantamaan liikennettä.
 
Jos käännytään vasemmalle kuten videossa, niin ainakin minulle opetettiin autokoulussa että ryhmitytään vasemmalle jonon perään, saatikka että lähdetään kiertämään jonoa, etuilemaan ja vaarantamaan liikennettä.
Onhan se täsmälleen noin. Kyseessä oli vitsi, mutta hyvä kun tarkensit.

Itse toimi menee vähän harmaalle alueelle. Siinä on se sulkuviiva tietenkin, mutta jos jono on menossa vasemmalle, ja hän oikealle, en ehkä juurikaan välittäisi jos joku näin toimii. Eri asia jos yrittää ohittaa jonoa ja tunkee myöhemmin vasemmalle kääntyvien joukkoon.
 
Onhan se täsmälleen noin. Kyseessä oli vitsi, mutta hyvä kun tarkensit.

Itse toimi menee vähän harmaalle alueelle. Siinä on se sulkuviiva tietenkin, mutta jos jono on menossa vasemmalle, ja hän oikealle, en ehkä juurikaan välittäisi jos joku näin toimii. Eri asia jos yrittää ohittaa jonoa ja tunkee myöhemmin vasemmalle kääntyvien joukkoon.
Totta kai jos kääntyy oikealle niin jonon ohi vain ja oikealle, mutta että ei jaksa odottaa ja lähtee etuilemaan, niin itse en katsoisi hyvällä.
 
Tässä ilmeisesti lähtötilanne se että mennään ohituskaistalla korkeinta salittua + jokin puuttumiskynnys.

Heti kun oikealla on tilaa se 200m tai enemmän niin 10 sekunnin väistö oikealle kaistalle ja takana tulija pääsee ohi. Ei se sen vaikeampaa ole, paitsi lähes kaikille tuolla.
Talvirajoitukset? 200m / 8s , yhdeksää kymppi, jos se nopeaman perässäroikkujan menohalut kesän mukaiset 120km/h , niin 150m kolmenkympin nopeuserolla kahdeksantoista sekunttia.

Jos se oikeankaistan "jono" ei ollut pysyvä, vaan se taaempi saavuttanut edelläolevaa, niin todennäköisesti vaihtaa kaistaa tuon toisen perään, jolloin kaistapujoittelia (väistävä) saa sitten odotellen senkin ohi menemisen.


Jos siellä se kirurki jonnelippis päässä menossa hätä leikkaukseen, niin ei tuosta isoa haittaa, marginaalisesti matkanteko hidastuu, ja voi kehua itseään että ehkä pelasti jonkun, eikä aiheuttanut itse vahinkoa.


Jos taasen kyse siitä että kohta kymmenen kilometriä ohitettu ylinopeutta harvajonoa, ja jonkin minuutin kontissa joku sankari roikkunut, niin ehkä siellä oikealta löytyy se väli mihin voi mennä vähäksiaikaan huilaan, se parinsadanmetrin väli.

Ikävä kyllä puolet noista kärpäsistä ei osaa hyödyntää tuollaista tilannetta kun väistää oikealle hetkeksi. Ensin ajetaan metri perälaudasta ja kun tilaa tulee niin ohitus kestää puoli minuuttia. Lopputuloksena jää toviksi pussiin johonkin ja saa kelata vauhdin uudelleen. Tämä tekniikka on testattu miljoona kertaa kun on rekkoja väljästi muutama kpl ajelemassa.

Merkittävä osa taitaa olla vain niitä kontissa roikkujia, osa käyttää nyky tegnologiaa ja tekee sen adaptiivisella.
Jos edessä oleva vaihtaa oikealla, niin miksi se aiheuttaisi muutosta valittuun vauhtiin(*, jos se oikealta vaihtaa takaisin eteen, niin aiheuttaa vain postailua tälläisiin ketjuihin. Motareilla on tuota siksakiakkin ajavaa ryhmää, roikku tai ei ketään kontissa.




(*
Siis siihen perus vauhtiin, joka usein näyttää olevan muutaman prosentin haarukassa.
Perus ongelma on se tapa roikkua kontissa, adaptiivisen kyvyttömyys tai tuoreimmissa asetukset väärin, ja toki se perus vietti, kun näkee perävalot niin sen sijaan että sovittaisi vauhtia ajoissa, niin vietti vie, jalka painuu, kunnes kontissa.
 
Niin, Mersu kääntyi vasemmalle, oikean puoleisessa kuvassa näet kaksi autoa rinnan kääntymässä vasemmalle.
Ja tässä varmaan voidaan olettaa että siinä ei käännyt kahtakaistaa vasemmalle, vaan vain vasemman puoleinen ja oikeanpuolinen oikealla tai suoraan.

Mutta sillä oli varmaan enemmän menohaluja, joten muiden kuskien kuuluukin antaa tilaa, ties vaikka24h prismaan menossa
 
Pimeitä kuomukärryjä vetävät autoilijat. Mitä suurempi kärry niin sitä tehokkaammin vetoauton takavalot blokkaantuvat näkymättömiin ja takanatulijalla hankaloituu mahdolliset jarrutus- ja kääntymisaikeiden havainnoinnit edes sieltä vetoauton takavaloista.
 
Liikenteen 4T-kerho eli tientukot: Teslat, toyotat, traktorit ja taksit.

Erikseen pitää varoa kaikkia lippalakkipäisiä kuljettajia, vanhat sekoilevat ja nuoret ajavat kuin olisivat kuolemattomia. :redface:
 
Oli perjantaina melkoinen taksi liikenteessä.

Tilanne alkoi sillä, kun ajoin 9-tiellä Orivedeltä kohti Tamperetta ja n. Siitaman kohdalla hidastin kun edessä meni rekka jonka saavutin. Itselläni ei ollut kiire, ja tiesin, että parin kilsan päässä edessä on ohituiskaistat, joten en mennyt ohi heti ekan potentiaalisen ohituspaikan tullen vaan jäin odottelemaan ohituskaistoille saapumista, joten takaa tullut taksi saavutti minut.
Taksi kuitenkin liimautui perseeseen kiinni, ei pitänyt kunnollista turvaväliä.

Kun ohituskaistat alkoi, ohitin rekan heti kaistojen alkuvaiheessa, mittarissa sellainen 120 eli todellinen nopeus n. 110. En heti hidastanut tästä vauhtia hitaammaksi ohituksen jälkeen.
Ohitettuani rekan taksi ajoi minusta ohi, eikä käyttänyt vilkkua palatessaan oikeanpuoleiselle kaistalle.

Ohituskaistojen jälkeen taksi kuitenkin hidasti vauhtiaan selvästi eikä ajanut käytännössä yhtään minua kovempaa vauhtia. Kun taksin edessä ajoi hitaampia autoja, taksi ajoi näiden perseessä kiinni eikä itsekään ohittanut vaikka oli kohtalaisia ohituspaikkoja.

Sitten kun alettiin saapua Tampereelle, siinä on n. 7 kilsan ohituskieltopätkä. Taksi meinasi ihan pokalla lähteä ohittamaan ohituskieltoalueella, vaihtoi siis jo vastaantulijoiden kaistalle, mutta vastaan tulikin toinen auto, ja taksi joutui perumaan ohituksensa.

Moottoritien alkaessa taksi ohitti yhden auton, vaikka oli kääntymässä teiskontielle heti oikelle, ja päätyi tekemään kahden kaistan kaistanvaihdon vasemmalta kaistalta kääntymiskaistalle.

Käännyin itse samaan suuntaan, tein myöhemmin teiskontiellä liikennevaloissa paremman kaistavalinnan, jolla pääsin taksin rinnalle ja ohi. Sen verran tuli nähtyä, että kuski ei näyttänyt kantasuomalaiselta, vaan geeniperimä vihjasi jonnekin afrikan suuntaan.


Lisäksi:

Silloin kun taksi käytti vilkkua, se vilkku meni yleensä päälle pari sekuntia sen jälkeen kun ohjausliike oli jo alkanut, ja välillä myös ajoi kaistojen välissä.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen, yksisuuntaista ihan pokkana ja tietoisesti väärään suuntaan ajaminen, mikä juttu tää nykyään oikein on? Parin viikon aikana 3 kertaa todistanut eri paikoissa tässä suur-kalliossa, ja asialla tällä kertaa aina henkilöautoilevat suomiäijät. Yksi veti kännykkä naaman edessä Vaasankadun tietyömaan läpi kielletty ajosuunta-merkistä välittämättä, toinen lähti parkista oikein u-käännöksellä että pääsi ajamaan väärään suuntaan ja heilutteli vielä yläpeukkua kun näytin että älä nyt saatana viitti, ja kolmas odotteli parkissa kunnes olin ajanut autolla ohitseen ja sitten pokkana väärään suuntaan.

Alkaa toi oma raksapaku olemaan elinkaarensa loppupuolella, niin saattaa hyvinkin olla että ei löydy jarruja enää kun joku seuraavan kerran tulee vastaan kapealla yksisuuntaisella.
 
Joku nuori likka ajeli äsken pimeällä motarilla farkku ceedillä ilman valoja. Väläyttelin aika moneen kertaan, mutta lopulta sitten hoksasi.

Miten voi ajaa pimeällä motarilla ilman valoja tajuamatta sitä itse?
 
Joku nuori likka ajeli äsken pimeällä motarilla farkku ceedillä ilman valoja. Väläyttelin aika moneen kertaan, mutta lopulta sitten hoksasi.

Miten voi ajaa pimeällä motarilla ilman valoja tajuamatta sitä itse?
Ei meinannut kaverilla lamppu syttyä.
 
Viimeksi muokattu:
Joku nuori likka ajeli äsken pimeällä motarilla farkku ceedillä ilman valoja. Väläyttelin aika moneen kertaan, mutta lopulta sitten hoksasi.

Miten voi ajaa pimeällä motarilla ilman valoja tajuamatta sitä itse?
Miten voi enää tajuta miten valot toimii kun ne tekee nykyään omiaan jonkin automatiikan toimesta?
 
Se nykyajan merkkivalodisko vasta onkin oma vyyhtinsä. Erityisesti eurooppalaisilla autoilla tuntuu olevan jatkuvasti jokin hätänä.
Autot on kuin naisia: Joku ongelma mulla on mutta sulle EN aio kertoa mikä.

E: Ettei olis ihan offtopiccia niin huomaa että ns. kesä tulee, osa kuskeista kuvittelelee nopeusrajoituksen ylittämisen 20%:lla olehan ihan ok.
 
Minä anna tilaa heti kun se onnistuu ilman että siitä on haittaa muille. Monella perskärpäselle se on vaikea ymmärtää ja pahimmillaan tuloksena on valoshow takana (joka on mielestäni yhtä kuin keskisormen osoittaminen, varsinkin jos ajan jo suurinta sallittua tai yli).

Priotiteettijärjestyksessä se kiireinen sekoilija on siis viimeisenä, mutta sekin saa tilaa sitten kun ei tarvitse vetää liian kapeaan väliin (ei tarvitse vetää mitää tulkintoja siitä) oikealle.

Yllä voi siis rivien välistä lukea että oikealta liian kapeaan rakoon kiireellä änkevät arsyttävät myös ja niistä on haittaa liikenteen sujuvuudelle.
Se on juuri noin. Annan myös mielelläni tilaa, enkä halua olla kenenkään tiellä. Mutta jos vaikka ohitan nelikaista motarilla paria rekkaa 120 alueella 128 mittarinopeudella, ja joku tulee takapaksiin kiinni vilkuttelemaan valoja, jatkan tasan samalla nopeudella ohituksen loppuun. Niin kauan kun vilkuttelijalla ei ole ajoneuvossaan sinisiä hälytysvaloja, kenenkään kiireet ei kiinnosta paskan vertaa.
 
Onneksi enemmistö ihmisistä tajuaa nostaa vauhtiaan tuossa tilanteessa.
Lakiahan se "rikkoo" mutta sujuvampaa liikenne on kun ei ajeta ihan lakikirja kädessä. Valitettavan paljon nykypäivänä on näitä vasemman kaistan jurnuttajia. Jo ihan tässä 15v aikana huomaa eron. Ehkä liikennemäärätkin on tässä Tampereen ja Helsingin ympäristössä lisääntyneet. Jostain syystä kuitenkin ylivoimaisesti eniten näitä vasemman kaistan tukkijoita tuntuu olevan tässä Tampereen läheisyydessä. Turussa päin tulee niin harvoin motaria ajeltua että vaikea kommentoida ja HKI päässä taas tunnutaan antavan tilaa vasemman kaistan ajajille ihan eri malliin.
 
Onneksi enemmistö ihmisistä tajuaa nostaa vauhtiaan tuossa tilanteessa.
Lakiahan se "rikkoo" mutta sujuvampaa liikenne on kun ei ajeta ihan lakikirja kädessä. Valitettavan paljon nykypäivänä on näitä vasemman kaistan jurnuttajia. Jo ihan tässä 15v aikana huomaa eron. Ehkä liikennemäärätkin on tässä Tampereen ja Helsingin ympäristössä lisääntyneet. Jostain syystä kuitenkin ylivoimaisesti eniten näitä vasemman kaistan tukkijoita tuntuu olevan tässä Tampereen läheisyydessä. Turussa päin tulee niin harvoin motaria ajeltua että vaikea kommentoida ja HKI päässä taas tunnutaan antavan tilaa vasemman kaistan ajajille ihan eri malliin.
Voin nostaa vauhdin sakkorajan yli sinä päivänä kun takana oleva kiireinen kaveri sitoutuu maksamaan siitä mahdollisesti koituvat kulut, eli en koskaan. Ei siinä ole liikennesäännöillä mitään tekemistä vaan sillä että on tyhmää kohdistaa riskiä itseenä toisen puolesta.
 
Voin nostaa vauhdin sakkorajan yli sinä päivänä kun takana oleva kiireinen kaveri sitoutuu maksamaan siitä mahdollisesti koituvat kulut, eli en koskaan. Ei siinä ole liikennesäännöillä mitään tekemistä vaan sillä että on tyhmää kohdistaa riskiä itseenä toisen puolesta.
Onko kukaan koskaan saanut moottoritiellä sakkoja 135km/h mittarinopeuden ajamisesta.
En ole moisesta ihmeestä koskaan kuullut, mutta toisaalta kyllähän jotkut usko maapallon olevan litteäkin.

Ja vaikka 10v välein saisikin jonkun satasen sakon, niin mielestäni se on sen arvoista. Muutenkin satanen tai pari on autoilun kuluissa ihan mitätön menoerä tuolla aika-akselilla.
 
Onko kukaan koskaan saanut moottoritiellä sakkoja 135km/h mittarinopeuden ajamisesta.
En ole moisesta ihmeestä koskaan kuullut, mutta toisaalta kyllähän jotkut usko maapallon olevan litteäkin.
Kysyt vaikeita. Aika pienellä otannalla tietenkin mennään, mutta olen nähnyt esim. sakon kuorma auton rakenteellisen nopeuden ylittämisestä lukemalla 90 km/h turun motarilla, joten eiköhän tuo onnistu ihan yhtä hyvin jos nopeusratsia sattuu kohdalle. Esim. tuossa samassa kohtaa turun motarilla Nupurin grillien pihoihin on monestikin pysäytetty kymmeniä autoja silloin kun siinä ollaan tutkailtu.

Riskin pienuus ei kuitenkaan vaikuta asiaan. Siinä kohtaa kun takana oleva allekirjoittaa lapun jossa ottaa vastuun tuosta, suostun nostamaan vauhtini sakkorajan yli hänen ilokseen.
 
Itse oon kyl todennut että takapuskurissa roikkuvilla nimenomaan ei ole kiire mihinkään. Niillä on kiire, jotka ohittavat. Eli roikkujat voi hyvin ajaa takana ihan vaikka tasan nopeutusrajoitusta, ei niiden takia kaasua paineta.
 
Se on juuri noin. Annan myös mielelläni tilaa, enkä halua olla kenenkään tiellä. Mutta jos vaikka ohitan nelikaista motarilla paria rekkaa 120 alueella 128 mittarinopeudella, ja joku tulee takapaksiin kiinni vilkuttelemaan valoja, jatkan tasan samalla nopeudella ohituksen loppuun. Niin kauan kun vilkuttelijalla ei ole ajoneuvossaan sinisiä hälytysvaloja, kenenkään kiireet ei kiinnosta paskan vertaa.

Kaverilta lähti muutama vuosi sitten kortti hetkeksi (piti hakea viikon päästä asemalta tms) kun jumitti vasemmalla kaistalla itsepäisesti, ei vaan tajunnut että takana oli sivilipoliisit joilla oli jokin tehtävä päällä.
 
Kaverilta lähti muutama vuosi sitten kortti hetkeksi (piti hakea viikon päästä asemalta tms) kun jumitti vasemmalla kaistalla itsepäisesti, ei vaan tajunnut että takana oli sivilipoliisit joilla oli jokin tehtävä päällä.
Tässä jäi nyt varmaan jotain kertomatta. Ei huomannut sinisiä valoja ja sireeniä? Kaveri varmaan ajoi todella hitaasti tai sitten pysyi vasemmalla vaikka oikea kaista oli tyhjä tmv.
 
Tässä jäi nyt varmaan jotain kertomatta. Ei huomannut sinisiä valoja ja sireeniä? Kaveri varmaan ajoi todella hitaasti tai sitten pysyi vasemmalla vaikka oikea kaista oli tyhjä tmv.
Ei kun varmasti ohitti kaksi rekkaa ajaen 122kmh. Ylinopeutta vaativat voisivat lopettaa ajamisen ja kaikilla olisi helpompaa. Toivottavasti saadaan automaattivalvonta autoihin ja sakkolappu tulee spostiin 5min viiveellä.
 
Ei siellä siniset vilkut välttämättä siviilipoliisilla vilku eteenpäin. Itsekin Turun ohikulkutiellä ollut kyydissä kun kaveri vaihtoi oikealle kaistalle takana kaukaa tulevan välkyttelijän takia. Mikä oli ihan jees, koska Volvo meni varmaan 160-180 nopeutta ainakin ohitse satasen alueella ja siniset vilkut vilkkuivat perässä. Teknisesti ne saattoivat vilkkua myös etupuskurissa, mutta ei tuolta etäisyydeltä ja valojen takia näkyneet.

Ko. völkyttely ei toki tapahdu puskurissa, vaan reilusti kauempaa kun tarkoitus on varoittaa.
 
Kaverilta lähti muutama vuosi sitten kortti hetkeksi (piti hakea viikon päästä asemalta tms) kun jumitti vasemmalla kaistalla itsepäisesti, ei vaan tajunnut että takana oli sivilipoliisit joilla oli jokin tehtävä päällä.
No ensinnäkin jos poliisilla hälytysajo, kuuluu heidän käyttää vähintään hälytysvaloja. Niin ei aina tehdä, mutta jos on muuta liikennettä, pitää poliisinkin ilmoittaa kiireestä. Varsinkin motareilla virkavalta käyttää usein siviiliautoja, eikä muut autoilijat eivät voi mistään tietää onko takapuskurissa poliisi. Heilläkin on tietyt lakipohjaiset pelisäännöt, mitä on noudatettava hälytysajossa, esimerkiksi risteyksissä ja punaisia päin ajaessa. Vakavan onnettomuuden aiheuttaminen ei liene kenenkään intresseissä, vaikka olisi kuinka kiire.

128km/h oman auton mittarissa on todellisena nopeutena 123km/h, eli edistän nopeampaa ohitusta jo ajamalla pientä ylinopeutta.
Eli, jos takapuskurissa on auto joka pelkkiä ajovaloja vilkuttelemalla yrittää saada minut ylinopeuteen, jatkan samalla nopeudella ohitusta. Jos ajelen rajoitusten ja sääntöjen mukaan, niin poliisilla on todella ohuet perusteet ottaa kortti pois. Tahallisesta hidastelusta ja vasemman kaistan tukkimisesta motarilla sietääkin saada sakot ja kortti hyllylle.

Järjenkäyttö tuntuu nykyään olevan harvinainen ominaisuus.

Taannoin tuli Tampereen Lielahdessa tuli eteen tilanne, jossa poliisimaija seisoi punaisissa vilkut päällä taaempana jonossa kääntymässä Vaasantielle jota itsekin ajoin ja jossa on 70 rajoitus. Edelläni ajanut auto pysähtyi yhtäkkiä vihreisiin, koska ajatteli päästää koko revohkan Lielahdesta tulevia autoja punaisia päin, jotta poliisi olisi päässyt liikkelle. Kyseessä on iso risteys, Vaasantie on 4 kaistainen ja Lielahdesta tullaan kolmea kaistaa. Hienovaraisesti äänimerkkiä käyttäen kehotin pysähtyjää jatkamaan matkaa. Varmaan itsekin lopulta tajusi mitä tapahtuu, jos poliisin edessä olevat ajavat punaisilla risteysalueelle, saati että itse pysähtyy keskelle tietä vihreisiin 70 alueella.

Meni jaaritteluksi, mutta päätellen tämän langan sadoista kommenteista asia selvästi puhuttaa ihmisiä.
 
Ei siellä siniset vilkut välttämättä siviilipoliisilla vilku eteenpäin. Itsekin Turun ohikulkutiellä ollut kyydissä kun kaveri vaihtoi oikealle kaistalle takana kaukaa tulevan välkyttelijän takia. Mikä oli ihan jees, koska Volvo meni varmaan 160-180 nopeutta ainakin ohitse satasen alueella ja siniset vilkut vilkkuivat perässä. Teknisesti ne saattoivat vilkkua myös etupuskurissa, mutta ei tuolta etäisyydeltä ja valojen takia näkyneet.

Ko. völkyttely ei toki tapahdu puskurissa, vaan reilusti kauempaa kun tarkoitus on varoittaa.
Kyllä ne hälyvalot näkyvät joka suuntaan. Siviiliautoissa valot ovat usein maskin takan piilossa. Mutta jos ajatellaan vaikka tätä tilannetta, jossa ajetaan lähes tuplasti muuta liikennettä lujempaa, niin kyllä muiden tielläliikkujien pitää saada siitä varoitus hyvissä ajoin. Toki sitäkin näkee, että voidaan vilkutella myös ajovaloja. Ainakin ambulanssit ja paloautot käyttävät tätä, ja varmaan poliisikin.
 
Olen edelleen vahvasti sitä mieltä että maassa ajetaan maan tavalla. Muutama autistisesti lakiin suhtautuva sitten vaikeuttaa sujuvuutta ajamalla lakikirja kädessä. Ihan oikeasti, ei sitä poliisia kiinnosta kymmenen-viidentoista kilometrin ylinopeus jota kaikki siellä motarilla ajavat. Jos hölmöilet jotain tai vedät selvästi liikennevirrasta poikkeavalla ylinopeudella - siinä kohtaa eri juttu.

Ajelen viikottain useaan kertaan tuon Tampere HKI välin ja kaiken lisäksi viimeisen 10 vuoden aikana keskinopeudet on muutenkin romahtaneet varmasti osittain sen takia että säästetään bensaa, ajetaan sähköautolla jne.
Tähän kun vielä lisätään nämä vasemman kaistan jännittäjät, niin kohta saa painaa motarilla kolmannen kaistan suuntaansa että liikutaan yhtään mihinkään.

Suurin osa menisi vakkari päällä vasenta kaistaa sujuvasti sen 130-140 mittarissa eikä ketään oikeasti kiinnosta.
 
Onko kukaan koskaan saanut moottoritiellä sakkoja 135km/h mittarinopeuden ajamisesta.
En ole moisesta ihmeestä koskaan kuullut, mutta toisaalta kyllähän jotkut usko maapallon olevan litteäkin.

Ja vaikka 10v välein saisikin jonkun satasen sakon, niin mielestäni se on sen arvoista. Muutenkin satanen tai pari on autoilun kuluissa ihan mitätön menoerä tuolla aika-akselilla.

Ei tästä ole kuin viikko kun ihmettelin että mikäs helvetin possujuna siinä oikealla kaistalla menee, kaikki ajoi kiltisti poliisin perässä eikä kukaan uskaltanut vasemmalle kaistalle ja ohi.

Itsellä mittarissa vakkarilla 132km/h kuten aina motarilla ja poliisia ei voisi vähempää kiinnostaa. Kummasti kun itse olin tämän kymmenen auton idiootit ohittanut, alkoi muitakin kiinnostamaan ohittaminen :facepalm:

Herran pelko on kovassa Suomalaisessa kulttuurissa!
 
Olen edelleen vahvasti sitä mieltä että maassa ajetaan maan tavalla. Muutama autistisesti lakiin suhtautuva sitten vaikeuttaa sujuvuutta ajamalla lakikirja kädessä. Ihan oikeasti, ei sitä poliisia kiinnosta kymmenen-viidentoista kilometrin ylinopeus jota kaikki siellä motarilla ajavat. Jos hölmöilet jotain tai vedät selvästi liikennevirrasta poikkeavalla ylinopeudella - siinä kohtaa eri juttu.

Ajelen viikottain useaan kertaan tuon Tampere HKI välin ja kaiken lisäksi viimeisen 10 vuoden aikana keskinopeudet on muutenkin romahtaneet varmasti osittain sen takia että säästetään bensaa, ajetaan sähköautolla jne.
Tähän kun vielä lisätään nämä vasemman kaistan jännittäjät, niin kohta saa painaa motarilla kolmannen kaistan suuntaansa että liikutaan yhtään mihinkään.

Suurin osa menisi vakkari päällä vasenta kaistaa sujuvasti sen 130-140 mittarissa eikä ketään oikeasti kiinnosta.
Minulla on juurikin tuon verran mittarissa (n. 134 km/h) ja se tosiaan olisi ihan sujuvaa ellei aina silloin tällöin joku idiootti tulisi kesken ohituksen takakonttiin kiinni väläyttelemään pitkiä.

Puhuttiinkohan eri asiasta? En edelleenkään ole nostamassa nopeutta tuosta sen takia että jollain muulla on kiire, koska se menee sitten sakkorajan yli.

Ihan maan tavalla se menee, ylivoimaisesti suurin osa ajaa tuota hitaammin. Väittäisin että ne takakontissa roikkuvat välkyttelijät voisivat opetella ajamaan maan tavan mukaan eikä itse keksimiensä kirjoittamattomien sääntöjen mukaan.
 
Teknisesti ottaen sitä nopeuden asettelua varten pitäisi ottaa muitakin seikkoja huomioon kuin sitä voiko ajaa sujuvasti vai ei. Esimerkkinä Ranskassa Pariisin kehäteillä lasketaan nopeuksia saasteiden takia.

En nopeuksien romahtamisesta tiedä, mutta edes pitkällä motaripätkällä en koe että 130km/h nopeus olisi millään lailla tarpeellinen tai hyödyllinen tapa säästää 5-10 minuuttia. Todennäköisesti en aja kotimaassa vaan riittävän pitkää pätkää kun Ranskassa tulee ajettua sitä 130 jos nopeusrajoitus sen sallii (mutta silloin etäisyydet alkavat sieltä 500 kilometristä).

Itse ajan täkäläisesti rajoitusten mukaan (jos mahdollista niin täsmälleen GPS mitattua nopeutta), paitsi motarilla tulee ajettua yleensä hiljempaa (ehkä realistisesti lähempänä 110 kuin 120) ja sitten jos nastat (mutta nopeusrajoitukset jo nostettu) niin lähempänä 100 kuin 110.

Mutta jos joku ajaa nopeampaa niin se ei kyllä itseäni ärsytä. En koe että se on itseltäni pois. Ehkä keskinopeuskameroita voisi ottaa enenevässä määrin käyttöön ja laskea puuttumiskynnystä sinne Ranskan tasolle (nimimerkillä 1km/h ylityksestä sakon saanut) niin liikennevirran nopeus tasoittuisi eikä kyse olisi pistemäisestä nopeudesta. Tällöin voitaisiin tietyillä tiepätkillä hyvällä kelillä nostaakin niitä rajoituksia.
 
Eiköhän siellä motarilla mahdu ajamaan kaikki vaikka osa haluaa rajoitusta noudattaa. Kohteliasta on antaa takaatuleville tilaa käymällä oikealla kaistalla ja takanaolijan on silloin kohteliasta sen verran nostaa nopeutta ettei ohitettava jää pussiin minnekään rekan perään.

Yleensä rajotuksen mukaan ajavilla riittää kärsivällisyys myös päästää nopeampia ohi vaikka oma vauhti hetkellisesti vähän tippuisikin. En oikein ymmärrä sellasta minäminä asennetta, en niiltä keiden pitää hinata puskurissa ohituspaikkaa odottamassa, en myöskään niiltä jotka toteaa että he ajavat tasan rajoituksen mukaan eikä ohittaville tarvi antaa tilaa. Liikenne sujuu parhaiten kun jokainen käyttäytyy joustavasti.
 
Liikenteen vaarantajat ovatkin ne ylimieliset besserwisserit joilta ei joustoa eikä ymmärrystä löydy niille jotka käyttäytyvät yhtään erilailla kuin he.
 
Minulla on juurikin tuon verran mittarissa (n. 134 km/h) ja se tosiaan olisi ihan sujuvaa ellei aina silloin tällöin joku idiootti tulisi kesken ohituksen takakonttiin kiinni väläyttelemään pitkiä.

Puhuttiinkohan eri asiasta? En edelleenkään ole nostamassa nopeutta tuosta sen takia että jollain muulla on kiire, koska se menee sitten sakkorajan yli.

Ihan maan tavalla se menee, ylivoimaisesti suurin osa ajaa tuota hitaammin. Väittäisin että ne takakontissa roikkuvat välkyttelijät voisivat opetella ajamaan maan tavan mukaan eikä itse keksimiensä kirjoittamattomien sääntöjen mukaan.
Varmaan puhuttiin, minulla oli joku päähänpinttymä siitä tasan nopeusrajoitusta suhaavasta ohittajasta jolla se rekkojen ohitus kestää kilometritolkulla.

Liikenteen vaarantajat ovatkin ne ylimieliset besserwisserit joilta ei joustoa eikä ymmärrystä löydy niille jotka käyttäytyvät yhtään erilailla kuin he.

Tämä viesti nyt ei kauheasti sisältöä keskusteluun tuonut. Onko tässä kontekstissa liikenteen vaarantajat nyt niitä jotka ajaa kilometrinkin verran ylinopeutta? :D
 
Tässä jäi nyt varmaan jotain kertomatta. Ei huomannut sinisiä valoja ja sireeniä? Kaveri varmaan ajoi todella hitaasti tai sitten pysyi vasemmalla vaikka oikea kaista oli tyhjä tmv.

No ensinnäkin jos poliisilla hälytysajo, kuuluu heidän käyttää vähintään hälytysvaloja. Niin ei aina tehdä, mutta jos on muuta liikennettä, pitää poliisinkin ilmoittaa kiireestä. Varsinkin motareilla virkavalta käyttää usein siviiliautoja, eikä muut autoilijat eivät voi mistään tietää onko takapuskurissa poliisi. Heilläkin on tietyt lakipohjaiset pelisäännöt, mitä on noudatettava hälytysajossa, esimerkiksi risteyksissä ja punaisia päin ajaessa. Vakavan onnettomuuden aiheuttaminen ei liene kenenkään intresseissä, vaikka olisi kuinka kiire.

Kyseessä siis oli siviiliauto eikä tunnukseton poliisiauto, ja koittivat tööttäillä ja vilkutella ajovalvoja yms viittoa mutta kaveri ei vittuillakseen antanut tietä kun ajatteli että se on joku mulkku kaahari.
 
Tämä viesti nyt ei kauheasti sisältöä keskusteluun tuonut. Onko tässä kontekstissa liikenteen vaarantajat nyt niitä jotka ajaa kilometrinkin verran ylinopeutta? :D
Ei vaan ne jotka eivät voi ymmärtää muiden käyttäytyvän muutoin kuin he.
Täälläkin näitä besserwissereitä kyllä on jotka :facepalm: hymiöllä näyttävät kuinka muiden pitäisi hävetä jos eivät toimi kuin hän itse.
Valojen vilkuttelijat, keskisormen näyttäjät ja muuten agressiivisesti käyttäytyvät usein taitavat kuulua tähän "paremmin tietävien" joukkoon.
 
Suurin osa menisi vakkari päällä vasenta kaistaa sujuvasti sen 130-140 mittarissa eikä ketään oikeasti kiinnosta.
Miten nämä 140 menijät ilmoittaa sen muille että he ajavat nopeammin? Jos valtavirta menee esim 100-120? Sehän juurikin luo vaaratilanteita, kun ei pysty ennakoimaan.
 
Kyseessä siis oli siviiliauto eikä tunnukseton poliisiauto, ja koittivat tööttäillä ja vilkutella ajovalvoja yms viittoa mutta kaveri ei vittuillakseen antanut tietä kun ajatteli että se on joku mulkku kaahari.
Kai kaveri vei asian eteenpäin ja kiisti sakon? Ei kuulosta siltä että poliisin tekeminen kestäisi tarkempaa tarkastelua oikeudessa.
 
Miten nämä 140 menijät ilmoittaa sen muille että he ajavat nopeammin? Jos valtavirta menee esim 100-120? Sehän juurikin luo vaaratilanteita, kun ei pysty ennakoimaan.
Ei se 140 oo mikään vaarallinen nopeus mennä ohi, jos liikenne ylipäätään sallii tollasen etenemisen. Normitilanne jonkun vilkkaan liikenteen tapauksista poiketen on sellanen perus rekkaruuhka, jengi sumputtuu ohittamaan rekkaa, kun joku vetääkin satasta ja haitari kasaa sinne uutta autoa perään. Toki tossa kannattaa ja pitääkin hidastaa jos näkee potentiaalia että joku olisi vaihtamassa rekan takaa siihen ohituskaistalle.

Jos motarilla auto ajaa oikeaa kaistaa vaikkapa 110 niin nopeempi menee vaan ohi. Yleensä jono takana viestii siitä että itse voisi ajaa nopeammin tai antaa tilaa ellei edessä ole jonoa muutenkin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 903
Viestejä
4 893 166
Jäsenet
78 894
Uusin jäsen
helmiina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom