Tässä ilmeisesti lähtötilanne se että mennään ohituskaistalla korkeinta salittua + jokin puuttumiskynnys.
Heti kun oikealla on tilaa se 200m tai enemmän niin 10 sekunnin väistö oikealle kaistalle ja takana tulija pääsee ohi. Ei se sen vaikeampaa ole, paitsi lähes kaikille tuolla.
Talvirajoitukset? 200m / 8s , yhdeksää kymppi, jos se nopeaman perässäroikkujan menohalut kesän mukaiset 120km/h , niin 150m kolmenkympin nopeuserolla kahdeksantoista sekunttia.
Jos se oikeankaistan "jono" ei ollut pysyvä, vaan se taaempi saavuttanut edelläolevaa, niin todennäköisesti vaihtaa kaistaa tuon toisen perään, jolloin kaistapujoittelia (väistävä) saa sitten odotellen senkin ohi menemisen.
Jos siellä se kirurki jonnelippis päässä menossa hätä leikkaukseen, niin ei tuosta isoa haittaa, marginaalisesti matkanteko hidastuu, ja voi kehua itseään että ehkä pelasti jonkun, eikä aiheuttanut itse vahinkoa.
Jos taasen kyse siitä että kohta kymmenen kilometriä ohitettu ylinopeutta harvajonoa, ja jonkin minuutin kontissa joku sankari roikkunut, niin ehkä siellä oikealta löytyy se väli mihin voi mennä vähäksiaikaan huilaan, se parinsadanmetrin väli.
Ikävä kyllä puolet noista kärpäsistä ei osaa hyödyntää tuollaista tilannetta kun väistää oikealle hetkeksi. Ensin ajetaan metri perälaudasta ja kun tilaa tulee niin ohitus kestää puoli minuuttia. Lopputuloksena jää toviksi pussiin johonkin ja saa kelata vauhdin uudelleen. Tämä tekniikka on testattu miljoona kertaa kun on rekkoja väljästi muutama kpl ajelemassa.
Merkittävä osa taitaa olla vain niitä kontissa roikkujia, osa käyttää nyky tegnologiaa ja tekee sen adaptiivisella.
Jos edessä oleva vaihtaa oikealla, niin miksi se aiheuttaisi muutosta valittuun vauhtiin(*, jos se oikealta vaihtaa takaisin eteen, niin aiheuttaa vain postailua tälläisiin ketjuihin. Motareilla on tuota siksakiakkin ajavaa ryhmää, roikku tai ei ketään kontissa.
(*
Siis siihen perus vauhtiin, joka usein näyttää olevan muutaman prosentin haarukassa.
Perus ongelma on se tapa roikkua kontissa, adaptiivisen kyvyttömyys tai tuoreimmissa asetukset väärin, ja toki se perus vietti, kun näkee perävalot niin sen sijaan että sovittaisi vauhtia ajoissa, niin vietti vie, jalka painuu, kunnes kontissa.