Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tietöiden vuoksi vetoketjuliittymä. Pidän vähän rakoa, kun edessä oleva tunkee menemään eikä päästä vierestä eteen. Jos vaikka tajuaa missä mennään. Vieressä olevat vihdoin ryhmittyvät kunnolla. Vierestä puskee kolmas väkisin kylkeen. Jos ei olisi ollut lapsi kyydissä olisin varmaan kokeillut ajaako oikeasti päin jos en väistä. Hämmentävä tilanne.

(Saanko turpaan jos sattuu joskus tulemaan vastaan ja kysyn miksi se ajaa noin?)

Oli kyllä eilen päivällä Lehti- ja Kuusisaaren kohdilla Espooseen päin hyvin outo ja hätäinen Tesla 3. Ei suoraan mua koskenut, mutta takanani olevalle autolle aiheutti varmasti harmaita hiuksia jo Munkkiniemestä lähtien. Hätäisyys tuli esiin jo ihan alussa, kun hidastettiin tiellä olevien hanhien takia, ja Tesla ei tätä halunnut ymmärtää, vaan heilui kuin apina siellä perällä.

Loput matkasta aivan Keilaniemeen asti Ruotsin kilvissä ollut Tesla väläytteli useasti pitkiä, voimakkaasti ohjasi autoa vastaantulevien kaistaa kohti ikään kuin protestina ja toki koko ajan ajoi aivan luukussa kiinni.

Teslalla olisi tällä koko osuudella ollut useita selkeitä ohituspaikkoja, kun sattumalta sitä vastaan tulevaa liikennettä ei paljoa ollut. Käytös oli siis sitä luokkaa, että ensimmäisen ihmetyksen jälkeen mietin, että tällä on varmaan joku oikea hätä. Keilaniemeen päästyä parit vittumaiset ohitusmanööverit tehtyään Tesla kuitenkin jatkoi Kehä I:ä kohti yhtäkkiä vailla mitään kiirettä.

Mietin vaan että mitäs vittua. Nopeus tuolla Kuusisaaren osiolla oli lähes koko ajan sen 50 km/h vähän yli ja ali seilaten, eikä toki hyvin lievä alinopeuskaan tuollaista käytöstä oikeuttaisi.

Sulle sattui aika fiksu tapaus. Maantiellä kun kokeillut joskus samaa, niin piti tehdä kaksi kertaa 30km/t nopeuteen ennenkuin tajusi (ja suuttui). En tiedä olisiko tullut vetämään turpaan jos olisin pysähtynyt kokonaan.
Eikö näissä tapauksissa kannattaisi perässä roikkujalle kommunikoida oikealle vilkuttamalla ja siirtymällä mahdollisimman lähelle tien oikeaa laitaa samalla kun hieman laskee nopeutta? Tuon pitäisi olla selvä viesti lähteä ohittamaan

Eikö näissä tapauksissa kannattaisi perässä roikkujalle kommunikoida oikealle vilkuttamalla ja siirtymällä mahdollisimman lähelle tien oikeaa laitaa samalla kun hieman laskee nopeutta? Tuon pitäisi olla selvä viesti lähteä ohittamaan
Kyllä. En suosittele pelkkää hidastamista näiden muutamien kokemustenkin perusteella. Siis jos on oikein sitkeä roikkuja. Luultavasti suuttuvat.

Tietöiden vuoksi vetoketjuliittymä. Pidän vähän rakoa, kun edessä oleva tunkee menemään eikä päästä vierestä eteen. Jos vaikka tajuaa missä mennään. Vieressä olevat vihdoin ryhmittyvät kunnolla. Vierestä puskee kolmas väkisin kylkeen. Jos ei olisi ollut lapsi kyydissä olisin varmaan kokeillut ajaako oikeasti päin jos en väistä. Hämmentävä tilanne.

(Saanko turpaan jos sattuu joskus tulemaan vastaan ja kysyn miksi se ajaa noin?)
Nää on kyllä hauskoja, kun vaikka tossa sörnäisten rantatiellä pasilaan päin päästät yhden tai kaksi autoa siististi eteesi niin vielä sieltä yrittää joku kolmas reilulla vauhdilla puskea nyt jo olemattomaan välin kun oma kaista on loppumassa. Takana olis tietty aina tilaa…

Tossa samassa mestassa porukka estää säännönmukaisesti satamasta tulevia rekkoja vaihtamasta tolle Pasilan kaistalle. Kunnon ”tervetuloa Suomeen, Andrei” meininki.

Näitäkin ihmetyksiä näkee edelleen moottoriteillä. Porvoon motarilla nopeus itsellä abaut 120 ja iso Audi, olisko ollut Q5 tulee eteeni vasemmalle kaistalle "ohittamaan" rekkajonoa.
Siinä mentiin hetki possujonossa kun Audi päästeli ohittaessaan 105km oman mittarin mukaan. Todellinen nopeus lähimmäs sataa siis.
Mutta heti kun oli ohittanut rekat ja palannut oikealle kaistalle niin tämä urpo löysi kaasupolkimen ja nopeus nousi hetkessä vajaaseen 120km. En ymmärrä miksi.

Näitäkin ihmetyksiä näkee edelleen moottoriteillä. Porvoon motarilla nopeus itsellä abaut 120 ja iso Audi, olisko ollut Q5 tulee eteeni vasemmalle kaistalle "ohittamaan" rekkajonoa.
Siinä mentiin hetki possujonossa kun Audi päästeli ohittaessaan 105km oman mittarin mukaan. Todellinen nopeus lähimmäs sataa siis.
Mutta heti kun oli ohittanut rekat ja palannut oikealle kaistalle niin tämä urpo löysi kaasupolkimen ja nopeus nousi hetkessä vajaaseen 120km. En ymmärrä miksi.
Joka päivä näiden samojen idioottien kanssa saa tapella turun moottoritiellä!

Toinen on tämä, ihmiset ajaa kymmeniä kilometrejä vasenta kaistaa, eikä ymmärrä että ne takana olevat autot on hänen takia siellä jonossa!

On sitä possujonossa moottoritiellä näköjään ihmetelty ja sitten on rysäytetty perään.

Kaksi henkilöautoa törmäsivät kuorma-auton perään (Yle)

Hirveän paljon aivoissa liikkunut, kun eihän tuolla oikeasti mitään ruuhkia ole, mutta kun ihmiset ajaa vain takakontissa kiinni. 🤡 Tie ihan kuiva ja suora, mutta silti kantapään kautta oppia. Ehkäpä nämä kaksi autoilijaa oppivat pitämään pidempiä turvavälejä tämän jälkeen. :x3:

Onhan se moottoritiellä ajaminen kauhean haastavaa. :x3:

Kuski jota pelottaa ajaa kovaa lähellä muita autoja.

IMHO näin pelokkailla kuskeilla ei pitäisi olla asiaa liikenteeseen.

Koska se pelottaa ajaa sitä kapeaa tietä rekan rinnalla. On niin ahdasta, että pitää ajaa varovaisesti ja kieli keskellä suuta. Kun on päästy ohi rekasta, niin on taas on leveä ja turvallinen motari alla.

On sitä possujonossa moottoritiellä näköjään ihmetelty ja sitten on rysäytetty perään.

Kaksi henkilöautoa törmäsivät kuorma-auton perään (Yle)

Hirveän paljon aivoissa liikkunut, kun eihän tuolla oikeasti mitään ruuhkia ole, mutta kun ihmiset ajaa vain takakontissa kiinni. 🤡 Tie ihan kuiva ja suora, mutta silti kantapään kautta oppia. Ehkäpä nämä kaksi autoilijaa oppivat pitämään pidempiä turvavälejä tämän jälkeen. :x3:

Onhan se moottoritiellä ajaminen kauhean haastavaa. :x3:

Olen tuolla Kuopion motarilla ajanut.
Ensinnäkin ihan saatanan mutkainen, ihan kuin olisi ollut kännissä tieinsinööri. Sitten kaikki ajaa kuin viimeistä päivää, 130km/h lasissa oikealla ja vasenta autot vain suhahtaa ohi.

Joka päivä näiden samojen idioottien kanssa saa tapella turun moottoritiellä!

Toinen on tämä, ihmiset ajaa kymmeniä kilometrejä vasenta kaistaa, eikä ymmärrä että ne takana olevat autot on hänen takia siellä jonossa!
Joskus täällä tuli valitusta siitä, kun kehuin vironkipisen bmw:n toimintaa. itse annoin tilaa sille, kun sillä vauhtia joku 140km/h. tuli nopeampi perään, niin tuo oikein jarruttamalla ajoi oikealle väliin, että nopeamman meno ei häiriintynyt.
Suomalaisella se nopeamman ohi päästäminen vaan jotenkin käy itsetunnolle, varsinkin jos nopeammin ajavalla on kalliimpi auto.

Mä voin kyllä hetkeksi hidastaa menoa, jos takaa tulee joku jolla on selkeästi kovempi kiire. Ei sitä tiedä, onko menossa synnytykseen, tms.

Joskus täällä tuli valitusta siitä, kun kehuin vironkipisen bmw:n toimintaa. itse annoin tilaa sille, kun sillä vauhtia joku 140km/h. tuli nopeampi perään, niin tuo oikein jarruttamalla ajoi oikealle väliin, että nopeamman meno ei häiriintynyt.
Suomalaisella se nopeamman ohi päästäminen vaan jotenkin käy itsetunnolle, varsinkin jos nopeammin ajavalla on kalliimpi auto.

Mä voin kyllä hetkeksi hidastaa menoa, jos takaa tulee joku jolla on selkeästi kovempi kiire. Ei sitä tiedä, onko menossa synnytykseen, tms.
Näin minäkin toimin, motarilla varsinkin, jos taakse ilmestyy auto, annan tilaa heti!

Näin minäkin toimin, motarilla varsinkin, jos taakse ilmestyy auto, annan tilaa heti!
Minä anna tilaa heti kun se onnistuu ilman että siitä on haittaa muille. Monella perskärpäselle se on vaikea ymmärtää ja pahimmillaan tuloksena on valoshow takana (joka on mielestäni yhtä kuin keskisormen osoittaminen, varsinkin jos ajan jo suurinta sallittua tai yli).

Priotiteettijärjestyksessä se kiireinen sekoilija on siis viimeisenä, mutta sekin saa tilaa sitten kun ei tarvitse vetää liian kapeaan väliin (ei tarvitse vetää mitää tulkintoja siitä) oikealle.

Yllä voi siis rivien välistä lukea että oikealta liian kapeaan rakoon kiireellä änkevät arsyttävät myös ja niistä on haittaa liikenteen sujuvuudelle.

Minä anna tilaa heti kun se onnistuu ilman että siitä on haittaa muille. Monella perskärpäselle se on vaikea ymmärtää ja pahimmillaan tuloksena on valoshow takana (joka on mielestäni yhtä kuin keskisormen osoittaminen, varsinkin jos ajan jo suurinta sallittua tai yli).

Priotiteettijärjestyksessä se kiireinen sekoilija on siis viimeisenä, mutta sekin saa tilaa sitten kun ei tarvitse vetää liian kapeaan väliin (ei tarvitse vetää mitää tulkintoja siitä) oikealle.

Yllä voi siis rivien välistä lukea että oikealta liian kapeaan rakoon kiireellä änkevät arsyttävät myös ja niistä on haittaa liikenteen sujuvuudelle.

Heti kun oikealla on tilaa se 200m tai enemmän niin 10 sekunnin väistö oikealle kaistalle ja takana tulija pääsee ohi. Ei se sen vaikeampaa ole, paitsi lähes kaikille tuolla.

Olen tuolla Kuopion motarilla ajanut.
Ensinnäkin ihan saatanan mutkainen, ihan kuin olisi ollut kännissä tieinsinööri. Sitten kaikki ajaa kuin viimeistä päivää, 130km/h lasissa oikealla ja vasenta autot vain suhahtaa ohi.
Havaintosi on aivan oikea. Ihan kesät talvet siellä useimmat ajavat reippaasti yli sakkorajan ja aivan liian lähellä. Alueella on tapahtunut joitain vakaviakin ketjukolareita ihan pelkästään lyhyiden turvavälien takia ja yhtäkkiä tulee poikkeustilanne, ei pysty muutaku ajaa perään. :x3: 🤡 Sitä oon miettinyt, että onko savolaiset vaan aivottomia. :eek:

Itse olen sitten ihan suosiolla jäänyt sinne oikeanpuoleiselle kaistalle, kun vetäähän tuo liikenne muutenkin.

Heti kun oikealla on tilaa se 200m tai enemmän niin 10 sekunnin väistö oikealle kaistalle ja takana tulija pääsee ohi. Ei se sen vaikeampaa ole, paitsi lähes kaikille tuolla.
Ikävä kyllä puolet noista kärpäsistä ei osaa hyödyntää tuollaista tilannetta kun väistää oikealle hetkeksi. Ensin ajetaan metri perälaudasta ja kun tilaa tulee niin ohitus kestää puoli minuuttia. Lopputuloksena jää toviksi pussiin johonkin ja saa kelata vauhdin uudelleen. Tämä tekniikka on testattu miljoona kertaa kun on rekkoja väljästi muutama kpl ajelemassa.

Ikävä kyllä puolet noista kärpäsistä ei osaa hyödyntää tuollaista tilannetta kun väistää oikealle hetkeksi. Ensin ajetaan metri perälaudasta ja kun tilaa tulee niin ohitus kestää puoli minuuttia. Lopputuloksena jää toviksi pussiin johonkin ja saa kelata vauhdin uudelleen. Tämä tekniikka on testattu miljoona kertaa kun on rekkoja väljästi muutama kpl ajelemassa.
Ei pidä jäädä pussiin sinne, jos takanatuleva ei tajua lähteä reippaasti ohi niin laitetaan itse se lusikka takaisin konehuoneeseen ja palataan vasemmalle. Istukoot sitten takana seuraavaan paikkaan kun palaan oikealle kaistalle.

Mersu kuski ei jaksanut odottaa vuoroaan!

1000015531.jpg

Ei pidä jäädä pussiin sinne, jos takanatuleva ei tajua lähteä reippaasti ohi niin laitetaan itse se lusikka takaisin konehuoneeseen ja palataan vasemmalle. Istukoot sitten takana seuraavaan paikkaan kun palaan oikealle kaistalle.
Näin oon tehnytkin. Lisätyöllistävä vaikutus silläkin vaan on ja yhtälailla takana saattaa alkaa napina kun "kiilaa" eteen.

Okei, no se ei kyllä tuosta kuvasarjasta selvinnyt sitten millään. Mistä toi octavia ilmestyi yhtäkkiä eteen näiden kuvien välillä?

Heh, no tänään juuri oli tuollainen perässähinkkaaja jolla oli vakkari asetettu 0,5 km/h minua suuremmalle nopeudelle. Siirryin kolme kertaa oikealle kaistalle odottamaan ohitusta, kun olihan kaveri noin auton mitan päässä takakontista motarinopeudella, joten luulisi kiireen olevan kova. Kaksi kertaa meinasi pussittaa ja kolmannella sitten jarrutin että tyyppi pääsee lopultakin ohi.

Siellä se meni vasenta kaistaa todella pitkän matkaa, mutta motarin loputtua oli jonossa minua edeltävällä paikalla.

En jaksanut hermostua, mutta kävi kyllä mielessä että mitäköhän kyseinen kaveri miettii siellä ajaessaan.

Mersuhan tuossa oli ainoa joka edes yritti pysyä oikealla ajolinjalla, eli ajoradan oikeassa reunassa. :D

Jos käännytään vasemmalle kuten videossa, niin ainakin minulle opetettiin autokoulussa että ryhmitytään vasemmalle jonon perään, saatikka että lähdetään kiertämään jonoa, etuilemaan ja vaarantamaan liikennettä.

Jos käännytään vasemmalle kuten videossa, niin ainakin minulle opetettiin autokoulussa että ryhmitytään vasemmalle jonon perään, saatikka että lähdetään kiertämään jonoa, etuilemaan ja vaarantamaan liikennettä.
Onhan se täsmälleen noin. Kyseessä oli vitsi, mutta hyvä kun tarkensit.

Itse toimi menee vähän harmaalle alueelle. Siinä on se sulkuviiva tietenkin, mutta jos jono on menossa vasemmalle, ja hän oikealle, en ehkä juurikaan välittäisi jos joku näin toimii. Eri asia jos yrittää ohittaa jonoa ja tunkee myöhemmin vasemmalle kääntyvien joukkoon.

Onhan se täsmälleen noin. Kyseessä oli vitsi, mutta hyvä kun tarkensit.

Itse toimi menee vähän harmaalle alueelle. Siinä on se sulkuviiva tietenkin, mutta jos jono on menossa vasemmalle, ja hän oikealle, en ehkä juurikaan välittäisi jos joku näin toimii. Eri asia jos yrittää ohittaa jonoa ja tunkee myöhemmin vasemmalle kääntyvien joukkoon.
Totta kai jos kääntyy oikealle niin jonon ohi vain ja oikealle, mutta että ei jaksa odottaa ja lähtee etuilemaan, niin itse en katsoisi hyvällä.

Tässä ilmeisesti lähtötilanne se että mennään ohituskaistalla korkeinta salittua + jokin puuttumiskynnys.

Talvirajoitukset? 200m / 8s , yhdeksää kymppi, jos se nopeaman perässäroikkujan menohalut kesän mukaiset 120km/h , niin 150m kolmenkympin nopeuserolla kahdeksantoista sekunttia.

Jos se oikeankaistan "jono" ei ollut pysyvä, vaan se taaempi saavuttanut edelläolevaa, niin todennäköisesti vaihtaa kaistaa tuon toisen perään, jolloin kaistapujoittelia (väistävä) saa sitten odotellen senkin ohi menemisen.

Jos siellä se kirurki jonnelippis päässä menossa hätä leikkaukseen, niin ei tuosta isoa haittaa, marginaalisesti matkanteko hidastuu, ja voi kehua itseään että ehkä pelasti jonkun, eikä aiheuttanut itse vahinkoa.

Jos taasen kyse siitä että kohta kymmenen kilometriä ohitettu ylinopeutta harvajonoa, ja jonkin minuutin kontissa joku sankari roikkunut, niin ehkä siellä oikealta löytyy se väli mihin voi mennä vähäksiaikaan huilaan, se parinsadanmetrin väli.

Merkittävä osa taitaa olla vain niitä kontissa roikkujia, osa käyttää nyky tegnologiaa ja tekee sen adaptiivisella.
Jos edessä oleva vaihtaa oikealla, niin miksi se aiheuttaisi muutosta valittuun vauhtiin(*, jos se oikealta vaihtaa takaisin eteen, niin aiheuttaa vain postailua tälläisiin ketjuihin. Motareilla on tuota siksakiakkin ajavaa ryhmää, roikku tai ei ketään kontissa.

(*
Siis siihen perus vauhtiin, joka usein näyttää olevan muutaman prosentin haarukassa.
Perus ongelma on se tapa roikkua kontissa, adaptiivisen kyvyttömyys tai tuoreimmissa asetukset väärin, ja toki se perus vietti, kun näkee perävalot niin sen sijaan että sovittaisi vauhtia ajoissa, niin vietti vie, jalka painuu, kunnes kontissa.

Niin, Mersu kääntyi vasemmalle, oikean puoleisessa kuvassa näet kaksi autoa rinnan kääntymässä vasemmalle.
Ja tässä varmaan voidaan olettaa että siinä ei käännyt kahtakaistaa vasemmalle, vaan vain vasemman puoleinen ja oikeanpuolinen oikealla tai suoraan.

Mutta sillä oli varmaan enemmän menohaluja, joten muiden kuskien kuuluukin antaa tilaa, ties vaikka24h prismaan menossa

Pimeitä kuomukärryjä vetävät autoilijat. Mitä suurempi kärry niin sitä tehokkaammin vetoauton takavalot blokkaantuvat näkymättömiin ja takanatulijalla hankaloituu mahdolliset jarrutus- ja kääntymisaikeiden havainnoinnit edes sieltä vetoauton takavaloista.

Liikenteen 4T-kerho eli tientukot: Teslat, toyotat, traktorit ja taksit.

Erikseen pitää varoa kaikkia lippalakkipäisiä kuljettajia, vanhat sekoilevat ja nuoret ajavat kuin olisivat kuolemattomia. :redface:

Oli perjantaina melkoinen taksi liikenteessä.

Tilanne alkoi sillä, kun ajoin 9-tiellä Orivedeltä kohti Tamperetta ja n. Siitaman kohdalla hidastin kun edessä meni rekka jonka saavutin. Itselläni ei ollut kiire, ja tiesin, että parin kilsan päässä edessä on ohituiskaistat, joten en mennyt ohi heti ekan potentiaalisen ohituspaikan tullen vaan jäin odottelemaan ohituskaistoille saapumista, joten takaa tullut taksi saavutti minut.
Taksi kuitenkin liimautui perseeseen kiinni, ei pitänyt kunnollista turvaväliä.

Kun ohituskaistat alkoi, ohitin rekan heti kaistojen alkuvaiheessa, mittarissa sellainen 120 eli todellinen nopeus n. 110. En heti hidastanut tästä vauhtia hitaammaksi ohituksen jälkeen.
Ohitettuani rekan taksi ajoi minusta ohi, eikä käyttänyt vilkkua palatessaan oikeanpuoleiselle kaistalle.

Ohituskaistojen jälkeen taksi kuitenkin hidasti vauhtiaan selvästi eikä ajanut käytännössä yhtään minua kovempaa vauhtia. Kun taksin edessä ajoi hitaampia autoja, taksi ajoi näiden perseessä kiinni eikä itsekään ohittanut vaikka oli kohtalaisia ohituspaikkoja.

Sitten kun alettiin saapua Tampereelle, siinä on n. 7 kilsan ohituskieltopätkä. Taksi meinasi ihan pokalla lähteä ohittamaan ohituskieltoalueella, vaihtoi siis jo vastaantulijoiden kaistalle, mutta vastaan tulikin toinen auto, ja taksi joutui perumaan ohituksensa.

Moottoritien alkaessa taksi ohitti yhden auton, vaikka oli kääntymässä teiskontielle heti oikelle, ja päätyi tekemään kahden kaistan kaistanvaihdon vasemmalta kaistalta kääntymiskaistalle.

Käännyin itse samaan suuntaan, tein myöhemmin teiskontiellä liikennevaloissa paremman kaistavalinnan, jolla pääsin taksin rinnalle ja ohi. Sen verran tuli nähtyä, että kuski ei näyttänyt kantasuomalaiselta, vaan geeniperimä vihjasi jonnekin afrikan suuntaan.

Lisäksi:

Silloin kun taksi käytti vilkkua, se vilkku meni yleensä päälle pari sekuntia sen jälkeen kun ohjausliike oli jo alkanut, ja välillä myös ajoi kaistojen välissä.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
274 623
Jäsenet
77 194
Uusin jäsen
banaanihillo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom