Kihdytyskaistalla tarkoitan sitä kaistaa joka siellä pääväylää, liityntäkaistaa, liityntätilaa, mihin tullaan sieltä rampilta. rampilta. se missä sulkuviivan jälkeen yritetään vaihtaa muita häiritsemättä pääväylälle. Rampilta sinne tullaan kolmion takaa. Useinakaan sinne ei suoranaisesti käännyt, vaan ajetaan rampilta suoraan, tai rampilla voi olla kaare.
Rampilla tarkoitain sitä osuutta mikä ennen tuota, mikä yleensä yksikaistainen tie, voi olla suora, tai ahtaissa paikoissa voi olla tiukkaa kaaretta.
Jos rajoitukset sallii, niin ajatukseni että rampilla jo tavoitellaan sitä tavoite nopeutta, esisovitetaan kiihdytys, siihen väliin mihin tähdätään liityttävän.
Turvavälit jos ottaa rampin alussa (tai enemmin) niin ei tarvi hidastella ennään rampin loppupäässä, saati kiihdytyskaistan alussa.
Kuva maanmittauslaitos, Hämeenlinnan etelä/kaakko puolelta mootarin liittymä.
Vihreää aluetta kutsuin rampiksi, punaista aluetta kiihdytyskaistaksi (viivaat viitteelleisiä)
Toistoa, mitä nuhaisempia auto, sitä hitaammin pitää rampissa se tilaa ottaa, siihen voi ennakoida mm sinisellä alueella jos edessä muita sinne kääntyjiä. Tavoite nimenomaa päästä aloittaan kiihdytys ajoissa.
Kesä Tesla kuski voi toki valutella pidemmälle, mutta selkeämpää toki jos ottaa sen tilan myös alussa.
Onnistunut suoritus jos punaisella alueella sulkuviivan päätyttyä on tavoitenopeudessa ja pääväylää se sopiva tavoiteltu väli, Edessä mennyt on liittynyt siihen edelliseen väliin.