Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kaistakeskusteluun sellainen kommentti että kaistan vaihtaminen etenemistarkoituksessa eli ns. pujottelu on ainakin ennen ollut kiellettyä, kaveri sai joskus sakotkin kun perässä ajanut siviilipoliisi kuvasi tapahtuneen. Näitä näkee kyllä aika paljon.

Sinänsä saat periaatteessa ajaa vasemmalla kaistalla jatkuvasti ainakin kaupungeissa. Joskus se on jopa järkevää kun oikealle käännytään yleensä enemmän, riippuu toki paikasta.
 
Menee vähän keskustelun sotkemiseksi jos lukijat joutuu arvaamaan että mitähän nopeutta tarkoitetaan, kun voisi kertoa sen nopeuden suoraan.

Toki osalla näin, ja silloin toki ajavat sen mittarin mukaan rajoitusten mukaan.
Ärsyttäviä toki jos kovin hitaasti ajavat.

Keskinopeus 75, todellista, 70 todellista, 68 todellista. No mikään noista ei taida olla liikenteen vaarantamista.

Noista ärsyttävimpänä tulee mieleen ne Volvo Truck Eco kuskit . Siitä Tojota kuskista pääsee helpommin ohi, ja jos ei pääse niin ne harvemmin vetää tuntikaupalla putkeen.

Vaarantavia on sitten ne raskaanliikenteen kuskit jotka liimautuu , jopa silloin kun edelläoleva ajaa parhaan kykynsä mukaan rajoitustenmukaan.
Lupaan ilmaista selvemmin jatkossa mitä tarkoitan. Vaikka tietty nopeus ei olisikaan liikenteen vaarantamista, voi se olla muita häiritsevä ajotapa ja siksi ylittää puuttumiskynnyksen. Rekan on hyväksyttävää hidastua ylämäessä koska se johtuu voiman puutteesta, mutta pikkuauto vetäessään autoletkaa reippaasti alle rajoituksen on sekä ärsyttävää että lainvastaista. Siinäkin merkitsee esim sijainti eli haitan määrä riippuen liikenneolosuhteista.
 
Rekan on hyväksyttävää hidastua ylämäessä koska se johtuu voiman puutteesta,..
Volvo viittauksella tarkoitin niitä kuskeja joiden vauhti tippuu polttoaineen säästämiseksi.
mutta pikkuauto vetäessään autoletkaa reippaasti alle rajoituksen on sekä ärsyttävää että lainvastaista. Siinäkin merkitsee esim sijainti eli haitan määrä riippuen liikenneolosuhteista.
80 alueella jos 75 keskinopeus on käytännössä tarkkaa rajoitusten mukaan ajamista. 70 menee vielä siihen jos isompi vaihteluväli.
Mutta missä menee hyvällä tiellä, hyvällä kelillä se lainvastaisuus. Jos pätkälle on asetettu joku minimi nopeus niin jatkuva sen alittaminen voi hyvällä kelillä ilman hyvää syytä taitaa olla "lainvastaista" (oikeista termeistä en tiedä)

Hitaammille ajoneuvoille on annettu "ohjeita" ja kyllä sieltä voi joku ottaa haastatteluun (* jos vauhti poikkeuksellin hidasta ja jos siellä on tukkona siinä mielessä että ei helpota ohittamista ym tilaisuuden tullen tai jopa pyrkii estämään muuta liikennettä.

Estämisellä tässä tarkoitan estämistä, en sitä että vetää letkaa.



(*
Hitaasti ajava kuski voidaan ottaa muustakin syystä tiensivuun kuin se hidas nopeus, esim sen takia että tarkistetaan kuljattajan ajo kunto. jos kakki ok, niin samassa yhteydessä voidaan antaa ohjeita.
 
Volvo viittauksella tarkoitin niitä kuskeja joiden vauhti tippuu polttoaineen säästämiseksi.

80 alueella jos 75 keskinopeus on käytännössä tarkkaa rajoitusten mukaan ajamista. 70 menee vielä siihen jos isompi vaihteluväli.
Mutta missä menee hyvällä tiellä, hyvällä kelillä se lainvastaisuus. Jos pätkälle on asetettu joku minimi nopeus niin jatkuva sen alittaminen voi hyvällä kelillä ilman hyvää syytä taitaa olla "lainvastaista" (oikeista termeistä en tiedä)

Hitaammille ajoneuvoille on annettu "ohjeita" ja kyllä sieltä voi joku ottaa haastatteluun (* jos vauhti poikkeuksellin hidasta ja jos siellä on tukkona siinä mielessä että ei helpota ohittamista ym tilaisuuden tullen tai jopa pyrkii estämään muuta liikennettä.

Estämisellä tässä tarkoitan estämistä, en sitä että vetää letkaa.



(*
Hitaasti ajava kuski voidaan ottaa muustakin syystä tiensivuun kuin se hidas nopeus, esim sen takia että tarkistetaan kuljattajan ajo kunto. jos kakki ok, niin samassa yhteydessä voidaan antaa ohjeita.
Ymmärrän ja olen samaa mieltä. Näin jälkeenpäin ajateltuna ei olisi pitänyt tuoda esille mitään tiettyä nopeutta, koska halusin ennenmuuta tuoda esille sen, että myös liian hiljaa ajaminen on sekä rangaistavaa että vähintään puuttumisen arvoista. Ja myös oman, keskimääräistä mahdollisesti hieman suuremman kilometrimäärän aikana huomattavasti enemmän ärsytystä aiheuttanut asia kuin ylinopeudella menijät. Minua ei haittaa lainkaan, jos joku pyyhkäisee ohi niin että hujahtaa.

Kummitätini kertoi ajelevansa mielellään rekkojen perässä koska tuntuu turvalliselta. Se on (oli) toinen ärsyttävä asia, jos lasket ohi niin se hidastelee ja takana tullessa häikäisee. Onneksi en enää aja työkseni, mutta ajattelen edelleen liikennettä raskaan kaluston näkökulmasta ja pyrin antamaan heille mahdollisimman helpon työpäivän osaltani.
 
Joo, sori mene viestejä siitä keskusteluun mitä tarkoitataan, mutta itse aiheeseen,
... halusin ennenmuuta tuoda esille sen, että myös liian hiljaa ajaminen on sekä rangaistavaa että vähintään puuttumisen arvoista.
Mikä on sellainen nopeus mikä on rangaistavaa ja mikä lainvastaista.

Jos nyt varmaan kuvitellaan hyvä kesäinen ajokeli ja hyvä kaksikaistainen(1-suuntaansa) "kantatie" jossa 80 tikkari rajoitus. ja kuljettaja ihan muuten tontillaan ja ajaa niin kuin hitaammin ajavan kuuluu. Eikä siis ole merkein osoitettu sitä hitainta nopeutta.

Ymmärrän että tähän vuoden aikaan rajat sitten ihan muuta
Ja myös oman, keskimääräistä mahdollisesti hieman suuremman kilometrimäärän aikana huomattavasti enemmän ärsytystä aiheuttanut asia kuin ylinopeudella menijät. Minua ei haittaa lainkaan, jos joku pyyhkäisee ohi niin että hujahtaa.
Sen myönnät että "hitaasti" körötteliät ärsyttää ja hidastaa omaa matkantekoa.

Ylinopeutta-ajavia on moneen lähtöön, joista osa ei aiheuta häiriötä omaan matkantekoon. (*

Luokkaa "ylinopeutta-ajavat" usein kuuluu myös ne vaaratilanteita aiheuttavat kun toteuttavat sitä tarvetta/haluaa ajaa ylinopeutta

Vaaratilanteita aiheuttavia kuskeja on hitaastiajavissa, mutta tässä nyt rajataan kysymyksessä kuvailtuun toimintaan

(*
Kanssa autoilia joka edestä pikkuhiljaa katoaa maisemaan tuskin häritsee, kuten kanssa autoilia joka takaa pikkuhiljaa loitonee ja katoaa maisemaan.
 
Tässä hyvä esimerkki menossa olevaan keskusteluun, poliisi puuttui asiaan kun kuski ajeli n. puolta suurimmasta sallitusta, tässä ei ainakaan kerrota että olisi tullut sakkoseuraamuksia, mutta ajokielto epäillyn ajokyvyn heikkenemisen perusteella.


Vaikea kuvitella puuttumiskynnystä, jossa poliisi alkaisi pysäytellä liikennevirrasta niitä, jotka ajavat 70 todellista 80 alueella, ellei muuta ilmiselvää ongelmaa liikkumisessa ole. Toki tilanne muuttuu jos tällainen vetää satojen metrien jonoa perässään, mutta usein on kyse siitä, että puskurissa roikkuu vain muutama auto. Erityisesti pienesti alle rajoituksen ajamisesta ongelmaa ei ole kehillä tai moottoriteillä, jossa on 2 tai enemmän kaistaa suuntaansa.
Onnistuu se taajamankin puolella, kerran joku lähti valoista todella hiljaa ja jatkoi sitä ehkä pari sataa metriä, jolloin jonon perällä olleella poliisilla paloi käpy. Poliisi ohitti muut ja pysäytti letkaa vetävän auton, sitten alkoi vauhti normalisoitua.
 
Tässä hyvä esimerkki menossa olevaan keskusteluun, poliisi puuttui asiaan kun kuski ajeli n. puolta suurimmasta sallitusta, tässä ei ainakaan kerrota että olisi tullut sakkoseuraamuksia, mutta ajokielto epäillyn ajokyvyn heikkenemisen perusteella.


Vaikea kuvitella puuttumiskynnystä, jossa poliisi alkaisi pysäytellä liikennevirrasta niitä, jotka ajavat 70 todellista 80 alueella, ellei muuta ilmiselvää ongelmaa liikkumisessa ole. Toki tilanne muuttuu jos tällainen vetää satojen metrien jonoa perässään, mutta usein on kyse siitä, että puskurissa roikkuu vain muutama auto. Erityisesti pienesti alle rajoituksen ajamisesta ongelmaa ei ole kehillä tai moottoriteillä, jossa on 2 tai enemmän kaistaa suuntaansa.
Poimin linkistä muutaman pointin
Tarkkaan ottaen videon julkaisi Helsingin liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein. Videolla kuljettaja ajaa aluksi Lahdenväylää noin 50 kilometrin tuntinopeudella, kun alueella saisi ajaa satasta.
Keli ilmeisesti hyvä.
Jutun mukaan jatkoi Kehä ykköselle, 80 alueella neljääkymppiä.
Mutta tuossa siis poimittu henkilö jonka ajokyky oli poliisin arvion mukaan heikentenyt.

Kuskin virhe oli lähteä ajamaan ja vielä tuonne, plussaa se että ajoi hiljaa, eikä yrittänyt vauhdilla paikata ajokyvyttömyyttä.

Jos tuo oli motariosuduella niin siellä ei edes saa ajaa kaikilla hitailla ajoneuvoilla.
 
Joo, sori mene viestejä siitä keskusteluun mitä tarkoitataan, mutta itse aiheeseen,

Mikä on sellainen nopeus mikä on rangaistavaa ja mikä lainvastaista.

Jos nyt varmaan kuvitellaan hyvä kesäinen ajokeli ja hyvä kaksikaistainen(1-suuntaansa) "kantatie" jossa 80 tikkari rajoitus. ja kuljettaja ihan muuten tontillaan ja ajaa niin kuin hitaammin ajavan kuuluu. Eikä siis ole merkein osoitettu sitä hitainta nopeutta.

Ymmärrän että tähän vuoden aikaan rajat sitten ihan muuta

Sen myönnät että "hitaasti" körötteliät ärsyttää ja hidastaa omaa matkantekoa.

Ylinopeutta-ajavia on moneen lähtöön, joista osa ei aiheuta häiriötä omaan matkantekoon. (*

Luokkaa "ylinopeutta-ajavat" usein kuuluu myös ne vaaratilanteita aiheuttavat kun toteuttavat sitä tarvetta/haluaa ajaa ylinopeutta

Vaaratilanteita aiheuttavia kuskeja on hitaastiajavissa, mutta tässä nyt rajataan kysymyksessä kuvailtuun toimintaan

(*
Kanssa autoilia joka edestä pikkuhiljaa katoaa maisemaan tuskin häritsee, kuten kanssa autoilia joka takaa pikkuhiljaa loitonee ja katoaa maisemaan.
En halua sanoa mitään tiettyä nopeutta, jonka alittaminen on rangaistavaa. Liikenne on niin vaihtelevaa, ettei lainsäätäjäkään ole sellaista tehnyt. Mutta jos saisin sakottaa, niin en sakottaisi 70km/h ajavaa, mikäli takana alle 10 henkilöautoa ja tiellä selviä mahdollisuuksia ohittaa. Siinähän köröttävät muutkin, jos eivät kerran ohi halua.

Sama nopeus, mutta kello onkin sen verran, että tunnin päästä tehdas aukeaa ja ottaa tavaraa vastaan. Auto ajaa 70km/h ja takana on työmatkaliikenne 10 raskasta ja 15 pikkuautoa. Heti kirjoittaisin sakon. Sitten jos selittäisi että piti ajaa hiljaa koska kärrissä ylipitkiä lautoja ja auto heijaa niin toinen sakko vielä siitä. Kuorma pitää tehdä ja sitoa niin, että voi ajaa hyppyristä eikä se irtoa (tai ainakin ajaa klo 03 hirmu salassa)

Asiassa harkintavalta on jätetty poliisille. Muistan 3 tapausta, joissa olen nähnyt hitaaseen ajoon puututtavan. Ensimmäinen oli vajaa 70km/h 80 alueella ja toinen +-70 satasen alueella. Kolmannessa soitin itse poliisin paikalle, koska auto meni melkein hyvin ~75 vauhtia, mutta korjaili suuntaansa. Pollarit soittivat perään että humalajuoppohan se olikin. No viimeinen ei nyt liittynyt asiaan mutta sain hyvän mielen, kun soittivat minulle.

Itsekin ajelen toisinaan hitaasti kuunnellen kun veekasi hörisee, mutta se ei saa millään tavalla haitata muita. Jos näen takana liikennettä, niin lasken ohi tai kiihdytän rajoituksenmukaisuuteen.
 
Sama nopeus, mutta kello onkin sen verran, että tunnin päästä tehdas aukeaa ja ottaa tavaraa vastaan. Auto ajaa 70km/h ja takana on työmatkaliikenne 10 raskasta ja 15 pikkuautoa. Heti kirjoittaisin sakon.
Ok.
Sakkoja tuosta ei taida saada, ei edes liikennevirhemaksua jonka voi saada jos ajelee hyvällä kelillä, hyvissä oloissa pätkällä jossa määritelty alimmaisnopeus. Ymmärtääkseni niissä pyritään kieltämään ajoneuvot joilla ei voi ajaa niin lujaa kuin väylällä suunniteltu.

Ymmärtääkseni täytyy olla jotain vaarantamista että alinopeudesta ylipäätänsä saisi jotain maksulappua. Ylinopeudessakkin on käytännössä se puuttumis raja on vasta kympin ylityksistä.

Jos siellä liikenteessä hitaasti ajamiseen motiivi on muiden liikkumisen ilmiselvä häirintä, vaarantaminen, niin se sitten erikseen, mutta ne vähän eritapauksia.

Se että ajaa keskinopudeltaan kympin alla korkeimman sallitun on niin lähellä korkeinta sallittua että usein kyse ihan siitä että kuljettaja ajaa yksinkertaisesti rajoitusten mukaan. Jos muuten käyttäytyy hyvin, niin tuskin on vaaraksi muille.

Sekin taitaa nykyään olla ihan ok että tietoisesti vetelee sillä rekalla 60-80 haitairia ihan vain säästääkseeen polttoainetta, ja ehkä ohi ei laillisesti pääse ennenkuin sille tulee pakollinen lepotauko.

Sama nopeus, mutta kello onkin sen verran, että tunnin päästä tehdas aukeaa ja ottaa tavaraa vastaan. Auto ajaa 70km/h ja takana on työmatkaliikenne 10 raskasta ja 15 pikkuautoa. Heti kirjoittaisin sakon.
En hakenut sitä että jos joku vetää 60km/h jyväskylästä ouluun vetäen kasvavaa jonoa kokomatkan, vaan sitä että hitaammin ajava muuten toimii asiallisesti.



Se 70km/h 80 alueella ärsyttää sen takia että me ollaan totuttu ajamaan ylinopeutta, jolloin se tuntuu ärsyttävän hitaalta, jos kaikki ajaisi rajoituksia noudattaen, niin tuoli olisi ihan vaihteluvälin sisällä.
 
Sekin taitaa nykyään olla ihan ok että tietoisesti vetelee sillä rekalla 60-80 haitairia ihan vain säästääkseeen polttoainetta, ja ehkä ohi ei laillisesti pääse ennenkuin sille tulee pakollinen lepotauko.
Onkin ihan hyvä etten saa sakottaa, kynä savuaisi ja katkeilisi herkkään.

Mutta mihin tämä tietoinen hidastelu perustuu? Itse olin firman taloudellisin kuljettaja; ajoin tasaisella 84, ylämäkiin rajoitinta vasten 89, mäen päällä vakkari (ja kaasu) pois ja annoin massan viedä. Jopa 120 menee alamäkeen ja sitten joko täysillä uuteen mäkeen tai vakkari ottaa tilanteen haltuun. Helposti meni satoja kilometrejä ilman että tarvitsi koskea jarrupolkimeen. Meillä painot 90%sti ylikuorman puolella eli mäet mentiin hitaasti ja vaihteita vaihdeltiin vaikka koneesta oli otettu 3500Nm. Päiväsaikaan tietty joutui vähän himmailemaan pakokaasujarrulla ettei joku pahoita mieltään. Pakolliset tauot ajoitin niin, että vauhti oli muutenkin hiljainen joko mäen tai kääntymisen vuoksi.

Alkuvauhti 89km/h vs 75km/h on suuri ero mäen päällä kuten myös polttoaineenkulutuksessa. Ainoan kerran, kun jäin tavallisella tiellä ylämäkeen kiinni, oli kun mäen pohjalla oli onnettomuuspaikka ja piti pysähtyä. Sain seuraavaan mäkeen vauhtia noin 40 ja pitohan siinä loppui vaikka oli teli kireällä ja lukko päällä. Sitten odottaessa hiekka-autoa poliisi ehdotti että voinhan peruuttaa edellisen mäen päälle ja tulla kovalla vauhdilla. No odotin kuitenkin hiekkaa, tuollaisessa tilanteessa on ilo jos yhdistelmä edes pysyy paikallaan mäessä.

Tiedän että olen rikkonut lakia, kuulun tähän ketjuun ja joutaisin linnaan, mutta se ei ole olennaista vaan se, miten ne eko-Volvot ajavat taloudellisemmin hidastelemalla? Mielestäni mahdollisimman suuri vaihde (vihreän alueen alareunassa), kovaa mäkiin eikä pysähdellä tai jarrutella koskaan on taloudellisin tapa. Mikäli on sopivampi ketju niin voi vastata sielläkin.
 
Mutta mihin tämä tietoinen hidastelu perustuu?
Ketjussa muuutaman kerran ollut keskustelua kun rekat vetää 60-80 välillä. ihan sen oloisesti että joku vikatila.
Eli kerrottu että ajoneuvoissa (Volvo) polttoainetta säästävä vakkari joka optimoi voimansiirron ja tehot tien pinnanmuodon mukaan, eli käytännössä ilmenee niin että vauhti hiipuu ylämäissä ja sen jälkeen vauhti keräillään nuukasti, riippuen siitä onko alamäkeä vai tasaista.

Se mikä noissa nuukimillaan ärsyttää että tuo vaihteluväli on todella iso ja sitä vauhtia keräillään varsin rauhallisesti, jolloin tasavauhtinen seuraaminen on vaikeaa, ja tietenkin ohituspaikkoja syö se että vauhdit hiipuu yleensä silloin kun ei voi ohittaa, ja keräilee vauhtia silloin kun ohitusta voisi harkita.

Edit:
Se ero tojo kuskeihin, ylämäkien kiihdytyskaistoilla Volvo hiipuu ylämaissa, tojo kuskit kiihdyttää ohituskaistalla pinnan muodosta riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
Ketjussa muuutaman kerran ollut keskustelua kun rekat vetää 60-80 välillä. ihan sen oloisesti että joku vikatila.
Eli kerrottu että ajoneuvoissa (Volvo) polttoainetta säästävä vakkari joka optimoi voimansiirron ja tehot tien pinnanmuodon mukaan, eli käytännössä ilmenee niin että vauhti hiipuu ylämäissä ja sen jälkeen vauhti keräillään nuukasti, riippuen siitä onko alamäkeä vai tasaista.

Se mikä noissa nuukimillaan ärsyttää että tuo vaihteluväli on todella iso ja sitä vauhtia keräillään varsin rauhallisesti, jolloin tasavauhtinen seuraaminen on vaikeaa, ja tietenkin ohituspaikkoja syö se että vauhdit hiipuu yleensä silloin kun ei voi ohittaa, ja keräilee vauhtia silloin kun ohitusta voisi harkita.

Edit:
Se ero tojo kuskeihin, ylämäkien kiihdytyskaistoilla Volvo hiipuu ylämaissa, tojo kuskit kiihdyttää ohituskaistalla pinnan muodosta riippumatta.
En tiedä minkälaista mäkeä nyt tarkoitetaan, mutta en ihmettele, jos se rekka hyytyy muutenkin, jos 50-60 tonnia tai nykyisin jopa 100 tonnia massaa liikuteltavana.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt tiedä minkälaista mäkeä nyt tarkoitetaan, mutta en ihmettele, jos se rekka hyytyy muutenkin, jos 50-60 tonnia tai nykyisin jopa 100 tonnia massaa liikuteltavana.
Oikeassa olet, kun on juuri silmin havaittava mäki niin kaikki suorituskyky on käytössä. Sitten kun jyrkkenee niin alkaa pienemmälle vaihtaminen, useankin pykälän verran.

Edit. Katselin vanhoja videoitani, esim tältä kohdalta meni 1min 12s että vauhti kiihtyi 50->85. Lasti täysi ja vähän päälle, pakkasta 20 eli tahmeaa kulkua muutoinkin.

 
Viimeksi muokattu:
Onkin ihan hyvä etten saa sakottaa, kynä savuaisi ja katkeilisi herkkään.

Mutta mihin tämä tietoinen hidastelu perustuu? Itse olin firman taloudellisin kuljettaja; ajoin tasaisella 84, ylämäkiin rajoitinta vasten 89, mäen päällä vakkari (ja kaasu) pois ja annoin massan viedä. Jopa 120 menee alamäkeen ja sitten joko täysillä uuteen mäkeen tai vakkari ottaa tilanteen haltuun. Helposti meni satoja kilometrejä ilman että tarvitsi koskea jarrupolkimeen. Meillä painot 90%sti ylikuorman puolella eli mäet mentiin hitaasti ja vaihteita vaihdeltiin vaikka koneesta oli otettu 3500Nm. Päiväsaikaan tietty joutui vähän himmailemaan pakokaasujarrulla ettei joku pahoita mieltään. Pakolliset tauot ajoitin niin, että vauhti oli muutenkin hiljainen joko mäen tai kääntymisen vuoksi.

Alkuvauhti 89km/h vs 75km/h on suuri ero mäen päällä kuten myös polttoaineenkulutuksessa. Ainoan kerran, kun jäin tavallisella tiellä ylämäkeen kiinni, oli kun mäen pohjalla oli onnettomuuspaikka ja piti pysähtyä. Sain seuraavaan mäkeen vauhtia noin 40 ja pitohan siinä loppui vaikka oli teli kireällä ja lukko päällä. Sitten odottaessa hiekka-autoa poliisi ehdotti että voinhan peruuttaa edellisen mäen päälle ja tulla kovalla vauhdilla. No odotin kuitenkin hiekkaa, tuollaisessa tilanteessa on ilo jos yhdistelmä edes pysyy paikallaan mäessä.

Tiedän että olen rikkonut lakia, kuulun tähän ketjuun ja joutaisin linnaan, mutta se ei ole olennaista vaan se, miten ne eko-Volvot ajavat taloudellisemmin hidastelemalla? Mielestäni mahdollisimman suuri vaihde (vihreän alueen alareunassa), kovaa mäkiin eikä pysähdellä tai jarrutella koskaan on taloudellisin tapa. Mikäli on sopivampi ketju niin voi vastata sielläkin.

Kovin paljoa mulla ei ole omaa ajokokemusta mutta kyllä se vanhemmilla rajoittamattomilla oli helpompaa, sai turbon "herätettyä" jo mäen alapuolella, tosin tiedä tarviiko sitä enää nykyvehkeissä. Laittomuuteen en ota kantaa mutta liikenteen sujuvuuteen kyllä. Homman tuhosi (kuten monessa muussakin) muutama todella mätä omena ja siitä eteenpäin todellinen ammattilainen ratin takana (lainatulla hyvällä tolalla) on aina vain harvempi näkymä.
Se ero tojo kuskeihin, ylämäkien kiihdytyskaistoilla Volvo hiipuu ylämaissa, tojo kuskit kiihdyttää ohituskaistalla pinnan muodosta riippumatta.
Ihan vaan sarkasmin mahdollisuudesta huolimatta poikkeus;
Ajoin, ehkä Urjalassa?, jyrkkää mäkeä matkailuautolla, ohitse yritti tojo (Yaris Verso), muttei kipollaan päässytkään keulaa pitemmälle, olen muksuna isän rekan kyydissä nähnyt saman ilmiön, silloin tosin ohittavalla kupla. Pudotin vakkarin päältä ja hidastin mutta vasta kun oma nopeus putosi alle 70km/h pääsi kippo ohi. Käsimerkkien määrä oli lähinnä huvittava.. Semmoisellakin ajaneena, käsimerkit turhia, kunhan sillä osaa ajaa.
Oikeassa olet, kun on juuri silmin havaittava mäki niin kaikki suorituskyky on käytössä. Sitten kun jyrkkenee niin alkaa pienemmälle vaihtaminen, useankin pykälän verran.
Sen massan liikuttaminen ei tosiaan ole ihan niin yksioikoista kun suurin osa luulee.
 
En tiedä minkälaista mäkeä nyt tarkoitetaan, mutta en ihmettele, jos se rekka hyytyy muutenkin, jos 50-60 tonnia tai nykyisin jopa 100 tonnia massaa liikuteltavana.
Kyse polttoaineen säästöstä, vakkari joka optimoi polttoaineen kulutusta, voimansiirtoa, tehoja ja pinnan muotojen muotojen mukaan. Eli tuolla liikenteessä on rekkoja jotka polttoainetta säästääkseen ajavat vaihteluvälillä 60km/h-80km/h (*, ei siitä että veturista loppuisi paukut kesken.

Toki tuo 60km/h ei perustu faktaan, vaan foorumi kommentteihin ja mutu tuntumaan. Joku väittänyt että voi antaa mennä alemmaksikin.
 
Nopeusjouston voi itse säätää, maksimi on -20, eli jos vakkari on asetettu 80 niin miniminopeus 60, tai 89 niin minimi 69. Toki on varmaan mäkiä ja yhdistelmiä joissa yhdistelmä ei kulje tuota 60 edes kaasu pohjassa.

 
Mamuakka ajeli moottoritiellä vasenta kaistaa alle 70km/h, oikealla kaistalla tilaa vaikka kuinka. Ei mitään reaktiota valojen välkäytykseen, kännykkä vie kaiken huomion. Ei siinä, oikealta ohi...
 
Mamuakka ajeli moottoritiellä vasenta kaistaa alle 70km/h, oikealla kaistalla tilaa vaikka kuinka. Ei mitään reaktiota valojen välkäytykseen, kännykkä vie kaiken huomion. Ei siinä, oikealta ohi...
Mutta jos se olisikin ollut Pentti naapuripitäjästä. No mutta hyvä kun pääsit ohi :)
 
Kävin tänään Loimaan Prismassa. Mun perässä parkkipaikalle ajeli viininpunainen Subaru(?), naiskuljettaja. Mä ajoin ns. oikein, eli en oikaissut ruutujen yli mutta tää perässä tullut päätti niin tehdä, eikä ilmeestä päätellen ymmärtänyt ollenkaan miksi soitin hänelle torvea kun tuuppasi suoraan meikäläisen eteen.

Sininen nuoli on mun ajoreitti, punainen törttöilijän.
1699644105521.png
 
Pari asiaa on ärsyttänyt tällä viikolla.

- Perkele kun ihmiset ei yhtään ymmärrä etuajo-oikeuksia parkkihalleissa! Ihan järjestään lähes jokainen kuvittelee, että "kun mä ajan suoraan tätä väylää, niin mun ei tarvii väistellä ketään". Vaikka pitäisi ihan samalla tavalla väistää oikealta tulevia kuten muutenkin liikenteessä.

- Nyt kun taas rapaa lentää jatkuvasti, niin miksi motarilla sen ohittajan pitää palata oikealle kaistalle heti pari metriä ohituksen jälkeen vaikka tyhjää tietä olisi edessä kilometritolkulla. :confused2: No toki sen ymmärtää, että koko ajanhan mennään enemmän sellaiseen "minä-minä" -yhteiskuntaan ja muiden huomioiminen ei kiinnosta yhtään.
 
Kävin tänään Loimaan Prismassa. Mun perässä parkkipaikalle ajeli viininpunainen Subaru(?), naiskuljettaja. Mä ajoin ns. oikein, eli en oikaissut ruutujen yli mutta tää perässä tullut päätti niin tehdä, eikä ilmeestä päätellen ymmärtänyt ollenkaan miksi soitin hänelle torvea kun tuuppasi suoraan meikäläisen eteen.

Sininen nuoli on mun ajoreitti, punainen törttöilijän.
1699644105521.png


Pari kertaa käynyt niin, että parkkiksella ajetaan yksisuuntaista minua vastaan. Ja käsimerkit jne kertoo että nuolen suuntaan ajaessani olen edessä ja joudan pois alta. Mikä ikävämpää tässä on, että väärään suuntaan ajavat enemminkin kiihdyttävät päin, kuin että edes elettä tekisivät väistääkseen.
 
Pari kertaa käynyt niin, että parkkiksella ajetaan yksisuuntaista minua vastaan. Ja käsimerkit jne kertoo että nuolen suuntaan ajaessani olen edessä ja joudan pois alta. Mikä ikävämpää tässä on, että väärään suuntaan ajavat enemminkin kiihdyttävät päin, kuin että edes elettä tekisivät väistääkseen.
Itseä on uhattu ajaa päälle ja väkivallalla kun en lähtenyt peruuttamaan yksisuuntaisessa parkkihallissa kun sankari päätti ajaa väärään suuntaan. Samassa hallissa sattunut samaa pariinkin kertaan.

Samassa hallissa on toki myös sellainen hauska juttu että täysin sama rakenne joka kerroksessa, mutta ajojärjestys vaihtelee kerroksittain. No siinäpä onkin sitten hupia kun jengi ei katso tai ajattele.
 
Vanha ja useasti keskusteltu aihe, mutta en vain ymmärrä mikä siinä vilkun käyttämisessä voi olla niin hankalaa. Onko se sitten niin noloa laittaa ajoissa päälle, tai ylipäätään käyttää? Kaikista eniten hämmentää kun ajetaan yhdellä kaistalla josta erkanee kääntyvien kaista. Vilkkuhan ei mene päälle kuin vasta aikaisintaan siinä kun valo jo vaihtuu (tai joskus jopa kun hiljennetään siihen punaiseen valoon odottamaan). Syy miksi ihmettelen tätä aina on se, että se vilkku about menettää sen merkityksensä jo siinä vaiheessa. Kun olet kääntyvien kaistalla, käännyt, mutta kun olisi kiva tietää se kaistanvaihto. Kai siinä on jotain että käytetään koska on pakko, ja silloinkin viime tingassa, että ei sinänsä kiinnosta lainkaan mikä sen vilkun pointti on, vaan se pakollisuus ja rangaistuksen pelko. Taas tätä minä-minä-asennetta. Muutenkin liikenneympyröissä ja kiertoliittymissä se vilkun käyttö on niin olemattomalla tasolla että ei voi kuin päätä pyöritellä.
 
Kun olet kääntyvien kaistalla, käännyt
Ei välttämättä. Joku viikko sitten tässä kohtaa oli auto vasemmalla kaistalla punaisissa odottamassa, kun mä tulin oikeanpuoliselle kaistalle odottamaan. Itse olin siis toki menossa suoraan. Valojen vaihduttua se kääntyvien kaistalla ollut kuitenkin ajeli suoraan ja kylkikosketus oli melko lähellä.
 
Päivän suurin ärsytys:

Moottoritiellä (jossa rajoitus n. 100 km/h) ohituskaistalla itsellä todellista nopeutta n. 110 km/h, tasaista muttei jatkuvaa hitaampien autojen ohittamista, välillä oli jonossa aukkoja.

Edessäni ajoi ohituskaistaa toinen auto samaa vauhtia, pidin tähän hyvää turvaväliä.

No, takaa tuli sitten joku arviolta n. 140km/h vauhtia, Ei edes yrittänyt jäädä taakseni tai vihjata, että menisin hitaammalle kaistalle, että haluaa ohi, vaan aivan suoraan hidastamatta koukkasi tuota vauhtia oikean kaistan kautta, kun oikealla puolella sattui juuri sillä hetkellä olemaan jonossa riittävä aukko josta mahtuu juuri ja juuri puikahtamaan. Ja sitten joutui heti jarruttamaan edessäni kun änkesi siihen turvaväliini ja edessäni oleva auto ajoi kuitenkin kanssani samaa vauhtia.

Outoa oli se, että kyseessä ei ollut bemari tai audi, vaan volkkari.

Päivän pikkuärsytykset: Volvon katumaasturi, joka ajoi jonkin matkaa aivan perseessä kiinni, ja jälleen yksi mersu, jossa melkoisen huonosti toimiva vilkku.
 
Päivän suurin ärsytys:

Moottoritiellä (jossa rajoitus n. 100 km/h) ohituskaistalla itsellä todellista nopeutta n. 110 km/h, tasaista muttei jatkuvaa hitaampien autojen ohittamista, välillä oli jonossa aukkoja.

Edessäni ajoi ohituskaistaa toinen auto samaa vauhtia, pidin tähän hyvää turvaväliä.

No, takaa tuli sitten joku arviolta n. 140km/h vauhtia, Ei edes yrittänyt jäädä taakseni tai vihjata, että menisin hitaammalle kaistalle, että haluaa ohi, vaan aivan suoraan hidastamatta koukkasi tuota vauhtia oikean kaistan kautta, kun oikealla puolella sattui juuri sillä hetkellä olemaan jonossa riittävä aukko josta mahtuu juuri ja juuri puikahtamaan. Ja sitten joutui heti jarruttamaan edessäni kun änkesi siihen turvaväliini ja edessäni oleva auto ajoi kuitenkin kanssani samaa vauhtia.

Outoa oli se, että kyseessä ei ollut bemari tai audi, vaan volkkari.

Päivän pikkuärsytykset: Volvon katumaasturi, joka ajoi jonkin matkaa aivan perseessä kiinni, ja jälleen yksi mersu, jossa melkoisen huonosti toimiva vilkku.
Sulla ei ole sitten autossa peilejä, että olisit etukäteen nähnyt tämän kiireisemmän ja ehtinyt väistämään, kun siihen kerran oli tilaa?
Vai oliko tuo 10km/h ylinopeus se minkä itse päätti olevan sopiva keliolosuhteisiin ja siksi et antanut tilaa?
 
Sulla ei ole sitten autossa peilejä, että olisit etukäteen nähnyt tämän kiireisemmän ja ehtinyt väistämään, kun siihen kerran oli tilaa?
Vai oliko tuo 10km/h ylinopeus se minkä itse päätti olevan sopiva keliolosuhteisiin ja siksi et antanut tilaa?
Jos olet jo jonossa, joka etenee tasatahtia ohi oikealla olevista hitaammista, mitä järkeä on väistää jotain yksittäistä pommittajaa? Ei mitään, eritoten kun voit pitää sen hyvän turvavälin siinä edessäsi olevaan.
Se että jos hyppäät siihen vasemmalle hinaamaan yksin jonoa taakses marginaalisella erolla, on ihan eri tilanne.
 
Jos olet jo jonossa, joka etenee tasatahtia ohi oikealla olevista hitaammista, mitä järkeä on väistää jotain yksittäistä pommittajaa? Ei mitään, eritoten kun voit pitää sen hyvän turvavälin siinä edessäsi olevaan.
Se että jos hyppäät siihen vasemmalle hinaamaan yksin jonoa taakses marginaalisella erolla, on ihan eri tilanne.
Edessä ajoi toinen auto. Kahdesta ei mielestäni tule jonoa.
Eka ei varmaankaan tajua antaa tilaa, kun perässäolijalla reilu turvaväli.

Kyllä itse tässä tilanteessa väistäisin oikealle oli oma nopeus sitten 90, 100, 110 tai 160km/h.
 
Ei välttämättä. Joku viikko sitten tässä kohtaa oli auto vasemmalla kaistalla punaisissa odottamassa, kun mä tulin oikeanpuoliselle kaistalle odottamaan. Itse olin siis toki menossa suoraan. Valojen vaihduttua se kääntyvien kaistalla ollut kuitenkin ajeli suoraan ja kylkikosketus oli melko lähellä.


Itselle meinas tulla oikeaan kylkeen auto pitskusta tässä kohtaa:

Olin keskimmäisellä kaistalla kääntymässä munkkaan/keskustaan. Tällä kaistalla saa ajaa suoraan tai kääntyä oikealle. Olin kääntymässä oikealle liittymästä.
Väistin oman kaistani äärivasempaan reunaan, jottei kolahda. Koska oikealta puoleltani auto alkoi kääntyä Pasilaan päin, kaistalta, josta ei saa ajaa suoraan, vaan on käännyttävä oikealle.

Ja sormilla selittäminen oli siinä skodassa vahvasti läsnä. Varmaan kiittelivät minua että tukin kaistaa.
 
Edessä ajoi toinen auto. Kahdesta ei mielestäni tule jonoa.
Eka ei varmaankaan tajua antaa tilaa, kun perässäolijalla reilu turvaväli.

Kyllä itse tässä tilanteessa väistäisin oikealle oli oma nopeus sitten 90, 100, 110 tai 160km/h.
Jos takaa tulee nopeampi, eikö olisi fiksuinta sen nopeamman pyytää latua laittamalla vilkku vielä vasemmalle, vaikka ajaa jo vasemman puoleisinta kaistaa? Sen sopivan etäisyyden voi silti säilyttää myös se Vataskakkonen.
Puskurissa roikkuminen ei nosta sympatioita lähtökohtaisesti kenellekään kanssa kulkijalle. Se on vittuilua.
 
Sulla ei ole sitten autossa peilejä, että olisit etukäteen nähnyt tämän kiireisemmän ja ehtinyt väistämään, kun siihen kerran oli tilaa?

Takanani tullut autoilija ei todennäköisesti ollut yhtään minua kiireisempi, vaan ainoastaan itsekkäämpi, typerämpi ja kusipäisempi.

Autossani on peilit, mutta kun itse en ole se "tientukkoauto" ei minulla ole velvollisuutta väistää autoja, jotka eivät ole yhtään minua kiireisempiä vaan ainoastaan käytökseltään törkeämpiä. Ja tässä tapauksessa se takanatuleva auto edes alkanut hidastamaan ja asettumaan taakseni odottamaan, että annan tiedä, vaan se vaan suoraan koukkasi sieltä oikean kaistan kautta.

Ja siinä vaiheessa kun olisi minulta ollut ajankohtaista antaa tietä, se takanatulija oli jo laittanut vilkun oikealle ja alkanut änkemään sinne oikealle kaistalle.

Ja liikenteessä ei ole lakia, että "kusipäisemmille autoilijoille pitää ajaa tilaa". Sen sijaan on kohteliasta antaa tilaa kiireisemmille autoille ja olla olematta itse tientukko.

Jos olisin itse se "tientukkoauto" niin antaisin toki tilaa heti hyvän tilanteen tullen. Tässä tapauksessa en ollut, vaan ajoin turvavälin päässä edessä ajavasta autosta, joka oli se "tientukkoauto".

Vai oliko tuo 10km/h ylinopeus se minkä itse päätti olevan sopiva keliolosuhteisiin ja siksi et antanut tilaa?

Se nopeuteni johtui siitä edessäni tulevasta autosta.

ja se, että ängetään toisten turvaväliin on vaan hyvin kusipäistä käytöstä.
 
Jos takaa tulee nopeampi, eikö olisi fiksuinta sen nopeamman pyytää latua laittamalla vilkku vielä vasemmalle, vaikka ajaa jo vasemman puoleisinta kaistaa? Sen sopivan etäisyyden voi silti säilyttää myös se Vataskakkonen.
Puskurissa roikkuminen ei nosta sympatioita lähtökohtaisesti kenellekään kanssa kulkijalle. Se on vittuilua.
Olisi, mutta kun nämä junnarit monesti ottaa siitä vielä enemmän kierroksia, ja yrittävät estää ohituksen...
Joskus alinopeutta ohituskaistalla ekana ajavalle näytin vilkkua, kun ei ollut ketään ohitettavaa vilautin pitkiä pari kertaa. Ei vaikutusta. Useamman kilsan jälkeen Toyota vaihtoi oikealle.
Rinnalle tullessani löytyi kaasu. 170km/h vauhtiin loppui Toyotan kulku, joten morjenstin ja painoin kaasua.
En tiedä mikä tuonkin aiheutti, kai se harmaa Toyota vaan käy niin hermoon.

Joo, kohta tulee 700-viestiä siitä miten olen hölmö kun ajan tuollaisia nopeuksia ym. Mutta ei hojohojon tuulipukukuskikaan elämänsä harmaudessa fiksusti toiminut...
 
Olisi, mutta kun nämä junnarit monesti ottaa siitä vielä enemmän kierroksia, ja yrittävät estää ohituksen...

"nämä junnarit" kun tässä tapauksessa itse ajoin n. 10km/h yli nopeusrajoituksen (todellinen, ei mittarinopeus) ja vauhtiani rajoitti ohituskaistalla edessäni oleva auto, johon pidin turvaväliä.

On kyllä melkoinen asennevamma, jos tämä tulkitaan "junnaukseksi".
 
"nämä junnarit" kun tässä tapauksessa itse ajoin n. 10km/h yli nopeusrajoituksen (todellinen, ei mittarinopeus) ja vauhtiani rajoitti ohituskaistalla edessäni oleva auto, johon pidin turvaväliä.

On kyllä melkoinen asennevamma, jos tämä tulkitaan "junnaukseksi".
On kyllä melkoinen asennevamma, kun itse päätetään mikä ylinopeus on ok.
 
On kyllä melkoinen asennevamma, kun itse päätetään mikä ylinopeus on ok.

Kannattaa katsoa peiliin näiden kommenttien kanssa.

Itse en tätä ole tietääkseni tehnyt , sinä sen sijaan olet ollut sitä mieltä, että ylinopeuteni on liian pieni (vaikka itse en sitä nopeutta valinnut vaan sen valitsi edessämenevä auto johon pidän turvaväliä) ja minun olisi pitänyt alkaa antamaan tietä tilantessa jossa se tien antaminen olisi vaan johtanut törmäykseen sen takanatulevan oikealtaohittavan kusipään kanssa.
 
Noita oikealta ohittajia on alkanut näkemään enemmänkin, ja ilmeisesti jonkun mielestä jopa hyväksyttävää moottoritiellä, jos joku "junnaa" ohituskaistalla eikä koukkaa jokaiseen väliin että saa rauhassa paahtaa 100-alueella 150 lasissa. Tällainen tapaus tässä juuri oli, itse ohittelin (eli varmaankin junnasin) 100-alueella ohituskaistalla autoja, ja havaitsin takaa nopeasti lähestyvän auton. No ryhdyin koslaani siirtämään oikealle kaistalle nopeasti lähestyvän auton edestä, vilkku oikealle ja lähes saman tien auto teki hätäjarrutuksen ja ohjasi takaisin vasemmalle kaistalle. Auto tuli siis niin lujaa vauhtia takaa että päätti ohittaa oikealta samoilla vauhdeilla. Vauhtia oli siis todellakin riittävästi, kun en tuota edes itse havainnut ennen kuin auton kuolleen kulman varoitin reagoi, ja en tuota aivopierua osannut ennakoida. Ilmeisesti meni kaverillakin jännäkakka lahkeeseen kun jarrutti välittömästi tuon jälkeen sallittuun ajonopeuteen ja poistui takaani seuraavasta rampista.
 
Kannattaa katsoa peiliin näiden kommenttien kanssa.
Mieluummin katson peiliin siellä motarilla.

Kun ajoissa väistää, niin kummankaan ei tarvitse ärsyyntyä. Väistämistä helpottaakseen voi vaikka polkaista joskus kaasua, että kenenkään ei tarvitse jarruttaa, jos sattuu olemaan vieressä oikealla auto, mutta sen edessä ei. Nykyään kiitän hyvin väistäjiä yhdellä hätävilkun välkäyksellä, sen verran harvinaiseksi käynyt touhu.

Riippuu fiiliksestä, päivästä ja ruuhkasta ajanko motarilla oikeaa 100, vasenta 110, 120 vai 160. Yleensä tavoite on vain ajaa mahdollisimman yksin ja tasaista nopeutta. Oikea pumppaa ja vasemmalla ylinopeuspoliisit junnaa. Luonnollisesti ohitan myös aggressiivisesti oikealta.
 
Mieluummin katson peiliin siellä motarilla.

Kun ajoissa väistää, niin kummankaan ei tarvitse ärsyyntyä. Väistämistä helpottaakseen voi vaikka polkaista joskus kaasua, että kenenkään ei tarvitse jarruttaa, jos sattuu olemaan vieressä oikealla auto, mutta sen edessä ei. Nykyään kiitän hyvin väistäjiä yhdellä hätävilkun välkäyksellä, sen verran harvinaiseksi käynyt touhu.

Riippuu fiiliksestä, päivästä ja ruuhkasta ajanko motarilla oikeaa 100, vasenta 110, 120 vai 160. Yleensä tavoite on vain ajaa mahdollisimman yksin ja tasaista nopeutta. Oikea pumppaa ja vasemmalla ylinopeuspoliisit junnaa. Luonnollisesti ohitan myös aggressiivisesti oikealta.

Aina itsekkin kiihdytän reilusti, jos näen että takaa tulee kiireisempi. Riippumatta omasta vauhdista.
Ihan perus kohteliaisuutta.
Yhtälailla väistän sivuun kävelykadulla kävellessä jos joku on tulossa päin...

Toiset vain ottaa nämä NS. Kilpailutilanteena, tai sitten, että voin ajaa näin, koska minulla on oikeus ja en varmasti kiusallanikaan väistä.

Esim Virossa autoliikenne sujuu paljon kohteliaammin, nopeampia väistetään, eikä sumputeta tarkoituksella.
 
Oli erikoinen tilanne, kun eräs herra meinasi viime viikolla tulla stop merkin takaa kylkeen. Meni niin läheltä keulaa, että näin tyypin katsovan kohti ja pystyin lukemaan huulilta sanat "Mitä vittua". Luuli varmaan tasa-arvoiseksi risteykseksi, jossa minä tulin häneen nähden oikealta puolelta.

Tollanen on siitä aika vaikea tilanne ennakoida, koska ei tule helpolla mieleen, että sieltä itselle tutusta risteyksestä voisi joku tulla tuolla tavalla ja huomasin, että se selkeästi vaikutti omaan reaktioaikaan, kun jäin miettimään, että kuinkahan pitkälle sieltä meinataan tulla kärkkymään ennen kuin tajusin, että sehän tulee päälle jos en pysäytä. Dash camiin olisi kyllä jäänyt talteen.
 
Ei jumalauta. Mun päivä ei ainakaan muutu jos joku tulee motarilla 140kmh ajamaan perseeseen kiinni vasemmalla kun ohittelen muita sen sallitun 100-110kmh. Siinähän sitten nuohoaa tai kokeilee oikealta ohi. Nyt kun rajotukset vaihtu niin tuntuu että kaikki ajelee 120-130 vähintään. Itsekin voisin mutta en kyllä vittuuntuisi kun joku ajaa 100kmh vaan antasin rauhassa käyttää vasuria minkä tarvitsee.

Nää 120-130 ajelijat (ja myös 100 ajelijat) voisi myös opetella jättämään vasurilta palatessa sen täysperän kokoisen reijän ennen kaistanvaihtoa, mikään ei vituta enempää kun joku ohittaa rauhassa ja sitten työntää suoraan eteen kun jonnen 320i hiillostaa 0.5m turvavälillä takana (ja tässä syy on yhtälailla hiillostajalla mutta myös sillä joka päätyy kiireessä vaihtamaan heti toisen eteen).
 
Vasemman kaistan tutkijat on näitä narsistisia mulkkuja tai niitä,.ketkä ei omaa peilejä (lue:ei osata käyttää peilejä), tai vanhuksia keiden motoriikka vetelee jo viimeisiään.

Pitäisi hommata sellainen auto, missä on kunnon karjapuskuri, niin voisi työntää nämä sankarit ojaan.
 
Onpas täällä paljon liikenneongelmaisia liikkeellä :) Jos joku ajelee vähän päällekin nopeusrajoitusta vasemmalla kaistaa oikealla olevia ohitellen, niin ei sieltä tarvitse nöyränä tunkea johonkin hätärakoon oikealle, jos joku ajelee huomattavaa ylinopeutta persiiseen kiinni. Pikemmin nuo mittariongelmaiset tien valtiaat, joille rajoitusten kohtuullinenkin noudattaminen on ongelma, pitäisi poliisin korjata talteen ennen kuin pistävät muita hautaan.

Se on sitten eri asia, jos siellä vasemmalla kaistalla nysvätään. Moottoritien vasemmalla kaistalla on muuten viime vuosina alkanut näkyä jotain ihme tapauksia, että ajetaan siellä koko ajan jopa oikea kaista tyhjänä ja alle nopeusrajoituksenkin. Jonkun kerran itsekin ajanut noista ohi tasaisesti oikeaa kaistaa ja sinne ne jää ohituksen jälkeenkin kuppaamaan vasemmalle, vaikka ketään muuta ei näy. Mahtaako olla jotain muualta tulleita, jotka eivät tiedä paikallista lainsäädäntöä vai mikä on. Väittäisin, että joku 10 vuotta sitten, noita ei ollut ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Se on sitten eri asia, jos siellä vasemmalla kaistalla nysvätään. Vasemmalla kaistalla on muuten viime vuosina alkanut näkyä jotain ihme tapauksia, että ajetaan siellä koko ajan jopa oikea kaista tyhjänä ja alle nopeusrajoituksenkin. Jonkun kerran itsekin ajanut noista ohi tasaisesti oikeaa kaistaa ja sinne ne jää ohituksen jälkeenkin kuppaamaan vasemmalle, vaikka ketään muuta ei näy. Mahtaako olla jotain muualta tulleita, jotka eivät tiedä paikallista lainsäädäntöä vai mikä on. Väittäisin, että joku 10 vuotta sitten, noita ei ollut ollenkaan.
Tätä itsekin tarkoitin, että näitä näkyy ja kuulee valitettavan usein, että kyhnytetään sitä vasenta kaistaa ja osa tekee tuota ihan kiusaa, että ohi ei pääse. Johtuuko kateellisuudesta vai mistä, että tuommoista täytyy tehdä, mutta todennäköisesti narsistisista mulkuista vaan kyse. Nylkytetään rekkakolonnan ohi jollain 1-2 km/h nopeuserolla. Jos kaasupoljinta ei löydy, niin sitten ajetaan muiden perässä oikealla kaistalla.
 
Pari asiaa on ärsyttänyt tällä viikolla.

- Perkele kun ihmiset ei yhtään ymmärrä etuajo-oikeuksia parkkihalleissa! Ihan järjestään lähes jokainen kuvittelee, että "kun mä ajan suoraan tätä väylää, niin mun ei tarvii väistellä ketään". Vaikka pitäisi ihan samalla tavalla väistää oikealta tulevia kuten muutenkin liikenteessä.
Tätä oon aina ihmetellyt, parkkihalleissa tosiaan liikennemerkit menettää merkityksensä ja eri väylillä mielletään olevan jotain olemattomia etuajo-oikeuksia. Samoin jalankulkijat kuvittelee, että missä ja miten vaan saa kävellä auton eteen.
 
Samoin jalankulkijat kuvittelee, että missä ja miten vaan saa kävellä auton eteen.
Jos muistaa että useimmissa halleissa sopiva ajonopeus on noin 10km/h ja että kääntyvä auto väistää aina risteävää väylää ylittävää jalankulkijaa, niin aika harvoin ainakaan itselleni tulee yllättäen eteen poukkaavia jalankulkijoita.
 
Jos muistaa että useimmissa halleissa sopiva ajonopeus on noin 10km/h ja että kääntyvä auto väistää aina risteävää väylää ylittävää jalankulkijaa, niin aika harvoin ainakaan itselleni tulee yllättäen eteen poukkaavia jalankulkijoita.
Ei ne usein yllättäviä olekaan, vaan näkee jo kaukaa, että kävelevät omistajan elkein suoraan eteen keskellä väylää, vaikka 15m päässä menisi suojatie. Tai sitten vaan kävellään ajoväylää pitkin kohti kaupan ovia niin, ettei ohi pääse autolla.
 
Ei ne usein yllättäviä olekaan, vaan näkee jo kaukaa, että kävelevät omistajan elkein suoraan eteen keskellä väylää, vaikka 15m päässä menisi suojatie. Tai sitten vaan kävellään ajoväylää pitkin kohti kaupan ovia niin, ettei ohi pääse autolla.
No jos sen kulkijan näkee jo kaukaa, niin mikä se ongelma sitten on?
Kyllä mä ainakin kävelen suorinta reittiä sinne kauppaan. Jos joku joutuu sen takia vähän hidastamaan, niin ei ole iso ongelma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 955
Viestejä
4 679 529
Jäsenet
76 689
Uusin jäsen
Astokari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom